Αποχαιρετώντας τα φωτογραφικά

krios

RetroNuts!
Joined
21 Ιουν 2008
Μηνύματα
1.801
Αντιδράσεις
448
τουλάχιστον όπως τα ξέραμε...Το ''κακό'' αν μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε έτσι ξεκίνησε προ 15 περίπου χρόνια. Η τεχνολογία βλέπετε δεν έχει μόνο την καλή πλευρά που μας λύνει τα χέρια και τα κάνει όλα ευκολότερα και γρηγορότερα. Μετά τα 120, 110 (πόκετ) και τα 126 (κασετίνα) φιλμ που καταργήθηκαν καθώς και τα μοντέλα των μηχανών που έπαιρναν τα παραπάνω φιλμ και τα αντίστοιχα φλας (τα πρώτα δίστιλο πύργο 10 λάμψεων ενώ τα δεύτερα τετράπλευρο κύβο Χ και Ο), σταμάτησε η αγορά του φιλμ 135. Τα καλά σιδερένια πανάκριβα μοντέλα φωτογραφικών μηχανών που κυκλοφόρησαν κυρίως στη δεκαετία του '80 βρίσκονται ξεχασμένα σε συρτάρια, ντουλάπια χαλώντας από την αχρηστεία καθώς και σε προθήκες βιτρινών παίζοντας το ρόλο του ρετρό και της αντίκας.

Σήμεραλοιπόν ας αποχαιρετήσουμε για πάντα ακόμα ένα φωτογραφικό προϊόν: τo slide KODACHROME. Έκανε την εμφάνισή του το 1935. Η ευαισθησία του ήταν κυρίως το ISO 64 ενώ είχε κυκλοφορήσει και σε ISO 200 καθώς και σε ISO 25 (το πιο λεπτόκοκκο φιλμ που υπήρξε ποτέ). Η αλλαγή της τεχνολογίας τελικά έφερε σαρωτικές αλλαγές στον φωτογραφικό κλάδο. Εργαστήρια εμφάνισης φιλμ και καταστήματα που άνθιζαν στη δεκαετία του ʼ80, αποτελούν πλέον μια ανάμνηση.

Η μυρωδιά του κλασσικού φωτογραφείου, η μαγεία της εμφάνισης, το ασπρόμαυρο, ο σκοτεινός θάλαμος, το ρετουσάρισμα με το μολύβι, η προσωπική καλλιτεχνική δύσκολη δημιουργία αντικαταστάθηκαν με τα μοντέρνα νέα κατασκευάσματα του ανθρώπου, ο οποίος δεν ξέρω αν έχει συνειδητοποιήσει ότι έτσι όπως πάει, θα καταργήσει στο τέλος τον εαυτό του. Δεν είμαι κατά της εξέλιξης ούτε κατά της τεχνολογίας για να μην παρεξηγηθώ. Αλλά έχει και κάποια πλευρά που δεν μου αρέσει.

Άρα λοιπόν κυρίες και κύριοι ρετρομανείς, κρατήστε κάποιο κουτάκι και κάποιο καρουλάκι σιδερένιο από φιλμ. Και θα έχετε στα χέρια σας κάτι που καταργείται σύντομα τελείως. Ακόμα ένα αντικείμενο ρετρό
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Επέτρεψέ μου να διαφωνίσω με τα λεγόμενά σου.

Ποτέ δεν μου άρεσε η όλη διαδικασία της εμφάνισης και του πήγαινε - έλα στο φωτογραφείο.

Προτιμώ τη σημερινή εποχή στο τομέα αυτό.

Το φιλμ ανήκει στο χρονοντούλαπο μαζί με τη VHS βιντεοκασέτα και τη κασέτα ήχου, αν και τα δύο τελευταία τα αγαπώ παθολογικά....
 
Κριε νομίζω ότι τα λεγόμενα σου θα τα κατανοήσουν μόνο όσοι έχουν κλειστεί μέσα στη τουαλέτα με σφραγισμένα τα παράθυρα για να μείνει το φως μακριά και τα ρούχα να αποκτήσουν αυτή τη γνώριμη μυρωδιά.

Βέβαια το φιλμ είχε και τα κατά του, απαράδεκτα ακριβές οι μηχανές για αυτά που σου προσφέρανε σε σχέση με τις σημερινές και δυστυχώς κα οι εκτυπώσεις. Βέβαια τότε βγάζαμε καλύτερες φωτογραφίες μιας και το πάλευες το καρεδάκι, ενώ σήμερα τραβάς μια RAW και τη σιώνεις μετά.

Και να τραβήξεις και 10 φωτογραφίες δεν έγινε και τίποτα δεν σου κοστίζει κάτι ενώ τότε το έψαχνες πολύ.

Πάντως σήμερα λόγω μείωσης κόστους και έλλειψης κόστους εμφάνισης έχει έρθει πολύς κόσμος κοντά στη φωτογραφία.
 
Καταλαβαίνω απόλυτα τις διαφωνίες. Αλλά ο καθένας πονάει το επάγγελμά του. Κι όταν έρχεται κάτι που σε καταργεί ή επιτρέπει να μπουν άσχετα άτομα στον τομέα σου, τα οποία κάνουν τους επαγγελματίες και τους ξερόλες - ενώ είναι άπειροι και δεν έχουν σπουδάσει το αντικείμενο (δεν μιλάω για σας παιδιά που διαφωνείτε, μην παρεξηγηθώ) ε, κάπου και στενοχωριέσαι και θυμώνεις.
 
Α, υπό την άποψη που το θέτεις συμφωνώ μαζί σου.

Πάντως προσωπικά, με τη φωτογραφία είχα τόση σχέση όση και με τη κλασσική μουσική. Και όσες φιλότιμες προσπάθειες έκανα να αποκτήσω και να ασχοληθώ, δεν μου έκατσαν.

Η φωτογραφία τελικά είναι μεράκι και κόλλημα όπως τα αυτοκίνητα, οι υπολογιστές, τα ηχοσυστήματα, ότι μπορείς να φανταστείς. Αν δεν το έχεις, δύσκολα το αποκτάς.
 
Η αλήθεια είναι πως το kodakchrome εφέρε επαναστατική ζωντάνια και λεπτομέρεια στις φωτογραφίες... αρκεί να δεί κανείς αυτές τις φωτογραφίες απο τη δεκαετία του '30 και του '40 και θα καταλάβει. Σε μερικές τα χρώματα δείχνουν τόσο ρεαλιστικά και ζωντανά, που είναι δύσκολο να πιστέψεις οτι είναι τραβηγμένες κοντά 70 χρόνια πρίν!

FSA_NM_Faro_and_Doris_Caudill.jpg


Cush204112_NY_Manhattan_Skyline.jpg


Cush17404_DC_28th_Street.jpg


Cush9402_CA_San_Fran_Yacht_Club.jpg


Cush1389_CA_Golden_Gate.jpg


Cush22412_IN_Farm_Scene.jpg


FSA_GA_To_Town_Saturday_Afternoon.jpg


FSA_VT_Family_at_State_Fair.jpg


FSA_CO_Peach_Harvest_Delta.jpg


FSA_IL_Chicago_CNW_Roundhouse.jpg


TN_Watts_Bar_Turbine.jpg


Cush204120_NY_Lower_East_Side.jpg


FSA_TX_Boys_in_a_Truck.jpg
 
Πιστεύω οτι με την έλευση των ψηφιακών μηχανών η φωτογραφία έπαψε να είναι τέχνη. Τώρα τραβάμε "κατά ριπάς" και ότι μας κάτσει το κρατάμε. Δεν έχουμε πλεον εκείνη την αγωνία να δούμε τι τραβήξαμε...

Προσωπικά ακόμα τραβάω φωτογραφίες με ρεφλεξ μηχανή. Συνήθως ασπρόμαυρη (πλέον με το ζορι βρίσκω φίλμ) και ακόμα πιο δύσκολα μου το εμφανίζουν. Μακάρι να είχα το χώρο να φτιάξω σκοτεινό θάλαμο :(
 
Polaroid παιδιά (κορυφή)... ούτε φιλμ ούτε φωτογραφείο! Κλικ και εκτύπωση....
 
Και ποίος καλύτερος φόρος τιμής στο kodachrome απο τη παράθεση μιας απο τις καλύτερες ίσως φωτογραφίες όλων των εποχών ( και εμφανισμένη με τη συγκεκριμένη τεχνική )

cdd8fcd2-416f-471b-917b-367ab8f2b90a_original.jpg
 
Ο πατέρας μου ειταν (και εξακολουθεί να είναι) επαγγελματίας φωτογράφος.

Ανοιξε το φωτογραφείο το 1976 ένα μήνα πρίν γεννηθώ.

Απο μικρός μου άρεσε να παίζω με τα κουτάκια απο τα φιλμάκια, τα καρούλια απο τα 110 φιλμ, να περνάω ώρες μαζί με τον πατέρα μου στον σκοτεινό θάλαμο για να μαθαίνω κτλ.

Η τεχνολογία αλλαξε... αλλο αυτο δεν σημαίνει οτι όλα αλλάξανε προς το καλύτερο.

Οι πελάτες επαψαν να φέρνουν φιλμάκια για εμφάνιση και εκτύπωση. Οι πωλήσεις φωτογραφικών μηχανών (αναλογικων) και φίλμ σταμάτησαν, και γενικά το εισόδημα μειώθηκε.

Απο την άλλη, εχώ βαρεθεί να βλέπω (οπως και ο Krios ανέφερε) τον κάθε ανίδεο που πήρε την την υπερσύγχρονη ψηφιακή μηχανή και επειτα απο ώρες επεξεργασίας στο photoshop ερχεται να πουλήσει μούρη ως καλιτέχνης.

Η αλήθεια είναι οτι όλοι μας βγάζουμε καλύτερες φωτογραφίες τωρα, με μηδαμηνό κόστος και σε χρόνο μήδεν μπορουμε να βλέπουμε τι τραβήξαμε μερικά δευτερόλεπτα πρίν, αλλα τίποτα δεν θα φέρει πίσω ολη την μαγεία που εκρυβε αυτό το μικρό κούτί που με το πάτημα ενός κουμπιού αποθανάτιζε μια μοναδική στιγμή.
 
Fistikis είπε:
...που με το πάτημα ενός κουμπιού αποθανάτιζε μια μοναδική στιγμή.
Τι την έκανε τη στιγμή; Πάει η καημένη και που θα βρούμε άλλη. :p

Η σωστή λέξη είναι απαθανατίζω, την κάνω αθάνατη με λίγα λόγια. Συγγνώμη αλλά δεν κρατήθηκα. Το βλέπω συνέχεια, το ακούω από (παρά-)μορφωμένους εκφωνητές ειδήσεων, το διαβάζω σε εφημερίδες και αναπαράγεται συνεχώς το ίδιο λάθος. Η λέξη "αποθανατίζω" απλά δεν υπάρχει.

~~ The dictionary police :flower:
 
Θα διαφωνησω κι εγω με την εξαφανιση της καλης φωτογραφιας. Φωτογραφιζα ερασιτεχνικα για πανω απο 30 χρονια με ρεφλεξ κάμερα. Παντα ονρορευόμουν τη δυνατότητα να δω το αποτέλεσμα αμέσως και να που ήρθε με την ψηφιακή φωτογραφία.

Αν η ψηφιακή έκανε ένα κακό, αυτό ειναι η εφεύρεση και εξάπλωση κουτιών με οθόνη που έκανε τους πάντες φωτογράφους, όπως σωστά αναφέρθηκε, και τον γελοίο τρόπο φωτογράφησης χρησιμοποιώντας την οθόνη ως σκόπευτρο.

Εγώ πάντως επιμένω ρεφλέξ γιατι με ξενίζει το κουτάκι και ο τρόπος που το κρατάς αλλα κυρίως γιατί εχεις πάλι τις γνήσιες δημιουργικές ρυθμίσεις της αναλογικής με τα πλεονεκτήματα της ψηφιακής. (ταχύτητα, διάφραγμα, υπερέκθεση, ευαισθησία).
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Οι φωτό που έβγαζα με την παλιά μου ΖΕΝΙΤΗ δε συγκρίνονται με τίποτα με αυτές της ψηφιακής...

Να μην αναφέρω πως είναι τρομερά εκνευριστικό να είσαι βρίσκεσαι καταμεσής στο πουθενά και να ξεμένεις από μπαταρίες ή να θες να κάνεις μιά νυχτερινή λήψη και το αποτέλεσμα να είναι αισχρό...

Έχω βγάλει πάμπολλες φωτό με την ψηφιακή αλλά δε μου κάνει καμιά αίσθηση να τις εμφανίσω αφού μπορώ και τις βλέπω στο πι σι μου...

Ούτε να μεγενθύνω κάποια από αυτές και να την έχω για παράδειγμα στο γραφείο μου... (σε αντίθεση με τις "παλιές"... )

Σα να χάνεται μαζί με το παλιό φιλμ και η χαρά της δημιουργίας... :( της όποιας δημιουργίας αφού δεν είμαι επαγγελματίας...
 
tolis είπε:
Αν η ψηφιακή έκανε ένα κακό, αυτό ειναι η εφεύρεση και εξάπλωση κουτιών με οθόνη που έκανε τους πάντες φωτογράφους, όπως σωστά αναφέρθηκε, και τον γελοίο τρόπο φωτογράφησης χρησιμοποιώντας την οθόνη ως σκόπευτρο.
Πολύ ελιτίστικη η παρατήρησή σου φίλε Τόλη... από πού κι ώς πού είναι κακό που "έκανε τους πάντες φωτογράφους"? Για σκέψου ότι κάποιος πιθανότατα το έλεγε αυτό και για σένα όταν βγήκαν και οι πρώτες 'κόμπακτ' που αντικατέστησαν τις φυσούνες...

Μία DSLR χρησιμοποιώ κι εγώ, και στοχεύω από το προσοφθάλμιο. Αλλά το να λες ότι είναι γελοίος ο τρόπος φωτογράφισης με την οθόνη, λες και δεν είχαμε και τις φωτογραφικές κάθετης στόχευσης παλιότερα, είναι κάπως σνομπ... άσε που, πραγματικά, δεν καταλαβαίνω στο παραμικρό γιατί να είναι "γελοίος".

Φαίνεται να έχεις την εντύπωση ότι παλιότερα όσοι έβγαζαν φωτογραφίες ήταν και καλλιτέχνες. Εμ δε! Ακόμη κι αν ήξεραν να φτιάχνουν πέντε ρυθμίσεις αυτό δεν σημαίνει ότι το ποσοστό των φωτογραφιών που ήταν καλές (πώς το ορίζεις αυτό, αλήθεια;;; ) ήταν ψηλότερο από αυτό του τώρα...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Συμφωνώ απόλυτα Θέμη. Η ψηφιακή έφερε τη φωτογραφία ακόμα πιο κοντά στο ευρύ κοινό, είναι ένα από τα καλά της εξέλιξης.

Επίσης το να συγκρίνουμε το φιλμ με τις σύγχρονες ψηφιακές είναι και αυτό λίγο γενικό.

Υπάρχουν Full Frame DSLRs με υπερευαίσθητους αισθητήρες που σίγουρα δεν βγάζουν κατώτερες φωτογραφίες από τις φιλμάτες. Φυσικά και είναι πανάκριβες αλλά ότι πληρώνεις σε αυτό τον τομέα παίρνεις.

Το καλό είναι ότι με την έκρηξη στην αγορά έχουν πέσει αρκετά οι τιμές και κάποιος μπορεί να πάρει πολύ καλά προιόντα σε χαμηλές τιμές.

Ας θυμηθούμε πόσο έκανε μια καλή reflex πριν 15 χρόνια
 
Πράγματι, κάποτε οι φωτογραφικές μηχανές -όπως και τα περισσότερα προϊόντα τεχνολογίας- ήταν πανάκριβες. Ακόμα θυμάμαι τι μάχη είχε γίνει στο σπίτι μου για να μου επιτραπεί να πάρω "την καλή" μηχανή στην πενταήμερη...
 
Χάζευα χθες με την κοπέλα μου ένα ΚΛΙΚ του '94 και είχε σε μία "προϊοντική" σελίδα μία μηχανούλα αυτόματη 100 χιλιάρια... μιλάμε για χοντρά λεφτά, για μηχανές που αν το σκεφτείτε προσφέραν πολύ λίγα σε σχέση με τις τωρινές (ξέχωρα από το ψηφιακό/αναλογικό).

Αυτό που λες για την πενταήμερη είναι πολύ χαρακτηριστικό...

Από την άλλη, όμως, η ψηφιακή άνοιξε πάρα πολύ την αγορά, και τώρα δίνεις χρήματα που δεν θα έδινες ποτέ για αναλογική μηχανή. Αυτό συμβαίνει επειδή, ακριβώς, ώς προϊόν έχει πολύ μεγαλύτερη χρηστικότητα κι αξία για τον καταναλωτή, είτε αυτός θέλει να βγάλει κάδρα-αριστουργήματα είτε θέλει να σκοπεύει από την οθόνη για να βγάλει τη μαμά του που φυσάει τα κεράκια.
 
H εκλαικευση που εγινε στις τιμες των ψηφιακων φωτογραφικων-εικονοληπτικων μεσων την τελευταια δεκαετια ειναι τεραστιο βημα.

Απλα απο το 2000 και μετα, καταργειται σχεδον εντελως ο ορος "ρετρο" (υπο την εννοια της "σπανιας" φωτο πχ).

Αν θελει καποιος να βρει "στραβα" μεσα στις παμπολες θετικες επιπτωσεις ειναι οτι ενα καρο ανοητοι εγιναν φωτογραφοι (ως επαγγελμα). Στις τελευταιες βαπτισεις, γαμους που ετυχε να παω εβλεπα πιτσιρικαδες με DSLR να βαρανε ασταματητα καρε διοτι μεσα στην ασχετοσυνη τους και στις τζαμπα για αυτους 1500 φωτο, θα βγουν 50 της προκοπης...

Οπως ισχυει παντα, η ευκολια και το ευπροσβασιμο σκοτωνει το μερακι
 
Αυτο με τις μαμαδες παντως... Δεν ξερω ποσες φωτο κατεστρεφε η μητερα μου τραβωντας αλλου για αλλου ή με κανενα δαχτυλο να μπαινει μπροστα. Μια απο τις πιο ωραιες φωτο μου ειναι κομμενη στην κορυφη του κεφαλιου. Φυσικα το καταλαβαιναμε οταν μετα απο μια εβδομαδα παιρναμε τα αποτελεσματα των εξετασεων.. εεε των φωτογραφιων εννοω.

Σιγουρα καποιοι επαγγελματιες εχουν πληγει ή βλεπουν τον καθενα να παιρνει μια καμερα και να πυροβολει. Καποιοι αλλοι βεβαια εχουν ωφεληθει μιας και τα αναλωσιμα τους εχουν μειωθει σε κοστος αλλα οχι και απαραιτητα οι τιμες.

Προσφατα σε μια απο τις σπανιες φορες που παταω σε μπουζουκια ηρθε κλασσικα μια κοπελιτσα να τραβηξει φωτο. Εφαγε γλαρο μιας και πωλουσε 10 ευρω την φωτο ενω πια η διαδικασια εχει γινει κλικ και εκτυπωση. Χωρια το οτι επαιζαν 3-4 ψηφιακες στην παρεα και μπορουσαμε να φωτογραφιζομαστε μεχρι να πονεσει το δαχτυλο απο το πατημα του κουμπιου.
 
Juanita είπε:
Να μην αναφέρω πως είναι τρομερά εκνευριστικό να είσαι βρίσκεσαι καταμεσής στο πουθενά και να ξεμένεις από μπαταρίες.
Αυτό σε αντίθεση με το να βρίσκεσαι καταμεσής στο πουθενά και να ξεμένεις από φιλμ, φαντάζομαι.
 
Πίσω
Μπλουζα