ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.223
- Αντιδράσεις
- 2.695
Αστερισμός της Παρθένου (1973)
Retrodb:http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%91%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%B8%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85
Μια σπονδυλωτή ταινία δομημένη σε 3 μέρη εξετάζει το παρόν θέμα. Είναι ο "Αστερισμός της Παρθένου" μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς του 1973, σε σενάριο Γιώργου Τζαβέλλα και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη.
Το σενάριο-το καστ. Μια πόρνη (Ζωή Λάσκαρη) αφηγείται στους πελάτες της και μια διαφορετική ιστορία της ζωής της που ανταποκρίνεται στις ζωές άλλων συναδέλφων της.
Στην πρώτη υποδύεται σε έναν φοιτητή (Γιώργος Κωνσταντής) την Καίτη. Εργάτρια με προσφυγικές ρίζες, ζει σε ένα φτωχικό με τον παππού της (Νότης Περγιάλης) και το αγόρι της είναι ο Γιάγκος (Χρήστος Νομικός). Θέλοντας να ξεφύγει απ' τη μιζέρια της σχετίζεται με τον επιχειρηματία "Μπούλη" (Γιάννης Αργύρης) και τον μέλλοντα γαμπρό του (Βάσος Αδριανός). Η πρόσκαιρη επαφή με την ανώτερη τάξη και το χρήμα θα διακοπεί σύντομα όπως ήταν αναμενόμενο. Θα επιστρέψει στον Γιάγκο, ο τελευταίος όμως έχει κάνει οικογένεια... Η Καίτη οδηγείται στα γνωστά μονοπάτια...
Στην δεύτερη αφηγείται σε έναν άλλο πελάτη (Νίκος Δενδρινός) την ιστορία της Άννας. Σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας ένα νεαρό κορίτσι, η Άννα Μπαμπαρδούλη (Ζωή Λάσκαρη) χάνει από παιδί την αγνότητά της από ένα τυχαίο περιστατικό. Ο έρωτάς της ο Διαμαντής (Αντώνης Αντύπας) θα την παρατήσει εξαιτίας αυτού. Θέλοντας να καλύψουν το περιστατικό οι γονείς της Λεωνίδας (Σπύρος Καλογήρου) και Μάρθα (Άννα Παιτατζή) συντάσσουν σχετικό βεβαιωτήριο (Απόσπασμα 2). Σε βοήθεια σπεύδει και η θεία της από την Αθήνα (Ευαγγελία Σαμιωτάκη). Δυστυχώς, τα πράγματα εξελίσσονται διαφορετικά και ούτε ο κόκκορας θα σταθεί ικανός να σώσει την τιμή της οικογένειας... Για να γλιτώσει την κατακραυγή (και το ντουφέκισμα) η Άννα φεύγει από το χωριό...
Στην τρίτη ιστορία περιγράφει στον αξιωματικό υπηρεσίας του αστυνομικού τμήματος (Κώστας Φλωράτος;) την κατάληξή της ως Τίνα. Παντρεμένη με έναν νεαρό μηχανικό, τον Νίκο (Χρήστος Πολίτης) σχεδιάζουν το μέλλον τους. Ο Νίκος εργάζεται ως συμβασιούχος σε μια τεχνική εταιρεία και η Τίνα στο σπίτι ως νοικοκυρά. Τα πράγματα όμως δεν εξελίσσονται ειδυλλιακά. Ο Νίκος παθαίνει μια ασθένεια των ματιών η οποία απαιτεί μια δαπανηρή ιατρική επέμβαση για να αποκατασταθεί. Αναζητώντας λύση η Τίνα θα δεχτεί την πρόταση της γειτόνισσάς της Λουκίας (Μπέτυ Βαλάση) να αναλαμβάνει πελάτες. Η δουλειά θα διακοπεί όταν ο τελευταίος πελάτης θα είναι ο Νίκος... Η ταινία τελειώνει έξω από το 24ο Α.Τ. όπως ακριβώς άρχισε. Ο φοιτητής που πάντα περιμένει θα είναι εκεί...
Σχόλια. Ο Γιώργος Τζαβέλλας επχειρεί με το σενάριό του να θίξει αρκετά κοινωνικά θέματα μαζί. Την φτώχεια των μικροαστικών στρωμάτων και την διαφθορά των μεγαλοαστών. Την άγνοια, τον συντηρητισμό και την προκατάληψη της ελληνικής επαρχίας. Την πορνεία ως βιοποριστικό μέσο και αναγκαστική επιλογή. Την απόρριψη και την κοινωνική κατακραυγή των ιερόδουλων από το κοινωνικό περιβάλλον. Δεν είμαι σίγουρος ότι ο Δαλιανίδης πετυχαίνει να εμβαθύνει, τουλάχιστον στον βαθμό που θα ανέμενε κάποιος από μια τέτοια ταινία. Η αίσθησή μου είναι πως μάλλον κυμαίνεται σε ρηχά νερά. Προσωπικά μου άρεσε περισσότερο η ματιά του στην δεύτερη ιστορία όπου βέβαια περνάει πιο εύκολα (υπό μορφή σάτιρας ολίγον τι καταγγελτικής) στα στερεότυπα που κυριαρχούν και στην διαφορά Αθήνας-επαρχίας. Οι άλλες δύο περιπτώσεις δίνονται σχεδόν υπό τη μορφή σινερομάντζου που περνάει στο μάτι του θεατή σχετικά αδιάφορα (ειδικά η τελευταία ιστορία).
Η Ζωή Λάσκαρη στέκεται αρκετά πειστικά στο ρόλο της χωρίς βέβαια να αφήνει εποχή με την ερμηνεία της. Από τους υπόλοιπους θα ξεχώριζα μόνο την παρουσία των "έμπειρων" Νότη Περγιάλη, Γιάννη Αργύρη και Σπύρου Καλογήρου.
Η μουσική του Μίμη Πλέσσα ακολουθεί το σενάριο και ανταποκρίνεται σε αυτό. Τίποτε το ιδιαίτερο ωστόσο.
Όπως πιθανά αρκετοί γνωρίζουν το σενάριο της ταινίας γράφτηκε το 1966 από τον Γιώργο Τζαβέλλα με πιθανή πρωταγωνίστρια την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Για διάφορους λόγους τελικά δεν υλοποιήθηκε αυτή η εκδοχή και η ταινία γυρίστηκε 7 χρόνια αργότερα με τη Ζωή Λάσκαρη.
Απόσπασμα 1: Στην κηδεία του παππού (σχολιάζουν την Καίτη οι γειτόνισσες):
Γειτόνισσα 1 (Ειρήνη Κουμαριανού): - Τι ήρθε να μας δείξει η πρόστυχη, ότι έχει λεφτά και μπορεί να κάνει κηδεία πολυτελείας;
Γειτόνισσα 2: - Εσύ τον έφαγες τον παππού!!!
Γειτόνισσα 3: - Απ' τον καημό του πέθανε!!!
Γειτόνισσα 1: - Κανένας δεν πρέπει να την συνοδέψει στο νεκροταφείο!!!
Απόσπασμα 2 (Κατά τη σύνταξη του βεβαιωτηρίου αγνότητας της Άννας):
Γιατρός (Γιάννης Χειμωνίδης): - ...βεβαιούμεν, οι τρεις κάτωθι υπογεγραμμένοι ότι η Άννα Μπαμπαρδούλη του Λεωνίδα και της Μάρθας, απώλεσε την παρθενική της αγνότητα...
Παπάς: - Τι απώλεσε;
Δάσκαλος: - Την παρθενική της αγνότητα!!!!
Λεωνίδας (Σπύρος Καλογήρου): - Σσσσσσσσσσσσσσσσσσσσσσσς, σιγά, σιγά κυρ δάσκαλε...Παππούλη μου γράμματα ξέρεις, διάβασε και υπόγραψε...
Μάρθα (Άννα Παιτατζή): - Για το Θεό κυρ δάσκαλε, μην το μάθει όλο το χωριό και καήκαμε!!!
Δάσκαλος: - Γιατί κάνετε έτσι; Από ποιους θα το μάθει; Απ' το γιατρό, ή από μας; Παπάς και δάσκαλος δεν είμαστε δύο τυχαίοι μάρτυρες, είμαστε δυο τάφοι...
Απόσπασμα 3 (Νίκος και Τίνα στο τελευταίο μέρος):
Τίνα: - Σας έκανα να περιμένετε...Με συγχωρείτε...Γιατί έτσι στο σκοτάδι; (...) Νίκο!!! Έγινες καλά αγάπη μου; Βλέπεις ματάκια μου; Τίποτε άλλο δεν με νοιάζει...Έγιναν καλά τα μάτια σου;
Νίκος: - Δυστυχώς...
Φωτογραφίες.
1. Σουβλάκι και Στράτος Διονυσίου στην γειτονιά. Καίτη και Γιάγκος πάνω στο αγροτικό.
2. Από τα χαμηλά στα ψηλά...Η Καίτη από εργάτρια στην (τότε κραταιά) κλωστουφαντουργία στα σαλόνια και ο Γιάγκος να παρακαλάει...
3. Βουκολικό τοπίο με τον Διαμαντή και την Αννούλα...
4. Νίκος και Τίνα την ημέρα του γάμου (αριστερά). Δεξιά μαθαίνουν από τον οφθαλμίατρο (Θεόδωρος Έξαρχος) τα δυσάρεστα νέα...
5. Πριν τον πρώτο πελάτη. Τίνα και Λουκία (Μπέτυ Βαλάση).
Retrodb:http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%91%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%B8%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85
Μια σπονδυλωτή ταινία δομημένη σε 3 μέρη εξετάζει το παρόν θέμα. Είναι ο "Αστερισμός της Παρθένου" μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς του 1973, σε σενάριο Γιώργου Τζαβέλλα και σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη.
Το σενάριο-το καστ. Μια πόρνη (Ζωή Λάσκαρη) αφηγείται στους πελάτες της και μια διαφορετική ιστορία της ζωής της που ανταποκρίνεται στις ζωές άλλων συναδέλφων της.
Στην πρώτη υποδύεται σε έναν φοιτητή (Γιώργος Κωνσταντής) την Καίτη. Εργάτρια με προσφυγικές ρίζες, ζει σε ένα φτωχικό με τον παππού της (Νότης Περγιάλης) και το αγόρι της είναι ο Γιάγκος (Χρήστος Νομικός). Θέλοντας να ξεφύγει απ' τη μιζέρια της σχετίζεται με τον επιχειρηματία "Μπούλη" (Γιάννης Αργύρης) και τον μέλλοντα γαμπρό του (Βάσος Αδριανός). Η πρόσκαιρη επαφή με την ανώτερη τάξη και το χρήμα θα διακοπεί σύντομα όπως ήταν αναμενόμενο. Θα επιστρέψει στον Γιάγκο, ο τελευταίος όμως έχει κάνει οικογένεια... Η Καίτη οδηγείται στα γνωστά μονοπάτια...
Στην δεύτερη αφηγείται σε έναν άλλο πελάτη (Νίκος Δενδρινός) την ιστορία της Άννας. Σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας ένα νεαρό κορίτσι, η Άννα Μπαμπαρδούλη (Ζωή Λάσκαρη) χάνει από παιδί την αγνότητά της από ένα τυχαίο περιστατικό. Ο έρωτάς της ο Διαμαντής (Αντώνης Αντύπας) θα την παρατήσει εξαιτίας αυτού. Θέλοντας να καλύψουν το περιστατικό οι γονείς της Λεωνίδας (Σπύρος Καλογήρου) και Μάρθα (Άννα Παιτατζή) συντάσσουν σχετικό βεβαιωτήριο (Απόσπασμα 2). Σε βοήθεια σπεύδει και η θεία της από την Αθήνα (Ευαγγελία Σαμιωτάκη). Δυστυχώς, τα πράγματα εξελίσσονται διαφορετικά και ούτε ο κόκκορας θα σταθεί ικανός να σώσει την τιμή της οικογένειας... Για να γλιτώσει την κατακραυγή (και το ντουφέκισμα) η Άννα φεύγει από το χωριό...
Στην τρίτη ιστορία περιγράφει στον αξιωματικό υπηρεσίας του αστυνομικού τμήματος (Κώστας Φλωράτος;) την κατάληξή της ως Τίνα. Παντρεμένη με έναν νεαρό μηχανικό, τον Νίκο (Χρήστος Πολίτης) σχεδιάζουν το μέλλον τους. Ο Νίκος εργάζεται ως συμβασιούχος σε μια τεχνική εταιρεία και η Τίνα στο σπίτι ως νοικοκυρά. Τα πράγματα όμως δεν εξελίσσονται ειδυλλιακά. Ο Νίκος παθαίνει μια ασθένεια των ματιών η οποία απαιτεί μια δαπανηρή ιατρική επέμβαση για να αποκατασταθεί. Αναζητώντας λύση η Τίνα θα δεχτεί την πρόταση της γειτόνισσάς της Λουκίας (Μπέτυ Βαλάση) να αναλαμβάνει πελάτες. Η δουλειά θα διακοπεί όταν ο τελευταίος πελάτης θα είναι ο Νίκος... Η ταινία τελειώνει έξω από το 24ο Α.Τ. όπως ακριβώς άρχισε. Ο φοιτητής που πάντα περιμένει θα είναι εκεί...
Σχόλια. Ο Γιώργος Τζαβέλλας επχειρεί με το σενάριό του να θίξει αρκετά κοινωνικά θέματα μαζί. Την φτώχεια των μικροαστικών στρωμάτων και την διαφθορά των μεγαλοαστών. Την άγνοια, τον συντηρητισμό και την προκατάληψη της ελληνικής επαρχίας. Την πορνεία ως βιοποριστικό μέσο και αναγκαστική επιλογή. Την απόρριψη και την κοινωνική κατακραυγή των ιερόδουλων από το κοινωνικό περιβάλλον. Δεν είμαι σίγουρος ότι ο Δαλιανίδης πετυχαίνει να εμβαθύνει, τουλάχιστον στον βαθμό που θα ανέμενε κάποιος από μια τέτοια ταινία. Η αίσθησή μου είναι πως μάλλον κυμαίνεται σε ρηχά νερά. Προσωπικά μου άρεσε περισσότερο η ματιά του στην δεύτερη ιστορία όπου βέβαια περνάει πιο εύκολα (υπό μορφή σάτιρας ολίγον τι καταγγελτικής) στα στερεότυπα που κυριαρχούν και στην διαφορά Αθήνας-επαρχίας. Οι άλλες δύο περιπτώσεις δίνονται σχεδόν υπό τη μορφή σινερομάντζου που περνάει στο μάτι του θεατή σχετικά αδιάφορα (ειδικά η τελευταία ιστορία).
Η Ζωή Λάσκαρη στέκεται αρκετά πειστικά στο ρόλο της χωρίς βέβαια να αφήνει εποχή με την ερμηνεία της. Από τους υπόλοιπους θα ξεχώριζα μόνο την παρουσία των "έμπειρων" Νότη Περγιάλη, Γιάννη Αργύρη και Σπύρου Καλογήρου.
Η μουσική του Μίμη Πλέσσα ακολουθεί το σενάριο και ανταποκρίνεται σε αυτό. Τίποτε το ιδιαίτερο ωστόσο.
Όπως πιθανά αρκετοί γνωρίζουν το σενάριο της ταινίας γράφτηκε το 1966 από τον Γιώργο Τζαβέλλα με πιθανή πρωταγωνίστρια την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Για διάφορους λόγους τελικά δεν υλοποιήθηκε αυτή η εκδοχή και η ταινία γυρίστηκε 7 χρόνια αργότερα με τη Ζωή Λάσκαρη.
Απόσπασμα 1: Στην κηδεία του παππού (σχολιάζουν την Καίτη οι γειτόνισσες):
Γειτόνισσα 1 (Ειρήνη Κουμαριανού): - Τι ήρθε να μας δείξει η πρόστυχη, ότι έχει λεφτά και μπορεί να κάνει κηδεία πολυτελείας;
Γειτόνισσα 2: - Εσύ τον έφαγες τον παππού!!!
Γειτόνισσα 3: - Απ' τον καημό του πέθανε!!!
Γειτόνισσα 1: - Κανένας δεν πρέπει να την συνοδέψει στο νεκροταφείο!!!
Απόσπασμα 2 (Κατά τη σύνταξη του βεβαιωτηρίου αγνότητας της Άννας):
Γιατρός (Γιάννης Χειμωνίδης): - ...βεβαιούμεν, οι τρεις κάτωθι υπογεγραμμένοι ότι η Άννα Μπαμπαρδούλη του Λεωνίδα και της Μάρθας, απώλεσε την παρθενική της αγνότητα...
Παπάς: - Τι απώλεσε;
Δάσκαλος: - Την παρθενική της αγνότητα!!!!
Λεωνίδας (Σπύρος Καλογήρου): - Σσσσσσσσσσσσσσσσσσσσσσσς, σιγά, σιγά κυρ δάσκαλε...Παππούλη μου γράμματα ξέρεις, διάβασε και υπόγραψε...
Μάρθα (Άννα Παιτατζή): - Για το Θεό κυρ δάσκαλε, μην το μάθει όλο το χωριό και καήκαμε!!!
Δάσκαλος: - Γιατί κάνετε έτσι; Από ποιους θα το μάθει; Απ' το γιατρό, ή από μας; Παπάς και δάσκαλος δεν είμαστε δύο τυχαίοι μάρτυρες, είμαστε δυο τάφοι...
Απόσπασμα 3 (Νίκος και Τίνα στο τελευταίο μέρος):
Τίνα: - Σας έκανα να περιμένετε...Με συγχωρείτε...Γιατί έτσι στο σκοτάδι; (...) Νίκο!!! Έγινες καλά αγάπη μου; Βλέπεις ματάκια μου; Τίποτε άλλο δεν με νοιάζει...Έγιναν καλά τα μάτια σου;
Νίκος: - Δυστυχώς...
Φωτογραφίες.
1. Σουβλάκι και Στράτος Διονυσίου στην γειτονιά. Καίτη και Γιάγκος πάνω στο αγροτικό.
2. Από τα χαμηλά στα ψηλά...Η Καίτη από εργάτρια στην (τότε κραταιά) κλωστουφαντουργία στα σαλόνια και ο Γιάγκος να παρακαλάει...
3. Βουκολικό τοπίο με τον Διαμαντή και την Αννούλα...
4. Νίκος και Τίνα την ημέρα του γάμου (αριστερά). Δεξιά μαθαίνουν από τον οφθαλμίατρο (Θεόδωρος Έξαρχος) τα δυσάρεστα νέα...
5. Πριν τον πρώτο πελάτη. Τίνα και Λουκία (Μπέτυ Βαλάση).
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: