Βιβλία Οκταταξίων & Εξαταξίων Γυμνασίων (30s, 40s, 50s, 60s).

hannele

RetroMasteR
Joined
2 Νοέ 2013
Μηνύματα
2.642
Αντιδράσεις
4.803
Από τη Μεταπολίτευση μέχρι κι σήμερα, η Δευτεροβάθμια (Μέση) Εκπαίδευση αποτελείται από το τριετές Γυμνάσιο κι το τριετές Λύκειο.

Τις προηγούμενες δεκαετίες όμως, η Δευτεροβάθμια (Μέση) Εκπαίδευση είχε ως εξής:

Οκτατάξιο Γυμνάσιο Α-Β-Γ-Δ-Ε-ΣΤ-Ζ-Η
Δεκαετίες: 30s (από το 1937), 40s, 50s
στο οποίο οι μαθητές γράφονταν κατ' επιλογή τους:
• είτε με ενδεικτικό Δ' Δημοτικού, στην Α' Γυμνασίου
• είτε με απολυτήριο ΣΤ' Δημοτικού, στην Γ' Γυμνασίου.
Με το νόμο 3981/1959 οι Α & Β Γυμνασίου των Οκταταξίων καταργούνται. Έτσι τα Οκτατάξια αποτελούνταν πλέον από 6 τάξεις (Γ-Δ-Ε-ΣΤ-Ζ-Η), ξεκινώντας από την Γ' αντί για την Α'.
(Θυμηθείτε την Α.Βουγιουκλάκη στις ταινίες "Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο" κι "Χτυποκάρδια στο θρανίο" όπου ήταν μαθήτρια στην 7η κι 8η τάξη).


Εξατάξιο Γυμνάσιο Α-Β-Γ-Δ-Ε-ΣΤ
Δεκαετίες: 60s, 70s (έως τη μεταπολίτευση)
στο οποίο οι μαθητές γράφονταν με απολυτήριο ΣΤ' Δημοτικού.


Όποιο τύπο Γυμνασίου κι αν ακολουθούσε ο μαθητής, η συνολική φοίτηση του (Δημοτικό +Γυμνάσιο) ήταν 12ετής.
Ο μαθητής που δεν ήθελε να συνεχίσει στη Δευτεροβάθμια (Μέση) Εκπαίδευση ολοκλήρωνε την εξαετή εκπαίδευση του Δημοτικού.



Κατά καιρούς θα ανεβάζω τα σχολικά βιβλία εκείνων των εποχών



Ψυχολογία Ε' Γυμνασίου
716.jpg


Γραμματική Αρχαίων Ελληνικών για τις μικρές τάξεις Γυμνασίου
539.jpg


Ανθρωπολογία Γ' Γυμνασίου
633.jpg


Αρχαία Ελληνικά Ε', ΣΤ' Γυμνασίου
908.jpg


Πηγη: booksistor.gr
 
Τελευταία επεξεργασία:
Αυτή την ψυχολογία έκανα κι εγώ το 1973-74. Δεν θυμάμαι τίποτε μα τίποτε, εκτός από το εξώφυλλο. Από Ηθική και Ψυχολογία δεν μου έμεινε το παραμικρό, ας είχα 20 και στα δύο. Τουλάχιστον από τη Λογική θυμάμαι τη φράση "Όρων τετράς". Από Κρίτωνα θυμάμαι την πρώτη πρόταση "Τι τηνικάδε αφίξαι, ω Κρίτων?". Την "Απολογία" την κάναμε μεταπολιτευτικά σε μετάφραση κι έτσι θυμάμαι πολλά.

Ενώ τα Αρχαία Ελληνικά με ενδιέφεραν πάρα πολύ, ο τρόπος που τα διδασκόμαστε ήταν αξιοθρήνητος. Μπόλικες σελίδες από τα "εύκολα" (Ξενοφώντα και τέτοια), 1-2 σελίδες από τα δύσκολα (Ηροδότου Αλικαρνασσέως ιστορίης απόδεξις ήδε), λέξη-λέξη ανάλυση γραμματική, χρονικές αντικαταστάσεις και δε συμμαζεύεται. Κανένα ενδιαφέρον για τα νοήματα, τις ιδέες των φιλοσόφων, την ποίηση των επών και των τραγωδιών. Μόνο την ιστορία του Θουκυδίδη κάναμε καλά. Ελάχιστο αρχαίο κείμενο, η φιλόλογός μας (εξαιρετική) περνούσε την περισσότερη ώρα διαβάζοντάς μας μετάφραση μεγάλων αποσπασμάτων από τη μετάφραση του Ελευθερίου Βενιζέλου, που από μόνη της είναι λογοτέχνημα. Ο διάλογος των Αθηναίων (κυνικής υπερδύναμης) και Μηλίων (αδύνατης πόλης) είναι πιο επίκαιρος από ποτέ...
 
Από τη Μεταπολίτευση μέχρι κι σήμερα, η Δευτεροβάθμια (Μέση) Εκπαίδευση αποτελείται από το τριετές Γυμνάσιο κι το τριετές Λύκειο.

Τις προηγούμενες δεκαετίες όμως, η Δευτεροβάθμια (Μέση) Εκπαίδευση είχε ως εξής:

Οκτατάξιο Γυμνάσιο Α-Β-Γ-Δ-Ε-ΣΤ-Ζ-Η
Δεκαετίες: 30s (από το 1937), 40s, 50s
στο οποίο οι μαθητές γράφονταν κατ' επιλογή τους:
• είτε με ενδεικτικό Δ' Δημοτικού, στην Α' Γυμνασίου
• είτε με απολυτήριο ΣΤ' Δημοτικού, στην Γ' Γυμνασίου.
Με το νόμο 3981/1959 οι Α & Β Γυμνασίου των Οκταταξίων καταργούνται. Έτσι τα Οκτατάξια αποτελούνταν πλέον από 6 τάξεις (Γ-Δ-Ε-ΣΤ-Ζ-Η), ξεκινώντας από την Γ' αντί για την Α'.
(Θυμηθείτε την Α.Βουγιουκλάκη στις ταινίες "Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο" κι "Χτυποκάρδια στο θρανίο" όπου ήταν μαθήτρια στην 7η κι 8η τάξη).


Εξατάξιο Γυμνάσιο Α-Β-Γ-Δ-Ε-ΣΤ
Δεκαετίες: 60s, 70s (έως τη μεταπολίτευση)
στο οποίο οι μαθητές γράφονταν με απολυτήριο ΣΤ' Δημοτικού.


Όποιο τύπο Γυμνασίου κι αν ακολουθούσε ο μαθητής, η συνολική φοίτηση του (Δημοτικό +Γυμνάσιο) ήταν 12ετής.
Ο μαθητής που δεν ήθελε να συνεχίσει στη Δευτεροβάθμια (Μέση) Εκπαίδευση ολοκλήρωνε την εξαετή εκπαίδευση του Δημοτικού.



Κατά καιρούς θα ανεβάζω τα σχολικά βιβλία εκείνων των εποχών



Ψυχολογία Ε' Γυμνασίου
Προβολή συνημμένου 237502


Γραμματική Αρχαίων Ελληνικών για τις μικρές τάξεις Γυμνασίου
Προβολή συνημμένου 237503


Ανθρωπολογία Γ' Γυμνασίου
Προβολή συνημμένου 237505


Αρχαία Ελληνικά Ε', ΣΤ' Γυμνασίου
Προβολή συνημμένου 237508


Πηγη: booksistor.gr
Η Ψυχολογία του Παπανούτσου εξακολούθησε να διδάσκεται στη Β' Λυκείου μέχρι και τα μέσα της 10ετίας του 80, οπότε γράφτηκε ένα πιο σύγχρονο βιβλίο. Όλα τα άλλα είχαν ήδη καταργηθεί από το 1981 και έπειτα.
 
Η Άλγεβρα του 1971 ήταν προφανώς επετειακή έκδοση, και μόνο όσοι ήταν στη σχετική τάξη το 1971 την πήραν. Το όνομα "Νείλος Σακελλαρίου" μου θυμίζει κάτι οπότε μπορεί να είχα το ίδιο βιβλίο με άλλο εξώφυλλο. Το εξώφυλλο της φυτολογίας μου μοιάζει οικείο, οπότε πρέπει να το είχα, αν και στην Α' τάξη ήμουν 1969-70. Αλλά ενώ τα βιβλία τυπώνονταν κάθε χρόνο δεν άλλαζαν τόσο συχνά οπότε μπορεί και το 1969 να ήταν το ίδιο βιβλίο. Τα Νεοελληνικά αναγνώσματα για παράδειγμα τα είχα (χρώμα, σχέδιο και συγγραφείς μου ταιριάζουν, αν και στην Γ' Γυμνασίου ήμουν 71-72.

Τα βιβλία Ιστορίας και Νεοελληνικών τα διάβαζα ολόκληρα μόλις τα παίρναμε, μαζί με όποιο άλλο μου κινούσε το ενδιαφέρον. Αλλά από συγγραφείς δεν θυμάμαι, εκτός φυσικά από Τζάρτζανο και αργότερα Νικολάου και Πανάκη (Γεωμετρίες), Ντζιώρα (Άλγεβρα) και κάποια βιβλία που αγοράζαμε στο Πρακτικό (Φυσική του Αλεξόπουλου) γιατί τα σχολικά εγχειρίδιο ήταν τα ίδια με του Κλασσικού και τελείως ανεπαρκή. Δεν περιείχαν καν όλη την εξεταστέα ύλη για τις εισαγωγικές.

Χε χε θυμάμαι ότι ο Πανάκης ήταν επιθεωρητής στην Πελοπόννησο και ήρθε να μας επιθεωρήσει ("αιφνιδιαστικά", αλλά φυσικά όλοι το ξέρανε ότι θα έρθει και μας είχαν αλλάξει τα φώτα στην προετοιμασία, διότι αν ο επιθεωρητής άφηνε τον καθηγητή να διαλέξει μαθητές αυτός θα διάλεγε κάποιον άριστο μαθητή, αλλά τι θα γινόταν αν ο επιθεωρητής ήταν στις κακές του και αποφάσιζε εκείνος ποιους μαθητές θα ρωτούσε και τύχαινε να ρωτήσει κάποιον σκράπα?). Τότε κάναμε γεωμετρία του Νικολάου, ο οποίος αποκαλούσε "κύκλο" το εσωτερικό και "περιφέρεια" τη γραμμή. Ο Πανάκης αποκαλούσε "κύκλο" τη γραμμή και "εσωτερικό κύκλου" το εσωτερικό. Οπότε ενώ ο Νικολάου έλεγε "Μήκος περιφέρειας" ο Πανάκης έλεγε "Μήκος κύκλου". Κι έτσι έπρεπε επειγόντως να ξεμάθουμε τον όρο που ξέρουμε και να μάθουμε αυτόν που ήθελε ο Πανάκης. Αλλιώς ο καθηγητής θα έπαιρνε κακό βαθμό, και βέβαια μετά θα ξεσπούσε επάνω μας.

Πώς να μη μισώ το σχολείο μετά? Ήταν μια σειρά τυράννων (υπουργός, επιθεωρητής, γυμνασιάρχης, καθηγητές), με τους μαθητές στο κατώτερο σκαλί.
 
Τα βιβλία Ιστορίας και Νεοελληνικών τα διάβαζα ολόκληρα μόλις τα παίρναμε, μαζί με όποιο άλλο μου κινούσε το ενδιαφέρον. Αλλά από συγγραφείς δεν θυμάμαι, εκτός φυσικά από Τζάρτζανο και αργότερα Νικολάου και Πανάκη (Γεωμετρίες), Ντζιώρα (Άλγεβρα) και κάποια βιβλία που αγοράζαμε στο Πρακτικό (Φυσική του Αλεξόπουλου) γιατί τα σχολικά εγχειρίδιο ήταν τα ίδια με του Κλασσικού και τελείως ανεπαρκή. Δεν περιείχαν καν όλη την εξεταστέα ύλη για τις εισαγωγικές.
Ο Αλεξόπουλος ήταν το Α από την ομάδα Β.Α.Ν. από ότι θυμάμαι; Βαρώτσος ήταν το Β. Θυμάμαι ότι η ομάδα ΒΑΝ ήταν φυσικοί που δίδασκαν στο Πολυτεχνείο και στο Καποδιστριακό και ερχόντουσαν σε αντίθεση με τους γεωλόγους-σεισμολόγους που δεν παραδεχόντουσαν τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα του μηχανήματος.
 
Ο Αλεξόπουλος ήταν το Α από την ομάδα Β.Α.Ν. από ότι θυμάμαι; Βαρώτσος ήταν το Β. Θυμάμαι ότι η ομάδα ΒΑΝ ήταν φυσικοί που δίδασκαν στο Πολυτεχνείο και στο Καποδιστριακό και ερχόντουσαν σε αντίθεση με τους γεωλόγους-σεισμολόγους που δεν παραδεχόντουσαν τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα του μηχανήματος.
Βαρώτσος Αλεξόπουλος Νομικός.
Ο Νομικός πέθανε το Σεπτέμβρη που μας πέρασε. Το θυμαμαι πολυ καλα, το είχα ακουσει στις ειδήσεις οτι ήταν ο 2ος απο την ομάδα ΒΑΝ που φεύγει απο τη ζωή. Νομίζω ο Βαρώτσος (με επιφύλαξη) είναι αυτός που ζει..
 
Ο Καίσαρ Αλεξόπουλος δεν ήταν απλώς ένας φυσικός του ΕΚΠΑ. Ήταν πρακτικά η προσωποποίηση της φυσικής στο Παν/μιο. Άλλωστε τότε υπήρχε το παλιό σύστημα της έδρας μ' έναν καθηγητή-θεό στην κορυφή κι ένα σωρό παρατρεχάμενους από κάτω του, που αργότερα όταν αμερικανοποιήθηκε το σύστημα έγιναν ανεξάρτητοι καθηγητές διάφορων βαθμίδων. Είχε γράψει ένα σωρό βιβλία για κάθε είδος Φυσικής που διδάσκονταν σε όλα τα έτη (η αδελφή μου τον είχε και καθηγητή). Τα βιβλία του είχαν μεγάλο σχήμα . Νομίζω αυτό που κάναμε εμείς ήταν δίτομο, κάτι σαν απλοποιημένη διασκευή των Πανεπιστημιακών του. Και αυτός έβαζε τα θέματα των εισαγωγικών (τουλάχιστον αυτή η φήμη επικρατούσε), οπότε στα περισσότερα σχολεία το Πρακτικό χρησιμοποιούσε τα βιβλία του ώστε να παπαγαλίσουμε τα σωστά κείμενα στο θεωρητικό κομμάτι των εισαγωγικών.
 
Ω, ναι!
Το βιβλίο του Ντζιώρα ήταν εξαιρετικό και υψηλού επιπέδου. Πολύ μου άρεσε (ακούω κραυγές φρίκης από κάποιους συμφορουμίτες που θεωρούσαν την Άλγεβρα μαρτύριο).

Την καμηλοπάρδαλη τη θυμήθηκα αμέσως :)
:bow:
 
Τελευταία επεξεργασία:
Ω, ναι!
Το βιβλίο του Ντζιώρα ήταν εξαιρετικό και υψηλού επιπέδου. Πολύ μου άρεσε (ακούω κραυγές φρίκης από κάποιους συμφορουμίτες που θεωρούσαν την Άλγεβρα μαρτύριο).

Την καμηλοπάρδαλη τη θυμήθηκα αμέσως :)
:bow:
Έχω ακούσει δυστυχώς για πολλές διαστροφές το τελευταίο διάστημα από τα μίντια. Ομολογώ ότι η δική σου να σου αρέσει πολύ το μαθητικό βιβλίο της άλγεβρας είναι αθώα. Αλλά δεν παύει να είναι διαστροφή στα μάτια μου.
Περιέργως και μένα κάτι μου θυμίζει η καμηλοπάρδαλη παρόλο που πρώτη Γυμνασίου πήγα το 83-84.
 
Αποτελείωσε μας @elephadas
Πες μας ότι σου άρεσε κι η χημεία!! :biglaugh:
(Θα καρατομηθώ!!) :behead:


131373.jpg

7604.jpg

Η ύλη της Υγιεινής τι ακριβώς αφορούσε;; οδηγίες καθαριότητας, υγειονομικά μέτρα προστασίας, πρόληψη νοσημάτων κλπ;;;
Στα χρόνια μου (90s) δεν το είχαμε στο Γενικό Λύκειο σαν μάθημα....
8260.jpg

(Βρήκα τις φωτογραφίες στο metabook)
 
Αν μ' αρέσει η Χημεία, λέει! Μα αυτο ήταν το πιο αγαπημένο μου μάθημα απ' όλα. Παίρνεις ένα κόκκινο υγρό, το ανακατεύεις με ένα κίτρινο υγρό, κι αυτά κάνουν ένα μπλε υγρό (ή κάνουν μπουμ). Γι' αυτό άλλωστε έγινα Χημικός Μηχανικός και τη Διπλωματική μου την έκανα στην Οργανική Χημεία (δυστυχώς όλες οι ενώσεις με τις οποίες δούλεψα ήταν άσπρες σκόνες, κανένα χρωματάκι). Είχα μάθει ρίζες, σθένη, σειρά δραστικότητας, και τα σύμβολα όλων των στοιχείων του Περιοδικού Συστήματος και αρκετές σειρές και στήλες του (στα στοιχεία μεταπτώσεως τα χάλαγα). Και ατομικά βάρη, τα οποία θυμάμαι ακόμη. Αν μπορεί κανείς να ερωτευτεί ένα μάθημα, εγώ ήμουνα ερωτευμένος με τη Χημεία. Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί τη θεωρούσαν στρυφνό και δύσκολο μάθημα.

Η Υγιεινή ήταν αυτό ακριβώς που λες. Μαθαίναμε για αρρώστειες, μικρόβια, ιούς (*), επιδημίες και μέτρα αποφυγής. Και βέβαια τόνιζαν τη σημασία της καθαριότητας, που δεν ήταν και το πρώτο μέλημα των παιδιών της ηλικίας μας, όταν πολλά σπίτια ιδίως σε χωριά δεν είχαν τρεχούμενο νερό ή/και ηλεκτρικό.

Δεν θυμάμαι σίγουρα τι είδος καθηγητή τη δίδασκε. Ίσως οι γυμναστές?

(*) Για τους οποίους θυμάμαι πόσο αστεία μου είχε φανεί η αρχή του κεφαλαίου με τη χασμωδία των διαδοχικών "ι" ήχων, ειδικά αν περιλαμβάναμε και τον τίτλο. Σαν επιχείρημα εναντίον της Ερασμιακής ανάγνωσης ήταν:

Οι ιοί.
Οι ιοί είναι....
 
Α! ήσουν δηλαδή @elephadas από τους "απέναντι" (τους θετικούς-πρακτικούς) :biglaugh: Έτσι εξηγείται η αγάπη στην απεχθέστατη χημεία!
(Προσωπικά πάλι ουδέποτε κατάλαβα τις χημικές εξισώσεις κι πάσης φύσεως εξισώσεις! Αν ξεκινήσω Κινέζικα θα μου φανούν πανεύκολα σε σχέση με αυτό: xCH4 + yO2 → zCO2 + ω H2O! Μόνο το νερό αναγνωρίζω Η2Ο :lol: )


154154.jpg

154105.jpg

54039.jpg
 
Χε χε αυτή είναι η Γεωμετρία που έγραφε "περιφέρεια" αντί "κύκλο" που ήθελε ο επιθεωρητής.

Είχα σκεφτεί πολύ αν ήθελα να πάω Πρακτικό ή Κλασσικό, διότι και τα ελληνικά (αρχαία και νέα) και η ιστορία μου άρεσαν όσο και τα επιστημονικά. Αλλά τελικά επικράτησε η Χημεία. Στενοχωριέμαι μόνο που έτσι δεν έμαθα Λατινικά. Καλά, θα μάθω όταν πάρω σύνταξη (το πόσα έχουν μαζευτεί να κάνω τότε, δεν λέγεται).
 
Είχα σκεφτεί πολύ αν ήθελα να πάω Πρακτικό ή Κλασσικό, διότι και τα ελληνικά (αρχαία και νέα) και η ιστορία μου άρεσαν όσο και τα επιστημονικά.
@elephadas
Εξήγησε μας αν έχεις χρόνο κι θέλεις τι γινόταν με τα Πρακτικά κι τα Κλασσικά γιατί έχω μπερδευτεί.
1. Ήταν ξεχωριστά σχολεία τα Κλασσικά κι ξεχωριστά τα Πρακτικά; ή συνυπήρχαν κι οι δυο "τομείς/κλάδοι" στο σχολείο κι επέλεγες ποιον θα ακολουθήσεις;;
2. Η διαφορά Πρακτικού - Κλασσικού ήταν στις τελευταίες τάξεις; ή από την αρχή, από την Α τάξη; (στις πρώτες τάξεις δλδ ο μαθητής διδασκόταν όλα τα μαθήματα; )
3. Οταν ο μαθητής επέλεγε πχ Πρακτικό, ουδέποτε διδασκόταν φιλολογικά;; έκανε μόνο θετικά;; (αντίστοιχα κι στο Κλασσικό έκανε μόνο θεωρητικά; )
 
Τελευταία επεξεργασία:
Πίσω
Μπλουζα