Γιατί η ποιότητα των φιλμ μειώθηκε τη δεκαετία του '80 ;

iliekater

RetroMasteR
Joined
21 Φεβ 2007
Μηνύματα
1.391
Αντιδράσεις
211
Μόλις είδα μία ταινία που δεν είχα δει ποτέ ολόκληρη , την "Μήτσος ο Ρεζίλης" του 1984 και για άλλη μια φορά είχα την ίδια αποροία : Γιατί οι ταινίες της εποχής εκείνης είχαν τόσο χάλια ποιότητα ; Μόλις λίγα χρόνια πριν οι ταινίες του Κλασσικού Ελληνικού Κινηματογράφου , με τον Κωνσταντάρα κτλ είχαν πολύ καλλύτερη ποιότητα . Θα περίμενε κανείς μετά να ήταν το ίδιο αν όχι καλλύτερη , αλλά όχι ... χειρότερη ! ... Κοιτώντας ταινίες πριν το '80 και '70 βλέπω πως είχαν καλλύτερη εικόνα , ανάλυση , πιο έντονα χρώματα και τέλος πάντων έχεις την εντύπωση πως είναι γυρισμένες σήμερα , ενώ οι του '80 είναι λες και προέρχονται από 10 αντιγραφές από VHS - τηλεόραση - VHS - τηλεόραση κτλ .
 
Φαντάζομαι γιατί οι ελληνικές ταινίες γυρίστηκαν με φιλμ με επαγγελματικές κάμερες με κανονικά συνεργεία σε κανονικά στούντιο κλπ. ενώ οι βιντεοταινίες (το λέει και τ όνομα τους!) το πολύ-πολύ σε super VHS με επαγγελματικές κάμερες μεν, χαμηλότερης ποιότητας δε από το κανονικό φιλμ 35 mm. Οι βιντεοκάμερες της εποχής ούτε για πλάκα δεν έφταναν το κανονικό φιλμ (το οποίο μάλιστα είχε ξεχωριστό τρακ για τον ήχο!). Μην κοιτάς τώρα που έχουμε καλομάθει και οι ερασιτεχνικές κάμερες HD κάνουν 200 €, τότε άντε να έπαιρνες καμιά 8άρα ή CVHS (όπως στο Back to the future!) για ερασιτεχνική μιλάμε πάλι. Και με προϋπολογισμό φυσικά μικρότερο, και φυσικά "cut corners" όπως λένε και οι Αμερικάνοι.
 
Αν δεν απατωμαι ο "Μήτσος ο Ρεζίλης" ηταν κινηματογραφικη ταινια και οχι βιντεοκασσετα οποτε ειναι βασιμη η απορια του iliekater θα περιμενε κανεις βλεποντας την ποιοτητα ταινιων οπως η "Αλικη στο ναυτικο" 25 χρονια μετα οι αντιστοιχες ταινιες σε φιλμ να ειναι αναλογης ποιοτητας αν οχι καλυτερες.


Ο μονος λογος που βλεπω εγω ειναι το μικροτερο budget αλλα και παλι δεν βλεπω τι σχεση μπορει να εχει με την ποιοτητα της εικονας.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πραγματι, ευλογη απορια, και το εχω παρατηρησει κι εγω. Ολες (τουλ. οι πιο γνωστες που εχω δει) οι κινηματογραφικες ταινιες του 80 ειναι ξεθωριασμενες.

Αντιθετως, η ποιοτητα των βιντεοταινιων του 80 ειναι κατα κανονα καλυτερη, με καθαρη εικονα και εντονα χρωματα.

(βασικα αυτος εναι και ο λογος που οταν παιζει καμια 80αρια στην τηλεοραση, καταλαβαινω αν προκειται για τανια κινηματογραφική ή βιντεοταινία)
 
Εάν ήταν θέμα κονδυλίων , γιατί παλιότερα έβρισκαν περισσότερα χρήματα ; Μήπως από το '80 ο κάθε φαντασμένος γύριζε ταινίες , οπότε ο καθένας έφτιαχνε ό,τι μπορούσε με ό,τι μέσο είχε στη διάθεσή-του ; Δε νομίζω ^. διότι και έτσι να ήταν θα έπρεπε να υπήρχαν αρκετά δείγματα ποιοτικών ταινιών , ενώ - απ'όσο ξέρω - όλες εκείνη την εποχή είχαν την ίδια υποτυπώδη ποιότητα .
 
Χωρις να ξερω τιποτα για τεχνολογια καμερων, θα κανω μια εικασια και θα πω οτι ισως εχει να κανει με πιο φτηνη + πιο διαθεσιμες συσκευες.

Ας παρουμε για παραδειγμα τις εκπομπες στην τηλεοραση που κανουν συνδεσεις με Σκαιπ. Το Σκαιπ ειναι δωρεαν και αμεσο, αλλα συνηθως τετοιες ερασιτεχνικές συνδεσεις αντιμετωπιζουν προβληματα που δεν υπηρχαν παλια, αφου το Σκαιπ εχει χαλια ηχο και εικονα, καθως και random διακεκομμενη κινηση και κολληματα. Ετσι, αμα δεις μια εκπομπη πριν 10 χρονια και μια εκπομπη σημερα, σχηματιζεται η εντυπωση οτι "οι παλιες εκπομπες ειχαν καλυτερες ανταποκρισεις", και λογικο, αφου για να κανουν μια ανταποκριση επρεπε να στησουν ολοκληρο συνεργειο.

Η προοδος που συντελεστηκε λοιπον δεν ειχε να κανει με την ποιοτητα, αλλα με τη φορητοτητα και αμεστητα. Καποια τετοια "προοδος" υποθετω θα συντελεστηκε και στον κινηματογραφο του 80.
 
Μήπως γιατί ο εμπορικός κινηματογράφος είχε ηττηθεί κατά κράτος από την τηλεόραση και οι ταινίες δεν έκοβαν πια τόσα εισιτήρια? Τη χρυσή εποχή του κινηματογράφου οι καλογυρισμένες ταινίες κόστιζαν αρκετά για τα ελληνικά δεδομένα αλλά έβγαζαν τα λεφτά τους και με το παραπάνω. Όταν έπεσαν οι εισπράξεις οι εμπορικοί παραγωγοί δεν μπορούσαν να συνεχίσουν να ξοδεύουν τα ίδια λεφτά κι έτσι άρχισαν να βγάζουν πιο φτηνιάρικες ταινίες (και ο αριθμός των ταινιών που γυρίζονταν σε φιλμ μειωνόταν συνεχώς, σε αντίθεση με τις βιντεοταινίες, άρα δεν ήταν ο πληθωρισμός ταινιών από κάθε φαντασμένο που έφταιγε) Ο μη-εμπορικός κινηματογράφος μια χαρά ζούσε (αλλά υποστηριζόταν από το κράτος) και οι ταινίες του δεν είχαν αυτό το πρόβλημα... άλλο είχαν, δεν τις έβλεπε ο κόσμος, αλλά αυτό είναι άλλη κουβέντα :)
 
Μάλλον είναι αυτό που λένε για διάφορα πράγματα , πως "Ε , οι παλιοί ήξεραν και τα έφτιαχναν καλλύτερα" !

Και εν τω προκειμένω , έτσι ήταν !
 
οι ταινιες του 60 -70 ειχαν τα master σωσμενα και μπορεσε να γινει ψηφιακη επεξεργασια πολυ ευκολα ειδικα η finos films διατηρουσε παντα ενα master απαιχτο δεν συνεβη το ιδιο ομως με τις ταινιες του 80 ομως που στην καλυτερη περιπτωση θα της βρεις σε βιντεοκασσετα η οποια εχει προελθει απο την μπομπινα του cinema (το λεγομενο telecine) ας πουμε πχ το πανικος στα σχολεια δεν υπαρχει περιπτωση να ψηφιοποιηθει ποτε καθως δεν υπαρχουν master πουθενα και απο βιντεοκασσετα τι ψηφιοποιηση να κανει κανεις επισης μιλαμε για εταιριες που εχουν κλεισει πλεον και κανεις δεν γνωριζει που βρισκονται τα δικαιωματα καθως εχουν αγοραστει απο αλλους
 
Ναι αυτο ειναι ,την λυσαμε την απορια ,δεν υπαρχουν τα original film να γινει ψηφιοποιηση ,οτι δουλεια γινεται-εγινε ειναι μεσω telecine απο VHS (βαζεις την καμερα μπροστα απο ενα μονιτορ και τραβας την οθονη).


Οποτε εν τελει και αυτα που λεμε ειναι κινηματογραφικη ταινια και οχι βιντεοκασσετα οταν μιλαμε για 80s ταινιες,ουσιαστικα το VHS κοιταζουμε εξου και η μειωμενη ποιοτητα στην εικονα παροτι αρχικα γυριστηκαν σε φιλμ.
 
Συγγνώμη Άααρντυ αλλά το ανάποδο είναι telecine δηλ. από την κινηματογραφική ταινία κάνεις βίντεο και είναι επαγγελματικό μηχάνημα. Το άλλο που λες μπορείς να το κάνεις κι εσύ σπίτι σου με ένα από τα άπειρα video capture sticks. Έχω κι εγώ ένα και η ποιότητα φυσικά είναι μάπα. Αυτό που λες με την οθόνη είναι ο ποιο πρωτόγονος τρόπος.

(edit) και το πιο απλό είναι με κάτι combo που είχαν βγει μια εποχή και συνδύαζαν dvd με vhs.
 
Nαι αυτο λεω και εγω ,telecine απο ταινια κινηματογραφου γινεται video,εγραψα απο vhs στο προηγουμενο ποστ για να δηλωσω οτι η πηγη που εγινε δεν ηταν εξαρχης καλη.


Και πολυ το μπερδεψα ,η απαντηση στο πρωτο ποστ ειναι ακομα πιο απλη,βλεπουμε τις βιντεοκασσετες απο τα καναλια για αυτο και η ποιοτητα ειναι αυτη που ειναι.
 
;Πάντως υπάρχει ταινία της δεκαετίας του '80 που να είναι σε εξαιρετική κατάσταση ; ; Προσωπικά δεν θυμάμαι να είδα ποτέ , αλλά ρωτάω μήπως ξέρετε κάποια .
 
Οι ταινιες του Ψαλτη με το καινουριο telecine εχουν πολυ καλη εικονα.

Δυστυχως ομως εχει γινει μετατροπη του αυθεντικου 4:3 καδρου σε 16:9 και ετσι εχει χανεται σχεδον το 1/3 της εικονας.
 
Οι ταινίες που γυρίστηκαν σε φιλμ για να προβληθούν σε κινηματογράφο είναι σε πολύ καλή ποιότητα, όπως πχ του Περράκη και του Νικολαϊδη.
 
Αυτες τις μερες παιζει στην τηλεοραση τρειλερ του Safe Sex (1999) και ειναι πολυ χτυπητα θολη η ταινια. Δε νομιζω αυτο να οφειλεται στο οτι απο το 1999 μεχρι σημερα παλιωσαν τα πρωτοτυπα. Την ειχα δει στο σινεμα και θυμαμαι οτι τετοια ποιοτητα ειχε, η οποια ειναι πολυ χειροτερη απο παλαιοτερες τηλεοπτικες παραγωγες (πχ. Δυο Ξενοι). Ειναι σιγουρο οτι για τις κινηματογραφικες ταινιες χρησιμοποιουταν μια τεχνολογια η οποια ειχε σαν αποτελεσμα υποδεεστερη ποιοτητα απο αυτη για τις τηλεοπτικες σειρες (ή τις βιντεοταινίες)
 
Rakeesh είπε:
Αυτες τις μερες παιζει στην τηλεοραση τρειλερ του Safe Sex (1999) και ειναι πολυ χτυπητα θολη η ταινια. Δε νομιζω αυτο να οφειλεται στο οτι απο το 1999 μεχρι σημερα παλιωσαν τα πρωτοτυπα. Την ειχα δει στο σινεμα και θυμαμαι οτι τετοια ποιοτητα ειχε, η οποια ειναι πολυ χειροτερη απο παλαιοτερες τηλεοπτικες παραγωγες (πχ. Δυο Ξενοι). Ειναι σιγουρο οτι για τις κινηματογραφικες ταινιες χρησιμοποιουταν μια τεχνολογια η οποια ειχε σαν αποτελεσμα υποδεεστερη ποιοτητα απο αυτη για τις τηλεοπτικες σειρες (ή τις βιντεοταινίες)
Μάλλον, η συγκεκριμένη γυρίστηκε με τηλεοπτική κάμερα και "έχασε" σε χρώματα και ανάλυση, κατά τη μετατροπή της σε film, για να προβληθεί στους κινηματογράφους, όπως και πολλές άλλες της δεκαετίας του '90.


οι ταινιες του 60 -70 ειχαν τα master σωσμενα και μπορεσε να γινει ψηφιακη επεξεργασια πολυ ευκολα ειδικα η finos films διατηρουσε παντα ενα master απαιχτο δεν συνεβη το ιδιο ομως με τις ταινιες του 80 ομως που στην καλυτερη περιπτωση θα της βρεις σε βιντεοκασσετα η οποια εχει προελθει απο την μπομπινα του cinema (το λεγομενο telecine) ας πουμε πχ το πανικος στα σχολεια δεν υπαρχει περιπτωση να ψηφιοποιηθει ποτε καθως δεν υπαρχουν master πουθενα και απο βιντεοκασσετα τι ψηφιοποιηση να κανει κανεις επισης μιλαμε για εταιριες που εχουν κλεισει πλεον και κανεις δεν γνωριζει που βρισκονται τα δικαιωματα καθως εχουν αγοραστει απο αλλους
Πρόσφατα είδα την ταινια "Χούλιγκανς" με το νέο telecine από την ΚΚ (Αυτή έχει τα δικαιώματα, πλέον). όπως και στον "Τζακ τον καβαλάρη", στις "Φανταρίνες", στην "Γκαρσονιέρα για δέκα" και στο "Ένα γελαστό απόγευμα" (όλες παραγωγές της Γκρεκα φιλμ - Μ. Λεφάκης) και η ποιότγτα είναι άριστη, σε σχέση με την κόπια από την HT, όσον αφορά τα χρώματα και την ευκρίνεια. Το telecine έγινε από VHS, ή από την πρωτότυπη master κόπια, μιας και είναι κινηματογραφική ταινία;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
johnmar94 είπε:
Μάλλον, η συγκεκριμένη γυρίστηκε με τηλεοπτική κάμερα και "έχασε" σε χρώματα και ανάλυση, κατά τη μετατροπή της σε film, για να προβληθεί στους κινηματογράφους, όπως και πολλές άλλες της δεκαετίας του '90.
Μα τοτε γιατι εξακολουθει να φαινεται ετσι οταν παιζεται και στην τηλεοραση; Αν ειχε γυριστει με εξοπλισμο τηλεορασης και φαινοταν "χαλια" στο σινεμα, δε θα επρεπε να φαινεται οκ στην τηλεοραση; Η διαφορα ποιοτητας μεταξυ Safe Sex και καποιας σειρας του 90 που παιζεται σε επαναληψη, ειναι εμφανης, και το λεω γιατι τρειλερ του SS το εδειξε σε διαλειμμα ενω εδειχνε τους Δυο Ξενους οποτε χτυπησε στο ματι.

Μιλαμε βεβαια για αλλη εποχη απο αυτη που εννοουσε ο original poster, αλλα νομιζω εδω προσεγγιζουμε το "προβλημα".
 
johnmar94 είπε:
Μάλλον, η συγκεκριμένη γυρίστηκε με τηλεοπτική κάμερα και "έχασε" σε χρώματα και ανάλυση, κατά τη μετατροπή της σε film, για να προβληθεί στους κινηματογράφους, όπως και πολλές άλλες της δεκαετίας του '90.



Πρόσφατα είδα την ταινια "Χούλιγκανς" με το νέο telecine από την ΚΚ (Αυτή έχει τα δικαιώματα, πλέον). όπως και στον "Τζακ τον καβαλάρη", στις "Φανταρίνες", στην "Γκαρσονιέρα για δέκα" και στο "Ένα γελαστό απόγευμα" (όλες παραγωγές της Γκρεκα φιλμ - Μ. Λεφάκης) και η ποιότγτα είναι άριστη, σε σχέση με την κόπια από την HT, όσον αφορά τα χρώματα και την ευκρίνεια. Το telecine έγινε από VHS, ή από την πρωτότυπη master κόπια, μιας και είναι κινηματογραφική ταινία;
επειδη ρωτησα το telecine στα συγκεκριμενα εγινε οντως απο τα φιλμ απο βιντεοκασσετα δεν μπορεις να κανεις ψηφιοποιηση δεν θα βγει ειχα ρωτησει για φυλακες ανηλικων και απο τι ειχα μαθει τα φιλμ εχουν χαθει οποτε δεν νομιζω να το δουμε ποτε ψηφιακο δυστυχως....τα ροδα τσαντα και κοπανα ειχαν επισης ψηφιοποιηθει και δοθηκαν δωρο με εφημεριδα τα εχω και τα 3
 
Λοιπόν, μιας και ειμαι ΑΡΡΩΣΤΟΣ με τα τεχνικά θέματα περί σινεμά και των μέσων στα οποία κυκλοφορούν οι ταινιες, θα γράψω 2-3 πράγματα. Διάβασα όλα τα comments όποτε θα εμπεριέχει το post μου και στοιχεία από αυτα.

κατ αρχήν τα βασικα.

το φιλμ ακόμα και σήμερα είναι το μέσον με την μεγαλύτερη ποιότητα ανάμεσα σε ολα. Η "αναλυση" ενός φιλμ ξεπερνά τα 6k ενώ στον ψηφιακό κόσμο μόλις και μετά βίας μπαίνουμε στα 4k.

Όμως επειδή χρόνια ΠΟΛΛΆ τώρα οι ταινίες που γυρίζονταν σε φιλμ ήδη πριν βγουν καν στο σινεμά περνούσαν από digital intermediate (σκαναρισμα/πέρασμα σε υπολογιστες) σε 2k ή 4k για μονταζ/επεξεργασία πριν την κυκλοφορία τους μέσω υπολογιστων, η βιομηχανία δημιούργησε κάμερες με "αισθηση" φιλμ αλλά εγγραφή σε ψηφιακά μέσα. Έτσι ΚΑΙ έριξαν άπειρα το κόστος (το φιλμ κόστιζε πολύ) Και έκαναν πιο εύκολο το να μονταρουν/επεξεργαστούν εφόσον όλη η γραμμή παραγωγής είναι ψηφιακή.

τώρα πάμε στις ελληνικές ταινίες, telecine κλπ.

Το σε τι ποιότητα θα δούμε την ταινία τώρα έχει αρκετούς παράγοντες οι οποίοι λειτουργούν ως μια αλυσιδα. Ναι, όλες οι ταινίες γυρίστηκαν με φιλμ. Όμως αλλάζουν:

- η ποιότητα του φιλμ

- η ποιότητα και επάρκεια/σωστή χρηση του φωτισμού

- οι φακοί που θα χρησιμοποιηθούν

κατόπιν αυτων, και ΠΡΙΝ την ψηφιοποίηση της κοπιας για tv/dvd/bluray κλπ, παίζει ρόλο ΤΙ είδους κόπια έχει στα χέρια του ΣΉΜΕΡΑ από την ταινία του χτες που θα ψηφιοποιήσει. Δηλαδή, με σειρά "ποιότητας":

01. Original negative (το φιλμ πάνω στο οποίο γυρίστηκε το original εργο)

02. interpositive (είδος φιλμ που "κρατάει" υπό συγκεκριμένες συνθήκες πολλά πολλά χρόνια και χρησιμεύει για να να βγουν internegative κοπιες)

03. internegative (κόπια από την οποία μετά γίνονται οι αντιγραφές για τις οποίες που πάνε στα σινεμά)

04. κόπια σινεμα

τέλος, έχουμε και τι είδους ψηφιοποίηση κανουμε. 2k? 4k? Και το κυριοτερο, ΜΕ ή ΧΩΡΊΣ ψηφιακή επεξεργασία (διόρθωση προβληματων, τεχνουργηματων, διόρθωση χρωμάτων κλπ)??

για να καταλήξουμε λοιπον, ΑΣΧΈΤΩΣ χρονιάς παραγωγής την ταινίας, βλέπουμε ταινίες ψηφιοποιημενες από διαφορετικού είδους γυρισματα, με διαφορετικού είδους κοπιες και διαφορετικούς τύπους ψηφιοποίησης.

σε ιδανική περίπτωση πχ, μια ταινία του φινου του 60κατι περνιεται απο μια σοβαρη εξειδικευμενη εταιρια από το interpositive σρ ρνα 4k scanner πολυ πολυ προσεκτικά καρε καρε σε σκληρούς δίσκους και μετά καρε καρε διορθώνεται κάθε πρόβλημα καθώς και μονταρεται η χρωματική της παλέτα ώστε να είναι "σαν καινουργια" όταν γυρίστηκε.

αυτή η κόπια αν προβληθεί τώρα ψηφιακά στο σινεμά θα παίξει ΠΟΛΎ ΚΑΛΎΤΕΡΑ από τις κοπιες 4ης ή 5ης γενιάς που είδαν τοτε,πακέτο και με το "ζόρι" από την χρήση που αποκτούσαν οι τότε κοπιες!

σε κακη περιπτωση, μια ταινία πχ του 80 με τον ψάλτη, αντί να πάνε πίσω στην κόπια του σινεμά, ΈΣΤΩ 4ης γενιάς, πηγαίνουν και:

βρίσκουν το pal MASTER που είχε δημιουργηθεί παλιά για τηλεόραση (ανάλυση 1/4 του hd και κάθε δεύτερο frame "ψευτικο" γιατί δεν είναι progressive scan),και το κάνουν blow up (μεγέθυνση) σε ΨΕΎΤΙΚΟ hd. Και για να το κάνουν και λίγο χειρότερο, Αφού το pal MASTER ήταν 4x3 για τις παλιές τηλεοράσεις μας, αυτοί οι θεοί ΚΌΒΟΥΝ και μέρος της ταινίας αφήνοντας ΑΚΟΜΑ λιγότερη πληροφορία και ανάλυση στο τελικό master.

Η ταινία γυρίστηκε σε φιλμ 1:85 x 1, κόπηκε μια φορά στα πλάγια δεξιά αριστερά για να γίνει 4x3, και ΞΑΝΆ ΚΌΒΕΤΑΙ πάνω και κάτω για να ΞΑΝΆ ΓΙΝΕΙ 1:78 x 1 που είναι οι νέες τηλεοράσεις!

ΑΝΆΜΕΣΑ σε αυτά τα 2 σεναρια, έχει πολλούς συνδυασμούς που μπορεί να υπάρξουν. Και αντίστοιχα αποτελέσματα να δείτε τελικά στις τηλεοράσεις σας.

ελπίζω να βοηθησα.!
 
Πίσω
Μπλουζα