Ελληνική ταινία "Εφιάλτης"

Λιγάκι ανιαρή μου φάνηκε η ταινία, όσο και αν προσπαθούσε να χτίσει ατμόσφαιρα. Δεν το είχε δυστυχώς ο ελληνικός κινηματογράφος με το είδος ( και με αυτό μάλλον). Αστραπές -βροντές και κανα δυο σκηνές ( όπως η ψαλιδιά ) , δεν αρκούν για να κάνουν κάτι ξεχωριστό. Πάντως η φάτσα του Νικολινάκου, πάντα μου φαινόταν λίγο creepy-δρακουλιάρικη...:fafoutis:
 
Η ταινία προβλήθηκε (νομίζω για τελευταία φορά στην τηλεόραση) την Πέμπτη 3 Μαΐου 1990 στις 22:32 στο MEGA CHANNEL.
Και ακομα ειμαστε με εκεινη την κοπια απο εκεινο το βροχερο βραδυ που ειχε ως αποτελεσμα να γινει ζημια στην εικονα. Και ως τωρα δεν βρεθηκε ενας ανθρωπος να ψηφιοποιησει αυτη την υπεροχη ταινια.
Μονο κανενας Καραγιαννης - Καρατζοπουλος μην την παρει και της αλλαξει τα φωτα.
 
Και ακομα ειμαστε με εκεινη την κοπια απο εκεινο το βροχερο βραδυ που ειχε ως αποτελεσμα να γινει ζημια στην εικονα. Και ως τωρα δεν βρεθηκε ενας ανθρωπος να ψηφιοποιησει αυτη την υπεροχη ταινια.
Μονο κανενας Καραγιαννης - Καρατζοπουλος μην την παρει και της αλλαξει τα φωτα.
Εμένα, πάλι, μου γεννήθηκε η εξής απορία:
Για ποιον λόγο εδώ και 31 συμπληρωμένα χρόνια δεν προβάλλεται από κανένα κανάλι; Έστω και σε κάποιο συνδρομητικό; Μπορεί να είναι τρομακτική με την "χάλια" εικόνα που την έχουμε διαθέσιμη, με ένα καλό remaster θα γίνει 10 φορές καλύτερη!
Άβυσσος η ψυχή των καναλαρχών...

Αλήθεια, ποια εταιρεία έκανε την παραγωγή; Γιατί, έτσι και την αναλάβει η "Καραγιάννης - Καρατζόπουλος" τη βάψαμε...
 
Τα καναλια δυστυχως προτιμουν ολο τα ιδια και τα ιδια. Πανε με τα γουστα του κοινου, με ο,τι επιφερει πολλες διαφημισεις και οχι με ο,τι πραγματικα αξιζει. Δηλαδη, Κριμα το μποϊ σου, Η ζηλιαρα, Η βουλευτινα και Γκαρσονιερα για δεκα, για να δωσω μερικα παραδειγματα. Οσον αφορα την παραγωγη, την εκανε ο σκηνοθετης της ταινιας, ο Ερρικος Ανδρεου.
Γενικως παντως ο Εφιαλτης δεν αγαπηθηκε ποτε ιδιαιτερα. Ουτε το 1961, ουτε τωρα. Και αυτο ειναι λυπηρο.
 
Εμ, πώς να αγαπηθεί κάτι που δεν προβάλλεται ποτέ; Είναι, βέβαια, πάγια τακτική το να προβάλλουν κάτι το οποίο το κοινό "το έχει μάθει" παρά να δείξει κάτι καινούριο ή και σπάνια προβεβλημένο. Πολύ μεγάλο κακό...
 
Update: Η ταινία προβλήθηκε από το TV-100 το Σάββατο 13 Οκτωβρίου 1990 στις 00:30 π.μ.. Οπότε η Πέμπτη 3 Μαΐου 1990 στο MEGA CHANNEL που αναφέρω παραπάνω, δεν ήταν η τελευταία φορά που προβλήθηκε στην τηλεόραση.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Καλα οσα γραφει το αρθρο σε γενικες γραμμες, αλλα εχω καποιες ενστασεις:

Ο Εφιαλτης ταινια....τρομου και φρικης;;;; Ουτε καν για τα τοτε ελληνικα δεδομενα! Η ταινια ηταν θριλερ, αλλα οχι τρομου και κυριως σιγουρα οχι φρικης. Χρονολογικα μιλωντας, ηταν το πρωτο θριλερ του εγχωριου κινηματογραφου καθως ως τοτε ειχαμε μονο αστυνομικα - νουαρ. Αν αυτος που εγραψε την κριτικη (αληθεια, δεν ειδα να την υπογραφει) εχει δει την Αποστροφη, στην οποια ηδη αναφερθηκε, τον Εξορκιστη, το Παρασκευη και 13 και ολα αυτα τα μπουμπουκια που κυκλοφορουν σημερα και σε κανουν να θελεις να ξερασεις το γαλα της μανας σου με αυτα που δειχνουν, δεν θα τολμουσε ποτε, μα ποτε, να χαρακτηρισει τον Εφιαλτη ταινια τρομου και φρικης.

Οσον αφορα τον Δημο Θεο που θεωρει τον Χιτσκοκ ασημαντο και οσον αφορα επισης αυτον που εγραψε την κριτικη του Εφιαλτη και που βλεποντας την ταινια τον πηρε ο υπνος, να βαλουν να δουνε μερικες κουλτουριαρικες ταινιες απο αυτες που εχουν μεσα πολλη αμφισβητηση για να το ευχαριστηθουν. Προτεινω, ας πουμε για αρχη, το Κιεριον, του Δημου Θεου. Αν υπαρχει κινδυνος υπνηλιας με τον Εφιαλτη, τοτε με το Κιεριον θα πεσουν τουλαχιστον σε θερινη ναρκη, οπως οι περισσοτεροι απο εμας αλλωστε!
Αδικείς το ΚΙΕΡΙΟΝ. Η υπόθεση της ταινίας είναι εμπνευσμένη απο τη δολοφονία του Αμερικανού δημοσιογράφου Πόλσον στη Θεσσαλονίκη ο οποίος είχε σκοπό να πάρει συνέντευξη από ηγετικό στέλεχος των ανταρτών. Έχει στοιχεία σασπένς και ξεφεύγει από τις γελοίες κωμωδίες και τα δακρύβρεχτα δράματα της εποχής.
 
Αδικείς το ΚΙΕΡΙΟΝ. Η υπόθεση της ταινίας είναι εμπνευσμένη απο τη δολοφονία του Αμερικανού δημοσιογράφου Πόλσον στη Θεσσαλονίκη ο οποίος είχε σκοπό να πάρει συνέντευξη από ηγετικό στέλεχος των ανταρτών. Έχει στοιχεία σασπένς και ξεφεύγει από τις γελοίες κωμωδίες και τα δακρύβρεχτα δράματα της εποχής.
Δε νομιζω, γιατι πραγματι οταν ειδα το Κιεριον πηγε να με παρει ο υπνος, ακριβως οπως πηγε να παρει ο υπνος τον Δημο Θεο οταν εβελεπε το εκπληκτικο θριλερ του θεματος μας.
 
Οσον αφορα τον Δημο Θεο που θεωρει τον Χιτσκοκ ασημαντο
Η εποχη εκεινη ηταν πολιτικά φορτισμενη οσον αφορα την κριτικη, και αυτο αντανακλάται και στις κριτικες που δημοσιευονταν στην (αριστερη) "Επιθεωρηση Τεχνης" την δεκαετια του 60. Ο,τι δεν ηταν συμβατο με τον σοβιετικο "σοσιαλιστικο ρεαλισμο" ηταν "αμερικανικα σκουπιδια"... Βεβαια ο μεγας Φρανσουα Τρυφώ είχε εντελως διαφορετικη αποψη για τον Hitch, ηταν εκεινος που τον ανεβασε στο επιπεδο του μεγαλου "auteur"
 
Είδα την ταινία χθες, μαζί με δύο άλλες (Ληστεία στην Αθήνα, Ο ζεστός μήνας Αύγουστος) και μου άρεσε πολύ, αν και σίγουρα όχι τόσο όσο αντίστοιχες αμερικανικές. Η δίχρωμη αφίσα/διαφήμιση του έργου, εμπνευσμένη από παρόμοιες αμερικάνικες(π.χ. The Big Sleep). Έχει σασπένς η ταινία, θα διαφωνίσω με κάποιον/-α φίλο/-η πιο πάνω ως προς το τέλος, εμένα το τέλος μου άρεσε, ίσως το βρήκα και ως το καλύτερο κομμάτι της ταινίας(σκηνή στον καθρέφτη). Η σκηνή του φόνου λιγότερο, η μουσική υπόκρουση εκεί θα μπορούσε να είναι πιο ευρηματική και ταιριαστή, ενώ η πράξη καθαυτή σήμερα πλέον δεν τρομάζει(αλλά ούτε και οι σκηνές π.χ. του Psycho τρομάζουν, την δουλειά εκεί την κάνει η μουσική και οι εκφράσεις των προσώπων). Τότε βέβαια φαντάζομαι θα θεωρούνταν ως τρομακτική σκηνή, το δε τραύμα μου φάνηκε λίγο χαμηλά για να κόψει την καρωτίδα και να προκαλέσει (σχεδόν) ακαριαίο θάνατο αλλά ίσως ο θάνατος τελικά να επήλθε από την πρώση στην σκάλα.
Κοντολογίς, σίγουρα αξιόλογη ταινία και για τα τότε δεδομένα του ελληνικού κινηματογράφου μοναδική.
Σαν ranking από τα 3 έργα πού είδα χθες, θα την έβαζα δεύτερη πίσω από την ¨Ληστεία¨ πού ήταν έξοχα ρεαλιστική και με πολύ νουάρ ατμόσφαιρα και μπροστά από τον ¨Αύγουστο¨ πού σε κάποια σημεία δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τα κλισέ του τότε ελληνικού κινηματογράφου(κυρίως το τέλος happy end).
 
Την ειδα τον Σεπτεμβριο στον κινηματογραφο,στον ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟ στη Συγγρου.Σε πολυ καλη εικονα ευτυχως,γιατι το MEGA ειχε προβλημα λογω καιρου οταν την ειχε προβαλλει.Πραγματικα για την εποχη της πολυ προχωρημενη.Ειναι η πρωτη του Ανδρεου.Το σεναριο βεβαια το "τσιμπησε" απο ενα διηγημα και το ωραιο ειναι οτι την επομενη χρονια το διασκευασαν και για τη σειρα "Alfred Hitchcock presents". Πολυ καλη η Βουλα Χαριλαου στον κεντρικο ρολο.Τολμηρο το σεναριο οπου υποδηλωνει οργια ή / και ομοφυλοφιλιες
Μηπως θυμασαι σε ποιο επεισοδιο της σειρας Alfred Hitchcock presents ?
 
Εκπληκτικό θρίλερ που συγκεντρώνει αριστοτεχνικά και περίτεχνα όλα τα χαρακτηριστικά που συνεγείρουν τους φαν των συγκεκριμένων φιλμς: Φόβος, σασπένς, αγωνιώδης πλοκή, ψυχονευρωτική δολοφόνος τύπου serial killer, σκηνικά και πλάνα κλειστοφοβικού τύπου όπου κυριαρχεί μια σκοτεινή έως απόκοσμη αύρα, απωθητική και αποκρουστική για πολλούς αλλά και ιντριγκαδόρικη για τύπους με προχωρημένα ένστικτα αλλόκοτης διάστασης και ψυχολογίας.
Από την άλλη η τρομερά καλαίσθητη διακόσμηση σπιτιών σε συνδυασμό με το άψογο και υψηλού επιπέδου και καλαισθησίας ντύσιμο τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών, δίνουν στην ταινία αλλά και στην εποχή που διαδραματίζεται το ανάλογο υψηλό κύρος.
Ο Μιχάλης Νικολινάκος πιστεύω πως στην ταινία δίνει εκπληκτικά διαπιστευτήρια του ταλέντου του χωρίς να το διατυμπανίσει ο ίδιος και το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό, καθότι ο ίδιος με το αγέρωχο παρουσιαστικό του, την γοητευτική του αύρα και την εν γένει χαρισματικότητα του κυριαρχεί και επιβάλλεται καταλυτικά.
Όσο για το βάπτισμα του πυρός για τον διαχρονικά αναγνωρισμένο Ερρίκο Ανδρέου στην σκηνοθεσία τι να πει κανείς. Σε ηλικία μόλις 23 ετών, νομίζω δεν θα μπορούσε να ήταν πιο πετυχημένη η έναρξη μιας πολύ σημαντικής καριέρας. Ο τύπος το είχε με την σκηνοθεσία όπως αποδείχτηκε από πολύ μικρός.
Κρίμα που η συγκεκριμένη ταινία παίζεται σπανιότατα στα κανάλια. Ίσως η απόκοσμη ατμόσφαιρα, η ανατριχιαστική σκηνή της δολοφονίας λειτουργούν αποτρεπτικά. Αλλά όποιος θέλει να βλέπει όλες τις πτυχές μιας ταινίας θα μπορούσε να σταθεί στα πραγματικά εκπληκτικά σημεία και στοιχεία της ταινίας που αν και δευτερεούσης χρονικά σημασίας, δίνουν στο φιλμ ξεχωριστή διάσταση.
 
Πίσω
Μπλουζα