Η Παλιά Αθήνα

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας audiodee
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Θυμάται κανείς τι ήταν εκεί που είναι τώρα η Alpha Bank? Κάποια τράπεζα και τότε, φαντάζομαι. αλλά δεν μπορώ να διαβάσω την επιγραφή.

Α, το βρήκα αλλού. Ήταν η Λαϊκή Τράπεζα (άρα υποθέτω θα έγινε Ιονική μετά)
 
Αυτές οι κολώνες στα δεξιά της φωτογραφίας τι είναι; τηλέγραφος; τηλέφωνο; κάτι που δεν πάει το μυαλό μου; Επίσης το σημείο αυτό είναι μη αναγνωρίσιμο που να είναι άραγε;
 
Το τραίνο είναι προφανώς το Θηρίο, που ένωνε Πλατεία Λαυρίου με Κηφισιά. Αλλά ποιος ξέρει ποια ακριβώς διαδρομή ακολουθούσε.
 
Κλεψύδρας και Θρασυβούλου. Δεν έχει αλλάξει και πολύ από τότε αν εξαιρέσουμε το πράμα κάτω από τα παράθυρα που σε κάποιου ανύποπτου διαβάτη το κεφάλι θα έπεσε. Την εποχή εκείνη ήμουνα σχετικά συχνά στην περιοχή διότι Θρασυβούλου απέναντι από την Χρυσοκαστριώτισσα έμενε αγαπημένη θεία αρχαιολογικής αξίας.


1616162119684.png
 
Άρα βλέπουμε ουσιαστικά την αφετηρία.
 
Τέλειο! Αγνώριστη η γωνία. Όσον αφορά τη γραμμή του Θηρίου ήταν χονδρικώς η πορεία του σημερινού προαστιακού αλλά σε καλύτερη θέση αφού πέρναγε από το κέντρο των Αγίων Αναργύρων συνέχιζε στη Νέα Ιωνία εκεί που είναι τα εμπορικά κέντρα (τύπου μικρά mall), συνέχιζε Νεο Ηράκλειο, ΟΑΚΑ από τη νότια πλευρά, εκεί ακριβώς που δημοπρατείται η νέα γραμμή του μετρό που θα στοιχίσει ένα σωρό λεφτά, συνέχιζε μπροστά από Μητέρα Ιασώ και διέσχιζε την Κηφισίας πάνω σε μια μεγάλη τοξωτή σιδερένια γέφυρα (γι αυτό και η περιοχή λέγεται Σίδερα Χαλανδρίου). Η γέφυρα ήταν πάνω από την Κηφισίας η οποία ήταν πολύ στενότερη από τη σημερινή της μορφή. Από το Νέο Ηράκλειο με το ΟΑΚΑ ξεκινούσε η φόρτωση του τρένου με κάρβουνο που εβγαινε από τις γύρω στοές των ορυχείων. Το τρένο έφτανε Χαλάνδρι, στην πλατεία μετα συνέχιζε για παρα πολλά χωριά των Μεσογείων μέχρι που έφτανε στο Λαύριο. Τα τρένα δεν ήταν μόνο για τα μεταλεύματα και τα προόντα των Μεσογείων ήταν και επιβατηγά, εξυπηρετούσαν κόσμο. Ξηλώθηκε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 60. Κάποιοι γείτονες μου κάτι θυμούνται.
Post 1263: Το φαρμακείο του Μπαρμπατιώτη, ήταν 3ης Σεπτεμβρίου 20 (22 σήμερα) και Χαλκοκονδύλη.

Προβολή συνημμένου 225473
 
Τέλειο! Αγνώριστη η γωνία. Όσον αφορά τη γραμμή του Θηρίου ήταν χονδρικώς η πορεία του σημερινού προαστιακού αλλά σε καλύτερη θέση αφού πέρναγε από το κέντρο των Αγίων Αναργύρων συνέχιζε στη Νέα Ιωνία εκεί που είναι τα εμπορικά κέντρα (τύπου μικρά mall), συνέχιζε Νεο Ηράκλειο, ΟΑΚΑ από τη νότια πλευρά, εκεί ακριβώς που δημοπρατείται η νέα γραμμή του μετρό που θα στοιχίσει ένα σωρό λεφτά, συνέχιζε μπροστά από Μητέρα Ιασώ και διέσχιζε την Κηφισίας πάνω σε μια μεγάλη τοξωτή σιδερένια γέφυρα (γι αυτό και η περιοχή λέγεται Σίδερα Χαλανδρίου). Η γέφυρα ήταν πάνω από την Κηφισίας η οποία ήταν πολύ στενότερη από τη σημερινή της μορφή. Από το Νέο Ηράκλειο με το ΟΑΚΑ ξεκινούσε η φόρτωση του τρένου με κάρβουνο που εβγαινε από τις γύρω στοές των ορυχείων. Το τρένο έφτανε Χαλάνδρι, στην πλατεία μετα συνέχιζε για παρα πολλά χωριά των Μεσογείων μέχρι που έφτανε στο Λαύριο. Τα τρένα δεν ήταν μόνο για τα μεταλεύματα και τα προόντα των Μεσογείων ήταν και επιβατηγά, εξυπηρετούσαν κόσμο. Ξηλώθηκε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 60. Κάποιοι γείτονες μου κάτι θυμούνται.
Θα μπορούσαμε να έχουμε ολόκληρη ενότητα με τα τραίνα της παλιάς Αθήνας, κανονικά και ηλεκτρικά.
Μια που η Λώρα έκανε μια μικρή περιγραφή της διαδρομής του Θηρίου από τους Αγίους Αναργύρους και μετά, σκέφτηκα να ανεβάσω μερικές φωτογραφίες από διαδρομή του στην διπλανή μου γειτονιά, μόλις δηλαδή άφηνε το σταθμό της Ομόνοιας και την τωρινή Βικτώρια και πήγαινε προς το σταθμό της Αττικής. Απ' όσα έχω διαβάσει στο βιβλίο Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι κι από τη σελίδα trenotita.gr (απ' όπου και οι φωτό), ο σταθμός της Ομόνοιας, δηλ. η πλατεία Λαυρίου, είναι μεταγενέστερος του σταθμού Αττικής ο οποίος στην πρώτη φάση του έργου ήταν τερματικός. Η επέκταση προς Ομόνοια έγινε το 1889 και η γραμμή περνούσε μέσω των οδών Αγορακρίτου, Κοδριγκτώνος, Ρίζου και 3ης Σεπτεμβρίου.

θηρίο 3ης Σεπτεμβρίου.png

Η οδός Ρίζου (η οποία αποτελεί τη μια πλευρά του οικοδομικού τριγώνου όπου βρίσκεται σήμερα ο υποσταθμός τη ΔΕΗ) ανοίχτηκε για να μπορέσει να περάσει το τραίνο από την Κοδριγκτώνος προς την 3ης Σεπτεμβρίου. Εδώ τη βλέπουμε γύρω στα 1920 όπως φαίνεται από την 3ης Σεπτεμβρίου ενώ στο βάθος διακρίνεται το πασάγιο της οδού Αριστοτέλους.

θηρίο Ρίζου 2.jpg


Αχαρνών και Κοδριγκτώνος γύρω στα 1920. Η γραμμή περνά δίπλα από τον μικρό τότε (κι αγνώριστο) Άγιο Παντελεήμονα.

θηρίο Αγιος Παντελεήμων.png
 
Ααα η πλατεία Αιγύπτου. Μιλάμε για όσους δεν γνωρίζουν, για την συμβολή Πατησίων, Αλεξάνδρας, Μαυρομματαίων. Εδώ βλέπουμε τις προπολεμικές πισίνες για παιδιά. Τι ήταν αυτές; Επειδή τα θαλάσσια λουτρά ήτο ωφέλιμα δια τον παιδικόν οργανισμό (αμάν έπαθα... ελεφαντίτιδα) αλλά τα εισιτήρια λεωφορείων ακριβά, το κράτος έφτιαξε σε καίρια σημεία της Αθήνας πισίνες με ρηχό βάθος. Κάθε πρωΐ βυτιοφόρα του δημου ερχόντουσαν και γεμίζαν τις πισίνες με θαλασσινό νερό και τα παιδάκια κολυμπούσαν με σειρά προτεραιότητας. Υπήρχαν και φύλακες με σφυρίχτρα. Αν δεν κάνω λάθος το έχουμε αναφέρει ξανά σε αυτό εδώ το θρεντ αρκετά παλιότερα. Πισίνες υπήρχαν και αλλού όπως είπαμε: πλ.Κουμουνδούρου, Κουκάκι, Πατήσια, Δεξαμενή.
Πίσω από την πισίνα, επί της Πατησίων βλέπουμε και το υπέροχο κτήριο της ΓΣΕΕ στα δεξιά, τότε μέγαρο Ιασωνίδου. Αγοράστηκε από τη ΓΣΕΕ το 1940. Το μεσαίο κτήριο που μοιάζει με βίλα μήπως ξέρει κανένας την ιστορία του.

Βάζω και μια φωτογραφία από το ίδιο σημείο αλλά από άλλη οπτική γωνία.
palaigyptou.jpg
 
Πίσω
Μπλουζα