Κατάχρηση Εξουσίας (1971)

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων από την πρώτη προβολή της ταινίας αναρτήθηκε από τον ιστότοπο της Finos Films στο FB, ένα trailer της ταινίας με εξαιρετική ανάλυση εικόνας. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει ολόκληρη η ταινία σε νέα ανάλυση αλλά αν υπάρχει δίνει νέα αξία στο έργο.
 
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων από την πρώτη προβολή της ταινίας αναρτήθηκε από τον ιστότοπο της Finos Films στο FB, ένα trailer της ταινίας με εξαιρετική ανάλυση εικόνας. Δεν γνωρίζω αν υπάρχει ολόκληρη η ταινία σε νέα ανάλυση αλλά αν υπάρχει δίνει νέα αξία στο έργο.
 
Νομίζω πως η Finos Films σε συνεργασία με την Graal, έκανε ψηφιακή αποκατάσταση όλων των ταινιών. Μάλλον, από εκεί προέρχεται το απόσπασμα της ταινίας.
 
Ταινιάρα και πρωτοποριακή για την τότε εποχή, αφού θίγει το ζήτημα των ναρκωτικών και της διακίνησής τους, θέμα όχι σε ευρύ βαθμό γνώριμο από την ελληνική κοινωνία, το 1971 που γυρίστηκε η ταινία! Φοβερή ερμηνεία φυσικά του Κούρκουλου, αλλά και πολύ δυνατή παρουσία Κατράκη- Καλογήρου, ο τελευταίος μάλιστα ακριβώς 10 χρόνια αργότερα το '81 θα παίξει στα ''Τσακάλια'' του Δαλιανίδη, άλλη μία ταινία που επαναφέρει στο προσκήνιο το πρόβλημα των ναρκωτικών, αλλά εστιάζει στην τότε νεολαία της εποχής...

Τα πλάνα από τον ακριτικό Έβρο και το συνοριακό φυλάκιο στα σύνορα με την Τουρκία είναι όλα τα λεφτά! Δε θυμάμαι κάποια άλλη ελληνική ταινία της εποχής, για να είμαι ειλικρινής, που έστω κάποια γυρίσματά της είχαν γίνει εκτός Λεκανοπεδίου Αττικής ή έστω στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης... Η καταδίωξη με το BMW 2002 tii απλά συγκαταλέγεται στις 10 τοπ καταδιώξεις του ελληνικού κινηματογράφου!
 
Άλλη μια φωτογραφία από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου συμμετείχε η ταινία. Από αριστερά: Σπύρος Καλογήρου, Μίμης Πλέσσας, Σταύρος Τσιώλης, Νίκος Κούρκουλος, Μπέτυ Λιβανού και Γιώργος Αρβανίτης (Διευθυντής φωτογραφίας).

FB_IMG_1627880269835.jpg
 
Άλλη μια φωτογραφία από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου συμμετείχε η ταινία. Από αριστερά: Σπύρος Καλογήρου, Μίμης Πλέσσας, Σταύρος Τσιώλης, Νίκος Κούρκουλος, Μπέτυ Λιβανού και Γιώργος Αρβανίτης (Διευθυντής φωτογραφίας).
Αυτο το φορεμα το φορα η Μπετυ και στην Αμαρτια της ομορφιας, οταν γινονται οι προκριματικοι των καλλιστειων.
 
Έχω έναν καφενέ...
Ο Κούρκουλος, ο Κατράκης και ο Κεδράκας συνθέτουν ένα σκηνικό που προσομοιάζει στο κομμάτι που έγραψε ο Λευτέρης Παπαδόπουλος και μελοποίησε ο Μάνος Λοίζος.

 
Τελευταία επεξεργασία:
(Ξανα)βλεποντας την ταινια,ανακαλυψα καποια κενα (plotholes) κατα την αποψη μου.
1)Μετα το ξυλο στην Ασφαλεια,που εγινε και καλα για τα ματια του Κανελλου,ο Σιωντης (γνωστος ως Σταθης Θεοδωρελος στον Κανελλο) αναρρωνει στο σπιτι του Κανελλου.Πως μετα απο λιγο,το ιδιο βραδυ,βρισκεται στο ξενοδοχειο,οπου τον βρισκει η Αποστολοπουλου για να κλαφτει για τον γαμπρο που της προξενευε ο αρχιφυλακας αδερφος της;
2)Η Αποστολοπουλου γνωριζει τον Σιωντη ως Σταθη Θεοδωρελλο.Ετσι της συστηθηκε την μια φορα που πηγε στο σπιτι της,και ετσι τον αναφερει κι ο αδελφος της.Τοτε ακουσε και και σε ποιο ξενοδοχειο μενει.Στο ξενοδοχειο λοιπον,οταν πηγε να τον βρει,ως τι τον ζηταει;Ως Θεοδωρελο λογικα.Η καμαριερα ομως και ο ξενοδοχος τον ξερουν ως Σιωντη.Πως τον ζητησε;..και αντε εδω μπορουμε να πουμε οτι επειδη ο ξενοδοχος ηταν ρουφιανος του αρχιφυλακα,μπορει να γνωριζε και τα 2 ονοματα του Σιωντη,οποτε ηξερε ποιος ειναι ο Θεοδωρελος αν καποιος τον ζητουσε,αλλα μετα το ξυλο που ριχνουν οι μπραβοι του αρχιφυλακα κι ο Σιωντης ειναι πεσμενος κατω,η Αποστολοπουλου τον αγκαλιαζει και τον λεει "Χαρη"(εκ του Χαριδημος,το πραγματικο του ονομα).Πως εμαθε το πραγματικο του ονομα;
3)Ο Σιωντης και η Αποστολοπουλου πως και ως ποιοι πηγαν στην Τουρκια για να παρουν την BMW;Με τα πραγματικα ονοματα τους αποκλειεται,ο Σιωντης ηταν δραπετης και καταζητουμενος.Αν πηγαν οδικως απο τον Εβρο,μπορει να τον αναγνωριζε ο θειος του,οπως εγινε στην επιστροφη.Να πηγαν αεροπορικως με πλαστα διαβατηρια;Ρισκο.Εκτος κι αν περασαν παρανομα τα συνορα
4)Ο Σιωντης περναει με βαρκα στα Αβδυρα.Η Αποστολοπουλου πως εφτασε ως εκει;Τρεχοντας;
5)Η Αποστολοπουλου κανει ωτο-στοπ στο φορτηγο που εχει φορτωσει τα λαστιχα με το "πραμα" ο Σιωντης.Μεγαλη τυχη ειχε που το πετυχε,θα μπορουσε να μην την παρει το φορτηγο.
6)Στο φορτηγο,φαινονται 3 λαστιχα.Τα αλλα 2 που ειναι;Εμειναν εκει;Και τοτε πως παρεδωσε 5 λαστιχα σοτυς ναρκεμπορους ο Σιωντης στο τελος;
7) Στον τελευταιο διαλογο με τον αρχιφυλακα,ο Σιωντης του λεει για την αδερφη του "Πες της οτι κι εγω ειμαι μονος δεν εχω κανενα εκτος απο αυτην"..Πως να της το πει ο αρχιφυλακας,που ειχε κατι μερες να την δει αφου αυτη ηταν μαζι με τον Σιωντη απο την αποδραση του και μετα;Λιγο ανοητη σκηνη και διαλογος....
 
(Ξανα)βλεποντας την ταινια,ανακαλυψα καποια κενα (plotholes) κατα την αποψη μου.
1)Μετα το ξυλο στην Ασφαλεια,που εγινε και καλα για τα ματια του Κανελλου,ο Σιωντης (γνωστος ως Σταθης Θεοδωρελος στον Κανελλο) αναρρωνει στο σπιτι του Κανελλου.Πως μετα απο λιγο,το ιδιο βραδυ,βρισκεται στο ξενοδοχειο,οπου τον βρισκει η Αποστολοπουλου για να κλαφτει για τον γαμπρο που της προξενευε ο αρχιφυλακας αδερφος της;
1) Από πού προκύπτει ότι είναι το ίδιο βράδυ; Δεν υπάρχει τέτοια τεκμηρίωση στο έργο.
2)Η Αποστολοπουλου γνωριζει τον Σιωντη ως Σταθη Θεοδωρελλο.Ετσι της συστηθηκε την μια φορα που πηγε στο σπιτι της,και ετσι τον αναφερει κι ο αδελφος της.Τοτε ακουσε και και σε ποιο ξενοδοχειο μενει.Στο ξενοδοχειο λοιπον,οταν πηγε να τον βρει,ως τι τον ζηταει;Ως Θεοδωρελο λογικα.Η καμαριερα ομως και ο ξενοδοχος τον ξερουν ως Σιωντη.Πως τον ζητησε;..και αντε εδω μπορουμε να πουμε οτι επειδη ο ξενοδοχος ηταν ρουφιανος του αρχιφυλακα,μπορει να γνωριζε και τα 2 ονοματα του Σιωντη,οποτε ηξερε ποιος ειναι ο Θεοδωρελος αν καποιος τον ζητουσε,αλλα μετα το ξυλο που ριχνουν οι μπραβοι του αρχιφυλακα κι ο Σιωντης ειναι πεσμενος κατω,η Αποστολοπουλου τον αγκαλιαζει και τον λεει "Χαρη"(εκ του Χαριδημος,το πραγματικο του ονομα).Πως εμαθε το πραγματικο του ονομα;
2) Μπορεί όντως ο ξενοδόχος να πληροφόρησε την Ελένη για το διπλό όνομα (ως αδερφή του αρχιφύλακα Αποστολόπουλου που πήγαινε στην ασφάλεια - μην ξεχνάμε ότι η Ελένη πήγαινε συχνά πυκνά στις ανακρίσεις, την είχε επικρίνει ο αδερφός της όταν είδε το fake ξύλο για τον Βασιλόπουλο) αλλά μπορεί άνετα στη συζήτηση μεταξύ Σιώντη - Αποστολόπουλου στο σπίτι του αρχιφύλακα να τον αποκάλεσε Σιώντη και να το άκουσε η Ελένη.
3)Ο Σιωντης και η Αποστολοπουλου πως και ως ποιοι πηγαν στην Τουρκια για να παρουν την BMW;Με τα πραγματικα ονοματα τους αποκλειεται,ο Σιωντης ηταν δραπετης και καταζητουμενος.Αν πηγαν οδικως απο τον Εβρο,μπορει να τον αναγνωριζε ο θειος του,οπως εγινε στην επιστροφη.Να πηγαν αεροπορικως με πλαστα διαβατηρια;Ρισκο.Εκτος κι αν περασαν παρανομα τα συνορα
3) Καλή ερώτηση. Μια απάντηση (πέραν των εικασιών που παρατίθενται) θα μπορούσε να είναι ότι πέρασαν από κάποιο από τα περάσματα του Έβρου που γνωρίζουν οι ντόπιοι από ένθεν κακείθεν του ποταμού (υποθέτουμε συνεργάτες στην Ελλάδα και την Τουρκία).
4)Ο Σιωντης περναει με βαρκα στα Αβδυρα.Η Αποστολοπουλου πως εφτασε ως εκει;Τρεχοντας;
4) Μάλλον περπατώντας και (σίγουρα) στη γέφυρα τρέχοντας. Δεν έχουμε κάποια άλλη πληροφορία.
5)Η Αποστολοπουλου κανει ωτο-στοπ στο φορτηγο που εχει φορτωσει τα λαστιχα με το "πραμα" ο Σιωντης.Μεγαλη τυχη ειχε που το πετυχε,θα μπορουσε να μην την παρει το φορτηγο.
5) Όμορφη κοπέλα είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να μην την πάρει ο φορτηγατζής.
6)Στο φορτηγο,φαινονται 3 λαστιχα.Τα αλλα 2 που ειναι;Εμειναν εκει;Και τοτε πως παρεδωσε 5 λαστιχα σοτυς ναρκεμπορους ο Σιωντης στο τελος;
6) Πουθενά δεν φαίνεται το εσωτερικό της καρότσας του φορτηγού αλλά μόνο η πίσω άκρη του όπου φαίνονται τα 3 λάστιχα όπως λες και ένα βαρέλι. Υποθέτω ότι τα άλλα 2 λάστιχα είναι πιο πίσω.
7) Στον τελευταιο διαλογο με τον αρχιφυλακα,ο Σιωντης του λεει για την αδερφη του "Πες της οτι κι εγω ειμαι μονος δεν εχω κανενα εκτος απο αυτην"..Πως να της το πει ο αρχιφυλακας,που ειχε κατι μερες να την δει αφου αυτη ηταν μαζι με τον Σιωντη απο την αποδραση του και μετα;Λιγο ανοητη σκηνη και διαλογος....
7) Υποθέτω τα εξής: Η Ελένη, πριν τη συνάντηση του Χαρίδημου με τον αρχηγό της οργάνωσης (Γιάννη Αργύρη), μεταφέρει στην αστυνομία την πληροφορία για το φορτίο. Έκτοτε δεν έχει επαφή ούτε με τον αδερφό της ούτε με τον Σιώντη. Πιθανά ο τελευταίος να πιστεύει ότι μετά από όσα πέρασε η Ελένη δεν θέλει να τους δει και τους δυο, στο τέλος όμως πιστεύω ότι θα πρέπει να σμίξανε παλι.
 
1) Από πού προκύπτει ότι είναι το ίδιο βράδυ; Δεν υπάρχει τέτοια τεκμηρίωση στο έργο.

2) Μπορεί όντως ο ξενοδόχος να πληροφόρησε την Ελένη για το διπλό όνομα (ως αδερφή του αρχιφύλακα Αποστολόπουλου που πήγαινε στην ασφάλεια - μην ξεχνάμε ότι η Ελένη πήγαινε συχνά πυκνά στις ανακρίσεις, την είχε επικρίνει ο αδερφός της όταν είδε το fake ξύλο για τον Βασιλόπουλο) αλλά μπορεί άνετα στη συζήτηση μεταξύ Σιώντη - Αποστολόπουλου στο σπίτι του αρχιφύλακα να τον αποκάλεσε Σιώντη και να το άκουσε η Ελένη.

3) Καλή ερώτηση. Μια απάντηση (πέραν των εικασιών που παρατίθενται) θα μπορούσε να είναι ότι πέρασαν από κάποιο από τα περάσματα του Έβρου που γνωρίζουν οι ντόπιοι από ένθεν κακείθεν του ποταμού (υποθέτουμε συνεργάτες στην Ελλάδα και την Τουρκία).

4) Μάλλον περπατώντας και (σίγουρα) στη γέφυρα τρέχοντας. Δεν έχουμε κάποια άλλη πληροφορία.

5) Όμορφη κοπέλα είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να μην την πάρει ο φορτηγατζής.

6) Πουθενά δεν φαίνεται το εσωτερικό της καρότσας του φορτηγού αλλά μόνο η πίσω άκρη του όπου φαίνονται τα 3 λάστιχα όπως λες και ένα βαρέλι. Υποθέτω ότι τα άλλα 2 λάστιχα είναι πιο πίσω.

7) Υποθέτω τα εξής: Η Ελένη, πριν τη συνάντηση του Χαρίδημου με τον αρχηγό της οργάνωσης (Γιάννη Αργύρη), μεταφέρει στην αστυνομία την πληροφορία για το φορτίο. Έκτοτε δεν έχει επαφή ούτε με τον αδερφό της ούτε με τον Σιώντη. Πιθανά ο τελευταίος να πιστεύει ότι μετά από όσα πέρασε η Ελένη δεν θέλει να τους δει και τους δυο, στο τέλος όμως πιστεύω ότι θα πρέπει να σμίξανε παλι.
1)Σωστο.Μου φανηκε οτι συνεβησαν ολα το ιδιο βραδυ,επειδη γινονται σε συνεχεια χωρις να μεσολαβει κατι αλλο.
2)Η μπορει και να ακουσε το ονομα του οταν τον εδερναν οι μπραβοι του αρχιφυλακα
Στα υπολοιπα εχεις δικιο,συμφωνω.
 
Από τις καλύτερες αστυνομικές ταινίες που έχουν γυριστεί, με εξαιρετική πλοκή, πολύ σημαντικούς πρωταγωνιστές και μια απόλυτα πετυχημένη σκηνοθεσία από τον μετρ του είδους Τσιώλη από τους πιο ταλαντούχους και σημαντικούς κατ' εμέ σκηνοθέτες που εντελώς άδικα δεν προτιμήθηκε από τους παραγωγούς και σκηνοθέτησε ελάχιστες γνωστές ταινίες στο ευρύ κοινό.
Στο συγκεκριμένο φιλμ όπως και στην "Ζούγκλα των Πόλεων" μία χρονιά μετά, η σκηνοθεσία του Τσιώλη ήταν μεστή, σοβαρή και αρκούντως ενδεδειγμένη στις ανάγκες του σεναρίου, λειτουργώντας και σαν αντιστάθμισμα στις συνήθεις υπερβολές του Φώσκολου. Στα συν του σκηνοθέτη είναι ότι πήρε υποκριτικά το μέγιστο των δυνατοτήτων των ηθοποιών με αποτέλεσμα το έργο, η αγωνιώδης πλοκή και η εξέλιξη του ως το τέλος να καθηλώνει τον θεατή.
Συγκλονιστικό το παίξιμο του Κούρκουλου σε ένα ρόλο που δεν μας έχει συνηθίσει του ναρκομανούς, καθήλωσε τους θεατές πρά το ισχυρό σοκ που ένιωσαν με τις σκηνές ηρωίνης που για την εποχή εκείνη ήταν κάτι το εντελώς ασυνήθιστο η προβολή τους σε ταινίες.
Η Λιβανού στις μεγάλες της δόξες και ομορφιές διήγαγε τα πρώτα της κινηματογραφικά βήματα και με την απαστράπτουσα ομορφιά της έκλεψε την παράσταση.
Αλγεινή εντύπωση οι νυχτερινές σκηνές που γυρίστηκαν σε νεκροταφείο (μπρρρ!!!), που κατά την ταπεινή μου άποψη στιγμάτησαν αρνητικά την ταινία. Το είχε φαίνεται ο Φώσκολος με τα μακάβρια, αν σκεφτούμε και τα πλεούμενα φέρετρα στην παραλία της Ψάθης(???) στην "Ορατότης Μηδέν".
Τέλος βαθιά από μένα υπόκλιση στον απόλυτα αδικημένο κινηματογραφικά και σπουδαίο για μένα ηθοποιό Γρηγόρη Ευαγγελάτο. Και σε αυτό το φιλμ έγραψε με την παρουσία του. Απλά συγκλονιστικός.
 
Πίσω
Μπλουζα