Νίκος Ξανθόπουλος

Λορένα

RetroNuts!
Joined
21 Απρ 2008
Μηνύματα
1.607
Αντιδράσεις
285
Η αλλιώς το παιδί του λαού. Έπαιξε σε πάμπολλες ταινίες, με συμπρωταγωνίστρια την Μάρθα Βουτση τις περισσότερες φορές και πάντα μα πάντα, το ταπεινό και καταφρονεμένο πλην τίμιο παιδί.

 


Θυμάμαι την ταινία : Η οδύσσεια ενός ξεριζωμένου, που την έπαιξε κάποιο μεσημέρι (πριν φάμε). Περιμέναμε και.. περιμέναμε.. σιγά μην τελείωνε. Κρύωσαν τα φαγητά και μεις ακόμη βλέπαμε.


Απογοητευμένη και πεινασμένη πήγα στο σπίτι του γείτονα να δω την φιλενάδα μου. Τα ίδια και εκεί. Τα ίδια και στο παραπάνω σπίτι..


Όλο το χωριό έβλεπε την ταινία.


Στα διαλείμματα μερικοί βγαίνανε στην βεράντα, και λέγανε : καλά.. πόσο έχει ακόμη? Νύχτωσε πια


(αυτό μου έμεινε εμένα από αυτή την ταινία).

 


Πάντως σήμερα αν κατά λάθος, πετύχω τυχαία καμία ταινία, τα γέλια με πιάνουν στις δραματικές σκηνές. Και όμως.. άλλους τους συγκινούσε πολύ. Έγινε το σύμβολο τους

 

 


Και ένα.. ας το πούμε αστείο : Κάποιος φίλος μου κάποτε μου είπε, πως όταν ο ηθοποιός επισκέφτηκε κάποια στιγμή μια επαρχιακή πόλη, οι μαθητές βγήκαν με πανό που έγραφαν : την βρήκες την μανά σου?

 


Αυτά..

 


Ταινία που σας έμεινε εσάς αξέχαστη?
 
Χαχαχαχαχαχαχα!

Ωραια περιγραφη.

http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Νίκος_Ξανθόπουλος

Η Οδύσσεια ενός Ξεριζωμένου αποτελει τη συνεχεια του Ξεριζωμένη Γενιά

3 ωρες+ η καθεμια!

Κορυφαια σκηνη η επιθεση μιας "αρκουδας" στον Ξανθοπουλο (Βασιλης Καρατζόγλου στην ταινια). Η στολη ηταν τοσο κακοφτιαγμενη που εκτος οτι ηταν αστεια, φαινοταν και το φερμουαρ.

Επισης εκανα πολυ γουστο οταν επαιζε τα διδυμα αδερφια (αυτος και ο Βαν Νταμ εκαναν τα διδυμα σε τοσες πολλες ταινιες). Ειχε μαλιστα και ενα τρυκ να φαινονται και οι 2 αδερφοι με κολλαζ στο φιλμ απλα εκανε μπαμ το χωρισμα.

Δηλωνω φαν
 
Παντως μεσα στη στολη της αρκουδας στην οδυσσεια ενος ξεριζομενου ηταν ο Ανεστης Βλαχος το θυμαμαι το ειχε πει ο ιδιος σε μια συνεντευξη.Ο Ανεστης Βλαχος ηταν η αρκουδα παιδια.και εγω τις εβλεπα τις ταινιες του ξανθοπουλου και ας μην ειμαι της γενιας του και με συγκινουσαν κιολας και ακομα αν τις πετυχω καμια φορα και τωρα μπορει να δω μου αρεσε ως ζευγαρι με τη βουρτση και την αντζελα ζηλεια.
 
Odysseia3eriz.jpg


Πετραδάκι-πετραδάκι...
 
Είναι τις γενειάς μου αυτές οι ταινίες και θυμάμαι τον χαμό που γινόταν στους κινηματογράφους όταν έβγαινε κάποια νέα του Νικόλα. Εκείνο όμως που μου έμεινε μ΄ αυτόν ήταν κάπου στο ΄95 που πήγα για μπύρα σ΄ ένα φιλαράκι μου και έρχεται με ανοίγει την πόρτα σε άθλια κατάσταση. Τα μάτια του κατακόκκινα και δακρυσμένα.

- Τι έπαθες ρε συ, ποιος σε πείραξε;

- Κανένας μωρέ, να βλέπω Ξανθόπουλο

- .......

Σας το ανέφερα γιατί μου φάνηκε παράξενο το πόσο πολύ επηρεάζει ο Νικ κάποιους ανθρώπους και τον έκαναν κορυφαίο στο είδος του

Τέλος να θυμίσω πως όταν ήταν στα ντουζένια του είχε κάνει και ένα ανάλογο σηριαλ αλλά δεν θυμάμαι να είχε μεγάλη επιτυχία
 
εμενε παροτι θα με κραξετε οποτε τον δω τον απολαμβανω μου αρεσει πολυ ο τροπος που παιζει .αγαπημενη μου ταινια ειναι αυτη με τα καικια με τον κατρακη που τσακωνονται....!

παντως τον παραδεχομαι γιατι ηταν ηθικο στοιχειο σαν τον βεγγο και νοικοκυρης και οχι σαν κατι αλλους με μπαφους κλπ...
 
Συμφωνώ με τον Simonkey ως προς το χαρακτήρα του. Απίθανος και άνθρωπος, ένας από τους λίγους που έκλαψα με τις ταινίες του.

Η απλότητα και η τιμιότητα που έβγαζε ήταν και είναι απίστευτη. Χαρακτηριστικά μιας γενιάς που πέρασε, όαση σε ένα κόσμο γεμάτο καφρίλα, βαρβατίλα και ουρακοτάγκους - κακούς τύπου 50-cent και δε συμμαζεύεται.......
 
Η γενιά μου, η γενια του '70, έτυχε να δεί πάρα πολλά, είτε στο σινεμα είτε στη κοινωνική και πολιτική ζωή. Ολη μου η παιδική ηλικία πέρασε σχεδον μέσα στις κινηματογραφικές αίθουσες, μιας και τότε, στο νησί που μεγάλωσα, η τηλεόραση ήταν στα σπάργανα (ο κεντρικός αναμεταδότης πάντα χάλαγε όταν ο καιρός ήταν άσχημος) κι έτσι, τι να κάνουμε, πάμε σινεμά. Ενα απο τα κεντρικά πρόσωπα τότε, γενναίο κέντρισμα για να πάμε σινεμά με τους γονείς μου, ο Νίκος Ξανθόπουλος. Ο ηθοποιός που ενσάρκωσε τον εργάτη, τον φτωχό, τον κοινωνικά αδικημένο, που όλες οι φουρτούνες της ζωής τον είχαν βάλει στόχο κι εκείνος με σιδερένια θέληση, πάντα νικούσε.

Ηταν η πρωσοποποίηση του οράματος ενός ολόκληρου λαού! Ενος λαού βασανισμένου, φτωχού, ρακένδυτου, αμόρφωτου, ζαλισμένου και καταπονημένου απ τις ενδο-αμερικανο-εγγλεζικες σφαλιάρες και που προσπαθούσε μέσα απο ένα παρελθόν γεμάτο πολέμους, σφαγές, θυσίες, δικτατορίες, στιγνή εκμετάλλευση και διωγμούς, να βρεί ένα δρόμο για μια καλύτερη ζωή.

Το ελληνικό μελόδραμα, είχε σαφή ταυτότητα, σε σχεση με το αμερικάνικο ή το δυτικοευρωπαικό που συνήθως παλινδρομούσαν ανάμεσα στο νεο-κοινωνικό ή ερωτικό-υπαρξιακό. Το Ελληνικό Μελόδραμα, ήταν καθαρά ΛΑΙΚΟ. Με κύριο εκφραστή του, εναν μεγάλο ηθοποιό, καλλιτέχνη, στοχαστή και άνθρωπό. Κυρίες και κύριοι, ο Νίκος Ξανθόπουλος.

Μέχρι το '63 περίπου, το μελόδραμα είχε ως κύρια θεματολογία του γυναικείες "αμαρτίες" και ορφανά (ΑΜΑΡΤΗΣΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ, Η ΑΓΝΩΣΤΟΣ, ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙ, Η ΑΓΝΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, Ο ΜΕΘΥΣΤΑΚΑΣ, ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ). Ο Απόστολος Τεγόπουλος, παραγωγός και σκηνοθέτης, γύριζε φτηνιάρικες ψευτοαστυνομικοκοινωνικές ταινίες που τα εισητήριά τους ήταν απογοητευτικά. Η επίδραση του αριστουργήματος ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ του Γιάννη Δαλιανίδη ήταν καταλυτική σε πολλούς κινηματογραφιστές και σχεδόν όλοι γυρισαν αρκετές απομιμήσεις του. Ενας απ αυτόυς κι ο Τεγόπουλος. Στο πρόσωπο του Νίκου Ξανθόπουλου, βρήκε έναν τέλειο αντι-Κούρκουλο που τον πλάσαρε στους ρόλους των "κακών" στις ταινίες του, ενός κακού που στη συνέχεια μεταμελούσε (ΗΔΟΝΗ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ, Ο ΑΛΗΤΗΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, ΟΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ, ΑΜΑΡΤΩΛΑ ΧΕΡΙΑ). Ο Ξανθόπουλος όμως, ήθελε να κάνει κάτι διαφορετικό, κάτι που να μιλούσε στη ψυχή του κόσμου. Ο Τεγόπουλος δεν ήθελε στην αρχή και παραλίγο ο Ξανθόπουλος να φύγει απ την εταιρεία του. Την τελευταία στιγμή όμως, μετά απο την παρότρυνση του Γιώργου Ολύμπιου, ο Τεγόπουλος αποφασίζει να κάνει ακόμη ένα πείραμα, γυρίζοντας το ΑΓΑΠΗΣΑ ΚΑΙ ΠΟΝΕΣΑ. Αυτό ηταν. Το "Παιδί του Λαού" είχε μόλις γεννηθεί. Και μαζί μ αυτόν, και η "ΚΛΑΚ ΦΙΛΜΣ-Ταινίες για όλη την οικογένεια".

Ο Νίκος Ξανθόπουλος, δεν συμφωνούσε, παρ' ότι απίστευτα μορφωμένο άτομο, να κάνει ταινίες που το κοινό δεν θα καταλαβαινε. Δηλαδή να περάσει το μηνυμά του μέσα απο ταινίες του στυλ της ΣΤΕΛΛΑΣ. Ηθελε να ταυτίσει τον ευατό του με ήρωες καθημερινούς, της διπλανής ξύλινης πόρτας της φτωχής αυλής. "Πάντα ήθελα ο κόσμος να βλέπει σε μένα το γιό, τον σύζυγο, τον εργάτη, τον τίμιο και ηθικό Ελληνα. Να παλέυει μέσα απο μένα και να νικά. Ολος αυτός ο κόσμος δεν έχει πάει σχολείο, δε ξέρει γράμματα, δε μιλά καλά τη γλώσσα μας. Αν του μιλήσω με αξάν Κολωνακίου, θα νομίζει πως τον κοροιδεύω!" Αυτά είχε πεί σε μια συνένευξή του στο Ρομάντζο, περιοδικό της εποχής. Και κατά τη γνώμη μου ναί, είχε δίκιο. Ο Τεγόπουλος είχε βρεί τη κότα με τα χρυσά αυγά. Καθώς ούτε σκηνοθέτης ήταν, ούτε μόρφωση είχε, οι ταινίες με τον Νίκο σκηνοθετούνταν σχεδόν απο μόνες τους. Ο Νίκος εδώ ατύχησε. Αδικήθηκε. Γιατί, μέσα απ τη ντομπροσύνη του και το ήθος που τον διακατείχε, δεν ήθελε να αφήσει τον άνθρωπο που του έδωσε την ευκαιρία να εκφραστεί. Οι προτάσεις? Βροχή! Με πρώτο και καλυτερο τη Φίνος Φίλμ! Ο Φίνος διακαώς προσπαθούσε να τον εντάξει στο δυναμικό της εταιρείας του. Μάταια όμως. Ο Ξανθόπουλος είχε τόσο πολύ στενοχωρηθεί απο το πρώτο "όχι" του μεγάλου οραματιστή και παραγωγού, που δεν του το συγχώρεσε ποτέ. Μεγάλο λάθος Νικόλα! Μέγιστο!

Παραλίγο όμως να γίνει η μεγάλη στροφή, όταν ήταν να γυριστεί η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΕΝΟΣ ΞΕΡΙΖΩΜΕΝΟΥ. Η παραγωγή ήταν μεγάλη κι ο Τεγόπουλος φοβόταν. Απ την άλλη, δεν ήθελε να ανακατευτεί με τη Φίνος Φίλμ, γιατι υπήρχε κίνδυνος να του φύγει ο Ξανθόπουλος. Ενας εκπρόσωπος της εταιρείας του λοιπόν, πάει στο Φίνο για να του κάνει μια διερευνητική πρόταση σχετικά. Ο Φίνος λέει το "ναί", αρκεί το σενάριο να βγεί απ τη πέννα του Νίκου Φώσκολου (μανούλα ο Φώσκολος σε κάτι τέτοια) και τη σκηνοθεσία να αναλάβει ή ο Δημόπουλος ή ο νεαρός και πολλά υποσχόμενος, Σταυρος Τσιώλης. Μόλις ο Τεγόπουλος άκουσε την αντιπρόταση ουτε κάν το σκέφτηκε. την απέρριψε τελείως και το θέμα έκλεισε εκεί. Η ταινία είδαμε όλοι πώς φτιάχτηκε και με τί υλικά. Κι όμως, η φιγούρα του μεγάλου Νίκου σκέπαζε τα πάντα. Αποτέλεσμα? Το αδιαχώρητο στους κινηματογράφους των συνοικιών και της επαρχίας, 400.000 εισητήρια για μια ταινία που διαδραματιζόταν σε δύο χώρες (Ελλάδα-Τουρκία) ενώ γυρίστηκε στο στούντιο κατα 95% και με λίγες εξωτερικές σκηνές περιξ του...λεκανοπεδίου! Αυτός ήταν ο Τεγόπουλος και μ αυτόν τον άνθρωπο συνεργάστηκε ο Νίκος. Γι αυτό μιλάμε για ΤΗΝ μεγάλη Αδικία!

Και το πόσο τυχάρπαστος ήταν, το είδαμε στη συνέχεια, οταν πλέον η τελευταία ταινία του με το Νίκο, ΖΟΥΣΑ ΜΟΝΑΧΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ, είχε πιασει πάτο στα εισητήρια, αμέσως λύνει τη συνεργασία μαζί του και το γυρίζει στο σόφτ-πορνό! (ΜΠΑΡΜΠΑΡΑ, ΜΙΑ ΚΟΛΑΣΜΕΝΗ ΦΥΣΗ, ΑΜΑΡΤΩΛΕΣ ΕΡΩΜΕΝΕΣ, ΔΩΜΑΤΙΟ 69, ΚΟΛΑΣΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ ΣΤΑ ΔΥΧΤΙΑ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ)

Αν ορισμένες απ τις ταινίες του είχαν για παραγωγό τη Φίνος Φίλμ, αν είχαν έναν σκηνοθέτη του κύρους του Ντίνου Δημόπουλου, αν είχαν εναν σεναριογράφο του κύρους του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ασφαλώς και σήμερα θα μιλάγαμε για την καλύτερη ίσως λαική κινηματογραφική τέχνη που έγινε ποτέ στην Ελλάδα! Παρ΄όλα αυτά όμως, η έντιμη προσπάθεια του Νίκου δεν είναι ανάξια προσοχής, το αντίθετο μάλιστα. Ο Ξανθόπουλος έδωσε τη ζωή του μέσα απ τις ταινίες του και δεν ήταν μόνος. Είχε δίπλα του εναν ογκόλιθο που λέγεται Μάνος Κατράκης, συνοδοιπόρος κι αυτός στο λαικό μελόδραμα μαζί με τον Νίκο, στηρίζοντάς τον μέσα απ τις ταινίες αυτές με τη συμμετοχή του και τη συνεισφορά του.
 
Η γενιά μου, η γενια του '70, έτυχε να δεί πάρα πολλά, είτε στο σινεμα είτε στη κοινωνική και πολιτική ζωή. Ολη μου η παιδική ηλικία πέρασε σχεδον μέσα στις κινηματογραφικές αίθουσες, μιας και τότε, στο νησί που μεγάλωσα, η τηλεόραση ήταν στα σπάργανα (ο κεντρικός αναμεταδότης πάντα χάλαγε όταν ο καιρός ήταν άσχημος) κι έτσι, τι να κάνουμε, πάμε σινεμά. Ενα απο τα κεντρικά πρόσωπα τότε, γενναίο κέντρισμα για να πάμε σινεμά με τους γονείς μου, ο Νίκος Ξανθόπουλος. Ο ηθοποιός που ενσάρκωσε τον εργάτη, τον φτωχό, τον κοινωνικά αδικημένο, που όλες οι φουρτούνες της ζωής τον είχαν βάλει στόχο κι εκείνος με σιδερένια θέληση, πάντα νικούσε.

Ηταν η πρωσοποποίηση του οράματος ενός ολόκληρου λαού! Ενος λαού βασανισμένου, φτωχού, ρακένδυτου, αμόρφωτου, ζαλισμένου και καταπονημένου απ τις ενδο-αμερικανο-εγγλεζικες σφαλιάρες και που προσπαθούσε μέσα απο ένα παρελθόν γεμάτο πολέμους, σφαγές, θυσίες, δικτατορίες, στιγνή εκμετάλλευση και διωγμούς, να βρεί ένα δρόμο για μια καλύτερη ζωή.

Το ελληνικό μελόδραμα, είχε σαφή ταυτότητα, σε σχεση με το αμερικάνικο ή το δυτικοευρωπαικό που συνήθως παλινδρομούσαν ανάμεσα στο νεο-κοινωνικό ή ερωτικό-υπαρξιακό. Το Ελληνικό Μελόδραμα, ήταν καθαρά ΛΑΙΚΟ. Με κύριο εκφραστή του, εναν μεγάλο ηθοποιό, καλλιτέχνη, στοχαστή και άνθρωπό. Κυρίες και κύριοι, ο Νίκος Ξανθόπουλος.

Μέχρι το '63 περίπου, το μελόδραμα είχε ως κύρια θεματολογία του γυναικείες "αμαρτίες" και ορφανά (ΑΜΑΡΤΗΣΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ, Η ΑΓΝΩΣΤΟΣ, ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙ, Η ΑΓΝΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, Ο ΜΕΘΥΣΤΑΚΑΣ, ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ). Ο Απόστολος Τεγόπουλος, παραγωγός και σκηνοθέτης, γύριζε φτηνιάρικες ψευτοαστυνομικοκοινωνικές ταινίες που τα εισητήριά τους ήταν απογοητευτικά. Η επίδραση του αριστουργήματος ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ του Γιάννη Δαλιανίδη ήταν καταλυτική σε πολλούς κινηματογραφιστές και σχεδόν όλοι γυρισαν αρκετές απομιμήσεις του. Ενας απ αυτόυς κι ο Τεγόπουλος. Στο πρόσωπο του Νίκου Ξανθόπουλου, βρήκε έναν τέλειο αντι-Κούρκουλο που τον πλάσαρε στους ρόλους των "κακών" στις ταινίες του, ενός κακού που στη συνέχεια μεταμελούσε (ΗΔΟΝΗ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ, Ο ΑΛΗΤΗΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, ΟΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ, ΑΜΑΡΤΩΛΑ ΧΕΡΙΑ). Ο Ξανθόπουλος όμως, ήθελε να κάνει κάτι διαφορετικό, κάτι που να μιλούσε στη ψυχή του κόσμου. Ο Τεγόπουλος δεν ήθελε στην αρχή και παραλίγο ο Ξανθόπουλος να φύγει απ την εταιρεία του. Την τελευταία στιγμή όμως, μετά απο την παρότρυνση του Γιώργου Ολύμπιου, ο Τεγόπουλος αποφασίζει να κάνει ακόμη ένα πείραμα, γυρίζοντας το ΑΓΑΠΗΣΑ ΚΑΙ ΠΟΝΕΣΑ. Αυτό ηταν. Το "Παιδί του Λαού" είχε μόλις γεννηθεί. Και μαζί μ αυτόν, και η "ΚΛΑΚ ΦΙΛΜΣ-Ταινίες για όλη την οικογένεια".

Ο Νίκος Ξανθόπουλος, δεν συμφωνούσε, παρ' ότι απίστευτα μορφωμένο άτομο, να κάνει ταινίες που το κοινό δεν θα καταλαβαινε. Δηλαδή να περάσει το μηνυμά του μέσα απο ταινίες του στυλ της ΣΤΕΛΛΑΣ. Ηθελε να ταυτίσει τον ευατό του με ήρωες καθημερινούς, της διπλανής ξύλινης πόρτας της φτωχής αυλής. "Πάντα ήθελα ο κόσμος να βλέπει σε μένα το γιό, τον σύζυγο, τον εργάτη, τον τίμιο και ηθικό Ελληνα. Να παλέυει μέσα απο μένα και να νικά. Ολος αυτός ο κόσμος δεν έχει πάει σχολείο, δε ξέρει γράμματα, δε μιλά καλά τη γλώσσα μας. Αν του μιλήσω με αξάν Κολωνακίου, θα νομίζει πως τον κοροιδεύω!" Αυτά είχε πεί σε μια συνένευξή του στο Ρομάντζο, περιοδικό της εποχής. Και κατά τη γνώμη μου ναί, είχε δίκιο. Ο Τεγόπουλος είχε βρεί τη κότα με τα χρυσά αυγά. Καθώς ούτε σκηνοθέτης ήταν, ούτε μόρφωση είχε, οι ταινίες με τον Νίκο σκηνοθετούνταν σχεδόν απο μόνες τους. Ο Νίκος εδώ ατύχησε. Αδικήθηκε. Γιατί, μέσα απ τη ντομπροσύνη του και το ήθος που τον διακατείχε, δεν ήθελε να αφήσει τον άνθρωπο που του έδωσε την ευκαιρία να εκφραστεί. Οι προτάσεις? Βροχή! Με πρώτο και καλυτερο τη Φίνος Φίλμ! Ο Φίνος διακαώς προσπαθούσε να τον εντάξει στο δυναμικό της εταιρείας του. Μάταια όμως. Ο Ξανθόπουλος είχε τόσο πολύ στενοχωρηθεί απο το πρώτο "όχι" του μεγάλου οραματιστή και παραγωγού, που δεν του το συγχώρεσε ποτέ. Μεγάλο λάθος Νικόλα! Μέγιστο!

Παραλίγο όμως να γίνει η μεγάλη στροφή, όταν ήταν να γυριστεί η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΕΝΟΣ ΞΕΡΙΖΩΜΕΝΟΥ. Η παραγωγή ήταν μεγάλη κι ο Τεγόπουλος φοβόταν. Απ την άλλη, δεν ήθελε να ανακατευτεί με τη Φίνος Φίλμ, γιατι υπήρχε κίνδυνος να του φύγει ο Ξανθόπουλος. Ενας εκπρόσωπος της εταιρείας του λοιπόν, πάει στο Φίνο για να του κάνει μια διερευνητική πρόταση σχετικά. Ο Φίνος λέει το "ναί", αρκεί το σενάριο να βγεί απ τη πέννα του Νίκου Φώσκολου (μανούλα ο Φώσκολος σε κάτι τέτοια) και τη σκηνοθεσία να αναλάβει ή ο Δημόπουλος ή ο νεαρός και πολλά υποσχόμενος, Σταυρος Τσιώλης. Μόλις ο Τεγόπουλος άκουσε την αντιπρόταση ουτε κάν το σκέφτηκε. την απέρριψε τελείως και το θέμα έκλεισε εκεί. Η ταινία είδαμε όλοι πώς φτιάχτηκε και με τί υλικά. Κι όμως, η φιγούρα του μεγάλου Νίκου σκέπαζε τα πάντα. Αποτέλεσμα? Το αδιαχώρητο στους κινηματογράφους των συνοικιών και της επαρχίας, 400.000 εισητήρια για μια ταινία που διαδραματιζόταν σε δύο χώρες (Ελλάδα-Τουρκία) ενώ γυρίστηκε στο στούντιο κατα 95% και με λίγες εξωτερικές σκηνές περιξ του...λεκανοπεδίου! Αυτός ήταν ο Τεγόπουλος και μ αυτόν τον άνθρωπο συνεργάστηκε ο Νίκος. Γι αυτό μιλάμε για ΤΗΝ μεγάλη Αδικία!

Και το πόσο τυχάρπαστος ήταν, το είδαμε στη συνέχεια, οταν πλέον η τελευταία ταινία του με το Νίκο, ΖΟΥΣΑ ΜΟΝΑΧΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ, είχε πιασει πάτο στα εισητήρια, αμέσως λύνει τη συνεργασία μαζί του και το γυρίζει στο σόφτ-πορνό! (ΜΠΑΡΜΠΑΡΑ, ΜΙΑ ΚΟΛΑΣΜΕΝΗ ΦΥΣΗ, ΑΜΑΡΤΩΛΕΣ ΕΡΩΜΕΝΕΣ, ΔΩΜΑΤΙΟ 69, ΚΟΛΑΣΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ ΣΤΑ ΔΥΧΤΙΑ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ)

Αν ορισμένες απ τις ταινίες του είχαν για παραγωγό τη Φίνος Φίλμ, αν είχαν έναν σκηνοθέτη του κύρους του Ντίνου Δημόπουλου, αν είχαν εναν σεναριογράφο του κύρους του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ασφαλώς και σήμερα θα μιλάγαμε για την καλύτερη ίσως λαική κινηματογραφική τέχνη που έγινε ποτέ στην Ελλάδα! Παρ΄όλα αυτά όμως, η έντιμη προσπάθεια του Νίκου δεν είναι ανάξια προσοχής, το αντίθετο μάλιστα. Ο Ξανθόπουλος έδωσε τη ζωή του μέσα απ τις ταινίες του και δεν ήταν μόνος. Είχε δίπλα του εναν ογκόλιθο που λέγεται Μάνος Κατράκης, συνοδοιπόρος κι αυτός στο λαικό μελόδραμα μαζί με τον Νίκο, στηρίζοντάς τον μέσα απ τις ταινίες αυτές με τη συμμετοχή του και τη συνεισφορά του.
 
laloshi

:) [QUOΗ Οδύσσεια ενός ξεριζωμένουTE=technikacosmos;181858]Η γενιά μου, η γενια του '70, έτυχε να δεί πάρα πολλά, είτε στο σινεμα είτε στη κοινωνική και πολιτική ζωή. Ολη μου η παιδική ηλικία πέρασε σχεδον μέσα στις κινηματογραφικές αίθουσες, μιας και τότε, στο νησί που μεγάλωσα, η τηλεόραση ήταν στα σπάργανα (ο κεντρικός αναμεταδότης πάντα χάλαγε όταν ο καιρός ήταν άσχημος) κι έτσι, τι να κάνουμε, πάμε σινεμά. Ενα απο τα κεντρικά πρόσωπα τότε, γενναίο κέντρισμα για να πάμε σινεμά με τους γονείς μου, ο Νίκος Ξανθόπουλος. Ο ηθοποιός που ενσάρκωσε τον εργάτη, τον φτωχό, τον κοινωνικά αδικημένο, που όλες οι φουρτούνες της ζωής τον είχαν βάλει στόχο κι εκείνος με σιδερένια θέληση, πάντα νικούσε.

Ηταν η πρωσοποποίηση του οράματος ενός ολόκληρου λαού! Ενος λαού βασανισμένου, φτωχού, ρακένδυτου, αμόρφωτου, ζαλισμένου και καταπονημένου απ τις ενδο-αμερικανο-εγγλεζικες σφαλιάρες και που προσπαθούσε μέσα απο ένα παρελθόν γεμάτο πολέμους, σφαγές, θυσίες, δικτατορίες, στιγνή εκμετάλλευση και διωγμούς, να βρεί ένα δρόμο για μια καλύτερη ζωή.

Το ελληνικό μελόδραμα, είχε σαφή ταυτότητα, σε σχεση με το αμερικάνικο ή το δυτικοευρωπαικό που συνήθως παλινδρομούσαν ανάμεσα στο νεο-κοινωνικό ή ερωτικό-υπαρξιακό. Το Ελληνικό Μελόδραμα, ήταν καθαρά ΛΑΙΚΟ. Με κύριο εκφραστή του, εναν μεγάλο ηθοποιό, καλλιτέχνη, στοχαστή και άνθρωπό. Κυρίες και κύριοι, ο Νίκος Ξανθόπουλος.

Μέχρι το '63 περίπου, το μελόδραμα είχε ως κύρια θεματολογία του γυναικείες "αμαρτίες" και ορφανά (ΑΜΑΡΤΗΣΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ, Η ΑΓΝΩΣΤΟΣ, ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΣΕΙ, Η ΑΓΝΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, Ο ΜΕΘΥΣΤΑΚΑΣ, ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ). Ο Απόστολος Τεγόπουλος, παραγωγός και σκηνοθέτης, γύριζε φτηνιάρικες ψευτοαστυνομικοκοινωνικές ταινίες που τα εισητήριά τους ήταν απογοητευτικά. Η επίδραση του αριστουργήματος ΚΑΤΗΦΟΡΟΣ του Γιάννη Δαλιανίδη ήταν καταλυτική σε πολλούς κινηματογραφιστές και σχεδόν όλοι γυρισαν αρκετές απομιμήσεις του. Ενας απ αυτόυς κι ο Τεγόπουλος. Στο πρόσωπο του Νίκου Ξανθόπουλου, βρήκε έναν τέλειο αντι-Κούρκουλο που τον πλάσαρε στους ρόλους των "κακών" στις ταινίες του, ενός κακού που στη συνέχεια μεταμελούσε (ΗΔΟΝΗ ΚΑΙ ΠΑΘΟΣ, Ο ΑΛΗΤΗΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, ΟΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ, ΑΜΑΡΤΩΛΑ ΧΕΡΙΑ). Ο Ξανθόπουλος όμως, ήθελε να κάνει κάτι διαφορετικό, κάτι που να μιλούσε στη ψυχή του κόσμου. Ο Τεγόπουλος δεν ήθελε στην αρχή και παραλίγο ο Ξανθόπουλος να φύγει απ την εταιρεία του. Την τελευταία στιγμή όμως, μετά απο την παρότρυνση του Γιώργου Ολύμπιου, ο Τεγόπουλος αποφασίζει να κάνει ακόμη ένα πείραμα, γυρίζοντας το ΑΓΑΠΗΣΑ ΚΑΙ ΠΟΝΕΣΑ. Αυτό ηταν. Το "Παιδί του Λαού" είχε μόλις γεννηθεί. Και μαζί μ αυτόν, και η "ΚΛΑΚ ΦΙΛΜΣ-Ταινίες για όλη την οικογένεια".

Ο Νίκος Ξανθόπουλος, δεν συμφωνούσε, παρ' ότι απίστευτα μορφωμένο άτομο, να κάνει ταινίες που το κοινό δεν θα καταλαβαινε. Δηλαδή να περάσει το μηνυμά του μέσα απο ταινίες του στυλ της ΣΤΕΛΛΑΣ. Ηθελε να ταυτίσει τον ευατό του με ήρωες καθημερινούς, της διπλανής ξύλινης πόρτας της φτωχής αυλής. "Πάντα ήθελα ο κόσμος να βλέπει σε μένα το γιό, τον σύζυγο, τον εργάτη, τον τίμιο και ηθικό Ελληνα. Να παλέυει μέσα απο μένα και να νικά. Ολος αυτός ο κόσμος δεν έχει πάει σχολείο, δε ξέρει γράμματα, δε μιλά καλά τη γλώσσα μας. Αν του μιλήσω με αξάν Κολωνακίου, θα νομίζει πως τον κοροιδεύω!" Αυτά είχε πεί σε μια συνένευξή του στο Ρομάντζο, περιοδικό της εποχής. Και κατά τη γνώμη μου ναί, είχε δίκιο. Ο Τεγόπουλος είχε βρεί τη κότα με τα χρυσά αυγά. Καθώς ούτε σκηνοθέτης ήταν, ούτε μόρφωση είχε, οι ταινίες με τον Νίκο σκηνοθετούνταν σχεδόν απο μόνες τους. Ο Νίκος εδώ ατύχησε. Αδικήθηκε. Γιατί, μέσα απ τη ντομπροσύνη του και το ήθος που τον διακατείχε, δεν ήθελε να αφήσει τον άνθρωπο που του έδωσε την ευκαιρία να εκφραστεί. Οι προτάσεις? Βροχή! Με πρώτο και καλυτερο τη Φίνος Φίλμ! Ο Φίνος διακαώς προσπαθούσε να τον εντάξει στο δυναμικό της εταιρείας του. Μάταια όμως. Ο Ξανθόπουλος είχε τόσο πολύ στενοχωρηθεί απο το πρώτο "όχι" του μεγάλου οραματιστή και παραγωγού, που δεν του το συγχώρεσε ποτέ. Μεγάλο λάθος Νικόλα! Μέγιστο!

Παραλίγο όμως να γίνει η μεγάλη στροφή, όταν ήταν να γυριστεί η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΕΝΟΣ ΞΕΡΙΖΩΜΕΝΟΥ. Η παραγωγή ήταν μεγάλη κι ο Τεγόπουλος φοβόταν. Απ την άλλη, δεν ήθελε να ανακατευτεί με τη Φίνος Φίλμ, γιατι υπήρχε κίνδυνος να του φύγει ο Ξανθόπουλος. Ενας εκπρόσωπος της εταιρείας του λοιπόν, πάει στο Φίνο για να του κάνει μια διερευνητική πρόταση σχετικά. Ο Φίνος λέει το "ναί", αρκεί το σενάριο να βγεί απ τη πέννα του Νίκου Φώσκολου (μανούλα ο Φώσκολος σε κάτι τέτοια) και τη σκηνοθεσία να αναλάβει ή ο Δημόπουλος ή ο νεαρός και πολλά υποσχόμενος, Σταυρος Τσιώλης. Μόλις ο Τεγόπουλος άκουσε την αντιπρόταση ουτε κάν το σκέφτηκε. την απέρριψε τελείως και το θέμα έκλεισε εκεί. Η ταινία είδαμε όλοι πώς φτιάχτηκε και με τί υλικά. Κι όμως, η φιγούρα του μεγάλου Νίκου σκέπαζε τα πάντα. Αποτέλεσμα? Το αδιαχώρητο στους κινηματογράφους των συνοικιών και της επαρχίας, 400.000 εισητήρια για μια ταινία που διαδραματιζόταν σε δύο χώρες (Ελλάδα-Τουρκία) ενώ γυρίστηκε στο στούντιο κατα 95% και με λίγες εξωτερικές σκηνές περιξ του...λεκανοπεδίου! Αυτός ήταν ο Τεγόπουλος και μ αυτόν τον άνθρωπο συνεργάστηκε ο Νίκος. Γι αυτό μιλάμε για ΤΗΝ μεγάλη Αδικία!

Και το πόσο τυχάρπαστος ήταν, το είδαμε στη συνέχεια, οταν πλέον η τελευταία ταινία του με το Νίκο, ΖΟΥΣΑ ΜΟΝΑΧΟΣ ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ, είχε πιασει πάτο στα εισητήρια, αμέσως λύνει τη συνεργασία μαζί του και το γυρίζει στο σόφτ-πορνό! (ΜΠΑΡΜΠΑΡΑ, ΜΙΑ ΚΟΛΑΣΜΕΝΗ ΦΥΣΗ, ΑΜΑΡΤΩΛΕΣ ΕΡΩΜΕΝΕΣ, ΔΩΜΑΤΙΟ 69, ΚΟΛΑΣΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ ΣΤΑ ΔΥΧΤΙΑ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ)

Αν ορισμένες απ τις ταινίες του είχαν για παραγωγό τη Φίνος Φίλμ, αν είχαν έναν σκηνοθέτη του κύρους του Ντίνου Δημόπουλου, αν είχαν εναν σεναριογράφο του κύρους του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ασφαλώς και σήμερα θα μιλάγαμε για την καλύτερη ίσως λαική κινηματογραφική τέχνη που έγινε ποτέ στην Ελλάδα! Παρ΄όλα αυτά όμως, η έντιμη προσπάθεια του Νίκου δεν είναι ανάξια προσοχής, το αντίθετο μάλιστα. Ο Ξανθόπουλος έδωσε τη ζωή του μέσα απ τις ταινίες του και δεν ήταν μόνος. Είχε δίπλα του εναν ογκόλιθο που λέγεται Μάνος Κατράκης, συνοδοιπόρος κι αυτός στο λαικό μελόδραμα μαζί με τον Νίκο, στηρίζοντάς τον μέσα απ τις ταινίες αυτές με τη συμμετοχή του και τη συνεισφορά του.
 
Ζητιανος μιας αγαπης, Η σφραγιδα του Θεου
 
Οπως λεει στην αυτοβιογραφια του, καταφερε να μορφωθει μονος του, οχι στο Σχολειο αλλα με βιβλια που εβρισκε και διαβαζε.

Οταν ηταν μικρος το ινδαλμα του ηταν ο Μανος Κατρακης. Ποιος να του ελεγε οτι μετα απο μερικα χρονια θα συμπρωταγωνιστουσαν σε τοσες ταινιες!!
 
εμενε παροτι θα με κραξετε οποτε τον δω τον απολαμβανω μου αρεσει πολυ ο τροπος που παιζει .αγαπημενη μου ταινια ειναι αυτη με τα καικια με τον κατρακη που τσακωνονται....!

Η ταινία που αναφέρεις είναι η:''Σφραγίδα του θεού''

Πάντα με συγκινούσαν και ακόμα με συγκινούν και δεν ντρέπομαι που το λέω οι ταινίες του Νίκου.Μαζί με τον Βασίλη Λογοθετίδη είναι οι ηθοποιοί που λατρεύω περισσότερο.Οι ταινίες του με δίδαξαν να είμαι ηθικός,τίμιος,να έχω ειλικρινή αισθήματα απέναντι στο άλλο φύλο,να σέβομαι όσο τίποτα άλλο την οικογένεια,τη πατρίδα,τη θρησκεία τη φιλία και να αγωνίζομαι για το συνάνθρωπο.Αυτές τις αρχές θέλω να τις κρατήσω σε όλη μου τη ζωή!Και επίσης ότι το χρήμα και η εξουσία δεν κάνουν τον άνθρωπο...Αλλά η καρδιά και τα αισθήματα!
 
Τώρα διάβασα το post του technikacosmos. Εξαιρετικό...
 
Ενα εχω να πω μονο: Νικος Ξανθοπουλος = Λατρεια
 
Μεγάλη συμπάθεια ο Ξανθόπουλος! Παρά την υπερβολή (βέβαια αυτό ήταν γενικό πρόβλημα του ελληνικού σινεμά), μου άρεζε το στυλ του τίμιου, ντόμπρου και λαικού παιδιού που είχε. Επιπλέον, έχω όμορφες αναμνήσεις από τις ταινίες του ( τις πρώτες που θυμάμαι, τις είχα δει μαζί με την γιαγιά μου). Ειδικά εκείνη την ταινία, που πεθαίνει στο τέλος μπροστά στο κάδρο της γυμναίκας του, παίζει να την έχω δει στο παρελθόν, καμμιά δεκαριά φορές!
 
Πίσω
Μπλουζα