Όσο για τις αποδοκιμασίες ενός μέρους του κοινού στην προβολή της ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, θεσμού εγνωσμένου κύρους, τι να πεί κανείς. Αιδώς και αίσχος. Βαλκάνιοι ήμασταν απολίτιστοι παραμένουμε και από αποκρουστικό επαρχιωτισμό διακρινόμαστε
Εδώ θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω. Δεν πρόκειται για συνήθεια Βαλκανική αλλά μάλλον ευρωπαϊκή, πιο ευρωπαϊκή δηλαδή δε γίνεται!
Την εποχή εκείνη υπήρχε η παντοκρατορια του "εξώστη" του Φεστιβάλ. Εύκολα μπορεί κανείς να βρει την ιστορία του "εξώστη", συνοπτικά να πω πως ήταν ένα μέρος του κοινού με καθοδηγητες πιθανότατα σκηνοθέτες του νέου κύματος. Θύματα του "εξώστη" υπήρξαν πάρα πολλοί, κάποιοι εντελώς άδικα. Υπάρχει και η ιστορία του "αντι-φεστιβαλ" με επίσης μεγάλο ενδιαφέρον.
Δεδομένων των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών ο "εξωστης" λειτούργησε ως κύμα αμφισβήτησης στο κραταιο τότε κινηματογραφικο κατεστημένο. Περί αυτού υπάρχουν πολλές απόψεις, σήμερα φαίνονται αδιανόητες τέτοιες ζυμώσεις μέσα σε γεγονότα αμιγώς καλλιτεχνικά. Τότε όμως οι σκηνοθέτες πίστευαν πως οι ταινίες τους αλλάζουν τον κόσμο. Μπορεί φυσικά κάποιος να ισχυριστεί ότι πρόκειται για αφελεστατη άποψη, αλλά τα γεγονότα πρέπει να κρίνονται μέσα στο χρονικό τους πλαίσιο.
Χωρίς να το έχω διαβάσει πουθενά, εικάζω πως το Φεστιβάλ απλώς ακολούθησε τα γεγονότα στις Καννες του '68, όταν ο Γκοντάρ, ο Τρυφω και οι πέριξ αυτών της Νουβελ Βαγκ, κατέβασαν τους γενικούς στο Φεστιβάλ κι ακύρωσαν τις προβολές για συμπαράσταση στους απεργούς του κλάδου.
Από εκεί πιστεύω παραδειγματιστηκαν οι Έλληνες δημιουργοί που κάποιοι εξ αυτών θεωρούσαν εαυτούς ισάξιους τουλάχιστον των Γάλλων συναδέλφων τους.
Αν μου επιτρέπεται μια προσωπική άποψη, προτιμούσα σαφώς εκείνη την εποχή, που έστω και με αστοχίες και λάθη έβαζε το σινεμά στα σπουδαία επιτεύγματα του ανθρώπου πάρα το σινεμά- μάρκετινγκ του σήμερα και στην καθολική επικράτηση του αμερικανικού κινηματογράφου. Του κακού αμερικανικού κινηματογράφου πιο συγκεκριμένα.