Ο Τροβαδούρος Γιάννης Πουλόπουλος

Τις τελευταίες μέρες ακούω και ξανακούω το Ξημερώνει Κυριακή. Εκτός του ότι το θεωρώ το καλύτερο τραγούδι του Πουλόπουλου, πιστεύω ότι θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία ως ποίημα. Αν βγάλει κανείς τη μουσική και τη φωνή, μένει ένα ποίημα. Και μάλιστα μελαγχολικό. Ξεκινάει με το επίθετο "παλιός" αρα νοσταλγία, και συνεχίζει με το "φωνόγραφος", δηλαδή ένα όργανο  τεχνολογίας τουλάχιστον 50+ χρόνων παλαιότερο από τη στιγμή που ηχογραφήθηκε το τραγούδι.............μάλλον μεγαλώνω....

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Yπεροχη και μελωδική η φωνη του Γιαννη Πουλοπουλου!! Ένας από τους αγαπημένους μου τραγουδιστές!!!!!!
 
Καλησπέρα και από μένα. Εγώ, πάντα ως ανατρεπτική και επαναστάτρια, θα πω ότι ελάχιστοι γνωρίζουν μια άλλη πλευρά του Πουλόπουλου: Κάπου εκεί στη δεκαετία του 70 (στη μεταπολίτευση, εννοείται), ο Πουλόπουλος τραγούδησε τον "Εμιλιάνο Ζαπάτα" του Πάμπλο Νερούδα σε μουσική Γιάννη Γλέζου και απόδοση των στίχων από τον πολύ Λευτέρη Παπαδόπουλο. Εγώ έχω ακόμα αυτόν το δίσκο (τον είχε αγοράσει ο πατέρας μου, στον οποίον -σημειωτέο- ΔΕΝ άρεσε ο Πουλόπουλος). Ας δούμε και αυτή την πλευρά του: 

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
κι εμένα μου αρέσει πολύ ο Πουλόπουλος... τόσο τρυφερός και ρομαντικός....


το αγαπημένο μου αν και της μάνας μου δεν αρέσει τον θεωρεί γλυκανάλατο και τον έχει βαρεθεί μιας και έχει χιλιακούσει τα τραγούδια του...
 
Καλησπέρα και από μένα. Εγώ, πάντα ως ανατρεπτική και επαναστάτρια, θα πω ότι ελάχιστοι γνωρίζουν μια άλλη πλευρά του Πουλόπουλου: Κάπου εκεί στη δεκαετία του 70 (στη μεταπολίτευση, εννοείται), ο Πουλόπουλος τραγούδησε τον "Εμιλιάνο Ζαπάτα" του Πάμπλο Νερούδα
Μια μικρή διόρθωση: Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1971, όχι μετά τη μεταπολίτευση. Την εποχή εκείνη είχε χαλαρώσει κάααπως η λογοκρισία οπότε καλοί συνθέτες μπόρεσαν να κυκλοφορήσουν δίσκους με στίχους που δεν θα περνούσαν πριν. Βέβαια αν και ακούγονταν στις εκπομπές των εταιρειών (τις οποίες παρακολουθούσαμε με θρησκευτική ευλάβεια) δεν ακούγονταν έξω από αυτές ή στην τηλεόραση. Ο Πουλόπουλος, στη LYRA τότε, τραγουδούσε ό,τι  τον έβαζε να πει ο Πατσιφάς, γι' αυτό και ερμήνευσε τρία από τα σημαντικότερα έργα εκείνης της εποχής (άλλο αν δεν είναι γνωστά τώρα). Αρχή έγινε με τα 12 τραγούδια του Λόρκα (Γλέζος, 1969) τα οποία δεν είχαν πολιτικό περιεχόμενο, μετά ήρθε ο Εμιλιάνο Ζαπάτα που είχε και παραείχε, αλλά άσχετο με Ελλάδα (ο δίσκος αυτός δεν είχε την επιτυχία του προηγούμενου), και τέλος τα 11 λαϊκά τραγούδια του Γιάννη Ρίτσου (Μαμαγκάκης, 1972) που ήταν και το σημαντικότερο έργο από τα τρία και φυσικά το πιο παρακινδυνευμένο πολιτικά λόγω Ρίτσου. Ενδιαφέρον είναι ότι ο Μαμαγκάκης είχε συμμετοχή σε όλα - ήταν ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας και στα δύο του Γλέζου.

Φοβάμαι ότι πολλοί θα διαφωνήσουν με την εκτίμησή μου (ο κόσμος άλλαξε, αλλάξαν οι καιροί) αλλά για μένα οι 3 αυτοί δίσκοι και ο Δρόμος είναι οι καλύτερες στιγμές του Πουλόπουλου, και τίποτε από αυτά που έβγαλε μετά δεν τα πλησιάζει, ας είχαν μεγάλη εμπορική επιτυχία
 
Μια μικρή διόρθωση: Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1971, όχι μετά τη μεταπολίτευση. Την εποχή εκείνη είχε χαλαρώσει κάααπως η λογοκρισία οπότε καλοί συνθέτες μπόρεσαν να κυκλοφορήσουν δίσκους με στίχους που δεν θα περνούσαν πριν. Βέβαια αν και ακούγονταν στις εκπομπές των εταιρειών (τις οποίες παρακολουθούσαμε με θρησκευτική ευλάβεια) δεν ακούγονταν έξω από αυτές ή στην τηλεόραση. Ο Πουλόπουλος, στη LYRA τότε, τραγουδούσε ό,τι  τον έβαζε να πει ο Πατσιφάς, γι' αυτό και ερμήνευσε τρία από τα σημαντικότερα έργα εκείνης της εποχής (άλλο αν δεν είναι γνωστά τώρα). Αρχή έγινε με τα 12 τραγούδια του Λόρκα (Γλέζος, 1969) τα οποία δεν είχαν πολιτικό περιεχόμενο, μετά ήρθε ο Εμιλιάνο Ζαπάτα που είχε και παραείχε, αλλά άσχετο με Ελλάδα (ο δίσκος αυτός δεν είχε την επιτυχία του προηγούμενου), και τέλος τα 11 λαϊκά τραγούδια του Γιάννη Ρίτσου (Μαμαγκάκης, 1972) που ήταν και το σημαντικότερο έργο από τα τρία και φυσικά το πιο παρακινδυνευμένο πολιτικά λόγω Ρίτσου. Ενδιαφέρον είναι ότι ο Μαμαγκάκης είχε συμμετοχή σε όλα - ήταν ενορχηστρωτής και διευθυντής ορχήστρας και στα δύο του Γλέζου.

Φοβάμαι ότι πολλοί θα διαφωνήσουν με την εκτίμησή μου (ο κόσμος άλλαξε, αλλάξαν οι καιροί) αλλά για μένα οι 3 αυτοί δίσκοι και ο Δρόμος είναι οι καλύτερες στιγμές του Πουλόπουλου, και τίποτε από αυτά που έβγαλε μετά δεν τα πλησιάζει, ας είχαν μεγάλη εμπορική επιτυχία
είχα την εντύπωση ότι ήταν γύρω στο 1975 (αν και δεν νομίζω ότι η δικτατορία του Παπαδόπουλου είχε χαλαρώσει τη λογοκρισία). Παίζει να επανεκδόθηκε τότε πάντως.
 
Οι ημερομηνίες είναι σίγουρες και ελεγμένες. Πολύ πιθανόν βεβαίως ο Ζαπάτα και τα τραγούδια του Ρϊτσου να επανεκδόθηκαν μετά τη μεταπολίτευση γιατί ταίριαζαν στο πνεύμα των ημερών εκείνων. Και η λογοκρισία είχε χαλαρώσει, όχι ακόμη το 1969 αλλά χαλάρωνε (λίγο και σιγά-σιγά) όσο περνούσαν τα χρονια, μέχρι το 1973 οπότε ξαναέγινε πολύ αυστηρή επί Ιωαννίδη. Θα μπορούσα να επεκταθώ αλλά είναι εκτός θέματος.
 
Μα από τα λόγια του ίδιου του Παπαδόπουλου ("Η εκδοχή του αγάλματος-πόρνης με γοητεύει εμένα περισσότερο από όλες. ") εγώ καταλαβαίνω ότι δεν ήταν αυτό που αρχικά εννοούσε όταν έγραφε τους στίχους. Ωστόσο πράγματι με αυτή την ισοδυναμία το τραγούδι αποκτά τελείως διαφορετικό περιεχόμενο, κι από κάτι "εσωτερικό" του χυλοπιτωμένου μετατρέπεται σε μια όμορφη και ζεστή, αν και μελαγχολική, ανθρώπινη ιστορία. Από τώρα και στο εξής όταν το ακούω έτσι θα το σκέφτομαι.

Κατά τ' άλλα, και παρά το ότι αναμφισβήτητα ο "Δρόμος" υπήρξε σημαντικότατος σταθμός στην καριέρα του Πουλόπουλου, δεν συμφωνώ με την εκτίμηση του άρθρου ότι "Ουσιαστικά από αυτό τον δίσκο έγινε ευρύτερα γνωστός και ο Γιάννης Πουλόπουλος" και πριν "καθιέρωσε τον μοναδικό Γιάννη Πουλόπουλο." Ο Πουλόπουλος ήταν ήδη καθιερωμένος και δημοφιλέστατος, κυρίως από το Νέο Κύμα αλλά και από άλλες δουλειές του, μεταξύ των οποίων και κινηματογραφικές επιτυχίες του Πλέσσα. Είχε ήδη βγάλει 3 προσωπικούς μεγάλους δίσκους με το όνομά του, το 1966, το 1967 και το 1968. Οι μεγάλοι δίσκοι τότε, και μάλιστα οι προσωπικοί, δεν ήταν κάτι που έβγαζε ο καθένας. Πόσω μάλλον ένας κάθε χρόνο. Δείτε τους τίτλους του Νο. 3 που δείχνουν ότι είχε πια προχωρήσει πέρα από το Νέο Κύμα.

1663251785556.png

Άλλωστε είχε φύγει πια από τις μπουάτ της Πλάκας που τον "περιόριζαν" στη νεολαία και πρωταγωνιστούσε στο πρόγραμμα παραλιακών κέντρων. Διαβάζω σε ένα άρθρο από το "Πρώτο Θέμα": "Το 1967 εμφανίζεται στο «Χρυσό Βαρέλι» στις Τζιτζιφιές μαζί με τη Μαρινέλλα, τον Τόλη Βοσκόπουλο, τον Στράτο Διονυσίου, τη Δούκισσα και την Μπέμπα Μπλανς. Την επόμενη σεζόν συμπράττει με τη Μαρινέλλα στη «Νεράϊδα» με τρομερή επιτυχία και κόσμο να περιμένει κάθε βράδυ στην ουρά για να μπει μέσα." Όλα αυτά δείχνουν έναν ήδη καθιερωμένο και πασίγνωστο τραγουδιστή.
 
Ο Γιαννης Πουλοπουλος στον ελληνικο κινηματογραφο ολα τα τραγουδια
 
Πίσω
Μπλουζα