Παρουσίαση Serdaco MP32L ΜΤ32 και Midi emulator

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Επιτελους ηρθε η ωρα να ασχοληθω με κατι που ειναι απωθημένο των MSDOS gamers απο παλια και κατι που απασχολεί μια σημαντικη μεριδα των οπαδων του MSDOS retrogaming/retrocomputing. Προκειται φυσικα για τον ηχο απο Roland MT-32 και συσκευες τυπου General Midi.

Τα παλια τα χρονια ολα αυτα ηταν εντελώς εξωπραγματικα και τα βλεπαμε μονο στον ειδικο τυπο της εποχης και στα φυλαδια που συνοδευαν καποια παιχνιδια που ειχαν υποστηριξη για αυτες τις συσκευες. Προσωπικα μονο ζωγραφιστα τα ειχα δει, γιατι εγω δεν ειχα καν καρτα ηχου, ποσο μαλλον και εξτρα modules!

Στην φωτογραφια το φυλαδιο απο την αυθεντικη συσκευασια του Police Quest 2.

2017-06-11-09h11m57.JPG

Τα χρονια περασαν και με την εκρηξη του ψηφιακου ηχου, ολα αυτα ξεπεράστηκαν και ξεχάστηκαν, ενω το midi παρέμεινε σαν αυτο που ηταν ο αρχικος του προορισμος: ενα εργαλειο για μουσικους.

Ακομα και οταν πρωτοασχοληθηκα με το retrogaming/retrocomputing ηξερα οτι ειναι κατι το οποιο θα ηθελα να εξερευνησω, αλλα ακομα και τοτε οι συσκευες αυτες ηταν σχετικα δυσεύρετες και πολυ ακριβες. Σημερα οι τιμες εχουν φτασει στο θεο και απλα δεν υπαρχει περιπτωση να αποκτησω ποτε τιποτα τετοιο, εκτος κι αν πιασω το λαχείο.

Υπαρχουν ομως διαφορες εναλλακτικές λυσεις για να απολαυσετε τα κλασσικα και αγαπημενα παιχνιδια με τον καλυτερο δυνατο ηχο. Υπαρχει software MT-32 emulator που συνεργαζεται με το DOSBOX κλπ, το SCUMMVM εχει ενσωματομενη υποστηριξη κοκ. Ανα τα χρονια εχουν εμφανιστει διαφορες συνταγες που επιτρεπουν να συνδεσουμε τους software emulators με πραγματικους ρετρουπολογιστες, σαν να ειχαμε συνδεσει ενα Roland MT-32 στον υπολογιστη μας. Εδω και μερικα χρονια εξερευνω αυτες τις λυσεις, αλλα ποτε δεν ειχα πετυχει κατι αξιολογο αρκετα ωστε να το αναφερω στο forum. Αυτο αλλαζει τωρα, με το MP32L της εταιριας Serdaco.

Η εταιρια Serdaco εχει εμφανιστει πολυ δυναμικα τα τελευταια χρονια στο χωρο του retrocomputing με εμφαση στις συσκευες ηχου και midi. Οποιοσδηποτε εχει περασει πανω απο 10 λεπτα διαβαζωντας το Vogons, θα εχει πετυχει κατι σχετικο με προιοντα της Serdaco.

Το MP32L ειναι hat για Raspberry Pi και ειναι συμβατο με το mt32-pi, ενα opensource baremetal πακετο που συνδυάζει εναν MT-32 emulator με ενα General Midi συμβατο synthesizer με υποστηριξη soundfonts. Ειναι συμβατο με Raspberry Pi 3, 4 και Zero 2. Στο webshop της Serdaco, βρισκουμε το MP32L με διαφορες επιλογες. Μπορουμε να το αγορασουμε σκετο ή με 3d κουτι για RP3 ή 4 σε κοκκινο ή μπλε. Ερχεται ετοιμο για χρηση και χρειαζεται μονο το Raspberry Pi και μια microSD καρτα με το σχετικο software.

Επελεξα το κουτι για RP4 σε μπλε.Ερχεται σε τρια κομματια, πανω, κατω και καλυμα για το βυσμα midi.



Λεπτομέρεια απο το πανω καλυμμα. Η απομεσα μερια στο σημειο που βρισκονται τεσσερα κουμπια.



Το MP32L ερχεται σε αντιστατικο σακουλακι.



Στην πανω μερια διακρινουμε το βυσμα MIDI, το βυσμα minijack για την εξοδο ηχου, μια οθονιτσα oled και 4 μικροδιακοπτες.



Στο πλαι



Στο κατω μερος βλεπουμε μονο την υποδοχη για το GPIO header του RP.



Μια φωτογραφια απο το νεφρο μου Raspberry Pi 4 2gb που θα χρησιμοποιησω. Δυσκολεύτηκα πολυ για να το αποκτησω.



Τοποθετουμε το RP4 στο κατω μερος του κουτιου μεχρι να κατσει ασφαλως στην θεση του.



Συνδεουμε το MP32L με το GPIO header του RP.



Τοποθετουμε το καλυμμα στην θυρα midi και ολοκληρωνουμε με το πανω καπακι. Ασφαλιζει με clips και δεν χρειαζονται βιδες.

Το τελικο αποτελεσμα. Ναι, δεν εβγαλα το πλαστικό κάλυμμα απο την οθονιτσα, επίτηδες!



Τα κουμπια πατιουνται ευκολα και σωστα.



Πρακτικα ολες οι θυρες του RP ειναι διαθεσιμες.




Η microSD καρτα ειναι ευκολα προσβασιμη.



Το κουτι σιγουρα δεν ειναι τελειο, αλλα για 3d printing ειναι παρα πολυ καλο.

Στην συνεχεια, θα διαπιστωσουμε το μεγεθος της προκλησης που μας περιμενει και θα δουμε πως θα στησουμε και ρυθμισουμε το software για το RP.
 

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Αν και ειχα αρχισει να ασχολουμαι περιστασιακα εδω και μερικα χρονια, ομολογώ οτι δεν ειχα καταλάβει πλήρως το ποσο μπλεγμένη ειναι αυτη η ιστορία, μεχρι τωρα που για πρωτη φορα επιτυχώς πέρασα απο την θεωρία στην πράξη. Ας αρχίσουμε λοιπον με το τι εξομοιώνει το MP32L και ολες οι παρομοιες συσκευες.

Το Roland MT-32 ειναι ενα midi synthesizer που κυκλοφορησε το 1987 και προοριζόταν αρχικα για τους ερασιτεχνες μουσικους. Ειναι ασυμβατο με το General Midi, επειδη ειχε κυκλοφορησει πριν την ολοκληρωση του standard (το 1991). Επειδη ηταν πολυ δημοφιλες με τους δημιουργους μουσικης για παιχνιδια υπολογιστων, εγινε defacto standard στην μουσικη παιχνιδιων, αλλα το μεγαλο κοστος αγορας του σημαινε οτι ειχε πολυ μικρη διαδωση στο κοινο.

Υπηρξαν δυο διαφορετικές εκδοσεις του MT-32, η αρχικη και η μεταγενέστερη. Εχουν καποιες μικροδιαφορές. Καποια παιχνιδια συνεργάζονται μονο με την μια έκδοση ή την αλλη, ή ακούγονται σωστα μονο σε μια συγκεκριμένη εκδοση.

mt32.jpg

Αργότερα η Roland κυκλοφόρησε το CM-32L, μια οικονομικότερη συσκευη ειδικα για χρηστες υπολογιστη. Αυτο ηταν συμβατο με το MT-32, αλλα ειχε και καποιες παραπάνω ικανοτητες που θελουν ειδικη υποστήριξη για τα παιχνιδια. Το ιδιο πραγμα κυκλοφόρησε και σε καρτα ISA για PC με το ονομα LAPC-I.

roland_cm-32L.jpg

Για να μπορεσει να συνδεθει οποιοδήποτε synthesizer με τον υπολογιστη χρειάζεται καποιο interface. To interface της Roland ειχε ονομασία MPU-401 Και ηταν μια εξωτερικη συσκευη πανω στην οποια συνδεόταν το ΜΤ-32. Για να συνδεθει το MPU-401 χρειαζοταν μια καρτα ISA (MIF-IPC για PC/XT και MIF-IPC-A για ΑΤ και ανω). Η εσωτερικη καρτα LAPC-I ειχε ενσωματωμένη ολη την λειτουργικοτητα των MIF-IPC, MPU-401 και CM-32L. Αργοτερα κυκλοφορησαν και αλλες λυσεις που ενσωματώνουν την λειτουργικοτητα του MPU-401 στο εσωτερικο του υπολογιστη (MPU-401AT).

s-l1600-3.jpg

Το 1991 με την ολοκληρωση του General Midi standard, η Roland κυκλοφορησε τον απογονο του MT-32, SC-55. Αυτο ηταν το νεο χρυσο standard για μουσικη στους υπολογιστες, μεχρι που οι εξελιξεις στην τεχνολογια κατέστησαν το midi ξεπερασμενο και επαψε να χρησιμοποιείται στα παιχνιδια.

Roland-Sound-Canvas-SC-55-GS-Logo-scaled.jpg

Βεβαιως η Roland δεν ηταν χωρις ανταγωνιστές. Η Yamaha κυκλοφορησε μια σειρα προϊόντων της οικογένειας XG, ενω η Creative κυκλοφορησε τα addon boards Wave Blaster για καρτες ηχου Soundblaster 16.

H Creative με την κυκλοφορια των καρτων ηχου Soundblaster 16 διαφημιζε συμβατοτητα με το MPU-401, ειτε χρησιμοποιώντας την θυρα joystick ή με το εσωτερικο waveblaster header. Συντομα πρακτικα ολες οι καρτες ηχου ειχαν παρόμοια λειτουργικότητα. Αυτο ομως που δεν ηταν αμεσα φανερο σε ολους ειναι οτι αυτη η συμβατοτητα ειναι εξαιρετικά περιορισμένη, αφου υλοποιει εναν (UART mode) μονο απο τους δυο ρυθμους λειτουργιας του MPU-401 (ο αλλος ηταν το λεγομενο intelligent mode). Ακομα χειροτερα η υλοποιηση σε διαφορες καρτες ηχου ειναι απο προβληματικη εως απλα μη-λειτουργικη, οπως στις περισσοτερες Soundblaster 16 και AWE32 που πασχουν απο το hanging note bug, οπου περιστασιακά καποιες νοτες κολλάνε και συνεχιζουν να παιζουν επ' αοριστο.

Ολα αυτα ειναι μεγαλο προβλημα αν θελουμε να συνδεσουμε MT-32 ή οποιοδηποτε αλλο synthesizer με τον ρετρο υπολογιστη μας. Το MPU-401 ειναι σπανιοτερο απο τα synthesizer και οι καρτες MIF-IPC και MIF-IPC-A ειναι ακομα σπανιοτερες. Αν πουμε να εκμεταλλευτούμε την συμβατοτητα MPU-401 της καρτας ηχου μας, θα συναντησουμε σοβαρα προβληματα ειδικα με το MT-32 που απαιτει intelligent mode για να λειτουργήσει.

Τελος ας αγγίξουμε και εν συντομια το θεμα των παιχνιδιών. Η πλατφορμα με τα περισσοτερα παιχνιδια με υποστηριξη MT-32, CM-32L ή General Midi ειναι φυσικα το MSDOS, ενω λιγα παιχνιδια υπαρχουν για Amiga, Atari ST, Mac κλπ. Δυστυχως απο εδω και περα ειναι το χαος, αφου διαφορετικες εκδοσεις του παιχνιδιου εχουν ή δεν εχουν υποστήριξη, ειναι undocumented και θελουν 1002 μαιμουδιες για να παιξουν, χρειάζονται patches, updates και αλλες επεμβάσεις, δουλεύουν σωστα (ή αποκλειστικά) μονο με συγκεκριμένες συσκευές και και και...

Αυτη με λιγα λογια ειναι η ιστορική πραγματικότητα του πράγματος. Αργοτερα θα δουμε πως μεταφράζουν ολα αυτα σημερα και πως μπορουμε να ξεπερασουμε ολα αυτα τα προβληματα. Ήλπιζα να ασχοληθώ εδω με το στήσιμο του software για το raspberry pi, αλλα ηδη εχω γράψει πολυ πράγμα και δεν θελω να σας κουράσω περισσότερο, οπότε αυτό θα ερθει αμέσως μετά.
 

XLV

RetroN00b
Joined
5 Ιουν 2009
Μηνύματα
176
Αντιδράσεις
415
Εξαιρετική παρουσίαση, ως συνήθως. Μπράβο στον @freaktmp . Εγώ έχω αγοράσει PCBs από αυτό το project, αλλά ακόμαι δεν έχω αξιωθεί να το κατασκευάσω. Όψομεθα, που λέει :).
 

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Ειναι λειτουργικα το ιδιο με το MP32L που παρουσιαζω. Αν εισαι οπαδος του MSDOS gaming, να το φτιαξεις, γιατι θα το καταευχαριστηθεις!

Και μην ξεχασεις να βγαλεις φωτογραφιες να μας δειξεις.
 
  • Like
Reactions: XLV

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Τωρα που εχουμε μια πιο καθαρη εικονα για τα synthesizers σε σχεση με το PC gaming, ας δουμε τι ειναι το MP32L σε σχεση με ολα αυτα. Το MP32L εχει δυο διακριτους ρυθμους λειτουργιας. Στον πρωτο λειτουργει σαν Roland MT-32 (παλια και νεα εκδοση) και σαν CM32L/LAPC-I. Στον δευτερο οποιοδηποτε General Midi synthesizer οπου δεχεται soundfonts τυπου SF2. Τα soundfonts ειναι, παρα πολυ χοντρικα, βιβλιοθηκες ηχων μουσικων οργανων που αντιστοιχουν σε νοτες. Αναλογα με τα soundfonts που θα παρεχουμε στο MP32L, αυτο θα μπορει να ακουγεται σαν καποια απο τα κλασσικα GM synthesizers (Roland SC-55, Yamaha, κλπ). Εναλλακτικα υπαρχουν soundfonts με πρωτοτυπους ηχους για μια πιο μοντερνα/ρεαλιστικη μουσικη εικονα στα κλασσικα μας παιχνιδια.

Τι δεν ειναι το MP32L; Δεν ειναι MPU-401 interface και δεν μας προσφερει καποιον τροπο να το συνδεσουμε απευθειας στον υπολογιστη μας. Για αυτο θα πρεπει να χρησιμοποιησουμε αλλες λυσεις που θα εξερευνησουμε παρακατω.

Πριν προχωρησουμε ομως στην χρηση της συσκευης θα πρεπει να ρυθμισουμε το software. Στο παρελθον ειχαμε δει διαφορα bare metal προγραμματα για το Raspberry Pi. Σε βαθμο δυσκολιας το mp32-pi ειναι σιγουρα πολυ πιο ευκολο απο το Pi1541, αλλα ελαχιστα πιο δυσκολο απο το Amiga 500 RGBtoHDMI.

Σε μια φορμαρισμενη σε FAT32 microsd καρτα αποσυμπιεζουμε το mp32-pi software. Επεμβαινουμε στο αρχειο mt32-pi.cfg συμφωνα με το προτυπο που βρισκουμε στην σελιδα του MP32L. Απο τα σκοτεινα μονοπατια του internet κατεβαζουμε ενα πακετο με ολες τις roms για MT-32, CM32L κλπ και τις αντιγραφουμε στον φακελο roms στην microsd καρτα. Δεν χρειαζεται να ψαξουμε για καποια συγκεκριμενα roms ή να τα ονοματησουμε με συγκεκριμενο τροπο. Το mt32-pi τα αναγνωριζει αυτοματα και θα χρησιμοποιησει απο μονο του τα καταλληλα. Τελος κατεβαζουμε διαφορα αρχεια soundfont και τα αντιγραφουμε στον φακελο soundfonts. Δεν θα μπω σε περισσοτερες λεπτομεριες εδω, θα αναφερθω πιο λεπτομερως για αυτο το θεμα αργοτερα. Αξιζει παντως να σημειωσω οτι υπαρχουν κατατοπιστικες οδηγιες για το ολο πραγμα.

Πλεον τοποθετουμε την καρτα μας στο MP32L και ειμαστε ετοιμοι για δραση.

Ας δουμε τωρα πως συνδεουμε το MP32L με τον υπολογιστη μας. Η βασικη συνδεση ειναι για να λαμβανει τα δεδομενα midi και η δευτερη συνδεση ειναι για να επιστρέφει την μουσικη στον υπολογιστη οπου θα μιξαριστει μαζι με τους ηχους για να καταλήξει στα ηχεια.

Ας δουμε τωρα τι επιλογες εχουμε αν δεν ημαστε τυχεροι να εχουμε ενα αυθεντικο Roland MPU-401 interface.

Υπαρχουν καποιες εσωτερικες καρτες συμβατες με MPU-401, αλλα ειναι και αυτες σπανιότατες, πολυ ακριβες και οχι τελειες. Πρεπει εδω να αναφερουμε το εξαιρετικο PCMidi που ειναι μια συγχρονη καρτα υψηλης ποιοτητας και συμβατοτητας με MPU-401. Ενας απο τους δημιουργους του project αυτου ειναι ο συντοπίτης μας και φοβερος homebrew hardware hacker @keropi.

Υπαρχουν καποιου μετατροπεις απο σειριακο σε midi που δουλευουν σε συνδιασμο με software, αλλα η συμβατοτητα τους ειναι πολυ περιορισμενη. Θα το χαρακτηριζα σαν λυση απελπισιας.

To πιο απλο ειναι να χρησιμοποιησουμε ενα καλωδιο που μας επιτρεπει να συνδεσουμε το MP32L με το gameport της καρτας ηχου μας. Προσοχη χρειαζεται στο να εχουμε καρτα ηχου συμβατη (σε καποιον βαθμο) με MPU-401, δηλ. Soundblaster 16 και ανω και ολες τις αλλες καρτες ηχου της ιδιας εποχης. Παλιοτερες καρτες ηχου, της εποχης Soundblaster 1/2/Pro κλπ δεν εχουν καμια υποστηριξη MPU-401. Θα δουμε παρακατω πως μπορουμε να ξεπερασουμε ολους αυτους τους περιορισμους.

Εφόσον ταΐσουμε το synthesizer μας νοτες, θα πρεπει με καποιο τροπο να ακουσουμε το τελικο αποτελεσμα. Παραδοσιακα είθισται να συνδεουμε την εξοδο ηχου του synthesizer μας στην εισοδο line in της καρτας ηχου του υπολογιστη και να χρησιμοποιουμε τον μικτη της καρτας ηχου για να αναμείξουμε τους ηχους της καρτας ηχου με την μουσικη του synthesizer μας. Καποιοι αλλοι για διάφορους λογους προτιμουν να χρησιμοποιούν εξωτερικό μικτη για να κανουν αυτη την δουλεια.

Για να εξοικειωθώ με το ολο πραγμα, ειπα να χρησιμοποιήσω το msdos thinclient μου. Για να συνδεσω το MP32L με την καρτα ηχου χρησιμοποιησα ενα καλώδιο απο gameport da-15 σε midi din 5 pin (ειναι το ιδιο με το βυσμα των AT πληκτρολογιων). Το καλωδιο αυτο εχει midi in και out και passthrough για να μπορουμε να συνδεσουμε ταυτοχρονα και joystick.




Αρχικα ελεγα να συνδεσω την εξοδο ηχου του MP32L με το line in της καρτας ηχου με καλώδιο στερεοφωνικό minijack.



Δυστυχως διαπιστωσα κατι που μου ειχε διαφύγει τελειως στην αρχικη εγκατασταση, οτι η ενταση του ηχου στο line in ειναι μηδεν και ο μεικτης δεν δουλευει. Οτι κι αν δοκιμασα δεν καταφερα να το κανω να δουλεψει, συνεπως αποφασισα να συνδεσω την εξοδο του MP32L με τα ηχεια Logitech S120 που ειχα αγορασει προσφατα και την εξοδο της καρτας ηχου με τα ηχεια του LG MonitorTV και να χρησιμοποιησω τον ενσωματωμένο μικτη του κεφαλιου μου για να κανω την μίξη. :fafoutis::wacko:

Συνεπως η εγκατασταση ειναι οπως την βλεπετε στην παρακατω φωτογραφια. Για να τροφοδοτησω το MP32L χρησιμοποίησα το powerbank Redmi. Εκανα δοκιμη το passthrough του gameport με το joystick Quickshot QS-113A.



Στην συνεχεια θα δουμε την χρηση του MP32L και πως μπορουμε να ξεπεράσουμε το προβλημα της ελλειψης intelligent mode.
 
Τελευταία επεξεργασία:
  • Like
Reactions: XLV

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Το MP32L αναβει αυτοματα μολις δεχτει ρευμα. Ο χρονος που θα κανει μεχρι να ειναι ετοιμο για λειτουργια, ειναι αναλογος με το τι Raspberry Pi εχουμε, τι microsd καρτα και πιο soundfont εχουμε σαν προεπιλογή στο αρχειο mt32-pi.cfg. Με RP4 και ενα soundfont περιπου 10mb κανει 13 δευτερόλεπτα απο την στιγμη που θα του δωσουμε ρευμα.

Μπορουμε να χειριστούμε το MP32L με δυο διαφορετικους τροπους. Ο πρωτος ειναι με την οθονη και τα 4 κουμπια στην προσοψη της συσκευης. Το κουμπι M μας επιτρεπει να διαλεξουμε μεταξυ των δυο ρυθμων λειτουργίας. Το κουμπι Β μας επιτρέπει να επιλέξουμε τις διαφορες συσκευες που υποστηριζει ο καθε ρυθμος λειτουργίας. Τα πληκτρα - και + ειναι για την ενταση του ηχου.

Ας δουμε τωρα την οθονη εν δραση. Η αρχικη οθονη οσο ξεκιναει.



ΜΤ-32 mode.



MT-32 old. H εναλλαγή μεταξυ συσκευών ειναι στιγμιαία



MT-32 new



CM32L/LAPC-I



Οσο ειμαστε σε MT-32 mode βλεπουμε την ιδια οθονη με το αυθεντικο MT-32



Soundfont mode



Η εναλλαγη μεταξυ Soundfonts δεν ειναι στιγμιαία. Ενα μεγαλο soundfont περιπου 155mb κανει 35 δευτερολεπτα να φορτωσει.



SC-55 soundfont



Yamaha XG soundfont



Οσο ειμαστε σε soundfont mode βλεπουμε μια πιο γενικη οθονη.



Ο δευτερος τροπος χειρισμού του MP32L γινεται απο τον ιδιο υπολογιστη στον οποιο ειναι συνδεδεμενο με το προγραμμα mp32-pi control. Υπαρχουν εκδοσεις για MSDOS, Amiga, Atari ST, Linux και Windows.

H εκδοση για MSDOS. Με αυτη μπορουμε να κανουμε οτιδήποτε γινεται με τα κουμπια της προσοψης και ακομα περισσότερα.



Καλα ολα αυτα, αλλα εφοσον εχουμε συνδεσει το MP32L στο gameport της καρτας ηχου μας, δεν προκειται να λειτουργησει σωστα λογω της ελλειψης υποστηριξης MPU-401 intelligent mode. Αυτο το προβλημα καλειται να λυσει το πρόγραμμα SoftMPU που εξομοιώνει το intelligent mode εκει που δεν υποστηρίζεται. Η συμβατότητα του δεν ειναι 100%, αλλα απο το ολοτελα καλη κι η Παναγιώταινα. Καθως ειναι εντελως απαραιτητο εργαλειο, αξιζει να φτιαξουμε ενα batch file για να μην γραφουμε συνεχεια τις απαραιτητες παραμετρους.



Μια απο τις λειτουργιες του MT-32 ειναι οτι τα προγραμματα στο υπολογιστη μπορουν να στειλουν κειμενο ή γραφικα στην οθονη της συσκευης. Ετσι εδω το SoftMPU οταν τρεξει στέλνει ενα μήνυμα στην οθονη του MP32L.



Στην συνεχεια θα δουμε παραδείγματα χρήσης του MP32L.
 
Τελευταία επεξεργασία:

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Φτάνουμε λοιπον στο σημαντικότερο μερος της παρουσίασης και αυτο ειναι φυσικα τα παιχνιδια. Θα περιμενε κανεις οτι ειναι ευκολο να ακουσουμε midi μουσικη απο τα παιχνιδια, ειτε τρέχοντας πρώτα καποιο setup ή με καποια επιλογή στις ρυθμίσεις του παιχνιδιου. Δυστυχώς δεν είναι πάντα τοσο απλό.

Πρωτο και βασικο βημα που πρεπει να κανουμε, ειναι να ψάξουμε στο web για το τι παιζει σχετικά με το παιχνιδι μας και την λειτουργία midi μουσικης. Συχνα θα χρειαστουμε συγκεκριμένες εκδόσεις του παιχνιδιου και ακομα κατι τοτε ισως χρειαστεί καποιο επίσημο/ανεπίσημο patch/update. Ισως θα χρειαστεί να κανουμε καποιες μετατροπές ή να χρησιμοποιήσουμε undocumented παραμέτρους. Θα πρεπει ακομα να ξερουμε πια ακριβώς συσκευη δουλεύει σωστα ή καλύτερα με το παιχνιδι μας. Σπανιότερα μπορει να χρειαστεί να τρέξουμε το SoftMPU με διαφορετικές παραμετρους απ' οτι συνηθως. Μια στο τοσο θα χρειαστει να εφαρμόσουμε και καποια μεθοδο μείωσης της ταχυτητας του υπολογιστη.

Δυο πολυ καλες πηγες ειναι η λιστα παιχνιδιων με υποστήριξη MT-32 στο wiki του Vogons και αυτη του DOS Days. Βεβαιως ουτε αυτες οι λιστες ειναι παντα ακριβείς.

Ας δουμε μερικα πρακτικα παραδείγματα.

The Secret of Monkey Island. Εδω θα χρειαστούμε συγκεκριμενη εκδοση του παιχνιδιου και ενα update που θα βρειτε online. Ακομα και ετσι η παραμετρος που χρειαζεται για να λειτουργήσει η υποστηριξη MT-32 δεν αναφέρεται πουθενά. :fafoutis:



Προτείνεται να χρησιμοποιήσετε την παλια εκδοση του MT-32




Και ενα video που δεν εφτιαξα εγω.



Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places). Για τα παιχνιδια της sierra θα πρεπει να τρεξετε το setup.



Ευκαιρια να δοκιμασω το joystick passthrough! Ναι δουλευει, αν για καποιο ακατανόητο λόγο θελετε να παίξετε Larry 2 με joystick. :wacko:



Προτείνεται να χρησιμοποιησετε την νεα εκδοση του MT-32.




Καποια παιχνιδια εκμεταλλεύονται την δυνατότητα να γραφουν στην οθονη του MT-32.



Και ενα video που δεν εφτιαξα εγω.



Indiana Jones & the Fate of Atlantis. Προτείνεται να χρησιμοποιήσετε το CM-32L.





Και ενα video που δεν εφτιαξα εγω.



Και κανα δυο περιπτώσεις General Midi

Doom. Θα πρεπει να τρεξετε το setup.




Μερικα video που δεν εφτιαξα εγω.

Με Roland SC-55



Με Yamaha XG



Με το πολυ δημοφιλες Arachno soundfont



Gabriel Knight: Sins of the Fathers. Εκτος απο General Midi υποστηρίζει και ΜΤ-32.






Και ενα video που δεν εφτιαξα εγω.



Ειπα να σαχλαμαρίσω λιγο με την δυνατοτητα να γραφω μηνύματα στην οθονη του MP32L χρησιμοποιώντας το προγραμμα mp32-pi control.

Κειμενο σε MT-32 mode



Κειμενο σε GM mode



Bitmap σε GM mode



Στην συνεχεια θα δουμε εν συντομία καποια ενδιαφέροντα soundfonts και διάφορα αλλα θέματα.
 

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Αξιζει να αναφερθουμε λιγο στα soundfonts και την προσομοιωση (simulation) κλασσικων συσκευων general midi. Ειναι σημαντικο να κατανοησουμε την αντιθεση με την εξομοιωση (emulation) του ΜΤ-32 και παρομοιων συσκευων.

Στην περιπτωση MT-32 χρησιμοποιουμε τις roms και τον τροπο που λειτουργει εσωτερικα η συσκευη για να πετυχουμε κατι που πλησιαζει την συμπεριφορα του hardware με software.

Στην περιπτωση GM εχουμε ενα απλο general midi συμβατο synthesizer και χρησιμοποιοντας soundfonts που προσεγγιζουν τον ηχο κλασσικων συσκευων, επιτυγχανουμε ενα τελικο αποτελεσμα που ακουγεται περιπου σαν τον ηχο της κλασσικης συσκευης, χωρις ομως να αναπαραγουμε την εσωτερικη της λειτουργια.

Ειναι προφανες οτι στην περιπτωση simulation, ο ηχος ποτε δεν προκειται να γινει 100% ιδιος με αυτον του κλασσικου hardware. Επιπλεον ειναι ευκολονοητο οτι οσο πιο καλο ειναι το soundfont που χρησιμοποιουμε, τοσο πιο κοντα θα προσεγγισουμε τον κλασσικο ηχο.

Βεβαιως, συνηθως, τα soundfonts που ειναι πιο πιστα και εχουν καλυτερης ποιοτητας ηχου, εχουν μεγαλα μεγεθη και θα καθυστερουν πολυ να φορτωσουν, οποτε πρεπει παντα να κανουμε εναν συμβιβασμο μεταξυ λειτουργικοτητας και πιστοτητας. Αν καθε φορα που θελω να παιξω ενα παιχνιδι πρεπει να περιμενω πανω απο ενα λεπτο για να το τρεξω, προσωπικα θα προτιμησω να βρω κατι ισως λιγο λιγοτερο πιστο, αλλα που να φορτωνει πιο γρηγορα.

Να λοιπον μια λιστα με soundfonts που εχω βαλει στο MP32L. Στην παρενθεση το αυθεντικο ονομα του soundfont.

Roland SC-55 (SC-55.SoundFont.v1.2b.sf2)
Yamaha XG (Yamaha XG Sound Set Ver.2.0.sf2)
Gravis Ultrasound (eawpats.sf2)
Microsoft (gm.sf2)
AWE32 1Mb (1mgm.sf2)
Audigy 8Mb (CT8MGM.SF2)
Arachno (Arachno SoundFont - Version 1.0.sf2)

Οποτε εκτος απο τα γνωστα και μη εξαιρετα Roland SC-55 και Yamaha XG, επελεξα να καλυψω την γκαμα των κλασσικων υλοποιησεων με Gravis Ultrasound, Sound Blaster AWE32 και Audigy. Αλλο κατι που εχουμε ακουσει ολοι καποια στιγμη ειναι ο κλασσικος ηχος midi των Windows. Τελος εβαλα και το Arachno soundfont που δεν προσομοιωνει καποια κλασσικη συσκευη, αλλα ειναι μια συγχρονη λυση καλης ποιοτητας με εμφαση σε παιχνιδια οπως το Doom κλπ. Εκτος απο το Arachno που θελει 35 δευτερολεπτα για να φορτωσει, τα υπολοιπα εχουν πολυ πιο λογικο μεγεθος και δεν καθυστερουν ιδιαιτερα.

Αυτη η λιστα ειναι απλα ενδεικτικη. Υπαρχουν πολλες εκατονταδες soundfonts για ολα τα γουστα. Για Roland SC-55 υπαρχουν μιση ντουζινα διαφορετικα soundfonts που θα βρειτε δεκαδες αποψεις που ορκιζονται οτι το καθενα ειναι το καλυτερο. Καποια ειναι πανω απο 200mb. Υπαρχουν soundfonts ακομα και για OPL2/3, κατι που προσωπικα δυσκολευομαι να καταλαβω το νοημα. Αν θες να ακουσεις ηχο OPL2/3 βαλε μια καρτα ηχου adlib/soundblaster και συμβατη. Τελος υπαρχουν απειρα soundfonts σαν το Arachno, καποια με εμφαση στο gaming καποια για πιο μουσικες αναζητησεις...

Μια καλη πρωτη αρχη στο θεμα ειναι η σχετικη σελιδα απο το wiki του mp32-pi. Και μια ιδεα για τοσο ποσο μπορει να μπλεξει κανεις με αυτο εδω το video οπου ακουμε 500 διαφορετικα soundfonts με το soundtrack του doom. :shocked::bigeyes:


Πριν κλεισω με το θεμα, αξιζει να αναφερουμε οτι στο mp32-pi υποστηριζεται να εχουμε διαφορετικες ρυθμισεις για καθε soundfont. Επειδη ειναι φτιαγμενα απο 1002 διαφορετικους δημιουργους και τροπους κατασκευης, διαφορετικα soundfonts εχουν διαφορετικες εντασεις ηχου κλπ και ετσι για να αποφυγουμε να αλλαζουμε ολες αυτες τις ρυθμισεις καθε φορα που αλλαζουμε soundfont, απλα δημιουργουμε ενα αρχειο με το ονομα του soundfont και καταληξη cfg που θα εχει τις ρυθμισεις ειδικα για αυτο το soundfont. Μια μικρη αλλα χρησιμη λειτουργια.

Στην συνεχεια θα δουμε αλλα θεματα οπως windows 9x gaming, κλπ
 
  • Like
Reactions: XLV

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Μια φορα και εναν καιρο, πριν πολλα χρονια, εμπνευσμένος απο video στο youtube (η αιτια παντος κακου), ειπα και εγω να δοκιμασω να φτιαξω το δικο μου MT-32/general midi emulator, χρησιμοποιώντας το mini-itx πειραματόζωο. Ενα απο τα απαραίτητα εξαρτήματα για αυτη την δουλεια ειναι ενα usb to midi adapter. Υπαρχουν διαφορα τετοια μαραφέτια με πιο γνωστο το Roland UM-ONE mk2, το οποίο ειναι σχετικα σπανιο και ακριβο. Ετσι λοιπον δεν αγορασα αυτο, αλλα κατι αλλο ανώνυμο και πολυ φτηνότερο.

Τιποτα το ιδιατερο εδω. Απο την μια μερα ενα καλωδιο usb, απο την αλλη δυο καλωδια din midi in και out. Τρεις ενδεικτικές λυχνίες (για την λειτουργία, αποστολή και λήψη midi δεδομένων) και κάκιστη ποιότητά κατασκευης.



Τελικα το project εκεινο απετυχε παταγωδώς και φτασαμε στην σήμερον ημέρα. Ειπα λοιπον για να μην παει τελείως αχρηστο, να δοκιμάσω το MP32L με συγχρονο υπολογιστη χρησιμοποιώντας το usb midi adapter.

Η συνδεσμολογία απλη. Το midi out του adapter συνδέεται με το MP32L και το usb στον υπολογιστη. Το line out του MP32L συνδεεται στο line in και το MP32L τροφοδοτειται απο μια usb θυρα του usb hub που δινει περισσοτερο ρευμα. Χρησιμοποιω τον κεντρικο μου υπολογιστή με windows 10, το TP-Link UH720 usb hub και η καρτα ηχου ειναι Sound Blaster X-fi Titanium Fatal1ty PRO.



Δυστυχως στα windows 10 εχει αφαιρεθεί ο midi mapper, οποτε ειναι λιγο πιο δυσκολο απ' οτι παλιοτερα να διαχειριστουμε τις midi συσκευες μας. Ευτυχως υπαρχει το προγραμμα MIDIMapper της εταιριας CoolSoft που αποκαθιστά την λειτουργικότητα αυτη και ετσι μπορουμε να επιλεξουμε ποια midi συσκευη θα χρησιμοποιούν τα προγραμματα που δεν εχουν την δυνατοτητα να επιλεγουν απο μονα τους.



Ας αρχισουμε απλα με καποια midi αρχεια. Προσωπικα χρησιμοποιώ winamp εδω και 25 χρονια σχεδον και δεν βλεπω λογο να το αλλάξω. Θελει μια ρυθμιση στο σχετικο plugin, αλλα απο κει και περα δεν συνάντησα καποιο θεμα.



Παμε σε κατι πιο ενδιαφερον. To Dosbox δεν εχει, απ'οσο ξερω καποιο ευκολο τροπο να επιλεξουμε midi device, αλλα με το MIDIMapper αυτο δεν ειναι προβλημα. To Dosbox εξομοιωνει MPU-401 intelligent mode, οποτε δεν χρειαζεται να χρησιμοποιήσουμε κατι σαν το SoftMPU.

Duke Nukem 3D με General Midi. Πρεπει πρωτα να τρεξουμε το setup.




Και θα κλεισουμε με SCUMMVM. Αυτο εχει ενσωματωμένη υποστηριξη MT-32 emulation, αλλα μας επιτρεπει να χρησιμοποιήσουμε και εξωτερικές συσκευες.



Space Quest III




Δεν νομιζω οτι εχει νοημα να χρησιμοποιήσουμε εξωτερικο emulator σε σύγχρονο υπολογιστη, αλλα πρεπει ολα τα πραγματα που κανουμε να εχουν νοημα;
 

konc

Retro Member
Joined
30 Νοέ 2010
Μηνύματα
167
Αντιδράσεις
129
To Dosbox δεν εχει, απ'οσο ξερω καποιο ευκολο τροπο να επιλεξουμε midi device
Απλώς συμπληρωματικά στο κατατοπιστικότατο post,
με mixer/listmidi στο dosbox παίρνουμε τα ids από τα διαθέσιμα midi devices (0, 1, ...). Μετά στο configuration file του dosbox στο ανάλογο section θέτουμε midiconfig=[id] για να επιλέξουμε ποιο θα χρησιμοποιεί. Είναι και ο πιο εύκολος τρόπος για να χρησιμοποιήσει κανείς το Μunt, την software εξομοίωση MT-32.
 
Τελευταία επεξεργασία:

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
8.628
Αντιδράσεις
7.450
Το ειχα δει αυτο και γι' αυτο εγραψα "ευκολο τροπο". :)

Αν ειναι για μια δοκιμη να μπλεξω με config αρχεια κάηκα.

Με αυτη την μεθοδο αφου επιλεξω την εξωτερικη συσκευη στο midimapper δεν χρειαζεται να κανω απολυτως καμια επεμβαση στο dosbox!
 
Μπλουζα