Δεν γράφτηκε από Έλληνες αλλά από έναν Έλληνα που έγραψε φιλοσοφικό έργο, όχι ιστορική πραγματεία και αναφέρθηκε στον μύθο της Ατλαντίδας όπως τον είχαν πει Αιγύπτιοι στον Σόλωνα. Δεν ήταν "κάτι που γράφτηκε από Έλληνες" ούτε υπήρξαν άλλοι Έλληνες συγγραφείς που να αναφέρουν πρωτογενώς τίποτε περί Ατλαντίδας, ούτε ο Πλάτων ή ο Κριτίας ισχυρίστηκε ότι είχαν πάει κρουαζιέρα στην Ισπανία και είχαν οι ίδιοι γνώση της Ατλαντίδας. Δεν υπάρχουν λοιπόν "περιγραφές", υπάρχει μία περιγραφή. Όσο για τους θεούς με τα Ελληνικά ονόματα, σε όλη την ιστορία οι Αιγύπτιοι ιερείς αναφέρονται γενικά σε θεούς και ήρωες με ελληνικές ονομασίες, είτε για να να γίνουν κατανοητοί από τον Έλληνα τουρίστα είτε διότι (το πιθανότερο) όλα αυτά είναι γεννήματα φαντασίας του Έλληνα συγγραφέα. Ξέρουμε τα ονόματα των Αιγύπτιων θεών και δεν ήταν ελληνικά. Το 600 πΧ ο Μεγαλέξανδρος και οι Ελληνιστικοί χρόνοι με το ανακάτεμα ελληνικών και Αιγυπτιακών θεοτήτων ήταν στο απώτερο μέλλον.
Ο Πλάτων στον Τίμαιο (γραμμένο το 360) και στον Κριτία βάζει τον Κριτία (πέθανε το 403, 40και χρόνια πριν οπότε ό,τι ήθελε μπορούσε να τον βάλει να λέει ο Πλάτων) να διηγείται μια ιστορία που άκουσε 10χρονος από τον 90χρονο παππού του επίσης Κριτία (
ἤδη τῶν ἐνενήκοντα ἐτῶν,
ἐγὼ δέ πῃ μάλιστα δεκέτης που όταν ήταν εκείνος μικρός την άκουσε από τον προπάππο(!!!) του Δροπίδη που ήταν φίλος του Σόλωνα που όταν ήταν νεότερος και πήγε για τουρίστας στην Αίγυπτο μεταξύ 590 και 580 πΧ) την άκουσε από τους Αιγύπτιους ιερείς που είπαν ότι είχε γίνει πριν 9000 χρόνια (που δεν υπήρχε γραφή οπότε και οι ιερείς βασίζονταν για κάποιες χιλιετίες σε προφορική μετάδοση). Οι ίδιοι οι Αιγύπτιοι ιερείς δεν είχαν και μεγάλη ιδέα για τα παιδικά παραμυθάκια, με τα οποία κοροϊδευτικά παραλλήλισαν τις ιστορίες της Ελληνικής μυθολογίας
τὰ γοῦν νυνδὴ γενεαλογηθέντα,
ὦ Σόλων,
περὶ τῶν παρ᾽ ὑμῖν ἃ διῆλθες,
παίδων βραχύ τι διαφέρει μύθων, Είναι δυνατόν να δεχτούμε ότι ακόμη κι αν ο Πλάτων κατέγραψε ακριβώς κάτι που του είχε πει ο Κριτίας όσα έγραψε ήταν αξιόπιστα? Βασισμένα σε διπλά παιδικές αναμνήσεις ιστοριών που είπαν παππούδες και προπάπποι σε μικρά?
Δεδομένου ότι ο Πλάτων είναι η μοναδική πηγή, ή απορρίπτουμε συνολικά τον μύθο πέρα από μια πιθανή ανάμνηση μιας τοπικής προϊστορικής καταστροφής (που κατά περίεργο τρόπο επιβίωσε μόνο προφορικά στην οικογένεια του Κριτία), κάτι σαν την εικασία του Μαρινάτου ότι η έκρηξη της Σαντορίνης ήταν η βάση του μύθου ή παίρνουμε όσα λέει σοβαρά. Διότι δεν μπορεί να λένε οι Αιγύπτιοι (από 5ο χέρι) ότι η Ατλαντίδα ήταν τεράστια και πέρα από τις Ηράκλειες στήλες και οι κάτοικοί της έκαναν εισβολή στην Ευρώπη μέχρι που νικήθηκαν από τους Αθηναίους κι από αυτό να συμπεραίνουμε ότι η Ατλαντίδα ήταν στην Ελλάδα. Ή οι Αιγύπτιοι δεν ξέρανε τι λέγανε (οπότε γιατί να δεχτούμε την ύπαρξη της Ατλαντίδας χιλιάδες χρονια πριν?) ή ξέρανε οπότε ήταν στον Ατλαντικό.
Ή όλα αυτά τα γέννησε η φαντασία του Πλάτωνα.
Όσο για το άρθρο στο έγκυρο αρχαιολογικό site "iefimerida"
που ξεκίνησε το θέμα, δεν αξίζει καν συζήτηση. Όλοι όσοι κατά καιρούς έχουν ισχυριστεί ότι βρήκανε την "Ατλαντίδα" ξεκινάνε από τον Πλάτωνα και μετά απορρίπτουν όλα όσα λέει για την ήπειρο. Και την "βρίσκουν" σε μια πόλη ή σε μια τοποθεσία που δεν ανταποκρίνεται καθόλου σ' αυτά που γράφει ο Πλάτων γιατί δεν βολεύουν τη θεωρία τους. Ούτε βρίσκουν ταμπελίτσα "Ατλαντίς" στα ερείπια. Άρα ΓΙΑΤΙ είναι η Ατλαντίδα?
Καλά αυτό μπορεί να ανοίξει άλλη συζήτηση περί Τροίας που δεν ανήκει εδώ, αλλά ποια σχέση έχουν αυτά τα δύο?
1. Ο Όμηρος (και άλλοι περίπου σύγχρονοί του ποιητές) αναφέρονται σε γεγονότα που υποτίθεται έγιναν λίγους αιώνες πριν την εποχή του, όχι χιλιάδες χρόνια πριν και που κανένας άλλος δεν τα θυμόταν εκτός από τα ανύπαρκτα (το 10000 πΧ) κιτάπια των Αιγύπτιων > Σόλων > Δροπίδης > Κριτίας Ι > Κριτίας ΙΙ > Πλάτων
2. Τα γεγονότα αυτά και ο Όμηρος όλοι οι άλλοι, σύγχρονοί του και μεταγενέστεροι (τραγικοί ποιητές, ιστοριογράφοι κλπ.) τα τοποθετούσαν σε μια πόλη που ΥΠΗΡΧΕ την εποχή που γράφανε εκεί που τον 19ο αιώνα είχε σχηματιστεί ο λόφος του Χισαρλίκ. Η Τροία Νο. 9 καταστράφηκε από σεισμό το 500 μ.Χ. Η τοποθεσία ήταν πρακτικά δίπλα στην Ελλάδα, ειδικά στις Μικρασιατικές αποικίες.
Οι Αιγύπτιοι (δηλαδή ο Πλάτων) αναφέρονταν σε μια μακρυνότατη περιοχή που είχε, υποτίθεται, βουλιάξει κι εξαφανιστεί χιλιάδες χρόνια πριν. Δεν υπήρχε, ούτε υπάρχει, καμία ένδειξη ότι υπήρχε κοτζάμου ήπειρος εκεί πέρα.
3. Ο "συλλογισμός" "Λέγανε (*) ότι το Α δεν υπήρχε αλλά υπήρχε. Άρα και το Β υπήρχε" δεν στέκει. Μ' αυτήν ακριβώς τη λογική υπήρξε και η Νεφελοκοκκυγία του Αριστοφάνη, το σπίτι της κακιάς μάγισσας στο Χάνσελ και Γκρέτελ, και το σπίτι της γιαγιάς της Κοκκινοσκουφίτσας.
(*) Κάποιοι. Όχι όλοι, όχι πάντα.
Ουφ, βαριέμαι να γράφω άλλα.