Με αφορμή την ανάρτηση που έκανα για την προσφατη δημοσιευση ολόκληρου επεισοδίου της "Συγχρονης Ευας" (ΥΕΝΕΔ, 1977), και απ'οτι έχω διαβασει για το θεμα του αρχειου της ΕΡΤ, βγαζω τα εξης συμπεράσματα:
Η απόπειρα διασωσης και ψηφιοποιησης του αρχειου της ΕΡΤ/ΥΕΝΕΔ, παρόλη την παχυλή χρηματοδότηση από την Ε.Ε. (η οποία εχει ληξει πλεον εδω και 10 χρονια) ηταν αποσπασματική και ελλιπής. Αυτό που έγινε, ο,τι έγινε, ήταν μια "επιλογή" με δηθεν "ποιοτικά" κριτηρια (βασικα με τα κριτηρια των εγκεφαλων της ΕΡΤ μετά το 1982) . Και σαν να μην εφταναν ολα αυτα, βαλτε και μια δοση αρρωστημενης δημοσιοϋπαλληλικης νοοτροπίας (και καλά να παρουσιάσουμε "εργο" οταν τα ελεγκτικά όργανα της ΕΕ ρωτησουν που πηγαν τα εκατομυρια του ΕΣΠΑ)....και οταν μιλας για το αρχειο της περιοδου 1970-1981 (από τοτε που άρχισαν να γραφουν στις 2 ιντσες) δυστυχως δεν μπορείς να αποφυγεις την πολιτική χροιά σε ο,τι σχολιο και να κανεις, διότι μονο έτσι μπορει να ερμηνευτει το τι έγινε και γιατι εγινε, είναι η πικρή αληθεια - δεν είναι τυχαιο το γεγονος οτι η ΥΕΝΕΔ εκπροσωπειται ελαχιστα στο δημοσιευμενο κομματι του αρχειου....αλλά το σταματαω αυτο εδω.
Ας λάβουμε επίσης υπόψη και το αλλο, οτι δηλαδή υπάρχει πλέον σοβαρό θέμα λειτουργικότητας του παμπάλαιου Quad των 2" ιντσων (μιλαμε για ενα μηχανημα 50+ ετων, ουτε καλα καλα στις ΗΠΑ πλεον δεν βρισκουν ανταλλακτικά και τεχνικούς για αυτα τα παμπαλαια βιντεο, που απαιτούν ειδικές γνωσεις και εξειδικευση για το χειρισμο τους), και μαλιστα θυμαμαι ενας συμφορουμιτης ειχε γραψει οτι καπου το 2016 ο μοναδικος τεχνικός που ήξερε να το χειριζεται ειχε φυγει απο την ΕΡΤ. Έχω μια ελπίδα οτι ισως ο δεινοσαυρος σε μεγεθος ντουλαπας εχει τεθει παλι σε λειτουργια, αν κρινω απο την δημοσιευση το 2022 της "Συγχρονης Ευας"...εκτός και αν η ψηφιοποιηση ειχε γινει οταν ετρεχε το ΕΣΠΑ, που σημαινει ότι ψηφιοποιησαν ο,τι υπαρχει πραγματικά αλλά με "υποπτα" κριτήρια αλλα τα εβαλαν στο site και αλλά τα "επνιξαν"...αν συμβαινει κατι τετοιο ειναι για τις κλωτσιες......νομιζω οτι μονο ο Μαστορακης (γεροντακι πλεον και αυτος) εχει σπιτι του Quad 2" (το ειχε φερει απο τις ΗΠΑ οταν επεστρεψε στην Ελλαδα).
Σοβαρό θεμα επισης ειναι η κατασταση διατηρησης των μαγνητοταινιων μετα απο δεκαετίες αποθηκευσης σε εντελώς ακαταλληλες συνθηκες. Η ταινια της 3Μ των 2" ειναι πολυ ανθεκτική - σώζεται ακομη στις ΗΠΑ η πρωτη μαγνητοσκοπηση του 1957 με το show του Bing Crosby σε αριστη κατασταση και ποιότητα εικονας και ηχου, παροτι βρεθηκε η μπομπινα πεταμενη σε ενα γραφειο ενος τεχνικου του CBS to 1987 , ως paperweight- και ακομη και αν εχει υποστει φθορές απο μουχλα και υγρασια, υπαρχουν μεθοδοι που μπορούν να βοηθησουν στην εστω και μερικη αποκατασταση της. Τα dropouts (μαυρο στην εικονα) δυστυχως δεν αποφευγονται αν η μαγνητικη επιστρωση εχει υποστει ανεπανορθωτη φθορα.
Ολοκληρωνοντας εδω τις σκεψεις μου, πιστεύω (οσο και να ακουγεται παραξενο) ότι μεγαλυτερες πιθανότητες υπαρχουν να βρεθει πολυ παλιο υλικο (πριν το 1980) σε 2 ιντσες παρά εγχρωμο υλικο σε φορμα 1 ιντσας: αυτο διότι τα "ποδοσφαιρα" κλπ απο το 80 και μετα γραφονταν στην 1 ιντσα, που ειχε γινει το στανταρ broadcasting format, και θυματα ,οπως ειναι λογικο, επεσαν πρωτα τα σηριαλ και οι εκπομπές που γραφτηκαν στο ιδιο φορματ. Ετσι εξηγειται πως ξαφνικά βλεπουμε να εχει διασωθει εστω και ενα επεισοδιο της Συγχρονης Ευας απο το 1977, ενώ εχουν χαθει έγχρωμα σηριαλ μετα το 80. Δεν αποκλειω βεβαια να χρησιμοποιούσαν ακομη τις 2 ιντσες, αλλά θεωρω το πρωτο ενδεχομενο πιο λογικο. Πιο πιθανον ειναι να βρεθουν εστω και καποια επεισοδια του Εν Τούτω Νικα ή της Βασιλισσας Αμαλιας παρά η Κραυγη των Λυκων....
(εδω που τα λεμε σε λιγο δεν θα υπαρχουν σε λειτουργικη κατασταση ουτε οικιακα VHS .....)