1922 του Νίκου Κούνδουρου

Domenica

Banned
Joined
9 Νοέ 2009
Μηνύματα
1.208
Αντιδράσεις
136
Χτες επεσε στα χερια μου εδω στα ξενα ενα dvd απο αυτα των εφημεριδων και επαθα σοκ! Ο τιτλος τα λεει ολα και φανταζομαι δεν περιμενετε να δειτε ντοκιμαντερ για γατακια αλλα αυτο που βλεπετε ξεπερνα τα ορια της φαντασιας.

Η ταινια, του 1978, υποτιθεται πως βασιζεται χαλαρα στο ᾽᾽Νουμερο 31328᾽᾽ του Ηλια Βενεζη αλλα ενω ο Βενεζης δινει και καποια περιθωρια ανθρωπιας στους Τουρκους ο Κουνδουρος παρουσιαζει απλως μια καλοσκηνοθετημενη συραφη απο εικονες φρικης. Η ταινια βασικα επικεντρωνεται στην εξαθλιωση των Ελληνων αστων της Μικρας Ασιας με την μια σκηνη πιο σοκαριστικη απο την αλλη. Επισης ο ''Ηλιας ᾽᾽(ενας νεοτατος Ζαχαριας Ροχας) ειναι απλα παρατηρητης και οχι πρωταγωνιστης των γεγονοτων.

Παρακαλω ας αφησουμε στην ακρη τα εθνικιστικα, διοτι ενω αυτη η φρικωδια οντως υπηρξε και ο Ελληνικος στρατος δεν ειναι αμοιρος ευθυνων ουτε και αποτελουταν ακριβως απο προσκοπους, ανοιξα το θρεντ γιατι θα ηθελα να μαθω και την γνωμη των υπολοιπων φορουμιτων για την ταινια.

Εμενα γενικα ο Κουνδουρος μου αρεσει αλλα η συγκεκριμενη ταινια μου φανηκε κατωτερη του ταλεντου του. Παντως εχει υπεροχα κουστουμια και εξαιρετικες ερμηνειες ειδικα απο την Μπετυ Βαλαση και την Αντιγονη Αμανιτου.

Νομιζω πως οταν βγηκε η προβολη της απαγορευτηκε γιατι ᾽᾽σαμποταρει την ελληνοτουρκικη φιλια᾽᾽

Σιγουρα δεν την προμοταρει παντως!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Λοιπον πριν απο οτιδηποτε να ξαναθυμισω οτι στο φορουμ μας απαγορευονται πολιτικου περιεχομενου συζητησεις ("πολιτικου" με την ευρεια εννοια του ορου) και θα ηθελα να παρακαλεσω απαντες να κρατηθει ενα επιπεδο και ενας προσεκτικος διαλογος. Ευχαριστώ.

:)
 
Δεν την εχω δει την ταινια και ουτε θελω να τη δω. Οταν διαβασα τα Ματωμενα χωματα, της Διδως Σωτηριου, σοκαριστηκα, πικραθηκα, αηδιασα τοσο πολυ που δε θελω να εχω ξανα επαφη με τιποτα παρομοιο.

Καλο ειναι βεβαια να μαθαινουμε και να επαγρυπνουμε, αλλα εγω την πηρα τη δοση μου και δεν αντεχω αλλη.
 
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, πρόκειται για μιαν από τις καλύτερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Με χαλαρή βάση το αριστούργημα του Ηλία Βενέζη "Το Νούμερο 31328", ο Κούνδουρος πλάθει μιαν εξαιρετική δημιουργία, με έντονες σκηνές βίας, αλλά και με μεγάλη ανθρωπιά σε κάποια σημεία. Η φωτογραφία του Νίκου Καβουκίδη είναι μεγάλο ατού της ταινίας, όπως και η πολύ προσεγμένη δουλειά στα σκηνικά και στα κοστούμια. Ο Βασίλης Λάγγος, η Ελεωνόρα Σταθοπούλου, ο Ζαχαρίας Ρόχας, ο Βασίλης Κολοβός, η Αντιγόνη Αμανίτου, η Μπέττυ Βαλάση, ο Νίκος Κάπιος, η Όλγα Τουρνάκη, ο Βάσος Ανδρονίδης είναι όλοι έξοχοι στους ρόλους τους. Και μην το ξεχνάμε: και ο κινηματογράφος μπορεί να είναι θεματοφύλακας της ιστορικής μνήμης.
 
atanasio είπε:
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, πρόκειται για μιαν από τις καλύτερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Με χαλαρή βάση το αριστούργημα του Ηλία Βενέζη "Το Νούμερο 31328", ο Κούνδουρος πλάθει μιαν εξαιρετική δημιουργία, με έντονες σκηνές βίας, αλλά και με μεγάλη ανθρωπιά σε κάποια σημεία. Η φωτογραφία του Νίκου Καβουκίδη είναι μεγάλο ατού της ταινίας, όπως και η πολύ προσεγμένη δουλειά στα σκηνικά και στα κοστούμια. Ο Βασίλης Λάγγος, η Ελεωνόρα Σταθοπούλου, ο Ζαχαρίας Ρόχας, ο Βασίλης Κολοβός, η Αντιγόνη Αμανίτου, η Μπέττυ Βαλάση, ο Νίκος Κάπιος, η Όλγα Τουρνάκη, ο Βάσος Ανδρονίδης είναι όλοι έξοχοι στους ρόλους τους. Και μην το ξεχνάμε: και ο κινηματογράφος μπορεί να είναι θεματοφύλακας της ιστορικής μνήμης.
Με κάλυψες πλήρως θα έλεγα.
 
θλον και τεμνον είπε:
Η ταινια και ΛΙΓΑ τα λεει... Στην πραγματικοτητα οι Τουρκοι εκαναν πολυ χειροτερα!
το παραπανω σχολιο δεν ειναι πολιτικου αλλα... σεξουαλικου περιεχομενου :p
 
Την ταινία δεν την έχω δει ακόμα αν και την έχω στη συλλογή μου.

Πρόσφατα ο σκηνοθέτης έδωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική συνέντευξη στο περιοδικό PATRIA.

Εκεί (μεταξύ άλλων) αναφέρει και την πολεμική που δέχτηκε από το επίσημο κράτος,

προκειμένου η ταινία του να "χαθεί" και να τη δουν όσο το δυνατόν λιγότερα μάτια, ώστε να μην ταράξει τις "σχέσεις καλές γειτονίας".

Επίσης, (μιας και αναφέρθηκε και στο αρχικό ποστ του θρεντ) νομίζω οτι είναι σημαντικό να διακρίνουμε

μεταξύ μεμονωμένων περιστατικών βίας ( δε μπορούμε να περιμένουμε από ένα στράτευμα 200.000 ατόμων, να είναι όλοι "άγιοι" )

και οργανωμένων και σχεδιασμένων από γενικά επιτελεία, γενοκτονιών.

Απέχουν παρασάγγας.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Οντως αγαπητε, αλλα οπως δειχνει και η ταινια και για αυτο και μονο το αναφερω, το μεγαλυτερο εγκλημα του ελληνικου στρατου ηταν απεναντι στους Ελληνες. Τους ξεσηκωσαν με την Κοκκινη Μηλια και τον Μαρμαρωμενο Βασιλεα και μετα αφησαν τον κοσμο να ᾽᾽συνωστιζεται᾽᾽ με απογνωση στο λιμανι της Σμυρνης ή να σερνεται στα ταγματα ᾽᾽εργασιας᾽᾽.

Οι δικοι μου καταγονται απο Μικρα Ασια και οσα χρονια και αν περασαν ο παππους μου αυτο δεν το καταλαβε - γιατι δηλαδη οι Ελληνες στρατιωτες δεν εμειναν να υποστουν τις συνεπειες και παρεδωσαν τον κοσμακη αμαχητι στο ελεος των αφηνιασμενων Κεμαλικων. ᾽Ἤ ολοι να νικησουμε ή ολοι να πεθανετε᾽᾽ δηλαδη.

Αυτο παντως που εμαθα απο ολα τα σχετικα βιβλια και η ταινια μου το επιβεβαιωσε ειναι πως ο ανθρωπος καλο ειναι να εχει παντα προχειρο ενα βαλιτσακι και λιγα μετρητα. Αν σε μια σκηνη σπαραξα ειναι εκει που ο κοσμος στο πρακτορειο ψαχνει εισιτηριο.

Παντως η ταινια μου φανηκε πως εχει εμφανεις αναφορες στο ᾽᾽120 μερες στα Σοδομα᾽᾽ του Παζολινι (ας μην ανοιξω το στομα μου…) αλλα ενω νομιζω πως η βια στον Παζολινι εχει και αλλα νοηματα (μια παραβολη γενικα για την εξουσια) εδω μου φανηκε καπως ηδονοβλεπτικη και πορνογραφικη. Εκτος και αν στοχος ειναι να μαθαινουμε το προφανες πως δηλαδη οι Τουρκοι εκαναν θηρηωδιες απεναντι στους Αρμενιους και τους Ελληνες.

Επισης με ενοχλησαν λιγο καποια κλισε οπως αυτο του συφιλιδικου Τουρκου αξιωματικου -᾽᾽ο αρρωστος ή αναπηρος που γινεται μισανθρωπος λογω του προβληματος του᾽᾽ ή η οντως συγκλονιστικη σκηνη με την ᾽᾽Μαρια᾽᾽- ᾽η ομορφη κοπελα που βιαζεται, σκοτωνεται και μοιαζει με κουκλα᾽᾽.

Στα θετικα της ταινιας ειναι πως το μισος ηταν και ταξικο με ολους του θυτες κατωτερους κοινωνικα κατωτερους των θυματων.

Παντως οφειλω να παραδεχτω πως μαλλον την αδικησα λιγο την ταινια, ακομα εχω εφιαλτες!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Domenica είπε:
Εκτος και αν στοχος ειναι να μαθαινουμε το προφανες πως δηλαδη οι Τουρκοι εκαναν θηρηωδιες απεναντι στους Αρμενιους και τους Ελληνες.
Σωστά τα λες, φίλτατη, αν και έχω μια ένσταση.

"Προφανές" είναι για σένα, που έχεις διαβάσει.

Για τη γεννιά που έμαθε ότι "απλώς συνωστίστηκαν στο λιμάνι" (κάτι σαν το πλοίο της Παρασκευής για Μύκονο) δεν είναι "προφανές".
 
exetlaios είπε:
Επίσης, (μιας και αναφέρθηκε και στο αρχικό ποστ του θρεντ) νομίζω οτι είναι σημαντικό να διακρίνουμε

μεταξύ μεμονωμένων περιστατικών βίας ( δε μπορούμε να περιμένουμε από ένα στράτευμα 200.000 ατόμων, να είναι όλοι "άγιοι" )

και οργανωμένων και σχεδιασμένων από γενικά επιτελεία, γενοκτονιών.

Απέχουν παρασάγγας.


Μην εισαι τοσο σκληρος...

Ξερεις ποσο μελανι εχει χυθει;;

Ποσες στροφες σε Ζεϊμπεκικα εχουν 'ριξει';;

Ποσες Κουμπαριες εχουν γινει;;

Ποσα βραβεια Ιπεκτσι εχουν δοθει;;

Για την διατηρηση της ελληνοτουρκικης "φιλιας";;...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
"Aν θελεις Τουρκο φιλο

κρατα και μεγαλο ξυλο"

σοφη παροιμια (ελπιζω να μη θεωρηθουν κι οι παροιμιες... πολιτικοποιημενες :p )
 
Εγώ ελπίζω να μείνουμε στο θέμα :)
 
Μα αυτό ακριβώς είναι το θέμα.Δεν μπορείς να κρίνεις ιστορικές ταινίες χωρίς να κάνεις ιστορικές αναφορές.Εκτός και αν πρέπει να σχολιάζουμε μόνο ανώδυνες ταινίες τύπου "Στον αστερισμό της παρθένου", για να μην ταράζουμε την ηρεμία του φόρουμ.Αυτά και ελπίζω να μη λογοκριθώ.
 
Oτι εχουμε μια συμπαθεια στην ηρεμια την εχουμε,ισως και αυτο να εκτιμουν τα μελη μας εδω μεσα,δεν υπαρχει η ταραχη που εχουν και μπορει να βρει ο καθενας που την αποζηταει σε τοσα αλλα φορουμ.
 
Να κανουμε αυτο που σας ειπα στην αρχη και να αφησουμε τα απαγορευμενα απο το φορουμ - του τυπου κακιες για το τι ειναι οι Τουρκοι γενικα σαν ανθρωποι κτλ? Κανεις δεν ειπε πως αυτα δεν εγιναν αλλα δεν νομιζω πως αυτο το αρνειται καποιος! Εγω βασικα ελεγα να συζητησουμε για την ταινια σε σχεση με την βια, την αισθητικη και την ιστορια δεν λεω οχι, αλλα πιο ηρεμα.

Οσο για να το δειχνουμε στα σχολεια μηπως να βαλουμε και το ᾽᾽120 μερες στα Σοδομα᾽᾽ για να μαθουν τα παιδακια πως και οι φασιστες του Μουσολινι εκαναν διαφορα και το ρωσικο ᾽Ἐλα να δεις ᾽᾽(οπου γινεται αυτο ακριβως -το ελα να δεις!) για να δειξουμε πως και οι ναζι εκαναν εγκληματα?

Να δω ποιος θα πληρωνει τον παιδοψυχολογο μετα!

Νομιζω πως το ᾽᾽Ρεμπετικο᾽᾽ ή ο ''Θιασος᾽᾽ θα ηταν καλυτερες επιλογες αν θελουμε να μορφωσουμε τα παιδακια για την νεοτερη ιστορια. Ενταξει η ηλικια προβολης στην ταινια ειναι ενδεικτικη αλλα υπαρχουν καποια ορια στο τι μπορει να αφομοιωθει ανα ηλικια.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το "120 μερες στα Σοδομα" δεν μπορει να θεωρηθει 'Ιστορικο',αφου ειναι μεταφορα -κατα καποιον τροπο, του βιβλιου του ντε Σαντ, με την 'οπτικη' και αποψη του Παζολινι...

Νομιζω οτι υπαρχει διαφορα απο το 1700τοσο και το 1920-30...

Δεν το εχω διαβασει και δεν αμφιβαλλω οτι και σ'αυτο πιθανον να υπαρχουν πολιτικες αναφορες...
 
Το ότι κάποια ταινία είναι ιστορική ή κάνει ιστορικές αναφορές δε σημαίνει ότι μπορούν να την παρακολουθήσουν και παιδιά.Στην προκειμένη περίπτωση ο "Θίασος" και το "Ρεμπέτικο" ούτε για αστείο.Οι ταινίες απευθύνονται σε ενηλίκους και μόνο, όπως και το "1922".Ας αφήσουμε τη διαπαιδαγώγηση στους δασκάλους και τους καθηγητές και στα σωστά σχολικά εγχειρίδια(αν αυτά υπάρχουν).
 
Δεν ξερω -επειδη εγω ειδα τον ᾽᾽Θιασο᾽᾽ και το ''Ρεμπετικο᾽᾽ οταν ημουν στο σχολειο για αυτο ειπα. Απο την αλλη θυμαμαι που μας πηγαν να δουμε το ᾽Ὀ Τζωνυ πηρε το οπλο του᾽᾽ δευτερα γυμνασιου και ακομα εχω το τραυμα!

Το βιβλιο του ντε Σαντ δεν ειχει οντως πολιτικες αναφορες η ταινια ομως εχει. Απο την αλλη ο ντε Σαντ εχει χιουμορ κατι που στον Παζολινι καβεται μαχαιρι!

Για το 1922 παντως που λεμε εμενα μου εκανε εντυπωση πως οι ιδιοι οι Ελληνες ελεγαν πως δεν ειχαν προβληματα συμβιωσης με τους Τουρκους. Ο χαρακτηρας της αχαριστης Τουρκαλας υπηρετριας νομιζω πως υπαρχει για να δειξει αυτο που λεω και παραπανω πως δηλαδη το μισος απο μερους πολλων Τουρκων ηταν κυριως ταξικο.
 
...oλοι μαζι διαβαζουμε την ιστορια(τη γνωστη,οχι την Historia Repusiensis..)

αυτο που δεν κατανοειτε ειναι οτι οι Τουρκοι τοτε,εδιναν μαχη επιβιωσης και κυριολεκτικα,τρωγαν λαρυγγια.

Η εμεις η αυτοι.Δεν υπαρχουν ταξικα μιση κλπ. οταν μπαινει στη μεση η μαχη για την υπαρξη.

Οι αποψεις μου ΔΕΝ ειναι γνωστες φυσικα,γιατι δεν αρμοζουν στο φορουμ.

Το αναφερω για να μη βγει κανενας και πει οτι δινω αλλοθι στους ...γειτονους.
 
Πίσω
Μπλουζα