Amiga 5000 και το περιβόητο ΑΑΑ chipset.

telonio

Retro PaTRi@RcH
Joined
19 Ιουλ 2006
Μηνύματα
4.487
Αντιδράσεις
2.294
Πολλά είχαμε ακούσει και ακόμη περισσότερα είχαμε διαβάσει τότε ενώ είχαμε την Α1200 για το επόμενο chipset. Το AAA (Amiga Advanced Architecture) υποσχόταν αρκετά περισσότερα από το AGA και έκανε εμάς τους amigaδες να περιμένουμε ανυπομόνωντας για την επόμενη 32bit Amiga. Βέβαια δεν καταφέραμε ούτε καν να το δούμε, αφού ως γνωστόν εγκαταλείφθηκε στην άβυσσο το 1993.

Το παρακάτω βίντεο λοιπόν δείχνει το mainboard μιας πρωτότυπης Amiga 5000 (ναί το επόμενο μοντέλο μετά την Α4000) και το ΑΑΑ chipset. Δεν δείχνει κάτι στη πράξη, πάντως οφείλω να ομολογήσω πως ανατρίχιασα ελαφρώς.

 
Σκετη ανατριχιλα το βιντεο....κριμα που δεν βγηκε ποτε η A5000....
 
Το κακό είναι ότι και να έβγαινε πάλι ήταν αργά. Η Commodore είχε χάσει την μάχη μιας και κοίταγε ψηλά χωρίς να βλέπει τα PCs μαιμούδες. Πήγαινε να βάλει HP-RISC + AAA custom chips όταν o x86 αντίπαλος είχε τουλάχιστον 3 εταιρίες που έβγαζαν φθηνούς επεξεργαστές και μια ντουζίνα Tαιβανέζους να σπρώχνουν SVGAs.

Δυστυχώς...
 
Σωστά Αντώνη, τα pc τότε είχαν αρχίσει σιγά σιγά την άνοδό τους για τους λόγους που προανέφερες. Επιπλέον λόγος για αποτυχία, μια Α5000 με το ΑΑΑ δεν θα κόστιζε λιγότερο από μια "λιτή" Α4000. Ένα εκατομμύριο δραχμές η Α4000 όταν είχε βγεί στην αγορά και 3-4 χιλιάδες δολλάρια στο εξωτερικό ή θυμάμαι λάθος;

Δυστηχώς και από εμένα. Αφού αν το έβγαζαν στην αγορά δυό χρόνια νωρίτερα, ακόμη και με τιμή στο θεό σαν τις άλλες desktop Amiga, τουλάχιστο θα έμενε για πάντα εκεί ψηλά στο ιστορικό πάνθεον των Commodore. Κρίμα.
 
telonio είπε:
Ένα εκατομμύριο δραχμές η Α4000 όταν είχε βγεί στην αγορά και 3-4 χιλιάδες δολλάρια στο εξωτερικό ή θυμάμαι λάθος; .
1,2 εκατομμύρια δραχμές στοίχισε η Α4000Τ που έχω με τον 060 (στον πρώτο ιδιοκτήτη της). Εξωπραγματικό ποσό ακόμη και με τα τότε δεδομένα, όπως και να έχει δηλαδή, πιστευω οτι και η 5000 δεν θα είχε κανένα μέλλον. Παρολα αυτά, εντυπωσιακότατο το βίντεο !
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εσύ βγαίνεις δημόσια και λες ότι έχεις 4000 tower; Φαντάζομαι ότι την έχεις ασφαλισμένη τουλάχιστον, έστω έναν καλό συναγερμό ή σκύλο;
 
Την εχει ασφαλισμενη με σκυλο και μωρο, μεχρι να την παρει ο νεος ιδιοκτητης της, εγω.
 
lol, ναι έχω ειδική φρουρά ! υποσχέθηκα οτι θα την πουλήσω στον mike για 7 χιλιάδες ευρώ και ένα spectrum.
 
Ο spectrum χωρις μεμβρανη, αλλα του ειπα οτι εχει 8GB ραμ, με πιστευει.

Στα χρηματα τα βρηκαμε αμεσως, στο σπεκτρουμ ειχαμε διαφωνιες.
 
Ο Dave Haynie (Commodore senior engineer) είχε δώσει αρκετές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το AAA chipset. Παραθέτω λίγο κείμενο και για περισσότερα δείτε εδώ http://www.amigareport.com/ar210/p1-3.html

Ο Dave ήταν σίγουρος πως η Α5000 θα κόστιζε μερικές χιλιάδες δολλάρια και το έβρισκε αυτό απόλυτα λογικό (και ας πουλούσε ο ανταγωνισμός φτηνότερα). Αφού όπως φένεται καθαρά διαβάζοντας το πλήρες κείμενο, σχεδόν θεοποιούσε την Α5000 που φορούσε το ΑΑΑ chipset και επέμενε πως ήταν το πιο δυνατό και ολοκληρωμένο computer. Εντύπωση προκαλεί η άποψη του Dave για την δικαιολογημένη καθυστέρηση του chipset στην αγορά. Αλλά μάλλον έτσι μας αποκαλύπτεται και η τότε φιλοσοφία της Commodore για την άποψή της για την τότε αγορά πληροφορικής.

AAA Chipset:

AAA consists of four custom CMOS chips, with a total of approximately one million

transistors. It's a totaly new design, not an upgrade from AGA, thus it has none

of the limitations of AGA.

The four chips are called Andrea, Monica, Linda and Mary.

They are all full 32 bit chips, with the "exception" of Linda and Monica

which also have 64 bit modes. They are not limited by the 14Mhz

clock of AGA, or the hardware-fixed DMA slots (see the hardware reference manual).

There are 40 DMA channels, with dynamic allocation of bandwidth.

That means that each channel can be as fast as it needs to be (up to the limit

of total bandwidth in the system).

DMA:

DMA is used for everything, from the blitter and copper, to sprites,

the audio voices, video display, floppy disk I/O and serial ports.

These DMA channels are the heart of AAA and part of what sets the Amiga

apart from other computers. It's part of what gives the Amiga its

performance. The OS is fully capable of taking advantage of DMA and

hardware coprocessing, due to it's multitasking nature.

When one task is waiting for some DMA or other hardware processing to

finish, another task can switch on and use the processor. This is

something that other computers have a hard time with (for instance, the

Mac, which doesn't have the pre-emptive multitasking required for this.

The Mac IIfx had DMA channels that couldn't be used by the Mac's OS!

Only UNIX on the Mac could use this hardware).

The blitter and the copper:

In AGA, the blitter and copper becamevery outdated.

They are slow by modern standards, very slow, although there is still

nothing that quite duplicates the functionality of thecopper.

In AAA, these two important components become greatly enhanced.

The blitter is basicly just some DMA channels that feed data (graphics)

into a processor and then write it back out to RAM. The blitter can

easily do all the necessary bit shifting, modulo counting, and bit

masking required to move 2D images around in a raster/bitmap; in addition

to doing things like combining more than one image based on a logic

operation. These calculations are quite a bit more time consuming when

done by a general purpose CPU.

The AAA blitter can blit 24 blit images "significantly faster" than AGA

can blit 8 bit images (according to Dave Haynie, who built a prototype!).

I've seen Mac's manipulating 24 bit graphics, and you can visualy see the

windows "slosh" ("shear", "squish", etc) when they are moved (you can see

the graphics get redrawn slowly from top to bottom). AAA will move such

windows instantly (just like back in 1985, when comparing a colour Amiga

to a B/W Mac -- the Mac windows moved very slowly).

The Amiga's "Copper" is also a DMA channel. It feeds a stream of

instructions into a very simple processor (one could almost call it a

RISC CPU). It's capable of doing almost anything the CPU can do; loading

chipset registers, jumping, looping and waiting. It can be used to

control *everything* in the chipset, independant of the CPU. It lets the

Amiga have dragable screens, giant scrolling screen bitmaps, and many

other things characteristic and unique to the Amiga.

Video:

First of all, AAA just simply runs faster, due to its high speed CMOS

chip design. Everything is at least 32 bits, further increasing

bandwidth. Memory can now be accessed in "burst mode", which allows you

to read four successive locations in memory very quickly. And finaly,

VRAM!

What's VRAM? It stands for "Video RAM". In order to get the high

transfer rates (bandwidth) required for hi-res displays, VRAM was

invented. It has two "ports" (and is hence also called "dual ported"

RAM), one exclusively for video and one for accessing and changing the

bitmaps. That effectively doubles the speed.

With VRAM, there will be no more "video contention". Ever notice how

slow your Amiga gets when you open up the largest, most colourfull screen

(640 x 400 x 16c for ECS or 640 x 400 x 256c for AGA)? That's because

those modes need so much bandwidth, that there is almost none left for

the CPU and blitter to use.

In the AAA chipset, using VRAM, this won't be a problem anymore! The

video DMA only uses one of the ports on the VRAM (in fact, this port is

designed specificaly for video, and the VRAM has a built in shift

register for this purpose). You can open the largest most colourfull

screen you can, and the blitter and copper etc won't slow down! Of

course, they'll have more graphics to chew on..

You can also use normal everyday DRAM, which will be slower, but

cheaper. VRAM costs about twice as much. Luckily, you can combine both!

VRAM is good just for the display, DRAM is good for everything else. So

as long as you have enough VRAM to open your screens, you're OK. This

flexibility is a great advantage. You can have upto 16MB divided between

DRAM and VRAM.

So, what kind of resolutions are we talking about? The maximum

resolution, NON-INTERLACED, should be around 1280 x 1024 (at 8 or 16

bits). That's quite a far cry from 640 x 480 x 8 in AGA. It should be

able to do 1024 x 768 x 24 bits as well. And it'll be FAST in these

modes.

We'll also have our choice of chunky or bitplane modes. Chunky will be

2, 4, 8 or 16 bits. Bitplane mode will allow up to 16 planes. The types

can be combined. For a 24 bit mode, for instance, you would have three

bitplanes, each of which is an 8 bit chunky bitmap.

There is also some kind of new compressed display mode (in addition to

HAM which is also technicaly compressed). Of course, there's HAM and

HAM8, which at a resolution of 1280 x 1024 will be very nice, and there

is likely to be a HAM10 mode, giving 24 bit graphics with only 10 bits

per pixel!

Sound:

Another hallmark trait of the Amiga is its built in sound ability.

Most computers do not have good built in sound (the exceptions being the

Apple IIgs and the Atari Falcon, both of which failed despite being

decent machines), most even have none standard.

The Amiga's old 4 voice, 8 bit sound has been quite sufficient for a

number of years and remains better than average for a PC. But AAA takes

this to new levels: it now has 8 independant voices, each with 16 bit

accuracy, and 64Khz sampling rates (compared to 30Khz for AGA). That

puts each channel well beyond a CD player in technical accuracy, and far

beyond what the human ear can hear. It's also far beyond typical sound

boards on other computers.

Amiga sound samples are fed by DMA channels, thus relieving the CPU

from 99% of the work normaly involved.

Why the A5000 is still a good idea?

And now, the point to this article. The primary feature of the A5000

will be the level of integration of the *system*. All the parts will

cooperate smoothly, complementing each other, and giving the system an

overall feel and power that is greater than the sum of its parts.

Look at the A5000 and look at what the competition will have then.

Sure, there may be individual areas where other machines will beat it.

Particularly, IBM clones will still be cheaper. But as an overall

system, the A5000 will win for many applications.

The A5000 will have very respectable graphics. How many people will

have 1280 x 1024 graphics? Such monitors are very expensive.

How many will have 8 voice 16 bit sound? Cards that do that alone are

expensive.

Will QuadDensity floppies be standard by then? Probably not.

Will there be a system that has all these things, and more, in a

perfectly balanced system?

Will there be an OS for it that uses all these features, and lets

applications take full advantage of them?

The A5000 system is built right, from the ground up. With a high speed

64 bit local bus at its core, a fast 32 bit CPU, a fast 32/64 bit custom

highly integrated multipurpose chip set, SCSI-II, DSP, and PCI slots, its

a formidable system.

And running on this hardware, you have an OS that already knows how to

use all this power. A very fast, multitasking kernel. All the basic

multimedia extensions, built in.

The Amiga, and especialy the A5000 (or whatever they call it), is a

perfect multimedia system. It can go full blast doing sound, graphics,

communications, number crunching, multitasking, disk I/O, networking, etc

all at once with ease.

I've heard altogether too many stories about Macs that just barf when

trying to multitask with serial or network transfers going on, slow

animation, mega expensive video hardware and software, and just plain

being slow no matter what you're doing.

I don't think the A5000 or AAA is too little, too late. Sure, I think

Commodore could have created this machine two years ago (which would have

been mind blowing), but that's the way it goes.
 
Πολύ καλή παρουσίαση από τον Dave, ίσως και να έχει τα δίκια του. Αν υπάρχει target group και συγκεκριμένη χρήση του μηχανήματος ίσως να είχε μέλλον, βέβαια εκείνος τα έλεγε εκείνα χωρίς να γνωρίζει τι ερχόταν.

Βλέποντας πως εξελίχθηκε η ιστορία χωρίς την Amiga 5000, μπορώ να πω ότι χωρίς το ανάλογο software από τους μεγάλους παίχτες δεν νομίζω να είχε μεγάλη επιτυχία.

Δε φτάνει μόνο να φτιάξεις το τέλειο hardware, το software και το τελικό κόστος είναι καθοριστικοί παράγοντες.

Μετά τα Windows 95 και όλη την αγορά πληροφορικής να γράφει software για μαιμούδες, δε ξέρω πως θα μπορούσε να κρατηθεί στην αγορά ένα high end σύστημα.
 
Τώρα πιά, νομίζω πως όλοι βλέπουμε πόσο μάταιο ήταν το project (έστω και στα χαρτιά).

Απλώς, διαβάζοντας την παρουσίαση ομολογώ ότι φαντασιώθηκα να είμαι μπροστά στην A5000, να παίζω σε ανάλυση 1280Χ1024 και να ακούω 8-κάναλη 16bit 48Khz μουσική. Με το ΑΑΑ φυσικά και την VRAM, οι εφαρμογές γραφικών θα πήγαιναν σφαίρα. Out of the box - απίστευτα πράγματα για την εποχή.

Αλλα και πάλι, σίγουρα θα ήταν μηχάνημα όχι απλά για λίγους, αλλα για απειροελάχιστους.
 
Αυτό είναι το Nyx το πρωτότυπο motherboard που "φορούσε" επάνω του το AAA chipset. Λογικά πριν την κατασκευή της πλακέτας της Α5000. Η πλακέτα που φένεται πάντως δεν έχει κανένα τσιπ επάνω της ούτε καν το AAA. Τελικά αυτό το ΑΑΑ δεν το είδαμε ούτε σε φωτογραφία! Ακολουθεί και μια συνέντευξη του Hayine με πληροφορίες για αυτή την πλακέτα αλλά και το πως ο ίδιος, κατάφερε να καταστρέψει το συγκεκριμένο πρωτότυπο!

Αντιγραφή από http://www.bigbookofamigahardware.com/bboah/product.aspx?id=35

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Nyx according to Dave Haynie

 




'Unlike most Amiga motherboard prototypes you're likely to come by, Nyx was never intended as a production machine. Had Commodore survived, the first AAA systems would have been based around the Acutiator architecture. Nyx used the Amiga 3000 architecture, and lots and lots of high-speed PAL chips to work changes in the A3000 ideas.

 




From the left, you'll see a combination Zorro III/video slot. The next slot over is a Zorro III/graphics slot. The graphics bus would allow direct digital access to the graphics bus, basically the data stream that feeds the Monica chip (Denise replacement). A graphics input device could easily live here. Next over is a plain Zorro III slot. Beyond that are two chip RAM modules (one connector is missing). The Nyx system could be supplied with either Fast-Page Mode memory or Video Memory, dual ported (FPM modules contained additional buffers to simulate dual-ported mode) on modules which were 32-bit, on the CPU port side, and either 32-bit or 64-bit, on the graphics port side.




You don't see actual chips on this board. There were not many AAA chips made, and some, such as Andrea, had to be FIBed to work at all (basically, that's an expensive way to "rework" a chip). The two large chip holders next to the chip RAM slots are for Linda and Monica, the line-buffer and graphics chips. The spaces above them are for additional Linda and Monica chips, a 64-bit graphics system would have two of each. Next large socket over is the Andrea chip, which is the Agnus/Alice analog. Across a row of debug-headers (this board is full of headers that allowed easy connect to my logic analyzer) you'll find the last of the AAA chip sockets, that of the Mary chip. Mary did the Paula functions: floppy, audio, etc.

The Nyx wasn't only about AAA, either, but in many ways, what we wanted to see in a next-generation Amiga in general. On the bottom half of the motherboard, you can see the SIMM modules for Fast Memory. Next to this, there was a SIMM module for ROM, which could handle either the usual Amiga masked ROM, or a Flash device. Above the ROM SIMM is an A3000-style CPU module header -- the Nyx motherboard didn't have a built-in CPU. That's also a Gary chip there, and to the right of Gary, a network of fast PALs and clock modules.

AAA was ahead of its time, and in one way in particular -- it really should have had on-chip PLL (phase-locked loop) clock generators. Since it didn't, you had to supply up to four pixel clocks to the system at any given time, which could switch one to the other without slivering. The logic here does this. The reason was simple: well behaved screens. The easy reason you can't get Amiga-style screens on a PC is the lack of the copper (though many chips these days have some kind of advanced display coprocessor). The critical reason, though, is that every display mode uses a different pixel clock, and it takes a second or two for a PLL to settle at a new frequency. AAA solved this by specifying up to four clocks (in this implementation; 8 were possibly in the logical register map) that could be selected on a line-by-line basis. By selecting different clocks, and with line/pixel doublers in the line buffer, the system could not only support screens, it could cleanly promote different grap hics modes, whcn mixed, so you could actually see them on the same screen.

 




This base shot [pic 2] shows the standoffs, a bit of rework, and a broken corner on this board. This was the first functional AAA board, and also the first to die. The death was in part purely accidental, and in part a bit of negligence. First to blame is me. Back in those days, you needed +12V for Flash memory, so I had this going to the Flash SIMM modules. Sadly, rather than protect the +12V signal with grounds on either side, or some-such, I pretty much ignored the signal neighbors. This is not the best decision, since a +12V shorted to a normal TTL-level input can destory that input.

 




Second problem was the ROM SIMM itself. The PCB guys messed up just slightly here, so the SIMM didn't fit tightly in the connector, but could slide left or right a bit. Which allowed adjacent pins to occasionally short out. Fortunately, I noticed this early on, and did not allow a short to occur. Unfortunately, some of the chip designers didn't know about this, and one day tried to start up the board when I wasn't around. The result was a +12V short to data-line D5, killing much of the system. Well, hey, these things happen, and we had two other boards. Those boards went with some of the top chip guys on the AAA project. Far as I know, at least one of those was still functional, or at least as functional as these things got.

A detail of the lower-lefthand corner. Included with this is a certificate of authenticity, a photo, and some documentation on Nyx and on the AAA chipset. There was quite a bit to this; for example, we had planned a low-cost (for the day) built-in network. based on Arcnet chips. The keyboard port, while compatible with the A3000/A4000, could also run in a "desktop bus" mode, similar in concept to the Apple Desktop Bus or the DEC Access.bus, similar in implementation to Commodore's old serial peripheral bus for the VIC-20/C64/C128. Lots of fun stuff, and sad "coulda/shoulda been" stuff in here.'

Dave Haynie, Commodore Engineer
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Shock είπε:
Δε φτάνει μόνο να φτιάξεις το τέλειο hardware, το software και το τελικό κόστος είναι καθοριστικοί παράγοντες.
Μόλις πέρασε μπροστά από τα μάτια μου ο Archimedes, μετά από αυτό που διάβασα! :)
 
Δεν περασε απο τα ματια σου το Falcon ? :D
 
Το Falcon είχε software... Παιχνίδια δεν είχε... :D
 
Ποιος απο τα παρακατω ειχε το περισσοτερο και ποιο το λιγοτερο software

1. atari falcon

2. archimedes

3. X68000

ακουω γνωμες.
 
Shock είπε:
Μετά τα Windows 95 και όλη την αγορά πληροφορικής να γράφει software για μαιμούδες, δε ξέρω πως θα μπορούσε να κρατηθεί στην αγορά ένα high end σύστημα.
Γίνεται. Το είδαμε με τα Mac που επιβίωσαν και συνεχίζουν να υπάρχουν μέχρι και σήμερα, και μάλιστα κρατώντας ένα σεβαστό μερίδιο της αγοράς. Δυστυχώς η Commodore αλλά και η Atari (εννοώ κυρίως την προ Tramiel Atari) έκαναν τραγικά λάθη και φαλίρισαν ενώ η Apple θριάμβευσε. Η Apple έκανε απίστευτα πράγματα στο marketing και έκανε τα προϊόντα της σύμβολο πρεστίζ και lifestyle. Έπεισε όλο τον πλανήτη ότι πρωτοτυπεί ενώ στην πραγματικότητα κλέβει τις ιδέες και τις τεχνολογίες άλλων, πλασάροντας τες όμως επιτυχημένα στο mainstream. Έτσι η Apple έφερε στο κόσμο τους προσωπικούς υπολογιστές, το GUI και το ποντίκι, τα δίκτυα, τα true type fonts, το DTP με υπολογιστή, το CD-ROM, τα φορητά mp3 players, τα smartphones, τα touch screens, τα tablets, κλπ, κλπ, κλπ (άμα μιλήσεις με "appletard" τέτοια θα ακούσεις :p ).

Marketing, το νο1 πάνω από την τεχνολογία και την τιμή. Και εκεί η Commodore απέτυχε τελείως (και όχι μόνο, σε πολλά απέτυχε).
 
Καποτε η apple ΗΤΑΝ μια πρωτοπορα εταιρια, οχι τοσο οσο η commodore και η atari, αλλα πρωτοπορα.

Τωρα πουλαει pc και gadget για χρυσαφι. Υπαρχουν και οι ασχετοι που νομιζουν οτι τα σημερινα μηχανηματα εχουν σχεση με τα πολυ καλα μηχανηματα του παρελθοντος.

Φυσικα δεν εφερε στον κοσμο τους προσωπικους υπολογιστες, τα CDroms, τα δικτυα, ουτε καν τα tablets, αλλα συνεβαλε στην διαδωση του ποντικιου (μαζι με την atari και την commodore) και στα επιτελους πολυχρωμα γραφικα σε υπολογιστες (παλι μαζι με την amiga και τον atari).
 
@Leon

Θα σχολιάσω μόνο την πρώτη πρόταση, τα υπόλοιπα...είναι και Παρασκευή σήμερα...

Τα Mac επιβίωσαν γιατί για ένα μεγάλο διάστημα είχαν μονοπώλιο. Όλες οι μεγάλες εταιρίες που υπάρχουν σήμερα ξεκίνησαν επιδιώκοντας να αποκτήσουν μονοπώλιο σε κάποια μικρή αγορά, να πατήσουν γερά εκεί και σιγά-σιγά αν μπορούν να επεκταθούν. Ο Macintosh για πολλά χρόνια ήταν ο μόνος που είχε το software για DTP και μια ολόκληρη αγορά από πίσω να τον υποστηρίζει με σχετικό με το αντικείμενο hardware.

Postcript + Laser printer εν έτη 1985 έφτιαχναν ένα μονοπώλειο που με τη βοήθεια της Adobe κράτησε κοντά μια δεκαετία.

Αυτό από μόνο του όμως δεν φτάνει όταν εξαρτάσαι από τρίτες εταιρίες, βλέπε Adobe, που μπορεί να γυρίσει τη παραγωγή της σε άλλη αγορά, τα PCs, που πλέον είναι γρηγορότερα, με δεκάδες φορές περισσότερους χρήστες και το σημαντικότερο; ΠΟΛΥ φθηνότερα.

Το ίδιο και στη μουσική, στα studio όχι της ψωροκώστενας αλλά στο εξωτερικό η πλειοψηφία είχε Mac λόγω software βλέπε Pro Tools / Logic κλπ. Όταν η DigiDesign και οι άλλες εταιρίες έβγαζαν software/hardware (UADs?) για τα studio η κύρια πλατφόρμα ανάπτυξης και άρα η σταθερότητα και τα λιγότερα bugs ήταν ο Mac. Ο "τρίτος" όμως έχει πάλι τη δύναμη να σε πετάξει έξω οπότε εσύ τι κάνεις; Αγοράζεις έναν από αυτούς (Emagic) επενδύεις στο Core Audio και κρατάς τους πελάτες αγοραστές σου. Μη με αρχίσετε τώρα για Cubase και ST θα είμαστε σε άλλο μήκος κύματος.

Παράδειγμα τρίτο. SGI. Όταν μιλάμε για πρωτοποριακές εταιρίες δε μπορεί να μη φέρουμε στο τραπέζι την Silicon Graphics. Λογικά με τα χρήματα που θα κόστιζε η Amiga 5000 θα έφτανε τα workstations και πιο συγκεκριμένα στο Indy. Ίσως και στο Apollo που είχε εξαγοραστεί από την HP. Υπάρχει καμία περίπτωση να μπορεί να συγκριθεί η 5000 με ένα indy?

Όλα αυτά έχουν πεθάνει πλέον, γιατί άραγε; Μήπως δεν είχαν καλό marketing? Φτάνει το marketing? Μήπως το marketing το καταλαβαίνουμε διαφορετικά από ότι πραγματικά είναι; Ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι marketing είναι το πλασάρισμα ενός προιόντος στην αγορά με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνει πιο επιθυμητό, ελκυστικό από τον καταναλωτή, και να τον κάνει να το προτιμήσει. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν είναι μόνο αυτό και μας το αποδεικνύει η ίδια ιστορία της Amiga.

Όταν βγήκε η 1000 ήταν σαν να είδαμε την προσγείωση του πρώτου διαστημόπλοιου και να βγαίνουν πράσινα ανθρωπάκια από μέσα. Δε νομίζω ποτέ να δούμε προϊόν από καμία εταιρία που να κάνει τόσο εντυπωσιακή είσοδο, και είμαι σίγουρος ότι ποτέ δεν θέλησα κάτι στη ζωή μου τόσο πολύ, χωρίς όμως να ξέρω τι θα το κάνω!

Γιατί τα κεφάλια μέσα στην Commodore δεν ήξεραν σαν τι να προωθήσουν την Amiga 1000, δεν ήταν ένα Workstation σαν τα Sun, δεν είχε το Lotus 1-2-3 ώστε να είναι ένα "Business PC" και με την τιμή αυτή δεν ήταν μια παιχνιδομηχανή. ΟΚ είχε απίστευτα γραφικά, ήχο, λειτουργικό (που όμως δεν ήταν Unix), γραφικό περιβάλλον χρόνια μπροστά από την εποχή του, τελικά όμως όποιος έδινε το απίστευτα μεγάλο ποσό για να την αγοράσει, τι θα την έκανε;

Όταν μετά από δύο χρόνια ήρθε η 500 με σαφή προσανατολισμό το σπίτι και πολύ φθηνότερη, άλλαξαν τα πράγματα. Δεν ήταν πια το desktop (business?) κουτί "τα κάνω όλα αλλά δε ξέρω ακριβώς ποια είναι αυτά" αλλά η επόμενη γενιά του Commodore 64. Ενός υπολογιστή που όλοι ήξεραν τι είναι και τι κάνει.

Πάμε στην 5000. Με τιμή κοντά στα 5000$ και νέο λειτουργικό που, πολύ σωστά θα έκαναν, δεν είναι συμβατό με το προηγούμενο αλλά δεν θα ήταν Unix based (λάθος), σε μια εποχή που τα PC είχαν αρχίσει να μπαίνουν παντού εκείνοι σαν τι θα το προωθούσαν; Τι αγορά θα καπάρωναν ώστε να πιάσουν το δικό τους μονοπώλιο και να ξεκινήσουν από κει την επίθεση σε άλλες αγορές;

EDIT

===

Είμαι σίγουρος ότι στους Amigάδες θα περάσει από το μυαλό η λέξη Multimedia. Ναι η Amiga ήταν πρωτοποριακή στον τομέα αλλά είχε χάσει τη μάχη την εποχή της 5000. Ο ανταγωνισμός είχε το Quicktime, hypercard και σύγχρονα authoring tools.
 
Πίσω
Μπλουζα