Retro Genres

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.119
Αντιδράσεις
1.037
Δυστυχώς ολόκληρα genres ή έχουν πεθάνει τελείως ή βρίσκονται στην αφάνεια. Θα βρούμε πια σπάνια (ή και καθόλου) τέτοια παιχνίδια στην αγορά ως big budget releases, και όσα βγαίνουν τώρα ή θα ανήκουν στην Indie Scene ή θα είναι downloadable από τα online stores για τις κονσόλες. Ποια είναι αυτά τα είδη παιχνιδιών; Γιατί χάθηκαν; Μπορούν να κάνουν comeback;

Adventure (Text)

Τα παλιά καλά text adventures που τώρα τα ονομάζουμε interactive fiction. Φυσικά δεν έχουμε δει στα μαγαζιά τέτοια παιχνίδια εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Η τελευταία σημαντική προσπάθεια ήταν της Legend Entertainment στις αρχές της δεκαετίας του '90.



Το Θρυλικό Adventureland. To πρώτο text adventure που κυκλοφόρησε για προσωπικούς υπολογιστές.


Γιατί έσβησε;


Γιατί παραγκωνίστηκε από τα graphic adventures. Δυστυχώς το κείμενο, όσο καλογραμμένο και να είναι, δεν τραβάει τους gamers όσο τα γραφικά.

95348617400.gif


To Gateway 2: Homeworld: Το τελευταίο text adventure της Legend, της συνεχίστριας της παράδοσης της Infocom.

Γίνεται να επιστρέψει;

Φυσικά να δούμε text adventures σε retail μορφή είναι αδύνατο. Παρόλα αυτά βγαίνουν αρκετά από fans. Μπορείτε να τα βρείτε στο Interactive Fiction Archive αλλά καλύτερα είναι να το εξερευνήσετε μέσω του Baf's Guide. Στο The Brass Lantern θα βρείτε νέα και άρθρα για τo Interactive Fiction. Πάντως θα ήταν δυνατό να έχουμε πιο επαγγελματικές δουλειές ως downloadable games, στο στυλ των παιχνιδιών της Infocom και της Legend.

Aξίζει να σημειωθεί ότι και οι Ιάπωνες έχουν κάτι “παρεμφερές” : τα visual novels. Έχουν σχεδόν μηδενικό interaction (μερικά multiple choice) και είναι κυρίως πορνογραφικού χαρακτήρα, αλλά σε αντίθεση με τα μακρινά τους δυτικά ξαδέλφια παραμένουν αρκετά δημοφιλή. Ίσως αν οι δυτικοί έπαιρναν έκαναν κάτι παρόμοιο με πλουσιότερο interaction και κάποιου είδους parser και με χμ... διαφορετική θεματολογία, να μπορούσε να γίνει κάτι για την εμπορική ανάπτυξη του είδους.



1893: A World's Fair Mystery: Ένα από τα τελευταία εμπορικά IF.

Adventure (Graphic)

Παρόλο που το είδος έχει χαρακτηριστεί νεκρό εδώ και πολλά χρόνια, συνεχίζουν να βγαίνουν και σε retail μορφή, πολλά τέτοια παιχνίδια. Φυσικά δεν έχουν ούτε τις πωλήσεις, ούτε το budget αλλά ούτε και την τεχνολογική αιχμή που κάποτε είχε το είδος.

94271494900.gif


Το King's Quest: To πρώτο graphic adventure

Γιατί έσβησε;

Μεγάλη ιστορία και θα ακούσετε πολλές αντικρουόμενες απόψεις.

176214.jpg


Grabiel Knight 3: To τελευταίο adventure της Sierra.

Γίνεται να επιστρέψει;

Δεδομένου ότι αυτά τα παιχνίδια έφεραν αυτό που σήμερα περιμένουμε από κάθε “μεγάλο” παιχνίδι (σενάριο, χαρακτήρες, κινηματογραφική παρουσίαση, φοβερά γραφικά, animation και ήχο, υψηλά production values) είναι τουλάχιστον άδικο να βρίσκονται στην “γωνία”. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα παιχνίδι που να κάνει το breakthrough φέρνοντας κάτι πολύ ποιοτικό, καινούργιο και με εμπορική επιτυχία ώστε και άλλες εταιρίες να ακολουθήσουν. Το Heavy Rain, αν και δεν είναι adventure με την κλασσική έννοια, ίσως να είναι αυτό το παιχνίδι.

heavyrain20090602032028.jpg


Γίνεται το Heavy Rain να ξαναφέρει τα adventures στο mainstream έστω και με διαφορετική μορφή;

Ευρωπαϊκά Arcade Adventures

Ο κοινός πρόγονος όλων των action adventures ήταν το Adventure του Atari VCS. Αν και το είδος είναι από τα πλέον δημοφιλή σήμερα, με πολλές και διαφορετικές υποκατηγορίες και φυσικά μπορούμε να βρούμε την εξέλιξη του τα τελευταία 30 χρόνια (οι επιρροές του Castle Wolfenstein, του Mercenary, του Impossible Mission, του Prince of Persia, του Zelda, του Metroid, κτλ, είναι ξεκάθαρες στα σημερινά παιχνίδια) ένα παρακλάδι του χάθηκε. Μιλάμε για το Ευρωπαϊκό, και πιο συγκεκριμένα το Βρετανικό αν και άλλες χώρες είχαν συνεισφορά στο είδος, arcade adventure όπως το λέγαμε τότε. Κάποτε ήταν ιδιαίτερα αγαπητό αλλά είχε και σημαντική συνεισφορά στο gaming. Προσέφερε και λίγο σκέψη στα action παιχνίδια (κάτι που επιζεί μέχρι και σήμερα) αλλά και είχε σημαντική συνεισφορά στην εξέλιξη του 3D gaming. Τα ισομετρικά action adventures όπως το Knight Lore έβαλαν το gameplay στις τρεις διαστάσεις (περίπου) ενώ παιχνίδια σαν το Fairlight και το Exile έβαλαν την φυσική, δίνοντας μας την αίσθηση ότι παίζουμε σε ένα πραγματικό κόσμο που ισχύουν οι κανόνες τις φύσης (μάζα, βαρύτητα) ή ο χρόνος (πχ The Great Escape). Πολλά από αυτά είχαν ένα τελείως τρελά και πρωτότυπα σκηνικά και χαρακτήρες, που δεν βλέπουμε πια στις μέρες μας (πχ οι σειρές Wally και Dizzy).

109780244000.png


Τα αντικείμενα στο Fairlight είχαν φυσικές ιδιότητες και μπορούσες να τα χρησιμοποίησεις για να επιλύσεις γρίφους.

Γιατί Έσβησε;

Φταίει η παγκοσμιοποίηση. Οι Βρετανοί ήταν ευτυχείς στον μικρόκοσμό τους με τους δικούς τους Spectrum, Amstrad και BBC και τους δικούς τους ήρωες (τους Bedroom Coders) χωρίς να κατανοούν τις εξελίξεις που γίνονταν στο gaming σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην αγορά του Spectrum αν κάτι πούλαγε εκατό χιλιάδες αντίτυπα θεωρούνταν τεράστια επιτυχία, την ίδια ώρα που το Super Mario Brothers πούλαγε 20 εκατομμύρια.

Οι Αμερικάνοι και Ιάπωνες developers και Publishers ήταν πολύ πιο οργανωμένοι, έβγαζαν πολύ επαγγελματικότερα προϊόντα και απευθύνονταν σε ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό. Ο ερασιτεχνισμός των Ευρωπαίων developers (με όσα θετικά και αρνητικά αυτό συνεπάγεται) ήταν θέμα χρόνου να υποκύψει στις μεγάλες δυνάμεις εξ ανατολάς και δυσμάς. Ο Spectrum δεν κυκλοφόρησε ποτέ (ουσιαστικά) στην Αμερική, άρα η επιρροή του στο gaming ήταν στην ουσία μηδενική. Οι Ευρωπαίοι developers με την αλλαγή του σκηνικού, την πτώση των Ευρωπαϊκών home computers και την άνοδο των Ιαπωνικών κονσολών και των Αμερικανικών Pcs, προσαρμόστηκαν και αντί να κάνουν τα “δικά τους” αντέγραψαν τα Ιαπωνικά και Αμερικάνικα παιχνίδια. Έτσι η Ευρωπαϊκή (κυρίως η Βρετανική) επιρροή στο gaming ουσιαστικά εξαφανίστηκε, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.

113222295100.gif


Το Litte Big Advenure 2. Ένα από τα τελευταία “παραδοσιακά” arcade adventures και δεν είναι καν Βρετανικό, αλλά Γαλλικό. Τι ντροπή!

Μπορεί να επιστρέψει;

Φυσικά action adventures υπάρχουν μπόλικα. Λείπει όμως η τρέλα εκείνης της εποχής, αλλά και υπάρχει σημαντική διαφορά με τα τότε arcade adventures, αφού τα σημερινά έχουν επιρροές Αμερικανικές και Ιαπωνικές, όχι όμως (ή ελάχιστα) Ευρωπαϊκές. Για παράδειγμα σήμερα λείπουν πάρα πολύ οι inventory based γρίφοι, κληρονομία των arcade adventures από τα adventures, και κλίνουν περισσότερο στο action παρά στο adventure. Δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στη μάχη παρά στην επίλυση γρίφων. Τα arcade adventures του τότε ήταν σαφώς πιο ισορροπημένα.

Αν και η επιστροφή τους δείχνει δύσκολη, αφού δεν φαίνεται οι Ευρωπαίοι developers να θέλουν να επιστρέψουν στο ένδοξο παρελθόν τους (αν πούμε σήμερα Codemasters θα σκεφτούμε Grid, Dirt, όχι Dizzy). Παρόλα αυτά υπάρχει, πιστεύω, κοινό που του αρέσει η μίξη δράσης και επίλυσης γρίφων, πόσο μάλλον τώρα με τα physics που μπορούμε να έχουμε πολύ μεγαλύτερη χρήση της ευρηματικότητας του παίκτη.

177145.jpg


To Ico. Ένα πανέμορφο παιχνίδι, και παρότι Ιαπωνικό, αρκετά κοντά στα spectrumάδικα arcade adventures. Ίσως και το Τhe Last Guardian να συνεχίσει, άθελά του, την παράδοση του είδους (αφού δεν φαντάζομαι ο Fumito Ueda να γνωρίζει, πόσο μάλλον να έχει παίξει, αυτά τα παιχνίδια.

Beat 'Em Up

Φυσικά υπάρχουν μπόλικα παιχνίδια που πέφτει ξύλο ή σφαγή, αλλά είναι περισσότερο action adventures (δηλαδή έχουν και άλλα στοιχεία στο gameplay πέραν του ξύλου) παρά καθαρά beat 'em up. Αυτό που εννοώ είναι το καθαρόαιμο arcade beat 'em up που δύο ή περισσότεροι παίκτες σε co-op τα βάζουν με ορδές αντιπάλων.

renegade.png


Το θρυλικό Renegade που ξεκίνησε τα 2.5D beat 'em ups.

Γιατί έσβησε;

Δεν πέρασε ποτέ επιτυχώς στην τρίτη διάσταση, ενώ το επαναλαμβανόμενο gameplay δεν διορθώθηκε ποτέ. Τότε το συγχωρούσαμε, αλλά για τα σημερινά στάνταρ κρίνεται απαράδεκτο. Όσες προσπάθειες έγιναν για την ανανέωση του είδους (πχ The Bouncer) ήταν μέτριες.

spikeout1.png


SpikeOut. Μια προσπάθεια της Sega να φέρει τα beat 'em up στην τρίτη διάσταση.

Γίνεται να επιστρέψει;

Φυσικά και γίνεται. Σε τόσα παιχνίδια το single player campaign μπορεί να παιχτεί σε co-op. Ακόμα και αν λόγω της τρίτης διάστασης να είναι πια δύσκολο να γίνεται στην ίδια οθόνη, τίποτα δεν μας εμποδίζει να παίζουμε online co-op. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να εμπλουτιστεί ώστε να ξεπεράσει την απλοϊκότητα του είδους και το επαναλαμβανόμενο gameplay. Η Capcom που έκανε ξανά δημοφιλή τα Fighting games, φέρνοντας μια κλασσική συνταγή στη σύγχρονη εποχή με το SFIV, αλλά και πέρασε τα action games στην τρίτη διάσταση με το Devil May Cry, θα μπορούσε να κάνει το ίδιο με ένα νέο Final Fight.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=rciCLdxTAkw]YouTube - The King of Fighters Online Debut Trailer [HQ]

The King of Fighters Online: Μήπως το μέλλον των Beat 'em up βρίσκεται στο MMO gaming;

Flight Simulator

To είδος που έβαλε το 3D στο gaming και ήταν από τα αγαπημένα των PC gamers. Κάποτε βλέπαμε τουλάχιστον ένα το μήνα, ενώ τώρα ζήτημα είναι αν θα δούμε ένα το χρόνο.

123205730400.png


To Spitfire Aces: To πρώτο παιχνίδι του Sid Meier που έδωσε τη δυνατότητα στους παίκτες να συμμετέχουν σε dogfights.

Γιατί έσβησε;

Γιατί έγινε υπερβολικά περίπλοκο. Δεν μπορούμε καν να το χαρακτηρίσουμε παιχνίδι, αφού τα παιχνίδια του είδους είναι πραγματικοί simulators. Αν μάθεις να το παίζεις καλά, ίσως να μπορείς και να πετάξεις αεροπλάνο. Έτσι απευθύνεται σε ένα πολύ μικρό hardcore κοινό, που δεν δικαιολογεί το υψηλό κόστος παραγωγής.



Falcon 4.0: Maζί με τα commumity mods έχει γίνει ο απόλυτα ρεαλιστικός simulator. Οι φανατικοί του είδους ακόμα αυτό παίζουν μετά από τόσα χρόνια,

Μπορεί να επιστρέψει;

Υπό τη μορφή διάβασε 600 σελίδες πριν παίξεις, όχι. Αλλά και εμείς οι κοινοί θνητοί θέλουμε να συμμετέχουμε σε αερομαχίες. Το H.A.W.X. αν και υπερβολικά arcade και εν τέλει μέτριο, μπορεί να ανοίξει το δρόμο για κάτι καλύτερο.

tomclancyshawx200902101.jpg


Το Tom Clancy's H.A.W.X. παραήταν arcade

Light Gun

Κάποτε γινόταν χαμός στα arcades με αυτά τα παιχνίδια ενώ τώρα έχουν χαθεί μαζί με τα arcades.



Duck Hunt: To παιχνίδι της Nintendo που έκανε τρελή επιτυχία.

Γιατί έσβησε;

Γιατί όπως πολλά από τα είδη που αναφέρονται εδώ παραήταν απλό για τα σημερινά δεδομένα.

vcop.png


Με το Virtua Cop το είδος πέρασε στην τρίτη διάσταση.


Μπορεί να επιστρέψει;


Αφού τόσος κόσμος έχει τηλεοράσεις 40+ ιντσών, το είδος δείχνει ιδανικό για τα σημερινά σαλόνια. Το θέμα είναι πως θα δικαιολογηθεί η υψηλή τιμή των σημερινών παιχνιδιών με κάτι που έχει τόσο μικρή διάρκεια. Πρέπει να έχει replayability με κάποιον τρόπο αλλά και κάτι που να το κάνει να ξεχωρίζει από τους προγόνους του.



Time Crisis 4: Από τα ελάχιστα Light Gun παιχνίδια για τις σημερινές κονσόλες.

Classic Western RPG

Τα παιχνίδια αυτά μεγάλωσαν ολόκληρες γενιές και σημείωσαν τεράστιες πωλήσεις στο παρελθόν, αλλά πλέον δεν είναι αυτά που ήταν.

346084.png


To Ultima III ήταν το πρώτο της σειράς που ήλεγχες ολοκληρο party.

Γιατί έσβησε;

Δεν έσβησε, μεταλλάχθηκε. Πλέον τα περισσότερα western RPGs είναι MMOs, ενώ τα single player RPGs είναι πολύ πιο action oriented. Turn Based μάχη και γρίφους που σου προκαλούν πονοκέφαλο δεν πρόκειται να δεις σήμερα.

666045.jpg


To φοβερό Wizardry 8. To τελευταίο της σειράς και ένα από τα τελευταία παραδοσικά RPGs.

Μπορεί να επιστρέψει;

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κανείς δεν θεωρεί τα JRPGs “παλιομοδίτικα” ενώ είναι ίδια και απαράλλαχτα τα τελευταία 20+ χρόνια και όλοι περιμένουν σαν τρελοί το τελευταίο Final Fantasy, ενώ αν δουν κάτι τέτοιο σε ένα western RPG θα το θάψουν. Παιχνίδια σαν το πρόσφατο Drakensang είναι σπανιότατα. Δεδομένης της κατάστασης μου φαίνεται μάλλον αδύνατο να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω, εκτός και αν κάποιος αποφασίσει να φτιάξει ένα πετυχημένο νέο RPG βασισμένο στο D&D χρησιμοποιώντας hardcore κανόνες (με turn based combat όπως στο pen and paper) και όλα τα άλλα στοιχεία που κάνουν ένα καλό παραδοσιακό RPG (γρίφους, σκέψη για το χτίσιμο της ομάδας, εξερεύνηση, κτλ).

drakensangthedarkeye200c.jpg


To Drakensang: The Dark Eye. O Τελευταίος των Μοϊκανών.


Shoot 'Em Up


Το άλλοτε κυρίαρχο genre στα ηλεκτρονικά αλλά και στις κονσόλες έχει παραγκωνιστεί από τα ξάδερφια του, τα First και Third Person Shooters και πλέον παίζεται από ένα πολύ μικρό αλλά hardcore κοινό.

invaders.png


To θρυλικό Space Invaders ξεκίνησε την τρέλα με τα shoot 'em ups.


Γιατί έσβησε;


Γιατί για τον περισσότερο κόσμο κατάντησε βαρετό και επαναλαμβανόμενο. Το είδος έμεινε στις 2D ρίζες του κατά κύριο λόγο ενώ ο περισσότερος κόσμος προχώρησε στο 3D και στα FPS.

ikaruga.png


To Ikaruga. Από τα τελευταία μεγάλα shmups.

Γίνεται να επιστρέψει;

Ως αμιγώς 2D σε retail μορφή και με υψηλά production values δύσκολο αν και οι Ιάπωνες τρελαίνονατι ακόμα. To θέμα είναι να μπορέσει κάποιος να το περάσει επιτυχώς στην τρίτη διάσταση. Φυσικά τέτοιες προσπάθειες έχουν γίνει πολλές στο παρελθόν (με τα Starfox να έχουν μάλλον την περισσότερη επιτυχία) αλλά από ότι φαίνεται δεν έχει καταφέρει να “πιάσει”.

6543588aaa.jpg


Το Deathsmiles δείχνει ότι και τα 2D shmups μπορούν να συνυπάρχουν με πιο high tech genres στο Xbox 360.

Space Sim

Ένα είδος που κάποτε ήταν cutting edge και αποτέλεσε και κράχτη για τις δυνατότητες ενός υπολογιστή (Star Raiders στον Atari 800 και αργότερα Wing Commander στα PC) πλέον δεν έχει την ίδια επιτυχία και βλέπουμε ελάχιστα δείγματα.

123769557300.png


To Star Raiders ξεκίνησε το είδος στους προσωπικούς υπολογιστές.

Γιατί έσβησε;

Γιατί παρόλο που είναι ένας συνδυασμός arcade και simulation παρέμεινε αρκετά περίπλοκο για τους περισσότερους gamers. Το κοινό σε σχέση με άλλα πολύ πιο δημοφιλή genres είναι μικρό για να στηρίξει ένα big budget release.

173909.jpg


Το Freespace 2: Το τελευταίο “μεγάλο” του είδους που ακόμα θεωρείται το καλύτερο.


Μπορεί να επιστρέψει;


Αν η Lucasarts δεήσει να βγάλει ένα νέο X-Wing ή ο Braben ένα νέο Elite (μιλώντας για το παρακλάδι του space trading sim), τότε ναι. Η (αναγκαία) μεταφορά του στις κονσόλες θα σημαίνει και υπεραπλούστευση του είδους, αλλά από το ολότελα....

jumpgateevolution200904.jpg


Jumpgate Evolution: Ένα MMOG Space Sim. Μήπως είναι αυτό το μέλλον του είδους;

War Games

Ένα αρχαίο είδος, κληρονομιά από τα επιτραπέζια, που όμως απέκτησε δική του ταυτότητα στην μεταφορά του στους υπολογιστές.



To Eastern Front 1941: Ίσως η πρώτη φορά που τα War games για υπολογιστές ξεπέρασαν/διαφοροποιήθηκαν από τα επιτραπέζια.


Γιατί έσβησε;


Το κοινό προτίμησε τον γρήγορο ρυθμό που προσφέρουν τα RTS σε σχέση με τα πιο αργά αλλά και πιο περίπλοκα war games.

101743297000.jpg


Το Advance Wars έδειξε πως τα war games μπορούν να πιάσουν το mainstream.


Μπορεί να επιστρέψει;


Υπάρχει ένα φανατικό κοινό που τα παίζει ακόμα αλλά η πλειοψηφία προτιμά την αδρεναλίνη των RTS. Παρόλα αυτά, αν αφαιρεθεί η τεράστια πολυπλοκότητα που ξενίζει τον άπειρο χρήστη και δοθεί σε ένα ελκυστικό πακέτο, ένα καλοφτιαγμένο war game μπορεί ακόμα και σήμερα να σημειώσει τεράστια επιτυχία, όπως απέδειξε και το Advance Wars.

95234220090428790screen.jpg


To Elven Legacy είναι καλό τόσο για τους παλαίουρες όσο και για τους νέοπες.

Interactive Movies

O απόλυτος φωτορεαλισμός ήταν πάντα το χρυσό δισκοπότηρο του gaming αλλά και των computer graphics. Τι πιο φωτορεαλιστικό λοιπόν από το να χρησιμοποιήσεις video για τα γραφικά του παιχνιδιού. Η μόδα ξεκίνησε το '83 με τα Laserdisc games για τα arcades και συνεχίστηκε στους πρωσοπικούς υπολογιστές και τις κονσόλες στις αρχές της δεκαετίας του '90 με την εισαγωγή του CD-ROM. Παρόλο που τα παιχνίδια είχαν πάρα πολλά είδη gameplay (Simon Says ή Quick Time Events (QTE) όπως τα λέμε σήμερα, shmups και light gun games, racing, adventures, fighting και δεν συμμαζεύεται) μπορούμε να τα βάλουμε σε μια κατηγορία αφού η βάση είναι ότι παίζει ένα Video και με τη δράση του ο παίκτης καθορίζει το ποιο video θα παίξει μετά (πχ αν θα συνεχίσει η ιστορία ή θα παίξει video του θανάτου του).

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=Hf6LkqgXPMU]YouTube - Aspen Interactive Movie Map

Το Aspen Movie Map που αναπτύχθηκε στα τέλη του '70. Με τη βοήθεια υπολογιστή και Laserdisc ο χρήστης μπορεί να ταξιδέψει όπου θέλει μέσα στην πόλη.



Το Halcyon (1985) ήταν το πρώτο home Laserdisc console που έπαιζε interactive movies. Εδώ το Thayer's Quest.

114468839100.gif


Το Spaceship Warlock ήταν ένα πρωτοποριακό interactive movie για υπολογιστές.

Γιατί έσβησε;

Γιατί αυτά τα παιχνίδια είχαν πάρα μα πάρα πολύ χαμηλή διαδραστικότητα. Η συμμετοχή του χρήστη ήταν ελάχιστη. Με την έλευση των 3D παιχνιδιών που δινόταν πολύ μεγαλύτερη ελευθερία δράσης και κίνησης, φάνηκε σε όλους ότι “ο βασιλιάς ήταν γυμνός”. Συν αυτού το κόστος γινόταν απαγορευτικό σε σχέση με τις ολοένα και λιγότερες πωλήσεις τέτοιων παιχνιδιών Κακά παιχνίδια και συνήθως και κακές ταινίες. Ο κόσμος ήθελε να παίζει, όχι να βλέπει..Ένα μάθημα που καλό είναι να μην ξεχάσει η βιομηχανία του gaming.

288816.jpg


Πολλοί διάσημοι ηθοποιοί έπαιξαν σε interactive movies. Εδώ η μεταφορά του X-Files σε παιχνίδι.

Μπορεί να επιστρέψει;

Δυστυχώς επέστρεψε κατά μία έννοια. Μπορεί τα “cinematics” να γίνονται με την in-game engine και όχι με video, αλλά εκτρώματα του τύποθ MGS 4 όπου περισσότερο παρακολουθείς παρά παίζεις, δείχνουν ότι ο κακός μιμητισμός του Hollywood από το gaming επέστρεψε.

Τώρα μιλώντας αποκλειστικά για χρήση video για το gameplay η πεποίθηση μου είναι ότι ναι θα επιστρέψει αλλά όχι με τη μορφή που το γνωρίζαμε. Υπάρχουν τεχνικές που μπορούν να μετατρέψουν video και φωτογραφίες σε τρισδιάστατα μοντέλα, δίνοντας ένα πολύ πιο ρεαλιστικό αποτέλεσμα από την “κλασσική” μέθοδο παραγωγής 3D. Ονομάζεται Image Based Rendering και έχετε δει πολλές τέτοιες εφαρμογές στο Σινεμά (αρχής γενομένης από το Matrix). Με αυτό τον τρόπο έχουμε και το πλουσιότερο interaction που μας προσφέρει το 3D αλλά και τον φωτορεαλισμό του Video. Τα πρώτα δείγματα τα έχουμε δει σε περιορισμένο βαθμό στο gaming με την τεχνική του Universal Capture στα Tiger Woods και Fight Night.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=DZuMMevcjHo]YouTube - [PS3]E3_Tiger Woods Tech Demo (EA)

Demo της τεχνολογίας Universal Capture στο Tiger Woods.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=UYgLFt5wfP4]

Η Digital Emily σε Real Time Demo.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=qsCtVmYzLXw]YouTube - USC Graphics Lab: Rendering Subjects into Real And Virtual Environments

Και αυτό μπορεί να γίνει rendered σε real-time.

Το 2D Gaming Γενικότερα

Κάποτε οι home computers και οι κονσόλες είχαν custom hardware για 2D acceleration (sprites, scrolling) και μετράγαμε τη δύναμή τους με το πόσα hardware sprites και τι μεγέθους μπορούν να απεικονίσουν ταυτόχρονα, ή πόσα επίπεδα parallax scrolling είχε ένα παιχνίδι.. Είδαμε φοβερά παιχνίδια με καταπλητικό sprite art και πανέμορφο animation στο “χέρι”. Όλα τα genres πέρασαν από την περίοδο που ήταν κυρίως δισδιάστατα.

105428108800.gif


Το Karateka χρησιμοποίησε την τεχνική του rotoscoping δίνοντάς μας λεπτομερή sprites με φοβερό animation.

Γιατί έσβησε;

Λόγω της έλευσης του 3D. Σχεδόν εν μία νυκτί το παράδειγμα του gaming άλλαξε και πέρασε στις τρεις διαστάσεις, Ότι ήταν 2D θεωρήθηκε ξεπερασμένο και έσβησε από τον χάρτη. Τα genres που έκαναν επιτυχώς τη μετάβασή τους στις τρεις διαστάσεις επιβίωσαν, ενώ όσα δεν τα κατάφεραν εξαφανίστηκαν από τα ράφια των καταστημάτων και τώρα περιορίζονται σε χαμηλού budget παιχνίδια για handhelds, σε indie games και παιχνίδια που πωλούνται από τις online υπηρεσίες των κονσολών.

202089.jpg


O Jordan Mechner ξαναχτυπά με το The Last Express, ίσως το πιο όμορφο αισθητικά 2D game.

Μπορεί να επιστρέψει;

Το New Super Mario Brothers για το DS πούλησε πάνω από 15 εκ. αντίτυπα, το LittleBigPlanet δεν τα πήγε καθόλου άσχημα με πάνω από 2 εκ. πωλήσεις και το Braid είχε διθυραμβικά reviews που εξήραν την πρωτοτυπία του. Το δισδιάστατο Deathsmiles (ένα παραδοσιακό 2D shmup) πήρε 8 από το Edge, το Street Fighter IV παρά τα τρσιδιάστατα γραφικά έχει στην ουσία παραδοσιακό 2D gameplay και πολύς κόσμος εντυπωσιάστηκε με τα δισδιάστατα γραφικά του King of Fighters XII (που μάλιστα διαφημίστηκαν ως ατού του παιχνιδιού από την SNK). Άρα το είδος έχει ακόμα πολλά να προσφέρει τόσο σε θέμα νέων ιδεών στο gameplay όσο και αισθητικά.

Νομίζω ότι ήταν λάθος τόσο της βιομηχανίας του gaming, όσο και των gamers να γυρίσουν τόσο εύκολα την πλάτη στο 2D gaming. Δεν είναι ένα κατώτερο στυλ gaming (-1 διάσταση) αλλά ένα διαφορετικό στυλ, το οποίο μάλιστα είναι και ευκολότερα προσιτό στους casual και μη-gamers που έχουν πρόβλημα να σκεφτούν και να λειτουργήσουν σε τρεις διαστάσεις. Και από ότι φαίνεται, μόνο κορεσμένο δεν είναι, αφού νέες ιδέες εμφανίζονται ακόμα και σήμερα.

Παρόλα αυτά τα ΑΑΑ 2D παιχνίδια είναι ελάχιστα και ακόμα χειρότερα τα παιχνίδια που χρησιμοποιούν ζωγραφιστά γραφικά και cel animation ακόμα λιγότερα. Είναι κρίμα που τώρα που μπορούμε να έχουμε δισδιάστατα παιχνίδια σε HD με γραφικά και animation επιπέδου Disney (αν έπεφτε το χρήμα) να μην μπορούμε. Είναι μια χαμένη ευκαιρία για το gaming, αφού με τόση εμπειρία στο 2D gaming, θα μπορούσαμε να έχουμε φτάσει στην τελειοποίηση του είδους, τόσο σε παρουσίαση όσο και σε gameplay.

Τώρα αν μπορεί να επιστρέψει...Κάποιος πρέπει να ρίξει πολύ χρήμα για μια 2D υπερπαραγωγή και να πουλήσει ώστε να ακολουθήσουν και άλλοι. Φαίνεται μάλλον απίθανο, αφού ακόμα και αν ένα παιχνίδι σήμερα έχει 2D gameplay προτιμούν οι developers να χρησιμοποιούν realtime 3D γραφικά.

e32009thekingoffighters.jpg


To King of Fighters XII χρησιμοποιεί δισδιάστατα γραφικά.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Eξαίρετη προσπάθεια φίλε Leon,απολαυστικό άρθρο !

(σ.σ Τα adventures κάθε άλλο παρά νεκρά είναι φυσικά !! ;) ;) :p )
 
Thanks, και τώρα μου θύμισες ότι ξέχασα τα FMV games ή interactive movies, αν μπορούμε να τα πάρουμε ως ολόκληρο είδος, αφού μιλάμε για παρουσίαση και όχι για είδος gameplay (αφού είχαμε adventures, shoot 'em ups, arcade, μέχρι και boxing game).
 
Σωστός,σωστότατος,και θα μπορούσες να τα συμπεριλάβεις-προσθέσεις κι αυτά ! ;) ;)
 
Εύγε Leon! :thumbup:

Πολύ καλή παρουσίαση!

Όλα περίμενα να τα δω, δεν περίμενα όμως, πως θα είχες μέσα και το Eastern Front, ένα παιχνίδι, από τα πρώτα που έπαιζα στον 800XL μου!!!

Γνωρίζεις πολλά γύρω από το gaming, χωρίς αμφιβολία! :thumbup:
 
Βάλε στα lost genres και τα 2D-platforms, τύπου Earthworm Jim ή ακόμα και Castlevania-SOTN. Εκτός βέβαια αν θεωρείς ότι αυτά συνεχίζουν να ζουν στα handhelds της Nintendo. :)
 
πολύ καλή δουλειά...μπράβο σου
 
μπραβο ενδιαφερον θεμα !!!!

κριμα που δεν βγαινουν πολλα flight sims.....
 
Maddog είπε:
Βάλε στα lost genres και τα 2D-platforms, τύπου Earthworm Jim ή ακόμα και Castlevania-SOTN. Εκτός βέβαια αν θεωρείς ότι αυτά συνεχίζουν να ζουν στα handhelds της Nintendo. :)
Όντως αλλά καλύτερα να μην βάλει το SOTN καθώς είχε στοιχεία RPG οπότε να πάει καλύτερα σε σκέτο Castlevania.
 
Προστέθηκαν και τα Interactive movies. Στο αν μπορούν να επιστρέψουν επικεντρώθηκα σε τεχνικά θέματα και νέες τεχνολογίες, που ίσως επιτρέψουν την επιστροφή τους (με άλλη μορφή) στο μέλλον.

Maddog είπε:
Βάλε στα lost genres και τα 2D-platforms, τύπου Earthworm Jim ή ακόμα και Castlevania-SOTN. Εκτός βέβαια αν θεωρείς ότι αυτά συνεχίζουν να ζουν στα handhelds της Nintendo. :)
Το σκέφτηκα αλλά τα 2D platformers μετεξελίχθηκαν σε 3D platformers ,όπως όλα τα άλλα είδη που επικρατούν στις μέρες μας, οπότε δεν μπορώ να πω ότι "πέθαναν" ή είναι "retro", απλά τους προστέθηκε μια διάσταση. Παρόλα αυτά βέβαια και τα 3D platformers (εννοώ αυτά με χαριτωμένες μασκότ και καρτουνίστικα γραφικά, όχι παιχνίδια που εμπεριέχουν μπόλικο platforming στυλ Assassin's Creed και Prince of Persia) είναι λίγα σε σχέση με το παρελθόν και ακόμα λιγότερα τα ποιοτικά, αφού τα περισσότερα είναι μετριότατα movie licenses.

Φυσικά υπάρχουν και ουσιαστικά 2D παιχνίδια σαν το LittleBigPlanet και το νέο SMB για το Wii.
 
θα μπορουσε να ειναι αρθρο στο Phoenix ...
 
Το ιδιο σκεφτηκα και εγω...πιασε κοκκινο :)
 
Το ξέρω ότι είχε τη μορφή άρθρου, αλλά το χρησιμοποίησα περισσότερο ως έναυσμα για συζήτηση για αγαπημένα, αλλά δυστυχώς ξεχασμένα από την πλειοψηφία των σύγχρονων gamers, genres του παρελθόντος. Πάντως αν θέλετε να το βάλετε στο Phoenix ή να μου ζητήσετε διορθώσεις-εμπλουτισμό, ελεύθερα. :D

Σαν γενική παρατήρηση θα έλεγα ότι τα genres που έχουν "χαθεί" είναι αυτά που βρίσκονταν στις άκρες της φάσματος απλότητα-πολυπλοκότητα. Ή τα τελείως arcade ή αυτά που απαιτούν πολύ σκέψη για το μέσο χρήστη. Επικράτησαν αυτά που βρίσκονται στον "μεσαίο χώρο" ενώ τα υπόλοιπα περιορίστηκαν σε ένα μικρό hardcore κοινό. Κρίμα, γιατί έχουμε χάσει ένα τεράστιο πλούτο.
 
Μού 'ρθε στο μυαλό εκείνος ο retro-όρος "arcade adventure" που χρησιμοποιούσαμε για να περιγράψουμε παιχνίδια όπως το Wallικό "Three weeks in paradise", ορισμένα παιχνίδια της σειράς "Dizzy", το Terramex, διάφορα games με τον Magic Knight (όπου είχαμε και το μενουδάκι με τις σχετικές εντολές - ακόμα πιό κοντά στον όρο "arcade adventure").

Τέτοιου είδους παιχνίδια υπήρξαν πολλά στο παρελθόν, αλλά επειδή δεν παρακολουθώ ιδιαίτερα την σύγχρονη gaming scene, δεν ξέρω τι παίζεται τώρα με αυτά, απο απόψεως "εμπορικών" κυκλοφοριών...

Κάτι που θα ήθελα να δω, είναι μία αναφορά στα παλιά συνδρομητικά multi-user games/dungeons/adventures/RPGs (όπως σας βολεύει πείτε τα), σαν το MUD και το Federation 2, που είχαν παρουσιαστεί και στο Pixel. (τώρα μπορούν να παιχτούν πλέον δωρεάν - το πρώτο εδώ και εδώ, και το δεύτερο εδώ)

Θα μπορούσαμε να δούμε σε τι σημείο βρίσκεται (ή δεν βρίσκεται) εμπορικά το είδος σήμερα, ή, στην περίπτωση του MUD, ίσως θα μπορύσε να γίνει μία αναφορά στα σημερινά δεδομένα με τα διάφορα MMORPGs που κυριαρχούν (αν υπήρχαν επιρροές ή όχι, κλπ)

Σκεφτείτε το...
 
billy είπε:
Μού 'ρθε στο μυαλό εκείνος ο retro-όρος "arcade adventure" που χρησιμοποιούσαμε για να περιγράψουμε παιχνίδια όπως το Wallικό "Three weeks in paradise", ορισμένα παιχνίδια της σειράς "Dizzy", το Terramex, διάφορα games με τον Magic Knight (όπου είχαμε και το μενουδάκι με τις σχετικές εντολές - ακόμα πιό κοντά στον όρο "arcade adventure").Τέτοιου είδους παιχνίδια υπήρξαν πολλά στο παρελθόν, αλλά επειδή δεν παρακολουθώ ιδιαίτερα την σύγχρονη gaming scene, δεν ξέρω τι παίζεται τώρα με αυτά, απο απόψεως "εμπορικών" κυκλοφοριών...
Τo σκέφτηκα να βάλω τα arcade adventures και ίσως να πρέπει. Αλλά τα σύγχρονα action adventures έχουν αρκετές ομοιότητες με αυτά. Έχουν action, κάποιους γρίφους και εξερεύνηση. Το καλύτερο, νομίζω, σύγχρονο παράδειγμα arcade adventure είναι το Ico αλλά και όλα τα παιχνίδια που έχουν επηρεαστεί από το Zelda ή το Metroid. Εξάλλου ο πρόγονος των action adventures, τόσο των δυτικών (και πιο συγγεκριμμένα για τα παραδείγματα που αναφέρεις Ευρωπαϊκών) όσο και των Ιαπωνικών είναι το Adventure του Atari VCS.

Πάντως τα Ευρωπαϊκά 8 bit παιχνίδια (ή ίσως ακόμα πιο συγκεκριμένα τα Βρετανικά) είχαν ένα...je ne sais quoi, μια αίσθηση που έχει χαθεί. Αν και σε θέμα μηχανισμών gameplay ήταν παρακλάδια των Αμερικάνικων προκατόχων τους, είχαν ένα ξεκάθαρα ιδιαίτερο look που τα ξεχώριζε.

Υπό αυτή την έννοια η πλειοψηφία της Ευρωπαϊκής gaming σκηνής μπορεί να χαρακτηριστεί retro, αφου δεν άφησε απογόνους, κληρονομιά. Ενώ στα Αμερικάνικα και Ιαπωνικά παιχνίδια μπορούμε να τραβήξουμε μια γραμμή από τη δεκαετία του '70 ως σήμερα και να δούμε σταδιακά την εξέλιξη τους, η γραμμή ζωής των Ευρωπαϊκών παιχνιδιών φαίνεται να διακόπτεται πριν καν κλείσει η δεκετία του '80 (το πολύ αρχές 90).

Φυσικά εξαιρέσεις υπήρχαν όπως το Elite ή το Rebelstar που απέκτησαν και Αμερικάνικους απογόνους.
 
Nemo είπε:
θα μπορουσε να ειναι αρθρο στο Phoenix ...

Wally είπε:
Το ιδιο σκεφτηκα και εγω...πιασε κοκκινο :)
Ρίξτε καμμιά φάπα σε εκείνο τον αρχισυντάκτη, το έχει αργήσει τραγικά το τεύχος και αρχίζει σοβαρό σύνδρομο στέρησης! ;)
 
Leon είπε:
Τo σκέφτηκα να βάλω τα arcade adventures και ίσως να πρέπει. Αλλά τα σύγχρονα action adventures έχουν αρκετές ομοιότητες με αυτά. Έχουν action, κάποιους γρίφους και εξερεύνηση. Το καλύτερο, νομίζω, σύγχρονο παράδειγμα arcade adventure είναι το Ico αλλά και όλα τα παιχνίδια που έχουν επηρεαστεί από το Zelda ή το Metroid. Εξάλλου ο πρόγονος των action adventures, τόσο των δυτικών (και πιο συγγεκριμμένα για τα παραδείγματα που αναφέρεις Ευρωπαϊκών) όσο και των Ιαπωνικών είναι το Adventure του Atari VCS.
Πάντως τα Ευρωπαϊκά 8 bit παιχνίδια (ή ίσως ακόμα πιο συγκεκριμένα τα Βρετανικά) είχαν ένα...je ne sais quoi, μια αίσθηση που έχει χαθεί. Αν και σε θέμα μηχανισμών gameplay ήταν παρακλάδια των Αμερικάνικων προκατόχων τους, είχαν ένα ξεκάθαρα ιδιαίτερο look που τα ξεχώριζε.

Υπό αυτή την έννοια η πλειοψηφία της Ευρωπαϊκής gaming σκηνής μπορεί να χαρακτηριστεί retro, αφου δεν άφησε απογόνους, κληρονομιά. Ενώ στα Αμερικάνικα και Ιαπωνικά παιχνίδια μπορούμε να τραβήξουμε μια γραμμή από τη δεκαετία του '70 ως σήμερα και να δούμε σταδιακά την εξέλιξη τους, η γραμμή ζωής των Ευρωπαϊκών παιχνιδιών φαίνεται να διακόπτεται πριν καν κλείσει η δεκετία του '80 (το πολύ αρχές 90).

Φυσικά εξαιρέσεις υπήρχαν όπως το Elite ή το Rebelstar που απέκτησαν και Αμερικάνικους απογόνους.
Xαχα !! ...εκείνο το "je ne sais quoi" πολύ μου άρεσε !! :D

Στο θέμα των multiuser απέφυγες επιμελώς να τοποθετηθείς. Αν και ο πιό πολύς κόσμος δεν είχε modem εκείνη την περίοδο ώστε να υπάρξει μία πιό μεγάλη διάδοσή τους, παρ' όλα αυτά σίγουρα υπήρξαν ως ρέτρο-είδος.

Πληρούν άραγε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να αυμπεριληφθούν στην παραπάνω λίστα;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
billy είπε:
Xαχα !! ...εκείνο το "je ne sais quoi" πολύ που άρεσε !! :D
Στο θέμα των multiuser απέφυγες επιμελώς να τοποθετηθείς. Αν και ο πιό πολύς κόσμος δεν είχε modem εκείνη την περίοδο ώστε να υπάρξει μία πιό μεγάλη διάδοσή τους, παρ' όλα αυτά σίγουρα υπήρξαν ως ρέτρο-είδος.

Πληρούν άραγε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να αυμπεριληφθούν στην παραπάνω λίστα;
Δεν το απέφυγα! Απλά δεν προλάβαινα να απαντήσω γιατί έπρεπε να φύγω εκείνη την ώρα! :D

Ας το πάρουμε λίγο ιστορικά το θέμα. Τα single και multiplayer CRPGs εξελίσσονται μαζί από την δεκαετία του '70. Μια από τις πρώτες μεταφορές του Dungeons & Dragons για υπολογιστές ήταν το dnd για τον PLATO το 1974. Λίγο αργότερα (γύρω στο '75 ή '77*) βγαίνει το Moria το οποίο είναι το πρώτο multiplayer RPG για το ίδιο σύστημα, που επιτρέπει 10 παίκτες να παίξουν μαζί. Και να πούμε ότι τα multiplayer RPGs για το PLATO είχαν και γραφικά.



Moria για τον PLATO

*Όλα αυτά είναι πολύ συγκεχυμένα και οι αναμνήσεις των developers και των παικτών είναι πολλές φορές αντιφατικές. Ίσως το Oubliette να βγήκε πριν από το Moria.

Τέλος πάντων, μετά βγαίνει το M.U.D. το '78 για τον DEC PDP-10 και στη συνέχεια αυτά τα παιχνίδια περνούν στους προσωπικούς υπολογιστές στης αρχές του '80 όπου μπορούσαν να τα παίζουν online οι Αμερικάνοι gamers στην Compuserve, όπως το Island of Kesmai από την Kesmai που εμείς τη γνωρίσαμε μέσω του Air Warrior. Στη συνέχεια θα βγάλει και το Legends of Kesmai που είχε γραφικά.

To '86 θα βγάλει η Lucasfilm το Habitat ένα MMOG με γραφικά για τον C64 που θεωρείται ο πρόγονος των σημερινών.

Και φτάνουμε στο 1991 με το Neverwinter Nights το πρώτο MMORPG με τη σημερινή έννοια που βγήκε στην AOL.

Άρα νομίζω ότι δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ένα retro είδος, αλλά για μια ιστορία εξέλιξης του online multiplayer RPG. Τα βασικά στοιχεία υπήρχαν και υπάρχουν και σήμερα. Dungeon crawl, PVP, grinding, μάζεμα χρυσού και αντικειμένων, κτλ. Αν συνυπολογίσουμε ότι τα περισσότερα σημερινά MMORPG ενώ φαίνονται real time, από πίσω πέφτουν γύροι (ο χρόνος που περνά από τη μια επίθεση στην άλλη) και ζάρια νομίζω ότι δεν έχουν αλλάξει και τόσα πολλά. :D
 
Μμμ... όντως, κάτι τέτοιες πληροφορίες πάνω-κάτω πέτυχα και εγώ απο πρόχειρο ψάξιμο σε wikipedia κλπ.

Να σου πω κάτι άλλο, απο τα παραπάνω παίγνια, ήταν *όλα* συνδρομητικά - δηλαδή "τα έσταζες" κάθε μήνα για να παίξεις; :D
 
Πίσω
Μπλουζα