Αναπάντητες απορίες

Δεν ξερω τι ακριβώς εννοεί, δηλ. μηπως οι Γ' και Δ' δεν είχαν συμμετάσχει στην εκδρομή; Περι των ημιγυμνασίων δεν έχω κάποιες γνώσεις για να τις καταθέσω. Γνωρίζεις αν ο θεσμός τους υπήρχε σε όλη την επικράτεια;

Α! μπορει να μην συμμετείχαν! Σωστα!
Τα ημιγυμνάσια τα συναντάμε μέχρι κι τα τέλη της δεκαετίας του '40 κυρίως στην επαρχία. Ήταν η εξελικτική μορφή του πάλαι ποτέ Σχολαρχείου.
Το Σχολαρχείο τις δεκαετίες '10 & '20 ήταν ο ενδιαμεσος κρίκος ανάμεσα στο Δημοτικο κι το Γυμνάσιο. Ήταν 3ετές κι οι ταξεις του αντιστοιχούσαν στις σημερινές Ε-ΣΤ Δημοτικού κι Α Γυμνασίου. Ο αποφοιτος του Δημοτικού συνεχιζε στο Σχολαρχείο κι εν συνεχεία στο Γυμνάσιο. Δεν γνωριζω ομως ποσες ταξεις ήταν τοτε το Δημοτικο κι πόσες το Γυμνάσιο.
Αυτο ολο καταργείται το 1929 επι Δελμούζου οπου ιδρυεται το 2ταξιο ημιγυμνάσιο κι το 4ταξιο γυμνάσιο (κι τα δυο μαζί ως 6ετή μεση εκπαιδευση). Το 1937 ο Μεταξάς τα καταργει δημιουργώντας την 8ετη μεση εκπαιδευση με το 6ταξιο γυμνάσιο κι το 2ταξιο λύκειο. Ωστοσο την δεκαετία του '40, με την καταργηση του 2τάξιου Λυκείου, λειτουργούν στην επαρχία ημιγυμνάσια τα οποια όμως μέχρι τα τελη της δεκαετίας σταματούν....
 
Τελευταία επεξεργασία:
Δηλαδή η παράδοση κάθε υπουργός παιδείας να κάνει και μια μεταρρύθμιση στο εκπαιδευτικό σύστημα κρατάει δεκαετίες και δεκαετίες, δεν είναι πρόσφατη. Και αν μεν είναι ουσιαστική μεταρρύθμιση έχει κάποιο νόημα, ανεξάρτητα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε (η μεταρρύθμιση του Ράλλη ήταν ουσιαστική και καταπολεμήθηκε πολύ). Αλλά το να παίρνουν τα 12 χρόνια εκπαίδευσης και να τα κόβουν σε διαφορετικές φέτες και να τους αλλάζουν τα ονόματα τι σημασία έχει? Εκτός από το να με μπερδεύει εμένα στην USA που οι τάξεις πάνε από την 1 στη 12 και λένε "Grade 9" κι άντε να αρχίσω να μετράω στα δάχτυλά μου και να αφαιρώ 6 για να συμπεράνω ότι εννοούν 3η Γυμνασίου (κι αυτοί έχουν βέβαια elementary school, junior high, senior high, αλλά δεν ξαναρχίζουν το μέτρημα από την αρχή σε κάθε υποδιαίρεση. Και δεν τ' αλλάζουνε κάθε λίγα χρόνια).
 
Στην κωμωδία "Φωνάζει ο κλέφτης" στη σκηνή που ο Ηλιόπουλος μπήκε στο υπνοδωμάτιο του ζεύγους Παπαγιαννόπουλου - Βλαχοπούλου, όπως φαίνεται στην προβολή της ταινίας, είχε στα δεξιά του τον Παπαγιαννόπουλο και στα αριστερά του τη Βλαχοπούλου. Κοιτώντας όμως τη φωτογραφία ν.13 της ιστοσελίδας http://tainiothiki.gr/v2/filmography/view/1/822 βλέπουμε το αντίθετο. Πώς συμβαίνει αυτό; Επίσης, η φωτογραφία ν.4, ίσως και η ν.3, δε φαίνεται να υπάρχουν στην ταινία.
 
@oldgrcinfun H φωτογραφια 13 ειναι τυπωμενη αναποδα. Το ιδιο συμβαινει και με τις φωτογραφιες 5 και 6. Αν προσεξεις τις χωριστρες στα μαλλια του Ηλιοπουλου και της Βλαχοπουλου, ειναι δεξια τους αντι για αριστερα που τις εχουν στην ταινια.
 
Δεν ήξερα πως μπορεί να γίνει και ανάποδη εκτύπωση φωτογραφίας. Σκέφτηκα μήπως φωτογράφισαν καθρέφτη, αλλά απέναντι από τους ηθοποιούς δεν υπήρχε καθρέφτης, μόνο στο πλάι τους υπήρχε ένας στη ντουλάπα και ένας εκεί που καλλωπίζονται οι γυναίκες οπότε θα ήταν κάπως δύσκολο να το πετύχουν. Η ν.4 υποθέτω πως ήταν διαφημιστική, αλλά η ν.3; Στην αψιμαχία Ηλιόπουλου - Βλαχοπούλου νομίζω πως δεν τον τράβηξε από τη γραβάτα. Ίσως θεωρήθηκε υπερβολικό και κόπηκε στο μοντάζ.
 
@oldgrcinfun : γινόταν παλιά την εποχή του φιλμ αν βάζαν ανάποδα το φιλμ (έχει μια καλή και μια ανάποδη, η μια είναι γυαλιστερή και η άλλη θαμπή που είναι το γαλάκτωμα). την αναλογική εποχή όλα γίνονταν με φιλμ, φυσικά. τώρα όλα είναι ψηφιακά και αυτό το πρόβλημα, μεταξύ άλλων, δεν υπάρχει.
 
Επομένως όταν βλέπουμε φωτογραφίες εκείνης της εποχής, ελλείψει άλλων πληροφοριών, είναι μάλλον αδύνατο να γνωρίζουμε αν απεικονίζουν την πραγματική εικόνα ή αν είναι ανάποδες και απεικονίζουν το είδωλό της.
 
Επομένως όταν βλέπουμε φωτογραφίες εκείνης της εποχής, ελλείψει άλλων πληροφοριών, είναι μάλλον αδύνατο να γνωρίζουμε αν απεικονίζουν την πραγματική εικόνα ή αν είναι ανάποδες και απεικονίζουν το είδωλό της.
Δεν ειναι παντα αδυνατον. Εγω συνηθως κοιταω αν υπαρχουν σακακια, ζακετες, πουκαμισα και γενικα ρουχα με κουμπα για να δω πως κουμπωνουν. Τα αντρικα ρουχα κουμπωνουν προς τα δεξια και τα γυναικεια προς τα αριστερα οπως φοραμε το ρουχο.
Οποτε αν δω να εχουν αντιθετη φορα απο την κανονικη, τοτε η φωτογραφια ειναι τυπωμενη αναποδα.
 
Μια απορία που έχω χρόνια, έχει να κάνει με την τελευταία σκηνή της τελευταίας ταινίας της FF, "Ο κυρ-Γιώργης εκπαιδεύεται". Πίσω από τον Παπαγιαννόπουλο που παίρνει αγκαλιά τον εγγονό του, κάθεται στο τραπέζι κάποιος με μπλε τζιν μπουφάν. Η ομοιότης με τον Φιλοποίμενα νομίζω είναι μεγάλη. Δεδομένου ότι η ταινία γυρίστηκε τους τελευταίους μήνες της ζωής του Φίνου, στα τελευταία στάδια της ασθενείας του, είναι δυνατόν αυτός να είναι η Φιλοποίμην, ή πρόκειται περί ομοιότητος;
 
Μια απορία που έχω χρόνια, έχει να κάνει με την τελευταία σκηνή της τελευταίας ταινίας της FF, "Ο κυρ-Γιώργης εκπαιδεύεται". Πίσω από τον Παπαγιαννόπουλο που παίρνει αγκαλιά τον εγγονό του, κάθεται στο τραπέζι κάποιος με μπλε τζιν μπουφάν. Η ομοιότης με τον Φιλοποίμενα νομίζω είναι μεγάλη. Δεδομένου ότι η ταινία γυρίστηκε τους τελευταίους μήνες της ζωής του Φίνου, στα τελευταία στάδια της ασθενείας του, είναι δυνατόν αυτός να είναι η Φιλοποίμην, ή πρόκειται περί ομοιότητος;
99% δεν είναι ο Φιλοποίμην , άσε που τότε πρέπει να ήταν και άρρωστος...
 
Στην ταινια Η αμαρτια της ομορφιας οταν ο Θοδωρος Ντοβας σαμποταρει το πλοιο της Τασως και του βαζει φωτια, πως ειναι βεβαιος οτι ο ιδιος θα γλιτωσει; Οι εκρηξεις ειναι απανωτες και τεραστιες, οι ναυτες τρεχουν πανικοβλητοι να σωθουν και αυτος που εκανε τη ζημια τελικα δεν παθαινει τιποτα. Ενταξει, σε σχεση με ολους τους αλλους ειχε το προνομιο να γνωριζει την κατασταση εκ των προτερων, αλλα μεσα στον τρελο χαμο που γινοταν πανω στο καραβι με τι κριτηρια ειχε τη βεβαιοτητα πως ο ιδιος δε θα παθαινε τιποτα; Τον περιμενε καμια βαρκουλα λιγα μετρα πιο περα; :)
 
Στην ταινια Η αμαρτια της ομορφιας οταν ο Θοδωρος Ντοβας σαμποταρει το πλοιο της Τασως και του βαζει φωτια, πως ειναι βεβαιος οτι ο ιδιος θα γλιτωσει; Οι εκρηξεις ειναι απανωτες και τεραστιες, οι ναυτες τρεχουν πανικοβλητοι να σωθουν και αυτος που εκανε τη ζημια τελικα δεν παθαινει τιποτα. Ενταξει, σε σχεση με ολους τους αλλους ειχε το προνομιο να γνωριζει την κατασταση εκ των προτερων, αλλα μεσα στον τρελο χαμο που γινοταν πανω στο καραβι με τι κριτηρια ειχε τη βεβαιοτητα πως ο ιδιος δε θα παθαινε τιποτα; Τον περιμενε καμια βαρκουλα λιγα μετρα πιο περα; :)
Ακριβώς..Και δεν υπάρχει και κάποια ανίατη ασθένεια του Ντόβα, που θα δικαιολογούσε μια τέτοια ενέργεια ( όπως είχε κάνει ο μικροαπατεώνας στο "Με φόβο και πάθος" που είχε πάρει το έγκλημα της Ερήμου πάνω του).
Εκτός αν η έκρηξη θα ήταν μικρή στην αρχή και μέχρι να βυθιστεί το πλοίο θα προλάβαιναν οι άνθρωποι να μπουν σε βάρκες (υπήρχαν σωστικοί λέμβοι? ) , οπότε θα σωζόταν και ο Ντόβας και οι άλλοι.
Στόχος άλλωστε ήταν η βύθιση του πλοίου και όχι τα άτομα. Μάλλον αυτό θα ήταν το σχέδιο της Καββαδία, αλλά "στράβωσε"..
 
Στο Δολωμα οταν ο Αλεξανδρακης ρωταει την Αλικη για τη δουλεια της, εκεινη λεει πως δουλεια της ειναι να μαζευει τα ξερα των ανδρων. "Πανω χερι, κατω χερι, τινος ειν' το παραπανω" λεει στον Αλεκο.
Αυτο που δεν καταλαβαινω ειναι γιατι μαζευει τα χερια των ανδρων απο πανω της αφου το επαγγελμα της απαιτει το αντιθετο.
Δεν ειναι καμια Αρσακειαδα. Σε μαγαζι της Τρουμπας δουλευει και ασκει το αρχαιοτερο επαγγελμα, οποτε προς τι το μαζεμα αφου στην προκειμενη περπτωση πρεπει να επιδιωκει το....απλωμα;
 
Παντα ειχα μια απορια για την ταινια Η Αλικη στο Ναυτικο: Οταν η Αλικη ειναι ακομα κρυμμενη στη βαρκα γιατι κλεβει το ψωμοτυρι του Γκιωνακη; Τοσο πολυ δεν μπορει να συγκρατησει την πεινα της, που τρωει σαντουιτς δαγκωμενο απο εναν εντελως αγνωστο;
Αυτη, μια αρχοντοπουλα; Δεν σιχαινεται;
 
Τελευταία επεξεργασία:
Παντα ειχα μια απορια για την ταινια Η Αλικη στο Ναυτικο: Οταν η Αλικη ειναι ακομα κρυμμενη στη βαρκα γιατι κλεβει το ψωμοτυρι του Γκιωνακη; Τοσο πολυ δεν μπορει να συγκρατησει την πεινα της, που τρωει σαντουιτς δαγκωμενο απο εναν εντελως αγνωστο;
Αυτη, μια αρχοντοπουλα; Δεν σιχαινεται;

Την έκοψε λόρδα... :biglaugh:
 
Παντα ειχα μια απορια για την ταινια Η Αλικη στο Ναυτικο: Οταν η Αλικη ειναι ακομα κρυμμενη στη βαρκα γιατι κλεβει το ψωμοτυρι του Γκιωνακη; Τοσο πολυ δεν μπορει να συγκρατησει την πεινα της, που τρωει σαντουιτς δαγκωμενο απο εναν εντελως αγνωστο;
Αυτη, μια αρχοντοπουλα; Δεν σιχαινεται;


Και δική μου απορία. Νομίζω το έχω δει και σε άλλες ταινίες να μοιράζονται φαγητό και ποτά. Πιστεύω πως τον καιρό εκείνο δε σπουδαιολογουσαν τα μικρόβια κι ίσως και μέρος της υγιεινής γενικότερα όπως τουλάχιστον κάνουμε σήμερα. Δε λέω ότι ήταν βρωμιάρηδες. Απλά είχαν άλλη φιλοσοφία. Μόλις είκοσι χρόνια πριν τη σκηνή με την Αλίκη οι δρόμοι ήταν γεμάτοι με πινακίδες " απαγορεύεται το ουρειν ", οπότε φανταστειτε τι γινόταν.
Υπάρχει και στον " Αισιοδοξο" παρόμοια σκηνή με τη Ναθαναήλ κ το Βουτσα να μοιράζονται ένα ποτήρι νερό μόλις γνωρίστηκαν.
" Δε με πειράζει " λέει η Έλενα
" Έχω κάνει τσεκ απ " λέει ο Βουτσάς
 
Δε λέω ότι ήταν βρωμιάρηδες.
Εγω το λεω. Ηταν βρωμιαρηδες.
Μεχρι και τη δεκαετια του '60 μεσα στα λεωφορεια υπηρχαν πινακιδες που εγραφαν "Απαγορευεται το πτυειν". Εδω και σημερα βλεπω σιχαμενους να φτυνουν στο δρομο, αντρες παντοτε. Φαντασου τι γινοταν τοτε.
Στα διαμερισματα τη μπανιερα την ειχαν οχι για μπανιο, αλλα για χωρο αποθηκευσης και μπανιο κανανε μονο σε εκτακτες περιστασεις. Οταν αρρωσταιναν, ας πουμε. Γι' αυτο και θεωρουσαν τη μπανιερα πολυ κακο πραγμα και λεγανε γι' αυτην "Αχρειαστη να' ναι". Ολα αυτα τα περιγραφει πολυ γλαφυρα η Ελενη Χαλκουση στο βιβλιο της Σαβουαρ Βιβρ (1962).
 
Δεν ήμασταν βρωμιάρηδες, απλά την εποχή εκείνη έρχονταν πολλοί άνθρωποι από τα χωριά στην Αθήνα και κουβαλούσαν τις συνήθειες του χωριού. Μπάνιο μια φορά το μήνα από Ιούνιο έως Σεπτέμβρη και ξανά πριν το Πάσχα κυρίως λόγω καιρικών συνθηκών-βαρυχειμωνίες τότε και μηδέν ανέσεις. Από την άλλη θυμάμαι τα περιβόητα βρυσάκια για πλύσιμο χεριών και προσώπου.
Επιπλέον, νομίζω οτι τη δεκαετία του 80 ήταν σύνηθες το μπάνιο ανά βδομάδα προτού καταλήξουμε σήμερα στο καθημερινό. Υπήρχε και διαφήμιση σαμπούαν που έλεγε μόνο για λούσιμο, δείχνοντας έναν τύπο να λούζεται και από κάτω να φορά το παντελόνι του.
 
Πίσω
Μπλουζα