Η Παλιά Αθήνα

Από τα πιο όμορφα δείγματα art nouveau αρχιτεκτονικής στην Αθήνα, το Sans Rival της Λιοσίων χτίστηκε για high class ενοίκους και επισκέπτες αλλά η περιοχή με το πέρασμα των χρόνων άλλαξε χαρακτήρα κι εκείνο αφέθηκε στην τύχη του. Σήμερα μετά από 97 χρόνια ζωής ανακαινίζεται και ελπίζουμε ο όμιλος που το ανέλαβε να σεβαστεί την ιστορία του και να δώσει άλλον αέρα στην γειτονιά αυτή.
 
Το θυμάμαι αυτό το γαλακτοζαχαροπλαστείο "Η αλήθεια" στην Σόλωνος χαμηλά. Θυμάμαι και τα υπέροχα έρκερ που είχε το κτίριο που στεγαζόταν. Απέναντι ήταν η στάση του 224 λεωφορείου Καισαριανή - Πολύγωνο που το χρησιμοποιούσα καμιά φορά.
Το φροντιστήριο ΖΗΤΑ επίσης το θυμάμαι όπως και τα πιάνα. Μπορεί να είναι και τέλος του εβδομήντα παρόλο που το λεωφορείο φαίνεται παλιό.
Νομίζω ότι είναι πολύ πρώιμα 70ς όχι μόνο γιατί το λεωφορείο είναι παμπάλαιο αλλά γιατί έχει διπλή αρίθμηση, που αν δεν με γελάν τα πρεσβυωπικά μου ματάκια είναι 51/41 και 41 ήταν το λεωφορείο των ηρωικών Κουπονίων στην εποχή μου άρα πρόκειται για τη διπλή γραμμή Γκύζη - Άνω Ιλίσια στην οποία έχω συχνά αναφερθεί και για την οποία διαβάζω στο


Στις 18 Ιουνίου του 1969 και στα πλαίσια εκτεταμένων αλλαγών που επέβαλλε η Δικτατορία, ώστε να «ανακουφιστεί» το κέντρο από τις αφετηρίες των λεωφορείων, η γραμμή 51 του Γκύζη συνενώνεται με τη γραμμή 41 των Άνω Ιλισίων, (περισσότερες πληροφορίες για τη γραμμή στα Κεφάλαια για τα 220/221, των οποίων αποτελεί πρόγονο) δημιουργώντας έτσι το διακεντρικό 51/41: Γκύζη-Άνω Ιλίσια. Η «συνδετική» του διαδρομή είναι από τη Ζωοδόχου Πηγής αριστερά στην Ακαδημίας προς Άνω Ιλίσια και από τη Σόλωνος (μέσω της οποίας επέστρεφε τότε το 41 στην Ακαδημία) δεξιά στη Χαρ.Τρικούπη. Η διαρρύθμιση αυτή αποδεικνύεται τελικά πολύ καλή για τα Άνω Ιλίσια, μιας που συνδέονται πια με μεγαλύτερο κομμάτι του κέντρου απ’ ό,τι πριν που είχαν αφετηρία στην Ακαδημίας, αλλά πολύ κακό για το Γκύζη που χάνει την «παραδοσιακή» του σύνδεση με την Πλατ.Κάνιγγος και κατ’ επέκταση την Ομόνοια. Το «διακεντρικό» θα επιζήσει της Δικτατορίας και θα καταργηθεί (μάλλον) στα μέσα της δεκαετίας του ’70, όπου το 51 θα επιστρέψει στην αρχική του διαδρομή και αφετηρία, στην οδό Τζωρτζ.

Δεν κατάφερα να βρω τα "Κεφάλαια για τα 220/221", αλλά αυτά αρκούν. Θυμάμαι να παίρνουμε το λεωφορείο από τη στάση στη Ζωοδόχο Πηγή όταν ανεβαίναμε Αθήνα για διακοπές, αλλά έχω την εντύπωση ότι το 1973 που πια μετακόμισα μόνιμα στην Αθήνα οι γραμμές είχαν ήδη χωρίσει και το 41 πια κατέβαινε Μασσαλίας για να πάει στην αφετηρία (τελευταία στη νησίδα της Ακαδημίας πριν τα φανάρια της Σίνα). Αν και μπορεί να θυμάμαι λάθος. Άλλωστε τον πρώτο ιδιαίτερα χρόνο έπαιρνα το λεωφορείο των Άνω Ιλισίων σπανιότερα διότι σχολείο (10 Αμπελοκήπων) πήγαινα με τα πόδια και για το φροντιστήριο (Σόλωνος) όταν το σχολείο ήταν απογευματινό έπαιρνα άλλο λεωφορείο. Επίσης τότε έμενα μεταξύ Άνω Ιλισίων - Ζωγράφου οπότε βόλευε περισσότερο να παίρνω το 40 για να γυρίσω σπίτι.

Χε χε στο ίδιο φόρουμ βρήκα να διεκτραγωδούν τη φρικτή κατάσταση της γραμμής με τα ελάχιστα λεωφορεία. Άρα δεν είμαι μόνο εγώ που έφαγα τα νιάτα μου περιμένοντας στην αφετηρία των Άνω Ιλισίων.
Το λεωφορείο, μάρκας είτε Scania Vabis είτε Volvo, είναι από τα τέλη της δεκαετίας του 50 γιατί διαθέτει δίφυλες και όχι τετράφυλλες πόρτες
 
Ε, τέτοια μας είχανε κι εμείς ζηλεύαμε τα γυαλιστερά, συχνά τρίθυρα, λεωφορεία των γραμμών Ζωγράφου (40 νέο και παλιό)
 
Που είναι αυτό το σημείο; Ξέρω ότι τα γραφεία της εφημερίδας Μακεδονία ήταν πάντα στο Σύνταγμα. Στο πρόσφατο παρελθόν ήταν Φιλελληνων και Μητροπόλεως με είσοδο από Μητροπόλεως. Λέτε να είναι στο ίδιο σημείο;
 
Που είναι αυτό το σημείο; Ξέρω ότι τα γραφεία της εφημερίδας Μακεδονία ήταν πάντα στο Σύνταγμα. Στο πρόσφατο παρελθόν ήταν Φιλελληνων και Μητροπόλεως με είσοδο από Μητροπόλεως. Λέτε να είναι στο ίδιο σημείο;
Η φωτογραφία δείχνει την οδό Μητροπόλεως.
Με κίτρινο και πορτοκαλί βέλος σημειώνονται τα κτίρια στις δυο γωνίες με την οδό Βουλής βλ.
https://goo.gl/maps/h8LMGG4pc3WHCAdcA
Με πράσινο βέλος σημειώνεται το κτίριο στον αριθμό 10 της οδού Μητροπόλεως βλ.

1643676238589.png
 
Ε, τέτοια μας είχανε κι εμείς ζηλεύαμε τα γυαλιστερά, συχνά τρίθυρα, λεωφορεία των γραμμών Ζωγράφου (40 νέο και παλιό)
Αναφέρομαι όχι σε δίθυρα λεωφορεία αλλά σε δίφυλλες και τετράφυλλες θύρες...
 
Άρα η γωνία που είναι το "Μακεδονία" είναι Μητροπόλεως και Πλατεία Συντάγματος /Φιλελλήνων, όπως μάντεψε η laura ingalls :worship:

Όσο για τα λεωφορεία, ΕΓΩ αναφέρομαι σε αριθμό θυρών. Την εποχή που στα ηρωικά Κουπόνια πήγαιναν ακόμη σακαράκες της δεκατίας του 50 με 2 δίφυλλες πόρτες στου Ζωγράφου είχαν ήδη εμφανιστεί τρίθυρα.
 
Τέλος Μαρτίου του 1980 και οι Police με προεξάρχοντα τον Sting κόβουν βόλτες στην Σταδίου μπροστά από τον Κολοκοτρώνη και το κτίριο του ΟΤΕ αφού την επόμενη μέρα δίνανε συναυλία στο γήπεδο του Σπόρτινγκ. Πολύ γκρίζα πόλη η Αθήνα τότε, πήγαινε το νέφος φουλ.police2-935x960.jpg
Και οι Police ποζάρουν μπροστά από έναν πάγκο Τύπου. Ποζάρουν μπροστά από το σούπερ Μίκυ, το Κοσμοπόλιταν και το Τραστ του γέλιου.
police4-935x960.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:
Απ'ό,τι βλέπω δηλαδή το συντριβάνι τότε στην Ομόνοια δεν είχε να πεις πεζοδρόμιο. Έπρεπε να πατήσεις στο παρτέρι. Θα μου πεις, ήταν απαραίτητο; Νομίζω ναι, έπρεπε η νησίδα αυτή να είναι οιονεί παρκάκι.
 
Απ'ό,τι βλέπω δηλαδή το συντριβάνι τότε στην Ομόνοια δεν είχε να πεις πεζοδρόμιο. Έπρεπε να πατήσεις στο παρτέρι.
Μα κανονικά δεν ήταν για ανθρώπους η πλατεία. Δεν υπήρχαν διαβάσεις ούτε φανάρια για να πας στον κύκλο και η ροή οχημάτων ήταν συνεχής. Άλλο αν κάποιοι διακινδύνευαν τη ζωή τους να περάσουν απέναντι. Δεν υπήρχε και λόγος. Να πάνε να κάνουν τι? Αν κάποιος πεζός ήθελε να πάει ας πούμε από Παν/μίου στην Πειραιώς για να μην κάνει ολόκληρο κύκλο απλώς κατέβαινε με τις κυλιόμενες και πήγαινε υπόγεια. Μόνο όταν κέρδιζε κάποια ομάδα θυμάμαι πηγαίναν οι οπαδοί και κάναν μπάνιο στο συντριβάνι :)
 
Διέσχιζα την πλατεία Ομονοίας λόγω εξωτερικών εργασιών στις γειτονικές δημόσιες υπηρεσίες αρκετές φορές την ημέρα. Ο σύντομος τρόπος ήταν αυτός που περιέγραψε ο Ελέφαντας. Αντιθέτως όταν έγινε η ανάπλαση για τους Ολυμπιακούς και δημιουργήθηκε η πλατεία-έρημος με το δήθεν "υγρό στοιχείο" που δεν λειτούργησε ποτέ, δεν ήταν ευκολοδιάβατη. Αισθανόσουνα ότι διέσχιζες την έρημο Γκόμπι, το δε καλοκαίρι που πυρώνανε οι γκρίζες γρανιτοπλάκες χωρίς μια σκιά από πάνω όπως συμβαίνει στους δρόμους ήταν ένα μαρτύριο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, εφόσον υπήρχε η εναλλακτική της υπόγειας διάβασης, η πλατεία περπατιόταν μόνο από αυτούς που δεν είχαν αίσθηση του κλίματος, λόγω κατανάλωσης εξαρτησιογόνων ουσιών. Παραδόθηκε λοιπόν η πλατεία στα κακοποια στοιχεία που ξαπλαρώνανε κιόλας πάνω στα τσιμεντένια παγκάκια και δεν ήξερες αν ήταν ζωντανοί ή νεκροί. Ε, και αυτοί που περπατάγανε δηλαδή πάνω στην πλατεία περπατάγανε σαν τα ζόμπι στο "Walking Dead".
 
Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας
βλ. λήψη Ιουλ-2019
https://goo.gl/maps/u4zPtHLhwwsMmvrX9

Στο βάθος δεξιά η πολυκατοικία επί της γωνίας της Λεωφόρου Βασιλίσσης Αμαλίας αρ. 42 και της οδού Θαλού η οποία έχει έντονα τα σημάδια από σφαίρες κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το 1944.
Πρόκειται για την Πολυκατοικία της Εταιρείας Οδών και Οδοστρωμάτων
Λεωφόρος Αμαλίας 42
Ολοκλήρωση κατασκευής: 1934
Αρχιτέκτονας/Μηχανικός: Σχεδιασμός Εμμανουήλ Λαζαρίδης
Τετραώροφο κτήριο με υπόγειο, χαρακτηριστικό δείγμα πολυκατοικίας του Mεσοπολέμου. Σχεδιάσθηκε από τον αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Λαζαρίδη και κτίστηκε το διάστημα 1932-1934.
πηγή
https://docathens.org/gr/monument/view_more/?id=7461
βλ. λήψη Σεπ-2014
https://goo.gl/maps/iGhz4Gb6fHLhnSXg7

Επίσης διακρίνεται λίγο και η απέναντι γωνιακή πολυκατοικία στον αριθμό 44 της Λεωφ. Βασ.Αμαλίας
Πολυκατοικία του Μοντέρνου Κινήματος στην αρχική της μορφή (αργότερα προσέθεσαν έναν επιπλέον όροφο)
Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας 44, Θαλού και Πιττακού
Ανέγερση: 1930 περ. - 1935
Αρχιτέκτων: Κλ. Ιβράκης
πηγή
 
Πίσω
Μπλουζα