Η Παλιά Αθήνα

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας audiodee
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Athens Downtown 1973-2.jpg

Ταξί στην Αιόλου το 1973. Εκείνη τη χρονιά κυκλοφορούσαν στη πρωτεύουσα 10.658 ταξί!

 


(αρχείο prisma)
 
Χμμμ... αν ο mr.Vox θυμάται σίγουρα ότι η πράσινη γραμμή ήταν στα Πειραιώτικα γκρι ταξί, θα πει ότι με απατά η μνήμη μου γιατί ήμουν σχεδόν βέβαιος ότι την είχαν ταξί Κηφισιάς και βορείων προαστείων γενικά. Λέγαμε μεταξύ μας ότι είχαν διαλέξει αυτό το χρώμα γιατί εκείνα τα προάστεια είχαν πολύ πράσινο :) . Τέλος πάντων, σημασία έχει ότι ο κώδικας με τη χρωματιστή λωρίδα υπήρχε από το 196κάτι τουλάχιστον. Είχα ξεχάσει ότι τα ταξί του Λεκανοπεδίου ("της περιφέρειας τέως διοικήσεως πρωτευούσης", λέγαμε τότε - χρησιμοποιείτα ακόμη αυτός ο προπολεμικός όρος?) δεν είχαν σφραγίδα στην πόρτα.
 
Το καλύτερο δεν λες : η Αιόλου ασφαλτόδρομος. Ο ΔΡΑΓΏΝΑΣ ήταν στο νούμερο 31 και καταστράφηκε από πυρκαγιά. Περισσότερα για την Αιόλου εδώ.
 
elephadas είπε:
Χμμμ... αν ο mr.Vox θυμάται σίγουρα ότι η πράσινη γραμμή ήταν στα Πειραιώτικα γκρι ταξί, θα πει ότι με απατά η μνήμη μου γιατί ήμουν σχεδόν βέβαιος ότι την είχαν ταξί Κηφισιάς και βορείων προαστείων γενικά. Λέγαμε μεταξύ μας ότι είχαν διαλέξει αυτό το χρώμα γιατί εκείνα τα προάστεια είχαν πολύ πράσινο :) . Τέλος πάντων, σημασία έχει ότι ο κώδικας με τη χρωματιστή λωρίδα υπήρχε από το 196κάτι τουλάχιστον. Είχα ξεχάσει ότι τα ταξί του Λεκανοπεδίου ("της περιφέρειας τέως διοικήσεως πρωτευούσης", λέγαμε τότε - χρησιμοποιείτα ακόμη αυτός ο προπολεμικός όρος?) δεν είχαν σφραγίδα στην πόρτα.
Δεν είμαι σίγουρς. Μπορεί το πράσινο όντως να ήταν της Κηφισιάς η μπλέ κορδέλα στον Πειραία και Νότια προάστια κόκκινη όσο ήταν γκρί τα οχήματα.. Απότι έψαξα δεν ύπάρχει ο όρος "της περιφέρειας τέως διοικήσεως πρωτευούσης", Σφραγίδα έχω δει σε αγοραία επαρχίας πριν λίγο καιρό.

Περιέργως από ένα search που έκανα δεν υπάρχουν πληροφορίες στο ιντερνετ. Φυσικά αν ψάξει κάποιος τους νόμους θα βρει τι ίσχυε παλαιότερα.

:)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
elephadas είπε:
Τα ταξί ήταν γκρι αλλά από τότε είχαν τη στενή χρωματιστή λωρίδα κάτω από τα παράθυρά τους που έδειχνε την έδρα. Στην Αθήνα ήταν άσπρη (αν προσέξετε θα τη δείτε στο ταξί της φωτογραφίας)
Ειναι διακοσμητικο του Escort αυτο που φαινεται, οχι ασπρη γραμμη.

Μπορειτε να το δειτε εδω...

http://www.retromaniax.gr/vb/showthread.php?2983-%D1%E5%F4%F1%FC-%EF%F7%DE%EC%E1%F4%E1&p=442776&viewfull=1#post442776
 
Η διακριτική λωρίδα για την οποία συζητάμε ήταν πιο ψηλά από το διακοσμητικό του Εscort. Ακριβώς κάτω από το γυαλί των παραθύρων, εκεί δηλαδή που ειναι η μπλε λωρίδα των τωρινών. Διακρίνεται (μόλις) και στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου ακριβώς μπροστά από το escort στην άκρη της φωτογραφίας, εκεί που τελειώνει το πορτ μπαγκάζ και αρχίζει να ανεβαίνει για το πίσω παράθυρο.
 
Aiolou_Natonal Bank_Old.jpg

Αιόλου, Eθνική Τράπεζα.




Aiolou Str_70s.jpg

Οδός Αιόλου, δεκαετία '70.




Alexandras_Aigyptou Sqr._Old.jpg

Πλατεία Αιγύπτου (Πατησίων & Αλεξάνδρας), δεκαετία '50.

Ampelokipoi Sqr_60s.jpg

Πλατεία Αμπελοκήπων δεκαετία '60.

 


(αρχείο prisma)
 
Athens 1-4-1985 by Ted Spiegel.jpg

Aθήνα, Απρίλιος 1985. (photo by Ted Spiegel)

Athens Omonoia 1969 by Konrad Helpig.jpg

Oμόνοια 1969. (photo by Konrad Helpig)

Athens Panepistimiou 60s.jpg

Πανεπιστήμιο & Λυκαβηττός δεκαετία '60.




Pireus Partial View 70s.jpg

Άποψη Πειραιά, δεκαετία '70.




(αρχείο prisma)
 
Branding in Athens.

 


Μάρκες προϊόντων μέσα από παλιές φωτογραφίες. Πολλές υπαίθριες διαφημίσεις έχουν διασωθεί στο χρόνο σε παλιές φωτογραφίες. Περίπτερα και κτίρια φιλοξενούσαν τέτοιες από γνωστά brands. Κλασική η εικόνα της Ομόνοιας με τις τεράστιες επιγραφές Νέον, που τη νύχτα έδιναν μια κοσμοπολίτικη όψη στην Αθήνα του '60 & '70. Κλασική και η παρουσία του ονόματος της Kolynos σε περίπτερα.

Akadimias_Old.jpg

Ακαδημίας 50s. Ένα από τα πολλά περίπτερα με "σπόνσορα" τη γνωστή οδοντόκρεμα.

Omonoia Sqr_70s.jpg

Η Ομόνοια στις αρχές της δεκαετίας του '70 σε ημερήσια λήψη. Μια από τις κλασικές παρουσίες της πλατείας, ο Παπαστράτος στη διαφήμιση με τα πακέτα.

Amalias_60s.jpg

Στη συμβολή των λεωφ. Συγγρού & Βασ. Aμαλίας, τεράστια επιγραφή των οικιακών συσκευών Hoover στη οροφή της πολυκατοικίας.

Omonoia_Apr.1956.jpg

Ομόνοια 1956. Άλλο ένα περίπτερο της Kolynos αλλά και φωτεινές επιγραφές πάνω στο νεοκλασικό κτίριο! (δεν ήταν το μόνο).

Rigilis_1953.jpg

Ρηγίλλης 1953. Δεξιά, περίπτερο με διαφήμιση της γαλλικής οδοντόκρεμας Sanogyl, επίσης με έντονη παρουσία εκείνη την εποχή.

Syntagma+Ermou Megaro Palli-2.jpg

Φυσικά δε θα μπορούσε να λείπει το Σύνταγμα από τη "πιάτσα" των εταιριών. Το κτίριο του ξενοδοχείου της "Αγγλίας" (γωνία με Ερμού) φιλοξενούσε κλασικά φωτεινή επιγραφή της RCA (ραδιόφωνα) τουλάχιστον από τη δεκαετία του '40. Η φωτογραφία είναι από τη δεκαετία του '50. Η επιγραφή "Radio-RCA-Victor" έχει αντικατασταθεί από τη "Radio-RCA-Tηλεόρασις" προφανώς για λόγους πρεστίζ! Αργότερα, στο νέο κτίριο που πήρε τη θέση του υπήρχε η επιγραφή της ΦΙΛΙΠΣ (στα ελληνικά).

(αρχείο prisma)
 
RCA ήταν η πρώτη αντιπροσωπία του Φουρλή, και νομίζω κάτι μικρά τρανζιστοράκια τα "κολλούσε" ολόκληρα εδώ, σε κάποιο εργοστάσιότου στην Καλλιθέα. Στη συνέχεια εκεί έφτιαχνε και συσκευές με το όνομά του, μέχρι να γίνει ο γνωστός Όμιλος.

Επίσης στη φωτογραφία της Ομόνοιας βλέπουμε το περίφημο "στραβό του Καραμανλή", όπως είχε ονομαστεί ο "διαφοροποιούμενος" πίδακας.

Πλάκα έχει η άλλη διαφήμιση ταράτσας, "Θαλάσσια λουτρά ΦΟΙΝΙΞ" :D

Τέλος, στην ίδια φωτό τονίζω τη γραφιστική άποψη που κυριαρχούσε στις διαφημίσεις τσιγάρων, με τα δύο τσιγάρα δηλαδή να "προβάλλουν" από την άκρη του πακέτου.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Eπίσης στη 1η φωτογραφία (Ακαδημίας) χαμηλά στο περίπτερο υπάρχει και η διαφήμιση του Καλμόλ, ενώ στη 4η (Ομόνοια 1956) υπάρχει, πάλι στο περίπτερο και η σοκολάτα ΙΟΝ.
 
ΦΖΠ1 είπε:
RCA ήταν η πρώτη αντιπροσωπία του Φουρλή, και νομίζω κάτι μικρά τρανζιστοράκια τα "κολλούσε" ολόκληρα εδώ, σε κάποιο εργοστάσιότου στην Καλλιθέα. Στη συνέχεια εκεί έφτιαχνε και συσκευές με το όνομά του, μέχρι να γίνει ο γνωστός Όμιλος.
Τρανζιστοράκια δεν νομιζω οτι ηταν αλλα μαλλον ραδιοφωνα με λυχνιες.Το ενδιαφερον με αυτα ηταν οτι επειδη το αρχικο σχεδιο της RCA ηταν για 110v,για οικονομια στην κατασκευη το καλωδιο που εμπαινε στην πριζα εριχνε την ταση απο 220 σε 110,αντι για την υπαρξη μετασχηματιστη :precry: ...Παντως η συναρμολογηση γινοταν στην Ελλαδα. :thumb:
 
Παλιά ΜΜΜ στην Αθήνα.

 


Ano Patisia Train Station 1957.jpg

Ο σταθμός τραίνου στα Άνω Πατήσια, το 1957. Στο βάθος η περιοχή του Προμπονά.

 


Athens Green Bus 1954-56.jpg

Το πράσινο λεωφορείο Αθήνα-Πειραιάς στη Πύλη του Αδριανού. Φωτογραφία μεταξύ 1954-1956.

 


Athens Tram Old2.jpg

Τραμ, περίπου στα μέσα της δεκαετίας '50.

 


Athens Trilogy Old in Color.jpg

Λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας, τη δεκαετία του '50.

 


Omonoia Sqr.  Bus 50s.jpg

Λεωφορείο Scania-Vabis στην Ομόνοια (1954-1956).

 


(αρχείο prisma)
 
Χε χε και μισή διαφήμιση της ΚΟΛΥΝΟΣ στο περίπτερο :)
 
Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία.

 


Athenes GB Hotel old.jpg

Ανεγέρθη το 1842 και αρχικά αποτέλεσε την οικία του εύπορου Αντωνίου Δημητρίου. Επρόκειτο για τριώροφο κτίσμα σε σχέδια του Δανού Θεόφιλου Χάνσεν.

Το 1874 ο Ευστάθιος Λάμψας, μαζί με τον Σάββα Κέντρο, θα το μετατρέψει (με δάνειο 800.000 δραχμών) στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία».

Το πολυτελές ξενοδοχείο λειτούργησε υπό τη διεύθυνση του Ε. Λάμψα έως το Νοέμβριο του 1919, όπου υπάγεται στην «Ανώνυμη Εταιρία Ξενοδοχείων Λάμψα».

Η «Μεγάλη Βρετανία» ήταν από τα πρώτα κτίρια που ηλεκτροδοτήθηκαν στην Αθήνα.


Syntagma Grand Bretagne Hotel.jpg

Η Μεγάλη Βρετανία και, δίπλα, το μέγαρο Σκουλούδη στη θέση του οποίου θα ανεγερθεί το ξενοδοχείο King George, τη δεκαετία του '30.

(αρχείο prisma)
 
Fillellinon_Old.jpg

Oδός Φιλελλήνων.

 


Kifisias+Alexandras_ca.60s.jpg

Οι Αμπελόκηποι από ψηλά τη δεκαετία του '60.

 


Mikrolimano Old.jpg

Πειραιάς, Μικρολίμανο.

 


Monastiraki Sqr. 1920.jpg

Μοναστηράκι περίπου 1920.

 


(αρχείο prisma)
 
Αν κρίνω από τα σπίτια, ήταν ακόμη Τουρκολίμανο, όχι Μικρολίμανο :)
 
ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ.

 


Athens Academy Vintage-2.jpg

Η Ακαδημία Αθηνών είναι ένα από τα τρία κτίρια της περίφημης Νεοκλασικής Τριλογίας: Ακαδημία – Πανεπιστήμιο – Βιβλιοθήκη. Το εντυπωσιακό οικοδόμημα είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα ώριμου νεοκλασικισμού και κτίστηκε κατά τα έτη 1859 – 1863 και 1868 – 1885, σε σχέδια του Δανού αρχιτέκτονα Θεόφιλου Χάνσεν. Θεωρείται το αρτιότερο έργο του στην Ελλάδα.

Την επίβλεψη του έργου είχε αρχικά ο Θ. Χάνσεν και από το 1861 ο Ε. Τσίλλερ.

 


ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.


 


Panepistimio _Old.jpg

Το δεύτερο από τα εντυπωσιακά κτίρια της Νεοκλασικής Τριλογίας είναι το Πανεπιστήμιο των Αθηνών. Σχεδιάστηκε από τον Ch. Hansen και αποτελείται από ένα σύνολο επιμέρους κτιρίων που συνδέονται μεταξύ τους σχηματίζοντας ένα διπλό Τ και δύο αυλές. Η πρόσοψή του παρουσιάζει μια αυστηρή συμμετρία που τονίζεται με το ιωνικό πρόπυλο. Θεμελιώθηκε κατά τον Ιούλιο του 1839 και τα σχέδιά του είναι επηρεασμένα από την αισθητική του πρώιμου νεοκλασικισμού.

 


ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ.

 


Βιβλιοθηκη_Αθηνω&#957.jpg

Το κτίριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης οικοδομήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα. Χαρακτηριστικό του είναι ότι απαρτίζεται από τρία επιμέρους οικοδομήματα, από τα οποία το μεσαίο που είναι και το μεγαλύτερο στεγάζει το αναγνωστήριο. Το πιο εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό στοιχείο του κτιρίου είναι η είσοδός του, με τη διπλή σκάλα αναγεννησιακού ρυθμού που οδηγεί στο πρόπυλο. Το κτίριο που είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα του ώριμου νεοκλασικισμού κατασκευάστηκε το διάστημα 1888 – 1903.

 


(αρχείο prisma)
 
Στην εποχή μου χρησιμοποιούσαμε ακόμη το "Βαλλιάνειος" στο όνομα της βιβλιοθήκης (Βαλλιάνειος Εθνική Βιβλιοθήκη), από τους αδελφούς Βαλλιάνους με δωρεές των οποίων χτίστηκε. Πάντως είναι μάλλον ντροπή για τη χώρα να στεγάζει την Εθνική της βιβλιοθήκη σε ένα κτήριο του 19ου αιώνα. Πρέπει να γίνεται το αδιαχώρητο από βιβλία.
 
Πίσω
Μπλουζα