Η Παλιά Αθήνα

Δεν νομίζω να έχω μπει ποτέ σε διώροφο λεωφορείο...

Αυτή με τα τρόλλεϋ είναι ωραία, διότι δείχνει δίπλα-δίπλα τις δυο γενιές τους, τα "παλιά" με τις καμπύλες γραμμές (ιταλικά ήταν?) και τα "καινούργια" για τότε ρωσσικά.
 
elephadas είπε:
Δεν νομίζω να έχω μπει ποτέ σε διώροφο λεωφορείο...Αυτή με τα τρόλλεϋ είναι ωραία, διότι δείχνει δίπλα-δίπλα τις δυο γενιές τους, τα "παλιά" με τις καμπύλες γραμμές (ιταλικά ήταν?) και τα "καινούργια" για τότε ρωσσικά.
Oύτε εγώ θυμάμαι να είχα μπει σε διώροφο...

Το παλιό τρόλλεϋ αριστερά, ναι, ιταλικό ήταν. Αυτό πρέπει να είναι της Alfa Romeo αμάξωμα Casaro, δεκαετίας '50.
 
Τα συγκεκριμένα διόροφα είχαν πολύ ωραία και αναπαυτικά καθίσματα χρώματος πορτοκαλί με λίγο καφέ. Όχι αυτά τύπου σανίδας που έχουν τα αστικά.Κάπου πρέπει να έχω κάποιες φώττογραφίες από αντίστοιχο μοντέλο της Αγγλίας. Τα είχα χρησιμοποιήσει αρκετές φορές. Κάποια καλοκαίρια τα δρομολογούσαν στις παραλίες για μπάνια μέχρι Βάρκιζα νομίζω.
 
Τα διώροφα λεωφορεία της British Leyland κυκλοφόρησαν στην Αθήνα το 1983 και αποσύρθηκαν το 1994 λόγω έλειψης ανταλακτικών.

Leyland Olympian 049 Πειραιάς 1983..jpg

Leyland Olympian 049 Πειραιάς 1983.

.Leyland Olympian Από Εφημερίδα του.1983.jpg

Leyland Olympian Απόκομα εφημερίδας του.1983

leyland Olympian 1985 Ακαδημίας.jpg

Leyland Olympian 1985 Ακαδημίας.

:)
 
Kαι μερικά από τα γνωστά και μη εξαιρετέα Ikarus στην Ακαδημίας (εν προκειμένω της γραμμής Ψυχικού)

Athens Akadimias Ikarus Bus 603.jpg
 
Προβολή συνημμένου 96080

Scania-Vabis στην Ομόνοια γύρω στο 1954-1956.

 


Omonoia Sqr_1950.jpg

Πλατεία Ομονοίας, στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '50.

 


Athens Ermou Str to Syntagma Vintage.jpg

Οδός Ερμού. Στο βάθος η σημερινή βουλή. (άγνωστη χρονολογία)

(αρχείο prisma)

Omonoia Sqr.  Bus 50s.jpg
 
Stadiou Str. ca.1905.jpg

Oδός Σταδίου, περίπου 1905.

Προβολή συνημμένου 96280

Νέο Φάληρο, αρχές 20ου αιώνα (στο βάθος το Grand Hotel)

Athens Aug.1983 by Barbro Bjornemalm-2.jpg

Πλατεία Συντάγματος, Αύγουστος 1983. (photo by Barbro Bjornemalm)

 


Villa Thon-1937.jpg

Έπαυλις Θων, Αμπελόκηποι 1937.

(αρχείο prisma)

Neo Faliro Grand Hotel.jpg
 
Aiolou Str. 1870.jpg

Οδός Αιόλου, περίπου 1870.

Athens Stadio & Propylaia.JPG

Παναθηναϊκό Στάδιο.

Athens 1875.jpg

Άποψη Αθηνών ,1875.

(αρχείο prisma)
 
Ampelokipoi Villa Margarita color.jpg

Bίλλα Μαργαρίτα, Αμπελόκηποι, Απρίλιος 1965 (photo by Charles W. Cushman)

 


Villa Margarita.jpg

Bίλλα Μαργαρίτα, δεκαετία '60.


 
Στο τσακ την έχασα τη βίλλα Μαργαρίτα, μια που στην περιοχή άρχισα να κυκλοφορώ το 1973. Αν και δεν προσέχω καθόλου γύρω μου όταν περπατάω, δεν γίνεται, θα την είχα προσέξει, όπως ας πούμε θυμάμαι την έπαυλη του Τσαλδάρη (έτσι είχα μάθει, δεν είχε ταμπέλα) κι ένα άλλο παλιό ωραίο κτήριο, και τα δύο στην Ξενίας λίγο πριν τη Βασ. Σοφίας. Μου φαίνεται αδιανόητο ότι ένα τόσο χαρακτηριστικό και μοναδικό κτίσμα κατεδαφίστηκε, αλλά δεν ήταν η εξαίρεση δυστυχώς. Πάμπολλα είχαν την ίδια τύχη.
 
elephadas είπε:
Στο τσακ την έχασα τη βίλλα Μαργαρίτα, μια που στην περιοχή άρχισα να κυκλοφορώ το 1973. Αν και δεν προσέχω καθόλου γύρω μου όταν περπατάω, δεν γίνεται, θα την είχα προσέξει, όπως ας πούμε θυμάμαι την έπαυλη του Τσαλδάρη (έτσι είχα μάθει, δεν είχε ταμπέλα) κι ένα άλλο παλιό ωραίο κτήριο, και τα δύο στην Ξενίας λίγο πριν τη Βασ. Σοφίας. Μου φαίνεται αδιανόητο ότι ένα τόσο χαρακτηριστικό και μοναδικό κτίσμα κατεδαφίστηκε, αλλά δεν ήταν η εξαίρεση δυστυχώς. Πάμπολλα είχαν την ίδια τύχη.
Oυτε εγω μπορω να καταλαβω πως γκρεμιστηκε ενα τετοιο κτηριο...
 
Στη φωτογραφία που ακολουθεί, το κτίριο που πήρε τη θέση της "Μαργαρίτας" σε φάση κατασκευής (1974).

Επρόκειτο για κτίριο γραφείων της Κτηματικής Τράπεζας. Σήμερα στεγάζει γραφεία της Εθνικής Τράπεζας.

Ampelokipoi Vas. Sofias+Mesogeion 1974.jpg

Παρά το γεγονός ότι αρκετοί κινητοποιήθηκαν εκείνη την εποχή, ώστε η "Μαργαρίτα" να ανακηρυχθεί διατηρητέο μνημείο, πολλοί φορείς δήλωναν αναρμόδιοι ενώ άλλοι αποφάσισαν πως δεν ήταν απαραίτητο κάτι τέτοιο!!! Έτσι με την πώληση της από την τελευταία ιδιοκτήτρια, το μοιραίο δεν ήταν μακρυά.

Ορισμένοι -κατά καιρούς- έχουν εκφράσει την άποψη ότι ένα τέτοιο κτίριο δεν θα μπορούσε να "σταθεί" στα σημερινά δεδομένα, όσον αφορά τη χρήση του. Αυτό αφενός δεν δικαιολογεί την απουσία του από το αστικό περιβάλλον της περιοχής, αφετέρου μια χαρά θα μπορούσε να σταθεί. Από πρεσβεία (όπως είχε χρησιμοποιηθεί για ένα διάστημα) μέχρι χώρος πολιτισμού, πολυτελές εστιατόριο/καφέ και πολλά άλλα.
 
Monastiraki 1978 by George Symeonidis.jpg

Mοναστηράκι 1978 (photo by George Symeonidis)

 


Athens Ermou & Kapnikarea 1973.jpg

H Ερμού και, στο βάθος, ο ναός της Καπνικαρέας το 1973.

Athens Ag. Konstantinou 1972.jpg

Οδός Αγίου Κωνσταντίνου, 1972.

.

Syntagma Sqr 1975.jpg

Πλατεία Συντάγματος, 1975.

(αρχείο prisma)
 
Omonoia 1930 ΕΗΣ Entrance + Kotopouli Theater.jpg

H είσοδος του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου στην Ομόνοια τη δεκαετία του '30.

Omonoia_Old2.jpg

Ομόνοια, αρχές δεκαετίας '50.

(αρχείο prisma)
 
Το θέατρο Κοτοπούλη απλώς άλλαξε πρόσοψη ή ήταν τελείως καινούργιο κτήριο το 1950κάτι?

Αναρωτιέμαι αν υπάρχει άλλη πλατεία στην Αθήνα που να πέρασε τόσες αλλαγές και επανασχεδιασμούς.
 
Και έπεται συνέχεια φίλτατε
 
elephadas είπε:
Το θέατρο Κοτοπούλη απλώς άλλαξε πρόσοψη ή ήταν τελείως καινούργιο κτήριο το 1950κάτι?
Αναρωτιέμαι αν υπάρχει άλλη πλατεία στην Αθήνα που να πέρασε τόσες αλλαγές και επανασχεδιασμούς.

Το Κοτοπούλη ανακαινίστηκε πριν τον πόλεμο (γύρω στο '36 αν θυμάμαι καλά) και για ένα διάστημα μέχρι και λίγο μετά τη κατοχή λειτούργησε ως κιν/φος "KΡΟΝΟΣ".
 
Syntagma 1974 gn.jpg

Πλατεία Συντάγματος 1974.




Athens Metropolis 1972.jpg

Μητρόπολη Αθηνών 1972.




Athens Mitropoleos Summer 1975.jpg

Οδός Μητροπόλεως, καλοκαίρι 1975.




Athens Omonoia 1992 by Graham Elgin-2.jpg

Ομόνοια 1992. (photo by Graham Elgin)




(αρχείο prisma)
 
Οδός Πανεπιστημίου.




Η Πανεπιστημίου σύντομα θα αλλάξει τελείως πρόσωπο. Τον Απρίλιο λέγεται ότι δημοπρατείται η ανάπλαση της και από δρόμος κυκλοφορίας αυτοκινήτων θα μετατραπεί σε οδό διέλευσης τραμ και πεζόδρομο. Η Πανεπιστημίου είναι σήμερα μια από τις κεντρικές οδικές αρτηρίες που διασχίζει το κέντρο της Αθήνας. Επίσης, φιλοξενεί μια σειρά σημαντικών κτιρίων, με αποκορύφωμα την Αθηναϊκή Τριλογία των αδελφών Χάνσεν, δηλαδή την Εθνική Βιβλιοθήκη, την Ακαδημία και το Πανεπιστήμιο, απ'όπου πήρε και το όνομα του ο δρόμος.

Αν και η Πανεπιστημίου, μετονομάστηκε με κάθε επισημότητα σε Ελευθερίου Βενιζέλου το 1945, εν τέλει το αρχικό της όνομα επικράτησε και σχεδόν κανείς δε θυμάται σήμερα το γεγονός!

Ένα ταξίδι στο χρόνο, λοιπόν, στη Πανεπιστημίου...

Panepistimiou early 20th cent.jpg

Άγνωστη η ακριβής χρονολογία της φωτογραφίας. Υπολογίζω ότι πρόκειται για τη δεκαετία του 1910. Δεξιά φαίνεται Μέγαρο Σλήμαν (Ιλίου Μέλαθρον), που σήμερα στεγάζει το Νομισματικό Μουσείο, έργο του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ. Αριστερά διακρίνονται οι τηλεφωνικοί στύλοι της εποχής.

Athens Panepistimiou University ca. 1930.jpg

Η Πανεπιστημίου γύρω στο 1930. Χαρακτηριστική φιγούρα το τραμ.

Panepistimiou_Ofthalmiatreio_57.jpg

1957. Συνύπαρξη αυτοκινήτων, τραμ, τρόλλεϋ και λεωφορείων, ενώ η Πανεπιστημίου είναι ακόμα διπλής κατεύθυνσης. Σύντομα τα τραμ θα εξαφανιστούν (ήδη έχει ξεκινήσει η κατάργησή τους από το 1953) ενώ ο δρόμος θα γίνει μονής κατεύθυνσης από το καλοκαίρι του 1960.

Panepistimiou Vintage.jpg

Κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου. Δεξιά, άλλο ένα σημαντικό κτίριο της Πανεπιστημίου, το Οφθαλμιατρείο, έργο του αρχιτέκτονα Λύσανδρου Καυταντζόγλου.

Panepistimiou Old +University.JPG

Αρχές δεκαετίας '50, στο ύψος του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Panepistimiou_Old.jpg

Δεκαετία '60 και η Πανεπιστημίου έχει πλέον μονοδρομηθεί.

(αρχείο prisma)
 
Πίσω
Μπλουζα