Παρότι "Η Οδύσσεια ενός ξεριζωμένου" είναι η συνέχεια της "Ξεριζωμένης γενιάς", είναι μακράν καλύτερης της πρώτης.
Στην "Ξεριζωμένη γενιά" η υπόθεση εστιάζεται εξ'ολοκλήρου στον ήρωα, στην προσπάθεια του να επιβιώσει και να φτιάξει τη ζωή του όντας πρόσφυγας.
Στην "Οδύσσεια" ομως ουσιαστικά γίνεται το πέρασμα στο παρελθόν ξυπνόντας μνήμες και "μυρωδιές" απο τις πατρίδες. Πέρα απο τις όποιες τεχνικές και σεναριακές ατέλειες (οπως αυτό που προανέφερα σε προηγούμενο post με τον Ξανθόπουλο στο διπλο ρόλο πατερα-γιου) η ταινία έθεσε με αρκετή ευαισθησία το θεμα της προσφυγιάς του Μικρασιατικού και Ποντιακού Ελληνισμού.
Και το λεω αυτό γιατί μου έκανε εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάστηκαν οι δύο πλευρές, Ελληνες και Τούρκοι, οι σχέσεις των δυο λαών, χωρίς να μεροληπτεί υπέρ της δικής μας πλευράς. Απέναντίας πέρασε εντονα το μήνυμα ότι τελικά και οι 2 λαοί ήταν θύματα, απο την πλευρά τους ο καθενας, που πληρώσαν τα συμφέροντα άλλων. Αυτην ακριβώς την αξιοπρέπεια που ειχαν και οι ίδιοι οι πρόσφυγες, οι οποίοι ποτέ δεν πέρασαν στα παιδιά τους το αίσθημα του φανατισμού ή μίσους, παρα μόνο τη νοσταλγία και την αναμνηση απο τους τόπους που γεννήθηκαν.
Ακομα θυμάμαι τη φράση που έλεγε ο Ξάνθόπουλος σε μια σκηνή "ήταν πολυ μεγάλη κατάρα Χαμκί Εφέντη, που έπεσε πανω στη ζωή ολωνών μας και τη μαύρισε"...
Και γυρίστηκε το 1969, πέντε μόλις χρόνια μετά την απέλαση των Ελλήνων της Πόλης (το 1964)...μια ακόμη σύγχρονη προσφυγιά....
Για αυτό και εγω την ψήφισα ως την καλυτερη ταινία του Ξανθοπουλου, γιατί πραγματικά αυτή η ταινία "μιλάει" απο μόνη της................