ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΑΘΗΝΩΝ – ΠΕΙΡΑΙΩΣ.
Νεοπαραληφθέν σοβιετικόν ηλεκτροκίνητον λεωφορείον "ZiU – 9/ЗиУ – 9" υπ' αριθμόν 2005 της γραμμής 1 (Αττική – Καλλιθέα) εις Αμαξοστάσιον Αττικής το 1977. Φωτογραφία: Γεώργιος Κοντογιώργος (Περιοδικόν "ΤΟ ΒΟΛΑΝ").
Την Δευτέραν 24 Μαΐου 1976 υπεγράφη Σύμβασις Προμηθείας Ηλεκτροκινήτων Λεωφορείων μεταξύ του σοβιετικού Βιομηχανικού Οίκου "ΕΝΕΡΓΚΟΜΑΣΕΞΠΟΡΤ" δια την προμήθειαν 124 οχημάτων από Μαρτίου 1977 ως Αυγούστου 1978 αντί ποσού 8.000.000 δολλαρίων άτινα κατεβλήθησαν δια του Συστήματος Συμψηφιστικών Πληρωμών (Κλήρινγκ) επ' ανταλλαγή αγροτικών προϊόντων και το υπόλοιπον δια συναλλάγματος. Η σύμβασις αύτη υπεγράφη παρά τοις Γραφείοις των Η.Λ.Π.Α.Π. παρεστώτος του Υπουργού Συγκοινωνιών κ. Γεωργίου Βογιατζή, του Προέδρου των Η.Λ.Π.Α.Π. κ. Τζαννετή, Αντιστρατήγου εν αποστρατεία και της Σοβιετικής Εμπορικής Αποστολής εκπροσωπουμένης υπό του κ. Γκούρωφ. Της υπογραφής παρέστη και ο κ. Μπλοχίν, Αντιπρόεδρος της "ΕΝΕΡΓΚΟΜΑΣΕΞΠΟΡΤ". Τα λεωφορεία αυτά ετέθησαν εις κυκλοφορίαν από της Πέμπτης 07 Ιουλίου 1977 δια ειδικής τελετής γενομένης παρά ταις Εγκαταστάσεις των Η.Λ.Π.Α.Π. παρεστώτος του Υπουργού Συγκοινωνιών κ. Γεωργίου Βογιατζή, Ανωτέρων Τεχνικών Υπαλλήλων των Η.Λ.Π.Α.Π. και του Στρατιωτικού Προξένου της Σοβιετικής Ενώσεως κ. Μαρτίκιν. Συγκεριμένως αι διαστάσεις του ηλεκτροκινήτου λεωφορείου της φωτογραφίας ήσαν αι εξής: Μήκος: 11,942 μ., πλάτος: 2,50 μ. Το βάρος τον ήτο 10.050 χιλιόγραμμα* και ήτο χωρητικότητος 100 ατόμων (24 καθήμενοι και 76 όρθιοι). Αι παραλαβαί κατά σειράν ήσαν αι εξής: Το 1977 παρελήφθησαν 15 διαξονικά λεωφορεία., το 1978 παρελήφθησαν έτερα 25, το 1979, έτερα 30, το 1980 έτερα 54, το 1981 παρελήφθησαν 2 και το 1983 έτερα 52 τρόλλεϋ και λαβόντα αρίθμησιν αυτά από 2001 ως 2178. Το 1984 και το 1985 παρελήφθησαν έτερα 80 νέα λεωφορεία "ZiU – 9 – Β1/ЗиУ – 9 – Β1" λαβόντα αρθιμούς κυκλοφορίας από 3001 ως 3080. Τα λεωφορεία αυτά πλην της γνωστής ηλεκτρικής των εγκαταστάσεως έσχον και συσσωρευτάς αυτοκινήσεως με αυτονομίαν δια 5.000 μ.
Βιβλιογραφικαί Αναφοραί:
1. Ομάς Ερεύνης της Ιστορίας της Αθηναϊκής Συγκοινωνίας, ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΜΦΟΡΕΙΑ ΕΙΣ ΤΟ ΜΕΤΡΟ (Τόμος 1ος: Λεωφορεία και Τρόλλεϋ), Εκδόσεις Μίλητος, Αθήναι 2007.
2. Εφημερίς "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", φύλλον: 8.581, Τρίτη 25 Μαΐου 1976, σελ. 01.
3. Εφημερίς "ΕΞΠΡΕΣ", φύλλον: 8.944, Τρίτη 25 Μαΐου 1976, σελ. 03.
4. Εφημερίς "Η ΒΡΑΔΥΝΗ", φύλλον: 18.430, Παρασκευή 08 Ιουλίου 1977, σελ. 02.
5. Εφημερίς "ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ", Φύλλον: 15.868, Παρασκευή 22 Ιουνίου 1979, σελ. 02.
6. Εφημερίς "ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ", Φύλλον: 504, Τρίτη 25 Μαΐου 1976, σελ. 10.