Λεωφορεία από 80s!!!!

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας pooky(1)
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Παραθέτω πρόσφατη ανάρτηση από το
https://busoldtimers.blogspot.com/2023/07/volvo-3204.html

"ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Το ιστορικό Volvo 3/204 εν λειτουργία στα Βριλήσσια!
Έχει σωθεί και περιμένει τον προγραμματισμό των εργασιών ανακατασκευής του
Πριν από μερικές ημέρες αναρτήθηκε το 3/131, το λεωφορείο χάρη στο οποίο ξεκίνησε η συλλογή με τα #Παλιά_Ελληνικά_Λεωφορεία και η ιστορία της #ΛΑΕΓΕ το 1995. Σήμερα παρουσιάζουμε άλλο ένα λεωφορείο - κόσμημα που κατασκεύασε ο Ελευθέριος #Ελευθεριάδης το 1959.

Αυτό το #Volvo #B635 είναι το περιβόητο 204 από το #3ον_ΚΤΕΛ, του αείμνηστου Ιωακείμ Ερωτίδη. Πρόκειται για όχημα με κομψές γραμμές και σχεδιασμό, τον οποίο αντέγραψαν κι άλλοι κατασκευαστές. Έχει σωθεί και περιμένει την ώρα της πλήρους αποκατάτασής του. "

1689985493149.png
 
Το παρόν έχει αναρτηθεί και στο θέμα Η Παλιά Αθήνα.
Λεωφόρος Βασ.Σοφίας λίγο μετά την οδό Ακαδημίας. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται λεωφορείο Magirus Deutz M230E120 με αρ.κυκλ. ΥΝ6533 , αριθμό ανεμοθώρακα 133 σε δρομολόγιο της γραμμής 622 ΓΟΥΔΙ-ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ. Χρονολογικά βρισκόμαστε μετά το 1993 επί εποχής ΟΑΣΑ-ΕΘΕΛ και πριν το 2001 όταν τα συγκεκριμένα λεωφορεία αποσύρθηκαν.

Χμμμ…αν θυμάμαι καλά οι κεραίες των τρόλεϊ βάφτηκαν κόκκινες κάπου το 95-96 και τα Mercedes του στρατού αγοράστηκαν κάπου εκεί. Άρα μάλλον είμαστε στη 6ετια 95-01.
 
Το παρόν έχει αναρτηθεί και στο θέμα Η Παλιά Αθήνα.
Λεωφόρος Βασ.Σοφίας λίγο μετά την οδό Ακαδημίας. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται λεωφορείο Magirus Deutz M230E120 με αρ.κυκλ. ΥΝ6533 , αριθμό ανεμοθώρακα 133 σε δρομολόγιο της γραμμής 622 ΓΟΥΔΙ-ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ. Χρονολογικά βρισκόμαστε μετά το 1993 επί εποχής ΟΑΣΑ-ΕΘΕΛ και πριν το 2001 όταν τα συγκεκριμένα λεωφορεία αποσύρθηκαν.
Διόρθωση λόγω τυπογραφικού λάθους (η αρχική ανάρτηση έγινε μέσω κινητού):
Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται λεωφορείο Magirus Deutz M230E120 με αρ.κυκλ. ΥΝ6553 , αριθμό ανεμοθώρακα 153 σε δρομολόγιο της γραμμής 622 ΓΟΥΔΙ-ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ.
 
Ταξίδι πίσω στο καλοκαίρι του 1994, όταν ο ΟΑΣΑ δρομολόγησε στη γραμμή "122 Αθήνα - Βούλα" αρθρωτά λεωφορεία Volvo B10M Σαρακάκης. Το λεωφορείο ανεβαίνει την οδό Σταδίου λίγο μετά την οδό Αμερικής (προφανώς είχε γίνει μεταφορά της αφετηρίας από την Βασ.Όλγας στο Ζάππειο στις αφετηρίες της οδού Πανεπιστημίου - ένα χρόνο αργότερα με τη δημιουργία του συστήματος των κορμών μετεξελίχθηκε στο Α2- οπότε τα λεωφορεία προς Βούλα κατέβαιναν την Πανεπιστημίου, έστριβαν αριστερά στην Πεσματζόγλου και μετά στην Σταδίου).
Το παρατημένο νεοκλασικό στην γωνία Σταδίου και Αμερικής υπάρχει σχεδόν τριάντα χρόνια μετά καλυμένο με σκαλωσιές.
Χαρακτηριστική η ανοιγμένη μάσκα για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα υπερθέρμανσης του ψυγείου και βεβαίως η πρώτη πόρτα του οδηγού απουσία κλιματισμού.
Προβολή συνημμένου 262407

Διορθώνω την ανάρτησή μου διότι όπως αναγράφεται στο
αρχικά η αφετηρία ήταν επί της οδού Μάρνη.
 
Μήπως υπάρχουν φωτογραφίες των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων ZiU – 9, από τις αρχές της δεκαετίας του'90 όταν διαφήμιζαν τα κρουασάν Molto (τα αυτοκόλλητα κάλυπταν όλο το αμάξωμα και ήταν σε μωβ χρώμα) και τσιγάρα Marlboro (σε κόκκινο χρώμα) και την διεκδίκηση των Ολυμπιακών Αγώνων του 1996 (σε χρυσό) ;;;
001.jpg

232288718_3852910064814524_1938589492503153859_n.jpg
Η διαφήμιση molto κάτι μου θυμίζει....θα συνεχίσω το ψάξιμο....
 
Παλιό Mercedes Benz F580S Βιαμάξ
Τόπος: εγκαταστάσεις Αστικού ΚΤΕΛ Πατρών
Λήψη Παρασκευή 22-09-2023 και ώρα 14:30 περίπου

1696096047965.png

1696096097659.png
 

Παραθέτω άρθρο της 19ης Οκτωβρίου 2020 , 26 χρόνια μετά την τραγωδία της οδού Ακαδημίας στις 19 Οκτωβρίου 1994.​

Το αστικό που έσπειρε το θάνατο

Θυμάμαι ακόμη την αγωνία στη φωνή της μάνας μου όταν επιτέλους με πέτυχε στο τηλέφωνο πριν από 26 χρόνια.
"Είσαι καλά;"
"Ναι μαμά, μια χαρά. Τι τρέχει;"
Τότε ήταν που έμαθα ότι ένα λεωφορείο είχε πέσει πάνω σε μια στάση στην οδό Ακαδημίας, παρασέρνοντας τον κόσμο και σκοτώνοντας πέντε, από τους οποίους οι τέσσερις νέα παιδιά, 19-23 ετών.

Προβολή συνημμένου 250508

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
"Μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο στόλος αστικών λεωφορείων της Αθήνας ήταν γηραιός, τεχνολογικά παρωχημένος και ακατάλληλος για χρήση από άτομα με κινητικά προβλήματα, καθώς το δάπεδό τους ήταν ψηλό με 2 σκαλοπάτια σε κάθε πόρτα, ενώ οι κινητήρες τους ήταν ρυπογόνοι και θορυβώδεις.
Η τότε κυβέρνηση ξεκίνησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου, με στόχο ως το τέλος του 1994 όλα τα οχήματα που "κληρονομήθηκαν" από την πρώην Ε.Α.Σ. (με εξαίρεση τα μικρά Van Hool που κυκλοφορούσαν στις γραμμές 100 και 200 στο κέντρο της Αθήνας και 300 στον Πειραιά) να έχουν αποσυρθεί μέχρι το τέλος του 1994. Η επανακρατικοποίηση των αστικών λεωφορείων με την διάλυση των ιδιωτικών Σ.ΕΠ. (τότε τα λεωφορεία ανήκαν ως επί το πλείστον στους οδηγούς τους) και την δημιουργία του Ο.Α.Σ.Α. δεν επέτρεψε στον στόχο αυτό να υλοποιηθεί και κάποια από τα παλαιά λεωφορεία πρόλαβαν ακόμα και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, με τα τελευταία να αποσύρονται το φθινόπωρο του 2005.
Όμως, αρκετά από τα λεωφορεία που είχαν παραγγείλει οι λεωφορειούχοι των Σ.ΕΠ. είχαν παραληφθεί και τεθεί σε κυκλοφορία. 4 τύποι λεωφορείων είχαν κριθεί ότι ανταποκρίνονταν στις αυστηρές - για την εποχή - προδιαγραφές που όριζε η σχετική υπουργική απόφαση. Ένας από αυτούς ήταν ο Ο405Ν1 της Mercedes-Benz και ένα από αυτά ήταν το λεωφορείο με αριθμό κυκλοφορίας ΥΕΚ-5322, αρ. παρμπρίζ 322, που παραδόθηκε το καλοκαίρι του 1994.
Για τους επιβάτες, τα νέα λεωφορεία ήταν κάτι πρωτόγνωρο σε σχέση με το τι ξέραμε ως τότε. Χαμηλό δάπεδο (33-35 εκ. από το έδαφος), χωρίς σκαλοπάτια στην πρόσθια και στην μεσαία θύρα επιβατών ή κατά μήκος του διαδρόμου, δυνατότητα επιγονάτησης για να χαμηλώνει το λεωφορείο στις στάσεις και να διευκολύνεται η επιβίβαση – αποβίβαση, πτυσσόμενη υδραυλική ράμπα για την επιβίβαση αναπηρικών αμαξιδίων, καθίσματα με υφασμάτινη μαλακή επένδυση που σήμαινε ότι δεν θα ταξιδεύαμε πια σαν… κατηγορούμενοι στο εδώλιο, και κατόπιν η τοποθέτηση κλιματιστικών, ήταν κάποια από τα χαρακτηριστικά των νέων λεωφορείων.
Εξίσου πρωτόγνωρα όμως ήταν κάποια πράγματα και για τους οδηγούς, με κυριότερο το αυτόματο κιβώτιο. Οι οδηγοί αγόρασαν τα νέα λεωφορεία, με επιδότηση εν μέρει από το Κράτος, αλλά ποτέ δεν έλαβαν την κατάλληλη εκπαίδευση για την ομαλή μετάβαση από τα παλαιά στα νέα.
Το μεσημέρι λοιπόν της 19ης Οκτωβρίου 1994, στις αφετηρίες της οδού Ακαδημίας, εκεί που σήμερα ξεκινά πλέον μόνο το Α5 για Αγία Παρασκευή, ήταν η αφετηρία και των γραμμών προς Ζωγράφου, Ιλίσσια, Καρέα κ.λπ. (σήμερα τα λεωφορεία διέρχονται από εκεί αλλά είναι απλή στάση και όχι αφετηρία), πολυάριθμοι επιβάτες ανέμεναν να επιβιβαστούν στα λεωφορεία με προορισμό αυτές τις περιοχές. Πολλοί εξ αυτών ήταν φοιτητές, άλλωστε πάντα οι περιοχές αυτές ήταν «φοιτητοπεριοχές» λόγω της γειτνίασης με την Πανεπιστημιούπολη και την Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου.


Και ενώ όλα ήταν φυσιολογικά, ξαφνικά ένα από τα νέα Mercedes έπεσε με ορμή σε μια στάση, παρασύροντας τον κόσμο που περίμενε εκεί, και κατόπιν στο κιγκλίδωμα που περιβάλλει τον χώρο της Ακαδημίας, ο κήπος της οποίας είναι σε χαμηλότερη στάθμη από το οδόστρωμα της οδού Ακαδημίας. Όλα έγιναν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Οι Στέφανος Θωμαϊδης, 68 χρόνων, ο Θοδωρής Αλιφραγκής, 20 χρόνων, η Κωνσταντίνα Καραμβότσου, 23 χρόνων, η Ράνια Βαγενά, 22 χρόνων και η Σοφία Τούλα, 19 χρόνων, σκοτώνονται ακαριαία από την πρόσκρουση του λεωφορείου πάνω τους. Άλλα έξι άτομα τραυματίζονται. Το λεωφορείο με την πορεία του εγκλώβισε αρκετούς στο στέγαστρο της στάσης, αποκόπτοντας κάθε διαφυγή.
Η έρευνα της Τροχαίας κατέληξε στο συμπέρασμα του ανθρώπινου λάθους. Το λεωφορείο, αφότου ανασύρθηκε από τον κήπο της Ακαδημίας, εξετάστηκε ενδελεχώς τόσο από εντόπιους μηχανικούς, όσο και από μηχανικούς της κατασκευάστριας εταιρείας που ήρθαν για τον σκοπό αυτό από την Γερμανία, και δεν διαπιστώθηκε καμία μηχανική βλάβη. Ο οδηγός, πιθανώς λόγω ελλιπούς εκπαίδευσης ή λόγω συνήθειας, πάτησε γκάζι αντί για φρένο με αποτέλεσμα το λεωφορείο να αναπτύξει άμεσα μεγάλη ταχύτητα (καθώς και η απόκριση του γκαζιού στα λεωφορεία αυτά είναι πολύ πιο άμεση απ’ ότι στα Icarus 260 που οδηγούσε προηγουμένως ο οδηγός) και να μην προλάβει να αντιδράσει. Ακόμα και να πάτησε φρένο το λεωφορείο είχε φύγει από τον δρόμο και είχε πέσει στον κήπο της Ακαδημίας, οπότε τα φρένα δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν αφού οι τροχοί δεν πατούσαν στο έδαφος.
Στην δίκη που έγινε στα τέλη Φεβρουαρίου 1996 στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών, ο οδηγός κηρύχθηκε ένοχος για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή για τους 5 νεκρούς, και για σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή για τους 6 τραυματίες, και καταδικάστηκε σε φυλάκιση 9 ετών και 3 μηνών, ενώ η έφεση που άσκησε δεν είχε ανασταλτικό χαρακτήρα, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί κατευθείαν στην φυλακή. Η δίκη διακόπηκε αρκετές φορές καθώς συγγενείς των θυμάτων επιχείρησαν να λιντσάρουν τον οδηγό.
Σύμφωνα με πληροφορίες που δεν μπορέσαμε να διασταυρώσουμε, μερικά χρόνια αργότερα ο οδηγός είχε πέσει σε βαθιά κατάθλιψη και πέθανε.
Το λεωφορείο όμως είναι ένα άψυχο πράγμα. Δεν μπορούσε να του επιρρίψει κανείς ευθύνη για ό,τι έγινε. Έστω και αν είχε, τρόπον τινά, «στιγματιστεί» έχοντας εμπλακεί στο τροχαίο αυτό, ήταν ένα πολύ καινούριο λεωφορείο και οι ζημιές που είχε υποστεί ήταν σχετικά μικρές για να αποσυρθεί και να διαλυθεί. Μετά την εξέτασή του στην αντιπροσωπεία της Mercedes-Benz, το λεωφορείο επισκευάστηκε και παραμένει, μέχρι τουλάχιστον την ώρα που γραφόταν αυτό το κείμενο, σε υπηρεσία στον στόλο της Ο.ΣΥ.. Από τα 295 λεωφορεία αυτού του τύπου που είχαν αγοραστεί συνολικά, μεγάλος αριθμός παραμένει σε κυκλοφορία και, παρότι αυτή την στιγμή είναι τα παλαιότερα αστικά λεωφορεία στην Αθήνα και η συντήρηση που υφίστανται σίγουρα δεν είναι η ενδεδειγμένη, παραμένουν από τα πιο αξιόπιστα λόγω της εξαιρετικής – για τα δεδομένα της δεκαετίας του 1990 – ποιότητας κατασκευής τους."

πηγή
Εκ του Αρχείου των Εφημερίδων.
Εφημερίς "ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ", Φύλλον: 3.482, Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 1994, σελ. 22 ως 25.
 

Συνημμένα

  • 0203.jpg
    0203.jpg
    1,3 MB · Προβολές: 14
  • 0202.jpg
    0202.jpg
    1,1 MB · Προβολές: 14
Στο
διαβάζουμε :

"Η συγκλονιστική φωτογραφία προέρχεται από διαφάνεια με ρεπορτάζ για την καταιγίδα που έπνιξε τον Πειραιά στα τέλη της δεκαετίας του 1970.
Το στιγμιότυπο δείχνει τη... μετατροπή της Πειραϊκής Ακτής σε "Βενετία" ύστερα από την ισχυρή καταιγίδα που είχε πλήξει το μεγάλο λιμάνι, στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Στο βασικό σημείο του κάδρου απεικονίζεται το 5/67, Scania Vabis Β71 με αμάξωμα Πέτρου Ταγκαλάκη να εκτελεί απτόητο το δρομολόγιο "78/158 Χατζηκυριάκειον - Φρεαττύς".
"
1699985144340.png
 
εμείς βγάλαμε αμφίβια λεωφορεία πριν τα βγάλουν οι γερμαναράδες.
 
Μικρή απόσταση για τον έλεγχο του κινητήρα και των συστημάτων κινήσεως και πέδης πραγματοποίησε το ιστορικό αστικό λεωφορείο #Mercedes Benz #OP315 #Βιαμάξ, το οποίο κυκλοφόρησε την 1η Απριλίου 1959 ως το 97 του 3ου ΚΤΕΛ. Τον Φεβρουάριο του 1982 αποσύρθηκε από την υπηρεσία και πρόσφατα εντάχθηκε στα #Παλιά_Ελληνικά_Λεωφορεία.
Μετά 41 χρόνια, αυτό το όχημα είχε την τύχη να ξαναπερπατήσει, κάνοντας ένα βήμα πιο κοντά στην πλήρη αποκατάστασή του.
Πηγή
Παλιά Ελληνικά Λεωφορεία (στο facebook)

 
Ιστορικό λεωφορείο Volvo από το 13oν ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας.
Αρχείο: Γ. Παπακωνσταντίνου.
1702240901412.png

Πηγή
 
Στο https://www.facebook.com/photo/?fbid=931113608405590&set=a.599807964869491 διαβάζουμε
Διαδρομές στον χρόνο και διαδρομές από έναν Πειραιά του χθες… Σήμερα αφαιρέσαμε τα δρομολόγια που είχε το 5/27, #Scania Vabis #B71 57 #Ταγκαλάκης, προκειμένου να τα συντηρήσουμε και να ταρχειοθετήσουμε.
Πριν αποσυρθεί, φαίνεται από τα σημάδια που έχει αφήσει ο ήλιος στο υλικό ότι έκανε τα δρομολόγια:
741 Πειραιάς - Άγιοι Ανάργυροι μέσω Κηφισού,
826 Πειραιάς - Άγιος Μηνάς,
905 Φρεαττύς - Χατζηκυριάκειο,
907 Πειραιάς - Παλιά Κοκκινιά και
911 Πειραιάς - Καλλιθέα.
Τελευταίο δρομολόγιο έκανε στη γραμμή 814 Πειραιάς - Καραβάς - Σχιστό (όπου έχει κοπεί από τον ήλιο), στα τέλη του 1982. Στην πίσω ταμπέλα, ο χρόνος έχει σταματήσει στο «70», τον παλαιό αριθμό δρομολογίου της γραμμής 049 Πειραιάς - Αθήνα, όταν είχε αφετηρία στην οδό Φίλωνος.
Εξήντα πέντε χρόνια από την κατασκευή του και 41 μετά τη »συνταξιοδότησή» αυτός ο αειθαλής Πειραιώτης μπαίνει από σήμερα στην τρίτη φάση ιστορικής αποκατάστασης. Άλλος ένας θρύλος των δρόμων παίρνει ζωή.

1702502299966.png
 
Ἄλλο ἕνα ἱστορικὸ λεωφορεῖο ἐπιστρέφει σὲ ἐνεργὴ δραστηριότητα.
Μὲ πλήρως ἀνακατασκευασμένο ἁμάξωμα καὶ γενικὴ ἐπισκευὴ στὸν κινητῆρα καὶ σέ ὅλα τὰ συστήματα λειτουργίας, τό #Scania Vabis BF76 ποὺ κατασκεύασε ὁ Κωνσταντῖνος #Ρεντούμης το 1968, ἔρχεται νὰ ἐνισχύσει τα #Παλιά_Ελληνικά_Λεωφορεία καὶ νὰ ἐνθουσιάσει τούς #busoldtimershellas.
Τὸ ὄχημα μὲ ἀριθμὸ ἀνεμοθώρακα #23 ἀπὸ τό #6ον_ΚΤΕΛ ἀποτελεῖ τὸ μοναδικὸ ἐν κυκλοφορίᾳ ἀστικὸ λεωφορεῖο ὑπερμείζονος τύπου Β100 ποὺ κυκλοφορεῖ αὐτὴ τὴ στιγμή, γιὰ ἱστορικοὺς καί πολιτιστικοὺς λόγους.
Εἴμαστε ὑπερήφανοι γιὰ τὴ δουλειὰ ποὺ ἔχει γίνει καὶ ἀνταποκρίνεται πλήρως στὶς προδιαγραφὲς τῶν Ἑλλήνων καὶ Σουηδῶν κατασκευαστῶν.
1702502428444.png
Πηγή
 
Tο Scania Vabis BF76 που κατασκεύασε ο Κωνσταντίνος Ρεντούμης το 1968 επιτέλους με τις πόρτες τοποθετημένες.

Διαβάζουμε στο

"Ἀπὸ τὴν ἄνοιξη τοῦ 1968 ἕως τὸ χειμῶνα τοῦ 2023 πέρασαν 55 χρόνια. Κάποιοι γέρασαν, ἄλλοι τὰ παράτησαν, μερικοὶ ὅμως ἐπιμένουν κάνοντας ἀντίσταση στὴν ὁρμὴ τοῦ χρόνου καὶ τῆς φθορᾶς.
Ἀπόψε τὸ 6/23 μᾶς ταξίδευσε στὸν χρόνο.
"
1703350565537.png
 
Ενώ γνώριζα ότι θα γίνει μάλλον η καθιερωμένη εκδήλωση, δεν φρόντισα να δω στη σελίδα των Παλιών Ελληνικών Λεωφορείων στο facebook και έτσι, από αβλεψία και ολιγωρία, δεν πήγα στην εκδήλωση... :cry::cry::cry::cry:




 
Ὕστερα ἀπὸ 30 χρόνια συνεχοῦς ὑπηρεσίας τὸ Mercedes-Benz O405N #116 τοῦ ἁμαξοστασίου τῆς Ἀνθούσας ἔσβησε τὴν μηχανή του κάνοντας τὸ τελευταῖο καταγεγραμμένο δρομολόγιο στὶς 27 Δεκεμβρίου 2023, ἐξυπηρετῶντας τὴ γραμμὴ «036», κερδίζοντας τὸ ρεκὸρ μακροβιωτέρου λεωφορείου ἐν ὑπηρεσία στὴν Ἀθήνα μὲ τριάντα χρόνια πλήρους ὑπηρεσίας.

 

Πότε καταργήθηκαν οι αφετηρίες του 1ου ΚΤΕΛ στην Πλατεία Κάνιγγος

Η απόφαση του τότε υπουργού Συγκοινωνιών Ιωάννου Παπαδονικολάκη

ανακοινώθηκε την Τρίτη 6 και εφαρμόσθηκε την Κυριακή 11 Μαρτίου 1984

1704749677170.png
Οι αφετηρίες της πλατείας Κάνιγγος στα τέλη της δεκαετίας του '70 αποτελούσαν σημείο αναφοράς των κατοίκων στα βόρεια προάστεια που είχαν απευθείας άμεση πρόσβαση στην καρδιά της πρωτεύουσας (Αρχείον Χ&Β. Λαζαρόπουλου).

Ένας ιστορικός κύκλος για τις αθηναϊκές συγκοινωνίες έκλεισε την Κυριακή 11 Μαρτίου 1984 όταν απομακρύνθηκαν οριστικά από την πλατεία Κάνιγγος οι αφετηρίες και στάσεις όλων των λεωφορειακών γραμμών.

Με απόφαση του τότε υπουργού Συγκοινωνιών Γιάννη Παπαδονικολάκη (της τρίτης κυβέρνησης του Ανδρέα Παπανδρέου μετά την επικράτησή του στις 18 Οκτωβρίου 1981), οι ιστορικές αφετηρίες του 1ου ΚΤΕΛ Αθηνών καταργήθηκαν, με αποτέλεσμα μια από τις ιστορικότερες πλατείες των Αθηνών να εγκαταληφθεί, να πέσει ραγδαία και συνεχώς η κίνηση για τα μαγαζιά της περιοχής και να υποβαθμιστεί στο χάλι που βρίσκεται σήμερα.

Να θυμίσουμε ότι ήδη από το 1978 λειτουργούσε η κρατική Επιχείρησις Αστικών Συγκοινωνιών (ΕΑΣ) με την οποία συγχωνεύθηκαν τα παλαιά ιδιωτικά κλιμάκια του ΕΚΤΕΛ και η ΑΣΠΑ, αν και είχε συμφωνηθεί η παράλληλη και σταδιακή αντικατάσταση των παλαιών ιδιωτικών λεωφορείων από αυτά νεώτερα κρατικά, η πλειοψηφία των οποίων παραγγέλθηκε στο εξωτερικό.

Η απόφαση ανακοινώθηκε στους δημοσιογράφους αιφνιδιαστικά στις 6 Μαρτίου 1984 με μια λιτή ανακοίνωση που ανέφερε τα ακόλουθα:

«Από τις 28 συνολικά αφετηρίες και στάσεις τής πλατείας, θα παραμείνουν στους διάφορους δρόμους γύρω από την Κάνιγγος 11 λεωφορειακές αφετηρίες και 5 στάσεις, ενώ 17 αφετηρίες των βόρειων προαστείων θα διακόπτονται στην περιοχή Ζηρίνειου της Κηφισιάς όπου δημιουργήθηκε κέντρο μετεπίβίβασης.

Οι επιβάτες που χρησιμοποιούσαν τις γραμμές προς βόρεια πρόαστεια πλέον θα εξυπήρετούνται από τις 2 νέες γραμμές κορμούς 538 Κάνιγγος - Κηφισιά & 539 Κάνιγγος - Μαρούσι - Κηφισιά.
Στις γραμμές-κορμούς θα δρομολογηθούν 22 λεωφορεία και θα εκτελούν δρομολόγια ανά 5 ή 6 λεπτά, ενώ τις γραμμές προς τα βόρεια προάστεια θα εξυπηρετούν 28 λεωφορεία.

Αναλυτικότερα απομακρύνονται από την πλατεία Κάνιγγος οι αφετηρίες των γραμμών προς:


  • Βαρυμπόμπη (503),
  • Κτήμα Τατοΐου (505),
  • Λίμνη Μαραθώνος (506),
  • Σταμάτα - Μπάλα (507),
  • Συνοικισμό Ποντίων (508),
  • Κρυονέρι (509),
  • Αγ. Στέφανο Α' (512),
  • Αγ. Στέφανο Β' (513),
  • Ραπεντώσα (536),
  • Νέα Κηφισιά Α' (520),
  • Νέα Κηφισιά Β' (521),
  • Αδάμες Α' (522),
  • Αδάμες Β' (523),
  • Πολιτεία (524),
  • Πηγή (530),
  • Άγιο Στέφανο Γ' (535),
  • Ραπεντώσα (536).

Στους δρόμους γύρω από την πλατεία Κάνιγγος παραμένουν:
  • επί της οδού Κάνιγγος (γωνία με Καποδιστρίου) οι αφετηρίες της γραμμής-κορμού προς Κηφισιά (538) και Μαρούσι - Κηφισιά (539),
  • επί της Κάνιγγος (γωνία με Σολωμού) οι αφετηρίες προς Άνω Πεύκη (501) και Μαρούσι (527),
  • επί της Χαλκοκονδύλη οι αφετηρίες προς Λυκαβηττό (023), Μαράσλειο (022), Αγ. Παρασκευή (403), Μεταμόρφωση (402),
  • επί της Τζωρτζ οι αφετηρίες προς Πολύδροσο (401) και Κάτω Χαλάνδρι (404),
  • επί της Βερανζέρου (γωνία με οδό Κάνιγγος) οι αφετηρίες προς Καλογρέζα (602) και Νέα Ιωνία (606),
  • επί της Κάνιγγος (γωνία με Χαλκοκονδύλη) η αφετηρία για Γκύζη (021),
  • επί της οδού Κάνιγγος οι στάσεις προς Άνω Κυψέλη-Κερκύρας (035) και Νέα Κυψέλη (038),
  • επί της οδού Ακαδημίας οι στάσεις για Κυνοσάργους - Τρεις Γέφυρες Α' (024), Κυνοσάργους - Τρεις Γέφυρες Β' (029) και Καισαριανή-Πολύγωνο (224)».
Δυο λόγια για την κύρια φωτογραφία

Λεπτομέρεια από τις αφετηρίες του τότε ονομαζομένου 1ου κλιμακίου του ΕΚΤΕΛ στην Πλατεία Κάνιγγος, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70. Διακρίνονται από τα αριστερά προς τα δεξιά:
  • Ένα Volvo B58 60 με αμάξωμα Σαρακάκη δρομολογημένο προς το Χαλάνδρι, αλλά δεν διακρίνεται ποιο ακριβώς είναι.
  • Ένα Scania Vabis B71 57 με αμάξωμα Μαυρουδή. Είναι το 1/21 δρομολογημένο στο δρομολόγιο παλαιάς αριθμήσεως "166 / Αθήναι - Άνω Πεύκη".
  • Το μοναδικό Lancia ESATAU 703 09 με αμάξωμα Ρεντούμη, το 1/104 που εκείνη την ημέρα εξυπηρετούσε τη γραμμή "134 / Αθήναι - Κρυονέριον".
Δίπλα σε αυτές τις σειρές ήταν οι αφετηρίες για τις γραμμές προς την Πολιτεία, το Κεφαλάρι και την Κηφισιά.

Δείτε κι εδώ άλλη μια φωτό από αρχείο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στα μέσα της δεκαετίας του '60 που απεικονίζει την πλατεία Κάνιγγος από την οδό Χαλκοκονδύλη προς την Ακαδημίας. Δεξιά διακρίνονται οι αφετηρίες του 1ου ΚΤΕΛ με λεωφορεία κατασκευής Ελευθεριάδη, Ταγκαλάκη και Βιαμάξ:

1704749718757.png
 
Τελευταία επεξεργασία:
Πίσω
Μπλουζα