Οι Μεν και Οι Δεν (1993 ANT1)

Εδώ και λίγο καιρό, παρακολουθώ τις επαναλήψεις του σίριαλ που προβάλλονται από το Μακεδονία TV και έχω διαπιστώσει το εξής. Ότι πολλές από τις ιστορίες που έχουμε δει στους Μεν και τους Δεν, τις έχουμε δει αυτούσιες και στο Κων/νου και Ελένης μερικά χρόνια αργότερα, ίσως και ελαφρώς ανασκευασμενες αλλά, έχω δει μέχρι στιγμής τα εξής σενάρια:

- Ο ανιψιός του Δάγγα, ψιλοφλώρος που ερωτεύεται μια κοπέλα αλανιάρα και ξύπνια, είναι ο ψιλοφλώρος ανηψιος του Κατακουζηνού που και εκείνος ερωτεύεται μια αντίστοιχη κοπέλα.

- Οι πρωταγωνιστές της σειράς οι οποίοι κάνουν κάποιο θεατρικό το οποίο όμως πάει εντελώς στραβά καθώς, οι πρωταγωνιστές αποφασίζουν να αλλάξουν την ώρα της παράστασης τους διαλόγους, με τον Δάγγα/Κατακουζηνό να τους τα χώνει από τη μία που λένε αρλουμπες, να προσπαθεί όμως να μένει και μέσα στο σενάριο.

- Γειτόνισσα ασχημόνη η οποία εμφανίζεται σε διάφορα επεισόδια

- Ιστορία με.εκλογικη αναμέτρηση όπου το κόμμα του Δάγγα, είναι εξίσου οπισθοδρομικό και με ελάχιστους ακόλουθους, όπως το ΒΥΖ.ΑΝ του γνωστού μας πλέον Βυζαντινολόγου.

- Οι πρωταγωνιστές έρχονται σε επαφή με ύποπτη φυτεία και υπάρχει σκηνή όπου όλοι φτιάχνουν κεφάλι μετά την κατανάλωση αυτής

Οπότε, θεωρώ τελικά ότι οι Μεν και οι Δεν, αποτέλεσαν πρότυπο ακόμα και για τους ίδιους τους σεναριογράφους.
Εντάξει, είναι λογικό εφόσον έχουν γυριστεί γύρω στα 100 επεισόδια Μεν & Δεν να υπάρχει μια ανακύκλωση ιδεών, σεναρίων κτλ αλλά, μου κάνει εντύπωση ότι μεταφέρονται ελαφρώς ανασκευασμενες μεν, με ελάχιστες διαφορές δε, ακόμα και οι διάλογοι είναι αρκετά ίδιοι. Φαίνεται ότι τελικά δεν ήταν μόνο ο αείμνηστος Δαλιανίδης υπερασπιστής αυτής της νοοτροπίας....
Φίλε μου αυτά που αναφέρεις αγγλικά ονομάζονται tropes και στο tvtropes.org θα τα μάθεις καλύτερα και μετά θα τα αναγνωρίζεις και θα τα βλέπεις συνέχεια. Όσον αφορά τα sitcoms δηλαδή τις "κωμωδίες καταστάσεων" με αυτοτελεί επεισόδια, υπάρχουν κάποια tropes ου οδηγούν σε επεισόδια στανταράκια. Δηλαδή σχεδόν σε όλα τα sitcoms θα υπάρχει πάντα το επεισόδιο πού ο πρωταγωνιστής σώζει τη ζωή κάποιου και μετά αυτός ο κάποιος νιώθει υποχρεωμένος και γίνεται δούλος του πρωταγωνιστή, σπάζοντας του νεύρα παράλληλα, (hilarity ensues πού λένε και οι Αμερικανοί) ή το επεισόδιο που ξαφνικά βρίσκουν λεφτά οι πρωταγωνιστές κτλπ κτλπ κτλπ.
 
Αρκετά απο τα επεισόδια είναι αντιγραφές απο αμερικάνικα sitcoms.Ένα απο αυτά είναι το married with children.Όποιος έχει παρακολουθήσει αυτή τη σειρά θα έχει αντιληφθεί τις ομοιότητες αρκετών επεισοδίων με αυτά των 'Μέν και δέν' και όχι μόνο.Με λίγα λόγια η κάθε σειρά εμπνέεται απο μια άλλη.Π.Χ σε ένα επεισόδιο στο παντρεμένοι με παιδιά οι Bundys πάνε διακοπές σε ένα ξενοδοχείο οπου ένας ψυχάκιας προσπαθεί να τους σκοτώσει και ένα παρόμοιο επεισόδιο έχουμε στους μέν και δέν όπου ένας ψυχάκιας ντυμένος γιαγιά πετάγεται μέσα απο μια ντουλάπα για τον ίδιο ακριβώς λόγο.Πιστέψετέ με υπάρχουν πολλά περισσότερα επεισόδια απο το παράδειγμα που ανέφερα παραπάνω.
 
Αρκετά απο τα επεισόδια είναι αντιγραφές απο αμερικάνικα sitcoms.Ένα απο αυτά είναι το married with children.Όποιος έχει παρακολουθήσει αυτή τη σειρά θα έχει αντιληφθεί τις ομοιότητες αρκετών επεισοδίων με αυτά των 'Μέν και δέν' και όχι μόνο.Με λίγα λόγια η κάθε σειρά εμπνέεται απο μια άλλη.Π.Χ σε ένα επεισόδιο στο παντρεμένοι με παιδιά οι Bundys πάνε διακοπές σε ένα ξενοδοχείο οπου ένας ψυχάκιας προσπαθεί να τους σκοτώσει και ένα παρόμοιο επεισόδιο έχουμε στους μέν και δέν όπου ένας ψυχάκιας ντυμένος γιαγιά πετάγεται μέσα απο μια ντουλάπα για τον ίδιο ακριβώς λόγο.Πιστέψετέ με υπάρχουν πολλά περισσότερα επεισόδια απο το παράδειγμα που ανέφερα παραπάνω.
Πρόκειται ουσιαστικά για το Hell Hotel trope, το οποίο λειτουργεί τόσο σε ταινίες τρόμου όσο και σε κωμωδίες.

Γενικά όπως προείπα σχεδόν σε όλα τα sitcoms τα επεισόδια είναι στάνταρ. Πολλά δε βασίζονται ή σε κλασσικές ιστορίες της παγκόσμιας λογοτεχνίας ή σε ταινίες.

Από τη στιγμή λοιπόν πού τα "situations" στα sitcoms είναι λίγο-πολύ γνωστά, το γέλιο δε βγαίνει τόσο πολύ από τις καταστάσεις αυτές καθεαυτές αλλά από τους διαλόγους, τους χαρακτήρες και το δέσιμο τηλεθεατή και χαρακτήρων. Οι καταστάσεις δηλαδή λειτουργούν πιο πολύ σαν ορμητήριο για να ξεδιπλωθούν όλα τα υπόλοιπα στοιχεία πού κάνουν μια κωμική σειρά... κωμική...
 
Παρακολουθώ και πάλι στις επαναλήψεις το σίριαλ και αυτή τη φορά, το απολαμβάνω όσο ποτέ άλλοτε. Όπως έχω αναφέρει και σε παλαιότερο ποστ, πολλές από τις ιστορίες και τις ιδέες που έχουμε δει εδώ, τις έχουμε δει και στο ΚκΕ μετέπειτα. Η διαφορά όμως εδώ, είναι ότι οι ιστορίες, υλοποιούνται με περισσή δόση τρέλας, ζωντάνιας, πραγματικά οι ρυθμοί της πλοκής είναι φρενήρεις, δεν έχουν σταματημό και νομίζω, η ταχύτητα δίδει έξτρα πόντους στην κωμωδία.

Εκείνο όμως που αναγνωρίζω, είναι το πόσο μπροστά ήταν η σειρά από την εποχή της. Αν συγκρίνουμε δηλαδή το τι υπήρχε εκείνη την εποχή στο γυαλί, η σειρά είναι πραγματικά τολμηρή, έως και σοκαριστική σε σημεία. Αφορμή που το αναφέρω αυτό, είναι το πώς διαχειρίστηκε η σειρά σε πολλά επεισόδια, το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας. Είναι μια πολύ μεγάλη αντίθεση με το πώς διαχειρίστηκαν το αντίστοιχο ζήτημα "Οι Απαράδεκτοι". Πραγματικά με το πώς παρουσιάστηκε η ομοφυλοφιλία σε κάποια επεισόδια, μπορεί εν έτει 2022 όπως τη βλέπουμε να παρουσιάζεται τώρα, ίσως να μην προκαλεί και τόση αίσθηση, αν αναλογιστούμε και τα gay pride και το τι αντικρίζουμε εκεί αλλά για τη δεκαετία του 90, ο κόσμος πραγματικά δεν ήταν έτοιμος για κάτι τέτοιο, ειλικρινά απορώ τι αντιδράσεις θα υπήρχαν τότε με την προβολή του σίριαλ.

Δηλαδή, το ζήτημα δεν διακωμωδείται ακριβώς, νομίζω ότι η προσέγγιση είναι αρκετά in your face. Δηλαδή, μπορώ να φανταστώ τι σοκ μπορεί να προκάλεσε μια σκηνή όπου Τίμος και Διονύσης, ανταλάσσουν ένα φιλί στόμα με στόμα, έστω και πεταχτά και γενικά το σίριαλ, φαίνεται ότι σερβίρει ότι σερβίρει αφιλτράριστο, χωρίς περιορισμούς, χωρίς να συγκρατείται πουθενά. Υπονοούμενα, βρισιές, χαρακτηρισμοί, θαρρώ ότι εδώ έφτασαν στο peak τους, στο ΚκΕ, μπορείς να πεις ότι ήταν κάπως πιο καθωσπρέπει, στους Μεν και τους Δεν όμως, είναι εντελώς διαφορετικό το σκηνικό, χωρίς αυτό να είναι κάτι κακό ίσα ίσα, αναγνωρίζω το πόσα ρίσκα είχε πάρει ως σειρά για την εποχή της και αυτό, είναι κάτι το οποίο θέλει κοτσια για να το θέσω ευγενικά, δύσκολα θα βλέπαμε κάτι τέτοιο στις μέρες μας, με politically correct mindset που υιοθετείται σε έναν μεγάλο βαθμό στις μέρες μας.
 
Προβάλλεται και πάλι σε επανάληψη από το Μακεδονία Tv με διπλό επεισόδιο, Δευτέρα - Κυριακή στις 15:00.
 
Στις σειρες των Ρωμα-Χατζησοφια παντα υπαρχουν καποια επεισοδια που ειναι "παρωδιες" απο επικαιρες ή κλασσικές ταινιες. Αυτη με το πανδοχειο που αναφερθηκε παραπανω προσωπικα εμενα μου κανει σαν παρωδία του Ψυχώ. Αλλωστε ολοκληρο το Καφε της Χαρας ειναι εμπνευσμενο/διασκευη (δε θα το πω παρωδια) της ταινίας Σοκολά, αν και μαλλον ανεπισημα, αφου δεν αναφερεται κατι τετοιο στα κρεντιτς.

Κι εγω πετυχα τους Μεν+Δεν στο Μακεδονια και επαθα πολιτισμικο σοκ, μου φανηκε φασαριοζικο, υπερβολικο, επιτηδευμενο, σαχλο, προβλέψιμο. Αλλωστε ακομα και στο Κωνσταντινο με "ενοχλουν" καπως καποιες κακογυρισμενες και κακοπαιγμενες σκηνες, ή σαχλά αστεία. Αλλα στους Μεν+Δεν με ενοχλησε πιο πολυ. Αυτο βεβαια δειχνει τη θετικη εξελιξη του ταλεντου των Ρωμα-Χατζησοφιά αλλα και την αλλαγη στην αισθητικη μας (αυτο που λεμε "η σειρα γερασε ασχημα")



Και να πω ενα παραξενο περιστατικο τυπου Ζωνη του Λυκοφωτος: το επεισοδιο που πετυχα στο Μακεδονια ηταν αυτο που εμφανιζεται ενας ηλικιωμενος "ατακτουλης" εισαγγελεας με τη νεωτερη συζυγο του, που στη συνεχεια της την πεφτει ο "Μουκος". μια γλυκια σχετικα αγνωστη ηθοποιος με ομορφα ματια. Μου ειχε κανει εντυπωση ηδη απο την πρωτη προβολη που το ειχα δει πριν απο χρονια, αλλα δεν ειχε τυχει να το ξαναδω, ουτε το επεισοδιο ουτε την ηθοποιο. Αυτη τη φορα ομως την αναγνωρισα: προκειται για την αληθινη συζυγο του "Μουκου" (Στελιου Μάινα) που εμφανιζεται σαν λαϊφ-σταϊλίστρια σε ενα απο τα τελευταια επεισοδια του Κωνσταντινου και Ελενης.

Το παραξενο ειναι οτι εκεινη τη μερα που πετυχα το πρωι εκεινο το επεισοδιο των Μεν και Δεν στο Μακεδονια, οπου εμφανιζεται η συζυγος του Μάινα, ετυχε ο Αντ1 το μεσημερι, να παιξει το επεισοδιο του Κωνσταντινου οπου εμφανιζεται παλι η συζυγος του Μαινα!! Λες και το ειχανε κανονισμενο!
 
Η αλήθεια είναι ότι σε πολλά σημεία, φαίνεται ότι η σειρά είναι απλά προϊόν της εποχής της, δεν έχει σημείο αναφοράς στο σήμερα, ίσως και επειδή αναφέρεται και σε γεγονότα και πρόσωπα της τότε εποχής. Βέβαια, κάτι αντίστοιχο είχαμε δει και στον "Κάκαλο" και την παρέα του αλλά ακόμα και τώρα, νομίζω ότι δεν φαίνεται και τόσο ότι είναι προϊόν μιας άλλης εποχής, αν εξαιρέσουμε τις όποιες αναφορές σε γεγονότα του τότε, νομίζω ότι ο Κάκαλος βλέπεται ακόμα και τώρα.

Βέβαια, νομίζω ότι σε πολλά, μπορεί οι δημιουργοί να άλλαξαν ρότα και στυλ γραφής (το "Καφέ της Χαράς", έδειξε περίτρανα ότι δεν ξέρουν να γράφουν μόνο φάρσες, μπορούν να γράψουν και κάτι διαφορετικό) όμως, νομίζω ότι άνοιξαν το δρόμο σε μεταγενέστερες δουλειές που έκαναν επιτυχία. Για παράδειγμα, αυτή η υστερία που είδαμε από τον δικηγόρο Δάγκα, υπήρξε μεν και στον Κατακουζηνό μετέπειτα όμως, αυτούσιο το φορμάτ της υστερίας, μεταφέρθηκε στο συγγραφικό δίδυμο Ρήγα/Αποστόλου με τους "Δύο ξένους".

Και νομίζω ότι ένας λόγος που θεωρείται πασέ ως δουλειά "Οι Μεν και Οι Δεν", είναι ότι πλέον, έχει ξεπεραστεί αυτό το είδος χιούμορ με τις φωνές και τις υστεριες, ήταν της μόδας κάποτε, πλέον δυστυχώς δεν είναι. Γι' αυτό και το "Κωνσταντίνου & Ελένης" κρατιέται καλύτερα και δεν φαίνεται παλιό, νομίζω ότι είναι πιο κοντά στην αισθητική και τα δεδομένα του τώρα, δεν βασίζεται τόσο στις υστεριες, όσο στην ατάκα και νομίζω ότι μετέπειτα όλες οι σειρές οι κωμικές, βασίζονται κυρίως στην ατάκα.

Μιας και αναφέραμε για παρωδίες, ένα concept με το οποίο βλέπω ότι καταπιάνονται οι Ρώμα/Χατζησοφιά, είναι οι παρωδίες θεατρικών παραστάσεων. Στους "Μεν και τους Δεν", στο "Κωνσταντίνου και Ελένης" καθώς επίσης και στο "Καφέ της Χαράς", υπάρχει ένα επεισόδιο όπου, οι πρωταγωνιστές της σειράς, ετοιμάζουν μια θεατρική παράσταση, συνήθως ενός πασίγνωστου θεατρικού και φυσικά, όλα κυλάνε τραγελαφικά.

Γενικά, υπάρχουν διάφορα κονσεπτ τα οποία ανακυκλώνονται στις δουλειές του διδύμου, χωρίς αυτό να είναι απαραίτητα κακό.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Μια ερώτηση προς όλους τους φανατικούς της σειράς και θέλω να με διαφωτίσετε λίγο. Πριν από λίγο καιρό, είχα πέσει σε ένα επεισόδιο όπου λόγω μεσημεριανής κατάκλισης και ραστωνης, έχασα λίγο τη ροή αλλά, κατάλαβα ότι το ζεύγος Δαγκα, είχε ως σκοπό να τρομοκρατήσει το ζεύγος Σταμάτη, δεν θυμάμαι το πώς και το γιατί και μεταξύ άλλων, τους έκαναν κάτι φάρσες ασύλληπτες και θυμάμαι μια σκηνή η οποία με στιγμάτισε και πραγματικά θα ήθελα να μάθω αν είχε ξεσηκώσει αντιδράσεις τότε γιατί ήταν μια προχω και σκληρή σκηνή.

Σε εκείνη τη φάση λοιπόν, ο Δαγκας είναι ντυμένος σαν φάντασμα, έχει βαφτεί μέσα στα λευκά και φαίνεται σαν να μην έχει μάτια και γενικά, το όλο μακιγιάζ, μαζί με τον σκοτεινό φωτισμό της σκηνής, έκαναν ένα συνδυασμό πολύ σκιαχτικό και τρομακτικό. Μετά βέβαια επειδή ήταν φάρσα συνεργατική με τη Βάνα, γελούσαν μεταξύ τους και εκείνος απλά βγάζει κάποια πρόσθετα που είχε βάλει στα μάτια του για να φαίνονται ματωμένα. Ήταν πολύ ρεαλιστικό το μακιγιάζ, είχε γίνει για λόγους χαβαλε αλλά επειδή είναι μια σκηνή ιδιαίτερα τρομακτική, ήθελα να τη μοιραστώ μαζί σας, για να μου πείτε σε ποιο επεισόδιο ήταν, για να την ξαναδώ, αρκετά σουρεαλ σκηνικό πάντως που δεν περίμενα ότι θα έβλεπα.

Αλλά επεισόδια fever dream και αρκετά παράξενα ήταν το επεισόδιο με τον Πουλικάκο όπου ήταν στη φυλακή μαζί του ο Τιμος και ο Διονύσης καθώς επίσης και ένα επεισόδιο όπου πηγαίνουν στον οδοντίατρο η σε κάποιον γιατρό και εκεί είναι και ο σκηνοθέτης της σειράς Κωστας Κιμούλης, ο οποίος νομίζω ήταν στον τελευταίο κύκλο της σειράς, αρκετά παράξενο επεισόδιο και εκείνο και μάλιστα, μου φάνηκε αρκετά διαφορετικό από όλα τα υπόλοιπα σεναριακά, στη σκηνοθεσία κτλ. Επίσης, αρκετά διαφορετική μου φάνηκε και η εικόνα και ο ήχος, συγκριτικά με όλα τα προηγούμενα επεισόδια, πιο προϊόν της εποχής, η ποιότητα της εικόνας, διαφορετική αρκετά, πιο κοντά στα δεδομένα της εποχής, κάτι παράξενο είχε εκείνο το επεισόδιο αλλά δεν μπορώ να προσδιορίσω τι απ' όλα, είχε αρκετά παράξενο μουντ.
 
Κοιταξε στο retrodb οπου υπαρχει και λιστα επεισοδιων και γκεστ


Αυτο που λες με το φαντασμα του τυφλου το θυμαμαι, ειναι το 2x01 (41). "Οι μεν και οι δεν: Γκοστμπάστερς" (παίζει η Λιλή Κοκκώδη)

Τα αλλα πρεπει να ειναι αυτα:
2x03 (43). "Οι μεν και οι δεν: Εις το όνομα του ανδρός" (παίζουν: Δημήτρης Πουλικάκος, Γιώργος Πάρμης)

3x19 (98). "Οι μεν και οι δεν: Στον οδοντογιατρό" (παίζουν: Βασίλης Ευταξόπουλος, Σπύρος Μεταλληνός, Κώστας Κιμούλης, Έφη Βλαχοδημητροπούλου)
 
Πίσω
Μπλουζα