Παλιές κινηματογραφικές μηχανές

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
410
Αντιδράσεις
271
Pathe ξανά (ή μέχρι που τους λυπήθηκα…)

P3750539.JPG

Ήταν το φορμά των 9.5 χιλιοστών που άνοιξε το νήμα, και σήμερα έχουμε ακόμη έναν εκπρόσωπο του από την αρχή της δεκαετίας του 50.

Τα 9.5 χιλιοστά παρουσιάστηκαν το 1922 και υπήρξαν το πρώτο εμπορικά επιτυχημένο ερασιτεχνικό φορμά λίγο πριν τα 16 χιλιοστά της Kodak, όμως πολύ σύντομα μετά την εμφάνισή τους, η γαλλική αυτή επιτυχία έμελλε να περιοριστεί στην Ευρώπη.

P3750525.JPG

Στην Αμερική σχεδόν δεν πρόλαβαν να αποβιβαστούν αν και το εκεί παράρτημα λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή το 1931 ήταν αυτό που παρουσίασε την πρώτη προσπάθεια αναπαραγωγής συγχρονισμένου ήχου.

Όμως, οι μεγάλες αρχικές προσδοκίες και σοβαρές επενδύσεις σε δίκτυα διανομής τίτλων και συσκευών, δεν μπόρεσαν να σταθούν απέναντι στα 16 και αργότερα 8 χιλιοστά της Kodak, αλλά και στον κακό τον καιρό του οικονομικού κραχ. Μετά ήρθε και ο πόλεμος, οδηγώντας πρακτικά στην απόσυρση του συγκεκριμένου φορμά από εκείνη «τη πλευρά του Ατλαντικού».

Nov31.jpg
Μετά τους Γάλλους, οι Άγγλοι ήταν οι φανατικότεροι υποστηρικτές των 9.5mm μέχρι τέλους...

Της κασέτας...

Στας Ευρώπας η τύχη του εγχειρήματος υπήρξε σαφώς καλύτερη και μετά τον πόλεμο υπήρξε συνέχεια, που σχεδόν πάντα όμως προσανατολίζονταν στην ερασιτεχνική αγορά, με απλές μηχανές λήψης και προβολής, όταν την ίδια εποχή το αντίπαλο δέος των 16 χιλιοστών άρχισε να βρίσκει και επαγγελματικές εφαρμογές.

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των 9.5 χιλιοστών από την γέννηση του συστήματος, υπήρξε η ευκολία φόρτωσης του φιλμ στην μηχανή λήψης σε κασέτες. Ο επίδοξος χρήστης τις αγόραζε φορτωμένες και με μια κίνηση ήταν έτοιμος να αποθανατίσει την στιγμή. Κατόπιν ταχυδρομούσε την εκφωτισμένη κασέτα και το εμφανισμένο φιλμ... εμφανιζόταν σύντομα στην πόρτα του.

Έλα όμως που εκεί στην Pathe κατάφεραν να μετατρέψουν το πλεονέκτημά σε μειονέκτημα. Πώς? Αλλάζοντας κάθε λίγο και λιγάκι τον τύπο της κασέτας που δεν είχε συνήθως καμιά συμβατότητα με τις προηγούμενες.

P3750524.JPG

Οι "Baby" την δεκαετία του 1920 υπήρξαν οι πρώτες κασέτες του συστήματος (βλ. πρώτο ποστ) και προορίζονταν για τις αντίστοιχες χειροκίνητες κινηματογραφικές, όμως το 1927 οι κασέτες "P" έκαναν την εμφάνισή τους συνοδεύοντας την πρώτη κουρδιστή κινηματογραφική της εταιρίας. Ήταν κάτι σαν τις "Baby" αλλά ...όχι και ακριβώς το ίδιο.

Δέκα χρόνια μετά ήρθε και η κασέτα "H", που έμοιαζε με την "P", η οποία με την σειρά της έμοιαζε με την "Baby" αλλά δεν ήταν και ακριβώς το ίδιο...

Καθώς η μεταπολεμική αισιοδοξία πλανιόταν στους αιθέρες, προς το τέλος της δεκαετίας του 1940 οι Γάλλοι επανήλθαν με νέες σχεδιάσεις. Το όνομα της νέας οικογένειας, "Webo". Έ, να μην βγάλουν και νέα κασέτα για τη νέα εποχή?

95filmingWeboMagazine.jpg

Οι κασέτες αυτή τη φορά είχαν χωρητικότητα 15m, με τον μηχανισμό προώθησης του φιλμ πολύ έξυπνα ενσωματωμένο εντός τους, πράγμα που έκανε την φόρτωσή τους στην μηχανή λήψης ακόμη ευκολότερη. Plug and play δλδ με όλη τη σημασία.

P3750531.JPG
...
 

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
410
Αντιδράσεις
271
...
P3750533.JPG

Θα πρέπει όμως να αναφερθεί πως αν και εξαίρεση στον κανόνα, ήδη από την δεκαετία του 30 υπήρχαν διαθέσιμες και κάποιες κινηματογραφικές που δέχονταν καρούλια 15 ή 30 μέτρων φιλμ όπως για παράδειγμα η Bolex H9. Καθώς, επίσης πως υπήρξαν και εταιρίες όπως η Gevaert που κάποια στιγμή κυκλοφόρησαν δικές τους κατασκευές φόρτωσης φιλμ προφανώς για λόγους πνευματικών δικαιωμάτων.

Με αυτά και τα άλλα, στο μέσο της δεκαετίας του 50, οι φαεινές ιδέες των κατασκευαστών με την πάροδο των χρόνων οδήγησαν τον κάθε ταλαίπωρο έμπορο του συστήματος, να βρίσκεται αναγκασμένος να διαθέτει ένα πολύ μεγάλο στοκ λόγω ασυμβατότητας.

Επίσης πολλές υλοποιήσεις …hardware όπως και κυκλοφορίες τίτλων υπήρξαν προβληματικές σε λειτουργικότητα και ποιότητα εκτύπωσης, καθώς από την άλλη ο κόσμος προχωρούσε μπροστά, και με την βελτίωση των φιλμ πολλοί ερασιτέχνες απολαμβάνοντας μεγαλύτερη οικονομία ή και ταυτόχρονα σοβαρές και εξελιγμένες προτάσεις σε εξοπλισμό λήψης και προβολής μετακόμισαν στα 8 χιλιοστά φροντίζοντας έτσι με μία κίνηση για την τσέπη τους αλλά και την ψυχική τους υγεία.

P3750543.JPG

Η τελική κατάρρευση του κάποτε φιλόδοξου εγχειρήματος ήρθε στο μέσο της δεκαετίας του 60 με την έλευση και του Super8, ενώ λίγα χρόνια αργότερα μια ομάδα φίλων προσπάθησε να αναβιώσει το ήδη πεθαμένο φορμά χωρίς επιτυχία.

Διαβάζοντας αναλυτικότερα το ιστορικό ενός προδιαγεγραμμένου θανάτου, μπορώ να πω πως σε κάποιο σημείο μέχρι που τους λυπήθηκα τους Γάλλους, πράγμα παράξενο για εμένα προσωπικά…

Με τον καιρό το σύστημα πέρασε σχεδόν στη χώρα του καλτ, και σήμερα πάνω από 50 χρόνια αργότερα, υπάρχουν σε όλο τον κόσμο ομάδες και κλάμπ που με τον ένα ή άλλο τρόπο καταφέρνουν να διατηρούν το ζόμπι όρθιο.

P3750537.jpg

Η κάμερα που βλέπετε έρχεται από την αρχή της δεκαετίας του 1950. Τίποτα το ιδιαίτερο, ρίχνεις μέσα την κασέτα και πατάς το κουμπί. Στην αρχή αναρωτιόμουν αν είναι δυνατόν στα πλαίσια της απλοποίησης να μην υπάρχει ούτε μετρητής φιλμ αλλά τελικά αυτός «προβάλλεται» εντός του σκοπεύτρου.

P3750529.JPG

Το σύστημα Webo είχε μοντούρα δικής τους έμπνευσης που αργότερα μετατράπηκε σε στανταρ C, και η κάλυψη του φακού είναι περίπου όσο ενός αντίστοιχου των 16 χιλιοστών, πράγμα που φαίνεται και παρακάτω σε δοκιμή στα m43.

P3740029.jpg

P3740902.JPG

Συγνώμη κύριοι Γάλλοι μου αλλά παραδεχτείτε το, αποτύχατε!
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
1.621
Αντιδράσεις
1.296
DSCI0897.JPGDSCI0899.JPG
πολύ ωραία φίλτατε αετέ 1 για όσους δεν ξέρουν γερμανικά η τελευταία φώτο δείχνει βουβή μηχανή προβολής με μαγνητόφωνο και τη συσκευή συγχρονισμού! όλες αυτές οι "γκουμούτσες" για να ακούσεις ομιλούσα ταινία! ενώ σήμερα το κάνει απλούστατα ένα κινητό. εδώ βλέπουμε ένα πακέτο με χαρτιά επαφής (κάρα-ρετρό μιας και φυσικά από τα λίγα που βγαίνουν τώρα κανένα δεν είναι επαφής) με την ετικέτα του η οποία είχε σκιστεί και γράφει "χαρτί επαφής, κανονική σκληρότητα, λευκό, λεπτόκοκκο, καρτονέ (διπλού πάχους)". βλέπουμε και λεκέδες από χημικά μιας και ο Θεός ξέρει από που πέρασε το πακέτο αυτό μέχρι να έρθει στα χέρια μου. και βλέπουμε τις σημειώσεις του προηγούμενου ιδιοκτήτη "diaphragm vol open 60 sec belichts" γερμανικά πάντως δεν είναι αυτά μάλλον ολλανδικά είναι και σημαίνει "τέρμα ανοιχτό διάφραγμα 60 δεύτερα εκφώτιση". να πω λίγο πως δούλευε η εκτύπωση εξ επαφής, έβαζες το αρνητικό με το γαλάκτωμα πάντα προς τα κάτω πάνω σε ένα φύλλο χαρτί και το πατίκωνες με ένα γυαλί, στον σκοτεινό θάλαμο εννοείται. άναβες το φως του δωματίου πχ για δέκα δευτερόλεπτα και μετά εμφάνιζες το χαρτί κανονικά. έτσι είχες μια θετική εικόνα με ακριβώς το ίδιο μέγεθος με το αρνητικό σου. γίνεται φυσικά με 135 αρνητικό αλλά καλύτερα με πιο μεγάλα. (πχ μεσαίο φορμά). το πλεονέκτημα ότι δεν θες μεγεθυντήρα. είχα διαβάσει για ένα παλιό φωτογράφο που εκτύπωνε έτσι τις φώτο του με μόνο το φως του δωματίου του. υπάρχουν και κανονικές κοντακτιέρες πολύ βολικές ειδικά για φιλμ 135 που εκτυπώνεις ένα ολόκληρο 36 άρι σε ένα χαρτί πχ 20Χ25 αλλά είναι πολύ ακριβές 120 €. ούτε κουβέντα βέβαια για χαρτί επαφής τώρα παίρνεις το MGIV thw Ilford και είσαι και ευχαριστημένος.
 

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.016
Αντιδράσεις
2.745
...... εδώ βλέπουμε ένα πακέτο με χαρτιά επαφής (κάρα-ρετρό μιας και φυσικά από τα λίγα που βγαίνουν τώρα κανένα δεν είναι επαφής) με την ετικέτα του η οποία είχε σκιστεί και γράφει "χαρτί επαφής, κανονική σκληρότητα, λευκό, λεπτόκοκκο, καρτονέ (διπλού πάχους)".........
Χαρτί της ORWO!!!! Η εταιρεία έκανε διάφορα προιόντα για φωτογραφία και οικιακό κινηματογράφο. Πολλές από τις μπομπίνες των κινηματογραφικών μηχανών από Αν. Γερμανία που έχω στη συλλογή μου είναι της ORWO. Μπράβο σου που τα βρίσκεις ακόμα αγαπητέ Uskoke!

Συνέχεια με ένα ακόμα μοντέλλο από την γκάμα μηχανών λήψεως της NIZO για φιλμ Ν-8, το Nizo Exposomat-8 Mod-1, παραγωγής από το 1955. Είναι πολύ απλούστερο στη χρήση του από το προηγούμενο, μια και έχει ένα φακό σταθερής εστίασης (Rodenstock Ronar f:1,9/12,5mm) και, κυρίως, έχει κασσέττα για το φιλμ των 16mm για την άνετη εκφώτιση των 2 πλευρών (=Ν-8).

Και στην περίπτωση αυτή φαίνεται το αλαλούμ με τις κασσέττες που ανέφερε παραπάνω ο @chris73 για την περίπτωση της Pathe, μια και η μηχανή έβγαινε σε 3 εκδόσεις:
- την R (κασσέττα Rapider), όπως η συγκεκριμένη
- την M (κασσέττα Kodak) και
- την Τ για ταινία σε ρολό (χωρίς κασσέττα)

Η μηχανή είναι κουρδιστή και διαθέτει φωτόμετρο σεληνίου με ένδειξη στο σκόπευτρο, διάφραγμα 1,9-16, ταχύτητες 1, 16 και 24 καρέ/δευτερόλεπτο καθώς επίσης οπή για τρίποδο, κόστιζε δε το 1958 στη Δυτ. Γερμανία 466 Μάρκα.
Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική, ωστόσο δεν είμαι σίγουρος ότι οι ενδείξεις του φωτομέτρου είναι σωστές.
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg6a.jpg7.jpg8.jpg9.jpg9a.jpg10.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg
 

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.016
Αντιδράσεις
2.745
Η Dralowid III/8 είναι μία αρκετά ιδιόμορφη μηχανή προβολής για φίλμ Ν-8. Κατασκευάσθηκε από το 1950 έως τα μέσα της δεκαετίας από την εταιρεία Dralowid Steatit Magnesia, στο Porz της Κολωνίας.

Τη χαρακτηρίζω ιδιόμορφη, διότι είναι στην ουσία μία ξύλινη βαλίτσα, η οποία έχοντας εξωτερικά τα διάφορα κουμπιά χειρισμού (έναρξη λειτουργίας, φωτισμός, εστίαση φακού, κίνηση φίλμ μπρος, πίσω κλπ.) κάνει την προβολή εντελώς κλειστή, με μόνο ανοικτό το καπάκι που προστατεύει τον φακό. Ανοίγει κανείς την "πόρτα" της δεξιάς πλευράς (αυτής προς την κατεύθυνση προβολής), φορτώνει στο εσωτερικό της το φίλμ (δέχεται έως 60 μέτρα μπομπίνα), κλείνει πάλι την πλαινή πόρτα και αρχίζει με τη μηχανή από παντού κλειστή την προβολή! Λειτουργεί δηλαδή σαν κλειστή καμπίνα.

Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά, ιδίως η ουσιαστική μείωση του θορύβου της προβολής αλλά και της διάχυσης του φωτός (μόνον επάνω από τη λάμπα υπάρχει μία μικρή σχάρα για εξαερισμό). Δεν βλέπει ούτε ακούει κανείς τις μπομπίνες να γυρίζουν. Η πλευρική πόρτα από την άλλη πλευρά χρησιμεύει για πρόσβαση στα μηχανικά μέρη και συντήρηση (αλλαγή λάμπας κλπ.). Η εταιρεία πήρε 6 πατέντες για τη μηχανή αυτή.

Η λάμπα της είναι των 15 Volt, 60 Watt και ο φακός της είναι ο Dralotar III, 1:1,4 f:22mm. Ενώ το περίβλημα της "βαλίτσας " είναι ξύλινο τα μηχανικά μέρη είναι ενσωματωμένα σε βακελίτη και μέταλλο. Η μηχανή διετίθετο σε 5 χρώματα: Πράσινο, μπλε, κόκκινο, μαύρο και καφέ (η δική μου). Το βασικό σκεπτικό της εταιρείας ήταν η κατασκευή μιας απλής και φτηνής μηχανής, κόστιζε μόλις 200 Μάρκα Δυτ. Γερμανίας.

Και λίγα λόγια για την εταιρεία: Ιδρύθηκε το 1904 στο Teltow του Βερολίνου σαν εργοστάσιο πορσελάνης, όχι όμως για οικιακά ήδη, αλλά για εξαρτήματα ηλεκτρισμού (μονωτικά από πορσελάνη κλπ.). Το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις Drahtloser Widerstand (=Dralowid) που σημαίνει ασύρματη αντίσταση. Είχε πατεντάρει την ηλεκτρική αντίσταση από πορσελάνη με άνθρακα μέσα. Κατασκεύαζε και άλλα προιόντα για την ηλεκτρική βιομηχανία και αργότερα συνενώθηκε με την εταιρεία Steatit Magnesia AG που κατασκεύαζε εξαρτήματα για λάμπες καρβιδίου, όπου τα υποπροιόντα αλέθονταν και χρησιμοποιούνταν στις πορσελάνες. Το 1937 κατασκεύασε μία μηχανή οικιακής προβολής για 8 χιλιοστά, πολύ φθηνή (κάτω από 100 Μάρκα) με πολλές καινοτομίες, μια και αποτελείτο από 3 μέρη και ήταν εύκολη στη μεταφορά: Τη βάση την αποτελούσε ο μετασχηματιστής, επάνω του έμπαινε το σώμα του προβολέα (που είχε και τη μία μπομπίνα φίλμ) με 3 υποδοχές σαν μπρίζα και τέλος στερεωνόταν ένα σύρμα που έπαιρνε την άλλη μπομπίνα. κατασκευάσθηκαν πάνω από 10.000 τεμάχια και μετά σταμάτησε η παραγωγή λόγω του πολέμου. Μετά τον πόλεμο το εργοστάσιο κρατικοποιήθηκε από την Αν. Γερμανία, ενώ η Steatit Magnesia εγκαταστάθηκε στην Κολωνία και παρήγαγε το μοντέλο Dralowid III/8. Επίσης το 1953 κατασκεύασε μία μηχανή λήψεως, τη Dralowid-Reporter, η οποία κουρδίζονταν με σχοινάκι που το τραβούσε κανείς (το κούρδισμα γινόταν έτσι γρηγορότερα). Όμως, πολύ προτού εμφανισθεί το φίλμ S-8 η εταιρεία σταμάτησε την παραγωγή στον τομέα του οικιακού κινηματογράφου και το όνομα Dralowid εξαφανίσθηκε από τον χώρο. Συνέχισε να παράγει προιόντα για ηλεκτρικό εξοπλισμό, ενσωματώθηκε το 1971 με την AEG και από το 1985 συνεχίζει τις δραστηριότητές της ως Hoechst Ceram Tec AG.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg8a.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg
 
Μπλουζα