Παλιές φωτογραφίες της Ελλάδας.

Πράγματι. Το αστείο είναι ότι μικρός την είχα μάθει "Βαλλιάνειο Βιβλιοθήκη", όχι "Εθνική" κι έτσι μου έρχεται να την αποκαλώ. Καλά, τώρα έχει και νόημα αυτό, αφού η βασική Εθνική Βιβλιοθήκη έχει φύγει από εκεί. Πάντως προτιμώ τα κτήρια της Βιβλιοθήκης και της Ακαδημίας (έργα του Θεόφιλου Χάνσεν) από το Πανεπιστήμιο (έργο του αδελφού του, Χριστιανού). Μου φαίνονται πιο ελαφρά και χαριτωμένα. Το Παν/μιο ποτέ δεν μου άρεσε ιδιαίτερα. Άλλωστε στον Θεόφιλο οφείλονται κι άλλα γνωστά κτήρια που ακόμη στολίζουν την Αθήνα - Ζάππειο, Αστεροσκοπείο. Ο Χριστιανός απ' όσο θυμάμαι μόνο το μέγαρο Καντακουζηνού ξεκίνησε, που όπως είναι τώρα δεν μπορώ να πω ότι έχει τίποτε το ωραίο, αλλά δεν ξέρω πώς θα ήταν αν χτιζόταν σύμφωνα με τα σχέδιά του.

Τα έργα του Θεόφιλου θα τα χαρακτήριζα ελαφρά με την έννοια της λιτότητας ίσως. Τουλάχιστον το κτήριο της Ακαδημίας που το γνωρίζω καλά μέσα έξω μόνο ως λιτό δείγμα νεοκλασικισμού θα το χαρακτήριζα. Νομίζω ότι επηρεαζόταν από την ιστορία του τόπου κυρίως και δευτερευόντως από το τοπίο, ίσως να κάνω και λάθος αλλά το παρατηρώ και στα κτήρια της Βιέννης. Ο Χριστιανός πάλι μου φαίνεται λίγο πιο φλύαρος. Το μέγαρο Καντακουζηνού ίσως είναι το πιο λιτό από όσα μας άφησε στην Αθήνα, σε αντίθεση με το Οφθαλμιατρείο ας πούμε ή την Αγγλικανική εκκλησία. Αλλά και πάλι είναι η δική μου οπτική και δεν είμαι αρχιτέκτων. Θα ήταν ωραίο πάντως να βλέπαμε το μέγαρο Καντακουζηνού σε ρετρό φωτογραφία.
 
Οικία γιατρού Τσοποτού. Σχεδιάστηκε έχοντας ως έμπνευση το λεγόμενο "Φανάρι" του Διογένη στην Πλάκα. Βρισκόταν στην πολύπαθη σήμερα γωνία Πειραιώς και Μενάνδρου.

ED29zMNXoAEoQTG.jpg

ktiria-11.jpg
 
Οικία γιατρού Τσοποτού. Σχεδιάστηκε έχοντας ως έμπνευση το λεγόμενο "Φανάρι" του Διογένη στην Πλάκα. Βρισκόταν στην πολύπαθη σήμερα γωνία Πειραιώς και Μενάνδρου.

Προβολή συνημμένου 214084

Κάτι τέτοια "πριν και μετά " βλέπω και στεναχωριέμαι
 
Έγκλημα. Όπως έχω αναφέρει και σε άλλο θρεντ την περιοχή την γνώριζα πολύ καλά λόγω δουλειάς. Και λέω τη γνώριζα γιατί προχθές έμαθα ότι μέχρι και το περίπτερο έχουν ξηλώσει πλέον γιατί κανένας δεν ενδιαφερόταν να ανοίξει εκεί την επιχείρησή του. Η περιοχή δεν ηταν αριστοκρατία μετά τον π9λεμο αλλά όχι αυτό το χάλι.
 
Αυτό σκέφτικα αρχικά, αλλά η λέξη "Λιμενικό" είναι πολύ μεγάλη. Εκτός αν το γράφανε με σύντμηση, Λ. ΣΩΜΑ ή ΛΙΜ. ΣΩΜΑ. Σκέφτομαι το πρώτο, διότι τότε το μέσο της επιγραφής είναι μεταξύ Σ και Ω, που είναι στη μέση του κούτελου του ναυτιώτη. Επίσης δεν ξέρω αν οι ναύτες του Λιμενικού σώματος φοράνε/φορούσαν ίδιες στολές με του Π.Ν.

(Ουπς. Αναφέρομαι βεβαίως στην απάντηση του Eagle 1 πιο πάνω. Πολύ πιο πάνω.)
 
Υπέροχη φωτογραφία στο προηγούμενο ποστ. Από ποιό σημείο να είναι άραγε η λήψη; Χμ λείπουν τα τζιμάνια του "που γυρίστηκαν". Έχω την εντύπωση ότι η λήψη έγινε από την Ακαδημίας και Ομήρου αφού μπροστά μας λείπουν κτίρια που είναι χαρακτηριστικά ενώ και η Ομήρου είναι στενός δρόμος. Στο βαθος μπροστά μας βλέπουμε τον μοναδικό τρούλο του Αγιου Διονυσίου του Αρεοπαγίτη στην Σκουφά.
 
Εγώ θα την έβαζα πλησιέστερα στο Σύνταγμα. Βλέπουμε ότι ο δρόμος μπροστά σχηματίζει αμβλεία γωνία. Ας πούμε θα μπορούσε να είναι Ακαδημίας και Κανάρη, αλλά δεν είναι γιατί το νεοκλασικό κτήριο (που παλιά ήταν η Ταινοθήκη, τώρα δεν ξέρω τι είναι) υπάρχει ακόμη και δεν είναι αυτό της φωτό.

Για να δω Παν/μίου και Κριεζώτου....

Μπίνγκο!
1594399187458.png

Η φωτό είναι μάλλον παρμένη από την άκρη της ταράτσας του ξενοδοχείου η Μεγάλη Βρεταννία (που κακώς το λέμε Ξενοδοχείο της Μ. Β.) διότι είναι απο ψηλότερο σημείο άρα δεν μπορεί να είναι από την ταράτσα του θεάτρου Βρετάννια. Πώς και τη γλύτωσε αυτό το όμορφο κτήριο και σε τόσο κεντρικό σημείο μάλιστα?
 
Τελευταία επεξεργασία:
Μπράβο ελέφαντα. Πω πω τι άρχισε να κυκλοφορεί τη δεκαετία του 70... αυτή τη μόδα με τα σαμπό και το τσαντάκι στον λαιμό να ναι κρεμασμένο τη θυμάμαι πολύ καλά. Έχω και γω μια φωτογραφία με το τσαντάκι σαν κολιέ. Με εξαίρεση το Πολυτεχνείο οι άλλες πρεπει να είναι τραβηγμένες γύρω από το Σύνταγμα καθότι βλέπω πολύ ταμπελα από αεροπορικές εταιρίες.

Με μπερδεύει λίγο η διαφημιση του θεατρου Μίνωα που βρισκόταν στην Πατησίων λίγο πριν την Κοδριγκτώνος και μετά τον ΟΤΕ. Οπότε τι δουλειά είχε να διαφημιστεί στο Σύνταγμα; Μήπως ήταν κάπου κάπου κοντά στο Μουσείο εξού και οι τολμηροί τουρίστες;
Πάντως και το πρόγραμμα της παράστασης ακολουθούσε την τάση της εποχής.

THP.AM.100.16b.jpeg
 
Τελευταία επεξεργασία:
Θα μπορούσα να είμαι κι εγώ σε μια από τις φωτογραφίες στο Πολυτεχνείο μια που ήμουν εκεί 1975-80
 
Επειδή όπως έλεγε και μια ρετρό εκπομπή της κρατικής τηλεόρασης:
Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα

DP34.17.06.JPG

Λαμία τη δεκαετία του 60.


Και μια φωτό αφιερωμένη στην Bajar που νομίζω ότι είναι Αγρινιώτισσα άρα κοντοπατριώτισσα

13935172_10154477572684917_6554323469189695093_n.jpg
Αγρίνιο τώρα έχει αλλάξει ονομασία ο δρόμος και έχει γίνει πεζόδρομος. Πάντως οι περισσότερες επαρχιακές πόλεις ακροβατούσαν μεταξύ αγροτικού και αστικού κέντρου ακόμα και τη δεκαετία του 60. Παρόλα αυτά τίποτα δεν εμπόδισε τους Αγρινιώτες να εχουν τη δικιά τους Μεγάλη Βρετανία.
 
Που δεν ήτανε και τόσο μεγάλη
 
Και μια φωτό αφιερωμένη στην Bajar που νομίζω ότι είναι Αγρινιώτισσα άρα κοντοπατριώτισσα

Προβολή συνημμένου 214166
Αγρίνιο τώρα έχει αλλάξει ονομασία ο δρόμος και έχει γίνει πεζόδρομος. Πάντως οι περισσότερες επαρχιακές πόλεις ακροβατούσαν μεταξύ αγροτικού και αστικού κέντρου ακόμα και τη δεκαετία του 60. Παρόλα αυτά τίποτα δεν εμπόδισε τους Αγρινιώτες να εχουν τη δικιά τους Μεγάλη Βρετανία.

Χίλια ευχαριστώ! Δεν ξέρω τι να πω, απλώς κάθομαι εδώ και κάμποση ώρα χαζεύοντάς την κι έχω πλαντάξει στο κλάμα. Η αλήθεια είναι ότι το Αγρίνιο παρ' όλο που έχει φτάσει αισίως τους 100.000 κατοίκους (κινούμενος πληθυσμός) και τα κτήριά του έχουν αλλάξει αισθητά -ας μη μιλήσω για τα αρχιτεκτονικά και πολεοδομικά εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί κατά καιρούς- στο μυαλό των ντόπιων μοιάζει ακόμη με μεγάλο χωριό, ακόμη δε περισσότερο όσων έχουν ξενιτευτεί, καλή ώρα. Η φωτογραφία είναι μάλλον τραβηγμένη κατά τα τέλη του '50 κι εννοείται ότι το ξενοδοχείο όπως και όλα τα κτήρια που φαίνονται στη φωτό δεν υπάρχουν πια. :( Ο δρόμος όντως έχει αλλάξει όνομα και έχει πεζοδρομηθεί αλλά για καλή μας τύχη στο συγκεκριμένο δρόμο λίγο πιο πίσω σώζεται ακόμη το πρώτο κτήριο της Εθνικής Τράπεζας, χτισμένο το 1951 σε σχέδια του Δ. Φωτιάδη. Στο βάθος φαίνεται και η γωνία της Μ. Βρετανίας (αργότερα "Ξενοδοχείον Κύπρος")

Η παρακάτω φωτό είναι γύρω στο 1953

ετε αγρινίου 1953.jpg

Και πάλι ευχαριστώ laura_ingalls! Εύχομαι η Λαμία να είχε καλύτερη τύχη με την αρχιτεκτονική της ιστορία.
 
Μπα δε θα το λεγα. Κοίταζα τις φωτογραφίες της παλιάς Λαμίας με τη μαμά μου σήμερα που έχει γεννηθεί εκεί αλλά εφυγε το 70 και άκουγα συνέχεια ένα "πάει αυτό γκρεμίστηκε". Τίποτα δεν εχει μείνει όρθιο σ όλη τη χώρα. Και ξέρετε τι συνειδητοποίησα σήμερα; Ότι εχει απομείνει συν ένα μασκάρεμα με φωτάκια κλπ ομορφαίνουν τα στενάκια και δίνουν ζωή με μπαράκια, ουζερί και καφέ. Και πως συντηρούνται όλα αυτά; Με φοιτητές. Όποιες πόλεις έχουν φοιτητόκοσμο συντηρούν και τη μικρή "Μονμάρτη" τους. Έτσι και η Λαμία. Έχει κρατήσει τα στενά της, αυτά δεν αλλάζουν έτσι και αλλιώς, λίγα κτήρια και πολύ μασκάρεμα που σε συνδυασμό με τη νεολαία φοιτητές και μη δειχνει ένα ρομαντικό και ζωντανό προφίλ, κατά τόπους βέβαια.

Καταλαβαίνω ότι σε συγκίνησα, κατάλαβα οτι είσαι από το Αγρίνιο από τον τρόπο που ανέφερες την πόλη που φανερώνει αγάπη και νοσταλγία και όχι τοπικισμό.

Κοντοπατριώτισσα δεν είμαι λόγω της μαμάς μου που είναι από Λαμία αλλά λόγω του μπαμπά που ήταν από Ναύπακτο.

Για να επανέλθω όμως στο θέμα μας, με εντυπωσίασε στην φωτογραφία που παρέθεσες το πολυγωνικό ερκερ που μοιαζει με πύργο! Τελικά τα κτήρια των τραπεζών διασώθηκαν και πολλά είναι ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικώς. Ευτυχώς που η Εθνική Τράπεζα έχει αφήσει σε πολλές πόλεις θαυμάσια κτηρια. Παραθέτω δύο φωτογραφίες από Λαμία πάλι το κτηριο της Εθνικής Τράπεζας τη δεκαετία του 50. Το κτήριο άλλαξε χρηση σήμερα και είναι της Περιφέρειας, ενώ έχει συντηρηθεί. Η δεύτερη φωτό το δείχνει σήμερα.images.jpeg


αρχείο λήψης.jpeg
 
Τελευταία επεξεργασία:
Έλληνες της δεκαετίας του '20

Είναι υπέροχες φωτογραφίες και αξίζουν πολύ περισσότερο λόγω του ότι είναι έγχρωμες, γεγονός που στην Ελλάδα του 1920 ήταν μάλλον σπάνιο να υπάρχει σχετικός φωτογράφος. Κάτι που παρατήρησα: Η πρώτη φωτογραφία καθώς και η τρίτη θα έλεγα ότι είναι περισσότερο καλλιτεχνικές καθώς στη συγκεκριμένη δεκαετία η φορεσιά είχε απλοποιηθεί ειδικά στα αστικά κέντρα. Και αυτό το παρατηρούμε στην τελευταία φωτό που ποζάρουν πάλι κρητικοπούλες αλλά με πολύ πιο καθημερινά ρούχα. Ενδέχεται ωστόσο για τις προαναφερθείσες φωτογραφίες να τραβήχθηκαν Κυριακή ή σε γιορτή, οπότε η χρήση της γιορτινής παραδοσιακής φορεσιάς ήταν στα must. Προσωπικά λάτρεψα τη φωτο με το κορίτσι με τα καλαμπόκια (δυτ. Μακεδονία υποθέτω). Η έκφρασή του είναι μοναδική!
 
Μια και έχουμε μπει σε τροχιά καλοκαιρινών διακοπών λέω να ρίξω δύο φωτό, που ναι μεν δεν είναι κτήρια ή τοπία της Ελλάδας αλλά ειναι εικόνες της Ελλάδας από τα 80ς αρχές 90ς. Τότε που δεν υπήρχαν κανόνες ασφαλείας και αρκούσε να τρουπώσεις τελευταία στιγμή στο φερρυ, μέχρι και στην μπουκαπόρτα κολλητά δέναμε τα μηχανάκια. Από τι έχουμε επιβιώσει αλήθεια, έχετε αναρωτηθεί;

Ελλάδα καλοκαίρι τέλος της δεκαετίας 80:
αρχείο λήψης (1).jpeg


Και ίσως αρχές του 90:
katastroma-deck.jpg

Τις φωτογραφίες τις πήρα από το σάιτ της μηχανής του χρόνου.
 
Πίσω
Μπλουζα