"Oνειρικά" αυτοκίνητα στην Ελλάδα του '80 (μέρος 1ο)
Κατά τη δεκαετία του ʼ80 ο μέσος αγοραστής αυτοκινήτου αναγκαστικά περιοριζόταν στις κατηγορίες έως τους 8 φορ. Ίππους, δηλαδή έως τα 1.200 κυβικά.
Όσοι διέθεταν περισσότερα χρήματα μπορούσαν να τα επενδύσουν σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα έως τα 1.600 κ.εκ., εφόσον οτιδήποτε με μεγαλύτερο κινητήρα ήταν πραγματικά για τους λίγους τυχερούς. Εκείνη την εποχή, το αυτοκίνητο που διέθετε ο καθένας προσδιόριζε ακριβώς την οικονομική του κατάσταση, στοιχείο που αλλοιώθηκε στις επόμενες δεκαετίες.
Στη κατηγορία των αυτοκινήτων που βρίσκονταν μακριά από τις δυνατότητες της μεγάλης πλειοψηφίας ήταν και τα σπορ μοντέλα ή οι σπορ εκδόσεις πιο ταπεινών μοντέλων.
Λόγω της περιορισμένου αγοραστικού κοινού, πολλά από αυτά δεν ήρθαν ποτέ στη χώρα μας στα 80s και όσα ήρθαν δεν υπερέβαιναν τα 1.600 κυβικά.
Οι Ιταλοί διέθεταν μια σειρά από τέτοια μοντέλα. Πρώτα απʼόλα την
Alfa Romeo Sprint (αρχικά Alfasud Sprint) που είχε παρουσιαστεί το 1976 και έμεινε στη παραγωγή μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ʼ80. Στην Ελλάδα ήρθε κυρίως με τους κινητήρες στα 1.350 & 1.500 κ.εκ. Η τιμή της δεν ήταν υπερβολικά υψηλή αλλά σίγουρα πάνω από τις δυνατότητες των περισσότερων. Η Fiat έδωσε το παρόν, μετά τα μέσα των 80s, με το
UNO Turbo i.e. 1.300 με μοτέρ 8 βαλβίδων και απόδοση 105 ίππους. Παρά τον χαμηλό κυβισμό του και ότι βρισκόταν στη κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης, η τιμή του ήταν μακριά από το να χαρακτηριστεί προσιτή. Το καλοκαίρι του 1988 π.χ. ένα UNO Turbo κόστιζε 3.750.000 δρχ. όταν μια απλή Alfa Romeo 33 1.2 έκανε 2.490.000 δρχ!
Η Lancia ήδη από τη δεκαετία του ʼ70 διέθετε στ χώρα μας τις
Beta Coupe 1300 & 1600 και τη Βeta HPE 1600. Η Beta Coupe ήταν διαθέσιμη ως το τέλος της παραγωγής της, το 1984, στο τέλος μόνο με το μοτέρ των 1.300 κυβικών των 84 ίππων. Ήδη εκείνη την εποχή η εδώ αντιπροσωπεία έφερνε και την σπορτιφ Delta 1.6 Turbo HF και αργότερα τη Delta HF Turbo RS. Kαι οι δύο ήταν αρκετά ακριβότερες από μια BMW 316, οπότε η παρουσία τους στην ελληνική αγορά ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη.
Fiat Uno Turbo i.e. (1985-1989)
Alfasud Sprint, στην έκδοση των αρχών της δεκαετίας του '80.
"Oνειρικά" αυτοκίνητα στην Ελλάδα του '80 (μέρος 2ο)
Οι Γάλλοι διέθεταν δυναμική παρουσία στα μικρά αυτοκίνητα επιδόσεων τη δεκαετία του ʼ80. Δυστυχώς, οι επιδόσεις τους στην ελληνική αγορά της περιόδου δεν είχε καμία δυναμική, από εμπορικής άποψης.
Ήδη με την είσοδο της δεκαετίας η MAVA διέθετε το
Renault 5 Alpine που είχε παρουσιαστεί το 1976. Είχε κινητήρα 1.397 κυβικών, απόδοσης 92 ίππων στις 6.400 στροφές/λεπτό. Διέθετε επίσης διακριτική σπορ εμφάνιση με το χαρακτηριστικό αυτοκόλλητο Α5 στα πλάγια (Αlpine 5). H τελική του άγγιζε τα 175 χλμ/ώρα, ενώ ζύγιζε 850 κιλά. Ωστόσο, η τιμή του το 1980 ήταν εξαιρετικά υψηλή καθιστώντας το πιο ακριβό από ένα μεγάλο Ford Granada 1.700!!!
Μετά το 1982 η Renault παρουσίασε στη θέση του το 5 Alpine Turbo. Πλέον η απόδοσή του είχε ανέβει στους 110 ίππους από τα ίδια κυβικά. Επίσης, εκείνη την εποχή, η Renault στην Ελλάδα διέθετε στους καταλόγους της τo R18 Turbo, με κινητήρα 1.600 κ.εκ. και απόδοση 125 ίππων και έως το τέλος της παραγωγής του. Λίγο αργότερα ήρθε και η Turbo έκδοση του Renault 11, με τρίπορτο αμάξωμα και μοτέρ 1.397 κυβικών στους 105 ίππους.
Η Renault, όμως, εκτός από τις γρήγορες εκδόσεις μικρών ή μεγαλύτερων μοντέλων της είχε παρουσιάσει το 1980 και το coupe
Fuego. Bασιζόταν στο οικογενειακό “18”, όμως διέθετε ξεχωριστή “σπορ” εμφάνιση. Αυτό δεν σημαίνει ότι στις βασικές του εκδόσεις ήταν ένα καθαρά σπορ αυτοκίνητο. Παρά το γεγονός ότι η MAVA διέθετε και το (πανάκριβο) Τurbo (1.600 κ.εκ/132 ίπποι) τα περισσότερα που κυκλοφόρησαν στη χώρα μας ήταν τα απλά των 1.397 κ.εκ απόδοσης μόλις… 64 ίππων! Παρόλα αυτά και αυτή η έκδοση δεν αποτελούσε ένα φτηνό αυτοκίνητο με τα δεδομένα εκείνης της εποχής. Το Fuego 1.4 TL κόστιζε ακριβότερα από ένα Audi 80 1.300.
Μετά τα μέσα τα δεκαετίας ήρθε και το νέο Renault 5 GT Turbo, πάλι στα 1.400 κυβικά.
Η Peugeot έγραψε ιστορία στα 80s με τα καυτά
205 GTi. Στη χώρα μας ήρθε μόνο η έκδοση στα 1.600 κυβικά με απόδοση 105 ίππων. Στο εξωτερικό αργότερα ήταν διαθέσιμο και στα 1.900 κ.εκ. Όπως τα Uno Turbo & R5 GT Turbo, αποτελούσε όνειρο για αρκετούς στη χώρα μας, ενώ ήταν και σημαντικά ακριβότερο λόγω κυβισμού.
Η Citroen διέθεσε κάποιες σπορ εκδόσεις, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας, όπως το
ΑΧ Sport 1.3 (95 ίπποι) και τη
Citroen BX 16 GTi. Η ΒΧ 16 GTi είχε το μοτέρ των 1.580 κ.εκ. των 115 ίππων του group PSA και αφορούσε αποκλειστικά την ελληνική αγορά. Στην υπόλοιπη Ευρώπη η “γρήγορη” BX φόραγε μόνο το κινητήρα των 1.900 κ.εκ. Έκανε την εμφάνισή της περίπου στις αρχές του 1989 και αποτελούσε την ακριβότερη Citroen στη χώρα μας, εκείνη την εποχή. Εκτός από πιο σπορ εμφάνιση, διέθετε και ιδιαίτερα πλούσιο εξοπλισμό για τα τότε δεδομένα (ηλεκτρομαγνητικές κλειδαριές, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, κλιματισμό, προβολείς ομίχλης κ.α), ενώ προαιρετικά μπορούσε να εφοδιαστεί με ABS. Παρά τον μικρότερο κινητήρα, οι επιδόσεις ήταν αρκετά καλές ενώ η τελική της μπορούσε άνετα αν αγγίξει τα 190 χλμ/ώρα.
Peugeot 205 GTi 1.6
Renault 5 Alpine Turbo (1982-1984)
Renault 5 GT Turbo
Renauly Fuego