Τοπία που άλλαξαν στο χρόνο [Θεσσαλονίκη]

Και μια φωτογραφία που τη βρήκα τυχαία σε διαδικτυακό social media με παραπομπή από το National Geographic. Η Λεωφόρος Νίκης το 1980. Λίγα πράγματα έχουν αλλάξει, ίσως το κυριότερο το πλήθος των κεραιών στις ταράτσες που πλέον έχουν μειωθεί δραστικά..

n4.jpg
 
Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται μια μονοκατοικία όπου στεγάζονταν ένα νηπιαγωγείο. Η ταμπέλα θυμάμαι έγραφε "Εξοχαί" ΄. 'Ηταν η τελευταία μονοκατοικία επί της 25ης Μαρτίου που γκρεμίστηκε για να φτιαχτεί πολυκατοικία :(

attachment.php


Από τις λίγες φορές που χαίρομαι που ο φωτογράφος δεν κεντράρισε καλά το θέμα του :D

Βλέπετε την 25η Μαρτίου πάνω από το ύψος της Εγνατίας τελείως άδεια. Ένα αμάξι υπάρχει και αυτό παρκαρισμένο!!! Πρέπει να είναι το 1979 η φωτογραφία τραβηγμένη

attachment.php
 
Η οδός Θεμιστοκλή Σοφούλη την άνοιξη του 1982. Στην πρώτη φωτό, τέρμα δεξιά στο θάμνο φαίνεται το τότε αυτοκίνητό μας, ΤΟΥΟΤΑ...

attachment.php


attachment.php


Άλλο ένα βενζινάδικο που βρισκότανε σε μια κάθετο στη Σοφούλη...

attachment.php


Και συνεχίζω. Η Αλεξάνδρου Παπαναστασίου (μιλάμε πάντα για Θεσσαλονίκη, έτσι ;) προς το τέρμα της, περίπου την ίδια εποχή με τις παραπάνω φωτό.

attachment.php


Η ίδια οδός στο τέλος της, απέναντι από το πάρκο της Νέας Ελβετίας...

attachment.php


...Και το πάρκο της Νέας Ελβετίας, παρατημένο κι έρημο όπως ήτανε το 1982. Αργότερα αξιοποιήθηκε και φτιάχτηκε καφετέρια, αναψυκτήριο, αλλά και υπαίθριο θέατρο για παραστάσεις, ενώ κάθε καλοκαίρι γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις...

attachment.php
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Τάσο η λεπτομέρεια στη φωτογραφία με το πρατήριο BP είναι οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας της Σοφούλη που αργότερα μονοδρομήθηκε και φυσικά τα φοβερά διπλά λεωφορεία (5 ή 6) που αν δεν κάνω λάθος στις γραμμές αυτές ήταν τα πρώτα διπλά που εισήγαγε στον στόλο του ο ΟΑΣΘ. Για τη μονοδρόμηση της Σοφούλη έχω προσωπική (πικρή) εμπειρία αφού λίγο έλειψε να τρακάρω με λεωφορείο καθώς από συνήθεια μπήκα στη μονοδρομημένη οδό.

Για την 25ης Μαρτίου Kambia έχω την εντύπωση ότι υπάρχει ακόμη μία μονοκατοικία (στο ύψος με την οδό Νεμέας).
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αν εννοείς την μονοκατοικία με το γαλάζιο γείσο έγινε 8οροφη πολυκατοικία. Πριν την πρωτοχρονιά ήμουν εκεί και με τους ιδιοκτήτες της τότε μονοκατοικίας λέγαμε για την παλιά γειτονιά. Εκτός και να έχει ακόμα μια λίγο πιο πάνω που δεν την θυμάμαι :)

Την Σοφούλη τη θυμάμαι διπλής. Πολλοί οδηγοί είχαν πρόβλημα μέχρι να συνηθίσουν την μονοδρόμηση.

Όσο για το πάρκο της Ν. Ελβετίας το είχα φάει με το κουτάλι. Τί λάσπες, τί πετροπόλεμοι.... Ήταν και ο στάνταρ προορισμός για τις σχολικές εκδρομές.
 
edit: Natali, σήμερα πέρασα από Μαρτίου και το τσέκαρα. Είναι ένα όμορφο δίπατο με αυλή στη γωνία με Αλκμήνης (όχι Νεμέας, ένα δρόμο παραπάνω).
 
Ένα σπάνιο video που παρουσιάζει τον Χάρρυ Κλυνν στη Θεσσαλονίκη του 1981 να μιλάει για τον εαυτό του και να περιδιαβαίνει την Καλαμαριά, την Άνω Πόλη, την Νέα Παραλία και άλλες περιοχές. Εμφανίζεται και ο Στέλιος Καζαντζίδης. Συλλεκτικό.

http://www.youtube.com/watch?v=n8VGGcCGfcU
 
Η φωτό δεν είναι ακριβώς από Θεσσαλονίκη, αλλά από το δρόμο που οδηγεί στην έξοδο από το Πλαγιάρι με κατεύθυνση την Επανομή. Για πολλά χρόνια υπήρχε εκεί αυτό το πρατήριο και η φωτό πρέπει να είναι βγαλμένη γύρω στο 1983 ή 1984...

attachment.php


Όσο γι' αυτό το νηπιαγωγείο, ήταν απέναντι (ή λίγο πιο πάνω) από εκεί που είναι σήμερα το ΙΚΕΑ. Η μητέρα μου μ' ενημέρωσε ότι η περιοχή λέγεται "Φλωρίδα". Μέσα λοιπόν, ήτανε γεμάτο από ομοιώματα με τους ήρωες από τη "Μάγια τη μέλισσα". Οσονούπω, έρχονται φωτό κι από μέσα...

attachment.php
 
Το πρατήριο υπάρχει ακόμα. Σύντομα θα έχετε φώτο του πως είναι σήμερα η περιοχή σε εκείνο το σημείο ;)

Όσο για την περιοχή "Φλωριδα" ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να την αποκαλούν έτσι. Θυμάμαι αμυδρά το νηπιαγωγείο και τριγύρω χωράφια.

Έχω όμως μια απορία. Τα παιδάκια ποιας περιοχής πήγαιναν εκεί; Ήταν δημόσιο νηπιαγωγείο αρκετά έξω από τον Φοίνικα και τη Θέρμη σε μια περιοχή που και σήμερα δεν είναι πυκνοκατοικημένη! Και αμφιβάλω να είχε σχολικό.

Κάπου 2-3 χρόνια μετά τη φωτογράφιση το καλοκαίρι είχε πιάσει εκεί μια μεγάλη φωτιά και κατέστρεψε τα πάντα (καήκαμε και μεις μαζί της :( ) Τότε πρέπει και το σχολείο να γκρεμίστηκε και τη θέση του να πήραν τα ξενυχτάδικα.
 
Μια συγκινητική βόλτα στη φθινοπωρινή Θεσσαλονίκη του 1988, με τα κόκκινα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, την Αριστοτέλους με αυτοκίνητα, χωρίς το Μέγαρο Μουσικής και την Νέα Κρήνη με όλες τις καφετερίες της να λειτουργούν. Ωραία χρόνια που απεικονίζονται στο παρακάτω συλλεκτικό video.

 
Πολύ ωραίο βίντεο. Πρέπει να ξαναγίνει η διαδρομή σήμερα και να γίνουν οι συγκρίσεις!

Και όπως υποσχέθηκα

attachment.php


attachment.php


Τίποτα δεν είναι ίδιο!
 
6.20 General Computers!! wow! Δεν πίστευα οτι θα ξανάβλεπα ποτε αυτή τη βιτρίνα!
 
Να θυμήσω ότι στις 14/12/1988 ξεκίνησε η ΕΤ3 και μέχρι τότε από το νυν κτίριο της ΕΤ3 στη συμβολή Λ. Στρατού και Καυτατζόγλου εξέπεμπε η ΕΡΤ2 Βόρειας Ελλάδας με τη μορφή ανταποκρίσεων. Το σήμα διακρίνεται στο 3:51. Εκτιμώ ότι δεν είναι σωστή η αναφορά για 1988 αλλά ίσως είναι 1986 ή 1987.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Kambia είπε:
Πολύ ωραίο βίντεο. Πρέπει να ξαναγίνει η διαδρομή σήμερα και να γίνουν οι συγκρίσεις!
Και όπως υποσχέθηκα[...]

Άσ' την πλάκα! :eek:

Ρε συ, τώρα κατάλαβα πού είναι!.... Κοίτα να δεις - και δεν το συνδύασα ποτέ! :eek:

(btw, nice pic, buddy! :thumbup: Βελτιώνεσαι! ;) )
 
Ακόμα ένα ιστορικό video - ντοκουμέντο που διαδραματίζεται στη Θεσσαλονίκη του 1970. Θέμα του οι υπεραστικές και σιδηροδρομικές μεταφορές της Θεσσαλονίκης. Αναγνώρισα τις εξής περιοχές: Νέα Ξυλάδικα (Γιαννιτσών), Μοναστηρίου (ύψος Βαρδαρίου), Εγνατία, Αριστοτέλους, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός. Και τι δεν είδαμε: Φόρτωση λεωφορείων στην οροφή με πράγματα, άδειασμα τασακιών εντός λεωφορείου, μανούβρες λεωφορείων για να γυρίσουν επί τόπου και τόσα άλλα. Αξίζει να το δείτε όσοι είστε Θεσσαλονικείς και όχι μόνο.

 
Ωραίο βίντεο. Προσπαθώ να αναγνωρίσω σε ποια ακριβώς οικοδομικά τετράγωνα είναι αλλά δεν τα καταφέρνω.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Έχουμε και λέμε:

1:07 πρέπει να είναι στην Ολύμπου πάνω από την αρχαία Αγορά.

2:07 οδός Χαλκέων στο ύψος της Ιουστινιανού και προς τα πάνω.

6:57 Πλατεία Δικαστηρίων (πίσω από το άγαλμα Βενιζέλου, πιθανόν στο ύψος Φιλίππου)

7:50 Ολύμπου με Αριστοτέλους γωνία, στο ύψος του Αγίου Δημητρίου (διακρίνεται στο βάθος).

13:57 Μητροπολίτου Γενναδίου λίγο πάνω από την Εγνατία (δεν είμαι σίγουρος 100%).

15:05 Μοναστηρίου με Οδυσσέως στο Βαρδάρι (Αμερκάνικη αγορά). Πανικός κι ομίχλη, κυκλοφοριακές συνθήκες Βαγδάτης.

17:13 Γιαννιτσών με Χρίστου Πίψου (προέκταση Αγίων Πάντων) μέχρι πριν την μετεγκατάσταση στα Νέα ΚΤΕΛ εκεί στεγαζόταν το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων.

19:25 Χαλκέων πάλι με το πλάνο προς την Εγνατία.

21:47 Έξω από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό φορτώνονται τα νέα λεωφορεία του ΣΕΚ (Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους). Την ίδια χρονιά (1970) θα καταργηθεί ο ΣΕΚ και θα ιδρυθεί ο ΟΣΕ.

23:47 Οι ράμπες επιβίβασης/αποβίβασης επιβατών στα τρένα. Μέχρι ελάχιστα χρόνια πριν κατασκευαστεί ο νέος υπόγειος διάδρομος με τις κυλιόμενες σκάλες, ελάχιστα πράγματα είχαν αλλάξει.
 
Ευχαριστώ Αρεταρα. Τη Φράγκων που δείχνει κατάλαβες σε ποιο σημείο είναι?
 
Kambia είπε:
Ευχαριστώ Αρεταρα. Τη Φράγκων που δείχνει κατάλαβες σε ποιο σημείο είναι?
Πρέπει να είναι στο ύψος με Δωδεκανήσου αν και δεν είναι πολύ ξεκάθαρο. Χρονικά είναι στο 3:01 όπου μετά την πινακίδα Φράγκων ζουμάρει προς το βάθος της οδού (προς το κέντρο) και μετά δείχνει τη συμβολή της οδού με τη Δωδεκανήσου όπου και η παρακάτω φωτογραφία (το λεωφορείο στρέφεται προς το λιμάνι για να φύγει εξωαστικά μέσω της Πολυτεχνείου).

301.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα