Amiga VS 16 Bit Κονσόλες

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Aardvark
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
To Elfmania αν δεν είχε τόσο floating gameplay θα ήταν καταπληκτικό. Όπως και να έχει είχε εκπληκτικά γραφικά. Το IK+ που προανέφερες πριν Leon, για μένα είναι το κορυφαίο fighting στην Amiga, καθαρά λόγω gameplay. Δεν υπάρχει πιο διασκεδαστικό ξυλίκι στην Amiga, μπορεί να φαίνεται σαν ένα ταπεινο c64 port, αλλα ο εθισμός του το έχει κατατάξει στα κλασικά για μένα.

Τώρα για το Mortal, εντάξει ρε παιδιά, σε επίπεδο gameplay δεν νομίζω ότι συγκρίνεται με Street Fighter 2, για να μην πιάσουμε τίτλους της SNK. Αλλά ναι, είχε τεράστια εμπορική επιτυχία λόγω της ατμόσφαιρας, και είναι και δική μου ένοχη απόλαυση.
 

1@The Destroyer[/USER]Το ότι κάτι έχει τεράστιο κοινό δεν το κάνει καλό παιχνίδι. Κανένας από τους σοβαρούς παίκτες της fighting σκηνής δεν ασχολείται μαζί του. Τα mechanics του είναι αστεία και δείχνουν κατάφορα την αδυναμία των δυτικών να κατανοήσουν το είδος. Καλά για elfmania δεν το συζητώ, μιλάμε για σκουπίδι. Έχω γράψει τη γνώμη μου για τα κακέκτυπα που βγήκαν στην amiga στα ευρωπαϊκά κονσολάδικα παιχνίδια. 

Η δύναμη της Amiga βρίσκεται στο ότι είναι η συνέχεια των bedroom coders των οκτάμπιτων home. Ο ερασιτεχνισμός των πιτσιρικάδων που έφτιαχναν παιχνίδια από το υπνοδωμάτιο τους έδωσε πολύ πρωτότυπα πράγματα. Δεν είχαν ούτε τον επαγγελματισμό ούτε τα budget των Ιαπώνων και των Αμερικανών αλλά είχαν φρεσκάδα και σχεδόν απόλυτη δημιουργική ελευθερία. Όταν όμως προσπαθούσαν να αντιγράψουν τους Ιάπωνες ήταν λογικό να αποτύχουν. Είναι σαν σήμερα ένα indie development studio να πάει να αντιγράψει το Call of duty. Που πας ρε Καραμήτρο;ούτε το budget έχεις ούτε την τεχνογνωσία. 

 

1@Other_Reality[/USER]

Καμια ψυχωση για το Superfrog και για κανενα αλλο σκουπιδι του μηχανηματος, δεν αναφερθηκα πρωτος παρεπιπτωντος. Το Kick-Off μου ειναι απλα αδιαφορο, ειχα δει ποδοσφαιρακια που μου αρεσαν καλυτερα πριν, και αλλα καλυτερα μετα. Δεν καταλαβα την ψυχωση με τον τιτλο, δεν με ενδιεφερε κιολας.

Το 1992+ γινοτανε χαμος με τις κονσολες. Απλα οπως ειπαμε, σχεση με την πληθωρα των καταστηματων οπου τα εφερναν και τα εμπορευαν, ειχες απεξω. Και αν. Περι απαξιωσης του Mario RPG μεταξυ αλλων, και οι αναφορες σε σκουπιδαριο μου δειχνει απιστευτα κακο και φτωχο γουστο εκ μερους σου. Ουδεν σχολιο και εδω.

Το ποιοι ηταν που θα επρεπε να το ζησεις, προφανως οι φυλλαδες και τα εντυπα σας δεν αναφερθηκαν ποτε στη κατασταση. Ειχαν βλεπεις ιερο σκοπο να σας πεισουν πως κυκλοφορουσαν και καλα διαμαντια για το μηχανημα που δεν ειχατε τιποτα να ζηλεψετε "απο τους αλλους". Κριμα που σας ειχαν στα ψεματα, συμβαινει δυστυχως ομως. Το ξερω πως ηταν η μοδα με τις σακουλες και δισκετες, εγω ειχα λιγα και καλα παιχνιδια, εσυ ζωγραφιζες στην Amiga. Καλη φαση.

1@The Destroyer[/USER] Το μεγαλυτερο εμπορικο παιχνιδι ειναι το Star Ocean στα 12mb. Το παιχνιδι εχει το τσιπακι S-DD1 που το συμπιεζει στα 6mb.
https://snescentral.com/article.php?id=1023
https://www.romhacking.net/hacks/614/
Τα Snes / Mega Drive, δεν ειναι ανωτερα μεταξυ αλλων στα Fighting / Platformer, λογω των Street Fighter / Mario / Sonic. Ειναι επειδη εχουν πολυ καλυτερα και πολλα καλυτερα παιχνιδια της Amiga. Killer Instict, Justice League, Weaponlord, Castlevania IV / Bloodlines, Starwars, Comix Zone, Vectorman και δεκαδες αν οχι εκατονταδες ακομα. Τα περισσοτερα που αναφερεις σε αυτες τις 2 κατηγοριες... Φαινονται τρομακτικα υποδιεστερα σε αυτα που παιζαμε απο τοτε. Υπενθυμιζω το ευστοσο σχολιο του 1@Leon[/USER] για φτωχους συγγενεις. Το Elfmania πχ, εχει πολυ ομορφο σχεδιασμο υποβαθρων και χαρακτηρων, το gameplay ομως ειναι τραγικο. Αν κυκλοφορουσε στις κονσολες δεν θα το επαιζαν παρα ελαχιστοι. Στην Amiga, λογω των αθλιων παιχνιδιων ξυλου ομως, καταφερε να διακριθει.
Απο εκει και περα τωρα, πραγματι εχει η Amiga παρα πολυ καλα shooters, αρκετα τα αναφερεις και εσυ. Διαφωνω πως ειναι ανωτερη, αλλα αναμφιβολα εχει ακομα παιχνιδαρες. Κυριως παντως δικους της τιτλους, μιας και ως συνηθως οι μεταφορες απο τα ηλεκτρονικα ειναι κακες, οπως πχ το R-Type της.
Γενικοτερα παντως, εχει αναλυθει προηγουμενος πως υπηρχε η νοοτροπια στους home με κριτηριο επιλογης το χρωμα και την παρουσιαση, εναντι του gameplay, οπως και κανεις. Στις κονσολες κοιτουσαμε το gameplay πρωτιστως.

1@Leon[/USER]

Καταρχας η λιστα ειναι για το DOs που δεν αναφερθηκαμε καπου, εκτος αν εννοεις πως ολοι αυτοι οι τιτλοι εχουν κοινη κυκλοφορια και στις Amiga με τα ιδια χαρακτηριστικα.
Για τα δυτικα RPG δεν εχω αγνοια, ξερω πολυ καλα την προσφορα τους στο χωρο οπως και εκτιμω αρκετα απο αυτα. Ωστοσο. Κανεις λαθος για την γραμικοτητα των ιαπωνικων rpgs. τιτλοι οπως το Chrono Trigger ειναι πολυ χαρακτηριστικο παραδειγμα. Παρεπιπτωντος, η σειρα Ultima ηταν γνωστη και στις κονσολες. Υποδιεστερη σε σχεση με τους υπολογιστες; Το πιθανοτερο. Αλλα ναι, υπηρξε.
Επισης, καλα δυτικα παιχνιδια ξυλου υφιστανται στις κονσολες. Γρηγορα παραδειγματα, Eternal Champions και Primal Rage. Ανωτερα των ιαπωνικων; Σιγουρα οχι. Οπως οχι και ασχημοι τιτλοι.
Τελος, ειναι υποτιμητικοι οι οροι που χαρακτηριζεις εμενα και τον 1@Imgema[/USER]. Ενω κανουμε εναν κοσμιο διαλογο, και τελος παντων αλλοι λενε και πιστευουν τα δικα τους, παραλληλισμοι με τους οποιους αναφερε δεν τιμουν ουτε εμας ουτε εσενα.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

1@Other_Reality[/USER]

Καλέ μου φίλε καταρχάς να πω το εξής. Ο Getta Robo είναι ο Getta Robo. Εγώ είμαι εγώ. Τι λέει ο ένας και τι λέει ο άλλος είναι θέμα του καθενός ξεχωριστά. Πάει αυτό.

Δεύτερον, μην βάζεις λόγια που δεν έχω πει. Από που και ως που δεν θα καταδεχόμουν να παιξω στην Amiga? Νομίζω ήδη έχω πει πως προτιμώ τα WRPGs από τα JRPGs (βασικά δεν τα γουστάρω καθόλου τα δεύτερα). Οπως και το ότι ξεκίνησα να παίζω strategy από το Starcraft, προφανώς και αν είχα πρόσβαση σε Amiga δεν θα είχα ξεκινήσει πιο νωρίς? Με μεγάλη χαρά λοιπόν θα έπαιζα. Δεν θα έπαιζα όμως Superfrog ή Fire And ICE ούτε στην Amiga ούτε και στις κονσόλες αν βγαίνανε. Ουτε Elf Mania ή Body Βlows ή (μακριά από εμάς) Brutal. Γιατί πολύ απλά είχα πρόσβαση σε καλύτερα games αυτών των ειδών. Είμαι πολύ λάθος?

Πιστεύω ότι ήμουν αντικειμενικός στις απόψεις μου (όπως και ο Leon σε γενικές γραμμές). Εκτός από τον Destroyer που τα ισοπέδωσε όλα (όνομα και πράμα δηλαδή :P ) δεν πιστευω να υπάρχει κάποιος άλλος που να μην συμφωνεί ότι κάποια genres είναι καλύτερα στο ένα και κάποια άλλα στο άλλο. Platforms/Fighting/Beatemup/Shmup/Action Adventures/JRPGs/Αrcade ports στο ένα Adventures/Strategy/WRPGs/3D games στο άλλο. Πιστεύω ότι άσχετα αν συμφωνείς/διαφωνείς λίγο/πολύ είναι μία αρκετά σωστή προσέγγιση που μπορεί να χωράει λίγη συζήτηση. Αυτή ήταν και η άποψή μου από την αρχή.

Το ίδιο πιστεύω και για τις κασέτες VS δισκέτες. Έδωσα επιχειρήματα, υποστήριξα αυτό που λέω, δεν έκανα απλά μία βαρύγδουπη δήλωση.

Σχετικά με την "δύναμη του hardware" κι εκεί νομίζω έδωσα αρκετά επιχειρήματα (όπως και ή άλλη πλευρά) και εξακολουθώ να πιστεύω όσα έγραψα αφού υπάρχει και developer που έγραφε games και σε Amiga και σε και σε κονσόλες, και μάλιστα ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ, ο οποιος συμφωνεί. Στην τελική δεν είναι δα και τόσο εξοργιστική μία τέτοια άποψη, γενικά είναι κοντά τα hardware, οπότε χωράει συζήτηση χωρίς ξύλο και κλάμα.

Αυτά από εμένα, σαν σούμα. Απλά δεν συμφωνώ τον φανατισμό και την οργή. Δεν νομίζω να είμαι πια τόσο εκτός πραγματικότητας όσο λες.

Θα συμφωνήσω με τον φίλο Getta στο θέμα των περιοδικών. Νομίζω το απέδειξε κιόλας. Αλλά εγώ θα το πάω παραπέρα και θα πω ότι όχι μονο στην Amiga αλλά και στις κονσόλες υπήρχε πολύ παραπληροφόρηση και προπαγάνδα. Γενικά ήταν λίγο χάλια ο Ελληνικός τύπος. Τα ξαναδιαβάζω σήμερα και τραβάω τα αυτιά μου.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

1@The Destroyer[/USER]Το ότι κάτι έχει τεράστιο κοινό δεν το κάνει καλό παιχνίδι. Κανένας από τους σοβαρούς παίκτες της fighting σκηνής δεν ασχολείται μαζί του. Τα mechanics του είναι αστεία και δείχνουν κατάφορα την αδυναμία των δυτικών να κατανοήσουν το είδος. Καλά για elfmania δεν το συζητώ, μιλάμε για σκουπίδι. Έχω γράψει τη γνώμη μου για τα κακέκτυπα που βγήκαν στην amiga στα ευρωπαϊκά κονσολάδικα παιχνίδια. 
Το θέμα είναι ότι δεν μπορεί ένα άτομο (όπως εσύ ή ο οποιοσδήποτε) να λέει σκουπίδι ένα παιχνίδι που έχει εκατομμυριά οπαδούς. Ναι ξερω και το pro έχει εκατομμυριά οπαδούς, και έμενα δεν μου αρέσει, άλλα σέβομαι ότι αρέσει σε εκατομμυριά άλλους. Δεν το χαρακτηρίζω σκουπίδι. Και το mortal kombat δεν έγινε επιτυχία από τα gameplay του, έγινε επιτυχία από τα γραφικά του (τότε), το αίμα και την αληθοφάνεια που έφερναν αυτά τα δυο. Κάνεις δεν συγκρίνει gameplay μεταξύ SF και MK, το ΜΚ είναι από τα καλύτερα beat em up για άλλους λογούς. Μην τα απαξιώνουμε όλα ως σκουπίδια.

:armed: Εαν είναι έτσι , είστε όλοι σκουπίδια, και εσείς, και οι κονσόλες σας και οι amiga σας, και η μάνα σας και ο πατέρας σας, και η ομάδα σας, και η περιοχή σας, και ο θεός σας, και το αμαξι σας, και το φορουμ που ποσταρετε (!), αντε απο εδω σκουπιδαραιοι  :animlaugh: :animlaugh: :animlaugh: :animlaugh:

 

1@Getta Robo[/USER]OK, έχω φτωχό γούστο, το Mario RPG είναι καταπληκτικό, ευτυχώς που η Nintendo κατάφερε να βγάλει RPG, ενώ εμείς βγάζαμε τα μάτια μας με αυτά της SSI και της Westwood. Αυτό το απ' έξω πάλι, δεν το καταλαβαίνω. Είχα Snes πριν έρθει επίσημα στην Ελλάδα, ψώνιζα παιχνίδια για κονσόλες πιθανότατα νωρίτερα και από εσένα. Τι φάση θα παίξουμε τώρα, το κοίτα στην γωνία να δείς αν έρχομαι; Το '92, είχα ήδη 4 χρόνια την Amiga. Σιγά-σιγά μετακόμιζα. Και, όχι στο Snes/MD. Αλλά ήταν η φιλοσοφία μου τέτοια, ήθελα computer games πολύ περισσότερο απ' ότι console. Παρόλο που είχα Snes, και μου άρεσε. Σαν παιχνιδάκι, έτσι πάντα το αντιμετώπιζα. Όπως και το Game Boy μου, το οποίο επίσης γούσταρα με χίλια, είχε την θέση του όμως.

Ποιοί είξναι οι σοβαροί παίκτες της Fighting σκηνής BTW; Ο τάκης ο σουγιάς, ο μάκης ο στυλιάρης; Που είναι να τους βρώ να παίξουμε κανα διπλό.

1@Imgema[/USER]Αν σε πήρε κάπου άδικα η μπάλα, με συγχωρείς. Για τα genres, δεν συμφωνώ και πάλι, είπαμε πάμε σε κάθε παιχνίδι ξεχωριστά. Σαβούρα υπάρχει και στις κονσόλες, δεν είχαν το ακαταλόγιστο, σε όλα τα είδη. Συμφωνώ στο ότι, εάν ήθελες αποκλειστικά και μόνο Platforms/Fighting/Beatemups, ναι χρειαζόσουν κονσόλα. Τα Shmups θεωρώ και εγώ ότι υπερτερούν στην Amiga, είναι γούστο εκεί όμως. Μπορεί να διαφωνήσει κανείς. Αργότερα με Saturn/Ps1 φυσικά δεν σήκωνε συζήτηση, οι κονσόλες κέρδισαν. Το hardware είναι κοντά μεν, αλλά το MD σχεδιάστηκε για πολύ συγκεκριμένα πράγματα, και αυτά κάνει. Στο περί σούμας, αυτό που λέω είναι ότι αποτελεί σχεδόν κοινή παραδοχή το ότι συνολικά, οι υπολογιστές θεωρούνταν πάντα πληρέστεροι στο gaming, σαν πλατφόρμες, για όσα είπαμε παραπάνω. Οι κονσόλες κάνουν εξαιρετική δουλειά, πιθανώς και καλύτερη, στα πολύ περιορισμένα είδη που έχουμε πια υπερ-αναλύσει. Ό ultimate gamer ας πούμε, θα έπρεπε να έχει και τα δυο για να λέει ότι παίζει τα πάντα, ενώ πιό κοντά σε αυτό ήταν ο computer gamer, απ' ότι ο console σαν μονάδες. Το trade-off για τον κομπιουτερά να παίζει platform όχι από την SEGA, αλλα να παίζει και τα υπόλοιπα, ήταν καλύτερο απο του κονσολά, δεν ξέρω πως αλλιώς να το περιγράψω. 

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

Σχετικά με το Mortal Kombat, ούτε εμένα μου άρεσε το πρώτο. Καθόλου όμως. Το 2 όμως το γουστάρω πολύ. Ειναι πολύ βελτιωμένο στο gameplay και τα γραφικά/ατμόσφαιρα είναι τα αγαπημένα μου. Παίζει να το έπαιξα και πιο πολύ από το SF2, στο Mega Drive όμως. Στο SNES είναι laggy. Το 3 έχει ακόμα καλύτερο gameplay (πιο γρήγορο, combos κλπ) αλλά χαλάσανε αρκετά το στυλ και την ατμόσφαιρα θεωρώ.

1@Other_Reality[/USER]

Ok με τα shmups δεν έχω άποψη μιας και δεν τα πολυ έπαιζα ούτε στις κονσόλες και δεν ξέρω τι παίζει ούτε στο ένα ούτε στο άλλο σύστημα. Απλά τυφλώθηκα από την τεχνική αρτιότητα του Thunderforce IV σε κάποια φάση... Οπότε δεν παίρνω μέρος σε αυτό το κομμάτι της συζήτησης.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το μεγαλυτερο εμπορικο παιχνιδι ειναι το Star Ocean στα 12mb. Το παιχνιδι εχει το τσιπακι S-DD1 που το συμπιεζει στα 6mb.
https://snescentral.com/article.php?id=1023
https://www.romhacking.net/hacks/614/
  1. Μόνο που εσύ δεν έγραψες αυτό, εσύ ανέφερες cartridge των 12ΜΒ, πράγμα που είναι ψευδές. Συνεχίζει δηλαδή να ισχύει αυτό που λέει το Google ότι το μεγαλύτερο cartridge ήταν το SSF2 των 5ΜΒ. Υπό αυτήν την έννοια της συμπιεσης και το παιχνίδι walker της amiga θα πρέπει να είναι περίπου 12ΜΒ παρόλο που είναι 3 δισκέτες. Γιατί έχει λέει διπλή συμπίεση, (μάλιστα έχει και 2 εμπορικές εκδόσεις, μια συμπιεσμένη και μια κανονική) άρα συμπίεση Χ2 και μετά ξανά Χ2 δηλαδή Χ4 σύνολο, δηλαδή θα έπρεπε τα 3ΜΒ να είναι 12ΜΒ. Ας αφήσουμε τις αηδίες. Το θέμα με την χωρητικότητα είναι ένα ψέμα, άλλωστε κάνεις δεν ξέρει ποσά ΜΒ πράγματι ειναι ένα παιχνίδι κονσόλας σε cartridge των 4ΜΒ, ούτε ξέρει κάνεις ποσά ΜΒ είναι ένα παιχνίδι amiga επειδή έχει πχ. 4 δισκέτες. Και στο κατω κατω της γραφης, ποιος νοιαζεται για την χωρητικοτητα? Το mega drive και το SNES και η amiga μπουν να δώσουν άριστα παιχνίδια σε χωρητικότητες κάτω των 4ΜΒ. Δυο από τα καλύτερα παραδείγματα είναι το sonic του MD και το SWIV της amiga. Υπάρχουν και οι εξαιρέσεις οπου χρειάζονται πολλά ΜΒ αποθηκευτικου χώρου, όπως τα 4ΜΒ του Donkey kong ή στην amiga για τα adventures, άλλα αυτά είναι συγκεκριμένα παιχνίδια και είδη παιχνιδιών.
 

1@Other_Reality[/USER] Γνωθι σαυτον. Σε τιμαει αυτο.
Απο εκει και περα τωρα, ξεμπερδεψε το αν τα τιμημενα περιοδικα που διαβαζες ελεγαν την πραγματικοτητα οπως ειχε, η οπως σας αρεσε να πιστευετε. Για τα καταστηματα η φαση ηταν πως ειχαν βγαλει της Amiga, προς χαρη των κονσολων. Θα το διαπιστωνες εαν ειχες την παραμικρη σχεση, καλη ωρα στο Athens Club. Μπραβο σου που πηρες Snes απο τοτε, ειχες την ευκαιρια να δεις σοβαρους τιτλους τουλαχιστον. Οι πιθανοτητες παντως πεσανε εξω, ενημερωτικα.
Αφου ειχες αυτη την φιλοσοφια, πολυ καλα εκανες. Απλα εμεινες στην απεξω για διαφορα ειδη, προς χαρην αλλων. Ειχε παραδωσει η Amiga τα σκηπτρα της τοτε στην Ελλαδα ετσι και αλλιως.
Σοβαρα παιχνιδια/παικτες θα δεις σε διαφορες κοινοτητα, πρωτιστως εκτος Amiga. Δεν μπορει να παρει κανεις στα σοβαρα τιτλους σαν το Elfmania και τους λοιπους τιτλους που αναφερθηκαν.
Και θυμησου τωρα πως ξεκινησε η συζητηση και απο ποιους πρωτου ξαναρχισεις να καταλλογιζεις διαφορα, και το ξανασυζηταμε.

1@The Destroyer[/USER] Πραγματι ηταν λαθος που εγραψα κασετα αντι για παιχνιδι. Ειναι 12mb ο καθαρος κωδικας διχως το τσιπακι, το παιζεις κανονικα ετσι και στις 2 μορφες. Και οχι, δεν ειναι το Super Street Fighter 2 το μεγαλυτερο στα 5mb, το Star Ocean ειναι 6mb (50% συμπιεση), το Tales of phantasia και μερικα ακομα ιαπωνικα παιχνιδια. Το ιδιο ισχυει και για το Mega Drive, και εκει υφιστανται παιχνιδια με παρομοιο μεγεθος, αρα δεν ειναι το μοναδικο.
Για τα παιχνιδια ξερουμε στις κονσολες το μεγεθος τους, αφου υπαρχουν διαφορες ομαδες που τα αναλυουν. Καλη ωρα οπως τα παραπανω που παραθετω. Και πραγματι ο χωρος δεν παιζει πρωτιστως ρολο, πολλα αριστουργηματα ειναι πολυ μικρα σε μεγεθος. Δεν αναφερθηκα εγω ομως στον απειρο χωρο των δισκετων, υπενθυμιζω σε ποια μορφη κυκλοφορουσαν τα παιχνιδια στις κονσολες και τι εκαναν.

 

1@The Destroyer[/USER]

Δεν είναι μόνο η χωρητικότητα. Είναι και η πρόσβαση στα δεδομένα. Η δισκέτα τραβάει μόνο από εκεί που περνάει το "μάτι" και μάλιστα πολύ πολύ αργά. Η κασέτες τις εποχής (μέχρι το N64) είχαν άμεση πρόσβαση σε όλο το ROM και δεν τραβούσαν μόνο από ένα σημείο. Φαντάσου παρόμοια διαφορά ενός (πολυ αργού) μηχανικού δίσκου με έναν SSD. Μάλιστα στο N64 ξέρω ότι κάποιοι developers χρησιμοποιούσαν δεδομένα από την κασέτα χωρίς καν να περνάνε αυτά από την RAM. Λογικά το ίδιο γινόταν και με τα 16μπιτα και ίσως γι αυτό να μην χρειάζονταν τόση πολύ RAM.

Τωρα το πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει αυτή η άμεση και γρήγορη πρόσβαση στα δεδομένα δεν θα στο πω εγώ. Ρώτα developers να σου πούνε. Δες παιχνίδια που το design τους εξαρτάται από την γρήγορη και άμεση πρόσβαση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Απο εκεί και μετά οι δισκέτες μπορούν να ανταγωνιστούν τις κασέτες μόνο αν υπάρχει σκληρός δίσκος. Αλλά εκει πια μιλάμε για κασέτες VS δίσκοι, οι δισκέτες απλά είναι το μέσο μεταφοράς και τίποτε παραπάνω.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

1@Getta Robo[/USER]Το '92 που λες ότι άρχισαν να αποσύρονται από τα καταστήματα οι αμίγκες, δεν υπάρχει λόγος να το συζητήσουμε. Το μηχάνημα ήταν ήδη 5 ετών, είναι απολύτως φυσιολογικό ένα κονσολάδικο να θέλει να πουλήσει κάτι νέο. Αυτό δεν μπορεί να αναιρέσει την ήδη εδραιωμένη, τεράστια βάση χρηστών, για κοινή λογική μιλάμε. Φυσικά στα καταστήματα υπολογιστών, ήταν ακόμη διαθέσιμη για λίγο ακόμα, μέχρι να δώσει (η 500άρα) την θέση της στα επόμενα μηχανήματα της Commodore, έστω αυτά τα λίγα που πρόλαβε να βγάλει πριν κλείσει οριστικά. Δεν αποδυκνείει απολύτως τίποτα αυτό το επιχείρημα στο θέμα του topic που συζητάμε. Ίσα-ίσα, θα έλεγε κανείς ότι η πολυετής παραμονή ενός μηχανήματος, και η συνέχεια των κυκλοφοριών γι' αυτό, παρόλο που κατέβηκε από το ράφι, αν μη τι άλλο είναι προς τιμήν του, και αποδυκνείει την αγάπη που έδειξαν οι χρήστες που παρέμειναν πιστοί σε αυτό. Αλλιώς, μετά το '92 δεν θα είχε βγεί απολύτως τίποτα για Amiga, με την δική σου λογική.

Ένα σωρό  παιχνίδια με σπουδαίες κριτικές και πωλήσεις βγήκαν για το μηχάνημα το έτος που θεωρητικά εσύ λες πως πέθανε. 

Για την σοβαρότητα στις κοινότητες, αυτά που λες είναι δικά σου αυθαίρετα συμπεράσματα, και στο γνωστό προσβλητικό σου ύφος που προέρχεται από την άγνοια και το αντιαμιγκικό σου μένος,  το οποίο δεν ξέρω και δεν με νοιάζει από που προέρχεται. "Πρωτίστως εκτός αμίγκα". Μην φανερώνεις την παθολογική σου απέχθεια στην πλατφόρμα, φανερώνει ακόμη περισσότερο το ότι βρίσκεσαι εδώ για να τρολάρεις παρά για το οτιδήποτε άλλο, περιμένεις να πιαστείς από το παραμικρό για να μας πεις πόσο σκουπίδι ήταν η αμίγκα, και κανείς δεν σου δίνει σημασία (εκτός από εμένα, που θα παραμείνω για λίγο για να μην νοιώθεις μόνος)

 

1@Getta Robo[/USER] και 1@Imgema[/USER] παιδιά ζητώ συγγνώμη αν θεωρείτε ότι σας μείωσα, δεν είχα τέτοια πρόθεση. Είπα ότι είναι σαν να μιλάω σε Αμερικάνους και υποψιάστηκα ότι η διαμόρφωση της άποψης σας όχι για την amiga αλλά για την gaming σκηνή γενικότερα δεν προέρχεται από την τότε εμπειρία αλλά από σημερινά trend  που οι  δημοσιογράφοι των retro sites απαξιώνουν πλήρως το retro computer gaming και ασχολούνται αποκλειστικά με ιαπωνικές κονσόλες. Προφανώς κάνω λάθος και ζητώ και πάλι συγγνώμη. 

Για τo roland ο αριθμός παιχνιδιών που υποστηρίζονται στην Amiga είναι πολύ λίγα. https://youtu.be/GrcXvjiKvt4

Για crpgs vs jrpgs είναι μεγάλη κουβέντα και βγαίνουμε εκτός θέματος. Εξάλλου εδώ δεν υπάρχει "αντικειμενικός" νικητής, μιλάμε για δύο διαφορετικά genres που είχαν κοινές ρίζες (wizardry και Ultima) αλλά εξελίχθηκαν διαφορετικά.Είναι καθαρά θέμα γούστου τι σου αρέσει περισσότερο. "Αντικειμενικά" χαρακτηριστικά είναι ότι τεχνολογικά τα crpgs ήταν ανώτερα γιατί ήταν simulations. Φυσικά το απόγειο είναι το nethack που ότι δεν έχει σε γραφικά (δεν έχει γραφικά) έχει σε βάθος gameplay. Είναι πραγματικά απίστευτο τι μπορείς να κάνεις. Μιλάμε για φοβερή ελευθερία. Άλλο παράδειγμα φυσικά τα Ultima που αν θες μπορείς να ψησεις ψωμί και να το πουλάς. Οι npcs είναι ανεξάρτητοι και ακολουθούν ημερήσια ρουτίνα, έχει σύστημα καιρού, κλπ. Από την άλλη τα jrpgs ανέπτυξαν πολύ περίτεχνα συστήματα μάχης. Απλά η γραμμικοτητα το ότι δεν μπορείς να φτιάξεις ότι χαρακτήρα θες και δεν μπορείς να σκοτώσεις όποιον θες και πρέπει να ακολουθησεις το στόρι δεν μου αρέσει. Θέλω την ελευθερία των δυτικών rpgs. Α...και ΠΟΛΛΑ random encounters ρε παιδί μου. Υπήρχε και στα πρώτα crpgs αλλά με τον χρόνο μειώθηκαν ή και εξαφανίστηκαν. 

1@Other_Reality[/USER] οι σοβαροί παίκτες fighting games είναι αυτοί που κάνουν πρωταθλητισμό. Ρίξε πχ μια ματιά στο SRK. Όπως καταλαβαίνεις οι περισσότεροι ενδιαφέρονται για παιχνίδια με πολύ βάθος. Το MK παραήταν casual για να ασχοληθούν μαζί του σε ανταγωνιστικό επίπεδο. Άρα κακό gameplay (αντικειμενικά) και κακό γούστο (γνώμη μου)= σκουπίδι. 

Και ΟΧΙ το Eternal Champions δεν ήταν καλό παιχνίδι. Fighters και shmups πρέπει να είναι γιαπωνέζικα, νόμος. 

 

1@The Destroyer[/USER]

Δεν είναι μόνο η χωρητικότητα. Είναι και η πρόσβαση στα δεδομένα. Η δισκέτα τραβάει μόνο από εκεί που περνάει το "μάτι" και μάλιστα πολύ πολύ αργά. Η κασέτες τις εποχής (μέχρι το N64) είχαν άμεση πρόσβαση σε όλο το ROM και δεν τραβούσαν μόνο από ένα σημείο. Φαντάσου παρόμοια διαφορά ενός (πολυ αργού) μηχανικού δίσκου με έναν SSD. Μάλιστα στο N64 ξέρω ότι κάποιοι developers χρησιμοποιούσαν δεδομένα από την κασέτα χωρίς καν να περνάνε αυτά από την RAM. Λογικά το ίδιο γινόταν και με τα 16μπιτα και ίσως γι αυτό να μην χρειάζονταν τόση πολύ RAM.

Τωρα το πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει αυτή η άμεση και γρήγορη πρόσβαση στα δεδομένα δεν θα στο πω εγώ. Ρώτα developers να σου πούνε. Δες παιχνίδια που το design τους εξαρτάται από την γρήγορη και άμεση πρόσβαση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Απο εκεί και μετά οι δισκέτες μπορούν να ανταγωνιστούν τις κασέτες μόνο αν υπάρχει σκληρός δίσκος. Αλλά εκει πια μιλάμε για κασέτες VS δίσκοι, οι δισκέτες απλά είναι το μέσο μεταφοράς και τίποτε παραπάνω.
 Ξέρω καλά τις διάφορες μεταξύ κασέτας και δισκέτας. Με την βασικότερη να είναι ότι οι δισκέτες είναι επανεγραψιμες και εκεί τελειώνει οποιαδήποτε συζήτηση.

Θεωρητικά με 15 δισκετες μπορουσε καποιος να παιξει όλα τα παιχνιδια που υπηρχαν.  Αλλά δεν εχω καμία ορέξη να υπερασπιστω κανένα απο τα δυο φορμάτ, τα εχουν γραψει άλλοι 100 φορές πιο πριν.

 

1@Leon[/USER] Nαι, κάτι ξέρω για το ShoRyuKen , είμαι fan και εγώ αυτών των παιχνιδιών, η καμπίνα μου στο gameroom είναι συνεχώς απασχολημένη, αν και κυρίως με SNK τίτλους, και μάλιστα θεωρώ ότι είμαι καλός (ρώτα τον mike lol). To Μortal όπως προείπα δεν έχει gameplay, έχει μόνο casual χαβαλέ και fatalities.

 Απλώς, δεν ήξερα ότι γίνεται πρωταθλητισμός στο Mega Drive με eternal champions.

 
 Ξέρω καλά τις διάφορες μεταξύ κασέτας και δισκέτας. Με την βασικότερη να είναι ότι οι δισκέτες είναι επανεγραψιμες και εκεί τελειώνει οποιαδήποτε συζήτηση.

Θεωρητικά με 15 δισκετες μπορουσε καποιος να παιξει όλα τα παιχνιδια που υπηρχαν.  Αλλά δεν εχω καμία ορέξη να υπερασπιστω κανένα απο τα δυο φορμάτ, τα εχουν γραψει άλλοι 100 φορές πιο πριν.
Mιλάς για προτερήματα της δισκέτας ως user και μόνο. Σε βοηθάει στις αντιγραφές κλπ. Από την πλευρα του developement και game design όμως ούτε λόγος....

@Leon

To Eternal Champions όμως είχε ένα πολύ καλό στοιχείο. Τα fatalities με pixel art+animation φοβερής ποιότητας. Καμία σχέση με τα janky των MK. Μιλάω για το Mega CD τώρα, στο MD δεν ξέρω πως είναι.
 
Mιλάς για προτερήματα της δισκέτας ως user και μόνο. Σε βοηθάει στις αντιγραφές κλπ. Από την πλευρα του developement και game design όμως ούτε λόγος....

@Leon

To Eternal Champions όμως είχε ένα πολύ καλό στοιχείο. Τα fatalities με pixel art+animation φοβερής ποιότητας. Καμία σχέση με τα janky των MK. Μιλάω για το Mega CD τώρα, στο MD δεν ξέρω πως είναι.
Μήπως να σου θυμίσω οτι δεν ειμαστε developers αλλά χρήστες και ως χρήστες θα πρεπει να το βλέπουμε?

Για το eternal champions εχω ολοκληρωμενη άποψη επειδή το έχω παίξει αρκετα. Σαν ίδεα ηταν καλή, δηλαδή τα ζωγραφιστά γραφικά και το gameplay του SF σε συνδιασμό με τα fatalities του MK. Aλλα σαν υλοποιηση βγηκε αποτυχία. Τα fatalities σε ζωγραφιστά γραφικά δεν ήταν αληθοφανή, οσο στο ΜΚ2. Το gameplay δεν έφτανε του SF2. Τα fatalities ήταν υπερβολικά δύσκολα και πολυπλόκα και σε συνδιασμό με τον ανακριβή σταυρό του joypad, απλά δεν εβγαίναν, ασε που τότε δεν είχαμε ιντερνετ για να δούμε πως εκτελούνται. Τελικά μου εμείνε η εντυπωση πως όταν δεν φτιάχνεις κάτι προτοτυπο αλλα προσπαθείς να συνδιασεις απλα επιτυχημενά μέρη παιχνιδιών, δεν βγαίνει η σούπα.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

1@Other_Reality[/USER] Περιμενε. Προφανως μιλας για την 500αρα, νομιζα πως η συζητηση εχει να κανει γενικα με τα OCS/ECS μοντελα, οπου κυκλοφορουσαν ακομα τοσο αυτα, οσο και τα παιχνιδια τους.
Και στις 2 περιπτωσεις ωστοσο, θυμησου τι γραφανε τα περιοδικα οπου υπερασπιζεις, την συγκεκριμενη περιοδο, 1992-1995. Περιγραφαν την κατασταση πως και καλα υπηρχε ζητηση στην αγορα (αγορα = καταστηματα με φυσικη παρουσια και στοκ, οχι πειρατες σε υπογεια) και των κονσολων ηταν μακραν υποδιεστερη τοσο σε τιτλους, οσο και σε μηχανηματα. Αυτο ηταν αισχρο ψεμα.
Επρεπε να κυκλοφορησει το Gamepro το 1995 για να ξεκαθαρισει την κατασταση, να κλεισει το Pixel μετα τον διασυρμο του ονοματος του απο αυτα που γραφανε, και να αλλαξει πορεια το User.
Δεν αμφιβαλα ποτε οτι υπηρξαν τιτλοι μετα το 1992. Σε καμια περιπτωση. Ποιοτικοι τιτλοι κιολας. Ποσοι τιτλοι ηταν, τι ποιοτητα και αντικτυπο στο χωρο και στην αγορα ομως.. ειναι εντελως διαφορετικη συζητηση. Οπου ηταν πολυ μικρη, και αν.

Να το παμε τωρα στις πωλησεις και κριτικες, καλως. Ενα επισης τεραστιο ποσοστο των κριτικων, ηταν γελοιωδώς σπρωγμενες για την Amiga. Φανατισμος; Κερδος για διαφορους λογους; Δεν το ξερω αυτο. Το οτι ο μεσος ορος των παιχνιδιων της Amiga λαμβανε βαθμολογιες 85%+ δυστυχως ειναι πραγματικοτητα, και εκτος πραγματικοτητας οπως ειδαμε. Και ναι, πολλα παιχνιδια που ειχαν τεραστιες βαθμολογιες ηταν κατω του μετριου, αν οχι απαραδεκτα. Και νεα και μεταφορες που δεν ειχαν καμια σχεση με αυτα που παρουσιαζαν.

Περι πωλησεων τωρα, ζηταω για πολλοστη φορα καποια σοβαρη πηγη με τις πωλησεις που υποτιθεται πως ειχε το μηχανημα. Υπηρξαν αναφορες, υποτιθεται απο το User, για κατι κουλους αριθμους, οπου δεν εχουνε καμια σχεση με την πραγματικοτητα. Καμια πηγη στο εξωτερικο δεν επιβεβαιωνει ουτε κατα διανοια τα λεγομενα αυτα, οποτε με ενδιαφερει να δω αντικειμενικους αριθμους, αν υφισταται.

Μια χαρα μου αρεσουν τα καλα παιχνιδια της Amiga. Με τα κακα της παιχνιδια προφανως δεν θα ασχοληθω, ουτε μεγαλωσα και γαλουχηθηκα με τα ψεματα που οπως ειπαμε ταιζαν το αναγνωστικο κοινο τους, σε Ελλαδα και εξωτερικο. Περι προσβολων σου υπενθυμιζω τα δικα σου λεγομενα προηγουμενως, προφανως τα ξεχασες γρηγορα.
Αν για εσενα τωρα, "παθολογικη απεχθεια" ειναι η πραγματικοτητα, πως οχι, δεν ηταν παρα πολλα παιχνιδια καλα οπως σας λεγανε, και πως η Amiga δεν ηταν τελεια σε ολα τα ειδη και κατηγοριες επειδη και καλα το βλεπετε μερικοι ως τελειο μηχανημα, εγω το λεω πραγματικοτητα. Οχι ο μονος οπως λες, αλλα ενταξει παρτο και ετσι εστω.
Αν θες τωρα σοβαρες κοινοτητες που αναφερεις, δες το hardcore gaming 101. Που της αρεσουν επισης τα καλα παιχνιδια, οποτε φυσικα και πολλα της Amiga. Αλλα δεν ειναι τα περισσοτερα που εχεις αναφερθει εσυ και οι διαφοροι αλλοι. Και δεν ειναι οι μονοι.
 

1@Leon[/USER] Δεν ειδες παλαιοτερη αναφορα μου. Amiga ειχανε τα ξαδελφια μου απο το 1987-88. Μου την παραχωρησαν το 1992 και επαιζα εκει. Ειχα παιχνιδια, δεν με ενδιεφερε κατι αλλο αλλωστε. Ηταν μηχανημα διχως καμια αναβαθμιση και προσθετα επισης. Εχω εμπειρια τοσο στο ιδιο, οσο και σε εξομοιωση που φυσικα παιζω και εκτιμω ακομα. Τα καλα ομως παιχνιδια οπως αναφερεις και εσυ, που δεν εχουν καμια σχεση με αυτα που θελουν να πιστευουν πως ειναι διαφοροι. Αυτα τα λεω προς αποφυγη παρεξηγησεων, και φυσικα να διαφοροποιηθω απο ατομα/χαρακτηρες οπως οι παραπανω, οπου εχω πολλες διαφορες στα κριτηρια και στην αντιληψη, και δεν τους εχω και σε εκτιμηση. Εχουμε αναφερθει σε προηγουμενα διαφορετικα θεματα περι καλων τιτλων της Amiga, οπου δεν χριζουν εκτιμισης, οπως και για τιτλους που φαινονται παρα πολυ υποδιεστεροι, αν οχι κακοι σε συγκριση με τα αντιστοιχα των κονσολων,  και συμφωνουμε απολυτα. Δεν υπαρχει λοιπν παρεξηση και χαιρομαι, ολα καλα εδω.

Δεν σκοπευα να κατευθυνθει η συζητηση περι wrpg vs jrpg, αλλα να υπενθυμισω πως υπαρχει προσφορα στα τελευταια, μεγαλη μαλιστα τοσο απο μηχανισμους και πλοκη, οσο εικαστικο και μουσικο επιπεδο. Δεκτο να μην σου αρεσει φυσικα, αλλα υφισταται σε καθε περιπτωση. Περι Ultima και προσφορας, επισης γνωστο και σεβαστο, κυκλοφορησαν και στο Snes. Εχω ενστασεις για το κατα ποσο θεωρειται διαχρονικο ως προς να το απολαυσει κανεις σημερα, δεν μειωνω ομως την συνολικη προσφορα του ομως σε καμια περιπτωση.

Διαφωνουμε επισης για το Eternal Champions, ενταξει η συνεχεια του ηταν και παραμενει σαφως ανωτερη, αλλα δεν το θεωρω μετριο, ποσο μαλλον κακο. Σιγουρα οχι για την εποχη του, και ειδικα σε συγκριση τωρα με τους παραπανω "αντιστοιχους" τιτλους της Amiga..

Ενημερωτικα παντως, τιτλοι MSU-1 αναδημιουργουν ακομα, ειναι περιπου 15 μεχρι στιγμης. Δεν εχω δει τιτλους της Amiga αντιστοιχως ομως, να αξιοποιουν καπως την Roland σε μετεπεια/προσφατες κυκλοφοριες.

 
Μήπως να σου θυμίσω οτι δεν ειμαστε developers αλλά χρήστες και ως χρήστες θα πρεπει να το βλέπουμε?
Ναι αλλά τα games οι developers τα φτιάχνουν. Αν δεν μπορούν να φτιάξουν ένα game που γουστάρω λόγω περιορισμών της δισκέτας ή όταν θα κόβουν και θα ράβουν τότε το πρόβλημά τους γίνεται και δικό μου. Εγώ θα δω χειρότερα γραφικά, εγώ θα δω λιγότερα frames of animation, εγώ θα παίζω τα πετσοκομμένα ports κλπ.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
οι developers αυτα πού αναφέρεις τα εχούν σε δευτερη μοίρα, το πρώτο που μετράει είναι το κέρδος, και για μεγιστοποίηση του κέρδους και χειροτερα γραφικά θα σου έδιναν και πετσοκόμενα games επισης και σε πέτρες θα εγραφαν.

Σε συγχαίρω παντως, οτι ακριβώς γραφεις ισχυει "χειρότερα γραφικά, εγώ θα δω λιγότερα frames of animation, εγώ θα παίζω τα πετσοκομμένα ports" κτλ οπως ακρίβως τα γράφεις ειναι, αυτό γινόταν στις κονσόλες γιατι ο αποθηκευτικός χώρος δεν ήταν φτηνός και η έξτρα μνήμη στα carts κόστιζε, οπότε εκοβαν απο παντού.
 

1@Getta Robo[/USER]Δεν υποστηρίζω τα περιοδικά, αυτά είχαμε όμως. Προφανώς γράφονταν κάποιες μπούρδες, τα ξαναείπαμε αυτά, από το να ισοπεδώνεις όμως το σύνολό τους, είναι λίγο τραβηγμένο. Δεν έγραφε μόνο ο "βαλτός", έγραφαν και αξιόλογα άτομα σε αυτά, στην τελική αγόραζα και ξένο τύπο, αλλά επειδή ήταν κυρίως Amiga (Amiga Format και Action) δεν τα αναφέρω. Δεν ξέρω αν άξιζαν όλα τα παιχνίδια την βαθμολογία τους, σίγουρα όχι, δεν μπορώ να καταλάβω το κέρδος όμως που (θα) είχαν για την προπαγάνδα. Πως το σκέφτεσαι δηλαδή, ότι ας πούμε τα έπαιρναν από τους πειρατές, ότι είχε μείνει στοκ από αμίγκες απούλητο; Δεν μου στέκουν ιδιαίτερα λογικά, όχι ότι θα ήταν και απίθανο βέβαια. Ακόμη και έτσι επιμένω ότι δεν μπορούμε να ¨τσουβαλιάζουμε".

Για της πωλήσεις δεν έχω αριθμούς, δεν ξέρω αν έχει και κανείς, το μόνο που μπορούμε να ξέρουμε είναι στατιστικά τι γινόταν στην παρέα του ενός και του άλλου. Όπως είπα στην γειτονιά μου στην Καλλιθέα, μέχρι και τον Πειραιά, τη Νίκαια, τον Κορυδαλλό και την Πειραϊκή που τραβιόμουν για disk swaps, είχαν όλοι amiga. Προφανώς αυτούς έβλεπα γιατί είχαμε και swaps να κάνουμε, αυστηρά στον περίγυρο όμως, δεν υπήρχαν πολλοί με κονσόλες. Προφανώς εσύ έκανες παρέα μόνο με κονσολάκηδες, και πάει λέγοντας, άρα δεν θα βγάλουμε άκρη και έτσι. Κάποιοι είχαν mega drive, και κανα δυο snes. Όταν έλεγα πως αυτοί, ιδιαίτερα με το MD, έρχονταν σπίτι μου με χαρά να παίξουμε κάτι στην Amiga και δήλωναν ενθουσιασμένοι, πάλι αλήθεια είναι. Έπειτα, πήραν και εκείνοι, και μετά όλοι μαζί γίναμε PC gamers, με μικρό διάλειμμα Playstation. Αυτά θυμάμαι, αυτά μπορώ να πώ. Με κουβέντες εδώ μέσα, και με άτομα που γνώρισα στην πορεία λόγω του retro, πάλι τα ίδια άκουγα. Εσύ θυμάσαι άλλα, και μέναμε στην ίδια πόλη. Άρα επιστρέφουμε στο θέμα "στρατοπέδων", που όντως υπήρχε, άλλες παρέες οι απο εδώ, άλλες οι από εκεί.

Ίσως να είναι και η διαφορά στα χρόνια που πιάσαμε το άθλημα, σίγουρα το έπιασες μετά από μένα (δεν εξηγείται με τίποτα διαφορετικά), έτσι εσύ πρόλαβες τις κονσόλες στην άνθισή τους, ενώ εγώ επειδή είχα ήδη διαμορφωθεί από τα computers, τις έβλεπα με άλλο μάτι. Από spectrum σε Xt σε Amiga, και μετά GB/SNES, σκέψου ότι δεν αγόρασα ποτέ GamePro που ανέφερες, μιας και ήδη αγόραζα PC Master. Και ναι, οκ, ίσως οι κομπιουτεράδες είμασταν ελιτιστές γιατί εκεί να δεις το θάψιμο που έπεφτε! Το οποίο δεν το συμμεριζόμουν όμως, μιας και δεν με ενδιέφεραν πλέον οι κονσόλες, καθόλου.

Για τα υπόλοιπα δεν θέλω να το συνεχίσουμε, και εγώ, και εσύ έχουμε πει διάφορα. Εγώ ίσως παραείμαι δεμένος με το παρελθόν, και αρνούμαι πεισματικά να παραχωρήσω αναμνήσεις σε διορθώσεις από online κοινότητες και "ρετρο γκουρού", καθώς τους θεωρώ αργόσχολους και προκατειλλημένους. Επιπλέον οι Αμερικάνοι, μου την δίνουν ιδιαίτερα γιατί αρνούνται πεισματικά το computer gaming, και ιδιαίτερα το Ευρωπαϊκό. Δεν αντέχω να βλέπω βιντεάκια με NES στο youtube π.χ. Στην Ελλάδα, καλώς η κακώς, η mainstream αλυσίδα ήταν spectrum/6128/c64 - XT - Amiga - PC. Οι κονσόλες όντως πήραν τα πάνω τους μετά το '92-'93, αλλά είχε ήδη διαμορφωθεί ο χ;αρακτήρας των gamers της γενιάς μου. Εξαιρέσεις υπήρχαν προφανώς.

 
Πίσω
Μπλουζα