Δύσκολη επιλογή..Πολλές ταινίες και κυρίως πολυποίκιλες..Κωμωδίες, δραματικές,κομεντί,κοινωνικές,βιντεοταινίες, σύγχρονες...Ίσως να ήταν καλύτερο (προκειμένου να μη χαθούν κάποιες που αξίζουν..χαχα!Λες και είμαστε στην επιτροπή για τα όσκαρ!

) να έμπαινε το θέμα ανα ξεχωριστή θεματική (μπορεί βεβαίως και να υφίσταται κτ τέτοιο και να το αγνοώ!

) Νομίζω πάντως πως αν ακολουθήσουμε τα στενά χρονολογικά πλαίσια του φόρουμ, αναγκαστικά θα κινηθούμε στα χρώματα του ασπρόμαυρου..Εννοώ πως η επιλογή θα εστιάσει κυρίως στον ελληνικό κινματογράφο της δεκαετίας '50-'60..Γενικά η κινηματογραφική παραγωγή τις επόμενες δεκαετίες κινήθηκε σε φτωχά επίπεδα, είτε σε επίπεδο παραγωγής, είτε σε επίπεδο σεναρίου..Πολλές ταινίες μάλιστα προσπάθησαν να πρωτοπορήσουν τη δεκαετία του'80, ωστόσο νομίζω πως ήταν τόσο επιτηδευμένα "βαρειές", που απομάκρυναν τους κινηματογραφόφιλους..Σε τελική ανάλυση αν θέλει κάποιος να καταπιαστεί με ένα σοβαρό θέμα, δεν είναι ανάγκη ούτε ψυχόδραμα ΄(στα όρια της κατάθλιψης) να κάνει, ούτε να αναλωθεί σε στατικές εικόνες χωρίς ειρμό και νόημα..Και μετά από αυτή την εισαγωγή πάμε...στο παρασύνθημα...Οι αγαπημένες ταινίες είναι:
1. Λατέρνα φτώχεια και γαρύφαλλο - Τι να πεί κανείς γι'αυτή τη ταινία; Παρότι γυρίστηκε παραπάνω από μισό αιώνα πρίν, βλέπεται τόσο ευχάριστα, όσο ένα καλοκαιρινό ηλιοβασίλεμα..Για μένα αποτελεί απόλαυση κάθε φορά που τη βλέπω γτ μου θυμίζει έναν άλλο κόσμο, μια διαφορετική Ελλάδα που κι αν ακόμη δεν την έχω ζήσει ούτε ως απομεινάρι, εντούτοις τη νοσταλγώ..Ανθρωπιά, αληθινή αγάπη, πραγματικός έρωτας που ξεπερνά την καλοπέραση και κινητοποιεί την πλούσια κόρη να αυτομολήσει και να εγκαταλείψει το "ζεστό" σπιτικό και τις ανέσεις της για να μην προδώσει τον έρωτα της..Ευγένεια και αρχοντιά..Πόσο όμορφο αλήθεια, ήταν αυτό το ζευγάρι ηλικιωμένων (ο ένας "αιώνας" με τον άλλο "αιώνα" όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο Μίμης Φωτόπουλος) που του αφιέρωσαν ένα τραγούδι από τη λατέρνα οι αγνοί λατερνατζήδες; Πόσο αγαπημένοι φαίνονταν..Δεν ξέρω, μπορεί να καταλήγω σε γραφικούς μελοδραματισμούς, ωστόσο πόσο συχνά βλέπουμε τέτοιες εικόνες πλέον γύρω μας; Πόσοι σήμερα θα έβαζαν στο περιθώριο τη παχυλή αμοιβή για την εύρεση της άσωτης κόρης και δεν θα τη προέδιδαν; Νομίζω πολλοί λίγοι..Ενδεχομένως και εκείνη την εποχή να μην ήταν πολλοί, ωστόσο εμένα μ' αρέσει να βλέπω να τονίζεται αυτή η εικόνα..Φυσικά, αναμφισβήτητο μερίδιο στην επιτυχία είχαν οι δύο σπουδαίοι πρωταγωνιστές του ελληνικού κινηματογράφου, ο Μίμης Φωτόπουλος και ο Βασίλης Αυλωνίτης..Σαν ζωγραφικός πίνακας και η Τζένη Καρέζη (στη πρώτη της ταινία αν δεν απατώμαι), μ'αυτό το αξεπέραστο πρόσωπο..(πολύ γοητευτικό ζευγάρι παρεμπιπτόντως με τον Αλεξανδράκη..με φόντο μια υπέροχη Χαλκίδα, βγαλμένη λες από καρτ-ποστάλ..)
2. "Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα" - Νομίζω ισοβαθμεί στη πρώτη θέση με τη "λατέρνα"..Λεπτοδουλεμένη δουλειά, με ηθοποιούς που "κεντάγανε", σωστά επιλεγμένος ο καθένας για το ρόλο του..Η πρώτη ουσιαστικά ταινία για τη χειραφέτηση της γυναίκας, μιας γυναίκας ωστόσο που δεν ήθελε να υποκαταστήσει τον άνδρα στο κουμάντο του σπιτιού (όπως γίνεται κατά κόρον στη σημερινή εποχή) αλλά απλώς ήθελε ισότιμο ρόλο..Εκτιμώ ιδιαίτερα τη μαεστρία με την οποία πέρναγε μια σειρά από μηνύματα που είχαν να κάνουν κυρίως με τη κοινωνία και τη τυπολατρεία αλλά και την υποκρίσια που τη χαρακτήριζε (και σε μεγάλο βαθμό εξακολουθεί να τη χαρακτηρίζει μέχρι τις μέρες μας..) Πρίν μπεί η κουλούρα η Ελένη ήταν η "αστεφάνωτη, η "παστρικιά"..Όταν πλέον έγινε κα Κοκοβίκου "με δόξα και τιμή", η κα Αγλαία έπαψε πια νατη περιφρονεί, γτ πλέον είχε συμμορφωθεί με τη "καθεστηκύια τάξη"..Η καλύτερη σκηνή της ταινίας για μένα, αυτή που πάντα με συγκινεί, όταν η Ελένη με βουρκωμένο (αλλά αξιοπρεπές) βλέμμα λέει "και νόμιζες ότι γι'αυτό σε παντρεύτηκα;"...."να στο πω εγώ και ας μη ξέρω τα πολλά τα γράμματα"..Εκεί όπου αποδεικνύεται πως η μόρφωση δεν κάνει τον άνθρωπο, ούτε τον γεμίζει με συναισθήματα...Και βέβαια, εκεί πέφτει ο μπούρδας Καραβάγγος (το φελέκι του!) για να μη βαρύνει περαιτέρω το κλίμα και να τελειώσει πλέον με happy end το έργο, με το ζευγάρι να κατεβαίνει τα υπέροχα σκαλιά στη Πλάκα..
Επειδή όμως ξέφυγα πααααρα πολύ και γίνομαι κουραστικός, ας παραθέσω μόνο τις υπόλοιπες ταινίες και τελειώνω!
3. Υπάρχει και φιλότιμο (η πλέον διαχρονική ταινία -μόνο που το φιλότιμο ακόμα αναζητείται)
4. Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο
5.Η κυρά μας η μαμη
6.Η θεία από το Σικάγο
7.Μακρυκωσταίοι και κοντογιώργηδες
8.Η Λίζα και η άλλη
9.Ο Ηλίας του 16ου
10. Τζένη- Τζένη
11. Δεσποινίς Διευθυντίς
12.Μια τρελή-τρελή σαραντάρα (νομίζω μακράν η καλύτερη ταινια της Βλαχοπούλου)
13.Κάτι κουρασμένα παλληκάρια
Εντάξει..βγήκαν 13!!!Αλλά πραγματικά νομίζω πως θα ήταν παράλειψη να αφήσω κάποια εκτός..Όλες γαρ έχουν περάσει στη σφαιρα του κλασικού..Α!Μιας και κάποια μέλη αναφέρθηκαν και σε κάποιες μετά το 1995, θα συμφωνήσω πως το Peppermint και η Πολίτικη Κουζίνα (ειδικά η τελευταία) ήταν παααρα πολύ καλές ταινίες! Οκ..μετά από αυτή τη πολυλογία νομίζω ότι θα γυρίσετε τη ταινία best seller "ο θάνατος ενός βατράχου"΄(ή εναλλακτικά: "έγκλημα στο retromaniax"..)