tv1988 είπε:
.......
Γράψτε αναμνήσεις που έχετε απ΄την Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης απ΄το 1970 έως το 1995.
................
Στο δρόμο αυτόν λένε ότι είχαν βάλει στην άκρη κάτι μάρμαρα, αντί για βαμμένη λωρίδα ΛΕΑ, τα οποία ήταν ιδιαίτερα ολισθηρά και...σκότωναν (μιλάμε για πολύ παλιά, βεβαίως, για την "πρώτη έκδοση" του δρόμου).
Οδηγούσα στην εθνική οδό από το 1977, κυρίως τη διαδρομή Αθήνα-Δ. Μακεδονία (αρκετές φορές και Αθήνα Θεσ/νίκη) 4-5 φορές το χρόνο, οπότε χρησιμοποιούσα μέχρι τη Λάρισα την εθνική οδό. Μέχρι το 1985 περίπου ήταν ένας δρόμος χωρίς μεσαία λωρίδα στο μεγαλύτερο τμήμα του, με...1,5 λωριδες προς κάθε κατεύθυνση!!! Η μισή ήταν στην άκρη, σαν βοηθητική. Χωριζόταν πράγματι από την κυρίως λωρίδα με μία φαρδιά (διπλή+ σε σχέση με τις σημερινές διαχωριστικές γραμμές) διαχωριστική γραμμή από άσπρη πέτρα-πλάκα (δεν νομίζω ότι ήταν μάρμαρο), η οποία γλυστρούσε φοβερά, ιδίως όταν έβρεχε..... Εξαιρετικά επικίνδυνη, όπως σωστά περιγράφει ο ΦΖΠ1. Έτσι και πατούσες φρένο επάνω της ήσουν χαμένος από χέρι, το αυτοκίνητο υπέστρεφε αμέσως.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα και ιδίως φορτηγά, για να διευκολύνουν το προσπέρασμα, την "καβαλούσαν", δηλαδή το μισό αυτοκίνητο ήταν στη στενή βοηθητική λωρίδα και το άλλο μισό στην κυρίως λωρίδα, επιτρέποντας μία στοιχειώδη προσπέραση, φυσικά πατώντας λίγο δίπλα στο αντίθετο ρεύμα. Το πρόβλημα το καλοκαίρι ιδίως, προέρχοταν από ξένους οδηγούς με ΙΧ ή νταλίκες, που δεν πατούσαν τη βοηθητική λωρίδα (όπως πραγματικά ισχύει στις πατρίδες τους) με αποτέλεσμα η προσπέραση να γίνεται στο πάντα φορτωμένο με κίνηση αντίθετο ρεύμα. Όσο φανάρια και να τους έκανε κανείς (τότε πολύ συνηθιμένο για το παραμικρό να ανάβεις φανάρια στον μπροστά) δεν πήγαιναν στην άκρη. Αν δε έβρεχε κιόλας η κατάσταση γινόταν ιδιαίτερα επικίνδυνη, διότι εκτός από την πέτρα, γυάλιζε και η άσφαλτος (η αντιολισθητική άσφαλτος τότε ήταν άγνωστη λέξη)......
Πάμπολες οι παραβιάσεις προσπεράσματος, ταχύτητας κλπ, επίσης φρικαλέα ατυχήματα...... Οδηγούσαν τα ΙΧ ή νταλίκες κατά το δοκούν... Εγώ, οδηγώντας Subaru 500 (κ.ε.), ήμουν εκ των πραγμάτων προσανατολισμένος σε χαμηλές ταχύτητες (80-90 χλμ/ώρα), οπότε στην καλύτερη περίπτωση έβρισκα ένα φορτηγό που πήγαινε με 80-90χλμ. και καθόμουν σε απόσταση πίσω του, πάντα "καβαλητός" στη βοηθητική λωρίδα. Αυτό μάλλον με έσωσε από ατύχημα. Τις λίγες φορές που αναγκαζόμουν να προσπεράσω φορτηγά με την χαμηλή ταχύτητα & επιτάχυνση, μου έβγαινε η ψυχή...... Κινδύνεψα κάποιες φορές, ιδίως όταν το οδόστρωμα ήταν βρεγμένο, ένοιωθα το αυτοκίνητο να "πλέει", ιδίως όταν πατούσε την άσπρη πέτρα. Περιττό να πω, ότι το ταξίδι (με 2 παύσεις φυσικά) διαρκούσε 7-8 ώρες, με λεωφορείο βέβαια 8+. Τελευταία φορά το 2012 έκανα την ίδια διαδρομή σε 5,5 ώρες με μεγάλο αυτοκίνητο όμως και μία στάση.
Μεγάλο πρόβλημα είχε η είσοδος στην Αθήνα με τη στενή "εθνική" στα τέλη '70 αρχές '80. Επίσης η εθνική οδός περνούσε στα '70ς μέσα από τα Καμμένα Βούρλα, η παρακαμπτήριος έγινε αργότερα.
Τα διόδια ήταν 3 έως τη Λάρισα, ένα στο Σχηματάρι ένα μετά τη Λαμία (δεν θυμάμαι ακριβώς που) και ένα έξω από τη Λάρισα. Τιμή: 8-10 δρχ. Μάλιστα έδειχνες το απόκομμα στο μεσαίο και στο σφράγιζαν. Μία φορά το έχασα και πλήρωσα ξανά.
Τα πράγματα βελτιώθηκαν με τα έργα που πρώτα άρχισαν με το ξήλωμα της πέτρας και μετά με τις διαπλατύνσεις με διαχωριστικές λωρίδες. Άρχισαν θυμάμαι από την είσοδο-έξοδο στην Αθήνα και επεκτάθηκαν. Βέβαια το μεγάλο πρόβλημα συνέχισε με την κατασκευή, ώσπου να παραδοθούν τα τμήματα.... Της κακομοίρας από ελλιπείς σημάνσεις, ιδίως τη νύχτα..... Πολλά τα ατυχήματα στα έργα..... Το κακό ήταν (και είναι πιστεύω) ότι τα έργα έπαιρναν χρόνια αντί μήνες, ακόμα και για μικρά τμήματα.....
Στα Τέμπη επίσης άλλο πρόβλημα με στροφές, κακοτεχνίες και πολλή κίνηση, όπως (σε λιγότερη πάντως έκταση) και στον Αγ. Παντελεήμονα.
Τελευταία φορά που έκανα τη διαδρομή έλεγα στα παιδιά μου πως ήταν τότε οι συνθήκες και δεν πίστευαν στα αυτιά τους........