ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ 8α (ΠΑΤΡΑΙ - ΚΟΡΙΝΘΟΣ).
Το 1963 ελήφθη η απόφασις εκ του Υπουγείου Δημοσίων Έργων όπως τούτο αχθή εις την κατασκευήν του 2ου μεγαλυτέρου τμήματος της Εθνικής Οδού 8α από Κορίνθου εις Πάτρας και προς τούτον απετάθη εις το ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΦΡΑΝΚ ΜΠΕΪΖΙΛ το οποίον επεράτωσεν και παρέδωσεν την μελέτην αυτήν εις το Υπουργείον την Πέμπτην 24 Ιανουαρίου 1963 και διελάμβανεν την κατασκευήν Οδού κάτωθεν της παλαιάς τοιαύτης. Τα οχήματα θα εκινούντο εκεί δια ταχύτητος 100 χ.α.ω. εις οδόστρωμα πλάτους 14,00 μ. και πλάτος κλάδου τα 7,50 μ. Το Έργον τελικώς περιελήφθη εις το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 1964 και συνήφθη δάνειον 125.000.000 δολλαρίων μετά της Ευρωπαϊκής Τραπέζης Επενδύσεων προς ενίσχυσιν της χρηματοδοτήσεώς του. Σημειούται ότι η Ε.Τ.Ε. ήθελε να χρηματοδοτήση τέσσαρα (4) Έργα Οδοποιίας εν Ελλάδι ήδη από του Μαρτίου 1963. Η δε διαδικασία χρηματοδοτήσεως των Έργων ήρχισεν κινουμένη από του Σαββάτου 20 Απριλίου 1963. Τότε εγένετο ευρεία σύσκεψις εις το Υπουργείον Συντονισμού παρεστώτων των ανωτέρων και ανωτάτων υπαλλήλων του Υπουργείου και του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Τραπέζης Επενδύσεων κ. Τρανκάρ όπου συνεζητήθη το θέμα της χρηματοδοτήσεως των εν Ελλάδι κατασκευασθησομένων οδοποιητικών και εγγειοβελτιωτικών έργων. Ως προς τα Οδικά Έργα προεκρίθη η χρηματοδότησις της Εθνικής Οδού 8α (Τμήμα Κορίνθου - Αθηνών) εις την Κακήν Σκάλαν, η Εθνική Οδός 3 (Τμήμα Λαμίας - Λαρίσσης) και η Εθνική Οδός 5 (Ιωαννίνων - Αντίρριον) κατά το τμήμα αυτής από Αντιρρίου εις Αγρίνιον. Το Σάββατον 20 Απριλίου 1963 εσυνεχίζετο υπό του εντεταλμένου εκ του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΦΡΑΝΚ ΜΠΕΪΖΙΛ η σύνταξις της Οριστικής Μελέτης της Εθνικής Οδού 8α από Κορίνθου εις Πάτρας και εκαθορίσθη ότι η τελική δαπάνη κατασκευής θα ήτο 1.000.000.000.000 δολλάρια. Το Σάββατον 11 Μαΐου 1963 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έλαβεν την οριστικήν απόφασιν της χρηματοδοτήσεως της Εθνικής Οδού, ώστε αύτη να αρχίση να κατασκευάζηται από του 1964. Η οριστική μελέτη των Έργων παρουσίασεν σοβαράς δυσχερείας και επίσης έπρεπε να αντιμετωπισθούν και αι αντιδράσεις διαφόρων Ιδιοκτητών ω η Ιδιοκτησία εθίγετο εκ των Έργων. Τα Έργα τελικώς προϋπελογίσθησαν εις 700.000.000 δραχμών και το μήκος της Οδού θα ήτο 136.000 μ. Μετά τινας εις την μελέτην επενεχθείσας τροποποιήσεις το μήκος της Οδού περιωρίσθη εις τα 125.000 μ. Μόλις το Υπουργείον Δημοσίων Έργων παρέλεβεν την Οριστικήν Μελέτην των Έργων, ήχθη εις τας δημοπρασίας των τμημάτων της Οδού τα οποία εκθέτομεν κατωτέρω ως εξής*:
1. Αρχαία Κόρινθος - Κιάτον (Μήκος: 23.400 μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΔΟΜΙΚΗ" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ". (Τον Κόμβον κατεσλεύασεν υπεργολαβικώς η ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΟΔΩΝ ΚΑΙ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ").
2. Κιάτον - Στόμιον (Μήκος: 27.700 μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΟΔΩΝ ΚΑΙ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε".
3. Στόμιον - Ακράτα (Μήκος: 16.900 μ.). Κατασκευή: Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Τ.Ε.Β." - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ".
4. Ακράτα - Διακοπτόν (Μήκος: ΧΧ.ΧΧΧ μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ"
5. Διακοπτόν - Αίγιον - Καμάραι (Μήκος: 22.200 μ.). Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε"
6. Καμάραι - Χάραδρος (Μήκος: 22.300 μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ".
7. Ανισόπεδος Κόμβος Ρίου. Κατασκευή: Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΚΥΚΛΟΣ".
8. Είσοδος Πατρών. Κατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΑ.
9. Σταθμοί Διοδίων Ζευγολατειού και Ρίου. Κατασκευή: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΙΩΝΗΣ.
10. Την περίφραξιν του τμήματος από Αρχαίας Κορίνθου εις Κιάτον έκαμεν το ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ.
Επίσης εχρειάσθη κατά την κατασκευήν να γίνουν τοπικαί παραλλαγαί της γραμμής των Σ.Π.Α.Π. τας οποίας εμελέτησεν η Διεύθυνσις Τεχνικών Υπηρεσιών των Σ.Ε.Κ. δια του Πολιτικού Μηχανικού Κωνσταντίνου Κιλίμη. Μάλιστα κατά τας μελέτας προεβλέφθη η διαπλάτυνσις της γραμμής και κατεσκευάσθησαν προς τούτο υπό των Εργοληπτών που αναφέρομεν ανωτέρω μεγαλύτερα τεχνικά έργα (γέφυραι, επιχώματα και λοιπά).
11. Τεχνικά Έργα Ηλεκτροφωτισμού των Κόμβων: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΑΜΠΙΛΗ δια υλικών της Α.Ε. "ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ - ΜΑΡΟΥΛΙΔΗΣ".
(*) Τας δημποπρασίας και διάφορα άλλα ειδικά στοιχεία θα τα συμπληρώσωμεν εν ευθέτω.
Εις την φωτογραφίαν δεικνύομεν την Άνω Διάβασιν Μελισσίου και την σιδηροδρομικήν γραμμήν των Σ.Π.Α.Π.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ/ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΥΠΟΥ/ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, "ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ 1969 – 1970", Έκδοσις ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ, Αθήναι 1970.
Προβολή συνημμένου 254659
Φωτογραφία: Η γέφυρα Καθαρορέματος αποκαθιστώσα την συνέχειαν του τμήματος Κιάτου – Στομίου (Χ.Θ. 0 + 000 – 27 + 200). Το τμήμα αυτό ήτο το 1ον εκ των 8 τμημάτων της Οδού και εδημορατήθη το 1964.
Βασίλειος Κυριακίδης, "ΕΛΛΑΣ – ΕΙΚΟΝOΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΕΠΙΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ", Εκδόσεις ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ, Αθήναι 1970.
Ανισόπεδος Κόμβος Κιάτου (1970). Ο Κόμβος αυτός σήμερον δεν υπάρχει διότι τον έχει ανακατασκευάση η ΤΕΡΝΑ.
Βασίλειος Κυριακίδης, "ΕΛΛΑΣ – ΕΙΚΟΝOΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΕΠΙΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ", Εκδόσεις ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ, Αθήναι 1970.