RETRO οδικό δίκτυο Ελλάδας

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας tv1988
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ 8α (ΠΑΤΡΑΙ - ΚΟΡΙΝΘΟΣ).
Το 1963 ελήφθη η απόφασις εκ του Υπουγείου Δημοσίων Έργων όπως τούτο αχθή εις την κατασκευήν του 2ου μεγαλυτέρου τμήματος της Εθνικής Οδού 8α από Κορίνθου εις Πάτρας και προς τούτον απετάθη εις το ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΦΡΑΝΚ ΜΠΕΪΖΙΛ το οποίον επεράτωσεν και παρέδωσεν την μελέτην αυτήν εις το Υπουργείον την Πέμπτην 24 Ιανουαρίου 1963 και διελάμβανεν την κατασκευήν Οδού κάτωθεν της παλαιάς τοιαύτης. Τα οχήματα θα εκινούντο εκεί δια ταχύτητος 100 χ.α.ω. εις οδόστρωμα πλάτους 14,00 μ. και πλάτος κλάδου τα 7,50 μ. Το Έργον τελικώς περιελήφθη εις το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 1964 και συνήφθη δάνειον 125.000.000 δολλαρίων μετά της Ευρωπαϊκής Τραπέζης Επενδύσεων προς ενίσχυσιν της χρηματοδοτήσεώς του. Σημειούται ότι η Ε.Τ.Ε. ήθελε να χρηματοδοτήση τέσσαρα (4) Έργα Οδοποιίας εν Ελλάδι ήδη από του Μαρτίου 1963. Η δε διαδικασία χρηματοδοτήσεως των Έργων ήρχισεν κινουμένη από του Σαββάτου 20 Απριλίου 1963. Τότε εγένετο ευρεία σύσκεψις εις το Υπουργείον Συντονισμού παρεστώτων των ανωτέρων και ανωτάτων υπαλλήλων του Υπουργείου και του εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Τραπέζης Επενδύσεων κ. Τρανκάρ όπου συνεζητήθη το θέμα της χρηματοδοτήσεως των εν Ελλάδι κατασκευασθησομένων οδοποιητικών και εγγειοβελτιωτικών έργων. Ως προς τα Οδικά Έργα προεκρίθη η χρηματοδότησις της Εθνικής Οδού 8α (Τμήμα Κορίνθου - Αθηνών) εις την Κακήν Σκάλαν, η Εθνική Οδός 3 (Τμήμα Λαμίας - Λαρίσσης) και η Εθνική Οδός 5 (Ιωαννίνων - Αντίρριον) κατά το τμήμα αυτής από Αντιρρίου εις Αγρίνιον. Το Σάββατον 20 Απριλίου 1963 εσυνεχίζετο υπό του εντεταλμένου εκ του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΦΡΑΝΚ ΜΠΕΪΖΙΛ η σύνταξις της Οριστικής Μελέτης της Εθνικής Οδού 8α από Κορίνθου εις Πάτρας και εκαθορίσθη ότι η τελική δαπάνη κατασκευής θα ήτο 1.000.000.000.000 δολλάρια. Το Σάββατον 11 Μαΐου 1963 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έλαβεν την οριστικήν απόφασιν της χρηματοδοτήσεως της Εθνικής Οδού, ώστε αύτη να αρχίση να κατασκευάζηται από του 1964. Η οριστική μελέτη των Έργων παρουσίασεν σοβαράς δυσχερείας και επίσης έπρεπε να αντιμετωπισθούν και αι αντιδράσεις διαφόρων Ιδιοκτητών ω η Ιδιοκτησία εθίγετο εκ των Έργων. Τα Έργα τελικώς προϋπελογίσθησαν εις 700.000.000 δραχμών και το μήκος της Οδού θα ήτο 136.000 μ. Μετά τινας εις την μελέτην επενεχθείσας τροποποιήσεις το μήκος της Οδού περιωρίσθη εις τα 125.000 μ. Μόλις το Υπουργείον Δημοσίων Έργων παρέλεβεν την Οριστικήν Μελέτην των Έργων, ήχθη εις τας δημοπρασίας των τμημάτων της Οδού τα οποία εκθέτομεν κατωτέρω ως εξής*:
1. Αρχαία Κόρινθος - Κιάτον (Μήκος: 23.400 μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΔΟΜΙΚΗ" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ". (Τον Κόμβον κατεσκεύασεν υπεργολαβικώς η ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΟΔΩΝ ΚΑΙ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ").
2. Κιάτον - Στόμιον (Μήκος: 27.700 μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΟΔΩΝ ΚΑΙ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΩΝ" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε".
3. Στόμιον - Ακράτα (Μήκος: 16.900 μ.). Κατασκευή: Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Τ.Ε.Β." - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ".
4. Ακράτα - Διακοπτόν (Μήκος: ΧΧ.ΧΧΧ μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ"
5. Διακοπτόν - Αίγιον - Καμάραι (Μήκος: 22.200 μ.). Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε"
6. Καμάραι - Χάραδρος (Μήκος: 22.300 μ.). Κατασκευή: Κ/Ξ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε" - ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ".
7. Ανισόπεδος Κόμβος Ρίου. Κατασκευή: Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΚΥΚΛΟΣ".
8. Είσοδος Πατρών. Κατασκευή: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΑ.
9. Σταθμοί Διοδίων Ζευγολατειού και Ρίου. Κατασκευή: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΙΩΝΗΣ.
10. Την περίφραξιν του τμήματος από Αρχαίας Κορίνθου εις Κιάτον έκαμεν το ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ.
Επίσης εχρειάσθη κατά την κατασκευήν να γίνουν τοπικαί παραλλαγαί της γραμμής των Σ.Π.Α.Π. τας οποίας εμελέτησεν η Διεύθυνσις Τεχνικών Υπηρεσιών των Σ.Ε.Κ. δια του Πολιτικού Μηχανικού Κωνσταντίνου Κιλίμη. Μάλιστα κατά τας μελέτας προεβλέφθη η διαπλάτυνσις της γραμμής και κατεσκευάσθησαν προς τούτο υπό των Εργοληπτών που αναφέρομεν ανωτέρω μεγαλύτερα τεχνικά έργα (γέφυραι, επιχώματα και λοιπά).
11. Τεχνικά Έργα Ηλεκτροφωτισμού των Κόμβων: ΤΕΧΝΙΚΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΑΜΠΙΛΗ δια υλικών της Α.Ε. "ΚΑΡΑΜΟΛΕΓΚΟΣ - ΜΑΡΟΥΛΙΔΗΣ".
(*) Τας δημποπρασίας και διάφορα άλλα ειδικά στοιχεία θα τα συμπληρώσωμεν εν ευθέτω.

Εις την φωτογραφίαν δεικνύομεν την Άνω Διάβασιν Μελισσίου και την σιδηροδρομικήν γραμμήν των Σ.Π.Α.Π.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ/ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΤΥΠΟΥ/ΔΙΕΥΘΥΝΣΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, "ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ 1969 – 1970", Έκδοσις ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ, Αθήναι 1970.
Προβολή συνημμένου 254659

Φωτογραφία: Η γέφυρα Καθαρορέματος αποκαθιστώσα την συνέχειαν του τμήματος Κιάτου – Στομίου (Χ.Θ. 0 + 000 – 27 + 200). Το τμήμα αυτό ήτο το 1ον εκ των 8 τμημάτων της Οδού και εδημορατήθη το 1964.
Βασίλειος Κυριακίδης, "ΕΛΛΑΣ – ΕΙΚΟΝOΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΕΠΙΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ", Εκδόσεις ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ, Αθήναι 1970.
Προβολή συνημμένου 254663

Ανισόπεδος Κόμβος Κιάτου (1970). Ο Κόμβος αυτός σήμερον δεν υπάρχει διότι τον έχει ανακατασκευάση η ΤΕΡΝΑ.
Βασίλειος Κυριακίδης, "ΕΛΛΑΣ – ΕΙΚΟΝOΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΕΠΙΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ", Εκδόσεις ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ, Αθήναι 1970.
1670318413754.png

Ο Ανισόπεδος Κόμβος Ξυλοκάστρου (1970).
Βασίλειος Κυριακίδης, "ΕΛΛΑΣ – ΕΙΚΟΝOΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΕΠΙΤΟΜΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ", Εκδόσεις ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ, Αθήναι 1970.
1670318766416.png
 
Τελευταία επεξεργασία:
Η κατασκευή του Ανισοπέδου Κόμβου εις τα Σίδερα Χαλανδρίου ήρχισεν υπό της Α.Τ.Ε. "ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ" την Τετάρτην 21 Ιανουαρίου 1981.
Εφημερίς "ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ", Φύλλον: 8.460, Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 1981, σελ. 03.
1670797586825.png
 
ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ 56α.
ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ (1981).
Ο Κόμβος αυτός κατεσκευάσθη το 1981 και ενεκαινιάσθη την Παρασκευήν 21 Αυγούστου 1981 και ώραν 1:00 μ.μ. υπό του Υπουργού Δημοσίων Έργων Τζαννή Τζανετάκη. Έχει μορφήν μονής τρομπέττας. Η γέφυρα του Κόμβου κατεσκευάσθη υπό της ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ "ΚΑΣΤΩΡ" (*), εκ προεντεταμένου σκυροδέματος και έχει 5 ανοίγματα. Προ της κατασκευής του Κόμβου εκεί υπήρχεν ισόπεδος κόμβος ο οποίος συνέδεεν την Λεωφόρον Εθνικής Αντιστάσεως/Εθνικήν Οδόν 56α (Σχιστού). Εις την 1ην φωτογραφίαν ο Εργολήπτης κατασκευάζει τον ξυλότυπον και ταυτοχρόνως σκυροδετεί και προεντείνει την γέφυραν. Επίσης έχει κατασκευάση τα επιχώματα των στρεφουσών του κόμβου.
1671277379904.png
Εις την 2αν φωτογραφίαν ο Εργολήπτης έχει κατασκευάση το 95% του Έργου ασφαλτοστρώσας και διαγραμμίσας τας στρεφούσας του Κόμβου και την Οδόν του την διερχομένην επί της γεφύρας. Ετοποθέτησεν επίσης και τας εγκαταστάσεις ηλεκτροφωτισμού και ήχθη εις την σήμανσιν και ασφάλισιν του Έργου.
1671276452978.png
Αι φωτογραφίαι ελήφθησαν εκ του Αρχείου της Εταιρείας "ΠΡΟΜΠΕΤΟΝ Ε.Π.Ε." ήτις ήτο ο Εργολήπτης των Προεντάσεων της γεφύρας και αναρτώνται εδώ το πρώτον.
_______________________________________________________________
(*) Γράφομεν ότι η Α.Τ.Ε. "ΚΑΣΤΩΡ ήτο ο Εργολήπτης της Γεφύρας αλλά μετ΄ επιφυλάξεως επειδή δεν έχομεν εις χείρας μας όλα τα αντικειμενικά δεδομένα προς πλήρη τεκμηρίωσιν του Εργολήπτου.
 
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ.
ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ.
ΤΜΗΜΑ: ΑΣΠΙΩΤΗ ΕΛΚΑ (Κ5) – ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ (Κ9).
ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ (1965 – 1970).
Είναι ο πρώτος κόμβος 3 επιπέδων που κατεσκευάσθη εν Ελλάδι.
1. Κύριος Έργου: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ.
2. Στατική Μελέτη: ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΩΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ "ΕΥΠΑΛΙΝΟΣ".
α) Κωνσταντίνος Γεωργίου Αμπακούμκιν, Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π. (1957) και Μελετητής Δημοσίων Τεχνικών Έργων (Αριθμός Μητρώου Τ.Ε.Ε.: 6.443).
β) Ναυσικά – Ιωάννα Δημητρίου Αμπακούμκιν – Αγναντοπούλου, Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π. (1957) και Μελετήτρια Δημοσίων Τεχνικών Έργων (Αριθμός Μητρώου Τ.Ε.Ε.: 6.444).
3. Κατασκευή: ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ".
4. Κόστος: 22.933.000 δρχ.

Άπαντα τα σχέδια της Στατικής Μελέτης του Κόμβου συνέταξεν η ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΩΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ "ΕΥΠΑΛΙΝΟΣ" δια του κ. Φωτίου Φλώρου, Πολιτικού Μηχανικού, τον Νοέμβριον 1966 ενώ με τους υπολογισμούς της Οριστικής Μελέτας του Έργου ησχολήθη ο Αθανάσιος Ευμορφόπουλος, Πολιτικός Μηχανικός. Χαρακτηριστικώς αναφέρεται ότι η μελέτη διαστασιολογήσεως του οπλισμού ακροβάθρων του προς Αθήνας κλάδου του Κόμβου, ενεκρίθη την Τρίτην 29 Νοεμβρίου 1966. Τυπολογικώς ο Κόμβος αυτός είναι μορφής Τ και αναπτύσσεται εις 3 επίπεδα κατά την εξής σειράν: Εις το 1ον βαίνει ο κλάδος στροφής προς το Αεροδρόμιον. Εις το 2ον βαίνει επί γεφύρας η Ελευθέρα Λεωφόρος Βουλιαγμένης και εις το 3ον βαίνει επί καμπύλης γεφύρας ο κλάδος από του Αεροδρομίου προς τας Αθήνας. Άπαντες οι κλάδοι έχουν δίϊχνον διατομήν. Αι δύο γέφυραι του κόμβου κατεσκευάσθησαν εκ προεντεταμένου σκυροδέματος Β450. Η 1η γέφυρα της Ελευθέρας Λεωφόρου Βουλιαγμένης κατεσκευάσθη δια πλακός εκ προεντεταμένου σκυροδέματος ύψους 1,00 μ. και λοξού ανοίγματος 28,20 μ. Έχει δε τετραγωνικά κενά. Η 2α γέφυρα του κόμβου αυτού κατεσκευάσθη ωσαύτως εκ προεντεταμένου σκυροδέματος και έχει μήκος 90,00 μ. (3 ανοίγματα x 30.00 μ.) και είναι κιβωτιοειδής προς καλλιτέραν ανάληψιν των στρεπτικών επειπονήσεων λόγω της καμπύλης του φορέως όστις εδράζεται επί υποστυλωμάτων V. Αμφότεραι αι γέφυραι έχουν πλάτος 8,00 μ. ενώ εις την 2αν εκτός του σιδηρού κιγκλιδώματος έχει κατασκευασθή στηθαίον DAV εξ ωπλισμένου σκυροδέματος. Αι εργασίαι δια την κατασκευήν του Έργου απεπερατώθησαν κατά Μάϊον 1970.
Φωτογραφία: Το ακρόβαθρον και τμήμα του καμπύλου φορέως της γεφύρας του κλάδου από του Αεροδρομίου προς τας Αθήνας.

1. Περιοδικόν "ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΔΡΟΜΟΙ", Τεύχος: 111ον, Σεπτέμβριος – Οκτώβριος 1969, σελ. 07.
2. Εφημερίς "Η ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ", Φύλλον: 5.914, Δευτέρα 02 Φεβρουαρίου 1970, σελ. 05.
347129249_958055812280502_2430019297306737104_n.jpg
 
Δυστυχώς έτσι είναι, αν και ακόμη είναι υπό συζήτηση η επαναφορά του (δύσκολο το βλέπω - κρίμα γιατί το σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου το έχω φάει με το κουτάλι από μωρό και έχω άπειρες αναμνήσεις από τα τρένα του και τα δρομολόγιά του).
Έχοντας ταξιδέψει σε όλο σχεδόν το παλιό οδικό δίκτυο της χώρας και έχοντας οδηγήσει τουλάχιστον το μισό από αυτό τολμώ να πω ότι οι πιο ταλαιπωρημένοι ταξιδιώτες ήταν αυτοί της δυτικής Ελλάδος. Όπως ανέφερε παλιότερα κι ένα μέλος η διαδρομή Αθήνα -Γιάννενα (και ακόμη περισσότερο μέχρι Ηγουμενίτσα) βασάνιζε πολύ κόσμο μέχρι και πρόσφατα που παραδόθηκε η Ιόνια. Και δεν ήταν μόνο ο καρόδρομος (τουλάχιστον από Αντίρριο μέχρι Άρτα) που έκανε τη διαδρομή να φαίνεται ατελείωτη. Ήταν κι εκείνο το άτιμο το ferry boat του Ρίου-Αντιρρίου που όταν έπιανε αέρα στα τέλη Νοέμβρη και μετά, συχνά πυκνά δεν πέρναγε απέναντι κι έμενες εγκλωβισμένος για ώρες στην προβλήτα (του Ρίου συνήθως) μέχρι να ξανανοίξει ο πορθμός.
Έχω πολλές αναμνήσεις από τέτοιες καταστάσεις σαν την προαναφερθείσα με πιο συνηθισμένες αυτές που ως φοιτήτρια έφευγα από Αγρίνιο για Αθήνα μετά από τις διακοπές των Χριστουγέννων γνωρίζοντας από τους υπεύθυνους του κτελ ότι το φέρυ μπωτ περνούσε κι ως εκ τούτου το ταξίδι δεν θα διαρκούσε πάνω από 4,5 ώρες. Κι αφού φτάναμε μια χαρά στο Αντίρριο, τότε μαθαίναμε ότι μόλις πριν από ένα 5λεπτο είχε πέσει απαγορευτικό για τα πλοία. Εν μέρει αυτό βόλευε όσους κρυουλιάρηδες και νυσταγμένους δεν ήθελαν να κατέβουν από το λεωφορείο για να μπουν στο καράβι (μια που ήταν υποχρεωτικό να αδειάσει το λεωφορείο πριν μπει στο πλοίο) από την άλλη όμως η διαδρομή μέσω Ιτέας -Άμφισσας - Θήβας που θα ακολουθούσαμε υποχρεωτικά για να πάμε Αθήνα επεξέτεινε τη διάρκεια του ταξιδιού στις 6.30 ώρες αναλόγως με την κακοκαιρία που θα βρίσκαμε! Φυσικά όλα αυτά τα θέματα τα έλυσε η κατασκευή της γέφυρας το 2004.
Ωστόσο η συγκεκριμένη διαδρομή εξακολουθεί και σήμερα να είναι η ίδια με πολλές στροφές, με παγετό το χειμώνα στα πιο ορεινά σημεία και με πολλά στενά κομμάτια του δρόμου με κακή ορατότητα.
Αλλά βέβαια αυτό δεν συγκρίνεται καν με ΤΟΝ καραρετρό εθνικό δρόμο -που δεν έχει αλλάξει ούτε στο ελάχιστο όσα χρόνια θυμάμαι τον εαυτό μου- που συνδέει το Αγρίνιο με το Καρπενήσι. Οι δρόμοι της Βολιβίας μπροστά του είναι η ιταλική autostrada!
Στις διακοπές του Αυγούστου 2023 και ειδικότερα την Πέμπτη 10-08-2023 από Ναύπακτο, πήγα Θέρμο και μετά Προυσό φθάνοντας έως Καρπενήσι. Η διαδρομή είναι εκπληκτικής φυσικής ομορφιάς αλλά με αρκετά δύσκολο δρόμο μάλλον περισσότερο απ' ότι είναι η ΕΟ Καρπενησίου-Αγρινίου (την οποία διαδρομή δυστυχώς δεν πρόλαβα να κάνω...). Επέστρεψα από Καρπενήσι στη Ναύπακτο μέσω Κρίκελου, Δομνίστας, Αράχοβας, τεχνητής λίμνης Ευήνου, Περδικόβρυσης, Αμπελακιώτισσας, Άνω Χώρας. Ο δρόμος από Περδικόβρυση σε Αμπελακιώτισσα αρκετά χάλια με πολλές κατολισθήσεις, αρκετά κομμάτια χωμάτινα, με αποκορύφωμα λίγο πριν την Αμπελακιώτισσα κατεβαίνοντας τις φουρκέτες είδα ότι ο δρόμος είναι κομμένος (απλά είχε υποστεί καθίζηση) και ευτυχώς από την εσωτερική πλευρά υπάρχει ένα κομμάτι αρκετά φαρδύ ώστε να περάσω με το ΙΧ απροβλημάτιστα.
Την επομένη 11-08-2023 πήγα από Ναύπακτο προς φαράγγι Πάντα Βρέχει. Διαδρομή
Ναύπακτος , γέφυρα Μπανιά, Δουναίικα , Κάτω Μακρινού, Καψορράχη επιστροφή στην Κάτω Μακρινού γιατί έχασα την διασταύρωση προς Θέρμο , Σιταράλωνα, Θέρμο, Μάνδρα , γέφυρα Γιδομανδρίτη, Αμπέλια με προορισμότο φαράγγι Πάντα Βρέχει, μετά τα Αμπέλια αναστροφή γιατί συνειδητοποίησα ότι δεν υπήρχε εναλλακτική προς Κοκκινόβρυση λόγω της κατολίσθησης όπως αναγραφόταν σε κίτρινες πινακίδες στο δρόμο και δεν μπορούσα να το δω νωρίτερα γιατί δεν είχε σήμα το κινητό. Ο χωματόδρομος έως το σημείο που έφθασα σε ορισμένα σημεία είναι αρκετά δύσκολος χωρίς ωστόσο μεγάλα νεροφαγώματα . Επιστροφή Θέρμο, μετάβαση σε Πλάτανο,τεχνητή λίμνη Ευήνου , Περδικόβρυση, Κλεπά, Αράχοβα, πριν τη Δομνίστα αριστερά προς Πάντα Βρέχει, Σκοπιά, Άγιος Χαράλαμπος, Καστανούλα (πριν την Καστανούλα έως το φαράγγι αποκλειστικά χωματόδρομος), Ροσκά, φαράγγι Πάντα Βρέχει και επιστροφή στον Πλάτανο μέσω Αράχοβας και φράγματος Ευήνου (όχι από Κλεπά).
Τα παραπάνω αναγράφονται για να τονιστεί η ιδιαιτερότητα και μεγάλη δυσκολία του ορεινού επαρχιακού δικτύου που συνδέει τα απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα χωριά, το οποίο έχει αφεθεί στην τύχη του. Η ΕΟ Καρπενησίου - Αγρινίου μπροστά σε αυτά είναι παιδική χαρά.
 
Πολυ ωραιες διαδρομες.
Λογω καταγωγης των πεθερικων απο "Αγρια Δυση", τις συγκεκριμενες διαδρομες τις κανω καθε καλοκαιρι και Πασχα - πλεον το αμαξι παει μοναχο του.
Δυσκολος δρομος το Θερμο - Προυσος.
Δυσκολευει πιο πολυ οταν ενιοτε αποφασιζουμε να το παιξουμε τολμηροι, και αντι να κλεισουμε ξενοδοχειο στο Μεγαλο Χωριο ωστε να προλαβουμε την κοινωνια στον Προυσο (5:30 το πρωι) με ανεση, ξεκιναμε απο Αιτωλοακαρνανια νυχτα - και οταν ζυγωνει η γιορτη της Παναγιας (στις 23 η συγκεκριμενη), στη διαδρομη υπαρχουν διασπαρτοι ανθρωποι που το πανε περπατωντας! Ειναι που ειναι δυσκολος ο δρομος, εχεις και τη νυστα σου, υπαρχουν και πεζοι μεσα στα σκοταδια.

Σημειωση: Απο Μπανια, αντι να πας απο Μακρυνου που ειναι και βαρετη διαδρομη, πιο γρηγορα θα πηγαινες Θερμο μεσω Αναληψης - εχει εναν καινουργιο αλλα πολυ ανηφορικο δρομο μετα το Μπανια που βγαινεις καρφι Αναληψη - Πετροχωρι - Θερμο.
 
Τα παραπάνω αναγράφονται για να τονιστεί η ιδιαιτερότητα και μεγάλη δυσκολία του ορεινού επαρχιακού δικτύου που συνδέει τα απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα χωριά, το οποίο έχει αφεθεί στην τύχη του. Η ΕΟ Καρπενησίου - Αγρινίου μπροστά σε αυτά είναι παιδική χαρά.
Σε αυτό συμφωνώ και πράγματι το ορεινό επαρχιακό δίκτυο είναι ακόμη και τώρα σε μαύρο χάλι σε σημαντικό ποσοστό στην επικράτεια. Ωστόσο έχω την εντύπωση (κι αν κάνω λάθος ας με διορθώσει κάποιος) ότι στο θρεντ αυτό κατά κύριο λόγο καταθέτουμε γνώμες και αναμνήσεις από το παλιό εθνικό δίκτυο, αυτό δηλαδή που ενώνει μεγάλες (ή σημαντικές) πόλεις και πρωτεύουσες νομών καθώς και το δίκτυο των λεωφόρων στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και κατ' επέκταση της Αττικής.

@Wally Η διαδρομή Θέρμο - Προυσός είναι από τις χειρότερες για να φτάσει κανείς στο μοναστήρι αν και η μαγεία της φύσης σε αποζημιώνει αλλά δυστυχώς όταν είσαι στη Ναύπακτο είναι η πιο ενδεδειγμένη. Κάποια φορά που θα έχετε χρόνο (χωρίς να πρέπει να προλάβετε τη λειτουργία στη μονή) θα σου πρότεινα, αν δεν το έχετε δοκιμάσει ήδη, να κάνετε τη διαδρομή από Αγρίνιο προς Προυσό μέσω ορεινής Τριχωνίδας (Παραβόλα- Καλλιθέα - Λαμπίρι). Είναι γύρω στα 52 χλμ, σε καλές καιρικές συνθήκες βγαίνει γύρω στη μία ώρα διαδρομή και το πιο δύσκολο κομμάτι είναι από Λαμπίρι μέχρι Προυσό γιατί θυμίζει λίγο το δρόμο από ορεινή Ναυπακτία. Μετά τις καταστροφές -κατολισθήσεις του '22 ο δρόμος έχει ξαναφτιαχτεί οπότε από την άνοιξη και μετά απολαμβάνεις μια διαδρομή με απίστευτες εναλλαγές στο φυσικό τοπίο.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Συμφωνω! Οταν παω απο Θερμο προς Προυσο, περναω κανονικα απο Καλλιθεα-Λαμπιρι. Εσυ υποθετω ξεκινας απο Μακρυνεια
 
Συμφωνω! Οταν παω απο Θερμο προς Προυσο, περναω κανονικα απο Καλλιθεα-Λαμπιρι. Εσυ υποθετω ξεκινας απο Μακρυνεια
Η Μακρυνεία είναι πριν από το Αγρίνιο που είναι πάντα η βάση μου για το ταξίδι αυτό. Οπότε ξεκινώ από Αγρίνιο και πηγαίνω το δρόμο για Θέρμο μόνο που μετά την Παραβόλα κάνω αριστερά προς Νερομάνα - Καλλιθέα.
 
@Bajar @Wally
Προσωπικά στις διακοπές του Αυγούστου έκανα την διαδρομή από Ναύπακτο προς Θέρμο μέσω Πόρου Ανάληψης Σιταραλώνων, μέσω Γέφυρας Μπανιά, Ανάληψης, Κόφτρας, Αβαρίκου, μέσω Γέφυρας Μπανιά, Σιταραλώνων κλπ. Ούτε λεωφορείο του ΚΤΕΛ να ήμουν.
Την Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023 μετά το φαγητό στην Αλατιέρα και τη βόλτα στο λιμάνι του Μεσολογγίου, πήγα από τον παλιό δρόμο προς Αγρίνιο έστριψα προς Παναιτώλιο , Καινούριο, Κάτω Τραγάνα, Παραβόλα, Νερομάννα, Καλλιθέα, Θέρμο, Σιταράλωνα, Γέφυρα Μπανιά και επιστροφή Ναύπακτο.
 
ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ 7.
ΠΑΡΑΚΑΜΨΙΣ ΑΧΛΑΔΟΚΑΜΠΟΥ (1980).
Το 1980 η ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ "ΕΛΛΗΝΙΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΙ (ΕΛ.ΤΕ.Κ.)", παρέδωσεν εις τας Υπηρεσίας του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, το τμήμα της Παρακάμψεως του Αχλαδοκάμπου εις την Εθνικήν Οδόν 7 από Κορίνθου εις Τρίπολιν. Τα εγκαίνια της Οδού εγένοντο στις 29 Αυγούστου 1980 παρεστώτος του Υπουργού Δημοσίων Έργων Τζαννή Τζανετάκη. Η εγκαινιασθείσα Οδός ήτο έργον μεγάλης αξίας διότι απετρέπετο η εξ Αχλαδοκάμπου υποχρεωτική διέλευσις και ήρετο η δυσχερής χάραξις του τμήματος αυτού. Η φωτογραφία που δημοσιεύομεν εδώ ελήφθη εκ του Αρχείου της ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ "ΕΛΛΗΝΙΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΙ (ΕΛ.ΤΕ.Κ.)". Χαρακτηριστικώς αναφέρεται ότι ο όγκος των εκτελεσθεισών εκβραχίσεων ήτο 1.200.000 μ². διότι απητήθη η κατασκευή πολλών ορυγμάτων μεγάλου μήκους.
Προβολή συνημμένου 254639
Λήψη Ιουλίου 2023
Το σημείο από διαφορετική γωνία λήψης σχεδόν ίδιο . Η μόνη διαφορά είναι ότι έχουν τοποθετηθεί δίχτυα σε ορισμένα πρανή.
1706759126622.png

1706759418465.png
 
@Bajar @g1973tony
Μιας και πιασαμε τις καλοκαιρινες Αιτωλοακαρνανικες διαδρομες :) , αν δεν εχετε παει, η καλυτερη καλοκαιρινη καβατζα στη περιοχη για μπανιο σε ποταμι ειναι στη γεφυρα της Αρτοτιβας.
Το νερο του Ευηνου ετσι κι αλλιως δεν ειναι παγωμενο.
Στη συγκεκριμενη θεση δεν εχει φυκια και γλιτσες, ειναι διαυγεστατο, εχει το σωστο βαθος και τη σωστη ορμη. Απολαυση. Πρεπει να εχετε ο,τι χρειαστειτε μαζι σας διοτι ειναι εντελως μακρια απο τον πολιτισμο.
Εχει καμποσο χωματοδρομο (τουλαχιστον απο τη διαδρομη απο Κοφτρα) αλλα εχει βελτιωθει πολυ τα τελευταια χρονια. Ικανο παντως να αποθαρυνει τον κοσμο οποτε συνηθως η φαση ειναι πριβε (αλλο ενα +). Οταν πρωτοπηγα, μονο τρακτερ εφτανε μεχρι το γεφυρι.

Εχει αντιστοιχες καβατζες και πισω απο τον Μπανια και στο Καρελι που ειναι πολυ πιο προσβασιμες, αλλα τις θεωρω υποδιεστερες.
 
@Bajar @Wally

Την Δευτέρα 25-09-2023 πήγα Καρέλι και Πέτρινο Γεφύρι Αρτοτίβας

Φωτογραφίες από το Καρέλι

Φωτογραφίες από το Πέτρινο Γεφύρι Αρτοτίβας
 
Τελευταία επεξεργασία:
Ρε αρχηγε το ξετιναξες! Αν ερχοσουν κανα μηνα πριν, θα με ειχες και εμενα στη φωτογραφια να πινω τσιπουρα στο Καρελι χαχαχαχα
 
Μετά από όλα τα παραπάνω, λέω γω τώρα, μήπως την επόμενη συνάντηση των μελών του φόρουμ να την κάνουμε καλοκαίρι στην Αιτ/νία;
 
Ρε αρχηγε το ξετιναξες! Αν ερχοσουν κανα μηνα πριν, θα με ειχες και εμενα στη φωτογραφια να πινω τσιπουρα στο Καρελι χαχαχαχα
Ήμουν διακοπές Ναύπακτο το διάστημα 5-19 Αυγούστου 2023 . Το Σεπτέμβριο από 18-26 ήταν ο δεύτερος γύρος.
Το Σάββατο 12-08-2023 το απόγευμα πήγα Λουτρά Στάχτης και μετά πήγα να κατέβω προς Καρέλι κατηφορίζοντας προς Άνω Κάμπο αλλά λίγο πριν το χωριό φοβήθηκα κάτι μαντρόσκυλα που είχαν κλείσει το δρόμο, έπεφτε κιόλας το φως, οπότε έκανα αναστροφή και δεν μου βγήκε το πρόγραμμα μέχρι τις 18 του μηνός για να ξαναπάω.
Η πλάκα είναι ότι το Σεπτέμβριο πήγα Καρέλι από την άλλη πλευρά μέσω Παλιουριάς και Πίνης και έμπλεξα με τους χωματόδρομους (δεν χάθηκα αλλά έχασα χρόνο). Θα κέρδιζα μόνο τη διαδρομή μέχρι το Καρέλι γιατί έτσι κι αλλιώς προς το Πέτρινο Γεφύρι της Αρτοτίβας είναι αποκλειστικά χωματόδρομος. Με προέτρεψε να πάω ο κ. Γιάννης που έχει το αναψυκτήριο στο Καρέλι απλά μου είπε να προσέξω να μην κολλήσω στον χωματόδρομο.Σε κάποια σημεία ήθελε προσοχή και τελικά στάθμευσα το αυτοκίνητο σε ένα πλάτωμα που έχει ο δρόμος πριν κατέβει στο ποτάμι.
Μετά από όλα τα παραπάνω, λέω γω τώρα, μήπως την επόμενη συνάντηση των μελών του φόρουμ να την κάνουμε καλοκαίρι στην Αιτ/νία;
Δεν είναι άσχημη ιδέα :biglaugh::biglaugh::biglaugh::biglaugh:
 
Τελευταία επεξεργασία:
Και ο Γιαννης και ο Δημητρης ειναι επιφυλακτικοι οταν τους ζητανε συμβουλες για Αρτοτιβα. :)
Παντως κατεβαινει μεχρι κατω πλεον αφοβα το αμαξι.
Παλιουρια: Αρα λογικα περασες και απο το γεφυρι του Πορου οπου δεξια κκαι αριστερα ειναι αλλες δυο καβατζες για μπανιο. Απο τη μια μερια δε, δημιουργειται κατι σαν λιμνη που κανει τη φαση ακομα πιο ιδιαιτερη.
 
Και ο Γιαννης και ο Δημητρης ειναι επιφυλακτικοι οταν τους ζητανε συμβουλες για Αρτοτιβα. :)
Παντως κατεβαινει μεχρι κατω πλεον αφοβα το αμαξι.
Παλιουρια: Αρα λογικα περασες και απο το γεφυρι του Πορου οπου δεξια κκαι αριστερα ειναι αλλες δυο καβατζες για μπανιο. Απο τη μια μερια δε, δημιουργειται κατι σαν λιμνη που κανει τη φαση ακομα πιο ιδιαιτερη.
Βεβαίως πέρασα από την γέφυρα του Πόρου.
Επί τη ευκαιρία ανέβασα τις φωτογραφίες που έβγαλα τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο

Bonus φωτογραφία στις 11 Αυγούστου 2023 επί της επαρχικής οδού Θέρμου-Πλατάνου της παλιάς γέφυρας Ευήνου / γέφυρα Βαλτσόρεμα
Πληροφοριακά μία οικογένεια έκανε μπάνιο αλλά έβγαλα τη φωτογραφία με τέτοιο τρόπο ώστε να μη φαίνονται.

Βλέποντας το χάρτη, οι τρεις θέσεις δεν απέχουν πολύ μεταξύ τους, αλλά δεν βολεύει το οδικό δίκτυο.
1706914918566.png
 
Τελευταία επεξεργασία:
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ.
ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΠΕΤΡΟΥ ΡΑΛΛΗ.
ΤΜΗΜΑ ΓΕΦΥΡΑΣ ΚΗΦΙΣΟΥ – Γ' ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟΥ (1963 –1964).
Η απόφασις δια την διαπλάτυνσιν αυτού του τμήματος της Ελευθέρας Λεωφόρου Πέτρου Ράλλη ελήφθη κατά Μάρτιον 1964 και εγένετο αύτη δια μειώσεως της πρασιάς εκατέρωθεν της Οδού εις 4,50 μ. από 6,00 μ. ήτις μέχρι τότε ήτο. Επίσης διεπλατύνθη υπό Εργολήπτου και η γέφυρα του ποταμού Κηφισού δια της τοποθετήσεως ειδκών σιδηρών γεφυρών κάτω δαβάσεως. Άπασαι αι μελέται του τμήματος ενεκρίθησαν κατά Σπτέμβριον 1963. Αι τεχνικαί εργασίαι της διαπλατύνσεως της Οδού κατεκυρώθησαν εις τον Ελευθέριον Σιγάλαν, Εργολήπτην Δημοσίων Έργων αντί ποσού 6.451.401 δρχ.

Φωτογραφία: Η Ελευθέρα Λεωφόρος Πέτρου Ράλλη εις το διαπλατυνθέν τμήμα αυτής από της Γεφύρας Κηφισού εις Γ' Νεκροταφείον.

1. Οργανισμός Δ. Ε. Θ., Λεύκωμα Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης (1973), Έκδοσις Τμήματος Τύπου.
2. Εφημερίς "ΕΞΠΡΕΣ", Φύλλον: 220, Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 1963, σελ. 02, Στήλη: ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ.
3. Εφημερίς "ΕΞΠΡΕΣ", Φύλλον: 231, Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 1963, σελ. 02, Στήλη: ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ.
4. Εφημερίς "ΕΞΠΡΕΣ", Φύλλον: 382, Σάββατον 28 Μαρτίου 1964, σελ. 02, Στήλη: ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ.
5. Εφημερίς "ΕΞΠΡΕΣ", Φύλλον: 550, Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 1964, σελ. 02, Στήλη: ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑ.

461825953_8476218249165666_8699716655534583232_n.jpg
 
Πίσω
Μπλουζα