Review: Atari 800XL

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας DINO
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

Ο Oliver Rapp ξαναχτυπα ...
 
Φοβερό το video, έχει δώσει προσοχή στη λεπτομέρεια. Ακόμα και τα σημάδια πάνω στα chips φαίνονται!. Ψάχνω αντίστοιχο για Amiga !
 
Μαγεία!

Μου έφτιαξε τη διάθεση... Πολλά credits στο παλληκάρι...

( Προσέξατε στην αρχή, τη γυαλάδα στο μόνιτορ, που καθρεφτίζεται ο 800XL; )
 
Τρομερή δουλειά! Μακάρι να κάνει και για τα υπόλοιπα αγαπημένα μηχανήματα κάτι ανάλογο!

Γενικά τα 8bit ατάρι τα σέβομαι πολύ σε αντίθεση φυσικά με τα σαβουρο st
 
Leon είπε:
Μόνο όταν βγήκε το De Re Atari του Chris Crawford (1982) μπόρεσαν οι τρίτοι να μάθουν τα ενδότερα και να βγάλουν δυνατά προγράμματα, όπως λέει και ο Archer McLean σε μια συνέντευξη.
Στη συνέντευξη του ο Archer McLean λέει και κάτι επίσης πολύ σημαντικό :

What was your favorite part of "Dropzone," on a technical level?

Squeezing the hardware in the Atari 800 to its limits and making it better than anything else then available. What was more amazing to me was the challenge of making it work on the less capable Commodore 64. It was a real nightmare implementation, but I did it.

Αν το λέει αυτό ο άνθρωπος που, σύμφωνα με το άρθρο :

Over the past fourteen years, Archer MacLean has created five titles that have been converted into twenty-one different versions for machines as diverse as the Commodore 64, Amiga, PC, and Super Nintendo. What's most impressive is that he wrote thirteen of those entirely by himself--all the code, all the graphics, all the sound. Eleven of those games have been number one hits.

A genuine game superstar in the UK...

τότε τι παραπάνω να πούμε εμείς :) :) :)
 
Aνοιγεις μεγαλη και ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ κουβεντα
 
Νομίζω το έχει πάρει το μάτι μου και παλιότερα αυτό το quote - πιθανότατα μαζί με το άλλο του MacLean που βάζει κατά καιρούς ο "συνήθης ύποπτος" Dino :D (εκείνο με τον Atari 800 που είναι... "Πόρσε" συγκριτικά με τον C64 που είναι "BMW" :D )

Για την εποχή του (late 70s), ο Atari 800 είχε τόσο απίστευτο hardware σε σχέση με τον ανταγωνισμό (π.χ. Apple II), που ουσιαστικά "έπαιζε μπάλλα" μόνος του - στον τεχνικό τομέα. Aπόδειξη της εξαιρετικής κατασκευής και των τεχνικών του προδιαγραφών, ήταν και το γεγονός ότι μπορούσε να κοντραριστεί με νεότερα "δυνατά" μηχανήματα (όπως για παράδειγμα ο C64).

Οσο για τον Archer MacLean, όπως έχω γράψει παλιότερα, λατρεύω τα παιχνίδια του - όχι μόνο το Dropzone, αλλά και τα διάφορα Karate games & μπιλιαρδοπαίχνιδα.

Για τους home micros γενικότερα, έχω δηλώσει πως κάθε ένας έχει τα υπέρ και τα κατά του. Tώρα για το σχόλιο του MacLean περί "less capable" C64, νομίζω παραείναι γενικευμένο, αλλά βέβαια ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει την άποψή του, και να υποστηρίζει το μηχάνημά του. (ο MacLean ήταν μεγάλος Atari fan) :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Wally, σιγουρα αυτή η κουβέντα έχει ενδιαφέρον αρκεί να μη γίνεται με αφορισμούς και στενοκέφαλους ισχυρισμούς, αλλά με ανοιχτό πνεύμα.

Ομολογώ ότι αν και γνωρίζω πάρα πολύ καλά σε τεχνικό επίπεδο την πλατφόρμα των 8bit Atari, δεν γνωρίζω εξίσου καλά αυτή του Commodore 64 για να μπορώ να είμαι ικανός να κρίνω με ασφάλεια την ανωτερώτητα του ενός σε σχέση με τον άλλο. Για τον λόγο αυτό θεωρώ ότι η γνώμη του Archer McLean είναι σημαντική, γιατί ο άνθρωπος προγραμμάτιζε ο ίδιος τα παιχνίδια του και στους δύο υπολογιστές. Και μπορεί ο McLean να είχε κάποιους ψυχολογικούς δεσμούς με τα Atari, αλλά σαν επαγγελματίας λογικό είναι ότι θα προτιμούσε να δουλεύει για Commodore 64, που στην Βρεταννία είχε πολύ μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (για να αγοράσεις Ferrari πρέπει να είσαι και λίγο ψυχρός επαγγελματίας και σίγουρα τον ενδιέφερε ο ογκος των πωλήσεων των τίτλων του).

Βέβαια, όταν σχεδιάζεις ένα παιχνίδι, γνωρίζοντας τις δυνατότητες και τις ιδιαιτερότητες του υπολογιστή που θα το πρωτοαναπτύξεις, τότε, συνειδητά ή όχι, το προσαρμώζεις έτσι ώστε να έχεις το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στον συγκεκριμένο υπολογιστή. Π.χ. στο Atari μπορούσες να έχεις συνεχόμενες εναλλαγές χρωμάτων σε κάθε οριζόντια γραμμή, απασχολόντας απειροελάχιστα τον επεξεργαστή (χάρη στα Display List Interrupts του επεξεργαστή γραφικών Antic). Αν ήταν να σχεδιάσω ένα παιχνίδι για Atari, είναι λογικό ότι θα εκμεταλευόμουν σε μεγάλο βαθμό αυτή τη δυνατότητα και όταν έπρεπε να αναπτυχθεί το παιχνίδι σε άλλο υπολογιστή, θα είχαμε πρόβλημα.

Πάντως Billy, δεν θεωρώ τον C64 νεώτερο των 8bit Atari σε τίποτα πέρα από την ημερομηνία παρουσίασης του. Δεν είχε ο C64 κάποια σχεδιαστική καινοτομία ή κάποιο νεώτερης γενιάς ολοκληρωμένο που να δικαιολογούσε την ανωτερότητα του λόγω του μεταγενέστερου της εμφάνισής του. Εκτώς αν κάνω λάθος.
 
εγώ πάντως θα επαναλάβω την άποψη μου ότι τα 8μπιτα ατάρια είναι αδικημένα μηχανήματα...
 
Aυτό ακριβώς, npac. :) Aναφερόμουν στην κυκλοφορία του. Ενα δυνατό μηχάνημα (ίδιας 8-bit "συνομοταξίας" φυσικά), το οποίο αν και κυκλοφόρησε αργότερα, μπορούσε να τον κοντράρει ο παλιότερος Atari 800, λόγω των εξαιρετικών τεχνικών του χαρακτηριστικών.

Απο εκεί και πέρα, η άποψή μου ότι κάθε υπολογιστής έχει τα υπέρ και τα κατά του (όπως ανέφερα παραπάνω), είναι σταθερή. Οπως και για το αν ο C64 είναι γενικά "less capable". (σε κάποια σημεία μπορεί να είναι, σε άλλα όχι, κλπ).

Ελπίζω αυτό το μικρό μου σχόλιο/άποψη να μην θεωρήθηκε "στενοκεφαλιά" ή "αφορισμός", διότι σίγουρα δεν ήταν πρόθεσή μου. :)

Σπύρο:

Αν εννοείς για χώρες όπως η Ελλάδα, συμφωνώ. Σε χώρες όπως η Αμερική, νομίζω πως δεν αδικήθηκαν, πούλησαν καλά, και εκτιμήθηκαν ιδιαίτερα.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Από την άλλη ο C64 έχει καλύτερο υποσύστημα sprites (είναι μάλλον πιο δυνατό και σίγουρα πιο λογικό από τα player-missiles του Atari). Βέβαια ο Α8 έχει 2x ταχύτητα CPU οπότε...
 
Ωραίος ο christos. Tα μηχανήματα έχουν το καθένα τα υπέρ και τα κατά του. :)

Ισως σε δεύτερο χρόνο να μπορέσουν να γίνουν και άλλες συγκρίσεις - π.χ. ποιότητα & πλήθος χρωμάτων (εδώ υπερτερεί ο atari - αν και με κάποια non-standard modes γραφικών ο C64 μπορεί να παράγει εκπληκτικά αποτελέσματα).

Επίσης, μέγιστη ανάλυση, σε συνδιασμό με max αριθμό χρωμάτων σε αυτήν. Eδώ πιθανότατα είναι ανώτερος ο C64.

Aλλο μέτρο σύγκρισης είναι και εκείνο του ήχου... (πάντα κατά την προσωπική μου άποψη, το SID συγκεντρώνει τα περισσότερα θετικά σημεία :) )
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ας κάνουμε λοιπόν μια λίστα χαρακτηριστικών προς σύγκριση, αμφότερων των αγαπημένων μας μηχανημάτων και ας δούμε τι συμβαίνει ;)

Εγώ αν και Commodor-άς από κούνια ποτέ δεν έκρυψα την αγάπη μου για τα 8bit Atari. Δεν ξέρω, αλλά τα βλέπω ως μέλη της ίδιας οικογένειας...κάτι σαν πρώτα ξαδέρφια ???...ή ετεροθαλή αδέρφια ??? :D

Ακολουθεί link από ένα τυχαίο video που βρήκα στο YT. Συγκρίνει το κλασσικό Pitstop II σε C64 και 800 XL. Ας αγνοήσουμε τελείως τα σχόλια του video maker / uploader και ας δούμε την ουσία... ;)

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Geoanas, αν σκεφτούμε τον επεξεργαστή τους, μία κάποια "συγγένεια" σίγουρα υπάρχει... :D

Βtw, κλασσικό και αγαπημένο παιχνιδάκι το Pitstop II. :thumb:

Aν δεν φοβάσαι να πας σε ακόμα κατώτερο επίπεδο, ρίξε μία ματιά και στο

για Atari. ;)
Πάντως γενικά θα έλεγα πως όλα καταλήγουν και "συγκλίνουν" στον εκάστοτε προγραμματιστή.

Κάποιος "μάγος" που ξέρει να εκμεταλλεύεται τέλεια όλο το hardware και τις "ιδιοτροπίες" ενός μηχανήματος πιθανότατα θα το θεωρεί περισσότερο ιδανικό για να φτιάξει κάτι που θα το σπρώχνει στα όριά του. (δηλ. αν κάποιος ήξερε σε πολύ καλό βαθμό τον C64, μάλλον θα του φαινόταν η ανάπτυξη κάποιου "δυνατού" παιχνιδιού πιό εύκολη εκεί, ενώ σε άλλο μηχάνημα, π.χ. στον Atari 800, μπορεί να του φαινόταν "εφιάλτης" και να πάλευε περισσότερο για να επιτύχει ένα καλό αποτέλεσμα). Δεν λέω βέβαια με το ζόρι ότι ισχύει ένα τέτοιο σενάριο, απλά κάνω μία υπόθεση. :)

Φυσικά ο Atari έχει πολλά εξαιρετικά δείγματα games - και ειδικά κάποια που αναπτύχθηκαν αρχικά για αυτόν (όπως το Dropzone που λέγαμε παραπάνω), είναι πραγματικά πολύ καλοδουλεμένα !! Να μερικά απο τα αγαπημένα μου, σε παλιότερο thread (τα είχα αναφέρει στον φίλτατο Dino προ οκταετίας για να προσθέσει screenshots, με σκοπό να στηρίξω την τότε προσπάθεια για δημιουργία Atari 8-bit subforum :) )
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Aυτο που δεν καταλαβα ποτε και στα δυο "ξαδερφια" ειναι η αναλυση 160*200.

Αφενος ειναι κουφο να εχεις καθετη αναλυση, μεγαλυτερη απο την οριζοντια και αφετερου ειναι εισιτηριο για εξαιρετικα χοντροκομμενα γραφικα.

Να το καταλαβω στο 2600 που παμε με color clocks και scanlines. Ομως εδω μιλαμε για home micros.

Αν εχω καταλαβει καλα, σε αυτη τη κουκου αναλυση (στην οποια τρεχουν τα περισσοτερα παιχνιδια) ο 800XL εβγαζε 4 χρωματα (απο τα 128) και ο C64 εβγαζε 16 (απο τα 16)
 
Το SID μου αρέσει περισσότερο για μουσική αλλά θεωρώ οτι υστερεί αρκετά στα ηχητικά εφέ. Άλλωστε το POKEY είναι το chip ήχου των Arcade της Atari.


Βέβαια η διαφορά στην ταχύτητα φαίνεται πάρα πολύ σε παιχνίδια όπως το Rescue on Fractalus και το Eidolon.

@Wally, για την ακρίβεια μόνο κουφό δεν είναι. Αρκεί μόνο να σκεφτείς πως δημιουργείται η εικόνα σε ένα CRT monitor και ότι πρέπει αυτό να συγχρονιστεί με το υποσύστημα γραφικών του κάθε μηχανήματος. Αν το σύστημα δεν είναι αρκετά γρήγορο για να δημιουργήσει την εικόνα αναγκαστικά πρέπει να γίνουν αυτοί οι περιορισμοί. Σκέψου γιατί η amiga έχει λιγότερα χρώματα στην μέτρια ανάλυση;

Η μέγιστη ανάλυση του A8 είναι 320x192. Το γιατί 192 και όχι 200 αφήνεται σαν άσκηση στον αναγνώστη ;)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
@ billy

Ακριβώς έτσι όπως τα είπες είναι. Ανάλογα με το ταλέντο του προγραμματιστή και με το πόσο είχε εμβαθύνει στο μηχάνημα, είχαμε και τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Συμφωνώ 100% γι αυτό και είναι άδικο για τα οποιαδήποτε μηχανήματα να στεκόμαστε μόνο σε 3-4 τίτλους.

@ Wally

Έτσι είναι...φαίνεται ότι αυτή η ανάλυση ήταν πολύ της μόδας εκείνη την εποχή και είχε φορεθεί πολύ. Για Atari δεν γνωρίζω, αλλά στον Commodore 64 έχουμε το λεγόμενο Multicolor mode που δίνει 16 ταυτόχρονα χρώματα σε ανάλυση 160χ200

Ένα link με τα συνηθέστερα graphics modes : (http://www.studiostyle.sk/dmagic/gallery/gfxmodes.htm)

Φυσικά ας είναι καλά κάποιοι σαν τον Algorithm / Algotech που μας έχουν πλέον κακομάθει με καινούργια tricks ...

@ ChrisTOS

Chris κάτι τέτοια video μου δείχνεις και με κάνεις να θέλω να αγοράσω κανέναν Atario :D Τεράστια η διαφορά του παιχνιδιού μεταξύ των δυο, με εκείνη του Commodore να μην θέλεις καν να γυρίσεις να την κοιτάξεις δεύτερη φορά...τι λέγαμε για τους προγραμματιστές πιο πριν ??

Το POKEY είναι πραγματικά ένα «μαγικό» chip που το βλέπουμε σε πολλά arcade boards της εποχής με χαρακτηριστικά ηχοχρώματα που επίσης ξυπνά πολύ γλυκές αναμνήσεις.


@ all


Για τον "βασιλιά" SID δεν θα πω τίποτα...ετοιμάζω ένα γιγάντιο αφιέρωμα με πάρα πολλές συνεντεύξεις από σύγχρονους μουσικούς που το χρησιμοποιούν στις συνθέσεις τους, C64 demo sceners καθώς και ένα με δυο ανθρώπους που έχουν αφήσει βαθιά το στίγμα τους, παρουσίες απόλυτα συνυφασμένες με τον ίδιο τον Commodore 64.

Ελπίζω να βγει κάτι καλό...θα δούμε....
 
Aυτο που σκεφομαι εγω ειναι αν πχ βρισκομουν πισω στα 80s και μου ελεγαν να διαλεξω μεταξυ atari 800 και c64 θα διαλεγα αταρι λογω της πολυ καλυτερης basic..
 
Angel_grig:

Σωστά, η built-in basic είναι πάντα ένας παράγοντας επιλογής για τον απλό χρήστη. (λέω "απλό χρήστη", για να ξεχωρίσω την ανάπτυξη εμπορικών games που παρουσιάζουμε παραπάνω, τα οποία δεν φτιάχτηκαν σε basic).

Αρκετοί κάτοχοι C64 κατέφευγαν σε άλλη, πληρέστερη επιλογή (π.χ. Simons basic).

Ευτυχώς, η basic του επόμενου μοντέλου (C128) ήταν εξαιρετική. (αν και το μηχάνημα ήταν πανάκριβο...)

Wally:

O Atari βγάζει και χαμηλότερες αναλύσεις απο αυτήν που μισείς !! (οπότε ίσως ο Atari να είναι ακόμα πιό απεχθές μηχάνημα για εσένα... :D )

Eγώ φυσικά δεν έχω κανένα πρόβλημα με τα blocky graphics. :darkglasses:

Christos:

Πολύ καλά δείγματα παιχνιδιών (φαίνεται ότι φτιάχτηκαν για Atari) - και πολύ γρήγορα σε ταχύτητα, όπως είπες.

Μία ερώτηση/απορία: Σε παιχνίδια όπως το Rescue on Fractalus και το Eidolon, η ανάλυση που χρησιμοποιείται στο κεντρικό παράθυρο όπου εκτυλίσσεται η δράση, είναι περίπου σε επίπεδα 160x200 όπως του C64, ή μήπως ο Atari χρησιμοποιεί κάποιο αρκετά χαμηλότερο mode για να κερδίσει σε ταχύτητα;

Geoanas:

Aν και δεν συνηθίζω να συγκρίνω σε "μη-εργοστασιακά" modes γραφικών, παρ' όλα αυτά μιά που ανέφερες και κάποια "πειραγμένα" modes του VIC-II, σου αφιερώνω

με τις πολύ εντυπωσιακές στατικές οθόνες. :) Η παλέττα του C64 μπορεί να είναι μεν κατώτερη σε ποιότητα απο του Αtari (και όχι μόνο), αλλά σε αυτά τα modes η μίξη των χρωμάτων είναι τέτοια (και σε υψηλή ανάλυση παρακαλώ !!), που βελτιώνει σαφώς το αισθητικό αποτέλεσμα. :thumb:
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
@Christos Το 160*192 στο 2600 το ειχα κατανοησει πληρως μονο αφοτου διαβασα αυτο το ποστ πριν χρονια (κραταω καλα favourites :) )

@Geonas ενα καλο link για τα graphics mode του 800XL

@Billy για μενα το 256*192 ειναι το sweet spot στα 8bit χαχαχαχα
 
Πίσω
Μπλουζα