Εντυπωσιακά 3D DOS games με Software Rendering

Leon

RetroNuts!
Joined
27 Σεπ 2008
Μηνύματα
2.119
Αντιδράσεις
1.037
Πριν βγουν οι 3D accelerators για παιχνίδια η κακομοίρα η CPU αναλάμβανε όλο το βάρος του rendering των τρισδιάστατων κόσμων. Πολύγωνα, texture mapping, shading, όλα από τον επεξεργαστή (και γιαυτό ήθελες CPU τούμπανο για να απολαύσεις το παιχνίδι στο φουλ). Παρόλα αυτά οι προγραμματιστές κατάφεραν να κάνουν θαύματα που μας άφησαν με το στόμα ανοικτό. Κάποια από αυτά τα παιχνίδια απέκτησαν επίσημα patches για να γίνεται το rendering από την κάρτα γραφικών, κάποια τα ανέλαβαν οι fans και τώρα μπορούμε να τα παίζουμε σε σύγχρονα συστήματα όπου γίνεται η χρήση των μοντέρνων GPUs και κάποια έμειναν ως έχουν. Ας επικεντρωθούμε στα τελευταία που ήταν "άτυχα" αλλά φυσικά μπορούμε να μιλήσουμε και για τα υπόλοιπα.

Μερικά που με εντυπωσίασαν.

FPS: Terra Nova: Strike Force Centauri

Πολύ πρωτοποριακό squad bases tactical FPS με υπέροχο rendering εξωτερικών χώρων (τότε τα περισσότερα FPS ήταν σε εσωτερικούς χώρους λόγω των περιορισμών του hardware της εποχής). Παρά το γεγονός ότι βγήκε το '96 δεν απέκτησε ποτέ έκδοση για Windows ούτε και υποστήριξη για τις 3D κάρτες γραφικών της εποχής (όπως έγινε πχ με το GLQuake). Μάλλον γιατί δυστυχώς δεν έγινε εμπορική επιτυχία.

 
Πρόσθεσε και άλλο ένα παιχνίδι της Looking Glass Studios στην λίστα:

System Shock

SHOCK001.GIF




SHOCK001.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
To EF2000 (η πρωτη version) χωραει ????
 
Εγω δεν πίστευα στα μάτια μου με το MDK

Πρώτη φορά το είδα στον p166mmx μου με μια diamond stealth (s3 chipset)
 
Φοβερές επιλογές πολυαγαπημένων παλιών παιχνιδιών !! :thumbup:

Εξίσου καλές και οι προσθήκες παιχνιδιών που ακολούθησαν, όπως το υπέροχα παραμετροποιήσιμο System Shock, το εντυπωσιακότατο MDK (των γνωστών μας απο την 8-bit "δράση" τους Perry & Bruty), και βέβαια την dos εκδοση του EF2000 της DID (Μ.Κenwright). Eντυπωσιακό ασφαλώς ήταν και το TFX, αλλά εμένα εκείνη την εποχή με είχε κερδίσει το Strike Commander (το "next big thing" του Chris Roberts μετά το εμβληματικό Wing Commander) το οποίο εκτός του trademark εξαιρετικού presentation, ήταν πολύ καλό και σαν παιχνίδι, ενώ είχε και εντυπωσιακά τεχνικά χαρακτηριστικά. (βέβαια gouraud shading είχαμε δεί και σε παλιότερα sims - όπως π.χ. το Jump Jet της Microprose, αλλά σαν -γενικό- σύνολο, το S.C. ήταν σίγουρα φοβερό. "Τα είχε όλα", που λένε :) ).

Αλλα τρισδιάστατα games σε dos που είχαν "τραβήξει" την προσοχή μου (είτε λόγω τεχνικών χαρακτηριστικών, είτε λόγω gameplay) και που πολύ πρόχειρα μπορώ να θυμηθώ, ήταν και οι τίτλοι της Bullfrog, που απο την εποχή του Magic Carpet έδωσε κάποια πολύ όμορφα 3D δείγματα συνδιασμένα με καλό gameplay (π.χ. Hi-Octane, Syndicate Wars, Dungeon Keeper).

Πολύ ωραίο ήταν και το Descent με την 6-degrees-of-freedom του, ενώ εντυπωσιακό ήταν και το Terminal Velocity.

Aξιόλογα adventures όπως το Normality και το Realms of the Haunting.

Παιχνίδια α-λα Alone in the Dark σαν τo πολύ καλοδουλεμένο Bioforge και το Ecstatica (με τα "ελλειψοειδή" μοντέλα του που δεν "πολυγώνιζαν").

Οι αρχικοί τίτλοι της γνωστής μας σειράς με τα "αχανή" rpg, Elder Scrolls.

Μετά την κυκλοφορία του Comanche (με τις υπέροχες χαράδρες του), σκάσανε μύτη και τίτλοι όπως το Armored Fist και το Ultrabots (που μπορεί να μην μοιάζει τόσο φοβερό, αλλά εκείνο τον καιρό με είχε εντυπωσιάσει το γεγονός ότι εγκαθίστατο απο μόλις 2 δισκέττες !!)

Τo εκπληκτικό US Navy Fighters με το "just right" gameplay, καθώς και το Flight Unlimited (με τα περίφημα "φωτορεαλιστικά" γραφικά).

Επίσης μου είχε κάνει εντύπωση και το Starfighter 3000 με το απολαυστικά "καταστρεφόμενο" περιβάλλον του. (το είχα πρωτοδεί σε demo απο το συνοδευτικό cd του USER). Mπορεί η dos έκδοση να έχει ως βάση εκείνη του 3D0, αλλά το αρχικό concept είναι απο υπολογιστή (Αρχιμήδη), γι' αυτό το αναφέρω.

Εννοείται ασφαλώς ότι υπάρχουν μπόλικοι ακόμα αξιόλογοι τίτλοι, αλλά "κάνω κράτει" και σταματάω εδώ. :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
εμενα παντως με εχει καθηλωσει το FMV. Μου αρεσε και το θεωρουσα φοβερο επιτευγμα! The beast within, phantasmagoria κλπ δεν ηταν φοβερα παιχνιδια;;;
 
Μπηκα με χιλια ζορια στο PC gaming to 1996. To πρωτο παιχνιδι που με αφησε πραγματικα με ανοιχτο το στομα λογω των νεοτερισμων του ηταν το MDK. Αργοτερα εφτασαν και τα Glide patches.

Δεν χορταινα το sniping :)
 
Έχει πέσει πολύ simulator και λογικά. Τω καιρώ εκείνω (αρχαίες εποχές PC gaming, δυστυχώς δεν έχω πολυτονικό :D ) οι εξελίξεις στο realtime 3D γίνονταν κυρίως στα simulators πριν πάρουν τα ηνία τα FPS. Να σχολιάσω μερικά παιχνίδια που αναφέρθηκαν πριν αναφέρω μερικά ακόμα.

System Shock φυσικά παιχνιδάρα και πολύ εντυπωσιακό υβρίδιο RPG/FPS η βάση για τα Deus Ex, Bioshock κλπ. Μάλιστα μοιράζεται την ίδια μηχανή με τα Ultima Underworld οπότε αν κάποια στιγμή κάποιος καταφέρει να κάνει ένα από αυτά να τρέξουν σε OpenGL ή D3D θα ακολουθήσουν σύντομα και τα υπόλοιπα. Προς το παρόν μπορείτε να παίξετε την Enhanced Edition του System Shock με βελτιωμένο χειρισμό και υποστήριξη υψηλότερων αναλύσεων μέχρι 1024x768 (αλλά ακόμα με software rendering).

EF2000 θυμάμαι ότι ο renderer του μπορούσε να δείξει πολύ μακριά με μεγάλη λεπτομέρεια κάτι πρωτοφανές τότε (θα θυμάστε φαντάζομαι το clipping). Υποστηρίζει και hardware rendering μέσω Glide.

Strike Commander νομίζω ήταν ο πρώτος simulator που υποστήριζε texture mapping και Gouraud Shading (και μάλλον και το πρώτο PC game).

Τα γραφικά του Magic Carpet ήταν απίστευτα εκείνη την εποχή και μάλιστα υποστήριζε και στερεοσκοπικά γυαλιά. Υπήρχε έκδοση του Magic Carpet Plus που υποστήριζε την Creative 3D Blaster η οποία δεν "περπάτησε" ιδιαίτερα.

Το US Navy Fighters υποστήριζε 1024χ768 ανάλυση κάτι πρωτοφανές για 3D παιχνίδι με texture mapping το 1994.

To Flight Unlimited ήταν το πρώτο simulator που χρησιμοποιούσε ρευστομηχανική για να προσομοιώσει τον αέρα. Τα γραφικά του ήταν απίστευτα και γονάτιζαν κάθε σύστημα. Είχαν βγει εκδόσεις για Power VR και 3D Blaster αλλά το software rendering ήταν νομίζω ανώτερο. Άσε που υποστήριζε αναλύσεις μέχρι 1024χ768 σε software κάτι που εκείνες οι κάρτες γραφικών δεν σήκωναν. Εδώ να σημειώσω ότι ήταν μάλλον σύνηθες εκείνη την εποχή το software rendering να είναι ανώτερο από το hardware rendering των πρώτων 3D accelerators (προ 3DFX Voodoo) αν βέβαια το σήκωνε η CPU σου. Οι 3D accelerators έδιναν ταχύτητα ώστε να μπορούν να τρέξουν το παιχνίδι ικανοποιητικά και συστήματα με πιο αργές CPU αλλά στην ποιότητα εικόνας έχαναν.

Δείτε με software rendering και με

.
 
Fade to Black

H συνέχεια του φοβερού Flashback ίσως να μην ήταν τόσο καλή όσο το πρωτότυπο αλλά σίγουρα ήταν πρωτοποριακή αφού ήταν το πρώτο realtime 3D third person action adventure πρόγονος του Tomb Raider. Έχει προβληματάκια (όπως όλα τα πρώιμα 3D παιχνίδια) και μάλλον είναι κακογερασμένο αλλά τότε ήταν πολύ εντυπωσιακό.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Aρκετά απο τα παραπάνω, θυμάμαι τα είχα "κυνηγήσει" αυθεντικά την εποχή εκείνη. :)

Με το δε FX Fighter, είχε εντυπωσιαστεί πολύ ένας γνωστός μου...

Ενα άλλο παιχνιδάκι που είχε τραβήξει την προσοχή μου (έστω και στιγμιαία), ήταν το Slipstream 5000, το οποίο μου έφερνε στον νού μία πιό μοντέρνα εκδοχή του αξέχαστου Powerdrome. :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Και μην ξεχνάμε το ανεπανάληπτο Wolfenstein 3D της id Software ίσως το πρώτο πραγματικό FPS με τα καταπληκτικά για το 1992 3D γραφικά.

Επίσης ένα αρκετά καλό σε game playing 3D παιχνίδι ήταν το Time Commando της Γαλλικής Adeline Software που είχε δημιουργήσει και το Little Big Adventure ένα άλλο ενδιαφέρον adventure 3D με ισομετρικά γραφικά.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Στο Time Commando τα γραφικα ηταν κυριως pre-rendered και μονο τα sprites ηταν 3δ, τα οποια ηταν ιδιας ποιοτητας με τα LBA και LBA2. Μιας που το ανεφερες παντως, εκεινα τα 2 παιχνιδια ειχαν εξαιρετικα 3δ γραφικα, ειδικα το LBA2 οπου ολοι οι εξωτερικοι χωροι ηταν 3δ landscapes.

screen_2_2.jpg
 
Και φυσικά μην ξεχνάμε το ανεπανάληπτο Wolfenstein 3D της id Software ίσως το πρώτο πραγματικά FPS , με εκπληκτικά για το 1992 3D γραφικά.

Επίσης ένα ενδιαφέρον για το play gaming 3D παιχνίδι ήταν το Time Commando της Γαλλικής Adeline Software η οποία είχε δημιουργήσει το εξίσου καλό Little Big Adventure με τα όμορφα 3D ισομετρικά γραφικά.
 
Άλλο ένα παιχνίδι θρύλος : Need For Speed 1994



Ένα άλλο 3D παιχνίδι ήταν και το Darker της Psygnosis του 1995 .
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Άλλο ένα παιχνίδι θρύλος : Need For Speed 1994
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εντυπωσιακά παλιό για 3d game το RoboCop 3 της θρυλικής Ocean , μόλις του 1991 !
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το Catacomb 3-D από τους ιδρυτές της id Software , μόλις το 1991.
 
To Rise of the Triad: Dark War από την Apogee Software το 1994. Με την game engine του Wolfenstein 3D αλλά πιο εξελiγμένη σαν αυτή του Doom αφού ο ήρωας μπορεί να πηδά ψηλά.
 

1@LIBAVIUS[/USER] ομολογώ ότι το Darker δεν το γνώριζα καν (ή δεν το θυμάμαι). Θυμίζει λίγο Armour-Geddon; Need for Speed φυσικά φοβερό, έχει κάνει κανείς συγκριτικό για το ποια έκδοση είναι καλύτερη; Πρώτα βγήκε στο 3DO αλλά ποια βερσιόν υπερέχει;

Ένα άλλο που μου έκανε εντύπωση και το είχα ξεχάσει είναι ότι το Little Big Adventure 2 βγήκε και για DOS εν έτει 1997 και μάλιστα δεν υποστήριζε 3D acceleration. Αλλά υπήρχε συγκεκριμένος λόγος για αυτό (τον οποίο δεν θυμάμαι) και οι developers είχαν προτιμήσει αποκλειστικά software rendering. Τώρα αν θυμάται κανείς αυτή την λεπτομέρεια...

Α και να πω κάτι τελευταίο. Κάποια από τα παιχνίδια που έχουμε αναφέρει (συν πολλά ακόμα φυσικά) έχει γίνει port της μηχανής τους και μπορούμε πλέον να τα τρέξουμε σε μοντέρνους υπολογιστές χωρίς emulation και με σύγχρονα "καλούδια" (υψηλές αναλύσεις, 3D acceleration, antialiasing, anisotropic filtering, κτλ). Τώρα βέβαια είναι θέμα γούστου αν προτιμούμε την original έκδοση ή την "βελτιωμένη" (πάντα με πολλά εισαγωγικά). Προσωπικά τα 3D παιχνίδια προτιμώ να τα παίζω σε υψηλές αναλύσεις και μου αρέσουν οι βελτιώσεις που γίνονται (το Brutal Doom είναι μάλλον το καλύτερο παιχνίδι όλων των εποχών). Αντίθετα στα 2D παιχνίδια είμαι purist και δεν τρελαίνομαι με τα remake. Αλλά βέβαια γούστα είναι αυτά. Πάντως θα δώσω links για το πως κάνουμε "λίφτινγκ" σε παλιά 3D παιχνίδια (ίσως να αξίζει και ξεχωριστό thread).

 
Δεν ειχα ΞΑΝΑΚΟΥΣΕΙ το Darker και εκπλησσομαι διοτι ακολουθουσα την Psygnosis μεχρι να δεθει στο αρμα της Sony.
 
Πίσω
Μπλουζα