Η Παλιά Αθήνα

Aν υπάρχει χρόνος, έχει ενδιαφέρον να κάνει κάποιος μια βόλτα για αυτό το σκοπό. Εκτός των άλλων, ανακαλύπτεις όμορφες πλευρές της πόλης (ή και άσχημες) που δε βλέπεις (ή δε προσέχεις) στη καθημερινότητα. Αλλά γενικά, μπορείς να δεις με άλλο μάτι τη πόλη που κινείσαι. Φυσικά, μετά από χρόνια θα τις βλέπουμε και θα θυμόμαστε...
 
Μου κάνει εντύπωση που δεν γίνεται καμιά αναφορά στην αναμόρφωση της λεωφόρου στα τέλη του '70 με αφορμή την υπογραφή της συνθήκης ένταξης της Ελλάδας στην ΕΟΚ, μια που οι διάφορες προσωπικότητες θα περνούσαν από εκεί για να πάνε στο Ζάππειο. Φάρδυνε, έγιναν παράλληλοι δρόμοι και υπόγειες διαβάσεις, αναγκάστηκαν και να φύγουν οι επαγγελματίες της νύχτας (όλων των φύλων) μια που δεν βόλευαν πια τα πεζοδρόμια ούτε ήταν εύκολο να περνάνε οι πελάτες αργά και να χαζεύουν το "εμπόρευμα" ούτε να σταματάνε για τις σχετικές διαπραγματεύσεις. Πάντως δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί πριν τον ερχομό των επισήμων και θυμάμαι ότι φυτέψανε κάποια δέντρα στις νησίδες τελευταία στιγμή ώστε να είναι πράσινα και θαλερά όταν πέρναγαν οι κουρσάρες με τον Ζισκάρ Ντ' Εσταίν και (υποθέτω) και τον Χέλμουτ Σμιτ, αν και μόνο για τον Ζισκάρ θυμάμαι σίγουρα ότι ήρθε. Μετά φύγανε οι επίσημοι και τα δέντρα ξεράθηκαν.
 
Έχεις δίκιο. Ίσως γιατί αρχικός σκοπός ήταν η αναδρομή στο μακρινό παρελθόν περισσότερο.

Πάντως, για την ιστορία, τα έργα διαπλάτυνσης και "εξωραϊσμού" της Συγγρού (μαζί με τον κόμβο στο Δέλτα) ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 1977 και ολοκληρώθηκαν σχεδόν 2 χρόνια μετά.

Φυσικά υπήρξαν καθυστερήσεις (αρχικά ήταν να παραδοθεί τον Οκτώβριο του '78), όπως βέβαια και υπερβάσεις στον αρχικό προϋπολογισμό.
 
prisma είπε:
(αρχικά ήταν να παραδοθεί τον Οκτώβριο του '78), όπως βέβαια και υπερβάσεις στον αρχικό προϋπολογισμό.
Κι αν δεν ερχόταν ο Ζισκάρ ντ' Εσταίν εκείνη την εποχή στην Αθήνα, ούτε η Συγγρού θα τελείωνε, ούτε τις υπερβάσεις λόγω φύτευσης φοινίκων θα είχαμε...

Αλλά γιατί λες "διαπλάτυνση"; Η Συγγρού ακόμα και ως χωματόδρομος είχε το τεράστιο σημερινό της πλάτος.Syggrou+Ave+ca.+1930s.jpg

Στην ουσία εκείνο που έγινε ήταν η οριοθέτηση των παράδρομων και η κατασκευή των ανισόπεδων, για να μετατραπεί το '80 σε "ταχείας κυκλοφορίας", από ερημόδρομος που ήταν το 1930...

(Η φωτογραφία από εδώ )
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
ΦΖΠ1 είπε:
Αλλά γιατί λες "διαπλάτυνση"; Η Συγγρού ακόμα και ως χωματόδρομος είχε το τεράστιο σημερινό της πλάτος.

Στην ουσία εκείνο που έγινε ήταν η οριοθέτηση των παράδρομων και η κατασκευή των ανισόπεδων, για να μετατραπεί το '80 σε "ταχείας κυκλοφορίας", από ερημόδρομος που ήταν το 1930...

(Η φωτογραφία από εδώ )
Μισό λεπτό... Όταν λες "ως χωματόδρομος είχε το τεράστιο σημερινό της πλάτος", τι εννοείς?

Γιατί, σήμερα η Συγγρού διαθέτει 4 λωρίδες ανά κατεύθυνση. Σαφώς και δεν ξεκίνησε έτσι, ούτε υπήρχε και ανάγκη για κάτι τέτοιο εκείνη την εποχή.
 
Πάντα ήταν φαρδύς δρόμος, ειδικά σε σύγκριση με άλλους, αλλά όχι τόσο πολύ όσο σήμερα. Ο χώρος υπήρχε, δεν νομίζω να γκρέμισαν τίποτε για να φαρδύνει, αλλά η άσφαλτος ήταν πολύ στενότερη. Δεν χρησιμοποιούσε όλο τον διαθέσιμο χώρο.
 
Βάσει παλιών φωτογραφιών, η Συγγρού ήταν ουσιαστικά αδόμητη. Όμως, για να γίνει διαπλάτυνση ανά τα χρόνια, λογικά έγιναν απαλλοτριώσεις. Διότι ο χώρος εκατέρωθεν ήταν γη που προφανώς σε κάποιους ανήκε. Πριν τη δημιουργία της δεν ήταν παρά ένας κατσικόδρομος.
 
Η φωτογραφία είναι του 1930, και φαντάζομαι (??) ότι δεν υπάρχει άσφαλτος. Ωστόσο διακρίνεται το σημερινό πλάτος του δρόμου (νομίζω ότι και σήμερα είναι 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, όχι 4). Στην ουσία νομίζω η επέμβαση που έγινε, δηλ. η διαφορά από εκείνη τη φωτογραφία, πλην της ασφάλτου, ήταν να κοπούν οι δενδροστοιχίες, να απαλλοτριωθούν κάποιες εμβόλιμες "παρόχθιες" κατασκευές και να δημιουργηθούν δύο παράδρομοι.

Όπως σωστά λένε και οι υπόλοιποι, ήταν περιοχή "άπλας". Και το ίδιο θα έχεις διαπιστώσει και για την περιοχή από το Στάδιο μέχρι το Χίλτον, όπως έχουμε ξαναπεί. Ας μην ξεχνάμε ότι η Συγγρού ήταν ο δρόμος που ένωνε την Αθήνα με τη θάλασσα, κι είχε ίσως και επίτηδες αφεθεί έτσι για να "φέρνει" το αεράκι στο κέντρο.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
ΦΖΠ1 είπε:
Η φωτογραφία είναι του 1930, και φαντάζομαι (??) ότι δεν υπάρχει άσφαλτος. Ωστόσο διακρίνεται το σημερινό πλάτος του δρόμου (νομίζω ότι και σήμερα είναι 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, όχι 4). Στην ουσία νομίζω η επέμβαση που έγινε, δηλ. η διαφορά από εκείνη τη φωτογραφία, πλην της ασφάλτου, ήταν να κοπούν οι δενδροστοιχίες, να απαλλοτριωθούν κάποιες εμβόλιμες "παρόχθιες" κατασκευές και να δημιουργηθούν δύο παράδρομοι.
Νομίζω ότι στη φωτογραφία του '30 υπάρχει άσφαλτος. Πάντως σήμερα έχει 4 λωρίδες, με τη διαφορά ότι δε θυμάμαι αν σε ορισμένα σημεία στενεύει (έχω καιρό να περάσω).

ktiria_leof_syggrou.jpg

πηγή: http://www.newmoney.gr/article/14321/akinita-megales-apodoseis-se-grafeia-katastimata-poy-einai-konta-se-metro-para-tin

Αντίθετα παλιότερα το πλάτος της κύριας οδού (δε μιλάω για παράδρομους) ήταν ουσιαστικά δυο λωρίδων...

Προβολή συνημμένου 99211

(screenshot από τη ταινία "Κυριακάτικο Ξύπνημα" του 1954 -από το αρχείο μου).

Kyriakatiko Xypnima 1954 -Syggrou.jpg
 
Έχει συνεχώς 4 λωρίδες από παραλία μέχρι Καλλιρόης.
 
Άποψη Αθηνών και ο Λυκαβηττός, αρχές δεκαετίας '50.


Athens Panorama c.1953.jpg

Το Θησείο από την Ακρόπολη, γύρω στο 1859-1860.


Athens Thisseion from Acropolis 1859-1860.jpg

Αρχαιολογικό Μουσείο.

Athens Museum Vintage.jpg

(αρχείο prisma)
 
Φοβερό το μουσείο, πολύ ατμοσφαιρικό μαζί με τον κείμενο χώρο. Μακάρι να παρέμενε η Πατησίων εξοχικός δρόμος.
 
O πλαϊνός δρόμος του Μουσείου (Βασ. Ηρακλείου) προφανώς "κατέβηκε" κάποια χρόνια αργότερα. Η φωτογραφία δείχνει τον κήπο του Μουσείου "πηγάδι", ενώ σήμερα μπαίνεις από το πεζοδρόμιο.

Επίσης απορίας άξιος είναι εκείνος ο δρόμος στο Λυκαβηττό, μορφής "Ζ" ! :what:
 
Δρόμος ή σκαλιά? Αλλά και τώρα υπάρχει. Δεν φαίνεται από κάτω? Δεν θυμάμαι. Πάντως αν δεις στο google maps από τον ουρανό φαίνεται καθαρότατα.
 
Νομίζω ότι η πρόσβαση με τα σκαλιά είναι από το Κολωνάκι, άρα δε θα έπρεπε να φαίνεται από εκείνη τη θέση. Και φαίνεται να ενώνει με άλλο μικρότερο λοφάκι, το οποίο άραγε ποιό είναι; Επίσης δεν αναγνωρίζω τη μεγάλη εκκλησία πάνω από τη στέγη του Μουσείου. Άγιος Διονύσιος Σκουφά θα έλεγα, αλλά κάτι δε μου κολλάει.
 
Α, τώρα κατάλαβα (ή τουλάχιστον νομίζω). Μιλούσες ακόμη για τη φωτογραφία του Μουσείου. Εγώ νόμιζα ότι αναφερόσουν στην πρώτη φωτό με τον Λυκαβηττό του 1950.

Το μικρότερο λοφάκι υπάρχει και σήμερα, αλλά είναι κρυμμένο ανάμεσα σε πολυκατοικίες, εκτός αν περάσεις από δίπλα του ή αν είσαι εγώ που δεν προσέχω τίποτε γύρω μου όταν περπατάω. Ο βράχος στην κορυφή του περικλείεται από τις οδούς Χερσώνος, Δημάκη, Αναγνωστοπούλου και Λυκαβηττού (στη Λυκαβηττού υπάρχουν πολυκατοικίες, οι άλλες πλευρές είναι άχτιστες). Και υπάρχουν κάμποσα μονοπάτια στο Λυκαβηττό που μπορεί να είναι ο δρόμος εκείνος, αν δεν είναι η τωρινή Σαρανταπήχου. Αλλά τώρα δεν φαίνονται γιατί υπάρχουν δέντρα, τότε η πλευρά αυτή του Λυκαβηττού ήταν γυμνή όπως δείχνει η φωτό. Και η εκκλησία πρέπει να είναι ο 'Αγιος Νικόλαος στα Πευκάκια (Ασκληπιού και Αραχώβης)... κάθε μέρα σχεδόν τον έβλεπα απέναντι από το γραφείο που δούλευα για λίγα χρόνια . Και σίγουρα θα είχα περάσει από το λοφάκι, αλλά ή δεν το είχα προσέξει ποτέ ή το ξέχασα.

Είναι φοβερό πόσο μας έχουν περιορίσει τον ορίζοντα τα ψηλά κτήρια. Και πόσα ενδιαφέροντα σημεία υπάρχουν δίπλα μας και περνάμε από κοντά τους χωρίς να τα ξέρουμε ούτε να τα καταλαβαίνουμε μέσα στην ομοιομορφία του μπετόν.

Το λοφάκι λέγεται "Λόφος της Σχιστής Πέτρας" (ρώτησα το Γκουγκλ). Εϊναι πραγματικά "σχισμένη" στα δύο με ένα πράμα σαν φαράγγι από εμφάνιση (όχι βέβαια από ποτάμι). Και υπήρχε υδραγωγείο της Αρχαίας Αθήνας εκεί κοντά.

Έχω κάτι βιβλία για παλιά Αθήνα στο σπίτι μου, θα δω αν κανένα λέει τίποτε σχετικά. Ή αν κάποιος ρετροαθηναιογνώστης ξέρει κάτι άλλο ενδιαφέρον.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Athens Academy Vintage ..jpg

H Aκαδημία Αθηνών του αρχιτέκτονα Θεόφιλου Χάνσεν και η Πανεπιστημίου.

Athens Acropolis Area ca.1900-05.jpg

Η περιοχή γύρω απ'την Ακρόπολη γύρω στο 1900-1905.

Athens Parthenon ca.1900.jpg

Άποψη της Ακρόπολης γύρω στο 1900.

(αρχείο prisma)
 
Πίσω
Μπλουζα