Η Παλιά Αθήνα

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας audiodee
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Αναρωτιέμαι πώς μπορεί να κατέβηκε η Βασιλέως Ηρακλείου ... καμιά ιδέα;
 
@Clemence

Δε νομίζω ότι καταλαβαίνω τι ακριβώς εννοείς.

Μιας και βαίνουμε προς εκλογάς, ορίστε και μια φωτογραφία από την προεκλογική Αθήνα του 1950 (βουλευτικές εκλογές). Πρόκειται για την οδό Σταδίου.

Stadiou 22 to 32..1950 Elections.jpg

Ζάππειο Απρίλιος 1965.Στο βάθος το Καλλιμάρμαρο.

Athens Stadio from Zappeio April 1965.jpg

(αρχείο prisma)
 
Δεν είναι καθόλου αφισορρύπανση, τουλάχιστον σε σχέση με ό,τι γνωρίσαμε τις επόμενες δεκαετίες...Εκτός από τα "στρώματα" αφισών που ζήσαμε στους τοίχους, το χάλι βρήκε και νέες μεθόδους, τα τελευταία χρόνια : ακόμα έχω στα μάτια μου όλη τη Λεωφόρο Μαραθώνος με γιγαντιες φωτογραφίες πρώην πρωθυπουργού, να ξεπροβάλλουν μέσα από τους αγρούς πάνω σε τεράστιες μεταλλικές διαφημιστικές πινακίδες, που ευτυχώς σήμερα έχουν ξηλωθεί όλες, ως παράνομες...
 
ΦΖΠ1 είπε:
Δεν είναι καθόλου αφισορρύπανση, τουλάχιστον σε σχέση με ό,τι γνωρίσαμε τις επόμενες δεκαετίες...Εκτός από τα "στρώματα" αφισών που ζήσαμε στους τοίχους, το χάλι βρήκε και νέες μεθόδους, τα τελευταία χρόνια : ακόμα έχω στα μάτια μου όλη τη Λεωφόρο Μαραθώνος με γιγαντιες φωτογραφίες πρώην πρωθυπουργού, να ξεπροβάλλουν μέσα από τους αγρούς πάνω σε τεράστιες μεταλλικές διαφημιστικές πινακίδες, που ευτυχώς σήμερα έχουν ξηλωθεί όλες, ως παράνομες...
OK, μη μου πεις ότι οι αφίσες και τα αεροπανό στη φωτογραφία δεν είναι υπερβολή!!!

Φυσικά και στα επόμενα, πολιτικά ευαίσθητα, χρόνια συνέχισε αυτή η τακτική μέχρι σχετικά πρόσφατα. Και οι δεκαετίες του '70 & '80 ήταν τραγικές. Χαρτομάνι από τις αφίσες που δε λέγεται. Ευτυχώς πλέον αυτά αποτελούν σε μεγάλο βαθμό παρελθόν.
 
Μου θυμίζει θεατρική σκηνή. Επιπλέον και να είναι αφισσορύπανση συγχωρείται λόγω ρετρών καταβολών :D
 
Είναι πολύ πιο ήπια μορφή τα συγκεκριμένα αεροπανώ, τόσο στο ύψος που βρίσκονται (που δεν τα "πιάνει" το μάτι με την πρώτη), όσο και με το λευκό( ; ) χρώμα με τα απλά, σκούρα γράμματα...

Για θυμηθείτε τις 12σέλιδες γιγαντοαφίσες για κόμματα, και αργότερα για μπουξουξήδικα...
 
ΦΖΠ1 είπε:
O πλαϊνός δρόμος του Μουσείου (Βασ. Ηρακλείου) προφανώς "κατέβηκε" κάποια χρόνια αργότερα. Η φωτογραφία δείχνει τον κήπο του Μουσείου "πηγάδι", ενώ σήμερα μπαίνεις από το πεζοδρόμιο.
Επίσης απορίας άξιος είναι εκείνος ο δρόμος στο Λυκαβηττό, μορφής "Ζ" ! :what:

Clemence είπε:
Αναρωτιέμαι πώς μπορεί να κατέβηκε η Βασιλέως Ηρακλείου ... καμιά ιδέα;

prisma είπε:
@ClemenceΔε νομίζω ότι καταλαβαίνω τι ακριβώς εννοείς.
Ακριβώς ό,τι εννοούσε και ο ΦΖΠ1 εννοούσα.
 
Πολλοί δρόμοι έχουν "κατέβει" ανά τα χρόνια. Εύκολο.

Εκχωμάτωση, με δεδομένο ότι μιλάμε για χωματόδρομους (και ο συγκεκριμένος τέτοιος ήταν τότε). Δηλαδή ουσιαστικά σκάψιμο μέχρι να έρθει στο επίπεδο που θέλουμε.
 
Η υψομετρική οριζοντιογραφία της Αθήνας (το ανάγλυφο) δεν ήταν αυτό που είναι σήμερα.

Η σημερινή εικόνα είναι απότέλεσμα της εφαρμογής στο έδαφος της εγκεκριμένης υψομετρικής μελέτης της κάθε οδού.

Που σημαίνει ότι κάποιοι δρόμοι κατέβηκαν σε υψόμετρο εκατέρωθεν του άξονα τους και κάποιοι ανέβηκαν για να εναρμονιστούν με την υψομετρική μελέτη.

Και φυσικά, η μετάβαση από ένα υψόμετρο σε κάποιο άλλο (ανωφέρεια ή κατωφέρεια) να γίνεται ομαλά, με ευθείες σταθερής κλίσης (όπου το δυνατόν), ενώ η μετάβαση από μία κλίση σε άλλη να βρίσκεται εντός συγκεκριμένου εύρους τιμών.

Εχει τύχει να δω το διάγραμμα bruckner (μετακίνησης γαιών) της Λ.Αλεξάνδρας το οποίο αποκάλυψε το αυτονόητο. Οτι η οδός δεν είχε την σταθερή (περίπου..) κατα μήκος κλιση που έχει σήμερα.
 
ntsmrtz σ΄ευχαριστώ πολύ για την απάντηση! Μια λίγο off topic ερώτηση αλλά επειδή κάπου αναφέρθηκαν οι τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες, μήπως ξέρει κανείς τι νόημα έχουν τα μηνύματα που κάποιοι έχουν ζωγραφίσει πάνω στις άδειες βάσεις για διαφημίσεις που βλέπουμε από την Αττική Οδό και το τρενάκι πηγαίνοντας προς το Αεροδρόμιο της Αθήνας; Απλή περιέργεια, γιατί τα μηνύματα μου έδωσαν την εντύπωση ότι είχαν κάποια λογική όλα μαζί.
 
Stadiou from Syntagma +Royal Stables 1926.jpg

Αυτή ήταν η εικόνα στις αρχές της οδού Σταδίου κάποτε. Η λήψη είναι από το Σύνταγμα και στο βάθος φαίνονται οι Βασιλικοί Στάβλοι. Σε πρώτο πλάνο δεξιά, εικονίζεται το μέγαρο Βούρου (Σταδίου & Βασ. Γεωργίου).

Οι Βασιλικοί Στάβλοι ήταν εγκατεστημένοι από την Οθωμανική περίοδο στην έκταση που καλύπτει το οικοδομικό τετράγωνο Σταδίου, Αμερικής, Πανεπιστημίου, Βουκουρεστίου.

Κατά τη δεκαετία του 1920 ξεκινάνε οι συζητήσεις για την απομάκρυνση των εγκαταστάσεων των στάβλων, με το σκεπτικό ότι δεν έχουν θέση στο κέντρο τη πόλης. To καλοκαίρι του 1925, το υπουργείο Συγκοινωνίας έκανε ανακοίνωση για τη προκήρυξη δημοπρασίας για την εκποίηση του οικοπέδου. Λίγο αργότερα η έκταση περιέρχεται στη κυριότητα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού.

Στα τέλη Ιανουαρίου 1926 το υπουργείο Στρατιωτικών προκηρύσσει διαγωνισμό "δια τη σύνταξιν προσχεδίων προς ανοικοδόμησιν του γηπέδου των τέως Βασιλικών Σταύλων...".

Το ίδιο διάστημα έχει μισθώσει το χώρο σε ιδιώτες και φιλοξενεί για λίγους μήνες το "Ιπποδρόμιον" όπου παρουσιάζονται διάφορα νούμερα με ακροβάτες, κωμικούς κ.α.

Γύρω στο καλοκαίρι του ίδιου έτους ξεκινάει η κατεδάφιση των υπαρχόντων κτισμάτων, ενώ δε λείπουν και οι αρχαιολογικές ανασκαφές που φέρνουν στο φως διάφορα ευρήματα (την εποπτεία είχε ο έφορος Αρχαιοτήτων κ. Κυπαρίσσης).

Τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την ανέγερση του νέου κτιρίου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, κέρδισαν οι νέοι -τότε- αρχιτέκτονες Βασίλειος Κασσάνδρας (1904-1973) και Λεωνίδας Μπόνης (1896-1963), με σπουδές στην Ecole de Beaux Arts του Παρισιού.

Ο θεμέλιος λίθος τέθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου 1927 και στη τελετή παραβρέθηκαν πολλοί επίσημοι από τη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία.

 


Προβολή συνημμένου 100904



Τη θέση των Βασιλικών Στάβλων πήρε το Μέγαρο Μετοχικού Ταμείου Στρατού, ένα από τα πιο όμορφα κτίρια του μεσοπολέμου.

 


http://bill-files.blogspot.gr/2013/08/blog-post_3970.html




Syntagma Sqr. Old.jpg
 
Να υπήρχε ο Ιλισσός και σήμερα, τίποτε άλλο δεν θα ήθελα :( (μαζί με το τραίνο του Λαυρίου).
 
ntsmrtz είπε:
Η υψομετρική οριζοντιογραφία της Αθήνας (το ανάγλυφο) δεν ήταν αυτό που είναι σήμερα.Η σημερινή εικόνα είναι απότέλεσμα της εφαρμογής στο έδαφος της εγκεκριμένης υψομετρικής μελέτης της κάθε οδού.

Που σημαίνει ότι κάποιοι δρόμοι κατέβηκαν σε υψόμετρο εκατέρωθεν του άξονα τους και κάποιοι ανέβηκαν για να εναρμονιστούν με την υψομετρική μελέτη.

Και φυσικά, η μετάβαση από ένα υψόμετρο σε κάποιο άλλο (ανωφέρεια ή κατωφέρεια) να γίνεται ομαλά, με ευθείες σταθερής κλίσης (όπου το δυνατόν), ενώ η μετάβαση από μία κλίση σε άλλη να βρίσκεται εντός συγκεκριμένου εύρους τιμών.

Εχει τύχει να δω το διάγραμμα bruckner (μετακίνησης γαιών) της Λ.Αλεξάνδρας το οποίο αποκάλυψε το αυτονόητο. Οτι η οδός δεν είχε την σταθερή (περίπου..) κατα μήκος κλιση που έχει σήμερα.
Προφανώς με την αύξηση της κυκλόφορίας στην Αθήνα, αλλά και με την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, θα έπρεπε να τηρηθούν τόσο στις διασταυρώσεις όσο και στους ίδιους τους κλάδους των δρόμων, κάποια διεθνή πρότυπα περί μηκοτομικής κλίσης, εγκάρσιας κλίσης, μέγιστη διαφορά κλίσεων κατά τη μετάβαση από μια κλίση στην άλλη, τόξα μηκοτομικής στρογγύλευσης κλπ. Αυτό οδήγησε στον εξορθολογισμό του υψομέτρου των οδών, κι έτσι πια σήμερα σε ελάχιστα σημεία του κέντρου βλέπετε να "βρίσκουν" φορτηγά και εξατμίσεις κάτω...(προφανώς γιατί το πρόβλημα δεν είχε λύση).

Όσο για τη φωτογραφία του Ιλισσού, διακρίναμε τι προϋπήρχε της περίφημης "πολυκατοικίας Καραμανλή" !
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
ΦΖΠ1 είπε:
Όσο για τη φωτογραφία του Ιλισσού, διακρίναμε τι προϋπήρχε της περίφημης "πολυκατοικίας Καραμανλή" !
Αυτή που είχε γυριστεί το ρετιρέ; Δεν το ήξερα ότι την λένε έτσι.

Διακρίνουμε μια υπέροχη βίλα; Ξέρουμε κάτι για την ιστορία της;
 
Όχι ! Η πολυκατοικία (υπάρχει και σήμερα) με τα φυμέ τζάμια και τα άσπρα μπαλκόνια, όπου έμενε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ο πρεσβύτερος,είναι που βρίσκεται ακριβώς στη θέση της βίλας. Στην άλλη, "καφέ" πολυκατοικία του "Ρετιρέ", που βρίσκεται διαγωνίως απέναντι από την κάτω μεριά του Χίλτον, έμενε ο νεώτερος Κώστας Καραμανλής.

Και τώρα που ξαναπαρατηρώ τη φωτογραφία, στην πέτρινη κοίτη του Ιλισσού βρίσκεται γραμμένο το "Στέλλα Βιολάντη" (έργο του Ξενόπουλου, νομίζω), μαζί με κάτι ακόμα :what:
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα