Η Παλιά Αθήνα

Έχεις δίκιο ως προς το την αναπαλαίωση. Μια που άνοιξα και τον Μπαμπινιώτη να αντιγράψω και το εξής:


Τα αναπαλαίωση / ανακαίνιση / αποκατάσταση πλάστηκαν ως νεολογισμοί τη δεκαετία του 70 για να δηλώσουν την εργασία συντηρήσεως και αποκαταστάσεως μνημείων και κτηρίων στην παλαιά τους μορφή. Στην πραγματικότητα πρόκειται για αποκατάσταση (restoration) ενός μνημείου στην αρχική ή παλαιότερή του μορφή, όσο μας είναι γνωστή [...]. Ο όρος αναπαλαίωση θεωρείται από πολλούς ανεπιτυχής και αντιφατικός, επειδή συνδυάζει την έννοια του "(εκ) νέου" (-ανα) με το "παλαιός".


 


Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι αρχαίοι (ο επιγραμματοποιός Διοσκουρίδης του 3ου π.Χ. αιώνα) χρησιμοποίησαν τον όρο "αναρχαΐζω" (για πόλη). Οπωσδήποτε, επιτυχέστερη και ασφαλής είναι στις περιπτώσεις αυτές η χρήση του όρου αποκατάσταση.





Πίσω στο θέμα μας λοιπόν :)
 
caprice είπε:
Τι έχει μείνει από το Σύνταγμα; Το κτήριο του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (αν δεν κάνω λάθος, νυν Attica) και το Public που δεν θυμάμαι ποιό κτήριο ήταν αλλά θυμάμαι ότι έγραφαν οι εφημερίδες πώς ήταν τόσοι πολλοί οι κληρονόμοι που έγινε τιτάνιος αγώνας με το αζημίωτο βέβαια για να πουληθεί.
Αυτή ήταν και η απορία μου για πολλά "διατηρητέα" που έχουν αφεθεί στη μοίρα τους. Αν όντως ερίζουν τόσοι κληρονόμοι οι οποίοι προτιμούν να βλέπουν να ρημάζεται το χ ή ψ κτήριο από το να βρουν μία άκρη ... τι να πω και εδώ; Επίσης παίζει και το επιχείρημα ότι είναι ασύμφορη οικονομικά η όποια πιθανότητα αναπαλαίωσης / συντήρησης.

Διόρθωσέ με αν κάνω κάπου λάθος μια που το κατέχεις το θέμα ;)
To κτίριο το οποίο στεγάζει τον Πολύχωρο " Public " χτίστηκε το 1910-1911 από τον Μεταξά Αναστάσιο ( πρίν υπήρχε 2όροφο του 1845) για την Φάνη Γ. Πάλλη ( γι'αυτό και αναφέρεται και ως Μέγαρο ΠΑΛΛΗ προφανώς έχει σχέση με την οικογένεια Πάλλη η οποία είχε και το κατάστημα με τα χαρτικά είδη στην οδό Καραγεώργη Σερβίας ) , " Φιλοξένησε " Δημόσιες υπηρεσίες (Υπουργείο Συγκοινωνιών), το καφενείο " Διόνυσος " , τις " σχολές Ωμέγα " και την " Τράπεζα Μακεδονίας-Θράκης " . Χαρακτηρίστηκε διατηρητέο από το ΥΠΕΧΩΔΕ ( ΦΕΚ 241Δ/8-5-1991 ) και από το Υπουργείο Πολιτισμού (ΦΕΚ 687/23-5-2005 ) . Ιστορικη στιγμή όταν ο Παπανδρέου Γ. ανακοίνωσε την απελευθέρωση της Ελλάδος 1944 14 Οκτ.


 
Ένα από τα ιστορικά καφενεία της πλατείας Συντάγματος υπήρξε το καφενείο "Ζαχαράτου". Δεν ξέρω να σας πω σε ποιά πλευρά βρισκόταν και αν φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία, αλλά εκείνο που ξέρω είναι ότι το καφενείο αυτό είχε τόσο μεγάλη κίνηση ώστε εξέδιδε το δικό του "νόμισμα", ένα μεταλλικό κέρμα σαν το παλιό τηλεφωνικό, το οποίο αντιστοιχούσε προφανώς σε έναν καφέ, και διδόταν αντί για ρέστα. Ένα τέτοιο κέρμα είχε πέσει πριν από καμιά εικοσαετία στα χέρια μου, αλλά δεν πρέπει να το έχω πλέον...

Ή μάλλον...διαβάζοντας περισσότερα εδώ , έμαθα ότι βρισκόταν στη γωνία Σταδίου-Βασιλέως Γεωργίου (σημερινό ξενοδοχείο "Αμαλία") και αποτέλεσε σημαντικότατο πνευματικό και λογοτεχνικό κέντρο στα τέλη του 18ου αιώνα.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
caprice είπε:
Αν όντως ερίζουν τόσοι κληρονόμοι οι οποίοι προτιμούν να βλέπουν να ρημάζεται το χ ή ψ κτήριο από το να βρουν μία άκρη ... τι να πω και εδώ; Επίσης παίζει και το επιχείρημα ότι είναι ασύμφορη οικονομικά η όποια πιθανότητα αναπαλαίωσης / συντήρησης.
Πολλές φορές, είναι ασύμφορη και μια αποδοχή κληρονομιάς! Εχω δουλέψει στο παρελθόν υπόθεση αποδοχής κληρονομιάς με περίπου 40 (!) :eek: κληρονόμους, πολλοί εκ των οποίων ήταν έλληνες δεύτερης και τρίτης γενιάς στο εξωτερικό και ήταν κάτι λιγότερο από ακατόρθωτο να μαζέψεις τα δικαιολογητικά που χρειάζονται από όλους αυτούς! Πολλά διατηρητέα κτίρια που επίσης ρημάζουν ανήκουν και στην Εκκλησία...
 
Όταν ένα ακίνητο στο κέντρο χαρακτηριστεί "διατηρητέο" ή "νεώτερο μνημείο", το γεγονός αυτό αφαιρεί αυτόματα από τον ιδιοκτήτη τα δικαιώματα που απορρέουν από το οικόπεδο (π.χ. μεγάλο συντελεστή δόμησης, πολλούς ορόφους) μέσω κατεδάφισης, και τον αναγκάζουν να το εκμεταλλευτεί μόνο στην αρχική του μορφή (και μάλιστα αποκαθιστώντας το κατά πανάκριβο τρόπο με ενισχύσεις σε πέτρινους τοίχους κλπ.) προκειμένου να βγάλει άδεια χρήσης για οτιδήποτε.

Μόνο πραγματικά σε πολύ κεντρικά "πόστα" θα μπορούσε ένας ιδιοκτήτης να εκχωρήσει ένα κτήριο σε κάποιον ενοικιαστή που θα αναλάμβανε όλα αυτά μέσω του ενοικίου (π.χ. Public). Ένα διωροφάκι όμως στην πλατεία Βάθη ή στο Μεταξουργείο, ποιός θα το κράταγε; (αλλά και πώς να το πουλήσει, όντας χαρακτηρισμένο ; )

Κι αν πάμε και πιο πέρα, και βρίσκεται μέσα σε καμια αρχαιολογική ζώνη, π.χ. Κεραμεικό, ή σε κάποια ζώνη που απαγορεύει κάποιες χρήσεις, μην απορείτε γιατί τόσα και τόσα κτήρια ρημάζουν και γίνονται εστίες ρύπανσης και στέκια τοξικομανών...

Μια λύση που θα μπορούσε να βρεθεί θα ήταν να περιέλθει στο κράτος για κάποιες δεκαετίες, να το αποκαταστήσει, να το εκμεταλλευτεί και να το αποδώσει στους κληρονόμους, παρέχοντάς τους ενδιάμεσα φυσικά όλες τις απαλλαγές από τη φορολογία του ακινήτου. Αλλά τέτοιες ώρες, τέτοια λόγια...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Άρθρο εφημερίδας " Τον Μάρτιο του 1928, το «Ελεύθερον Βήμα» θα γράψει:

«Δεν είναι καφενείο αυτό. Είναι η “συνισταμένη” των νεοελληνικών παλμών. Η κλώσσα όλων ανεξαιρέτως των νεοσσών της πολιτικής. Το να περάσης ένα μέρος της ζωής σου στου Ζαχαράτου, είνε η μόνη ασφαλής εγγύησις για την καρριέρα σου. Άμα ο Ζαχαράτος σε αγνοεί, εχάθηκες. Είσαι απών από την πραγματικότητα και η τυχόν αξία σου προώρισται να παραγνωρισθή οικτρώς, διότι εκεί είνε ο στίβος που θα δοκιμασθής, που θα κριθής και από κει θα ξεκινήσης για να λάβης χαρτοφυλάκιο. Άπαξ σου δώση το δίπλωμα, χωρείς ακατάσχετος προς την κυβέρνησιν. Ετελείωσε. Είνε το φυτώριο των επισήμων θέσεων, ο προθάλαμος των εξουσιών. Ανωτάτη έδρα πολιτικών επιστημών!» ( Πηγή :http://www.paliaathina.com )
 
Πολύ όμορφη η ως άνω ανάρτηση που έβαλε ο φίλος Romios.

Παρακάτω

1) Ομόμοια 1957, ξενοδοχείο "Στέμμα" λίγο πριν τη κατεδάφιση.

2) Σύνταγμα σε αεροφωτογραφία του 1931

3) Πατησίων, 1950.

Omonoia_Stemma Hotel Demolished_1957.jpg

Syntagma 1931.jpg

Patision+Hpeirou_1950.jpg
 
Την Αθήνα είχαν επιχειρήσει να την σχεδιάσουν με όμοια φιλοσοφία άλλων ευρωπαϊκων πρωτευουσών, ήδη από τότε που ορίστηκε πρωτεύσουσα του ελληνικού κράτους, αλλά δεν το επέτρεψαν τα μικροσυμφέροντα.

Πάντως από τη δεκαετία του '60 και ύστερα η Αθήνα γέμισε με εκτρώματα.

Τι λαός είνα αυτός που έχει μετατρέψει, κυριολεκτικά, τα περισσότερα νεοκλασσικά σπίτια σε οίκους ανοχής;

:mad::mad::mad:
 
Μια απορια εχω: Πως γινεται τα τραμ που υπηρχαν πριν απο 60 χρονια να πηγαινουν πιο γρηγορα απο τα σημερινα; :cool:
 
bambinella 100 είπε:
Μια απορια εχω: Πως γινεται τα τραμ που υπηρχαν πριν απο 60 χρονια να πηγαινουν πιο γρηγορα απο τα σημερινα; :cool:
Μήπως επειδή υπήρχε το 1/4 των αυτοκινήτων στους δρόμους; Φαίνεται άλλωστε και στις φωτογραφίες...
 
bambinella 100 είπε:
Μια απορια εχω: Πως γινεται τα τραμ που υπηρχαν πριν απο 60 χρονια να πηγαινουν πιο γρηγορα απο τα σημερινα; :cool:
Mιλάμε για μια άλλη Αθήνα. Υποθέτω (μιας και δεν ζούσα τότε) πως η όλη υποδομή λειτουργούσε εντελώς διαφορετικά. Οι κυκλοφοριακές συνθήκες ήταν τελείως διαφορετικές, ενώ δεν υπήρχαν και φανάρια να ανακόπτουν τη πορεία του. Εν τω μεταξύ λογικά το δίκτυο ήταν πιο πυκνό και μαζεμένο και τα δρομολόγια περισσότερα. Μη ξεχνάμε πως το τραμ τότε αποτελούσε κύριο ΜΜΜ και όχι μέσο για να σκοτώνεις την ώρα σου, όπως το σημερινό. :supergrin:

Άλλωστε νομίζω ότι σε πολλές περιπτώσεις οι επιβάτες πήδαγαν από/προς το τραμ εν κινήσει, πράγμα που οπωσδήποτε προσέδιδε στο μέσο μια χρονική ευελιξία!!!!
 
Μα δε μιλαω για φαναρια, κινηση στους δρομους και αυτοκινητα που τοτε ηταν ελαχιστα. Εννοειται οτι η ελλειψη τους εδινε στο τραμ (και σε καθε οχημα, αλλωστε) τη δυνατοτητα να κινηθει ευκολα και γρηγορα.

Εχω δει σε παλιες ταινιες το τραμ να πιανει φοβερες ταχυτητες και το σημερινο ακομα και σε ευθεια, ακομα και χωρις φαναρια και ιδιαιτερη κινηση, να ειναι εξαιρετικα αργο.

Τοσο αργο που δυο φορες ακουσα το σχολιο "Δεν κατεβαινω καλυτερα, να παω με τα ποδια;"

Πραγματικα, μου φαινεται λες και το ιδιο το οχημα εχει προβλημα και δεν μπορει να τρεξει. Σαν να ειναι αργο απο κατασκευης.
 
Tι να πω....η επιστήμη με το σημερινό τραμ σηκώνει τα χέρια. Όλοι λένε ότι είναι αργό, αλλά δυστυχώς η διαφορά 60 ετών κάνει τις άμεσες συγκρίσεις λίγο δύσκολες. :)
 
Βεβαιως, πολυ σωστα. Υπαρχει μια διαφορα 60 ετων, αλλα νομιζω πως αυτη η διαφορα θα επρεπε να ειναι υπερ του σημερινου τραμ, οσον αφορα το τι ταχυτητες πιανει. Αυτο θα ηταν το αναμενομενο.

Και σε τελικη αναλυση, και κινηση να εχει, το τραμ ειναι ενα μεσο πιο ανεξαρτητο απο τα υπολοιπα αφου πηγαινει στη δικη του γραμμη. Τι εχει πια μπροστα του και δεν μπορει να τρεξει λιγο παραπανω;

Οσον αφορα δε, την αισθητικη του, η προσωπικη μου γνωμη ειναι οτι ειναι ασχημο και απροσωπο. Σαν σπιρτοκουτο. :D
 
Σίγουρα η επιτρεπόμενη "τελική" του ταχύτητα είναι αποτέλεσμα μελέτης σχετικά με τον τρόπο που στηρίζεται (πλάτος-βάθος τροχιών) ώστε να μην υπάρχουν συχνοί εκτροχιασμοί, του τρόπου που ρευματοδοτείται (να μην κάνει δηλαδή συχνά "cut-off" από απώλεια επαφής, όπως τα παλιά γκαζιάρικα κίτρινα τρόλεϊ), κάποιας ευρωπαϊκής προδιαγραφής σχετικά με την ταχύτητα μέσων μεταφοράς ανά κατηγορία, που θα έχει οπωσδήποτε καθιερωθεί εν τω μεταξύ, κάποιων ειδικών συστημάτων ελέγχου που δε θα το αφήνουν να αναπτύξει ταχύτητα πάνω από ένα όριο ασφαλείας, όπως όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά φυσικά και εξαιτίας ενός πολύ πιο απλού λόγου, της "βαριεστημάρας" των οδηγών, με το γνωστό επιχείρημα "εγώ αργά πάω, γρήγορα πάω, τα ίδια λεφτά θα πάρω"...

Όσο για την αισθητική, έχω καλύτερη παρομοίωση : το παλιό κινητό SIEMENS (τυχαίο ? ) SL 55, στο γκριζάκι του !
siemens-sl55.jpg


Προβολή συνημμένου 76192

siemens-sl55.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σίγουρα το σημερινό τραμ θα έπρεπε να είναι πιο γρήγορο από τα τραμ του '40 ή του '50. Βέβαια μπορεί και να είναι απλά λόγω προδιαγραφών και κανονισμών, όπως σωστά είπε ο panp,να μην αναπτύσσει όλη τη ταχύτητα.

Και από τα τραμ περνάμε στα ταξί....πάντα δεκαετία '50 ε?

Athens_1950s_Taxis.jpg
 
Καλη η παρομοιωση με το Siemens. ;)

Σας ευχαριστω και τους δυο για τις απαντησεις σας που σιγουρα ηταν διαφωτιστικες.

Τωρα για τα ταξι που εβαλες, prisma, τι να πω; Ενα τετοιο ηθελα να με παει βολτα στην Αθηνα. Οχι στη σημερινη ομως....

Να μπω μεσα κι αμεσως να γινει 1955. Τετοια βολτα θελω για να ευχαριστηθω!

Μαλλον σε λαθος θεμα ειμαι, ομως. Αυτα επρεπε να τα γραψω στο Twilight Zone. :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Βambinella, μάλλον την ίδια βόλτα θέλουμε να κάνουμε, αλλά....

Τα ταξί στη φωτό είναι σαν αυτά που ο Φωτόπουλος λέει στο "Σωφεράκι", τα αεροδυναμικά. Ο ρίζος οδηγεί ένα τέτοιο και πάνω στις αψιμαχίες τους ο Φωτόπουλος του λέει..."πάψε ρε μάπα αεροδυναμικέ". :animlaugh:
 
Σοβαρα; Σαν αυτα στο σωφερακι ειναι; Πανεμορφα!

Τι μαρκα ειναι;
 
Πίσω
Μπλουζα