Η Παλιά Αθήνα

Τότε είχε νόημα να την αποκαλούν πλατεία Αιγύπτου. Δηλαδή να την αποκαλούν πλατεία. Για το Αιγύπτου, πρώτον δεν ξέρω αν λεγόταν έτσι το 1925 και επίσης δεν καταλαβαίνω γιατί να υπάρχει πλατεία Αιγύπτου και όχι πλατεία Σουδάν, Λιβύης, Ιορδανίας ή Ισραήλ, για να μείνουμε στους γείτονες. Ή πλατεία Μπουρκίνα Φάσο που είναι και στην επικαιρότητα αυτές τις μέρες. Τι καλό έκανε η Αίγυπτος στην Ελλάδα? Χώρια που έστειλε τον Ιμπραήμ Πασά επί Επανάστασης και αργότερα έδιωξε τους Αιγυπτιώτες (αν και αυτό ήταν κακό γι' αυτούς αλλά καλό για την Ελλάδα που κέρδισε τόσους πολιτισμένους πολίτες).

Τώρα όμως είναι ένα απολειφάδι πλατείας μέσα στα λεωφορεία που κάνουν αφετηρία εκεί.
Χμμμμ μήπως οι ιστορικοί δεσμοί με την Αίγυπτο έφτασαν μέχρι την κυβέρνηση του Καΐρου;
 
Το σκέφτηκα, αλλά τότε θα έπρεπε να είναι πλατεία Ηνωμένου Βασιλείου διότι τότε στην Αίγυπτο έκαναν κουμάντο οι Εγγλέζοι κι αυτοί "φιλοξενούσαν" την εξόριστη κυβέρνηση.
 
Τότε είχε νόημα να την αποκαλούν πλατεία Αιγύπτου. Δηλαδή να την αποκαλούν πλατεία. Για το Αιγύπτου, πρώτον δεν ξέρω αν λεγόταν έτσι το 1925 και επίσης δεν καταλαβαίνω γιατί να υπάρχει πλατεία Αιγύπτου και όχι πλατεία Σουδάν, Λιβύης, Ιορδανίας ή Ισραήλ, για να μείνουμε στους γείτονες. Ή πλατεία Μπουρκίνα Φάσο που είναι και στην επικαιρότητα αυτές τις μέρες. Τι καλό έκανε η Αίγυπτος στην Ελλάδα? Χώρια που έστειλε τον Ιμπραήμ Πασά επί Επανάστασης και αργότερα έδιωξε τους Αιγυπτιώτες (αν και αυτό ήταν κακό γι' αυτούς αλλά καλό για την Ελλάδα που κέρδισε τόσους πολιτισμένους πολίτες).

Τώρα όμως είναι ένα απολειφάδι πλατείας μέσα στα λεωφορεία που κάνουν αφετηρία εκεί.

Η πλατεία Aιγύπτου πήρε αυτή την ονομασία, σύμφωνα με πράξη ονοματοθεσίας, για να τιμηθεί η Αίγυπτος η οποία, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, φιλοξένησε τη βασιλική οικογένεια, την εξόριστη κυβέρνηση, και το αρχηγείο των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Η πλατεία διαμορφώθηκε το 1982 με πρωτοβουλία των Ελλήνων Αιγυπτιωτών της Αθήνας.

Στην πλατεία λειτουργούσε την εποχή του Μεσοπολέμου κολυμβητική δεξαμενή θαλασσινού νερού (πισίνα) για παιδικά λουτρά.

...περισσότερες πληροφορίες: https://www.lifo.gr/now/athens/i-megaloastiki-goiteia-tis-mikroskopikis-plateias-aigyptoy
 
Τελευταία επεξεργασία:
Το θυμάμαι αυτό το γαλακτοζαχαροπλαστείο "Η αλήθεια" στην Σόλωνος χαμηλά. Θυμάμαι και τα υπέροχα έρκερ που είχε το κτίριο που στεγαζόταν. Απέναντι ήταν η στάση του 224 λεωφορείου Καισαριανή - Πολύγωνο που το χρησιμοποιούσα καμιά φορά.
Το φροντιστήριο ΖΗΤΑ επίσης το θυμάμαι όπως και τα πιάνα. Μπορεί να είναι και τέλος του εβδομήντα παρόλο που το λεωφορείο φαίνεται παλιό.
 
Νομίζω ότι είναι πολύ πρώιμα 70ς όχι μόνο γιατί το λεωφορείο είναι παμπάλαιο αλλά γιατί έχει διπλή αρίθμηση, που αν δεν με γελάν τα πρεσβυωπικά μου ματάκια είναι 51/41 και 41 ήταν το λεωφορείο των ηρωικών Κουπονίων στην εποχή μου άρα πρόκειται για τη διπλή γραμμή Γκύζη - Άνω Ιλίσια στην οποία έχω συχνά αναφερθεί και για την οποία διαβάζω στο


Στις 18 Ιουνίου του 1969 και στα πλαίσια εκτεταμένων αλλαγών που επέβαλλε η Δικτατορία, ώστε να «ανακουφιστεί» το κέντρο από τις αφετηρίες των λεωφορείων, η γραμμή 51 του Γκύζη συνενώνεται με τη γραμμή 41 των Άνω Ιλισίων, (περισσότερες πληροφορίες για τη γραμμή στα Κεφάλαια για τα 220/221, των οποίων αποτελεί πρόγονο) δημιουργώντας έτσι το διακεντρικό 51/41: Γκύζη-Άνω Ιλίσια. Η «συνδετική» του διαδρομή είναι από τη Ζωοδόχου Πηγής αριστερά στην Ακαδημίας προς Άνω Ιλίσια και από τη Σόλωνος (μέσω της οποίας επέστρεφε τότε το 41 στην Ακαδημία) δεξιά στη Χαρ.Τρικούπη. Η διαρρύθμιση αυτή αποδεικνύεται τελικά πολύ καλή για τα Άνω Ιλίσια, μιας που συνδέονται πια με μεγαλύτερο κομμάτι του κέντρου απ’ ό,τι πριν που είχαν αφετηρία στην Ακαδημίας, αλλά πολύ κακό για το Γκύζη που χάνει την «παραδοσιακή» του σύνδεση με την Πλατ.Κάνιγγος και κατ’ επέκταση την Ομόνοια. Το «διακεντρικό» θα επιζήσει της Δικτατορίας και θα καταργηθεί (μάλλον) στα μέσα της δεκαετίας του ’70, όπου το 51 θα επιστρέψει στην αρχική του διαδρομή και αφετηρία, στην οδό Τζωρτζ.


Δεν κατάφερα να βρω τα "Κεφάλαια για τα 220/221", αλλά αυτά αρκούν. Θυμάμαι να παίρνουμε το λεωφορείο από τη στάση στη Ζωοδόχο Πηγή όταν ανεβαίναμε Αθήνα για διακοπές, αλλά έχω την εντύπωση ότι το 1973 που πια μετακόμισα μόνιμα στην Αθήνα οι γραμμές είχαν ήδη χωρίσει και το 41 πια κατέβαινε Μασσαλίας για να πάει στην αφετηρία (τελευταία στη νησίδα της Ακαδημίας πριν τα φανάρια της Σίνα). Αν και μπορεί να θυμάμαι λάθος. Άλλωστε τον πρώτο ιδιαίτερα χρόνο έπαιρνα το λεωφορείο των Άνω Ιλισίων σπανιότερα διότι σχολείο (10 Αμπελοκήπων) πήγαινα με τα πόδια και για το φροντιστήριο (Σόλωνος) όταν το σχολείο ήταν απογευματινό έπαιρνα άλλο λεωφορείο. Επίσης τότε έμενα μεταξύ Άνω Ιλισίων - Ζωγράφου οπότε βόλευε περισσότερο να παίρνω το 40 για να γυρίσω σπίτι.

Χε χε στο ίδιο φόρουμ βρήκα να διεκτραγωδούν τη φρικτή κατάσταση της γραμμής με τα ελάχιστα λεωφορεία. Άρα δεν είμαι μόνο εγώ που έφαγα τα νιάτα μου περιμένοντας στην αφετηρία των Άνω Ιλισίων.
 
Χε χε χτες μελέτησα (για πολλοστή φορά) τη στάση έξω από τη Ζωοδόχο Πηγή στν Ακαδημίας και σήμερα τη βλέπω στη φωτό

1643380382426.png
 
Τόσες φορές έχω περάσει από τη Ρωμαϊκή αγορά,. κοτζάμ εκκλησία δεν την είχα προσέξει. Διαβάζω "Ιερός ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών και Παναγίας Γρηγορούσας". Μόνο τη Χρυσοκαστριώτισσα θυμόμουνα στην περιοχή.
 
Τόσες φορές έχω περάσει από τη Ρωμαϊκή αγορά,. κοτζάμ εκκλησία δεν την είχα προσέξει. Διαβάζω "Ιερός ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών και Παναγίας Γρηγορούσας". Μόνο τη Χρυσοκαστριώτισσα θυμόμουνα στην περιοχή.
Είναι όμορφος ναός αλλά υπάρχει τόσος συνωστισμός από κτήρια σε εκείνο το κομμάτι της Πλάκας που δεν είναι παράξενο που δεν τον έχεις προσέξει. Εκτός από τις ωραίες αγιογραφίες (νομίζω ζακυνθινός ήταν ο καλλιτέχνης) η ιδιαιτερότητά του ναού είναι ότι η είσοδος βρίσκεται σε διαφορετική πλευρά κι όχι στην πλευρά απέναντι από το ιερό!
 
Πιο ωραίο είναι τώρα (αλλά βέβαια η "τότε" είναι κάποιες δεκαετίες μετά το 1835). Τι χρήση έχει το κτήριο τώρα?
 
Πίσω
Μπλουζα