Εγώ δεν είχα την τηλεόραση σε εκτίμηση, και μάλιστα απέκτησα τηλεόραση μετά το 1981. Κι όμως, ο περισσότερος κόσμος με ξέρει από την τηλεόραση.
Μια ωραία καλοκαιρινή μέρα, βρισκόμουν στην Ιθάκη, για το Φεστιβάλ Θεάτρου. Πήρα λοιπόν ένα τηλεφώνημα από το Ντεν Πετρόπουλο. Ήθελε να μου προτείνει να λάβω μέρος ως μέλος της επιτροπής σε μια καινούργια εκπομπή, που θα την έλεγαν Νά η ευκαιρία (προσαρμογή του αγγλικού τίτλου Opportunity knocks. Θα έρχονταν συμμετέχοντες που θα τραγουδούσαν, θα έπαιζαν μουσικά όργανα αλλά και θα χόρευαν, θα μας έδειχναν τις πρώτες ταινίες τους και θα έπαιζαν θέατρο...
Εμείς απλώς θα τους λέγαμε μιά γνώμη. Αν άξιζε να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους ή τις σπουδές τους γιά ν' ασχοληθούν με την καλλιτεχνία.
Η πρώτη μου απάντηση ήταν αρνητική:
"Όχι, δε θέλω να φέρνετε ψώνια για να τα κοροϊδεύουμε και να γελάμε εις βάρος τους όπως έκανε ο Οικονομίδης..."
"Ησύχασε! Θα είναι όλοι διαλεγμένοι ένας-ένας. Τους τραγουδιστές μάλιστα θα τους διαλέγει ο Κατσαρός! Και στην επιτροπή θα είναι ο Γρηγορίου, που ξέρεις πόσο σοβαρός άνθρωπος είναι..."
Ομολογώ ότι τα ονόματα αυτά με καθησύχασαν - και δίκιο είχα.
Όταν επέστρεψα στην Αθήνα, άρχισαν και τα πρώτα γυρίσματα. Οι αιτήσεις πολλές, πάρα πολλές. Τσουβάλια τα γράμματα. Απ' αυτά η γραμματέας έπιανε καμιά πενηνταριά, δοκίμαζε τα τηλέφωνά τους και καλούσε τους επίδοξους συμμετέχοντες για προκαταρκτική εξέταση και, ειδικά για τους τραγουδιστές, εάν γίνονταν δεκτοί, ακολουθούσε πρόβα με τον Κατσαρό και την ορχήστρα.
Εγώ δεν είχα ιδέαν από τραγούδι τότε, όπως δεν έχω ούτε σήμερα. Άλλωστε εμένα με είχαν καλέσει ως ειδική στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Ταχύτατα όμως ανακάλυψα πως ταινίες δε θα είχαμε, κι αυτό για τεχνικούς λόγους προβολής. Και ανακάλυψα μιάν αλήθεια που επιβεβαιώνεται όσο περνούν τα χρόνια, από τα σημερινά ελεεινά τηλεπαιχνίδια: όλοι οι νέοι ήθελαν να γίνουν τραγουδιστές. Τραγουδιστές και ηθοποιοί. Ηθοποιοί ελάχιστοι. Χορευτές... έ, κάτι γινόταν, ιδίως στον τομέα παραδοσιακών ελληνικών χορών. Αλλά οι τραγουδιστές κέρδιζαν, κατά κράτος.
Τι θα έκανα λοιπόν εκεί, αναρωτιόμουν, αφού δεν ήμουν σε θέση ούτε καν να καταλάβω αν ο υποψήφιος ήταν φάλτσος ή όχι, αν η φωνή του ή το στυλ του έμοιαζε με κάποιου άλλου, αφού έτσι κι αλλοιώς τον οποιονδήποτε "άλλον" δεν τον είχα ακούσει ποτέ μου; Πολλές φορές, στην απελπισία μου, έλυνα σταυρόλεξα για να διασκεδάσω την ανία. Τώρα θα μου πείτε, αφού δεν σκάμπαζα από τραγούδι, τι έκανα εκεί; Κάθε φορά έλεγα στον υποψήφιο: "Εγώ σε βαθμολογώ για τη σκηνική σου παρουσία. Αν δηλαδή σε έβλεπα σε ένα κέντρο, θα άφηνα τη μπριζόλα μου να κρυώσει για να σε ακούω;"
Όλα αυτά που λένε περί δήθεν αυστηρότητας είναι παραμύθια τούμπανα. Οι συμμετέχοντες έρχονταν ύστερα από εξαντλητικές πρόβες με τον Κατσαρό που τους πρότεινε ακόμα και τι τραγούδι κατά τη γνώμη του τους ταίριαζε καλύτερα και, αν υποθέσουμε πως το δέκα ήταν το άριστα, κανένας δεν ήταν κάτω από το οκτώ. Το να βάλεις λοιπόν κακό βαθμό θα ήταν σα να λές πως ο Κατσαρός δεν είχε διαλέξει σωστά. Αυτό μας έλειπε!
Και πράγματι, όπως μου είχε υποσχεθεί ο παραγωγός, τους συμμετέχοντες δεν τους εξευτελίζαμε, όπως γινόταν ως τότε. Δεν τους εκθέταμε. Δείχναμε μόνον το τελευταίο βίντεο, όταν όλα ήταν όσο τελειότερα γινόταν και είχαν ξεπεράσει κάθε είδους τρακ. Για να προσφέρουμε στον κόσμο μια ωραία βραδυά.
Επίσης δεν δεχόμασταν μικρά παιδιά. Μόνον από 18 ετών και πάνω. Όχι σαν το σημερινό αίσχος του Τζούνιορ Γιουροβίζιον με τα μακιγιαρισμένα μωρά που λιγώνουν δήθεν αισθησιακά τα κακόμοιρα ματάκια τους καθώς λικνίζονται "προκλητικά". Αλλά, θα πείτε, γιατί όχι, σήμερα που έχει πιά αποκαλυφθεί πως η παιδοφιλία, η χειρότερη μαζί με τα ναρκωτικά μάστιγα του αιώνα μας, ζεί και βασιλεύει. Προσωπικά, αν δικό μου παιδί παρουσιαζόταν για μελλοντικό super idol, θα ήθελα να του βάλουν μηδέν. Γιατί πώς στέλνεις κάποιον στον κόσμο της νύχτας; Με τι αίσθηση ευθύνης; Μόνο σε περίπτωση τεράστιου ταλέντου θα μπορούσε να δικαιολογηθεί κάτι τέτοιο.
Αλλά η μισή Ελλάδα ήθελε να βγεί στα μπουζούκια. Κι όχι μόνον οι νέοι. Έκανα ό,τι μπορούσα για να μη δίνω ψεύτικες ελπίδες, αλλά να ενθαρρύνω μόνον τους ελάχιστους που θεωρούσα ότι πραγματικά ξεχωρίζουν - από πολλές απόψεις.
Γιατί γνωρίζω, λόγω της δουλειάς μου, ότι για να στείλεις ένα νέο στη ζούγκλα της νύχτας δεν αρκεί να έχει ταλέντο, αλλά και ισχυρό χαρακτήρα. Στο "Νά η ευκαιρία" βραβεύσαμε κάποια στιγμή ένα παιδί που αμέσως βρήκε δουλειά σε μαγαζί, και μάλιστα ανάμεσα στα πρώτα ονόματα. Την άλλη μέρα, ήρθε κλαίγοντας και μας είπε ότι η φίρμα του μαγαζιού είπε "ή αυτός ή εγώ" και απαίτησε να τον διώξουν. Για να επιβιώσει σ'αυτούς τους χώρους πρέπει επίσης να έχει θησαυρούς διπλωματίας και στρατηγικής, για να μπορεί να κατευθύνει σωστά την καριέρα του. Να κάνει κατάλληλες επιλογές για την κάθε εποχή, και άλλα πολλά. Σπάνιοι είναι αυτοί που μπόρεσαν να φθάσουν στην κορυφή χωρίς να διαθέτουν αξιόλογο μυαλό. Χωρίς ταλέντο γίνεται, αλλά οι μεγάλες καριέρες κρύβουν μια σιδερένια θέληση.
Η αποφασιστικότητα φαίνεται με το καλημέρα. Αμέσως μπορούσα να καταλάβω ποιόν είχα μπροστά μου. Όποιος έχει κάνει 43 χρόνια δημοσιογραφία με μιά ειδίκευση στα πορτραίτα ανθρώπων, μαθαίνει να παρατηρεί πολύ μικρές λεπτομέρειες. Ο άνθρωπος τελικά είναι σαν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Όλα καταγράφονται. Και μόλις δεις κάποιον, πριν αρχίσει η λογική διεργασία, το μυαλό σου αυτόματα λειτουργεί και, σαν ηλεκτρονικός υπολογιστής, σου δίνει σε ένα μικρό "χαρτάκι" τα αποτελέσματα για το ποιος είναι αυτός.
Η πρώτη εκπομπή μεταδόθηκε την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 1977. Εκείνη την εποχή τα κανάλια δεν πετούσαν μιάν εκπομπή αν δεν είχε μεγάλη ακροαματικότητα από την πρώτη μέρα. Ήταν υπομονετικά. Το Νά η ευκαιρία χρειάστηκε πάνω από ένα χρόνο για να "πιάσει".
Εν τω μεταξύ όμως, άλλαζε συνεχώς ο άνθρωπος που θα έκρινε το χορό. Ο ένας έδειχνε πολύ... θηλυπρεπής (τότε αυτό έπαιζε ρόλο!), η άλλη ήταν πολύ άγρια... Αρχικά ήταν η Τατιάνα Μαμάκη. Ώσπου το επίμαχο θέμα διευθετήθηκε όταν ήρθε στην παρέα μας η Σάσα Ντάριο. Που ήταν - και είναι! - το πιό χρυσό, το πιό ευγενικό, το πιό γλυκό κορίτσι του κόσμου. Τη λατρέψαμε όλοι, κι αυτή έκανε πολλά για να είναι πολύ όμορφη η ατμόσφαιρα στα παρασκήνια.
Για να πούμε όμως του στραβού το δίκιο, εγώ ξύπνησα μόνο από τη μέρα που προστέθηκε στην επιτροπή ο Λευτέρης Παπαδόπουλος. Στην αρχή μάς έκανε τον άγριο, ύστερα όμως τα βρήκαμε, και η ακροαματικότητα της εκπομπής ανέβηκε χάρη στους καβγάδες που στήναμε οι δυό μας. Ο κόσμος αυτούς τους καβγάδες τους γλεντούσε τόσο πολύ ώστε μιά μέρα μας κάλεσαν να κάνουμε μιάν άλλη, άσχετη εκπομπή, στην οποία είμαστε μόνον οι δυό μας και μαλλώναμε... Ο Λευτέρης λοιπόν ξύπνησε το ενδιαφέρον μου, με έκανε να παρατήσω τα σταυρόλεξα και να πάρω πιό ενεργό μέρος στη συζήτηση.
Μου έλεγε ο Παπαδόπουλος:
«Εσύ δεν ξέρεις τις γειτονιές όπου ένας γέρος πεθαίνει φτωχός πάνω σε ένα παγκάκι!»
«Να πάρουμε ένα χάρτη και να μου πεις να σημειώσω ποιες γειτονιές είναι αρκετά λαϊκές ώστε να μπορώ να καμαρώνω ότι τις επισκέφθηκα»
Κι ύστερα με ρωτούσε:
«Δηλαδή δε σε συγκινούν οι φτωχοί άνθρωποι;»
Κι εγώ του απαντούσα ότι κλαίω μόνο όταν στερεύει ένα ποτάμι.
Στα παρασκήνια, είχαμε όλοι γίνει στενοί φίλοι. Μέχρι που βγαίναμε μαζί τα βράδυα. Πότε για να δούμε το Μαρίνο, τότε στη Μέδουσα, και πότε για να χειροκροτήσουμε τη σκηνοθεσία της Ράγιας Μουζενίδου, της γυναίκας του Λευτέρη, την οποία "ανακάλυψα" και θαύμασα ειλικρινά σε ένα έργο του οποίου δε θυμάμαι πιά τον τίτλο του, αλλά που μας αποκάλυψε για πρώτη φορά μιάν άλλη απίθανη ταλεντάρα, την Έλντα Πανοπούλου.
Το Νά η Ευκαιρία δεν είχε καλό τέλος. Όταν ήρθε το ΠΑΣΟΚ, το 1981, άρχισαν να κουνιούνται τα θεμέλια της. Δύο μέλη της επιτροπής ήταν γνωστοί δεξιοί, και εγώ έγραφα σε δεξιά εφημερίδα. Άντε να τους εξηγήσεις ότι έχω μεσάνυχτα από πολιτική και μόνον η τέχνη μ' ενδιαφέρει - αυτά τότε δεν περνούσαν. Έμαθα πως έγινε πρόταση στο Λευτεράκη και στον Γρηγορίου να συνεχίσουν με άλλη παρέα αλλά αυτοί, σαν αληθινοί κύριοι, αρνήθηκαν: "Ή όλοι μαζί ή τίποτε!" εδήλωσαν. Και τελικά, το 1983, μετά από έξι χρόνια επιτυχίας, η εκπομπή κόπηκε.
Έκτοτε, κάθε προσπάθεια να ζωντανέψει ξανά το Νά η ευκαιρία σε ιδιωτικό κανάλι, απέτυχε. Η πρώτη προσπάθεια ήταν το 1989 στο Μέγκα. Έπειτα, στις αρχές του 1997 το Κανάλι 5 επιχείρησε να αναβιώσει την επιτυχία του Νά η ευκαιρία συγκεντρώνοντας τον Κατσαρό, τη Σάσα κι εμένα, μαζί με καινούργιους συνεργάτες, σε μιά εβδομαδιαία εκπομπή παρουσίασης ταλέντων με τίτλο «Ονειρα στο φως», η οποία όμως δεν κράτησε πολύ. Έ, ξέρετε! Το ξαναζεσταμένο φαγητό... Κι ο κόσμος έχει πιά αλλάξει. Οι τηλεθεατές έχουν γίνει ορκισμένοι ηδονοβλεψίες.