Gordon
RetroN00b
- Joined
- 22 Ιουν 2014
- Μηνύματα
- 2.273
- Αντιδράσεις
- 4.708
(Αντιγράφω από τα μικροπράγματα της λιφο σχετικά με ίντριγκα ανάμεσα σε Χορν και Παπά)
Η «ζωντανή Καρυάτιδα» όπως την αποκαλούν είχε συμμετάσχει σε πολλές ταινίες, τρεις από τις οποίες προτάθηκαν για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, με την γαλλόφωνη «Ζ» του Κώστα Γαβρά να το κατακτά. Υποψήφιες υπήρξαν επίσης και δύο ελληνικές ταινίες, μεταφορές στην μεγάλη οθόνη αρχαίων τραγωδιών, η Ηλέκτρα και η Ιφιγένεια. Παρ’ όλες τις τεράστιες επιτυχίες και τις αμέτρητες διακρίσεις η Ειρήνη Παππά ήρθε αντιμέτωπη με βαρείς χαρακτηρισμούς προς το πρόσωπο της, όταν θέλησε να παίξει στο Ηρώδειο. Αλλά ας τα δούμε όλα με τη σειρά.
Τον Αύγουστο του 1979 η Ειρήνη Παππά ετοιμαζόταν να πρωταγωνιστήσει στο Ηρώδειο, παίζοντας στο έργο του Γουίλιαμ Σαίξπηρ «Αντώνιος και Κλεοπάτρα», μια παράσταση του Μιχάλη Κακογιάννη. Ελάχιστες μέρες πριν την πρεμιέρα, το ζήτημα της Παππά έφθασε έως το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του ΕΟΤ. Κάποιος δήλωσε στη συνεδρίαση ότι «κανένας δεν θα αρνούνταν να δει την Ειρήνη Παππά να ενσαρκώνει την Κλεοπάτρα», μια φράση η οποία έφερε τον Δημήτρη Χορν στα όρια του: «Αρνούμαι εγώ να δω την Παππά στο Ηρώδειο. Δεν έχει παίξει ποτέ της θέατρο στην Ελλάδα. Αμφισβητώ την αξία της. Και παραιτούμαι από το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο.»
Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης που ήταν παρών, αν και εξεπλάγην αρνητικά από τον Χορν, δεν αντέδρασε. Τότε ήταν που επενέβη κατευναστικά, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Παναγιώτης Λαμπρίας: «Εν πάση περιπτώσει, έχομεν ανειλημμένη υποχρέωση απέναντι στον κύριο Κακογιάννη. Έχομεν εγκρίνει το έργο του με την Ειρήνη Παπά και το ανακοινώσαμε σε ειδική συνέντευξη τύπου», είπε στη συνεδρίαση. Όταν οι υπεύθυνοι διαβεβαίωσαν τον Χορν ότι η παράσταση θα είχε την εγγύηση του Κακογιάννη, απάντησε και πάλι απαξιωτικά: «Ο σκηνοθέτης δεν μετράει – Ο ηθοποιός είναι το παν!»
Πολύ σύντομα θα φτάσει στα αυτιά της Παππά όλη η κουβέντα. Τότε ήταν που πέρασε στην αντεπίθεση κατηγορώντας τον Δημήτρη Χορν για μη τεκμηριωμένα επιχειρήματα: «Ο κύριος Χορν έχει κάθε δικαίωμα να μην του αρέσω και πιστεύω πως γνήσια δεν του αρέσω, όπως άλλωστε γνήσια δεν μου αρέσει και μένα αυτός. Αλλά εφόσον γνωμοδοτούσε, θα έπρεπε τα επιχειρήματά του να ήταν τεκμηριωμένα. Λυπάμαι ωστόσο που παραμονές μιας δύσκολης πρεμιέρας, τέτοιες δηλώσεις δημιουργούν στο θεατή ατμόσφαιρα στρατοδικείου. Η παράσταση δεν είναι δίκη, ούτε η σκηνή γηπέδου»
Παρά τις όποιες αντιρρήσεις, η παράσταση θα παιζόταν κανονικά στο Ηρώδειο. Λίγο πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας, οι δημοσιογράφοι αναζήτησαν και πάλι τον Δημήτρη Χορν, ο οποίος ήταν αμετακίνητος σχετικά με τη συμμετοχή της Ειρήνης Παππά. Είπε μάλιστα: Το Ηρώδειο δόθηκε στην Παππά λόγω των κινηματογραφικών της επιτυχιών, ενώ το είχαν ζητήσει ηθοποιοί όπως η Λαμπέτη και ο Κατράκης. Γι’ αυτό δεν θα είχα καμιά αντίρρηση να δω ένα κινηματογραφικό έργο της κυρίας Παππά στο Ηρώδειο»
Οι κριτικές για το έργο ήταν πάντως αρκετά θετικές, δικαιώνοντας την επιλογή του Κακογιάννη.
Σημείωση δική μου: καλά τον υποπτευόμανε τον Χορν για κομπλεξικό. Πολύ ψηλά ο αμανές. Και τώρα πέστε να με φάτε που σπίλωσα άλλο ένα είδωλο.
Η «ζωντανή Καρυάτιδα» όπως την αποκαλούν είχε συμμετάσχει σε πολλές ταινίες, τρεις από τις οποίες προτάθηκαν για Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, με την γαλλόφωνη «Ζ» του Κώστα Γαβρά να το κατακτά. Υποψήφιες υπήρξαν επίσης και δύο ελληνικές ταινίες, μεταφορές στην μεγάλη οθόνη αρχαίων τραγωδιών, η Ηλέκτρα και η Ιφιγένεια. Παρ’ όλες τις τεράστιες επιτυχίες και τις αμέτρητες διακρίσεις η Ειρήνη Παππά ήρθε αντιμέτωπη με βαρείς χαρακτηρισμούς προς το πρόσωπο της, όταν θέλησε να παίξει στο Ηρώδειο. Αλλά ας τα δούμε όλα με τη σειρά.
Τον Αύγουστο του 1979 η Ειρήνη Παππά ετοιμαζόταν να πρωταγωνιστήσει στο Ηρώδειο, παίζοντας στο έργο του Γουίλιαμ Σαίξπηρ «Αντώνιος και Κλεοπάτρα», μια παράσταση του Μιχάλη Κακογιάννη. Ελάχιστες μέρες πριν την πρεμιέρα, το ζήτημα της Παππά έφθασε έως το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του ΕΟΤ. Κάποιος δήλωσε στη συνεδρίαση ότι «κανένας δεν θα αρνούνταν να δει την Ειρήνη Παππά να ενσαρκώνει την Κλεοπάτρα», μια φράση η οποία έφερε τον Δημήτρη Χορν στα όρια του: «Αρνούμαι εγώ να δω την Παππά στο Ηρώδειο. Δεν έχει παίξει ποτέ της θέατρο στην Ελλάδα. Αμφισβητώ την αξία της. Και παραιτούμαι από το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο.»
Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης που ήταν παρών, αν και εξεπλάγην αρνητικά από τον Χορν, δεν αντέδρασε. Τότε ήταν που επενέβη κατευναστικά, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Παναγιώτης Λαμπρίας: «Εν πάση περιπτώσει, έχομεν ανειλημμένη υποχρέωση απέναντι στον κύριο Κακογιάννη. Έχομεν εγκρίνει το έργο του με την Ειρήνη Παπά και το ανακοινώσαμε σε ειδική συνέντευξη τύπου», είπε στη συνεδρίαση. Όταν οι υπεύθυνοι διαβεβαίωσαν τον Χορν ότι η παράσταση θα είχε την εγγύηση του Κακογιάννη, απάντησε και πάλι απαξιωτικά: «Ο σκηνοθέτης δεν μετράει – Ο ηθοποιός είναι το παν!»
Πολύ σύντομα θα φτάσει στα αυτιά της Παππά όλη η κουβέντα. Τότε ήταν που πέρασε στην αντεπίθεση κατηγορώντας τον Δημήτρη Χορν για μη τεκμηριωμένα επιχειρήματα: «Ο κύριος Χορν έχει κάθε δικαίωμα να μην του αρέσω και πιστεύω πως γνήσια δεν του αρέσω, όπως άλλωστε γνήσια δεν μου αρέσει και μένα αυτός. Αλλά εφόσον γνωμοδοτούσε, θα έπρεπε τα επιχειρήματά του να ήταν τεκμηριωμένα. Λυπάμαι ωστόσο που παραμονές μιας δύσκολης πρεμιέρας, τέτοιες δηλώσεις δημιουργούν στο θεατή ατμόσφαιρα στρατοδικείου. Η παράσταση δεν είναι δίκη, ούτε η σκηνή γηπέδου»
Παρά τις όποιες αντιρρήσεις, η παράσταση θα παιζόταν κανονικά στο Ηρώδειο. Λίγο πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας, οι δημοσιογράφοι αναζήτησαν και πάλι τον Δημήτρη Χορν, ο οποίος ήταν αμετακίνητος σχετικά με τη συμμετοχή της Ειρήνης Παππά. Είπε μάλιστα: Το Ηρώδειο δόθηκε στην Παππά λόγω των κινηματογραφικών της επιτυχιών, ενώ το είχαν ζητήσει ηθοποιοί όπως η Λαμπέτη και ο Κατράκης. Γι’ αυτό δεν θα είχα καμιά αντίρρηση να δω ένα κινηματογραφικό έργο της κυρίας Παππά στο Ηρώδειο»
Οι κριτικές για το έργο ήταν πάντως αρκετά θετικές, δικαιώνοντας την επιλογή του Κακογιάννη.
Σημείωση δική μου: καλά τον υποπτευόμανε τον Χορν για κομπλεξικό. Πολύ ψηλά ο αμανές. Και τώρα πέστε να με φάτε που σπίλωσα άλλο ένα είδωλο.