Ο Αη Βασίλης ήρθε νωρίτερα!

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Uskoke
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
δεν είναι μόνο αυτό αλλά άλλο να παίρνει το όχημα από μπαταρίες και άλλο από άπειρο δίκτυο. αν και τελευταία έχουν βγει ένα σωρό εργαλεία με μπαταρία που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από αυτά που δουλεύουν με 220. τα σοβιετικά είχαν ένα διακόπτη πίσω από τον οδηγό με δυο θέσεις, 750 βολτ για τις κεραίες και 72 βολτ με τις μπαταρίες. οι μπαταρίες ήταν ίσα-ίσα να φύγει το όχημα από τη μέση του δρόμου και να ξαναβάλει τις κεραίες και να φύγει, δεν ήταν για πολλά-πολλά φαντάζομαι θα ήταν κλασσικές μόλυβδου.
 
lens.JPG
να κάνω και μια μικρή παρουσίαση αυτού του φακού που στην εποχή του ήταν το nonplusultra της τεχνολογίας φακών ζουμ, της NIkon. Πρώτα απ΄όλα καλύπτει τις εστιακές αποστάσεις 28-70 δηλ. από μέτριο ευρυγώνιο μέχρι μέτριο τηλεφακό, δηλ. από τοπία και ομαδικές φώτο μέχρι πορτραίτα. Έπειτα έχει σταθερό μέγιστο διάφραγμα 2.8, σε όλο το εύρος των εστιακών αποστάσεων, κάτι πολύ σημαντικό για όσους έχουν στραβομάρα, όπως εγώ. Στην πιο κοντινή εστιακή απόσταση είναι λίγο μάκρο, κάτι πολύ χρήσιμο μιας και στις εκδρομές του ορειβατικού δεν μπορώ να κουβαλάω εκατό φακούς ή φίλτρα close up κλπ. Έπειτα η λεπίδες του διαφράγματος είναι 10 πράγμα που δίνει αρκετά καλό bokeh. Επίσης έχει 15 στοιχεία σε 11 ομάδες, εκ των οποίων 1 ασφαιρικό και 2 χαμηλής σκέδασης. Ακόμη έχει εσωτερική εστίαση άρα το φυσικό μέγεθος του φακού δεν μεταβάλλεται κατά τη διάρκεια της εστίασης. Τέλος έχει πολύ καλή, με ακρίβεια και αθόρυβη εστίαση χάρη στο silent wave motor που έχει. Τέλος έχει κουκίδες διόρθωσης εστίασης για τη λήψη με υπέρυθρο φιλμ, κάτι που δείχνει τα χρονάκια του και ότι προέρχεται από την εποχή του φιλμ μιας και είναι αδύνατη η υπέρυθρη λήψη με ψηφιακή μηχανή. Το μόνο κακό είναι το τεράστιο μέγεθος και βάρος (γύρω στο 1 κιλό!) αλλά μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος!
 
rologia.jpg
δεν είναι βόας, δεν είναι κροταλίας...είναι μια ρολογιά! (το αγαπημένο μου λουλούδι).
παράγγειλα από το Ισραήλ το ντεκλανσέρ για τη μηχανή μου, που είναι ηλεκτρικό, με δυο επαφές.
ελπίζω να μην πληρώσω πολλά στο τελωνείο.....
 
IMG_20240630_0001 (2).jpgIMG_20240630_0001.jpg
αυτές οι δυο φωτογραφίες είναι από το τελευταίο μου έγχρωμο φιλμ , τις οποίες τύπωσα μαζί με πολλές με τα ανιψάκια μου, τις οποίες δεν ανεβάζω για ευνόητους λόγους. μόλις τραβήξω το (ένα και μοναδικό) φιλμ slides το οποίο έχω, θα το στείλω Αθήνα για εμφάνιση και θα παραγγείλω επίσης ένα κόκκινο φίλτρο 77 χιλ., 5 μεταλλικές κασέτες για φιλμ (οι πλαστικές έχουν light leaks και δεν μ' αφήνουν να τραβήξω όλο το φιλμ-κάπου στην στάση 30 μπλοκάρει η μηχανή και μου δείχνει τέλος του φιλμ. επίσης οι πλαστικές δεν έχουν, φυσικά, DX code και πρέπει να ρυθμίζω την ευαισθησία χειροκίνητα και πρέπει να το ξαναγυρνάω στο αυτόματο όταν βάζω εργοστασιακό φιλμ. άλλωστε κάνει 1,5 € η κάθε μια και χρησιμοποιείται πάρα πολλές φορές). επίσης θα παραγγείλω ένα πακέτο α/μ χαρτιά 10*15, μιας και χρησιμοποιώ τα χημικά και τον α/μ σκοτεινό θάλαμο (ή τον έγχρωμο αντίστοιχα) μέχρι να μείνω τελείως από χαρτιά.
 
Προβολή συνημμένου 280657
δεν είναι βόας, δεν είναι κροταλίας...είναι μια ρολογιά! (το αγαπημένο μου λουλούδι).
παράγγειλα από το Ισραήλ το ντεκλανσέρ για τη μηχανή μου, που είναι ηλεκτρικό, με δυο επαφές.
ελπίζω να μην πληρώσω πολλά στο τελωνείο.....
Κάποτε υπήρχαν στις γειτονιές…πού εξαφανίστηκαν τα ρολογάκια; Κρίμα…
Καλά έκανες και αγόρασες
 
τώρα δυστυχώς τα βλέπουμε μόνο στις εκδρομές πήρα σπόρους από μια ρολογιά και τους έδωσα στην μάνα μου να τους φυτέψει δεν ξέρω τι έγινε. το μοναδικό σπίτι στην γειτονιά που δεν το δώσαμε αντιπαροχή και έμεινε με τον κήπο του είναι το δικό μας. με κήπο και γάτα.
 
book1.JPGbook2.JPG
να και ένα πολύ ωραίο βιβλίο για την έγχρωμη φωτογραφία που μου έδωσε ο φωτογράφος μου. η έγχρωμη φωτογραφία με την ευκολία του α/μ ήταν κάτι που οι φωτογράφοι ήθελαν διακαώς για πάνω από ένα αιώνα, κάτι για το οποίο ίδρωσαν μεγάλα μυαλά και μεγάλες εταιρείες όπως η Agfa & Kodak, και οι δυο πτωχευμένες δυστυχώς. το έγχρωμο που το θεωρούμε τελείως αυτονόητο την σημερινή, ψηφιακή, εποχή ήταν μια πολύ δύσκολη κατάκτηση που ήρθε σιγά σιγά. Ξεκίνησε με τις αυτοχρωμικές πλάκες των αδερφών Lumiere για να φτάσει την δεκαετία του '70 περίπου στο ζενίθ της τελειότητας και να καταντήσει ρετρό την σημερινή εποχή. Επίσης η στιγμιαία φωτογραφία ήταν κάτι σούπερ γουάου στα '80ς θυμάμαι οι μηχανές ήταν ακριβούτσικες αλλά τα σχετικά φιλμ ήταν πανάκριβα και μόνο πλούσιοι και επαγγελματίες μπορούσαν να τα αγοράσουν. έτσι ακόμη θυμάμαι την μηχανή που είχε ο γιός της νονάς μου.
 
επίσης ήθελα να τονίσω την παρασκευή της στερέωσης, η οποία ουσιαστικά έκανε πρακτικά χρήσιμη την εφεύρεση της φωτογραφίας, δηλ. των πρωτοπόρων Nicephore Niepce & Louis Daguerre, οι οποίοι μπορούσαν να έχουν ορατή εικόνα, δηλ. να την εμφανίσουν, αλλά χωρίς στερέωση μετά από λίγο η εικόνα μαύριζε στο φως....η ευαισθησία των αλογονιδίων του αργύρου στο φως είναι γνωστή από τον 15ο αιώνα περίπου, αλλά για να έχουμε εικόνα με απ' ευθείας αμαύρωση, θα θέλαμε μια τεράστια έκθεση, δηλ. από ώρες μέχρι μέρες, με αποτέλεσμα να μπορούσαμε να φωτογραφίζουμε μόνο τοπία και νεκρές φύσεις. με την εμφάνιση όμως η λανθάνουσα εικόνα ενισχύεται σχεδόν 300,000,000 φορές. το μεγάλο άλμα έγινε με τον συνδυασμό των δυο εφευρέσεων, δηλ. των φωτοευαίσθητων αλογονιδίων του αργύρου και της camera obscura, η οποία ήταν γνωστή από την εποχή του Da Vinci, μάλιστα πολλοί λένε ότι αυτός την ανακάλυψε, η οποία εξελίχτηκε στις σημερινές φωτογραφικές μηχανές. και από τις πρωταρχικές νταγκεροτυπίες στα έγχρωμα και παγχρωματικά φιλμ. επίσης το βιβλίο έχει ένα κεφάλαιο για την ψηφιακή φωτογραφία, το οποίο προφανώς έχει προστεθεί "τσόντα" στην τελευταία έκδοση του '99, μιας και αυτά που λέει δεν υπήρχαν σίγουρα το '77 που πρωτοκυκλοφόρησε το βιβλίο. και αυτά που λέει είναι τελείως παρωχημένα, μιλάει για μηχανές με ανάλυση εκατοντάδων kilopixel (!) και ψηφιακές εκτυπώσεις σε φιλμ, για το photo cd κλπ.IMG_20240708_0001.jpg
να και η αφεντομουτσουνάρα μου.
(edit) ήθελα να προσθέσω ότι στην αναλογική φωτογραφία η ποιότητα της εικόνας εξαρτιόταν μόνο από την ανάλυση του φακού ή αλλιώς από την διακριτική του ικανότητα (resolving power). o ρόλος που παίζει ένα καλό σώμα είναι, με το καλό σύστημα φωτομέτρησης και εστίασης, να σου δίνει καλά αρνητικά, με consistency. αυτό βοηθά πολύ στην έγχρωμη φωτογραφία , όπου όλη η διαδικασία, από την λήψη μέχρι την επεξεργασία, πρέπει να γίνει τέλεια, για να έχουμε σωστή απόδοση των χρωμάτων. αλλά άπαξ και βρεθεί το σωστό φιλτράρισμα στον μεγεθυντήρα, για σωστά αρνητικά με μια συγκεκριμένη μηχανή και συγκεκριμένο φιλμ, οι φωτογραφίες τυπώνονται με μια στάνταρ ρύθμιση. έτσι εγώ προσπαθώ να χρησιμοποιώ το ίδιο φιλμ και να μην το αλλάζω, κάτι καθόλου δύσκολο τη σημερινή εποχή με την ποικιλία των φιλμ που υπάρχουν να είναι πολύ μικρή. αντίθετα στο α/μ έχουμε αναγκαστικά διακυμάνσεις στην εμφάνιση, μιας και η εμφάνιση δεν είναι στάνταρ, όπως η C 41 στα έγχρωμα αρνητικά, αλλά ποικίλει ανάλογα με τη μάρκα του φιλμ και του εμφανιστή, που χρησιμοποιούμε.
 
Τελευταία επεξεργασία:
ντεκλανσερ1.JPG
μόλις μου ήρθε αυτό το ντεκλανσέρ (ηλεκτρικό φυσικά, γιατί το παλιό με την ντίζα το είχαν οι manual κάμερες)....
ντεκλανσερ2.JPG
εδώ είναι κουμπωμένο πάνω στη μηχανή μου.....
ντεκλανσερ3.JPG
να και οι οδηγίες σε διάφορες γλώσσες....
ντεκλανσερ4.JPGντεκλανσερ5.JPG

κι εδώ είναι η θύρα της μηχανής, όπου συνδέεται το ντεκλανσέρ, είναι με δυο επαφές και η "πρίζα" βιδώνει σε αυτή τη θύρα, αν πατήσουμε λίγο τη σκανδάλη του ντεκλανσέρ, η μηχανή φωτομετρεί και εστιάζει, αν το πατήσουμε τέρμα, τραβάει τη φωτογραφία. Declenche στα γαλλικά, σημαίνει ακριβώς απελευθερώνω τον φωτοφράκτη. Επίσης το φως ασφαλείας του σκοτεινού θαλάμου, λέγεται ecran inactinique, η ακτινική επίδραση του φωτός σε κάποια υλικά, τα οποία επηρέαζε, ήταν όπου στηριζόταν παλιά η φωτογραφία, τα υλικά αυτά ήταν τα αλογονίδια του αργύρου, φυσικά. άρα το φως ασφαλείας ήταν "μη-ακτινικό", δεν επηρέαζε τα αλογονίδια του αργύρου επιτρέποντας μας να βλέπουμε, μέσα στον σκοτεινό θάλαμο. φως ασφαλείας για τα παγχρωματικά α/μ υλικά και τα έγχρωμα δεν υπάρχει.
 
IMG_20240726_0001 (2).jpgIMG_20240726_0001.jpg
να και δυο φωτογραφίες από την Άρβη, σε μια εκδρομή του ορειβατικού. Η Άρβη είναι το μέρος όπου ευδοκιμούν (να μια ρετρό λέξη) οι περίφημες μπανάνες Άρβης,. Δεν φάγαμε μπανάνες όμως.
φλας1.jpg
να και πώς λειτουργεί ένα ηλεκτρονικό φλας, σύμφωνα με τους (ανατολικούς) Γερμαναράδες.
(αριστερά: εικόνα 27:1 πηγή συνεχούς τάσης (μπαταρία) 2 μετατροπέας συνεχούς/συνεχούς (βασικά παλμοτροφοδοτικό απλώς τότε δεν λεγόταν έτσι)3:πυκνωτής υψηλής τάσης 4:λυχνία φλας 5:κύκλωμα έναυσης 6: φις συγχρονισμού φλας)
λέει ότι υπάρχουν πολλές διαφορετικές μορφές κατασκευής, αλλά η αρχή είναι πάντα η ίδια.
από μια μπαταρία με το παλμοτροφοδοτικό παράγεται μια υψηλή τάση (350 με 500 βολτ) που αποθηκεύεται σε έναν ηλεκτρολυτικό πυκνωτή με πολύ μεγάλη χωρητικότητα (σημ. εννοεί γύρω στα 100μF, το 1977 που γράφτηκε το βιβλίο ίσχυε αυτό, τώρα έχουμε πυκνωτές με 1 F και βάλε). παράλληλα σε αυτό το πυκνωτή είναι η λυχνία του φλας. Το αέριο (σημ. συνήθως Ξένο) δεν άγει, και έτσι δεν εκφορτίζεται ο πυκνωτής μέσω της λυχνίας. όταν κλείσει το κύκλωμα έναυσης, μέσω της επαφής του φωτοφράκτη, παράγεται στο κύκλωμα έναυσης ένας παλμός υψηλής τάσης, που ιονίζει το αέριο, έτσι που ο πυκνωτής εκφορτίζεται ακαριαία . Το βολταϊκό τόξο που παράγεται, είναι τόσο έντονο, που έχει φωτεινή ισχύ ίση με 20,000 λάμπες των 100 βατ (σημ. κρατάει όμως μόνο ένα ms).
(εξήγηση του κυκλώματος δεξιά)
το παλμοτροφοδοτικό έχει σκοπό να μετατρέψει την σχετικά χαμηλή τάση της μπαταρίας (6 βολτ) σε υψηλή τάση, για να φορτίσει ο πυκνωτής. Όπου παλιά υπήρχαν μηχανικές πλατίνες (σημ. έχω στην κατοχή μου ένα τέτοιο που έκανε ηλεκτροθεραπεία στο τραυματισμένο πόδι του ο παππούς μου, το τραυμάτισε σε κάποιον από τους βαλκανικούς πολέμους), τώρα βρίσκει ταλαντωτές με αποδοτικά τρανζίστορ γερμανίου (σημ. τώρα χρησιμοποιούνται συνήθως MOSFETs). Tο τρανζίστορ Τ1 και ο μετασχηματιστής U1 κάνουν ένα υπερδιεγερμένο ταλαντωτή. Έτσι δίνεται η τάση της μπαταρίας με παλμούς στο πρωτεύον του Μ/Σ, για να μετασχηματιστεί. Έτσι στο δευτερεύον σχηματίζεται μια τάση, περίπου 350 βολτ, που ανορθώνεται στην δίοδο Gr1 και αποθηκεύεται στον πυκνωτή C3. Το κύκλωμα είναι έτσι φτιαγμένο, που τραβάει όλο και λιγότερο ρεύμα από τη μπαταρία, όσο φορτίζεται ο πυκνωτής. Στο τέλος διαρρέεται το κύκλωμα μόνο από το ρεύμα, που χρειάζεται για τις απώλειες του πυκνωτή. Το λαμπάκι νέον, Ro1 ανάβει, όταν ο πυκνωτής έχει φτάσει φόρτιση 70%. Η τάση αυτή ρυθμίζεται από τις αντιστάσεις R2,R3,R4. Η λυχνία του φλας αποτελείται από ένα γυάλινο σωληνάκι με δυο ηλεκτρόδια και έχει μέσα Ξένο. Με τον παλμό όμως υψηλής τάσης στο τρίτο ηλεκτρόδιο, δημιουργείται ισχυρό ηλεκτροστατικό πεδίο, που το αέριο ιονίζεται. Και έτσι εκφορτίζεται ακαριαία ο πυκνωτής με ρεύμα 100 εώς 1000 αμπέρ, από την αγώγιμη πια λυχνία.
το κύκλωμα έναυσης παράγει τον παλμό υψηλής τάσης για την έναυση του φλας. Όταν ο φωτοφράκτης είναι τελείως ανοιχτός, κλείνει η επαφή συγχρονισμού, και ο πυκνωτής C4 εκφορτίζεται μέσω του πρωτεύοντος του Μ/Σ U2. Ο λόγος μετασχηματισμού αυτού του Μ/Σ είναι τόσο μεγάλος που η τάση στο ηλεκτρόδιο έναυσης φτάνει τα 5,000 βολτ.(edit:Ro2 είναι η λυχνία του φλας)
(συγχωρέστε με για τυχόν λάθη αλλά φυσικά δεν είμαι ηλεκτρονικός και έκανα την μετάφραση προφανώς μόνος μου).
 
Τελευταία επεξεργασία:
Ήθελα να τονίσω πόσο δύσκολα παντρεύεται η ψηφιακή με την αναλογική τεχνολογία. αν σκανάρουμε μια τυπωμένη, αναλογική φωτογραφία συνήθως το αποτέλεσμα είναι αρκετά καλό. Αν όμως σκανάρουμε ένα αρνητικό ή ένα slide το αποτέλεσμα είναι ρώσικη ρουλέτα: κάποιες φορές το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, κάποιες μέτρια και κάποιες χάλια. Ίσως διορθώνεται με επεξεργασία στο photoshop πράγμα που εγώ δεν είμαι σε θέση να κάνω. Ενώ και ο καλύτερος σκάνερ για φιλμ δεν πάει πάνω από 5-6 μεγαπίξελ, αν πάρουμε την διακριτική ικανότητα του φιλμ 135, και την μεταφράσουμε σε μεγαπίξελ, για κάποιο πολύ λεπτόκοκκο φιλμ (πχ Velvia) με πολύ καλό φακό τρίποδο κλπ το φιλμ "πιάνει" γύρω στα 80 μεγαπίξελ ενώ το μεγάλο φορμα.....1 γιγαπίξελ!
σήμερα θα δούμε πώς δούλευαν τα αυτόματα φλας, με θυρίστορ ή computer flashguns. το "computer" είναι παραπλανητικό μιας και δεν είχαν μέσα μικροπροσέσσορα, μικροελεγκτή ή κάτι τέτοιο, απλώς δηλώνει τον τρόπο λειτουργίας τους. φλας2.jpg
πάνω αριστερά βλέπουμε το διάγραμμα ενός αυτόματου φλας. 1 παλμοτροφοδοτικό 2 πυκνωτής 3 λυχνία 4 λυχνία φλας 5 κύκλωμα έναυσης 1 6 φις συγχρονισμού 7 δέκτης φωτός 8 κύκλωμα ρύθμισης 9 κύκλωμα έναυσης 2 10 φώς που εκπέμπεται 11 αντικείμενο 12 ανακλώμενο φως.
κάτω αριστερά εικόνα 33.
1 μπαταρία
2 παλμοτροφοδοτικό
3 κύκλωμα έναυσης
η λυχνία του φλας Ro είναι παράλληλη σε μια λυχνία QR, στο πρωτεύον του μ/ς έναυσης αυτής της λυχνίας είναι ένα θυρίστορ, όοπυ η τάση της καθόδου του μπορεί να ρυθμιστεί με την αντίσταση R4. To φωτοτρανζίστορ FT άγει με το ανακλώμενο φως,, ώστε ο πυκνωτής C3 σιγά σιγά φορτίζεται. όταν η τάση στον πυκνωτή γίνει μεγαλύτερη από τη τάση στην κάθοδο του θυρίστορ, αυτό άγει και κλείνει το κύκλωμα για τη λυχνία. έτσι η λυχνία ιονίζεται. η εσωτερική αντίσταση της λυχνίας είναι μικρότερη από τη λυχνία φλας, έτσι ώστε η λυχνία φλας σβήνει. η τάση λειτουργίας για το κύκλωμα ρύθμισης δίνεται από ένα επιπλέον τύλιγμα του μ./ς της έναυσης της λυχνίας φλας (ανορθώνεται με την δίοδο D2 και αποθηκεύεται στον πυκνωτή C2). έτσι δουλεύει το κύκλωμα μόνο όταν ανάβει το δικό του φλας (προστασία από άλλα φλας). το μειονέκτημα αυτού του κυκλώματος είναι όση ενέργεια περισσέψει στον πυκνωτή αφού διακοπεί η λάμψη του φλας καταστρέφεται στην άλλη λυχνία. γι' αυτό σχεδίασαν το επόμενο κύκλωμα.
κάτω δεξιά εικόνα 34.
1 κύκλωμα έναυσης 2 διάταξη μέτρησης φωτός
τα πιο μοντέρνα ηλεκτρονικά στοιχεία μπορούν τώρα (σημ. εννοεί φυσικά όταν γράφτηκε το βιβλίο), να σβήνουν τη λυχνία του φλας, παρόλο το πολύ μεγάλο ρεύμα. δηλ. να διακόπτουν το κύκλωμα, έτσι ώστε, η ενέργεια που περίσσεψε, που δεν χρειάστηκε για την φωτογραφία, να μείνει αποθηκευμένη στον πυκνωτή του φλας.
σε σειρά με τη λυχνία του φλας είναι το θυρίστορ Th1. η έναυση του γίνεται από το κύκλωμα έναυσης, ταυτόχρονα με τη λυχνία του φλας. παράλληλα σε αυτό το συνδυασμό φορτίζεται ο βοηθητικός πυκνωτής C2, μέσω των αντιστάσεων R1, R2, επειδή το θυρίστορ Th2 δεν άγει. Όταν το κύκλωμα μέτρησης ανιχνεύσει αρκετό φως, δίνει έναν παλμό στο θυρίστορ Th2, όπου αυτό άγει και ενώνει τον θετικό πόλο του πυκνωτή C2 με την κάθοδο του θυρίστορ Th1. O πυκνωτής C2 παίρνει για μικρό χρονικό διάστημα όλο το ρεύμα της λυχνίας του φλας, έτσι που φτάνει το ρεύμα αποκοπής του θυρίστορ Th1. Έτσι διακόπτεται το κύκλωμα της λυχνίας του φλας και σταματάει και η εκπομπή φωτός. Αν το αντικείμενο είναι φωτεινά και σε μικρή απόστασή, χάνει λίγο από το φορτίο του ο πυκνωτής του φλας. Έτσι φορτίζεται πολύ γρηγορότερα για την επόμενη χρήση, και τραβάει λιγότερο ρεύμα από την μπαταρία.
έτσι φαίνεται το πλεονέκτημα αυτού του "νέου" (το 1977) είδους φλας σε σχέση με τα παλιότερα, manual, που σε κάθε χρήση χρησιμοποιούσαν όλη τους την ισχύ. τα τελευταία, πριν την έλευση του ψηφιακού, είχαν γίνει και TTL, μάλιστα μετρούσαν το φως που αντανακλούσε το φιλμ. αυτό με ψηφιακό σένσορα δεν γίνεται, γιατί αντανακλάει το φως πολύ περισσότερο από το φιλμ, έτσι η μέτρηση γίνεται με δοκιμαστικές "φλασιές". ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι στην μέτρηση λαμβάνεται υπόψιν και το φως του περιβάλλοντος, στην διάταξη μέτρησης φωτός (φωτοτραζίστορ) έτσι δίνεται πολύ καλύτερο αποτέλεσμα από τα παλιά, manual φλας.
 
να και μια παρουσίαση του φακού μου.
πραξη1.jpgπραξη2.jpg
επίσης πήρα ένα καινούριο βιβλίο, άρτι αφιχθέν από τη Λειψία, από τη πρώην Ανατολική Γερμανία, παμπάλαιο, του 1958 αλλά είναι στην βιβλιογραφία του πρώτου μου (και μοναδικού για αρκετές δεκαετίες) και πιστεύω είναι καλό και για να μάθει κανείς την ιστορία της κλασσικής φωτογραφίας.
εδώ δεξιά, σελίδα 91, πάνω-πάνω εμφάνιση αντιστρεπτού φιλμ (δηλ. slides) ασπρόμαυρη εμφάνιση 32 λεπτά!!! πλύσιμο 25 λεπτά, φωτισμός 5 λεπτά (στα σύγχρονα χημικά δεν χρειάζεται φωτισμός του φιλμ με λάμπα γιατί ενεργοποιούν τα υπόλοιπα αλογονίδια χημικά, με το λουτρό αντιστροφής, το οποίο συνήθως είναι ενσωματωμένο στην χρωμογόνα εμφάνιση) χρωμογόνα εμφάνιση 10 λεπτά, 25 λεπτά εντατικό πλύσιμο, και μετά ξεχωριστά λεύκανση και στερέωση, με πλύσιμο ενδιάμεσα. στα σύγχρονα χημικά δεν χρειάζεται πλύσιμο μετά από την χρωμογόνα εμφάνιση γιατί υπάρχει το λουτρό της προπαρασκευής, που συνήθως είναι ενσωματωμένο στην λεύκανση/ στερέωση οπότε είναι 3 λουτρά, ασπρόμαυρη εμφάνιση, χρωμογόνα εμφάνιση, λεύκανση/στερέωση (first developer, colour developer, bleach-fix)IMG_20240827_0001 (3).jpg
και για του λόγου το αληθές...ήδη έχω 4-5 από αυτά τα βιβλία....
 
Τελευταία επεξεργασία:
φωτο.jpg
ορίστε έγχρωμη φώτο από το 'πρωτόγονο" 1958. Ήθελα να πω, ότι οι τεράστιοι χρόνοι εμφανίσεως και πλυσίματος, στα πρώτα χρόνια της έγχρωμης φωτογραφίας, οφείλονταν στο ότι όλα τα φωτογραφικά χαρτιά ήταν αληθινά "χαρτιά" , δηλ. FB, τα RC δηλ. τα πλαστικά ήρθαν πολύ αργότερα, μετά το '70 βασικά, και έχουν ως πλεονέκτημα, ότι μόνο η ζελατίνα ποτίζεται με χημικά και τα κρατάει, με αποτέλεσμα μεγάλη ταχύτητα και ευκολία στους χρόνους εμφανίσεως και στεγνώματος. Ενώ στα χάρτινα, το χαρτί το ίδιο εμποτιζόταν με χημικά, και ήταν πολύ δυσκολότερο στην επεξεργασία. Το τελευταίο χάρτινο χαρτί για έγχρωμες φώτο καταργήθηκε πριν 50 χρόνια.
Επίσης οι couplers που μετατρέπονται σε χρωστικές, αναμιγνύονται με τέτοιο τρόπο στην ζελατίνα, ώστε να πάνε παντού, και ομοιόμορφα. Ακόμη, επειδή κατά την αναγωγή του βρωμιούχου άργυρου σε μεταλλικό άργυρο, και κατά συνέπεια την μετατροπή ενός coupler σε χρωστική, επειδή γίνεται στο ίδιο σημείο, η έγχρωμη εικόνα έχει καθαρότητα και οξύτητα ίδια με τη α/μ.
Η ζελατίνα (δηλ. η εμουλσιόν) του φιλμ και των φωτογραφικών χαρτιών, είναι κανονική ζελατίνα καλής ποιότητάς, και την φτιάχνουν βράζοντας κόκκαλα αργεντίνικων μοσχαριών, μετά βάζουν νιτρικό άργυρο και βρωμιούχο κάλιο, και σιγά-σιγά σχηματίζονται οι κόκκοι, μέσα στην ζελατίνα.
 
διαφημ1.jpg
να και μερικές διαφημίσεις από το καινούριο μου βιβλίο, η F5 ήταν η επαγγελματική φιλμάτη της N;ikon και η F 100 η ναυαρχίδα. Η F5 μέχρι και πριν μερικά χρόνια, παραγόταν ακόμα.
διαφημ2.jpg
μερικές απ΄τις πρώτες ψηφιακές με ανάλυση μόλις 2 μεγαπίξελ! ενώ οι ψηφιακές στα πρώτα τους βήματα είχαν πολύ μικρή ανάλυση, αυτό δεν ισχύει για την κλασσική φωτογραφία, αφού ακόμη και επί εποχής δαγκεροτυπίας είχαν πολύ καλή ανάλυση (χρησιμοποιούσαν πολύ λεπτόκοκκο ιωδιούχο άργυρο).
διαφημ3.jpg

αυτό το φιλμ φυσικά δεν παράγεται πια.

πάντα αναρωτιόμουν γιατί η ζέστη κάνει κακό στα φιλμ. ιδού η απάντηση λοιπόν. η εμουλσιόν λοιπόν κατά την διαδικασία παραγωγής θερμαίνεται, και αυτό λέγεται ωρίμανση (ripening) και αυξάνεται έτσι η ευαισθησία της. συνήθως περνάει από 2 διαδικασίες ωρίμανσης. η έκθεση του φιλμ λοιπόν στην ζέστη, του προκαλεί μια άλλη, ανεπιθύμητη ωρίμανση, η οποία του αυξάνει την ευαισθησία πάνω από την εργοστασιακή, με αποτέλεσμα ανεπιθύμητη ενεργοποίηση (fogging) των αλογονιδίων της.
 
Τελευταία επεξεργασία:
να και η σοδειά από την πρόσφατη επίσκεψη στην Αθήνα, καθόλου άσχημα.
athin2.JPG
χαρτί α/μ 10*15....
athin3.JPG
13*18 αλλά 25 φύλλα....
athin4.JPG
κενές μεταλλικές κασέτες, με κώδικα DX για 100 ASA...
athin5.JPG
καθώς και εμφανιστής χαρτιού, το μεγάλο μπουκάλι, χωρίς υδροκινόνη αλλά με ασκορβικό οξύ (!) η υδροκινόνη θεωρείται τοξική γι' αυτό προσπαθούν να την καταργήσουν από κάποιες εμφανίσεις, όσο και να φαίνεται παράξενο η έρευνα στο φιλμ συνεχίζεται ακόμη, βγαίνουν μάλιστα και καινούρια φιλμ, με καινούριες εμουλσιόν (όπως το ένα και μοναδικό αντιστρεπτό φιλμ που κυκλοφορεί, το Εktachrome 100, το οποίο τράβηξα και μου εμφανίσανε στην Αθήνα). Το μικρό μπουκάλι είναι εμφάνιση φιλμ, υψηλής οξύτητας, και είναι μιας χρήσεως δηλ. διαλύεις όση ποσότητα θέλεις, με διάλυση 1+25, εμφανίζεις το ή τα φιλμ και πετάς το διάλυμα μετά τη χρήση. Με βολεύει εμένα, γιατί τραβάω φιλμ στην χάση και στην φέξη και δεν με συμφέρει να φυλάω εμφάνιση σε stock solution.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Nα και κάποις φωτογραφίες από το πρόσφατο ταξίδι στην Αθήνα....
athina1.JPG
Ο σταθμός Λαρίσης με τις γραμμές να χάνονται στον ορίζοντα....
athina2.JPG
Η προειδοποιητική πινακίδα για την ηλεκτροφόρα γραμμή επαφής.... (στα αγγλικά λέγεται catenary και όχι contact line όπως λανθασμένα αναφέρεται)
athina3.JPG
να και το τρένο...
athina4.JPG
το τραμ...
athina5.JPG

και η γραμμή επαφής του τραμ, προς το γήπεδο Tae Kwon Do....
O καινούριος εμφανιστής φιλμ είναι πολύ καλός, αλλά αν δεν ξέρεις κάποια πράγματα, δεν κάνεις δουλειά. Αυτός ο εμφανιστής είναι ολόιδιος με τον Rodinal της Agfa, αιωνία της η μνήμη. Ψάχνω λοιπόν στο massive developing chart, για Rodinal σε συνδυασμό με Fomapan 100, είναι 4 λεπτά @ 20 C. O εμφανιστής είναι μιας χρήσης, μετά την εμφάνιση τον πετάμε.
εμφανιση.png
 
εδώ βλέπουμε δυο φωτογραφίες από την τελευταία φουρνιά, εμφανισμένες με τον καινούριο εμφανιστή, και εκτυπωμένες πάλι σε χαρτί, εμφανισμένο με τον καινούριο εμφανιστή χαρτιού.
IMG_20241029_0001.jpg
εδώ μια ενετική δεξαμενή, βλέπουμε πόσο καλά έγραψε η υφή της πέτρας στο α/μ
IMG_20241029_0002.jpg

κι εδώ βλέπουμε μια κοπέλα κάτω από ένα γκι, αληθινό γκι, στο πευκόδασος του Σελάκανου, το οποίο άμα δεν το δει κανείς, δεν πιστεύει ότι υπάρχει στην Κρήτη!
Επίσης διάβασα στο βιβλίο μου, ότι τότε δεν είχε εφευρεθεί το λουτρό αντιστροφής (reversal bath) στην εμφάνιση των έγχρωμων slides, με αποτέλεσμα, για να ενεργοποιηθούν τα αλογονίδια, πριν από την χρωμογόνα εμφάνιση, να πρέπει να ανοιχτεί το τανκ, να ξετυλιχτεί το φιλμ από το σπιράλ (!) ενώ φυσικά είναι ήδη βρεγμένο, και να εκφωτιστεί για 5 λεπτά! Και ο συγγραφέας λέει, αχ τι ωραία που θα ήταν, να είχαμε ένα πρόσθετο στην χρωμογόνα εμφάνιση που να έκανε αυτή τη δουλειά.! και αυτή, η φαινομενικά ασήμαντη, λεπτομέρεια ήταν μια κατάκτηση. επίσης είχε μια μάλλον ρετρό, έκφραση στα γερμανικά, μην προσπαθήσουμε να ξορκίσουμε τον διάβολο με τον Βεελζεβούλ! και από τους άθεους κομμουνιστές!
 
εδώ βλέπουμε δυο φωτογραφίες από την τελευταία φουρνιά, εμφανισμένες με τον καινούριο εμφανιστή, και εκτυπωμένες πάλι σε χαρτί, εμφανισμένο με τον καινούριο εμφανιστή χαρτιού.
Προβολή συνημμένου 287327
εδώ μια ενετική δεξαμενή, βλέπουμε πόσο καλά έγραψε η υφή της πέτρας στο α/μ
Προβολή συνημμένου 287328

κι εδώ βλέπουμε μια κοπέλα κάτω από ένα γκι, αληθινό γκι, στο πευκόδασος του Σελάκανου, το οποίο άμα δεν το δει κανείς, δεν πιστεύει ότι υπάρχει στην Κρήτη!
Επίσης διάβασα στο βιβλίο μου, ότι τότε δεν είχε εφευρεθεί το λουτρό αντιστροφής (reversal bath) στην εμφάνιση των έγχρωμων slides, με αποτέλεσμα, για να ενεργοποιηθούν τα αλογονίδια, πριν από την χρωμογόνα εμφάνιση, να πρέπει να ανοιχτεί το τανκ, να ξετυλιχτεί το φιλμ από το σπιράλ (!) ενώ φυσικά είναι ήδη βρεγμένο, και να εκφωτιστεί για 5 λεπτά! Και ο συγγραφέας λέει, αχ τι ωραία που θα ήταν, να είχαμε ένα πρόσθετο στην χρωμογόνα εμφάνιση που να έκανε αυτή τη δουλειά.! και αυτή, η φαινομενικά ασήμαντη, λεπτομέρεια ήταν μια κατάκτηση. επίσης είχε μια μάλλον ρετρό, έκφραση στα γερμανικά, μην προσπαθήσουμε να ξορκίσουμε τον διάβολο με τον Βεελζεβούλ! και από τους άθεους κομμουνιστές!
Διακρίνονται μικροσκοπικά λευκά στίγματα στις φωτογραφίες. Αυτό οφείλεται σε σκόνη ;
 
αυτό το ανατολικογερμανικό βιβλίο για την φωτογραφία, μου άνοιξε πραγματικά τα μάτια. λοιπόν πριν την κατασκευή του έγχρωμου φιλμ, στην σημερινή του (και πλέον ρετρό) μορφή του, είχαν σκαρφιστεί άπειρες πατέντες για να έχουν έγχρωμη φωτογραφία. φιλμ με εμουλσιόν και από τις δυο μεριές. διαχωρισμοί σε ζελατίνα και μετά εκτύπωση με μελάνια. μηχανές με 3 φακούς και ταυτόχρονη λήψη 3 ξεχωριστών αρνητικών και μετά επανένωση τους. μέχρι και μηχανή με 12 φακούς σε ατέρμονα είχαν φτιάξει. και φυσικά άπειρες παραλλαγές των σύγχρονων tri-pack φιλμ, με διάφορες χρωστικές. ήταν κάτι που το ήθελαν διακαώς. η επικράτηση του φιλμ tri=pack έγινε βασικά μετά τον Β' παγκόσμιο πόλεμο, μιας και ήταν κάτι που είχε ελάχιστη στρατιωτική χρησιμότητα.
IMG_20241108_0002 (2).jpg
εδώ βλέπουμε την λειτουργία του φιλμ αυτού, σύμφωνα με τον Γεωργόπουλο. Ο λόγος που οι τρείς στρώσεις, ευαίσθητες σε μπλε, πράσινο, κόκκινο είναι έτσι επειδή είναι σχετικά εύκολο να φτιαχτούν εμουλσιόν, με ευαισθησία σε αυτά τα χρώματα, στα χαρτιά επειδή είναι πολύ μικρή η ευαισθησία, τα πράσινα/κόκκινα δεν έχουν καθόλου ευαισθησία στο μπλε, και έτσι δεν χρειάζεται κίτρινο φίλτρο, όπως στα φιλμ, το οποίο βεβαίως διαλύεται κατά την διάρκεια της εμφάνισης. ενώ στο φιλμ, έχουμε μια κοινή εμουλσιόν, ευαίσθητη στο μπλε, μια ορθοχρωματική, ευαίσθητη στο πράσινο και στο μπλε, και μια παγχρωματική, ευαίσθητη στο κόκκινο και στο μπλε. έτσι μπαίνει ένα κίτρινο φίλτρο, μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης στρώσης, το οποίο κόβει το μπλε. ήταν μεγάλη κατάκτηση το έγχρωμο φιλμ, και με την σημερινή μορφή, που ήταν εξίσου εύκολο στη χρήση με το α/μ.
IMG_20241108_0002.jpg

(edit): και για την εμφάνιση, χρησιμοποιείται συνήθως ένα paraphenylene diamine derivative, το οποίο είναι λεπτόκοκκος εμφανιστής, και ο οποίος όταν ανάγει τον βρωμιούχο άργυρο, σε μεταλλικό άργυρο, και ο ίδιος οξειδώνεται, τα προϊόντα της οξείδωσης ενώνονται με κάποια μόρια couplers, τα οποία είτε είναι υδρόφοβα είτε υδρόφιλα, οπότε αν είναι υδρόφοβα είναι σε σταγονίτσες, μέσα στην εμουλσιόν, και δεν μπορούν να μεταναστεύσουν εντός της εμουλσιόν, και σχηματίζουν με τους couplers χρωστικές, και μάλιστα ανάλογα με την ένταση της απόχρωσης του κάθε χρώματος. έτσι έχουμε ένα έγχρωμο αρνητικό, στα συμπληρωματικά χρώματα, (δηλ. το μπλε γίνεται κίτρινο, το πράσινο πορφυρό, και το κόκκινο κυανό) και σε αντίστροφους τόνους (δηλ. το σκούρο ανοιχτό και ανάποδα). επίσης υπάρχει μια πορτοκαλί μάσκα, η οποία είναι εκεί που δεν υπάρχουν κυανές ή πορφυρές χρωστικές, και η οποία μειώνει το κοντράστ, και βελτιώνει την απόδοση των χρωμάτων, επειδή οι χρωστικές που σχηματίζονται χημικά, δεν είναι τέλειες, δηλ. απορροφούν χρώματα από το φάσμα, που δεν θα έπρεπε κανονικά να απορροφούν. έτσι είναι πολύ δύσκολη η εκτίμηση ενός έγχρωμου αρνητικού, και ο μόνος τρόπος να βγάλουμε άκρη, είναι είτε εκτυπώνοντας το, σε χαρτί κανονικά, ή να το σκανάρουμε ψηφιακά.
 
Τελευταία επεξεργασία:
πακετο1.JPG
να και το πακέτο που μόλις ήρθε από την Βρετανία..
πακετο2.JPG
το τιμολόγιο....
πακετο3.JPG

και το χαρτί, RA4, το τελευταίο που βγαίνει, σε μορφή φύλλων....
ήθελα να πω, ότι πριν καθιερωθεί το φιλμ tripack, είχαν φτιάξει μέχρι και σάντουιτς από τρία φιλμ (όχι ένα φιλμ με 3 εμουλσιόν), φιλμ με μικροφακούς (όπως ακριβώς έχουν οι σύγχρονοι, ψηφιακοί αισθητήρες τύπου Bayer) αλλά το πρόβλημα ήταν ότι η κάθε στάση του φιλμ, ήθελε δικούς της μικροφακούς, πλαστικό με μικροσκοπικές κυματώσεις, ξεχωριστές οθόνες με μικροσκοπικές κυματώσεις, αλλά υπήρχε το πρόβλημα της ευθυγράμμισης με το φιλμ. γενικά κάνανε ότι ήταν δυνατό για να κατακτήσουν την έγχρωμη φωτογραφία. το θέλανε όσο τίποτα άλλο, και τελικά ήρθε η λύση, σχεδόν ταυτόχρονα, από την Kodak, και την Agfa, αιωνία τους η μνήμη, και των δυο. γιατί δεν έλειπε μόνο η ιδέα, αλλά και πώς θα καλύπταν σίγουρα και ομοιόμορφα, με τρεις εμουλσιόν το έγχρωμο φιλμ.
 
Πίσω
Μπλουζα