Ο Αη Βασίλης ήρθε νωρίτερα!

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Uskoke
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
DSCI0834.JPGDSCI0836.JPG
εδώ βλέπουμε το πορτοκαλί πακέτο Multicontrast Agfa 250 (!!) χορταστική συσκευασία ευτυχώς είναι σε καλή κατάσταση από κάποιες δοκιμές που έκανα χτες (είχε ένα ρολό 80 μέτρα 20 εκ. πάλι Agfa Muticontrast αλλά ήταν μαυρισμένο δηλ. καμένο προφανώς από την ραδιενέργεια υπόβαθρου δηλ.έκοψα ένα κομμάτι από το ρολό μη εκτεθειμένο και το εμφάνισα ενώ έπρεπε να βγει λευκό βγήκε σχεδόν μαύρο τελείως άχρηστο) επίσης άλλο ένα πακέτο 10Χ15 πάλι καμένο ίσως τα 20Χ25 πιο φρέσκα και μάλιστα δεν έχουν χάσει την ταχύτητα τους εκτυπώνονται στο 1!!!!Να εξηγήσω λίγο τι είναι τα χαρτιά multicontrast (h multigrade). Λοιπόν τα ασπρόμαυρα αρνητικά είναι σκληρού κανονικού ή μαλακού κοντράστ. έτσι πχ. αν τραβήξουμε με 3200 χωρίς φλας το αρνητικό βγαίνει μαλακό το FP4 στην λιακάδα και υπερεμφανισμένο βγαίνει σκληρό κάτω από ιδανικές συνθήκες βγαίνει φυσικά κανονικό κλπ.για να έχουμε λοιπόν μια καλή ασπρόμαυρη φωτογραφία εξισορροπούμε το αρνητικό διαλέγοντας χαρτί της σωστής διαβάθμισης. για σκληρό αρνητικό, μαλακό χαρτί. για μαλακό αρνητικό, σκληρό χαρτί. και φυσικά για κανονικό, κανονικό. παλιά βγαίναν χαρτιά σταθερής διαβάθμισης και έτσι έπρεπε να έχουμε 3 τουλάχιστον πακέτα χαρτιά για κάθε μέγεθος με τις διαβαθμίσεις, και η σκληρότητα είναι από 0 εώς 5, με 5 το σκληρότερο και 0 το μαλακότερο .2 με 2 1/2 είναι το κανονικό.υπ όψιν όταν εννοώ σκληρό και μαλακό εννοώ το κοντράστ και όχι την υφή του χαρτιού, αν είναι καρτονέ, πλαστικό κλπ. Αυτά μέχρι την δεκαετία του '80 που αναπτύχθηκαν τα χαρτιά multigrade όπου με ένα σύστημα φίλτρων και τα χαρτιά "μπαλαντέρ" μπορούμε να εκτυπώσουμε οποιοδήποτε αρνητικό με ένα και μόνο πακέτο χαρτί σε κάθε μέγεθος. και μάλιστα με μισά νούμερα, 0, 1/2,1,1 1/2-----4,4 1/2 ,5.τα χαρτιά multigrade έχουν δυο γαλακτώματα ένα σκληρό ένα μαλακό ένα ευαίσθητο στο μπλε ένα στο πράσινο και με το κατάλληλο φίλτρο ενεργοποιείται το ένα ή και τα δυο γαλακτώματα. Όπως καταλαβαίνει κανείς αυτό είναι πολύ βολικό και οικονομικό μιας και δεν χρειάζεται να έχουμε εκατό πακέτα με διάφορα χαρτιά τα οποία χρησιμοποιούνται σπάνια και πολυκαιρίζουν κλπ.βέβαια αυτό ακούγεται αστείο την σημερινή ψηφιακή εποχή αλλά ας μην ξεχνάμε ήταν η πραγματικότητα της φωτογραφίας και των ερασιτεχνών για σχεδόν 200 χρόνια.
επίσης στην δεύτερη φώτο πακέτο 30Χ40 ανατολικογερμανικά Orwo κανονικής διαβάθμισης γυαλιστερά FB (χάρτινα) άσπρα.α προσθέσω ότι την εποχή της ακμής του φιλμ και του σκοτεινού θαλάμου βγαίναν άπειρα είδη χαρτιών, σε διαβαθμίσεις, επιφάνεια (γυαλιστερά, ματ, σατινέ κλπ.) σε χρώμα (άσπρα, κρεμ) σε υπόστρωμα (απλού, διπλού πάχους, μετά βγήκαν και τα πλαστικά-RC) κλπ. ανάλογα με την χρήση.αυτά θέλουν 10 ρύθμιση για να εκτυπωθούν. για να τυπώσουμε τόσο μεγάλο μέγεθος προβάλουμε την εικόνα στον τοίχο και κολλάμε το χαρτί στον τοίχο με blue tak . για να το βάλουμε στην σωστή θέση βάζουμε το κόκκινο φίλτρο στον μεγεθυντήρα, βάζουμε το χαρτί στην σωστή θέση (το χαρτί δεν είναι καθόλου ευαίσθητο στο κόκκινο φως έτσι δεν καίγεται) αφαιρούμε το κόκκινο φίλτρο και κάνουμε την έκθεση. για να το εμφανίσουμε αν δεν έχουμε τόσο μεγάλες λεκάνες ή το βρέχουμε με τα χημικά με σφουγγάρια ή το γλιστράμε στην λεκάνη που έχει το μέγεθος της μικρότερης πλευράς του χαρτιού.επίσης βλέπουμε μια σημείωση του προηγούμενου ιδιοκτήτη 'evt halvem 20X30' πρέπει να είναι ολλανδικά πάντως γερμανικά δεν είναι ίσως δεν ήξερε το κόλπο με την προβολή στον τοίχο ή η διαρρύθμιση του σκοτεινού του θαλάμου δεν το επέτρεπε και έτσι έκοβε τα χαρτιά στην μέση και τα έκανε 20Χ30. υπόψιν το πακέτο με τα χαρτιά μπορεί να ανοιχτεί μόνο στον σκοτεινό θάλαμο με κατάλληλο φως ασφαλείας, και για τα παγχρωματικά φιλμ μόνο σε απόλυτο σκοτάδι.
 
Τελευταία επεξεργασία:
IMG_20200731_0001.jpg
εδώ βλέπουμε κάτι χελιδόνια στην αποθήκη της ξαδέρφης μου στο χωριό μου στους Βώρους. φιλμ agfa 400, χαρτί πάλι agfa αυτό που περιέγραψα στο πιο πάνω ποστ, τελικά πολύ καλό. multicontrast premium, φίλτρο νούμερο 2.με το καλό φλας το Canon.επίσης το 30Χ40 το ανατολικογερμανικό βγήκε αρκετά καλό. ήθελα να πω ότι τα παλιά χαρτιά που ήταν πράγματι "χαρτιά" θέλαν 30 λεπτά με μια ώρα (!!) πλύσιμο με τρεχούμενο νερό. φυσικά αυτό είναι ανεδαφικό για τα δεδομένα του Ηρακλείου κι εγώ τα αφήνω να μουλιάσουν στον νεροχύτη με 5-6 αλλαγές νερού, αφήνοντας το νερό να τρέξει πάνω στην επιφάνεια τους κάθε φορά. ενώ τα "πλαστικά" χαρτιά RC ( Resin Coated) θέλουν μόνο 30 δευτερόλεπτα (!!) πλύσιμο! καταλαβαίνετε όταν πρωτοεμφανίστηκαν την δεκαετία του 80 τι επανάσταση ήταν. βέβαια όλα αυτά ακούγονται αστεία τη σημερινή ψηφιακή εποχή, σκέψου όμως να εμφανίσεις 50 φώτο σε μια βραδιά να είσαι πτώμα και να πρέπει να περιμένεις να πλυθούν! χώρια την κατανάλωση νερού. τα έγχρωμα τώρα μόνο RA4 εξορισμού πλαστικούρα αν και τη δεκαετία του '70 και αυτά FB (Fiber Based) έχω φώτο με εμένα μωρό που είναι χάρτινες.
Επίσης εδώ βλέπουμε μια φώτο της μάνας μου Ilfochrome (παλιότερα Cibachrome) το οποίο είναι αντιστρεπτό φωτογραφικό χαρτί μη χρωμογενικό. Αυτό σημαίνει ότι μπορούσαμε να τυπώσουμε κατευθείαν φώτο από slides χωρίς internegative. Και λειτουργεί διαφορετικά από το κλασσικό, χρωμογενικό RA4 & R3 που το δεύτερο ήταν πάλι αντιστρεπτό χαρτί. Στο Ilfochrome κάνεις πρώτα μια απλή α/μ εμφάνιση, μετά μια λεύκανση η οποία καταστρέφει τα χρώματα (δηλ. τον εμφανισμένο βρωμιούχο άργυρο) που έχουν εμφανιστεί από τον εμφανιστή.Και μετά απομένει η έγχρωμη θετική εικόνα. Και μετά μια απλή στερέωση. Και πλύσιμο. Τόσο απλό.Με θερμοκρασίες χαμηλές (20 βαθμοί-όπως το α/μ) και χωρίς ιδιαίτερη ακρίβεια. Δυστυχώς η ψηφιακή λαίλαπα το παρέσυρε κι αυτό, έτσι αν θες τώρα φώτο από slides πρέπει να τα σκανάρεις ψηφιακά, να κάνεις white balance & εκτύπωση.
. IMG_20200731_0002.jpg
 
DSCI0901.JPG
εδώ βλέπουμε μια δεκάδα φιλμ Agfa Vista που πήρα σε καλή τιμή μια φωτογραφία μιας πολύ όμορφης σκυλίτσας που λέγεται....Φωφώ, καθώς και την μηχανή μου άρτι αφιχθείσα από Αθήνα όπου την είχα στείλει για σέρβις. Τα φιλμ βέβαια είναι ληγμένα αλλά δεν πειράζει ο φωτογράφος που μου πούλησε την μηχανή είχε 5-6 slides προφανώς ληγμένα αλλά βγήκαν μια χαρά. εννοείται ότι τα έβαλα κατευθείαν στο ψυγείο. Η μηχανή τα κουμπιά που είχε στην πλάτη της δεν δουλεύαν καθόλου και γι αυτό την έστειλα Αθήνα.
 
IMG_20201012_0001.jpgIMG_20201012_0002.jpgPICT0681.JPG
το πολυβολείο στο bunker στην Αγία Γαλήνη, που είναι σκαμμένο στο βουνό και μπορείς να μπεις μέσα και να ανέβεις ψηλά όπου φαίνεται όλη η Αγία Γαλήνη, από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, τυπωμένη στο χαρτί επαφής Orwo 13Χ18 με χρόνο έκθεσης 60" επίσης πάλι τα χελιδόνια τυπωμένα όμως στο 10Χ15 Orwo γυαλιστερό καρτονέ, και ένας σκυλάκος τραβηγμένος με το ληγμένο Agfa. Στο Α/Μ ειδικά το φιλμ δεν παίζεται στο έγχρωμο ήταν και θα είναι πάντα δυσκολότερο, ειδικά την σημερινή εποχή που είναι niche του niche και τραβάς με ληγμένα φιλμ λόγω έλλειψης κλπ. που βρίσκεις αντιστρεπτό φιλμ και εμφάνιση μόνο Αθήνα και όλες τις δυσκολίες και τα μείον, εν γένι. Επίσης το μεγάλο πακέτο Agfa δυστυχώς όλα τα σφραγισμένα ήταν καμένα και πετάχτηκαν μυστηριωδώς το μοναδικό ανοιχτό πακέτο ήταν και καλό.
 
declanseur.JPGmargeur.JPG
στην πρώτη φώτο βλέπουμε τι μου ήρθε χτες από μεγάλο φωτογραφείο της Αθήνας και ο μόνος που έχει ετοιμοπαράδοτο μεγεθυντήρα και μαρζέρ, kodak photo-flo wetting agent, διαβρεκτικός παράγοντας στα ελληνικά, μειώνει την επιφανειακή τάση του νερού και στεγνώνει το φιλμ καλύτερα πιο ομαλά και χωρίς λεκέδες, επειδή είναι σχετικά ακριβό και όχι απόλυτα απαραίτητο, πολλοί βάζανε απορρυπαντικό τρυλ (να και μια ρετρό λέξη) αλλά δεν κάνει, φυσικά, για φιλμ αφού φτιάχτηκε να πλένει πιάτα. 100 θήκες για slides 6 μπαταρίες CR123 A, 11 €, από τους γερμανούς ενώ εδώ θέλανε 4,90 € για τη μία!!!ελπίζω να μην κάνουν μπουμ μέσα στη μηχανή μου. και ένα ηλεκτρικό ντεκλανσέρ (οι παλιές manual μηχανές είχαν το γνωστό με το συρματόσχοινο κοινώς ντίζα αλλά η δικιά μου επειδή είναι ηλεκτρονική ή AF όπως τις ξέραμε εμείς οι παλιοί έχει αυτό που είναι ενσύρματο και ένα άλλο που δουλεύει σαν κανονικό τηλεκοντρόλ, με υπέρυθρες αλλά είναι ακριβότερο και θέλει, φυσικά, μπαταρίες. αυτό είναι κινέζικο knock-off κοινώς μαϊμού αλλά είναι κάτι απλό δυο επαφές και δείχνει αρκετά καλά φτιαγμένο. διάβασα ξανά και ξανά τις οδηγίες του φλας μου και μπορείς να κάνεις άπειρα κόλπα και εφέ όπως να το βάλεις σε strobe mode και να αφήσεις ανοιχτό τον φωτοφράκτη αρκετή ώρα και να κάνεις το εφέ "Ντίσκο" σε ένα κινούμενο αντικείμενο ...μπορείς να βάλεις συγχρονισμό στην 2η κουρτίνα του φωτοφράκτη και να κάνεις έτσι το εφέ της κίνησης....και πόσα ακόμα...μου κάνει εντύπωση που με τόση τεχνολογία στα χέρια μας, όλοι τραβάνε selfie άντε και το φαι μας άντε και κάνα τοπίο με τόσο κορεσμένα τα χρώματα που μοιάζει τελείως ψεύτικο, δεν υπάρχει πια καθόλου φαντασία....
επίσης στην 2η φώτο το μαρζέρ 30Χ40 weifeng φυσικά κινέζικο αλλά δείχνει αρκετά καλής ποιότητας και ούτως ή ΄άλλως οι μόνοι που στοκάρουν μαρζέρ ακόμα είναι οι Γερμανοί αλλά 200 € + μεταφορικά από Γερμανία άουτς! απλώς θέλει μια σανίδα από κάτω γιατί δεν το χωράει η βάση του μεγεθυντήρα μου, και είναι όλα τα λεφτά γιατί αλλιώς είναι πολύ δύσκολο να καδράρεις και να ευθυγραμμίσεις το χαρτί και να το κρατήσεις επίπεδο κλπ.2 kodak ektachrome το οποίο σημειωτέον είναι με καινούρια εμουλσιόν επίσης ilford 20X25 πάλι με καινούρια εμουλσιόν! ήθελα 18Χ24 και velvia αλλά είναι και τα δύο σε έλλειψη.
 
PICT0716.JPGPICT0719.JPGPICT0730.JPG
επιτέλους καλή ποιότητα με έγχρωμο φιλμ! μια κατασκευή με κοχύλια στα φθινοπωρινά Μάλια, μια λιμνούλα κοντά στην παραλία και ο σκύλος της αδερφής μου (η Νάλα). Agfa Vista 100 και σκανάρισμα και λίγη επεξεργασία στο gimp. πάντα ήταν πιο δύσκολη η λήψη με έγχρωμο φιλμ, το ψηφιακό έκανε τεχνικά τέλειες το 99% των φωτογραφιών .
 
το σχέδιο που έκανα να πάρω την Canon G9 με δόσεις...ναυάγησε μιας και είναι μεταχειρισμένη και εγώ έχω ένα θέμα με τα μεταχειρισμένα ηλεκτρονικά, δεν ξέρεις ποτέ τι έκανε ο προηγούμενος ιδιοκτήτης και σε τι κατάσταση είναι εντός. Και ευτυχώς γιατί τώρα με την καραντίνα κοιτάμε όλοι να επιβιώσουμε και όχι τις...πολυτέλειες. Χώρια τα τρέχοντα έξοδα του σκοτεινού θαλάμου, χαρτιά χημικά φιλμ κλπ. Στην εκτύπωση με εκτυπωτή inkjet τα χαρτιά είναι πάμφτηνα και τα μελάνια ακριβά, στην εκτύπωση σε σκοτεινό θάλαμο είναι φτηνά τα χημικά και ακριβά τα χαρτιά. Και σχεδόν μου έχει τελειώσει η καβάντζα από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη, και επειδή είναι πια δύσκολο να βρω φιλμ εδώ σκέφτομαι να πάρω αυτό
για να γεμίζω μόνος μου κασέτες με φιλμ αλλά πρέπει να πάρει και κανείς το τριαντάμετρο φιλμ χύμα που είναι πολύ φτηνό.
βγάζει γύρω στις 17 κασέτες 36 άρι, κάθε 36 άρι είναι περίπου 1,7 μέτρα. γύρω στα 3 € το 36 άρι ενώ στο εμπόριο κάνει 10 €. και διαλέγεις και μόνος σου και όχι το (μόνο 400 άρι TMAX που φέρνουν εδώ).
έτσι ουσιαστικά γλυτώνεις από το κόστος του φιλμ και ξαναχρησιμοποιείς τις κασέτες (παίρνεις ειδικές που ανοίγουν και ξανακλείνουν-όλη η διαδικασία γίνεται στο φως της ημέρας αφού γεμίσεις το "τυλιχτήρι" με το τριαντάμετρο στο απόλυτο σκοτάδι ή σε σάκο αλλαγής.
η εμπειρία μου από τον σκοτεινό θάλαμο μέχρι τώρα, είναι αρκετά δύσκολο ειδικά τώρα που δεν το κάνει σχεδόν κανείς, και έχει χαθεί η "συλλογική" γνώση, και δεν μπορείς να ρωτήσεις και κανένα για βοήθεια. Πρέπει να είναι όλα στην εντέλεια, τα χημικά σε καλή κατάσταση, γιατί αν είναι εξαντλημένα (το έχω πάθει επανειλημμένως όχι γιατί είναι ακριβά αλλά γιατί πρέπει να έρθουν όλα από Αθήνα!) ο εμφανιστής.. δεν εμφανίζει δηλ. μπορεί να έχεις το χαρτί μέσα στην εμφάνιση 10 λεπτά και (ενώ είναι σωστά εκτειθεμένο) μόλις να εμφανίζεται μια αχνή εικόνα( ο κανονικός χρόνος εμφάνισης του χαρτιού είναι 30 δεύτερα στους 20 βαθμούς) και αν είναι η στερέωση εξαντλημένη ενώ το έχεις στερεώσει κανονικά (πάνω από 1 λεπτό) μετά από λίγο το χαρτί αρχίζει και μαυρίζει και καταστρέφεται η εικόνα. απόλυτη τάξη και καθαριότητα, αν τα χέρια σου είναι λερωμένα με στερέωση ή εμφάνιση και πιάσεις ανεμφάνιστο χαρτί, θα μείνουν λεκέδες ή δαχτυλικά αποτυπώματα, άσπρα ή μαύρα, ανάλογα. Χαρτιά σε καλή κατάσταση, κατά προτίμηση φρέσκα. Καλό αρνητικό συνεχών τόνων. Και προ πάντως, κέφι και αγάπη για τη διαδικασία.
 
IMG_20201128_0001.jpgIMG_20201128_0002.jpgIMG_20201128_0003.jpg
ένα από τα καλύτερα πορτραίτα μου νομίζω, η Ντίνα, ο σκύλος της αδερφής μου, ο Τσόκο τον οποίο έχει...περιλάβει το ανιψάκι μου και τον έχει γεμίσει με στολίδια και χαϊμαλιά, και η μακαρίτισσα η θηλυκή χελώνα μου. χαρτί α/μ στην πρώτη Orwo, στην δεύτερη τυπική ψηφιακή εκτύπωση σε χαρτί του εμπορίου, και στο τέλος χαρτί αγνώστου πατρός (τα α/μ δεν γράφουν πίσω την μάρκα τους όπως ήταν τα έγχρωμα, this paper manufactured by Kodak, κλπ.). μπήκε κατά λάθος λίγη στερέωση μέσα στην εμφάνιση και η εμφάνιση καταστράφηκε! βγαίναν οι φώτο με ένα ελαφρό γκριζάρισμα, χάλασε προφανώς ο παράγοντας anti-fog που έχει η εμφάνιση (έχει ένα χημικό μέσα για να προσβάλλει ο εμφανιστής μόνο τους κόκκους ιωδιούχου αργύρου που έχουν εκτεθεί στο φως και μάλιστα ανάλογα με την ποσότητα του φωτός που έχουν δεχτεί-αναλογική τεχνολογία). επίσης είναι τόσες οι λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξει κανείς-τα χαρτιά Orwo ήταν μέσα σε μαύρο χαρτί και όχι σε μαύρη πλαστική σακούλα με αποτέλεσμα να μου σκιστεί και να πάρουν τα χαρτιά φως. Επίσης ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του μεγεθυντήρα είχε βάλει μερικά χαρτιά χύμα στο κουτί κάποιων άλλων χωρίς να είναι μέσα σε σακούλα ή χαρτί μαύρο-και αυτά είχαν πάρει φως.Επίσης τα χημικά δεν πρέπει να έρθουν σε επαφή με αλουμίνιο, χαλκό, καλάι, κασσίτερο, σίδηρο, επιχρωμίωση και νομίζω μπρούτζο. κατάλληλα σκεύη είναι πλαστικά, γυάλινα και ανοξείδωτα. επίσης η εμφάνιση είναι σαν να φτιάχνεις ελληνικό καφέ-πρέπει να είσαι από πάνω και να παρακολουθείς αλλιώς υπάρχει η πιθανότητα υπερεμφάνισης. επίσης αυτό που λένε ότι η μάξιμουμ ανάλυση του αναλογικού φιλμ είναι 16 megapixel-αυτό δεν στέκει γιατί είναι σαν να συγκρίνεις αχλάδια με πορτοκάλια. το αναλογικό φιλμ δεν φτιάχτηκε για να σκανάρεται, αλλά για να εκτυπώνεται με μεγέθυνση-και ξέρουμε καλά ότι το φιλμ ήταν ανώτερο σε διακριτική ικανότητα από τους περισσότερους φακούς, με 400 άρι έχω κάνει άνετα μεγέθυνση 20Χ25-απλό όχι T grain- και το κινηματογραφικό φιλμ 135 γέμιζε άνετα την οθόνη του κινηματογράφου. άλλη τεχνολογία η μια άλλη η άλλη.
 
................... χαρτί α/μ στην πρώτη Orwo, στην δεύτερη τυπική ψηφιακή εκτύπωση σε χαρτί του εμπορίου, και στο τέλος χαρτί αγνώστου πατρός (τα α/μ δεν γράφουν πίσω την μάρκα τους όπως ήταν τα έγχρωμα, this paper manufactured by Kodak, κλπ.). μπήκε κατά λάθος λίγη στερέωση μέσα στην εμφάνιση και η εμφάνιση καταστράφηκε! βγαίναν οι φώτο με ένα ελαφρό γκριζάρισμα, χάλασε προφανώς ο παράγοντας anti-fog που έχει η εμφάνιση (έχει ένα χημικό μέσα για να προσβάλλει ο εμφανιστής μόνο τους κόκκους ιωδιούχου αργύρου που έχουν εκτεθεί στο φως και μάλιστα ανάλογα με την ποσότητα του φωτός που έχουν δεχτεί-αναλογική τεχνολογία). επίσης είναι τόσες οι λεπτομέρειες που πρέπει να προσέξει κανείς-τα χαρτιά Orwo ήταν μέσα σε μαύρο χαρτί και όχι σε μαύρη πλαστική σακούλα με αποτέλεσμα να μου σκιστεί και να πάρουν τα χαρτιά φως. Επίσης ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του μεγεθυντήρα είχε βάλει μερικά χαρτιά χύμα στο κουτί κάποιων άλλων χωρίς να είναι μέσα σε σακούλα ή χαρτί μαύρο-και αυτά είχαν πάρει φως.Επίσης τα χημικά δεν πρέπει να έρθουν σε επαφή με αλουμίνιο, χαλκό, καλάι, κασσίτερο, σίδηρο, επιχρωμίωση και νομίζω μπρούτζο. κατάλληλα σκεύη είναι πλαστικά, γυάλινα και ανοξείδωτα. επίσης η εμφάνιση είναι σαν να φτιάχνεις ελληνικό καφέ-πρέπει να είσαι από πάνω και να παρακολουθείς αλλιώς υπάρχει η πιθανότητα υπερεμφάνισης. επίσης αυτό που λένε ότι η μάξιμουμ ανάλυση του αναλογικού φιλμ είναι 16 megapixel-αυτό δεν στέκει γιατί είναι σαν να συγκρίνεις αχλάδια με πορτοκάλια. το αναλογικό φιλμ δεν φτιάχτηκε για να σκανάρεται, αλλά για να εκτυπώνεται με μεγέθυνση-και ξέρουμε καλά ότι το φιλμ ήταν ανώτερο σε διακριτική ικανότητα από τους περισσότερους φακούς, με 400 άρι έχω κάνει άνετα μεγέθυνση 20Χ25-απλό όχι T grain- και το κινηματογραφικό φιλμ 135 γέμιζε άνετα την οθόνη του κινηματογράφου. άλλη τεχνολογία η μια άλλη η άλλη.
Πολύ ωραίες οι φωτογραφίες σου φίλτατε! Επειδή είμαι και εγώ νοσταλγός της αναλογικής φωτογράφισης, έχω και τις συλλογές από φωτογραφικές και κινηματογραφικές μηχανές που θέλω να δοκιμάσω, είχα σκεφτεί να προχωρήσω στην εμφάνιση φίλμ. Διαβάζοντας όμως όλες αυτές τις τεχνικές λεπτομέρειες και ιδιαιτερότητες που περιγράφεις (ολόκληρη επιστήμη!!!) νομίζω ότι δεν θα τα καταφέρω. Δύσκολα πράγματα για εμένα, μπράβο σου που ασχολείσαι με την αναλογική εμφάνιση!
 
IMG_20201129_0001.jpgIMG_20201129_0002.jpg
ευχαριστώ πολύ φίλε αετέ 1 για τα καλά λόγια όντως είναι πολύ δύσκολο και για μένα που έχω σχεδόν 10 χρόνια εμπειρία από τότε που ξεκίνησα τον σκοτεινό θάλαμο περίπου το '92 στην Κοζάνη μέχρι το 2002 περίπου που τα παράτησα. εδώ βλέπουμε διάφορες συνταγές εμφανιστών για να πάρετε μια ιδέα περίπου τι περιέχουν αν και από τους ελάχιστους που ασχολούνται ακόμη πολύ ελάχιστοι κάθονται να φτιάξουν μόνοι τους εμφανιστές οι έτοιμοι πολύ φτηνότεροι και ευκολότεροι και πιο σίγουροι άσε πια που μπορεί να μην βρεις όλα τα συστατικά και αν τα βρεις να μην είναι photo grade έχω ακούσει ότι πχ ο βόρακας που πήραν δεν ήταν κατάλληλος και ότι δυσκολεύτηκαν πολύ να βρουν μεθόλη και υδροκινόνη τα δραστικά συστατικά των περισσότερων εμφανίσεων μιας και κανείς δεν τα είχε ξανακούσει. θα ήθελα να τονίσω ότι τα φωτογραφικά χημικά δεν είναι περισσότερο επικίνδυνα από τα κλασσικά χημικά που χρησιμοποιούμε στο σπίτι, χλωρίνες εντομοκτόνα απορρυπαντικά κλπ. στην πρώτη φωτογραφία εμφανιστές γενικής χρήσης είναι οι εμφανιστές χαρτιού και λεπτόκοκκοι είναι για φιλμ και είναι οι δυο κατηγορίες μόνο τις οποίες μπορεί να βρει κανείς στην Ελλάδα. στην δεύτερη φώτο είναι οι δυο φάκελοι με τα συστατικά του ID-11 οποίος είναι ισοδύναμος με τον D-76 της Kodak και είναι ο ο πιο κλασσικός εμφανιστής για φιλμ. είναι πάντα σε μορφή σκόνης, πάντα αναμιγνύεται με ζεστό νερό γύρω στους 50 βαθμούς όχι πιο πάνω όμως από 52 γιατί μπορεί να διασπαστεί η μεθόλη. γι αυτό χρειάζεται θερμόμετρο. σε περίπτωση που δεν φαίνεται καλά ο φάκελος Α (με τα δραστικά συστατικά) έχει:Hydroquinone, metol (p-methylaminophenol sulfate). O B:Sodium sulfite, Borax,sodium tripolyphosfate. O B έχει συντηρητικά που βοηθούν να μην οξειδώνεται εύκολα ο εμφανιστής, παράγοντες anti-fog κλπ.
 
χελιδόνια.jpgόπλο.jpg
μετά από μια γερή δόση σκοτεινό-θαλαμό-θεραπείας (έχει αποδειχτεί ότι μειώνει το στρες ρίχνει την πίεση και φτιάχνει το κέφι but whatever rocks your boat) τύπωσα σε ανατολικογερμανικό 24Χ30 Orwo αυτές τις κλασσικές λήψεις του πολυβολείου και των χελιδονιών, σε γυαλιστερό, κανονικό, απλού πάχους χαρτί που θα είναι και το δώρο για όποιον τυχερό κληρωθεί να ανταλλάξει δώρα μαζί μου! ένα δώρο με διαχρονική αξία!
 
τα συστατικά της εμφάνισης: Υδροκινόνη (διϋδροξυβενζένιο) εμφάνιση, μεθόλη (μονομεθυλο π αμινοφαινόλη) εμφάνιση, βρωμιούχο κάλιο -αντί πέπλο εμφάνισης, ανθρακικό κάλιο- επιταχυντής εμφάνισης. επίσης στερέωση-sodium thiosulphate. οι πρωτοπόροι της φωτογραφίας φτάσαν μέχρι το σημείο της εμφάνισης δηλ. να πάρουν ορατή εικόνα από την λανθάνουσα, αλλά δεν είχαν τρόπο να την στερεώσουν (αν δεν στερεωθεί το φιλμ/χαρτί δεν μπορούμε να το εκθέσουμε στο φως γιατί μαυρίζει και καταστρέφεται η εικόνα). πάντως η αναλογική φωτογραφία ήταν πολύ απλούστερη, και ίσως πιο κοντά στην ανθρώπινη φύση. στην ψηφιακή μέσα μπαίνουν αλγόριθμοι, πολύπλοκα υποστηρικτικά ηλεκτρονικά, και δεν μπορείς να εξηγήσεις απλά και κατανοητά πχ σε ένα παιδί πως δουλεύει μια μηχανή όπως μπορούσες πχ με μια Zenith. ακόμη και το έγχρωμο φιλμ είναι πολύ απλούστερο από την ψηφιακή τεχνολογία.
 
bulkback.jpgbulkfront.jpgorder.jpgεδώ βλέπουμε το τυλιχτήρι του φιλμ (δεν ξέρω αν είναι αυτό το σωστό του όνομα στα ελληνικά αγγλικά λέγεται bulk film loader) φερμένο πρόωρα από τον Αι Βασίλη η πίσω του μεριά εκεί που είναι η μεγάλη βίδα ξεβιδώνει όλο αυτό το στρογγυλό κομμάτι με την πατούρα που βλέπεται και βάζουμε το τριαντάμετρο (ή 100 πόδια) σε απόλυτο σκοτάδι εννοείται ο δίσκος που φαίνεται με τα νούμερα βάζουμε την ευαισθησία του φιλμ που έχουμε μέσα για να μην ξεχάσουμε η κόκκινη κουκίδα άμα είναι έγχρωμο η άλλη α/μ αλλά έγχρωμα φιλμ τριαντάμετρα δεν υπάρχουν πια οπότε.. στην επόμενη φώτο το μεγάλο ρολόι δείχνει πόσα μέτρα φιλμ (περίπου) μένουν ακόμα από το τριαντάμετρο το άλλο από πάνω δείχνει πόσες στάσεις έχει το φιλμ στην κασέτα που φορτώνουμε (βάζουμε όσο ακριβώς θέλουμε) το κουμπί δίπλα είναι ο μοχλός προώθησης του φιλμ ενώ στην τρύπα που έχει το βελάκι βάζουμε την μανιβέλα που γυρνάμε την κασέτα για να την φορτώσουμε. με το που βάζουμε τη μανιβέλα κλειδώνει το καπάκι και ελευθερώνεται η κλειδαριά του φιλμ που δεν αφήνει να περάσει φως στο τριαντάμετρο. το τυλιχτήρι είναι Konica και φτιαγμένο στην Ιαπωνία. στην τελευταία φώτο η παραγγελία το τυλιχτήρι 5 πλαστικές κασέτες χωρίς DX (για να μην δεσμεύομαι για την ευαισθησία του φιλμ-ήδη έχω παραγγείλει από Γερμανία 100 άρι αλλά άλλη φορά μπορεί να θέλω άλλης ευαισθησίας και να ξεχάσω να την αλλάξω στην μηχανή και να κάψω το φιλμ) και ένα πακέτο χαρτιά Ilford 13Χ18.
 
loaderback.jpgloaderup.jpg
ίσως αυτές οι φώτο κάνουν πιο ξεκάθαρο τι εννοώ...στην πρώτη φώτο βλέπουμε την πίσω μεριά του τυλιχτηριού, έχοντας αφαιρέσει το πίσω καπάκι, εκεί που φαίνεται ο ασημί άξονας μπαίνει μια μυτούλα για να βάλουμε πιο εύκολα το καρούλι με το χύμα φιλμ στο απόλυτο σκοτάδι, και κατά προτίμηση με άσπρα γάντια σαν αυτά που φοράμε στην παρέλαση για να μην το γρατσουνίσουμε. εκεί που έχω σημαδέψει με μαύρο είναι η θύρα του φιλμ απ' την οποία περνά το φιλμ και κανονικά είναι κλειστή γιατί θα δούμε παρακάτω. σε πρώτο πλάνο στην β' φωτογραφία μπαίνει το άδειο καρούλι του φιλμ, αριστερά μπαίνει η μανιβέλα του φιλμ για να τυλίξουμε το καρούλι. εκεί πάλι που έχω σημαδέψει είναι η θύρα του φιλμ, η οποία όταν κλείσουμε το καπάκι και βάλουμε την μανιβέλα, ανοίγει επιτρέποντας στο φιλμ να προχωρήσει, είναι ήδη περασμένο όταν φορτώσαμε το 30 μετρό και η άκρη του περισσεύει.η θύρα είναι φωτοστεγανή όταν είναι κλειστή. πρέπει να ανοίξει για να προχωρήσει το φιλμ χωρίς να γρατσουνιστεί.να περάσει. όταν γεμίσουμε το καρούλι με όσες στάσεις θέλουμε και βγάλουμε την μανιβέλα και ανοίξουμε το καπάκι, η θύρα έχει κλείσει και έτσι μπορούμε να κόψουμε το φιλμ και να πάρουμε το γεμάτο καρούλι χωρίς να πάρει φως το καρούλι το μεγάλο. το γέμισμα του καρουλιού όπως περιγράψαμε γίνεται στο φως της ημέρας ενώ το φόρτωμα του τυλιχτηριού με χύμα φιλμ 30 μετρό γίνεται στο απόλυτο σκοτάδι, πρέπει να σιγουρευτούμε όταν φορτώνουμε με 30 μέτρο ότι το πίσω καπάκι έχει κλείσει τέλεια και ότι η άκρη το φιλμ έχει περάσει από την θύρα γιατί δεν υπάρχει περιθώριο λάθους-αν πάρει φως το τριαντάμετρο είναι 44 € χαμένα. έχω ανοίξει και κλείσει κάμποσες φορές το τυλιχτήρι για να συνηθίσω τον χειρισμό. θέλω να τονίσω είναι πάρα πολύ δύσκολο να κάνεις κάτι στο απόλυτο σκοτάδι μόνο νιώθοντας και για λόγους ψυχολογικούς, νιώθεις ένα ψυχοπλάκωμα, γι 'αυτό μια από τις επόμενες αγορές θα είναι ο σάκος αλλαγής, πάλι κάνεις ότι κάνεις μέσα στο σάκο δηλ. σε απόλυτο σκοτάδι αλλά το υπόλοιπο σου σώμα είναι στο φως και αυτό το κάνει πιο εύκολο.
 
Τελευταία επεξεργασία:
IMG_20201219_0001.jpgIMG_20201219_0002.jpgIMG_20201219_0003.jpg
εδώ βλέπουμε την εμφάνιση ενός (ασπρόμαυρου) φιλμ, στην αρχή μη εκφωτισμένοι κόκκοι διαφορετικού σχήματος και μεγέθους, σε μεγέθυνση 3000Χ, στο δεύτερο εκφωτισμένο φιλμ, έχουν δημιουργηθεί "σπόροι" εξ αιτίας των οποίων θα εμφανιστούν αυτοί οι κόκκοι, στην τρίτη εμφανισμένοι κόκκοι, οι λευκοί είναι μη εκφωτισμένοι οι οποίοι θα απομακρυνθούν με την στερέωση και το πλύσιμο. στην δεύτερη φώτο η αρχή του έγχρωμου φιλμ,πάνω το κλασσικό αντιστρεπτό φιλμ (Ε-6) κάτω το Technicolor. και τρίτη φώτο το πρώτο μου α/μ φιλμ που τράβηξα, στην παιδική εκδρομή του ορειβατικού το '92, φαντάζομαι ότι δεν υπάρχει πρόβλημα που την δημοσιεύω, αυτά τα κοριτσάκια θα είναι πλέον 40 άρες γυναίκες.
 
dishes.JPGgarden.JPGvolosiros.JPGεδώ βλέπουμε την πιατοθήκη της γιαγιάς στους Βώρους, τον πίσω κήπο του σπιτιού και τον βωλόσυρο. Στο αλώνι κάναν γύρο με τα βόδια που ήταν πάντα ζευγάρι σέρνοντας τον βωλόσυρο πάνω στον οποίο καθόταν πάντα κάποιος και αυτός είχε ή πριόνια από ατσάλι ή τσακμακόπετρες από κάτω και θρυμμάτιζε το σιτάρι ή οτιδήποτε ήταν. το φιλμ είναι agfa vista ληγμένο από το 2008 το φιλμ όπως και η agfa δεν υπάρχουν πια αλλά έχει αντί πορτοκαλί μάσκα πράσινη. δεν ξέρω όμως αν είναι όντως πράσινη ή αν επηρεάστηκε επειδή το φιλμ είναι παλιό. στην πρώτο φώτο με την πιατοθήκη φαίνεται ο κόκκος και την διάλεξα επίτηδες, είναι μια από τις ατέλειες της φώτο με φιλμ αν και μερικοί διαλέγουν εφέ κόκκου στις ψηφιακές τους φώτο. τρέχα γύρευε γιατί. έβγαλα και άλλες στο ίδιο φιλμ σε άπλετο φως πολύ καλές αλλά πρέπει να με πιστέψετε, δεν μπορώ να τις ανεβάσω γιατί δείχνουν παιδιά.
 
foma.jpgεδώ βλέπουμε το Fomapan 100 30 μετρό που μου ήρθε εγκαίρως από Γερμανία (παλιά έβρισκα 30 μετρό εδώ στο Ηράκλειο και στην Κοζάνη και α/μ και slides ενώ τώρα ούτε καν Αθήνα μόνο Γερμανία και μόνο α/μ. Το Foma πάει 44 € το 30 μετρό επίσης παράγγειλα το Fuji Acros II με νέα εμουλσιόν να δούμε τι πιάνει κι αυτό. Επίσης ένα πλαστικό καρούλι για φιλμ, επαναχρησιμοποιούμενο, δηλ. ανοίγει και ...Leukoplast που χρησιμοποιώ για να κολλώ την άκρη του φιλμ στο καρούλι και είναι πολύ γερό γιατί αν κοπεί το φιλμ μέσα στην μηχανή δεν μπορείς να το βγάλεις και θες σκοτεινό θάλαμο ή σάκο αλλαγής. Το φιλμ είναι Τσέχικης κατασκευής επίσης ο μεγεθυντήρας μου Meopta είναι Τσεχοσλοβάκικος τα πρώην ανατολικά μπλοκ είχαν παράδοση στην κλασσική φωτογραφία τώρα η ψηφιακή αλλουνού παπά ευαγγέλιο. το 30 μετρό όπως είπαμε βγάζει 18 36 άρια με το καθένα να είναι 1, 70 μέτρα, υπάρχουν και απώλειες όπως η αρχή και το τέλος κάθε φιλμ που είναι, αναγκαστικά, εκφωτισμένες άρα άχρηστες. επίσης παλιά έπαιρνα από γνωστούς μου φωτογράφους στην Κοζάνη άδεια κουτιά από φιλμ Polaroid (κανονικά 135 όχι στιγμιαία)τα οποία ανοίγανε και έτσι ξαναγέμιζα. με τα α/μ δεν υπήρχε πρόβλημα μιας και τα εμφάνιζα ο ίδιος αλλά άμα γέμιζα με φιλμ slides το τόνιζα ότι είναι αντιστρεπτό εκεί που το πήγαινα για εμφάνιση μιας και το καρούλι ήταν από αρνητικό και ξεγελούσε. μια φορά μόνο έγινε τέτοιο λάθος και μου εμφανίσανε λάθος το φιλμ εδώ στο Ηράκλειο. στην Κοζάνη εμφάνιζα και τα slides μόνος μου μιας και έπρεπε να πάνε ή Αθήνα ή Σαλονίκη. παλιά υπήρχε η αντιπροσωπεία της Fuji εδώ κοντά στο σπίτι μου με ψυγείο και ότι φιλμ τραβούσε η όρεξη σου από Velvia μέχρι και 30 μετρό και ο Βρέτζος πάλι κοντά στο σπίτι μου με ότι τραβούσε η όρεξη σου και με ψυγείο και 30 μετρά ήθελες στερέωση; έπαιρνες ένα φακελάκι Acidofix κομπλέ! ήθελες 3200; ευκολάκι! τώρα όλα Αθήνα και πολλές φορές ούτε καν Αθήνα αλλά εξωτερικό! Αθήνα έβρισκα και 30 μετρο slides & Ilfochrome!
 
Τελευταία επεξεργασία:
IMG_20201228_0002.jpg
η ψιψίνα μου (γνήσιο κεραμιδόγατο) στο κρεβάτι μου, και η αφεντομουτσουνάρα μου σε 2 selfie. που είναι και της μόδας. σε TMax 400 (το περίφημο T grain film- εμφανισμένο πάλι σε εμφάνιση ΤMAX) η οποία εμφάνιση έχει "ξεθυμάνει" με αποτέλεσμα το αρνητικό να βγει αρκετά υποεμφανισμένο αλλά το έσωσα με το να το τυπώσω σε χαρτί με φίλτρο 4 δηλ. σκληρή διαβάθμιση και το Light Master τελείως τέρμα μιας και αρκετά παλιά τα χαρτιά, είχαν κολλήσει το ένα με το άλλο. Οι selfie ήταν μέσα σε ένα υπεραιωνόβιο δέντρο που είναι στο χωράφι μας στους Βώρους, η κουφάλα του είναι σαν ένα μικρό μπάνιο και χωράνε άνετα 2 άτομα, εκεί είχε κρυφτεί ο πατέρας μου στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο όταν βομβαρδίζανε οι ναζί τους Βώρους, άρα είχε ήδη αυτό το μέγεθος το '41, άρα μπορεί άνετα να είναι και 500 ετών. όταν ξεπατώσαμε όλες τις χοντρολιές από το χωράφι για να βάλουμε ψιλολιές, αυτή την αφήσαμε, ενώ οι άλλες οι καημένες γίναν καυσόξυλα. επίσης ήθελα να πω ότι το φιλμ είχε μεγαλύτερη διαχωριστική ικανότητα από τους περισσότερους απλούς φακούς δηλ. γραμμές ανά χιλιοστό (lines/mm). νομίζω ότι το φιλμ με τη μεγαλύτερη διαχωριστική ικανότητα ήταν το Technical Pan 25 thw Kodak που είχε και τον δικό του εμφανιστή, τον Technidol. προοριζόταν για αντιγραφές κλπ. έχει καταργηθεί όπως όλα τα 25 άρια της Kodak: Ektar 25, Kodachrome 25, Ektachrome 25.
 
Τελευταία επεξεργασία:
να και οι οδηγίες του τυλιχτηριού φιλμ, όσο χώρεσε στο σκάνερ. τα αντιστρεπτά φιλμ "του μέτρου" δεν είχαν τον πλαστικό πυρήνα και έπρεπε να είχες σκεφτεί να κρατήσεις ένα από ένα α/μ φιλμ ρολό! είναι απίστευτο πόσα μυστικά και κόλπα είχε το φιλμ, και τώρα (σχεδόν) έχουν χαθεί. επίσης έδωσα το περίφημο lightmaster gia recapping. σίγουρα μετά από τόσα χρόνια οι πυκνωτές του θα έχουν ξεραθεί τελείως, αυτός ο γνωστός μου μου είπε ότι θα βάλει πυκνωτές τανταλίου. ίδωμεν. μου είπε ότι κατά πάσα πιθανότητα είναι βασισμένο στο 555 και σίγουρα τα ανατολικά μπλοκ είχαν το αντίγραφο του. είχε φτιάξει κι αυτός ένα τότε που ασχολούταν με τον σκοτεινό θάλαμο. δουλεύει καλά απλώς έχει γίνει ασταθές: το ρυθμίζω στο 9 και με το ίδιο αρνητικό και χαρτί, τη μια μέρα τυπώνει καλά ενώ την άλλη "καίει" το χαρτί. σίγουρα ήθελε servicebulk.jpg.
 
cat.jpgfilm.jpg
σήμερα αποφάσισα να...χωθώ κάτω από το πάπλωμα και να γεμίσω φιλμ με τη γατούλα μου συντροφιά (ως γνωστόν οι γάτες δεν φοβούνται το σκοτάδι). λοιπόν αφού παιδεύτηκα αρκετά στο σκοτάδι φόρτωσα το "τυλιχτήρι" με φιλμ και γέμισα 5 κασέτες. αν πήγαν όλα καλά θα φανεί...στην εμφάνιση. εντωμεταξύ όσο τραβούσα αυτή τη φωτογραφία η γατούλα μου ξάπλωσε πάνω στα νάιλον της συσκευασίας του τυλιχτηριού με αποτέλεσμα να μην μπορώ να τα πάρω χωρίς να την ξυπνήσω. οπότε τα μαζεύω όλα αύριο. στο κάτω μέρος της "κονσέρβας" που περιείχε το φιλμ είχε ένα φυλλάδιο με οδηγίες που είχε χρόνους εμφάνισης με διάφορους εμφανιστές, χρόνους ανάδευσης κλπ. επίσης το καρούλι του φιλμ δεν είχε τον πυρήνα πράγμα που σημαίνει υπάρχει κίνδυνος να γρατσουνιστεί το φιλμ για να αποκτήσω τον πυρήνα πρέπει να πάρω φιλμ άλλης μάρκας καρούλι που να έχει πυρήνα συνήθως Ilford έχουν ήδη έβαλα ένα Kentmere στο μάτι γύρω στα 65 € γιατί delta fp4 κλπ. πάνε πάνω από 100 € φωτιά!(εννοείτε πάντα το 30 μετρό που βγάζει 18 36 άρια).
 
Πίσω
Μπλουζα