caprice
RetroMasteR
- Joined
- 30 Νοέ 2010
- Μηνύματα
- 1.181
- Αντιδράσεις
- 209
Δεν είναι λίγα τα παραμύθια που βρίθουν από μάγισσες, δράκους, τέρατα, κακούς λύκους, πονηρές αλεπούδες (εντάξει αυτές μου είναι συμπαθείς) και άλλες μορφές που είναι υπεύθυνες για τα δεινά των ηρώων. Αθώα αγοράκια και κοριτσάκια (π.χ. Πινόκιο, Κοκκινοσκουφίτσα, Κοντορεβυθούλης) παρασύρονται, πέφτουν σε παγίδες, τρέχουν να γλυτώσουν, δέχονται επιθέσεις κ.λπ., κ.λπ.
Τις περισσότερες φορές – για να μην πω σχεδόν όλες – το παραμυθάκι έχει αίσιο τέλος και το παιδάκι – ακροατής στέκεται μπροστά στο happy end εισπράττοντας τα μηνύματα που περνά το κάθε παραμύθι που έχει φτάσει στις μέρες μας μέσα από χιλιάδες παραλλαγές.
Τα παραμύθια σύμφωνα με αρκετές μελέτες που έχουν γίνει έχουν τις ρίζες τους στην αρχή του κάθε πολιτισμού. Μύθοι, θρύλοι, δοξασίες, τελετές, γεγονότα ιστορικά και μη, αποτέλεσαν τη βάση και την αιτία για τη δημιουργία και την εξέλιξη των παραμυθιών που προσαρμόστηκαν ( άραγε; ) στην εκάστοτε εποχή.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι ο πρωταγωνιστής των παραμυθιών – το παιδί – υπάρχει απλά και μόνο διότι είναι και ο κύριος ακροατής. Σε πρόσφατη κουβέντα που είχα με φίλους καταλήξαμε ότι «το παιδί» πρωταγωνιστεί διότι απλά και μόνο είναι το δοχείο στο οποίο χέουμε σταγόνες ψυχολογικής εξουσίας, διδαχής του «σωστού», αποφυγής των λαθών, υπακοής, συμμόρφωσης ή υπόδειξης κάποιου κινδύνου.
Το παραμύθι όμως είναι κάτι το φανταστικό. Σωστά; Σωστά. Άρα το παιδί με το που ξαπλώνει στο κρεβάτι του και τεντώνει τα αυτιά του νʼ ακούσει αυτόματα μεταφέρεται σε ένα κόσμο που δεν είναι η δική του πραγματικότητα. Ο κόσμος αυτός όταν περιέχει την κακιά μάγισσα που δίνει το δηλητηριασμένο μήλο στη Χιονάτη ….. αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να καταλάβει ένα παιδί ότι π.χ. δεν μιλάμε σε ξένους ή δεν δεχόμαστε πράγματα από ανθρώπους που δεν ξέρουμε;
Θέλω να πω με αυτό ότι τα παραμύθια έχουν τις ρίζες τους σε αρχέγονους μύθους, όμως όταν αυτά έχουν φθάσει μέχρι τις μέρες μας που σαφώς οι αντιλήψεις είναι διαφορετικές, είναι ανάγκη να εμπνέουν ακόμα το φόβο;
Υπερβολές ίσως σκεφθείτε. Για αναρωτηθείτε όμως πόσες φορές έχουμε ακούσει «είδες η Κοκκινοσκουφίτσα που δεν άκουσε τη μαμά της και σταμάτησε στο δάσος να κόψει λουλούδια τι έπαθε;» Το ότι η μαμά της ήταν ο ορισμός της ανευθυνότητας και έστειλε ένα παιδάκι μόνο του στο δάσος … κουβέντα.
Ο φόβος σαν μέσο εξαναγκασμού κάθε άλλο παρά καλό κάνει στο παιδί που θα «αναγκαστεί να υπακούσει» για να μην τιμωρηθεί ή γιατί «είδες τι παθαίνεις άμα δεν το κάνεις αυτό;»
Ξέχωρα από τα παραπάνω, θέλω να αναφερθώ και σε κάτι άλλο. Στη γυναικεία παρουσία. Τι να πρωτοπώ, αναρωτιέμαι. Όλες μα όλες βρήκαν τον πρίγκιπα (άλλο πονεμένο θέμα) του παραμυθιού περνώντας από 40 κύματα. Αρκετές από αυτές εξαπατήθηκαν, ταλαιπωρήθηκαν, λοιδορήθηκαν, θυσιάστηκαν, τις προσέβαλαν, τις καταπίεσαν, τις εκμεταλλεύθηκαν, τις κορόιδεψαν και άλλα συνταρακτικά. Υπαίτιοι των δεινών αυτών; Ως επί το πλείστον πάλι γυναίκες. Κακές, μοχθηρές, δολοπλόκες με «μαγικές δυνάμεις» και ικανές για όλα.
Όσο για το πόσο «τους έκοβε;» Με εξαίρεση τη Χαλιμά (αλλά εδώ πάει μακριά η βαλίτσα) προχείρως δεν μου έρχεται κάποια άλλη στο μυαλό που να τα ʽβγαλε πέρα αξιοπρεπώς. Η αδελφή του Μ. Αλέξανδρου είναι εκτός συναγωνισμού και η Σταχτοπούτα … ο ορισμός της «αυταπάρνησης και της αρετής» που δικαιώνεται στο τέλος … ω τι πρωτότυπο.
Αναρωτιέμαι λοιπόν. Το είδωλο ποιας πραγματικότητας αντανακλούσαν αυτά τα παραμύθια; Πόσο άπτεται των ημερών μας;
Προβολή συνημμένου 40860
Τις περισσότερες φορές – για να μην πω σχεδόν όλες – το παραμυθάκι έχει αίσιο τέλος και το παιδάκι – ακροατής στέκεται μπροστά στο happy end εισπράττοντας τα μηνύματα που περνά το κάθε παραμύθι που έχει φτάσει στις μέρες μας μέσα από χιλιάδες παραλλαγές.
Τα παραμύθια σύμφωνα με αρκετές μελέτες που έχουν γίνει έχουν τις ρίζες τους στην αρχή του κάθε πολιτισμού. Μύθοι, θρύλοι, δοξασίες, τελετές, γεγονότα ιστορικά και μη, αποτέλεσαν τη βάση και την αιτία για τη δημιουργία και την εξέλιξη των παραμυθιών που προσαρμόστηκαν ( άραγε; ) στην εκάστοτε εποχή.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι ο πρωταγωνιστής των παραμυθιών – το παιδί – υπάρχει απλά και μόνο διότι είναι και ο κύριος ακροατής. Σε πρόσφατη κουβέντα που είχα με φίλους καταλήξαμε ότι «το παιδί» πρωταγωνιστεί διότι απλά και μόνο είναι το δοχείο στο οποίο χέουμε σταγόνες ψυχολογικής εξουσίας, διδαχής του «σωστού», αποφυγής των λαθών, υπακοής, συμμόρφωσης ή υπόδειξης κάποιου κινδύνου.
Το παραμύθι όμως είναι κάτι το φανταστικό. Σωστά; Σωστά. Άρα το παιδί με το που ξαπλώνει στο κρεβάτι του και τεντώνει τα αυτιά του νʼ ακούσει αυτόματα μεταφέρεται σε ένα κόσμο που δεν είναι η δική του πραγματικότητα. Ο κόσμος αυτός όταν περιέχει την κακιά μάγισσα που δίνει το δηλητηριασμένο μήλο στη Χιονάτη ….. αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να καταλάβει ένα παιδί ότι π.χ. δεν μιλάμε σε ξένους ή δεν δεχόμαστε πράγματα από ανθρώπους που δεν ξέρουμε;
Θέλω να πω με αυτό ότι τα παραμύθια έχουν τις ρίζες τους σε αρχέγονους μύθους, όμως όταν αυτά έχουν φθάσει μέχρι τις μέρες μας που σαφώς οι αντιλήψεις είναι διαφορετικές, είναι ανάγκη να εμπνέουν ακόμα το φόβο;
Υπερβολές ίσως σκεφθείτε. Για αναρωτηθείτε όμως πόσες φορές έχουμε ακούσει «είδες η Κοκκινοσκουφίτσα που δεν άκουσε τη μαμά της και σταμάτησε στο δάσος να κόψει λουλούδια τι έπαθε;» Το ότι η μαμά της ήταν ο ορισμός της ανευθυνότητας και έστειλε ένα παιδάκι μόνο του στο δάσος … κουβέντα.
Ο φόβος σαν μέσο εξαναγκασμού κάθε άλλο παρά καλό κάνει στο παιδί που θα «αναγκαστεί να υπακούσει» για να μην τιμωρηθεί ή γιατί «είδες τι παθαίνεις άμα δεν το κάνεις αυτό;»
Ξέχωρα από τα παραπάνω, θέλω να αναφερθώ και σε κάτι άλλο. Στη γυναικεία παρουσία. Τι να πρωτοπώ, αναρωτιέμαι. Όλες μα όλες βρήκαν τον πρίγκιπα (άλλο πονεμένο θέμα) του παραμυθιού περνώντας από 40 κύματα. Αρκετές από αυτές εξαπατήθηκαν, ταλαιπωρήθηκαν, λοιδορήθηκαν, θυσιάστηκαν, τις προσέβαλαν, τις καταπίεσαν, τις εκμεταλλεύθηκαν, τις κορόιδεψαν και άλλα συνταρακτικά. Υπαίτιοι των δεινών αυτών; Ως επί το πλείστον πάλι γυναίκες. Κακές, μοχθηρές, δολοπλόκες με «μαγικές δυνάμεις» και ικανές για όλα.
Όσο για το πόσο «τους έκοβε;» Με εξαίρεση τη Χαλιμά (αλλά εδώ πάει μακριά η βαλίτσα) προχείρως δεν μου έρχεται κάποια άλλη στο μυαλό που να τα ʽβγαλε πέρα αξιοπρεπώς. Η αδελφή του Μ. Αλέξανδρου είναι εκτός συναγωνισμού και η Σταχτοπούτα … ο ορισμός της «αυταπάρνησης και της αρετής» που δικαιώνεται στο τέλος … ω τι πρωτότυπο.
Αναρωτιέμαι λοιπόν. Το είδωλο ποιας πραγματικότητας αντανακλούσαν αυτά τα παραμύθια; Πόσο άπτεται των ημερών μας;
Προβολή συνημμένου 40860
Παραμυθάκι μου μη με μαλώνεις ….