ZASTAVA/ΥUGO
Η Ζastava ξεκινάει τη παρουσία της στην ελληνική αγορά ήδη από τη δεκαετία του '60 με αντιπροσωπεία τους Αφους Χωλίδη.
Αν και εκείνη τη περίοδο δεν καταγράφει σπουδαία αποτελέσματα πάντως διαθέτει σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως τα 750 και 1300, που αποτελούν απλώς τις γιουγκοσλάβικες εκδόσεις των αντίστοιχων Fiat της εποχής. Η παρουσία της στην ελληνική αγορά θα βελτιωθεί σημαντικά από το 1970 και μετά.
Το 1971 παρουσιάζει το "101" που βασίζεται στο Fiat 128, όμως διαθέτει το δικό του ιδιαίτερο 5θυρο αμάξωμα που το κάνει να ξεχωρίζει από το ιταλικό πρότυπο.
Ο κινητήρας είναι ο 1.116 κ.εκ. των 55 ίππων της Fiat, ενώ διαθέτει κίνηση στους εμπρός τροχούς (όχι δεδομένο εκείνη την εποχή). Αν και ήταν προσιτό στην αγορά και στη συντήρηση, λέγεται πως η ποιότητα του ήταν ιδιαίτερα κακή. Πάντως φαίνεται πως είχε αρκετή επιτυχία εφόσον η Zastava μπαίνει το τοπ-10 των πωλήσεων το 1973, κατακτώντας την 7η θέση. Τα αμέσως επόμενα χρόνια θα υπάρξει μια κάμψη, για να σημειώσει σημαντικές πωλήσεις ξανά από το 1977 και μετά. Το συγκεκριμένο μοντέλο θα υποστεί ανανεώσεις εμφανισιακά στα πρότυπα του 128 (εξωτερικά και εσωτερικά) και θα αποτελεί το "όπλο" της Zastava μαζί με το μικρό "45" τη δεκαετία του '80 (ως "1100"). Να σημειωθεί ότι το Zastava 750 της δεκαετίας του '60, υπήρχε στους καταλόγους της εδώ αντιπροσωπείας μέχρι τουλάχιστον τα τέλη του 1984 και αποτελούσε το φθηνότερο αυτοκίνητο της αγοράς.
Ζastava 101/1100.
Όμως στις αρχές της δεκαετίας του '80 η Zastava είχε παρουσιάσει ένα νέο πιο σύγχρονο μικρό 3θυρο μοντέλο, το "Jugo 45" (αρχικά όχι
Υugo). Αν και η σχεδίαση του δεν παρέπεμπε άμεσα σε κάποιο μοντέλο της Fiat μηχανικά βασιζόταν στην ιταλική εταιρία. Βασικό μοτέρ ήταν αυτό των 903 κ.εκ. του Fiat 127. Αυτό το μοντέλο, βοήθησε περαιτέρω τη θέση της εταιρίας στην αγορά. Στα "δύσκολα" για την αγορά 80s, αποτέλεσε εύκολη επιλογή για αρκετούς. Την άνοιξη του 1983 κόστιζε 480.000 δρχ. όταν το Fiat Panda 30 (650 κ.εκ.) απαιτούσε 513.000 δρχ και το Autobianchi A112 Junior 591.000 δρχ. Εκείνη τη χρονιά ('83) η Zastava θα βρεθεί στην 8η θέση, με τις πωλήσεις να αυξάνονται σημαντικά το 1984, όπου κατέκτησε την 6η θέση, αλλά και το 1985 θα γνωρίσει νέα αύξηση με πάνω από 6.000 αυτοκίνητα. Μετά το 1986 θα εξακολουθήσει να είναι από τους βασικούς παίκτες, παρουσιάζοντας όμως μείωση. Το "45" θα εξακολουθήσει να είναι από τα hit στην Ελλάδα και το 1987 οι πωλήσεις του ανέρχονται σε 1.225 μονάδες ή το 2.4% της αγοράς. Στα τέλη της δεκαετίας του '80 άρχισε να εισάγεται και η έκδοση "55" με το μοτέρ των 1.100 κ.εκ. Το 1100 GT εισαγόταν μέχρι τις αρχές των '90s αλλά δεν υπήρξαν καταλυτικές εκδόσεις. Αντίθετα κάποια καταλυτικά Yugo κυκλοφόρησαν στη χώρα μας ενώ γύρω στο 91 πρέπει να έκανε την εμφάνισή του και το καταλυτικό Florida, που είχε παρουσιαστεί επίσημα στα τέλη των '80s. Όμως μετά το '90 η παρουσία της εταιρίας έχει μειωθεί σημαντικά. Επιπλέον η Γιουγκοσλαβία εισερχόταν στη περιπέτεια του εμφυλίου οπότε και η εισαγωγή των Yugo σταματάει μετά το '92.