Το ξενοδοχείο «Ακροπόλ Παλάς»
Το ξενοδοχείο «Ακροπόλ Παλάς» οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 1926-1928, βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα Σωτήριου Μαγιάση. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της ελληνικής εκδοχής του γαλλικού Art Nouveau.
Από τα μπαλκόνια του έχουν κινηματογραφηθεί το 1973 τα πασίγνωστα στιγμιότυπα από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, συμπεριλαμβανομένης της εισβολής του άρματος μάχης.
Λειτουργούσε μέχρι τη δεκαετία του 1980 και το 1991 κηρύχθηκε διατηρητέο από το Υπουργείο Πολιτισμού, ενώ λίγο αργότερα άρχισε η αποκατάστασή του.
Κατεστραμμένα παράθυρα, μισογκρεμισμένοι τοίχοι, σπασμένα γυαλιά, τρύπες ανοιγμένες από τη βίαιη απόσπαση κιγκλιδωμάτων, σωλήνων και κάθε υλικού που θα μπορούσε να πουληθεί, μπάζα παντού, δυσοσμία από τη μούχλα και από τα περιττώματα αναρίθμητων περιστεριών- αλλά όχι μόνοκαι όλα αυτά μαζί καλυμμένα από μαύρη σκόνη πάχους αρκετών εκατοστών. Ηλεκτρικό δεν υπάρχει ούτε νερό, εκτός κι αν βρέξει οπότε πολλοί χώροι πλημμυρίζουν. Είναι δυσάρεστο να βρίσκεσαι εδώ. Πίσω από τις λινάτσες- διαλυμένες κι αυτές- που κρύβουν την πρόσοψή του, το Ακροπόλ, το διάσημο στην εποχή του ξενοδοχείο της Αθήνας, καταρρέει.
Δεκατρία χρόνια μετά την αγορά του από το υπουργείο Πολιτισμού, το ξενοδοχείο Ακροπόλ βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκληρωτική καταστροφή.
Από τη στιγμή όμως που το Ακροπόλ ήρθε στα χέρια του του υπουργείου Πολιτισμού οι υπεύθυνοι βλέπουν την ίδια κατάσταση. Κλειδαριές σπασμένες, άστεγους και χρήστες ναρκωτικών να μένουν στα δωμάτια, ενώ πριν μερικούς μήνες είχε προκληθεί και πάλι πυρκαγιά από κάποιο χρήστη.
Ό,τι μπορούσαν να πάρουν οι παλιοί ιδιοκτήτες αλλά και οι περαστικοί, έχουν ήδη αφαιρεθεί. Από το ισόγειο λείπει η σιδερένια κουπαστή της σκάλας, ενώ ελάχιστοι από τους μαρμάρινους κίονες έχουν απομείνει. Και στον πρώτο όροφο κάποιος ξήλωσε και συγκέντρωσε δίπλα στο ασανσέρ μπανιέρες και χαλκοσωλήνες προς εξαγωγή.
Μέχρι τον περασμένο Μάιο τα μοναδικά στολίδια του Ακροπόλ ήταν οι εκπληκτικοί πολυέλαιοι όταν άγνωστοι έσπασαν τις κλειδαριές εισέβαλαν στο εσωτερικό και ανενόχλητοι τους άρπαξαν.
Στη 4η Διεθνή Συνάντηση Αρχιτεκτονικής Art Nouveau το 1990 το Ακροπόλ είχε χαρακτηριστεί ως «εξαιρετικό δείγμα αρχιτεκτονικής της διεθνούς αρ νουβό» ενώ ενώ τον επόμενο χρόνο ακολούθησε και η κήρυξή του ως έργου τέχνης από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού.
Επιχείρηση της οικογένειας Καραδόντη , το Ακροπόλ είχε δυναμικότητα 107 δωματίων και 173 κλινών στα εγκαίνιά του, το 1928. Στη συνέχεια υπέστη τρεις ανακαινίσεις ώσπου ο σεισμός της Αθήνας το 1981 τού προκάλεσε μεγάλες ζημιές. Ακολούθησαν οι διαδοχικές αγοραπωλησίες του ωσότου περάσει στο ΥΠΠΟ. Υπήρξε το μοναδικό grand hotel του Μεσοπολέμου, όπου συνωστιζόταν όλη η κοσμική Αθήνα, ένας από τους λίγους χώρους με ευρωπαϊκή νότα στην κατά τα άλλα επαρχιακή πρωτεύουσα. Αργότερα στο υπόγειο θα λειτουργούσε νάιτ κλαμπ με την ορχήστρα του Τάκη Μωράκη , στο αθηναϊκό σαλόνι, στη σάλα χορού και στις αίθουσες δεξιώσεων θα δίνονταν εκδηλώσεις για γάμους και επετείους, ενώ το roof garden στο δώμα προσέφερε απρόσκοπτη θέα στον Λυκαβηττό. Το Ακροπόλ έμελλε να συνδεθεί και με τη νεότερη ιστορία, όταν στην εξέγερση του Πολυτεχνείου το ολλανδικό τηλεοπτικό συνεργείο κινηματογράφησε από την ταράτσα του την εισβολή του τανκ. Τότε άνοιξαν και οι πόρτες του ξενοδοχείου, όπως λένε αυτόπτες μάρτυρες, για να μπουν οι κυνηγημένοι.