1001 '80s Computer Games

386. Lancaster (1983)

Το πρώτο παιχνίδι του Will Harvey είναι ένα shmup όπου πυροβολείτε κάτι μάτια με...μουστάκι και τα μπαλόνια που βγάζουν. Τα μπαλόνια καταστρέφουν τα τουβλάκια του ίδιου χρώματος που βρίσκονται στο κάτω μέρος της οθόνης και αν μείνουν πολύ ώρα ή τα σκάσετε γίνονται πάλι μάτια με μουστάκι που πρέπει να σκοτώσετε. Πολύ πρωτότυπο και αποκλειστικά για Apple II.


1@Wally[/USER] Μπορεί, αλλά είναι νομίζω κυρίως θέμα hardware αλλά και χρονολογίας. Τα παιχνίδια αυτά για Atari 8-bit και Apple II είχαν τα περισσότερα βγει πριν ξεκινήσει η Βρετανική βιομηχανία gaming. Μέχρι το '83-84 οι Αμερικάνοι είναι πολύ μπροστά σε σχέση με τους Άγγλους αλλά είναι ακόμα πρώιμα και κάπως χοντροκομμένα γιατί ακόμα δεν είχαν κατακτήσει πλήρως το hardware. Μετά ήρθε το κραχ στην Αμερική και πάπαλα ενώ στην Βρετανία τότε ξεκίνησε να ανθεί. Στο θέμα hardware. Οι Βρετανοί είχαν κυρίως τον Spectrum όπου είχαν σχετικά υψηλή ανάλυση με μονόχρωμο display συνήθως ενώ οι Αμερικανοί είχαν περισσότερα χρώματα στους Atari και στον C64 με hardware sprites κλπ αλλά με χαμηλότερη συνήθως ανάλυση. Στον Amstrad βλέπουμε ότι πολλοί Ευρωπαίοι προτιμούν το πολύχρωμο Mode 0 με χαμηλή ανάλυση παρά το Mode 1. Γιαυτό θεωρώ ότι ήταν κυρίως λόγω των δυνατοτήτων του hardware παρά κάποιας διαφοράς στην αισθητική. Διαφορές βέβαια στην αισθητική και στο game design μεταξύ Αμερικανών και Βρετανών (και φυσικά Γάλλων, Ισπανών, Γερμανών, κλπ) υπάρχουν και μάλιστα πάρα πολλές. 

1@Ace[/USER] Ναι η Αμερικανική βιομηχανία είχε μεγαλύτερο επαγγελματισμό και μεγαλύτερη εμπειρία αφού είχε ξεκινήσει από την δεκαετία του '70. Πολλοί προγραμματιστές είχαν ξεκινήσει στα πανεπιστήμια όπου έμαθαν σε διάφορα mainframes και οι εταιρίες ήταν μεγαλύτερες και καλύτερα οργανωμένες από τις Αγγλικές. Δείτε πχ πόσο μπροστά ήταν η Infocom που αποτελούταν από φοιτητές του MIT και τα παιχνίδια τα έγραφαν σε mainframe και μετά τα περνούσαν στους προσωπικούς υπολογιστές. 

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
391. Ancient Glory (1993)

Σε αυτό το action game παίρνετε τον ρόλο του Ηρακλή. Πρέπει να νικήσετε την Μέδουσα ώστε να κερδίσετε την αθανασία σας και την θέση σας ανάμεσα στους θεούς. Στον δρόμο θα συναντήσετε πολλά τέρατα και θα πρέπει να βρείτε όπλα και μαγικά αντικείμενα που θα σας βοηθήσουν. Το παιχνίδι έχει πολύ ωραίο animation των διάφορων μυθολογικών πλασμάτων. Μόνο για Apple IIGS

 
396. John Madden Football (1988)

H σειρά παιχνιδιών που έκανε την Electronic Arts τον μεγαλύτερο third party publisher ξεκίνησε από τον ταπεινό Apple II. Μάλιστα η σχέση του παιχνιδιού με τα μετέπειτα παιχνίδια στο Sega Genesis ήταν τόσο μεγάλη που ο δημιουργός του Robin Antonick (που δούλεψε μαζί με τον Madden για να φτιάξουν ένα ρεαλιστικό παιχνίδι american football) έκανε αγωγή στην EA για να πληρωθεί δικαιώματα για τα console games αφού βασίζονταν στο δικό του παιχνίδι. Κέρδισε πρωτόδικα αλλά έχασε στην έφεση. Το παιχνίδι άργησε να βγει γιατί ο John Madden επέμενε να είναι 11 vs 11 κάτι που ήταν φυσικά πολύ δύσκολο για τον Apple II.

Ποια έκδοση να παίξετε: To Madden NFL '95 για το Sega Genesis είναι το καλύτερο της 16 bit εποχής, το πρώτο με τα πραγματικά ονόματα των παικτών.


Και κάπου εδώ θα αφήσουμε τον Apple II και θα πάμε στον Commodore 64. Έφτασα στο 400 και ακόμα δεν έχω πιάσει C64 και Spectrum, ούτε DOS, ενώ μόνο επιδερμικά τους δεκαεξάμπιτους (θα τους δούμε πιο διεξοδικά στην συνέχεια) χωρίς να μιλήσουμε για τα λιγότερο δημοφιλή format. Σίγουρα θα ξεπεραστούν τα χίλια παιχνίδια και μετά θα έχω τον ευχάριστο πονοκέφαλο να διαλέξω τα 1001 της τελικής λίστας. Φυσικά περιμένω προτάσεις για το ποια πρέπει να προστεθούν και ποια πρέπει να φύγουν (έχω ήδη αρκετά στο μυαλό μου που δεν θα μπουν στην τελική λίστα). Μήπως να βγάλουμε τελείως τα παιχνίδια της δεκαετίας του '90; Θα δούμε στην συνέχεια.
 
Πάμε στον Commodore 64, τον πιο δημοφιλή οκτάμπιτο που έκανε τεράστια επιτυχία και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Θα ξεκινήσουμε με μερικά κλασικά παιχνίδια που είναι εγκατεστημένα στον C64 Mini. Πολλά φυσικά έχουν ήδη καλυφθεί. 

401. Gribbly's Day Out (1985)

To πρώτο παιχνίδι του θρυλικού Andrew Braybrook και τί ξεκίνημα! Το παιχνίδι δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί εύκολα και παίρνει στοιχεία από διάφορα παιχνίδια. Ο Gribbly πρέπει να μαζέψει τα μωρά gribblets. Μπορεί να χοροπηδάει στην πίστα και να πυροβολεί φυσαλίδες. Αλλά μπορεί και να πετάει, όπου μάλιστα έχει και κανόνες φυσικής σαν το thrust, αλλά εκεί η οποιαδήποτε επαφή κοστίζει ενέργεια. To πιο ενδιαφέρον όμως κομμάτι του παιχνιδιού είναι το οικοσύστημα της πίστας που εξελίσσεται και μεταλλάσσεται. Οι κακοί ξεκινούν από καρποί με φτερά, μετά γίνονται σκουλήκια, μετά μπαίνουν σε κουκούλια σαν χρυσαλλίδες και από εκεί βγαίνουν με την πιο επικίνδυνη μορφή για τα gribblets. O χειρότερος εχθρός είναι ένας καβουρογ@#*σαυρος που όταν περνάει η ώρα στην πίστα σας κυνηγάει. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Το παιχνίδι εκτός από τον Commodore βγήκε αργότερα και στον Acorn Archimedes οπότε δείτε το εκεί. 

 
406. Battle Valley (1988)

Ένας budget τίτλος από την Hewson όπου ελέγχετε ένα τανκς και ένα ελικόπτερο και πρέπει να πάρετε πίσω δύο πυρηνικές κεφαλές. Πρέπει να χρησιμοποιήσετε και τα δύο σε συνεργασία για να προχωρήσετε. Να επισκευάσετε την γέφυρα με το ελικόπτερο ώστε να μπορεί να περάσει το τανκς πχ.

Ποια έκδοση να παίξετε: Αν και έχει βγει για Amiga καλύτερα να μείνετε σε αυτή για C64.

 
411. Firelord (1986)

Ένα fantasy arcade adventure που έχει την πρωτοτυπία ότι για να ολοκληρώσετε την αποστολή σας πρέπει να κάνετε συναλλαγές με τους κατοίκους της χώρας ώστε να αποκτήσετε τα αντικείμενα που χρειάζεστε ή ακόμα και να τους κλέψετε. Αν σας πιάσουν πάτε στον δικαστή και πρέπει να ολοκληρώσετε ένα mini game για να μην χάσετε μία ζωή. Το κακό είναι ότι χάνετε ενέργεια συνεχώς κάτι το οποίο δυστυχώς το βλέπουμε συχνά σε Αγγλικά adventures και arcade adventures της εποχής για να ανεβάσουν χωρίς λόγο την δυσκολία και να αυξήσουν τεχνητά την διάρκεια του παιχνιδιού. Τα περισσότερα παιχνίδια ήταν σχεδιασμένα για να μην μπορείτε να τα τελειώσετε. Ευτυχώς ήρθαν οι Ιάπωνες με τα κονσολοπαίχνιδα και το έκοψαν αυτό το κακό συνήθειο. Παίξτε το με cheat για να το απολαύσετε γιατί αξίζει τον κόπο. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Αν και δεν εκμεταλλεύεται ιδιαίτερα τις δυνατότητες του (κάνει μπαμ ότι είναι port από Spectrum) C64.

 
416. IO (1988)

Πιθανότατα παίρνει το βραβείο του πιο όμορφου και στυλιζαρισμένου shmup για τον C64. Αλλά είναι απάνθρωπα δύσκολο. Όπως όλα σχεδόν τα euroshmups της εποχής έχει τα γνωστά προβλήματα: αδύναμα πίου πίου και ότι δεν φτάνουν τα αντανακλαστικά αλλά πρέπει να απομνημονεύσετε τα enemy patterns.

 
421. Nobby the Aardvark (1992)

Είμαστε στις αρχές της δεκαετίας του '90 και με την τρέλα του Sonic the Hedgehog οι Ευρωπαίοι developers προσπαθούν να τον αντιγράψουν δημιουργώντας ένα κάρο μαϊμούδες (και όλο το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο) καρτουνίστικες μασκότ. Οι εταιρίες απευθύνονταν στα παιδάκια που δεν τους αγόραζαν οι γονείς τους Mega Drive "αφού έχεις τον Spectrum/Amstrad/Commodore" για να τους πουλήσουν ένα φτηνό υποκατάστατο. Έτσι έχουμε τον Turbo the Tortoise, τον James Pond το ψάρι, τον CJ τον ελέφαντα, τον Titus the Fox, τον Superfrog και τον...Nobby the Aardvark αποκλειστικά για τον C64. Για παιχνίδι για οκτάμπιτο πάντως έχει αρκετή ποικιλία, αφού έχει επίπεδο με αερόστατο, με υποβρύχιο, ένα top down και το υποχρεωτικό επίπεδο σε ορυχείο μέσα σε καροτσάκι.

 
426. Star Paws (1987)

Βασικά Road Runner στο διάστημα. Ελέγχετε ένα σκύλο σαν το Will E. Coyote και πρέπει να φάτε τα διαστημικά μπιπ μπιπ είτε κυνηγώντας τα και πηδώντας πάνω τους είτε χρησιμοποιώντας διάφορα αντικείμενα που προφανώς είναι μια προσφορά της Acme. Αρκετά διαφορετικό από τα συνηθισμένα και αξίζει να το δείτε μόνο και μόνο για την απόλαυση του να πιάσετε επιτέλους το καταραμένο road runner. 

Ποια έκδοση να παίξετε: C64


Εδώ τελειώνουμε με τα παιχνίδια του C64 Mini θα συνεχίσουμε με αυτά που είναι στο top 100 του Lemon64 και φυσικά αυτά που είχε βγάλει καλύτερα το Zzap!64. 
 
Εντυπωσιακο το Nobby the Aardvark με πολυ καλη εφαρμογη ιδεων, εστω και "Δανεισμενες" απο πληθωρα παλαιοτερων αριστουργηματων στις κονσολες. Η εταιρεια του, Genesis software φαινεται πως εκανε πολυ καλη δουλεια και με αλλους τιτλους. Κριμα που δεν συνεχισαν και αναπτυχθηκαν περαιτερω.
 
Ναι είναι πολύ εντυπωσιακό, μόνο να ήταν και λίγο ευκολότερο...

432. Wizard (1984)

Ένα πολύ έξυπνο παιχνίδι από την Electronic Arts που ελέγχετε ένα μάγο και πρέπει να μαζεύετε θησαυρούς σε κάθε επίπεδο. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και spells για να νικήσετε τους αντιπάλους σας. Δυστυχώς δεν είχε την επιτυχία που του άξιζε γιατί βγήκε μετά το Jumpman, με το οποίο μοιάζει, και θεωρήθηκε ripoff. Σήμερα βέβαια αναγνωρίστηκε και θεωρείται ένα από τα καλύτερα παιχνίδια του C64. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Το βελτιωμένο Ultimate Wizard που βγήκε το 1986. Προστέθηκαν level που σχεδιάστηκαν από το κοινό και τον Paul Reiche (συνδημιουργό του Star Control μεταξύ άλλων) και φτάνει συνολικά τα 100. 

 
436. The Great Giana Sisters (1987)

Οι Ιάπωνες ξεκίνησαν την αυτοκινητοβιομηχανία τους αντιγράφοντας δυτικά αυτοκίνητα και οι Γερμανοί το game design τους αντιγράφοντας Ιαπωνικά παιχνίδια. Αν και επιφανειακά είναι καθαρή αντιγραφή του Super Mario Brothers (γιαυτό και αποσύρθηκε κακήν κακώς σε χρόνο dt) παίζοντας το λίγο περισσότερο βλέπεις ότι είχε και δικά του στοιχεία. Αν και δεν φτάνει το ορίτζιναλ είναι ένα από τα καλύτερα (αν όχι το καλύτερο) τέτοιου είδους platformer για τον C64.

Ποια έκδοση να παίξετε: Παίξτε την Special Edition για CD32 με βελτιωμένα AGA γραφικά αλλά ακόμα καλύτερη φαίνεται η 30th anniversary για τον C64 που προσθέτει διάφορα στοιχεία στο παιχνίδι (όπως να κολυμπάς) αλλά δυστυχώς είναι μόνο playable demo και είναι άγνωστο αν και πότε θα ολοκληρωθεί. 

 
To κουνελι Σαμουραϊ το παιζα στον 6128 και εχω καλες αναμνησεις αλλα προσπαθουσα να το παιξω σαν νορμαλ ξυλικι και αυτο βλεπω εν ετει 2019 οτι εχει βαθος.

Δυστυχως κατι τετοια συμβαιναν συχνα λογω ελειψης μανουαλ, lol.
 
Εδω πρεπει να δωθει ιδιαιτερη μνεια στο εργο και στην προσφορα του κυριου Manfred Trenz , οπου τιτλοι του αφησαν ιστορια. Αν δεν κανω λαθος, ειναι και αυτος με τους περισσοτερους τιτλους στους τιτλους που διαβασαμε στο θεμα.

Μεγαλο κριμα και μεγαλυτερο αδικο που δεν συνεχιζει σημερα να δημιουργει παιχνιδια. Η προσφορα του ειναι αναγκαια και απαραιτητη περισσοτερο παρα ποτε.
 
1@Aardvark[/USER]:όντως στα '80ς ήταν πρόβλημα μιας και 99% των παιχνιδιών ήταν πειρατικά. θυμάμαι με τον καλύτερο μου φίλο τότε που παίζαμε impossible mission C64 και δεν βγάζαμε άκρη με το παιχνίδι, άσε που ήταν πανδύσκολο για πιτσιρικάδες των 15 χρονών, τότε.και στα μπλιμπλίκια υπήρχε πρόβλημα, θυμάμαι έπαιζα street fighter και νευρίαζα γιατί δεν ήξερα τις κινήσεις. wonder boy bubble bobble και τέτοια ούτε που τα πλησίαζα και αν έπαιζα έχανα αμέσως.arkanoid, ghosts'n'goblins κανένας δεν τα έπαιζε λόγω υπερβολικής δυσκολίας.double dragon, robocop και τα τοιαύτα μονίμως γεμάτα μιας και ξέραμε όλοι το κόλπο με τις αγκωνιές και το δεύτερο το τερμάτιζα άνετα με ένα 20άρικο.shinobi το προχωρούσα αρκετά αλλά ήθελε "μαγκιά¨ να το τελειώσεις. @Leon πολλά απ τα παιχνίδια που παρουσιάζεις τα θυμάμαι κυρίως για C64 ή παιχνίδια που είχαν κάνει μπαμ πχ Giana sisters. φυσικά διάβαζα κι εγώ Pixel όπως όλοι.

 
1@Getta Robo[/USER] Συνέχισε αρκετό καιρό στην βιομηχανία του gaming o Trenz απλά όχι σε τόσο γνωστά παιχνίδια. Με 4 τίτλους (Turrican. GS, Katakis, Enforcer) πολύ πιθανά να έχει τα περισσότερα entries στην λίστα, δυστυχώς δεν έχω βάλει δημιουργούς στο spreadsheet που κρατάω για να τσεκάρω. Αφού ήταν μάγος στον C64 και όλα του τα παιχνίδια είναι στο top 100 των περισσότερων λιστών για Commodore ήταν αναγκαστικό. Θα σου πω σίγουρα ποιος θα τον ξεπεράσει (αν δεν έχει περισσότερα entries ήδη): O Jeff Minter. Ήταν στην βιομηχανία από την αρχή, παραμένει lone coder, και έχει φτιάξει ένα κάρο φοβερούς arcade τίτλους (που αυτή η λίστα ρίχνει εκεί το βάρος). Στην ανάλογη λίστα που θα είναι για strategy, adventures, RPGs και simulators που θα φτιάξω κάποια στιγμή, πιθανότατα πρώτος θα είναι ο θρυλικός Sid Meier. 

1@Uskoke[/USER] Έπεσες πάνω στον καιρό που γράφω για παιχνίδια C64. Αν πας πιο πίσω θα δεις Amstrad CPC, Apple II, Amiga, Atari 8-bit και φυσικά έπεται Spectrum.

441. Doriath (1985)

Αυτό το arcade adventure είναι τεράστιο. Από τα παιχνίδια που πρέπει να φτιάξεις χάρτη και να γράψεις σημειώσεις αλλά ευτυχώς στην εποχή του internet κάποιος το έχει κάνει για εσάς και το έχει ανεβάσει online. Οι φίλοι των Metroidvania (οι computer gamers τα λέγαμε arcade adventures: αν δείτε την λίστα είναι τίγκα σε τέτοια παιχνίδια πολύ πριν βγει το Metroid και θα δούμε και άλλα) καλά θα κάνουν να κοιτάξουν αυτό το διαμαντάκι. Πίσω από τα μέτρια γραφικά και ήχο κρύβεται ένα πολύ καλό παιχνίδι. Από τις περιπτώσεις που το Zzap!64 έπεσε τελείως έξω βάζοντας του 47% αλλά εδώ είχαν βάλει στο Pirates! 68%. 



 
Συγγνώμη που ρωτάω, όλα οκ με τον Leon;

Για οποιονδήποτε λόγο το διαγράφετε.
 
Εχω και εγω αναρωτηθει...
 
Συγγνώμη που ρωτάω, όλα οκ με τον Leon;

Για οποιονδήποτε λόγο το διαγράφετε.
Ευχαριστώ για το ενδιαφέρον, ζω (ακόμα). Δυστυχώς διάφορα θέματα με απομάκρυναν από το gaming και δεν είχα χρόνο να ασχοληθώ αλλά θα επιστρέψω. :)
 
446. Frankie Goes to Hollywood (1985)

Ίσως το πιο παράξενο licensed game που έχω δει, βασίζεται στην ομώνυμη μπάντα. Σκοπός σας είναι να καταφέρετε να γίνετε πλήρης προσωπικότητα συμπληρώνοντας 4 χαρακτηριστικά (σεξ, πόλεμος, αγάπη, πίστη) και να μπείτε στο Pleasuredome. Αυτό το επιτυγχάνετε αλληλεπιδρόντας με αντικείμενα που βρίσκετε στην εξερεύνηση σας στα σπίτια του Liverpool και παίζοντας arcade mini games ενώ πρέπει να λύσετε και ένα φόνο. Φυσικά στο παιχνίδι παίζουν και κομμάτια του συγκροτήματος. Στο τοπ 100 του Zzap!64 φιγουράρει στην πρώτη(!) θέση. Σίγουρα δεν είναι το καλύτερο παιχνίδι του υπολογιστή αλλά πρόκειται για ένα μοναδικό arcade adventure από την Denton Designs που αξίζει να δείτε. 

Ποια έκδοση να παίξετε: Παιχνίδι που βασίζεται σε μουσικό συγκρότημα...ε προφανώς C64 όπως γράφει και ο Φιλανδός στο συγκριτικό.   

 
Πίσω
Μπλουζα