Spectrum vs Amstrad [Μερος XXII]

Εγώ πάντως σαν αντικειμενικός άσχετος κονσολάς που δεν έχει νοσταλγία και αγάπη για κανένα 8bit home computer, έχω παρατηρήσει ότι σε γενικές γραμμές (με εξαιρέσεις) ισχύει αυτός ο κανόνας:

Spectrum: Μεγαλύτερη λεπτομέρεια.
Αmstrad: Καλύτερα χρώματα.
Commodore 64: Καλύτερο scrolling.

Σαν κονσόλας θα προτιμούσα το ομαλό scrolling γιατί αυτό είχα συνηθίσει από το NES/Master System. Οπότε έλεγα ότι ο C64 είναι το καλύτερο home. Oμως η παλέτα του είναι τόσο άσχημη που μου προκαλεί κατάθλιψη. Κάτι σαν το CGA ένα πράγμα. Οπότε τώρα τελευταία αρχίζει να μου αρέσει καλύτερα ο Amstrad που έχει πανέμορφα χρώματα που πλησιάζουν το Master System και ας είναι κακό το scrolling στο 99% των παιχνιδιών. Ο Spectrum ποτέ δεν μου άρεσε γιατί και κακό scrolling έχει, και κακά χρώματα συν το color clash που όταν το πρωτοείδα δεν το πίστευα ότι το μηχάνημα δεν είναι χαλασμένο. Παρόλα αυτά, σε αρκετά μονόχρωμα παιχνίδια χωρίς scrolling μου φαίνεται είναι το καλύτερο.

Αν έπρεπε σήμερα να διαλέξω μόνο ένα μάλλον στον Amstrad θα κατέληγα.
 
  • Like
Reactions: Ace
Για την παλετα δεν θα το ελεγα οτι ειχε ο c64 απεναντιας, οπως ειχε και κακη basic. Βεβαια ειναι τι αρεσει στον καθενα. Υπηρχαν στον cpc παιχνιδια που ειχαν πολυ καλο scrolling αρκει να ηταν μερακλης αυτο που το εφτιαχνε και να ειχε ασχοληθει και οχι να ειχε κανει ενα απλο port απο στο zx.
 
Τελευταία επεξεργασία:
  • Like
Reactions: Ace
Τα χρωματα του Amstrad ειναι ακαταλληλα για σοβαρο pixel art, ειναι υπερβολικα εντονα και saturated. Ειναι στιγμες που θελεις να ζωγραφισεις ενα δεντρο desaturated να φαινεται οτι ειναι στο background και δεν εχεις χρωματα. Τα saturated κανουν pop up και "βγαινουν μπροστα" ενα καλο δειγμα εδω. Αν βαλεις την παλεττα του amstrad θα πρεπει η να σβησεις τελειως το background στο βαθος η να τα κανεις ενα μιξερ να καψεις τα ματια του παικτη. Ειναι ομως πολυ καλα για ενα παιχνιδι τυπου bubble bobble ενα παιχνιδι με εντονο παιδικο στοιχειο, χαρουμενα χρωματα και χωρις βαθος στην εικονα. Οι γραφιστες της Capcom θεωρουντo οι κορυφαιοι στον κοσμο μαζι με του Neo Geo οποτε κατι θα ηξεραν καλυτερα

ss_70fe999790d1b7e7eb2ca798dca8bd01b3029c8e.1920x1080.jpg
 
Τα χρωματα του Amstrad ειναι ακαταλληλα για σοβαρο pixel art, ειναι υπερβολικα εντονα και saturated.
Ενώ του Spectrum δεν είναι έντονα και saturated; Παρακάτω η παλέτα του Spectrum:

ZXSpectrum_palette.png ZXSpectrum_palette_sample_image.png

Και η αντίστοιχη του Amstrad CPC:

3-Level-RGB-Colors.svg.png AmstradCPC_palette_sample_image.png

Σαν να μην βλέπω πολλές διαφορές, πέρα βέβαια από το γεγονός ότι του Amstrad τα χρώματα είναι σχεδόν διπλάσια, με περισσότερες αποχρώσεις (για τους λάτρεις του pixel art) και επιπλέον έχει και true bitmap graphics mode, κάτι που στερούνται οι C64 και ΖΧ...
 
Ρε σεις... Δείτε τα τετράγωνα pixels του Spectrum σε σχέση με τα παραλληλόγραμμα pixels των Commodore και Amstrad. Ο Spectrum είχε τα πιο ακριβή γραφικά, δεν έμοιαζαν σαν μωσαικό όπως στα άλλα δύο μηχανήματα. Βέβαια τα άλλα δύο μηχανήματα είχαν πιο πολύχρωμα γραφικά χωρίς colour clash. Κάθε μηχάνημα είχε τα υπέρ και τα κατά του.
 
Τα πολλά χρώματα είναι που βοηθάνε έναν γραφίστα να "σβήσει" τα pixels από μια εικόνα. Παρακάτω το υπέρτατο Renegade σε Amstrad και το αντίστοιχο του Spectrum, με τα... τετράγωνα pixels. Ο graphics designer, Mark K. Jones έκανε και τα γραφικά του επίσης υπέρτατου Gryzor και μετά εξαφανίστηκε από την Amstrad gaming industry, δυστυχώς...

extra_lire_fichier.png SCRtoImage.png

ΥΓ: Για να το θέσω και αλλιώς, όσον αφορά στα bitmap graphics και ποια είναι η διαφορά τους με τα tiles και τα hardware sprites, δεν θα βρείτε σε ΚΑΝΕΝΑ παλιό ή σύγχρονο παιχνίδι των δύο ανταγωνιστών, sprite (software ή hardware) που να είναι χρωματισμένο με 10 χρώματα, όπως το παραπάνω αριστούργημα του Amstrad CPC.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Εγω αν ειναι να παίξω ενα game στα 8bit, κατι πολύχρωμο θα επιλέξω, παιδικό. Για ρεαλιστικά γραφικά παω σε πιο ισχυρά μηχανήματα που μπορούν να δείξουν πιο πολλες και πιο σωστες αποχρώσεις.

Οι γραφιστες της Capcom θεωρουντo οι κορυφαιοι στον κοσμο μαζι με του Neo Geo οποτε κατι θα ηξεραν καλυτερα

ss_70fe999790d1b7e7eb2ca798dca8bd01b3029c8e.1920x1080.jpg
Oι γραφίστες της Capcom και της SNK, την εποχή του Ghouls n Ghosts που δίνεις σαν παράδειγμα, έφτιαχναν γραφικά σε μηχανήματα που έβγαζαν xιλιαδες χρώματα στην οθόνη.
 
Πρόσεξε όμως πως λείπει το γκρι και βάζει dark cyan, green, light cyan για να γεμίσει τα γκρι. Ο c64 πάσχει σοβαρά στα sprites όπως έγραψα. Όλα έχουν τα ίδια 3 χρώματα και αλλάζει μόνο 1. Ενώ ο αμστραντ βάζει κατά βούληση όπου θέλει αφού στην ουσία δεν είναι sprites αλλά bitmaps.

Στον ήχο όμως και στο scrolling δεν μπορεί να σταθεί ο αμστραντ μπροστά σε c64 (turrican 2 κλπ). Το τσιπ ηχου είναι πολύ πρωτόγονο και τα data πολλά για τον επεξεργαστή. Το renegade είναι φτιαγμένο πάνω στις αδυναμίες του αμστραντ δηλαδή απουσιάζει το scrolling, τα sprites είναι όλα ίδια για να χωρέσουν στα 64kb που βλέπει ο Ζ80 κλπ
 
Πρόσεξε όμως πως λείπει το γκρι και βάζει dark cyan, green, light cyan για να γεμίσει τα γκρι. Ο c64 πάσχει σοβαρά στα sprites όπως έγραψα. Όλα έχουν τα ίδια 3 χρώματα και αλλάζει μόνο 1. Ενώ ο αμστραντ βάζει κατά βούληση όπου θέλει αφού στην ουσία δεν είναι sprites αλλά bitmaps.

Στον ήχο όμως και στο scrolling δεν μπορεί να σταθεί ο αμστραντ μπροστά σε c64 (turrican 2 κλπ). Το τσιπ ηχου είναι πολύ πρωτόγονο και τα data πολλά για τον επεξεργαστή. Το renegade είναι φτιαγμένο πάνω στις αδυναμίες του αμστραντ δηλαδή απουσιάζει το scrolling, τα sprites είναι όλα ίδια για να χωρέσουν στα 64kb που βλέπει ο Ζ80 κλπ
 
Δεν ξέρω και πολλά απο τεχνολογικά και συγκρίσεις αλλά μου ήρθε τόσο πολύ νοσταλγία με τις φωτογραφίες και τα βίντεο! Ανοίγω emulator για retro gaming!! :)
 
Πρόσεξε όμως πως λείπει το γκρι και βάζει dark cyan, green, light cyan για να γεμίσει τα γκρι. Ο c64...
Για να έρθουμε on topic όμως (ώστε να μην μας την πει ξανά ο άλλος :biglaugh:) ό,τι γκρι έχει ο Spectrum ( για αυτόν δεν μιλάμε τώρα; ) έχει και ο Amstrad, οπότε δεν λείπει απολύτως κανένα γκρι από τα CPC...

3-Level-RGB-Colors.svg2.png ZXSpectrum_palette2.png

Όσο για το Renegade που δεν είναι βασισμένο σε καμία "αδυναμία" του Amstrad, θα πω ότι ο Geco απέδειξε ότι μπορούμε να έχουμε ΚΑΙ scrolling ΚΑΙ επιπλέον κινήσεις, αποθηκευμένες στη μνήμη που περίσσευε από το 1987 (running, wall jumping κλπ) ΚΑΙ 5-6 sprites ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ στην οθόνη, ΧΩΡΙΣ πτώση στην ταχύτητα, οπότε πάει το θεματάκι scrolling, ξέχνα το.


Επίσης έχει ΔΩΔΕΚΑ διακριτά sprites (14 μαζί με το κορίτσι του Renegade και τον μοτοσυκλετιστή) ΟΛΑ διαφορετικά μεταξύ τους: λευκοί, έγχρωμοι, με μακριά μαλλιά, με κοντά μαλλιά, με ξυρισμένο κεφάλι, γυναίκες λευκές και έγχρωμες, την Big Bertha κλπ. Τώρα αν εσύ κοιτάς μόνο στα screenshots τα παντελόνια στην πρώτη πίστα, χωρίς να έχεις παίξει το παιχνίδι, είναι δικό σου πρόβλημα...

extra_lire_fichier.png extra_lire_fichier2.png
extra_lire_fichier3.png extra_lire_fichier4.png
extra_lire_fichier5.png

Και για να βγω και λίγο off topic κι εγώ, παρακάτω το εκπληκτικό (μουάχαχαχα) Renegade, που είναι βασισμένο στα προτερήματα του C64, ο οποίος μόλις και καταφέρνει να κουνήσει 3, ΟΛΟΓΡΑΦΩΣ: ΤΡΙΑ, αντίπαλα sprites, ταυτόχρονα στην οθόνη! Καταιγισμός δράσης! (ξανά μουάχαχαχα)

 
Τελευταία επεξεργασία:
Δεν ξέρω και πολλά απο τεχνολογικά και συγκρίσεις αλλά μου ήρθε τόσο πολύ νοσταλγία με τις φωτογραφίες και τα βίντεο! Ανοίγω emulator για retro gaming!! :)

Αυτός ήταν και ο σκοπός που άνοιξα πάλι το όλο flame war! :)
 
Τελευταία επεξεργασία:
Υπάρχουν και κάτι άλλες μεταφορές σε αμστραντ λεγε με new Zealand story, Rodland που πετας την δισκέτα 3" από το παράθυρο και πας για μπασκετακι με φίλους.





Μην ανεβάσω βίντεο από c64 σε αυτά με ταχύτατο gameplay και άψογο scrolling γιατί θα έχουμε καρδιακά επεισόδια. Δεν τη παλευε ο ζάχαρης μόλις άρχιζαν να στοιβάζονται τα data, βαραγε μπιέλα.

Σήμα κατατεθέν το καρέ καρέ scrolling με τον Ζ80 να ψυγορραγει ανάμεσα στα data. Σε πιάνει πονοκέφαλος και θες 2 ντεπον για να ισιώσεις μετά από 20 λεπτά. Απλά απαράδεκτο και είναι και ψιλοεπικινδυνο για την υγεία του παίκτη
 
Τελευταία επεξεργασία:
Με ροζ κάστρο παίζουν defender of the crown. Με κόκκινα νερά κι έτσι γιατί δεν έχουμε άλλο χρώμα, φαντάσου ότι είναι μπλε χαχαχα
 
Υπάρχουν και κάτι άλλες μεταφορές σε αμστραντ λεγε με new Zealand story, Rodland που πετας την δισκέτα 3" από το παράθυρο και πας για μπασκετακι με φίλους.

Μου δείχνεις ένα κακό port από Spectrum και μερικά από το τέλος της ζωής του μηχανήματος που το είχαν μόνο για αρπαχτές ένεκα χαμηλών πωλήσεων. Το Wonder Boy δεν ξέρω γιατί το βάζεις δεν έχουν και τόσες διαφορές C64-CPC

Από καινούρια είδες Vespertino; Είδες Pinball Dreams; Είδες R-Type; Είδες Bubble Bobble; Από παλιά είδες Renegade; Είδες Gryzor; Είδες Rainbow Islands; Είδες Thundercats; Είδες Chase HQ;

Ωραία. Άντε για κανά μπασκετάκι τώρα...

ΥΓ: Το NewZealand Story σε CPC μου άρεσε. Πες με ό,τι θες, αλλά μου άρεσε...
 
Τελευταία επεξεργασία:
καθε μηχανημα ειχα τα καλα του και τα ασχημα του. Απλα ο cpc ειχε μια ισορροπια σε ολα, ειχε καλα γραφικα (o c64 εμενα προσωπικα μου φαινονταν λιγο ξεπλυμενα ), καλο ηχο (ενταξη δεν ηταν sid αλλα εβγαζε ωραια μουσικη) και αμα ειχε κεφια ο προγραμματιστης ειχε και καλο scrolling. Κατι ακομα που δεν το εχουμε πει ειναι οτι και ο zx και ο cpc τα παιχνιδια με vector τα πηγαιναν καλυτερα απο οτι ο c64. Δεν ειναι τυχαιο οτι το αγαπημενο μου carrier command ston cpc ειναι vector και στον c64 spite αλλο παιχνιδι
1708170599746.png1708170620387.png
εννοειτε δεν θελω να μειωσω τον c64 (δεν ειναι τυχαιο οτι πουλησε 17 συν εκ κομματια) αλλα και τα αλλα 2 μηχανηματα και ιδιαιτερα ο cpc που βγηκε τελευταιος καταφερε να μπει σφηνα στα αλλα 2 μηχανηματα ακριβως γιατι προσφερε πολλα για τα λεφτα του και ηταν μια τιμια λυση για πολλες δουλειες (διασκεδαση, μηχανημα για μικρη επειχηρηση κλπ) και μην ξεχναμε κατι ακομα ο c64 για κονσολα πηγαινε στην πορεια αλαξε.

Shinobi οντως για τα παιχνιδια που λες ναι (αν και το wonder boy καλο ηταν και το rodland ) αλλα δεν ηταν θεμα δυνατοτητων του cpc αλλα κακου port απο τις εταιριες απο zx σε cpc και παραδειγμα ειναι r type το παλιo με το καινουργιο και το bubble bobble me to bb4cpc. Hταν καλο και κακο που φορουσαν τον ιδιο επεξεργαστη (γιατι οταν βγηκε ο cpc στην ουσια ειχε μια βαση παιχνιδιο σχεδον ετοιμη αλλα απο την αλλη τεμπελιασαν οι εταιριες ωστε να φτιαξουν κατι με τις δυναtοτητες του cpc)
 
Αν δεν υπήρχε ο spectrum με τον Ζ80 να μοιράζεται τον κώδικα δεν θα είχε ούτε καν παιχνίδια ο αμστραντ. Τα περισσότερα αν όχι όλα έχουν τον ίδιο κώδικα. Άσχετο αν έβαλαν και 16χρωμα γραφικά. Δεν καθόταν από την αρχή να ξαναγράψουν σε αμστραντ. Ο spectrum είχε σχεδόν το 50% της αγοράς στην Αγγλία και ο ζάχαρης το 15-20% στα καλύτερα του. Μετά σε υποχρέωνε ο sugar να πάρεις και την κακή οθόνη του και σου έβαζε και drive η κασέτα με το ζόρι επάνω και μάλιστα τη λάθος επιλογή των 3".
 
Πίσω
Μπλουζα