Πάμε ένα συγκριτικό στα γρήγορα, διότι ο χρόνος είναι χρήμα !!
MASK
Mask crusaders, working overtime, fighting crime, fighting crime !!
Mιλάμε φυσικά για τo computer game που βασίστηκε στα παιχνίδια της ΚΕΝΝΕR, και το οποίο απολαύσαμε και ως σειρά κινουμένων σχεδίων στα (πρωτοεμφανιζόμενα τότε στην Ελλάδα) δορυφορικά κανάλια - αν και το Pixel είχε παρουσιάσει το παιχνίδι ακόμα νωρίτερα, "προλειαίνοντας" το έδαφος.
Στο παιχνίδι, χειριζόμαστε τον αρχηγό της MASK, τον Matt Trakker, και το ιπτάμενο αυτοκίνητό του, το Thunderhawk, στην προσπάθειά μας να σώσουμε επτά πράκτορες της MASK οι οποίοι έχουν χαθεί σε διαφορετικές χρονικές περιόδους μέσα απο μία χρονοδίνη - δημιούργημα του Miles Mayhem (αρχηγού της αντίπαλης οργάνωσης VENOM).
Θα πρέπει λοιπόν να περιπλανηθείτε σε τέσσερις διαφορετικές τοποθεσίες (η αρχική είναι το Μπώλντερ Χιλλ, όπου βρίσκεται το αρχηγείο σας), οι περισσότερες απο τις οποίες βρίσκονται σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, ώστε να σώσετε τους συνεργάτες σας. Για να γίνει αυτό πρέπει να βρείτε:
- scanner που θα σας δείξει σε ποιό σημείο του χάρτη βρίσκονται.
- ηλεκτρονικά "κλειδιά" που ενεργοποιούν τον εν λόγω scanner, και τα οποία θα πρέπει να συνδιάσετε σωστά (προσοχή, διότι δεν χρησιμεύουν όλα).
- βόμβες, απαραίτητες για να ανατινάξετε ορισμένα εμπόδια που καθιστούν απροσπέλαστα κάποια μέρη του χάρτη.
- τις μάσκες των συνεργατών σας,
ενώ ακόμα μπορείτε να μαζέψετε και repair kits που θα σας βοηθήσουν να αποκαταστήσετε τυχόν ζημιές στο Thunderhawk (οι εχθροί ποικίλουν ανάλογα με την τοποθεσία, ενώ στις "κρίσιμες" στιγμές θα σας κυνηγάει και κάποιος επικίνδυνος ιπτάμενος εχθρός - π.χ. το Switchblade του Mayhem).
Αυτά όσον αφορά το story και τον σκοπό του παιχνιδιού. Ακολουθούν οι φωτογραφίες των διαφόρων εκδόσεων:
CPC intro screen
CPC in-game screen
CBM intro screen
CBM in-game screen
ZX intro screen
ZX in-game screen
GRAPHICS/ΚΙΝΗΣΗ
Ας δούμε καταρχάς κάποιες "αισθητικές" διαφορές, και συγκεκριμένα την διάταξη της οθόνης, η οποία είναι διαφορετική στους CBM, με το "panel" των ενδείξεων για τους πράκτορες και τις μάσκες τους, να απουσιάζει.
Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο, μιά και τα CBM κερδίζουν με αυτόν τον τρόπο σε playing area, ενώ η κίνηση παραμένει ομαλή και ταχύτατη (το αιώνιο μεγάλο "plus" των CBM). Μία άλλη οπτική διαφορά, είναι και σε ορισμένα landmarks στον χάρτη που δεν "συμβαδίζουν" με τα αντίστοιχα των CPC και Spectrum. Kαι πάλι, σχετικά μικρό το κακό.
Δυστυχώς όμως, έχουμε και τα αρνητικά σημεία: Τα χρώματα ανα sprite είναι πολύ περιορισμένα, δίνοντας μία άσχημη εικόνα, ειδικά αν τα συγκρίνουμε με εκείνα της CPC έκδοσης, τα οποία είναι πραγματικά φανταστικά - κυρίως λόγω της υπέροχης παλέττας χρωμάτων που διαθέτουν οι υπολογιστές αυτοί. Τα υπέροχα graphics υπάρχουν και πέρα απο τα sprites, μιά και ο χάρτης και τα διάφορα landmarks είναι εκπληκτικά σχεδιασμένα και δεν χορταίνεις τα τα κοιτάζεις, ενώ θαυμάσια είναι και τα διάφορα οπτικά εφφέ των εκρήξεων. Συγκριτικά, τα χρώματα των CBM μοιάζουν μάλλον "ξεπλυμένα".
Ξεχάσαμε όμως τον spectrum !! Στην οθόνη μπορούμε να διακρίνουμε αρκετά χρώματα απο τα 8+7 διαθέσιμα, αλλά στο κεντρικό παράθυρο όπου εκτυλίσσεται η δράση τα πάντα είναι δίχρωμα, προς αποφυγή του attribute clash. Αυτό είναι κάτι που "ακυρώνει" σχεδόν απόλυτα την υψηλότερη ανάλυση που χρησιμοποιείται, και κάνει τα γραφικά να φαίνονται επιεικώς απαράδεκτα.
Στον τομέα της κίνησης τώρα, spectrum και amstrad έρχονται δεύτεροι, με το multi-directional scrolling να είναι πιό αργό απο τον commodore, αλλά -ευτυχώς- να παραμένει ομαλό.
ΗΧΟΣ
Οπως αναμενόταν, η μελωδία στα CBM κερδίζει τις εντυπώσεις - αν και θα πρέπει να πούμε πως δεν είναι "η μέρα με τη νύχτα" συγκριτικά με τον ήχο των CPC, ο οποίος είναι και αυτός πολύ καλός και καταφέρνει να βρίσκεται μόνο ένα "notch" πιό κάτω απο τον commodore. Kάτι αντίστοιχο θα μπορούσαμε να πούμε πως συμβαίνει και στον τομέα των εφφέ - αν και πάλι ορισμένα απο αυτά (όπως οι εκρήξεις) μοιάζουν πιό "αποτελεσματικά" όταν ακούγονται στον CPC.
Δυστυχώς τα "εφφέ" και ακόμα περισσότερο η... "μουσική" που βγαίνει απο το "σπηκεράκι" του spectrum, είναι σε τραγικά χαμηλότερα επίπεδα απο εκείνα του ανταγωνισμού, φέρνοντας τον υπολογιστή αυτό για μία ακόμη φορά στην τελευταία θέση.
GAMEPLAY
Eυτυχώς, το gameplay παραμένει σε υψηλά επίπεδα σε όλες τις εκδόσεις, με ελάχιστες διαφορές. Μία απο αυτές αφορά και τα add-ons (βόμβες, κλειδιά, repair kits, κλπ) που βρίσκετε στον δρόμο σας. Στον commodore θα πρέπει να περάσετε απο πάνω με το Thunderhawk για να δείτε τι περιέχει το κουτί (φαίνεται ένδειξη σε σχετικό παράθυρο) πράγμα που θα σας δυσκολέψει λίγο παραπάνω. Στον amstrad τα κουτιά με τα add-ons ξεχωρίζουν εξωτερικά, και θα μπορέσετε με μία ματιά να κρίνετε αν συμφέρει να κάνετε μανούβρα για να τα μαζέψετε, ή να συνεχίσετε την πορεία σας.
Το ίδιο συμβαίνει και στον spectrum, αν και η έλλειψη χρωμάτων ενδέχεται να δυσκολεψει ελαφρώς την κατάσταση.
Πάντως το control του Thunderhawk είναι το ίδιο "δύστροπο" σε όλες τις εκδόσεις. Επιπλέον στον CBM φαίνεται πως μπορείτε να κρατήσετε πατημένο το fire για να πυροβολείτε συνέχεια - αν και αυτό δεν θα κάνει "την διαφορά", διότι έτσι κι αλλιώς το Τhuderhawk έχει μέτριο rate of fire.
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ - a.k.a. "ΣΟΥΜΑ"
Οι εκδόσεις των CBM και CPC είναι χωρίς αμφιβολία οι εντυπωσιακότερες. Σαν προσωπική επιλογή, θα προτιμούσα την έκδοση του amstrad χωρίς πάρα πολύ σκέψη. Οι διαφορές στον ήχο με τον CBM είναι μικρές, συγκριτικά με τα γραφικά και τα χρώματα όπου η διαφορά υπέρ του CPC είναι πιό μεγάλη. Η γρήγορη κίνηση του CBM φέρνει την σύγκριση σε ισοπαλία, αλλά ο amstrad καταφέρνει να επικρατήσει "στα σημεία" λόγω ελαφρώς πιό προσεγμένου design απο άποψης gameplay.