Λεωφορεία από 80s!!!!

Πολλά από αυτά τα παλαιού τύπου λεωφορεία ( εννοώ τα υπεραστικά ) υπήρχαν σε λειτουργία ακόμη και μέχρι τα μέσα των 90'ς. Τα έβρισκες σε νησιά, και σε τοπικές διαδρομές ανά την Ελλάδα. Τα περισσότερα ήταν Mercedes αλλά κατασκευασμένα από την Βιαμάξ, σαν αυτό, http://pics.imcdb.org/9656/summer-01938.jpg, απλώς αθάνατα ! ( και όμορφα )

Προσωπικά ήταν από τα αγαπημένα μου, αυτό αλλά και το setra s6, το γνωστό λεωφορείο ( τουριστικό ) από την ταινία "επιχείρηση Απόλλων".

Εγώ που μεγάλωσα στην Αίγινα αλλά και λόγω καταγωγής στην περιοχή Πόρου - Τροιζηνίας - Μεθάνων μέχρι και μέσα 90'ς υπήρχαν κάποια τέτοια.

Είναι κρίμα που πολλά από αυτά τα έβρισκες (βρίσκεις ακόμα ???) πεταμένα σε χωράφια η στην άκρη των επαρχιακών δρόμων. Πέρα ότι είναι κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας μας, αυτά τα λεωφορεία για πολλά χρόνια συνέδεαν πολλά μικρά χωριουδάκια που ο μόνη επικοινωνία - συγκοινωνία τότε ήταν μέσω αυτών των λεωφορείων.

Απ' όσο γνωρίζω αρκετά από αυτά κατέληξαν στην Αλβανία.

Αν και είμαι σίγουρος ότι ήδη τους γνωρίζετε, προσπαθούν να αναστήσουν παλιά λεωφορεία και η αλήθεια είναι ότι έχει καταφέρει πολλά αυτή εδώ η ομάδα, πραγματικά τους αξίζει ένα μεγάλο μπράβο : http://busoldtimers.blogspot.gr/2014/12/blog-post_24.html?spref=fb

Ακόμα θυμάμαι τον ρόλο που έπαιζε η άφιξή του λεωφορείου στην πλατεία, στην μικρή κοινωνία του χωριού. Μάλιστα όταν καμία φορά αργούσε απορούσαν οι αργόσχολοι των καφενείων.

Όπως επίσης θυμάμαι όταν το λεωφορείο έμπαινε στο χωριό και πέρναγε μπροστά από το σπίτι των παππούδων, τους έβλεπα που είχαν ήδη σηκωθεί από τον μεσημεριανό ύπνο τους και περίμεναν το λεωφορείο να περάσει ώστε να μας καλωσορίσουν. Αξέχαστες εικόνες...

summer-01938.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σε μια βολτα στο βουνο, κοντα σε ενα χωριο, βρηκα ενα απο αυτα τα γνωστα Mercedes με τις καμπυλες.

Βρηκαμε τον ιδιοκτητη, αλλα απ οτι φαινεται δεν θελει να το δωσει. Οποτε μαλλον δεν θα σωθει και θα παραμεινει μια....αποθηκη. :xm:

P1130700.jpg

P1130705.jpg

P1130707.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Δηλαδή το χρησιμοποιεί με κάποιο τρόπο; Δε βλέπω άλλο λόγο να μην το δώσει
 
johnny19818 είπε:
Δηλαδή το χρησιμοποιεί με κάποιο τρόπο; Δε βλέπω άλλο λόγο να μην το δώσει
Αποθηκη. Κατι ξυλα ειδα μεσα και δεν ξερω τι αλλο, αλλα σε πρωτη επαφη δεν το εδινε.
 
Μου γεννήθηκε χθες μια απορία καθώς γύριζα σπίτι με το λεωφορείο. Τα λεωφορεία είχαν πάντα πόρτες που ανοίγουν με το πάτημα ενός κουμπιού από τον οδηγό; Φαντάζομαι πως όχι αλλά από την άλλη πως γινόταν; Σε κάθε στάση ο οδηγός άνοιγε την πόρτα;
 
Από τον οδηγό ανοίγουν με ανεξάρτητα κουμπιά για την κάθε πόρτα. Με τον ίδιο τρόπο κλείνουν. Υπάρχουν και τα κουμπιά ή κάποιος μηχανισμός που ανοίγουν σε έκτακτες ανάγκες.
 
Όταν υπήρχαν εισπράκτορες που κάθονταν δίπλα από την πίσω πόρτα μπορούσαν κι αυτοί να την ανοίξουν. Δεν νομίζω να μπορούσαν ν' ανοίξουν την μπροστά. Τότε η είσοδος γινόταν από την πίσω πόρτα.
 
elephadas είπε:
Όταν υπήρχαν εισπράκτορες που κάθονταν δίπλα από την πίσω πόρτα μπορούσαν κι αυτοί να την ανοίξουν. Δεν νομίζω να μπορούσαν ν' ανοίξουν την μπροστά. Τότε η είσοδος γινόταν από την πίσω πόρτα.
Μπράβο ελέφαντα. Δεν πήγε το μυαλό μου καθόλου στον εισπράκτορα. Φαντάζομαι τι θα γινόταν όταν το λεωφορείο ήταν τίγκα.
 
Ο εισπράκτορας ενός αστικού λεωφορείου είχε την δυνατότητα και αυτός να ανοίγει και να κλείνει όλες τις πόρτες του λεωφορείου από την θέση του (δίπλα από την πίσω πόρτα). Μην ξεχνάμε ότι ορισμένα αστικά είχαν δύο πόρτες και ορισμένα τρεις. Μπροστινή, μεσαία και πίσω.
 
Άρα λοιπόν έχει νόημα να ρωτήσουμε ποιο ήταν το πρώτο λεωφορείο, ή πότε εμφανίστηκε το πρώτο λεωφορείο που έχει αυτόματες πόρτες που ανοίγουν με κουμπί;
 
Εγώ θυμάμαι ότι και τα παλαιά λεωφορεία άνοιγαν από τον οδηγό, εννοώ ακόμα και τα παμπάλαια, κάτι μπλε που βλέπουμε σε παλιές ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του 60 και του 70 και που υπήρχαν, σε ορισμένες λεωφορειακές γραμμές μέχρι περίπου το 1984-5 (είχα την ατυχία στην περιοχή μου να βάζουν συχνά τέτοια λεωφορεία παρόλο που είχαν βγει και πιο σύγχρονα).

Όταν, λοιπόν, κάποιος ήθελε να κατεβεί πατούσε το κουμπί, που βρισκόταν στην οροφή του λεωφορείου, ψηλά δηλαδή και έδινε ηχητικό σήμα στον οδηγό. Για να ανοίξει την πόρτα ο οδηγός είχε έναν μοχλό μπροστά τον οποίο τον γυριζε προς τα κάτω, όπως θυμάμαι και άνοιγε η πόρτα, με κάποιου είδους αέρα (ήταν χαρακτηριστικός ο ήχος που έκανε). Δεν ξέρω φυσικά, τον ακριβή μηχανισμό ανοίγματος της πόρτας. Υπήρχε ένας μοχλός για κάθε πόρτα.

Απορία: Ξέρει κανείς αν υπάρχει πουθενά μουσείο λεωφορείων; Αν όχι, γιατί δε φτιάχνουν ένα; Είμαι σίγουρος ότι έχουν κρατήσει παλιά λεωφορεία κάπου. Πριν 2-3 χρόνια κόντευα να τρακάρω, όταν στο αντίθετο ρεύμα είδα στη σειρά 3-4 παλαιά λεωφορεία (από τις δεκαετίες 60-70-80-90) σε άψογη κατάσταση να κυκλοφορούν σε σειρά. Δεν ξέρω φυσικά που τα πήγαιναν, θυμάμαι όμως ότι μάλλον ήταν φρεσκοβαμμένα και ήταν σαν καινούργια..
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Λοιπόν, νομίζω ότι δεν είμαι εκτός θέματος αν περιγράψω για χατήρι των νεότερων γενιών πώς ήταν γύρω στο 1975 τα λεωφορεία, πριν μπουν τα πρώτα χωρις εισπράκτορα. Θα χρησιμοποιήσω για παράδειγμα τη γραμμή 41, Άνω Ιλίσια, που χρησιμοποιούσα εγώ.

Μόνο δίπορτα λεωφορεία έκαναν αυτή τη γραμμή. Με ζήλεια βλέπαμε, πατικωμένοι σαν σαρδέλλες στην αφετηρία (Ακαδημίας, η τελευταία στη νησίδα ) τα τρίπορτα λεωφορεία που έκαναν συγκοινωνία Ζωγράφου και που έρχονταν με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα. Όλων μας τα μάτια ήταν καρφωμένα στη γωνία Μασσαλίας και Ακαδημίας, διότι τότε η Μασσαλίας δεν ήταν πεζόδρομος και το 41 κατέβαινε από εκεί, Συχνά η Ακαδημίας ήταν τόσο πηγμένη που το λεωφορείο δεν μπορούσε να φύγει από τη Μασσαλίας ας είχε πράσινο. Τότε συνήθως άνοιγε τις πόρτες του όταν ήταν ακόμη στη γωνία Μασσαλίας να αδειάσει από τους επιβάτες, οι οποίοι αλλιώς θα έμεναν όμηροι κανένα τέταρτο ακόμη, ώσπου να μπορέσει το λεωφορείο να διασχίσει κάθετα την Ακαδημίας και να στρίψει και να προσεγγίσει την αφετηρία με βήμα σημειωτόν διότι είπαμε, η Ακαδημίας ήταν πηγμένη (δεν υπήρχαν μονά-ζυγά και λεωφορειόδρομοι ακόμη). Κάποιες φορές όμως τύχαινε σαδιστής οδηγός και αρνιόταν ν' ανοίξει την πόρτα μέχρι να φτάσει ακριβώς στην αφετηρία παρά τις εκκλήσεις, απειλές, βογγητά, προσευχές και άλλα μέσα θεμιτά και αθέμιτα που χρησιμοποιούσαν οι άτυχοι επιβάτες.

Στην αφετηρία ήμασταν πάντα στριμωγμένοι. Το 41 έκανε 2 διαδρομές - είτε 41 παλιό (Μιχαλακοπούλου, Νυμφαίου) είτε το 41 νέο (Πανεπιστημιούπολη). Η αναλογία ήταν 2 παλιά - ένα νέο. Και τα δύο στην ίδια αφετηρία. Ο μεγάλος αφεντικός από μέσα απο το κουβούκλιό του στην άκρη της αφετηρίας τράβαγε μια αλυσσίδα για να γυρίσει μια επιγραφή από πάνω του που έλεγε αν το επόμενο λεωφορείο ήταν παλιό ή νέο. Εμένα λίγο μ' ένοιαζε, κατέβαινα στην Τέταρτη στάση όπου οι δυο διαδρομές είχαν ενωθεί, αλλά εκείνοι που έπρεπε να πάρουν μία από τις δύο κοιτούσαν όλο αγωνία τι έλεγε η επιγραφή. Πολλές φορές ο σταθμάρχης δεν θυμόταν ν' αλλάξει την επιγραφή όταν έφευγε το προηγούμενο λεωφορείο, και εκεί που ας πούμε οι πανευτυχείς "παλιοί" έβλεπαν ένα λεωφορείο να σκάει μύτη Μασσαλίας και νόμιζαν ότι τελείωνε το βάσανο της αναμονής (και θα άρχιζε της επιβίβασης), ξαφνικά τραβούσε ο σταθμάρχης την αλυσσίδα, γύρναγε η ταμπέλα, και έβλεπες "Νέο". Κραυγές απόγνωσης από τους "παλιούς", ζμπρώξιμο και τσαλαπάτημα και αγκωνιές από τους "Νέους" που ήταν ακόμη πίσω και έβλεπαν ότι έπρεπε να διασχίσουν μια ασφυκτικά γεμάτη αφετηρία για να φτάσουν στην πόρτα του παράδεισου. Κι άλλες κραυγές απόγνωσης "Σας παρακαλώ να περάσω, πάω νέο". Φυσικά η ταμπέλα δεν φαινόταν από όλα τα σημεία της αφετηρίας, και πάντα υπήρχε μια γηραιά κυρία που για κάποιο περίεργο λόγο νόμιζε ότι εγώ επειδή ήμουνα νέος μπορούσα να δω την αόρατη ταμπέλα "Σε παρακαλώ παιδάκι μου, τι λέει, παλιό ή νέο είναι, γιατί δεν βλέπω", λες κι εγώ έβλεπα.

Τέλος πάντων κάποτε έφτανε το λεωφορείο στην αφετηρία και άνοιγε τις πόρτες του. Οι ορδές των αναμενόντων ξεκινούσαν την έφοδο για κατάληψη μιας καρέκλας πριν κατέβουν οι προηγούμενοι επιβάτες. Οι σαδιστές οδηγοί άνοιγαν τις μπροστά πόρτες να κατέβουν οι επιβάτες και κρατούσαν κλειστές τις πίσω μέχρι που το λεωφορείο ήταν άδειο και μόνο τότε άνοιγαν τις πίσω. Οι υπόλοιποι άνοιγαν όλες τις πόρτες κι άφηναν να γίνει ο χαμός. Διότι φυσικά υπήρχαν πάντα οι έξυπνοι που έμπαιναν από τις μπροστινές πόρτες αγνοώντας την αυστηρή επιγραφή "Μόνον κάθοδος", χώρια εκείνοι που έμπαιναν από το πλάι (αντιγράφω παλιότερη περιγραφή μου "...περάσουν από το στενό διάδρομο μεταξύ του λεωφορείου και των πλαϊνών της στάσης υφιστάμενοι την, ας πούμε, "έντονη κριτική" των νομιμοφρόνων επιβατών από τη μέσα μεριά, που κυμαινόταν από το αυστηρό "Στη σειρά σας κύριε!" μέχρι τις γενικότερες ζωολογικές παρατηρήσεις "Άμα ο άλλος είναι γαϊδούρι περιμένεις φιλότιμο?".)

Έμπαιναν όσοι έμπαιναν, γέμιζε το λεωφορείο, φώναζε ο πρώτος που έμεινε απ' έξω "προχωρήστε να μπούμε κι εμείς", αλλά αν κατάφερνε κι έμπαινε μεσα γύριζε και έλεγε στον πισινό του "μα τι σπρώχνετε κύριε, δεν βλέπετε ότι γέμισε και δεν χωράμε άλλους?". Πάταγε το κουμπί ο οδηγός, τσουφ η πόρτα να κλείσει, ουρλιαχτά τρόμου από κυρίες που βρίσκονταν με ένα πόδι στο σκαλί και τ' άλλο στον αέρα κι η πόρτα έκλεινε να τις διχοτομήσει "Σιγά καλέ θα μας σκοτώσεις", τσαφ η πόρτα ξανάνοιγε, έμπαινε ολόκληρη η κυρία μέσα, τσουφ και φεύγαμε.

Και μας έπιανε το φανάρι της Σίνα. Οπότε πάντα κάποιος καθυστερημένος θα ερχόταν και θα χτύπαγε απαιτητικά την πόρτα για ν' ανοίξει ο οδηγός στη μέση του δρόμου να μπει.

Και εκεί άρχιζε το μαρτύριο του εισπράκτορα. Ο οποίος ξεκινούσε από το μπροστά μέρος του λεωφορείου και προσπαθούσε να βγάλει εισιτήρια. Πως να διασχίσει τη στερεή συμπυκνωμένη μάζα επιβατών που κρέμονταν από τις χειρολαβές, από το σακκάκι του μπαμπά, από όπου έβρισκαν τέλος πάντων? Και έδιναν οι επιβάτες χέρι-χέρι τα δίφραγκα, διότι πώς να φτάσει τις καρέκλες? Και μετά χέρι χέρι αντίστροφη πορεία πήγαινε (συνήθως) το εισιτήριο στον προορισμό του. Και να γίνονται σκηνές απείρου κάλλους με αυτούς που είχαν κατοστάρικο κι απαιτούσαν να τους δώσει 98 ρέστα, με εκείνους που βγάζανε μισό εισιτήριο κι έπρεπε να δείξουν το πάσο τους, μ' εκείνους που (καθισμένοι) έβρισκαν την ώρα κατάλληλη να ξεδιπλώσουν τη μεγαλόσχημη εφημερίδα να διαβάσουν. Κι αναρωτιόσουνα, αυτός που σου βάζει χέρι είναι κανένας ανώμαλος να του ρίξεις μπουνιά ή κανένας δύστυχος που δεν είχε άλλο μέρος να το βάλει? Και να πρέπει να προσέχεις ΕΣΥ πού θα βάλεις τα χέρια σου, μη φας καμιά τσαντιά από καμιά έξαλλη κυρία ή καμιά μπουνιά από κανέναν μουστακαλή (ή κανένα τσακίρικο κλείσιμο ματιού κι άντε μετά να πείσεις ότι δεν είσαι ελέφαντας). Και να προσέχεις πού θα βάλεις τη μύτη σου διότι υπήρχαν κάτι θανατηφόρες μασχάλες... και να φοβάσαι μήπως σε εγκαταλείψει και σένα το αποσμητικό σου. Και να φοβάσαι μη σου βγάλει κανένα μάτι η κυρία με τη βεντάλια ή το περιοδικό με τα οποία έκανε αέρα απειλώντας ότι θα λιποθυμήσει. Και να σε πατάνε όλοι και να πατάς κι εσύ όπου μπορούσες, πόδι ήταν, πάτωμα ήταν, πάτα τώρα που βρήκες χώρο και μη μιλάς. Και να βλέπεις τις χειρολαβές από τις οποίες κρεμόσουνα αν ήσουν τυχερός να είμαι μαύρες από γλίτσα και λέρα και να λες, τώρα να κρατηθω και να πάω από χολέρα ή να μην κρατηθώ και να πάω από πολλαπλά κατάγματα?

Και φτάναμε στην πρώτη στάση, Εθνικό Κήπο. Σιγά μη σταμάταγε ο οδηγός να πάρει άλλους.Πού να χωρέσουν αφού ήταν γεμάτο? Οι αναμένοντες απεγνωσμένοι έκαναν νοήματα, απειλούσαν να πέσουν στις ρόδες για να σταματήσει, έριχναν καμιά μούτζα γιατί δεν σταμάτησε, και περίμεναν το επόμενο για να επαναληφθεί η ίδια ιστορία

Ο εισπράκτορας είχε τελειώσει το μπροστά 1/3 του λεωφορείου.

Επόμενη στάση Ρηγίλλης.

Ο εισπράκτορας είχε αρχίσει να βλέπει από μακρυά την πολυπόθητη θεσούλα του.

Επόμενη στάση Ευαγγελισμός.

Ο εισπράκτορας έκανε τον τελικό κύκλο να εισπράξει από τη φοιτητοπαρέα που ήταν στριμωγμένη κολλητά στο πίσω παράθυρο και μετά έφτανε επί τέλους στη θέση του για να τη βρει κατειλημμένη και να πρέπει να κάνει έξωση στον καταπατητή να κάτσει να πάρει μια ανάσα καθαρό καυσαέριο.

Βέβαια πάντα υπήρχε κάποιος ανίδεος που σε μία από αυτές τις στάσεις είχε πατήσει το κουμπί να κατέβει κι είχε αρχίσει να φωνάζει "Οδηγέ! Γιατί δεν σταμάτησες να κατέβω?" για να εισπράξει ομαδικά την απάντηση από τους πεπειραμένους "Δεν κατεβάζει εδώ κύριε!" και να αναγκαστεί να πάει από Ακαδημία Ρηγίλλης μέσω Χίλτον.

Και στρίβαμε Μιχαλακοπούλου, και φτάναμε στην πρώτη στάση που κατέβαζε - Χίλτον. "Άνοιξε πίσω" να φωνάζει ο εισπράκτορας στον οδηγό, αν δεν είχε φτάσει ακόμη στη θέση του. "Άνοιξε πίσω να κατέβω!" να σιγοντάρουν όσοι πισινοί δεν είχαν καταφέρει, ακολουθώντας πορεία αντίστροφη του εισπράκτορα, να φτάσουν κοντά στην μπροστινή πόρτα να κατέβουν νόμιμα.

Ρετρομάνιακ είναι κάποιος που, όταν μπαίνει στο σχετικά άνετο τραμ ή το μετρό με μια πόρτα πάντα δίπλα του, νοσταλγεί αυτές τις παλιές καλές εποχές.
 
elephadas είπε:
Όταν υπήρχαν εισπράκτορες που κάθονταν δίπλα από την πίσω πόρτα μπορούσαν κι αυτοί να την ανοίξουν. Δεν νομίζω να μπορούσαν ν' ανοίξουν την μπροστά. Τότε η είσοδος γινόταν από την πίσω πόρτα.
Νομίζω είχε μανέλες (τους μοχλούς για το άνοιγμα των πορτών) και μπροστά, γιατί ο οδηγός άνοιγε, και ο ειπρακτωρας έκλεινε. Μετά που καταργήθηκαν οι εισπράκτωρες, απλά αφαιρέθηκε ο μηχανισμός πίσω. Τότε οι πόρτες άνοιγαν πνευματικά (με αέρα), ενώ αργότερα το σύστημα έγινε ηλεκτροπνευματικό.
 
Κυρ Ελέφαντα οι περιγραφές σου είναι πάντα ζωντανές μηχανές του χρόνου.
JC_goodpost.gif
 
Πράγματι εξαιρετικά γλαφυρή η περιγραφή του κυρίου Ελέφαντα! :D

Η "καφρίλα" πάντως στα λεωφορεία της Αθήνας παραμένει διαχρονική αξία...
 
Θα μπορούσατε να κάνετε μια περιγραφή της «καφρίλας» στα λεωφορεία της Αθήνας;
 
Οι πόρτες των παλαιότερων λεωφορείων ήταν κατά βάση τετράφυλλες, που άνοιγαν στη μέση και δίπλωναν συμμετρικά, υπήρχαν όμως και παραλλαγές με δίφυλλες (με μεγάλα τζάμια), που άνοιγαν πηγαίνοντας προς τον έναν "λαμπά" (αυτό προφανώς είχε να κάνει με το χώρο στα σκαλοπάτια). Σήμερα, να θυμίζω, έχουμε πάει και σε μονόφυλλες που ανοίγουν προς τα έξω, στα πούλμαν τύπου SETRA.

Ειδικά, τώρα, στα τρόλει της Καστέλας στον Πειραιά, οι πόρτες δίπλωναν και άνοιγαν προς τα έξω, γεγονός που δεν ξανασυναντούσαμε ούτε σε άλλα τρόλει ούτε σε λεωφορεία.

Οι πνευματικοί μηχανισμοί πολλές φορές χάναν πίεση από τα μαρκούτσια, με αποτέλεσμα ο οδηγός να δίνει την εντολή, να ξεκινάει και μετά από...κάποια δευτερόλεπτα να μαζεύει πίεση ο μηχανισμός και να κλείνει η πόρτα (φυσικά η οδική ασφάλεια έτσι κι αλλιώς ήταν ανέκδοτο, θα ήσουν ευτυχής αν ο οδηγός σε ανέβαζε ή σε κατέβαζε εν στάσει, αρκετές φορές ήταν εν κινήσει !...)

Μετά φτάσαμε βέβαια σε πολύ θορυβώδεις και ακαριαίους μηχανισμούς, που κλείναν την πόρτα σαν να κόβαν μπριζόλες.

Στα λεωφορεία IKARUS υπήρχε μια πρώτη σειρά με τρια κουμπιά (αυτά που άνοιγαν, μπρος-μέση-πίσω), κι από κάτω άλλα τρία που έκλειναν, Προφανώς διακόπτες push-on και push-off. Aπό τα 6 αυτά κουμπιά, λόγω διαφόρων βλαβών, συνήθως ποτέ δεν ήταν όλα ίδια, ήταν ό,τι βρισκόταν στα ηλεκτρονικάδικα της στοάς Φέξη, με την ελληνική πατέντα της τεράστιας ροδέλας, για να καταφέρουν να βιδωθούν στο ταμπλώ χωρίς να φύγουν μέσα...

Τα κοντέρ ήταν σχεδόν πάντα με κομμένη ντίζα, δείχνοντας ταχύτητα μηδέν (ΙΚΑRUS). Πολλοί έλεγαν ότι τα κάνουν επίτηδες από τη βάση των οχημάτων, για λόγους ασφαλείας. Φώτα στο ταμπλώ σπάνια έβλεπες το βράδι, και γενικά γινόταν...πτήση όψεως, με το μάτι.

Τα IKARUS ήταν φυσικά...φημισμένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σκοτώνοντας όποιον δικυκλιστή τα πλησίαζε από πίσω κοντύτερα από μέτρο, και μαυρίζοντας όλα τα κτίρια της ανηφόρας της Ακαδημίας...

Ήταν οι εποχές που ζούσαμε καλά και δε μας ένοιαζε τίποτα...
 
Για ένα φεγγάρι γύρω στο 1974 με 75 είχαν βάλει αυτά τα μικρά τρόλλεϋ από την Καστέλλα στην (καινούργια) περιφερειακή γραμμή Λεωφόρου Αλεξάνδρας και τα χρησιμοποιούσα καμιά φορά. Δεν είχα προσέξει αυτή τη λεπτομέρεια με τις πόρτες. Αλλά πράγματι άλλες εποχές τότε. Ας πούμε παρόλο που όταν ανεβαίναμε σχολική εκδρομή στο Λυκαβηττό έβλεπες την Αθήνα πνιγμένη στο καυσαέριο, το "νέφος" δεν υπήρχε ακόμη ως έννοια.

Στην ανηφόρα στην αρχή της Νυμφαίου στα Άνω Ιλίσια (έξω από το τότε σινεμά Ελυζέ που έγινε θέατρο αργότερα) τα παλιά λεωφορεία αγκομαχούσαν να τα βγάλουν πέρα. Ειδικά όταν σταματούσαν στην Πρώτη στάση κι έπρεπε να ξεκινήσουν πάλι μετά, πήγαιναν σημειωτόν κι έλεγες τώρα θ' αρχίσουν να πετάνε διάφορα μπουλόνια. Φαντάζεστε το τί έβγαζε η εξάτμιση. Τα IKARUS μπορεί να έβγαζαν νέφη καπνού αλλά τουλάχιστον δεν κώλωναν.
 
elephadas είπε:
Για ένα φεγγάρι γύρω στο 1974 με 75 είχαν βάλει αυτά τα μικρά τρόλλεϋ από την Καστέλλα στην (καινούργια) περιφερειακή γραμμή Λεωφόρου Αλεξάνδρας και τα χρησιμοποιούσα καμιά φορά. Δεν είχα προσέξει αυτή τη λεπτομέρεια με τις πόρτες. Αλλά πράγματι άλλες εποχές τότε. Ας πούμε παρόλο που όταν ανεβαίναμε σχολική εκδρομή στο Λυκαβηττό έβλεπες την Αθήνα πνιγμένη στο καυσαέριο, το "νέφος" δεν υπήρχε ακόμη ως έννοια.
Στην ανηφόρα στην αρχή της Νυμφαίου στα Άνω Ιλίσια (έξω από το τότε σινεμά Ελυζέ που έγινε θέατρο αργότερα) τα παλιά λεωφορεία αγκομαχούσαν να τα βγάλουν πέρα. Ειδικά όταν σταματούσαν στην Πρώτη στάση κι έπρεπε να ξεκινήσουν πάλι μετά, πήγαιναν σημειωτόν κι έλεγες τώρα θ' αρχίσουν να πετάνε διάφορα μπουλόνια. Φαντάζεστε το τί έβγαζε η εξάτμιση. Τα IKARUS μπορεί να έβγαζαν νέφη καπνού αλλά τουλάχιστον δεν κώλωναν.

Λογικό να μην κώλωναν, με τόσο κοντό σασμάν που είχαν! Με 3η ξεκινούσαν!

ΦΖΠ1 είπε:
Οι πόρτες των παλαιότερων λεωφορείων ήταν κατά βάση τετράφυλλες, που άνοιγαν στη μέση και δίπλωναν συμμετρικά, υπήρχαν όμως και παραλλαγές με δίφυλλες (με μεγάλα τζάμια), που άνοιγαν πηγαίνοντας προς τον έναν "λαμπά" (αυτό προφανώς είχε να κάνει με το χώρο στα σκαλοπάτια). Σήμερα, να θυμίζω, έχουμε πάει και σε μονόφυλλες που ανοίγουν προς τα έξω, στα πούλμαν τύπου SETRA.Ειδικά, τώρα, στα τρόλει της Καστέλας στον Πειραιά, οι πόρτες δίπλωναν και άνοιγαν προς τα έξω, γεγονός που δεν ξανασυναντούσαμε ούτε σε άλλα τρόλει ούτε σε λεωφορεία.

Οι πνευματικοί μηχανισμοί πολλές φορές χάναν πίεση από τα μαρκούτσια, με αποτέλεσμα ο οδηγός να δίνει την εντολή, να ξεκινάει και μετά από...κάποια δευτερόλεπτα να μαζεύει πίεση ο μηχανισμός και να κλείνει η πόρτα (φυσικά η οδική ασφάλεια έτσι κι αλλιώς ήταν ανέκδοτο, θα ήσουν ευτυχής αν ο οδηγός σε ανέβαζε ή σε κατέβαζε εν στάσει, αρκετές φορές ήταν εν κινήσει !...)

Μετά φτάσαμε βέβαια σε πολύ θορυβώδεις και ακαριαίους μηχανισμούς, που κλείναν την πόρτα σαν να κόβαν μπριζόλες.

Στα λεωφορεία IKARUS υπήρχε μια πρώτη σειρά με τρια κουμπιά (αυτά που άνοιγαν, μπρος-μέση-πίσω), κι από κάτω άλλα τρία που έκλειναν, Προφανώς διακόπτες push-on και push-off. Aπό τα 6 αυτά κουμπιά, λόγω διαφόρων βλαβών, συνήθως ποτέ δεν ήταν όλα ίδια, ήταν ό,τι βρισκόταν στα ηλεκτρονικάδικα της στοάς Φέξη, με την ελληνική πατέντα της τεράστιας ροδέλας, για να καταφέρουν να βιδωθούν στο ταμπλώ χωρίς να φύγουν μέσα...

Τα κοντέρ ήταν σχεδόν πάντα με κομμένη ντίζα, δείχνοντας ταχύτητα μηδέν (ΙΚΑRUS). Πολλοί έλεγαν ότι τα κάνουν επίτηδες από τη βάση των οχημάτων, για λόγους ασφαλείας. Φώτα στο ταμπλώ σπάνια έβλεπες το βράδι, και γενικά γινόταν...πτήση όψεως, με το μάτι.

Τα IKARUS ήταν φυσικά...φημισμένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σκοτώνοντας όποιον δικυκλιστή τα πλησίαζε από πίσω κοντύτερα από μέτρο, και μαυρίζοντας όλα τα κτίρια της ανηφόρας της Ακαδημίας...

Ήταν οι εποχές που ζούσαμε καλά και δε μας ένοιαζε τίποτα...
Μην νομίζεις οτι η ελληνική πατέντα δεν υπάρχει και σήμερα στα λεωφορεία... Τα ίδια ισχύουν! Ούτε εγώ θυμάμαι πολλά Ikarus να δουλεύει το κοντέρ! Το περίεργο είναι, πως δεν έχει ντίζα. Απλά χάλαγε η πλακέτα που είχε μέσα, και δεν το αντικαθιστούσαν! Εξάλλου, πόσο να πήγαινε κι αυτό... Μια φορά είχα δεί στην παραλιακή να πηγαίνει 80, αλλά έχω κάποιες αμφιβολίες και για αυτό!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
elephadas είπε:
Για ένα φεγγάρι γύρω στο 1974 με 75 είχαν βάλει αυτά τα μικρά τρόλλεϋ από την Καστέλλα στην (καινούργια) περιφερειακή γραμμή Λεωφόρου Αλεξάνδρας και τα χρησιμοποιούσα καμιά φορά. Δεν είχα προσέξει αυτή τη λεπτομέρεια με τις πόρτες. Αλλά πράγματι άλλες εποχές τότε. Ας πούμε παρόλο που όταν ανεβαίναμε σχολική εκδρομή στο Λυκαβηττό έβλεπες την Αθήνα πνιγμένη στο καυσαέριο, το "νέφος" δεν υπήρχε ακόμη ως έννοια.
Σύμφωνα με ένα βιβλίο που έχω και άνοιξα σήμερα, συμπτωματικά βρήκα ένα κείμενο που γράφει: "Το 1975 που είχε ιδρυθεί η κυκλική γραμμή της λεωφόρου Αλεξάνδρας, τρία από τα Fiat (701, 702, 703) είχαν μεταφερθεί και δρομολογήθηκαν για ένα διάστημα στην αριστερόστροφη κυκλική, αλλά με εισπράκτωρα".
 
Πίσω
Μπλουζα